oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. július 02. 06:42,  Időutazások három országban 125 komment

2015. július 02. 06:42 Határátkelő

Időutazások három országban

A mai poszt szerzője, Kismacska, három országban töltött huzamosabb időt, Svájcban, Románia erdélyi részén és Angliában – ráadásul ebben a sorrendben, így nem csoda, ha néha úgy érezte magát, mintha egy időutazáson venne részt.

bulach_1.JPG(fotó: Katten) 

„Jómagam fiatalabb koromban voltam külföldön. A fősuli alatt adatott meg a külföldi utazás munkával karöltve.

Svájci tisztaság és spórolás

Először Svájcban voltam egy viszonylag hosszabb időre, bár ahhoz kevés volt, hogy széles körű tapasztalatokat vonjak le az egész országról. Ami velem történt, azt tudom: biztonságban voltam még éjjel 11-kor is, amikor a lengyel diáktársammal vártuk egy kisváros szélén az ő szüleinek hívását egy árva telefonfülkéből.

A főnök reggel ötkor kelt és kb. 11-ig dolgozott, tőlünk is elvárta, hogy a mi munkaidőnkön belül dolgozzunk, de azon kívül semmilyen más elvárás nem volt, szabadok voltunk, és azt csináltuk amint akartunk. Két egyiptomi, két lengyel és két magyar lány, meg néha egy-egy svájci diákmunkással dolgoztunk.

Egyszer kirándultunk és nem találtam a mellékhelységet, mint kiderült, ott álltam előtte: egy rózsával befuttatott romantikus teaháznak véltem. Bent egyszerű, de tiszta: TISZTA helyiség fogadott, víz, szappan, WC papír volt elég. Persze a Genfi-tónál rendezett „Zenei Fesztiválon” már nem ajánlották a mosdó használatát.

A gleccsertúránál rengeteg hegymászó felszerelés, hátizsák és ki tudja milyen cuccok sorakoztak a kapaszkodó mellett halomba rakva. Mi is leraktuk a mienkét, miért cipelnénk magunkkal, csak a fagyipénz, fényképező, elemózsiás kis táskával folytattuk felfelé kapaszkodásunkat.

Aztán egyszer azt a bizonyos fényképezőt egy padon felejtettem, már majdnem felszálltam a buszra, mikor egy kedves idegen utánam szaladt vele. Talán hogy ne szemeteljek, vagy vigyázzak rá jobban - mondhatta, mert segített, de éreztem az enyhe rosszallást a hangjában.

Az addigi angoltudásom a Hi, és Helló használatában kimerült. Franciául németül nem tudtam.

Ami feltűnt, hogy a svájciak nem pazarolnak. Ha a gyerekek előző nap meghagyták a köretet, másnap belőle volt leves... A zuhanyzásra kettő percet kapott mindenki. Hiába a Mont-Blanc-al szembeni hegycsúcsra nehéz volt felautókázni a vizet.

Ott ültem hajnalonként az erdő szélén, legfélelmetesebb élményem egy szarvassal való találkozás volt, igazából csak rám nézett és odébb állt, mit mondjak, örültem, amikor lelépett. Rengeteg gyönyörű helyen voltam, csodás emlékek, mint a tejszínes mentás teázás, a közös lazulások ellenére sajnos nagyon magányos voltam.

Adódott a nyelvi hiányosságokból, pedig akkor már évek óta tanultam angolt, kurzuson, tanórán, magántanárnál. Így kicsit mindig kívül voltam a lényegen.

Valamint a körömben lévő magyarok, bár én csak munkaköröm miatt találkoztam velük, folytatták az otthoni marakodást és a többi. Így a magyarokkal nem találtam szintén a hangot.

A két lengyel lány maradt, mert az etióp fiúk más munkakörön voltak, és már régebb óta ott dolgoztak, megvolt már a saját baráti körük. A lengyel lányokkal „makogtunk” angolul, és egy fárasztó nap után egyformán jól esett a „staff room”-ban pihenni és nevetni bármin.

Erdély, egy más világ

Aztán egy hét múlva Erdélyben, egy kis faluban találtam magam. Irtó nagy szegénység, mintha még Magyarországhoz képest is visszamentünk volna 50 évvel korábbra.

A falu félig kiürült, mert a német származású lakosok, amint lehetett visszamentek Németországba, a helyükre költöző emberek már nem tudták úgy rendben tartani a házakat, kevés embernek volt állása, főleg önellátásból éltek.

Egy kútból hoztuk a vizet, a forrás kb. fél órára volt, ha inni akartunk, onnan kellett hozni vizet, még hajnalban, hogy legyen reggelre tea. Csak villany volt a házban. A mosdó egy lavór volt, és a WC kint volt, éjjel nem mertünk kimenni, mert félelmetes hangokat hallottunk. Mint kiderült később az egyik gazda malacai adták ki azokat a hangokat.

Hetente egyszer fürödtem rendes kádban, mert az utcában egy darab házban volt fürdőszoba, és reggeltől estig be voltak osztva a rokonok-barátok. Nekünk is mondták, max. fél óra. Mi lányok kettesével voltunk beosztva.

A faluban egy román gazdának volt egyedül traktorja, ő szántott magyarnak és románnak egyaránt. Felesége, akit nagyon szeretett, szépen beszélt, és bánt vele, magyar volt. A gazda nagyon szerette a focit, de amint átmentünk este hozzájuk, szó nélkül felállt, kikapcsolta a tévét, és fiaival csatlakoztak hozzánk.

Megdöbbentő volt a kontraszt Svájc után. A vacsorák kb. három órán keresztül tartottak, és iszonyú jó hangulatban teltek, de főzelék és kenyér, házias ízek oda juttattak minket, hogy lassan be kellett iktatni egy-egy „böjtös” estét. Amit Svájcba esetleg lefogytam, hát ott duplán visszahíztam.

Reggelente a kolesztársaim, hazatérésem után, arra ébredtek, hogy nagy szuszogva csinálom a felüléseket.

Anglia, egy remek kis ország

Hamar rájöttünk, hogy az angolok teljesen mások, mint ahogy ami elképzeléseinkben éltek. Nagyon barátságosak, kedvesek voltak, a staff és a manager együtt teáztak a szünetben, annyi volt a különbség, hogy utóbbi nyakkendőt viselt, mármint ha férfi volt az illető.

Bár egyszerű konyhai kisegítő voltam - angol nyelvtudásért cserébe - egy nagy talicska rózsát tolt a konyha elé a kertész ajándékba, mert tudta, hogy szeretem a kertet. Csak úgy. A helyiek és a vendégmunkások között nem tettek kivételt, csak egy dolgot nem szerettek, mondhatni sértődtek meg, ha nem angolul beszéltünk.

Reggel 9 és délután 5 között kellett dolgozni, bár a konyhán sokszor korábban kezdtünk, de cserébe hosszabb volt az ebédszünet. Kétszer volt tea szünet, pénteken a délutáni teaszünet egyben a munka végé jelentette.

Mint vendégeket úgy láttak el bennünket, elvittek a privát klubjaikba, családjaikba, családi ünnepeikre, hétvégi szabadidős tevékenységeikhez is simán csatlakozhattunk, kerítettek egy autót ahová befértünk. A helyi könyvtárba is beírattak minket, így tudtunk emailezni a családunkkal.

Azok az angolok munka után klubokba, vagy valahova járnak. Az egyik srác például másodállásban zenész volt, simán elvitt egy privát helyre, már erősen közeledtünk az éjfél felé, amikor azon tanakodtam, hogy ezeket nem zavarja, hogy szerda van, és másnap meló? Ott nevetgéltek, zenéltek, táncoltak. Ezek a klubok, mind privátak, azaz tagnak kell lenni, de azért egyszer-egyszer mi is elmehettünk.

Egy helyi házaspár - a férj argentin - elvitt minket egy anglikán templomba, nagyon kíváncsi voltam, milyen lesz. Egyrészt rövid, másrészt a pap lazán felhúzott két bábot a kezére és a padokhoz menve szórakoztatta gyerekeket. No nem pojácaként, hanem rendesen, mint egy pap. Eszméletlen jó volt! Aztán a végén előkerültek a teás poharak, és a hívek kedélyes fél órára még ott maradtak teázni.

Ami még tetszett, hogy három férfi - orvos és/vagy szoc. munkás - hetente kétszer egy parkos részbe kivitt két zsák játékot: labda, tollas stb. Az unatkozó kamaszok jöhettek, csapatba verődve játszottak. A konyhai munka miatt sajnos ritkán lehettünk ott, de ugyan úgy bevettek minket is, most a tollashoz nyilván nem kell nyelvvizsga.

Sorolhatnám még a tapasztalatokat. Nőként még annyit hadd írjak le, hogy a családos anyák félállásban, négy órában, recepciós állásban havi egy hétvégét dolgoztak. Simán felépítették az életüket, nem volt gond a gyereknevelés és a karrier. Ezek a családok egyszerű hétköznapi munkások voltak, nem csak a „menedzserek” élhettek így.

Amit itt láttunk, megcsináljuk otthon

Tényleg, voltunk Talloire-ban is, de csak nyaralni, néha átkirándulunk Ausztriába.

- Anya, maradjunk itt, olyan szép - mondják a gyerekek.

- Kicsim, apának most Magyarországon van munkája, hazamegyünk, és amit itt láttunk, azt otthon a kertben megcsináljuk.

Hazaérkeztünk. Rémisztő volt látni, ahogy az emberek az utcán az orruk elé bámulva mennek, a romos, kopott házak. Maradtunk, mert itthon szeretnénk élni, a kinti kapcsolataink megvannak. A gyerekeimet tudatosan készítem a felnőtté válásra, aminek része a nyelvtanulás, az angol, a német, és a francia.”

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Románia Svájc Erdély Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr497588802

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Andras125 · http://elet-uton.blog.hu/ 2015.07.02. 08:58:29

@LittleG (uk): jol megfogalmaztad... filmtrailer.
Amugy jo a cikk, de nagyon hianyos. Nincs datum, elvarratlan szalak, hianyos sztori.
@FeketeMacska73: Csak helyeselni tudom. Sajnos nekem nincs jo nyelverzekem, ha kiskoromban magamra szedtem volna par idegennyelvet annak orulnek :). Ellenben a felesegem csak ugy keni vagja az idegennyelveket... ki erti eztet?
A gyerekeinket minimum ket idegennyelvvel szeretnenk utra bocsatani amibol az egyik az Angol.

FeketeMacska73 · http://olcsomobilhivas.hu?ajanlom=1ha 2015.07.02. 09:02:54

en erre azt mondanam, hogy az angol olyan mint a windows meg a word. 10 eve meg nagy szo volt, es be lehetett irni a CV-be. Most mar kb alap hogy ertesz hozza, es ciki beirni. Az angol a mostani generacionak nem elony, hanem a nem tudasa lesz hatalmas hatrany!

Illetve tessek szetnezni, hogy melyik nyelvet hanyan beszelik, illetve milyen munkakat lehet vele kapni... szep a francia, de ha nem Franciaorszagban dolgozol akkor a JO eset, hogy egy shared service center-ben toltheted a napjaid... a rossz, az utcan...

Nemet, Japan, Kinai, Hindi, Spanyol, Arab. Ezek lesznek a versenyelonyt nyujto nyelvek. A tobbi vagy alap hogy tudsz (angol) vagy nem ertekesitheto jo aron (olasz, francia)...

Andras125 · http://elet-uton.blog.hu/ 2015.07.02. 09:03:29

@Golf2: Ez valami uj jargany? Csak azert jegyeztem meg a fajtajat mert tennapelott lattam parkolni egyett itten az utca vegen... szine fekete volt mint az eben.
Neztem, nezegettem, mondom formas kis joszag ez de nagyon pottomnek tunik, nem birna elhuzni az eket es a kapanyel is kilogna az ablakan.

pappito · http://pappito.com 2015.07.02. 09:15:53

@Andras125: már nem is csinálják

amúgy elszántogatnál vele, ha feldobnál rá rendes pápai gumikat (meg egy koppány kipufogót!) ereje az van :)

AMG GT van most helyette, az is jópofa, az is elhúzná a trágyaszórót becsülettel

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.07.02. 09:16:16

@svájci sapka (ch): ok ok :P :D

és svájcban jó a falusi tömegközlekedés éjszaka is?

pappito · http://pappito.com 2015.07.02. 09:20:33

@DavidT: ha ügyesen bánsz a hegyi kecskével meg amormotával, akkor igen!

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2015.07.02. 09:20:57

@DavidT: Igen, éjszaka is jár busz, vonat. Ritkábban, de nem lehetelen hazajutni.

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.07.02. 09:25:15

@pappito: :D :D

@svájci sapka (ch): értem :)

tavaly augusztusban voltam vonatos körtúrán svájcban amúgy :))

és szállás hiányában a vonatokon aludtunk :D de ha jól emlékszem volt olyan hogy jártuk a várost csak amíg hajnalban nem indult az első vonat

meg Zürich Hbf-on is nagyon jó aludni a padon :D

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2015.07.02. 09:29:17

@DavidT: Persze, itt is vannak olyan települések (főleg a hegyekben, meg ahol öt ház a falu), ott nem megoldott az éjszakai közlekedés, de egy átlagos faluba, kisvárosba simán haza lehet jutni.
ZHbf biztonságos, ott a rendőrség mellette.
:D

Golf2 2015.07.02. 09:52:27

@Andras125: Állítólag fürge gép,ugrik mint a szöcske.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.07.02. 09:52:27

Nagyon tetszett koszi a posztot.
ha mar nyelvtanulas, Minidragonnak meg nem megy jol az angol :-)

Taxomükke (UK) 2015.07.02. 10:01:15

@svájci sapka (ch): Nem mondod????? Tényleg?????????
Akkor talán fogalmazz pontosan, és nem kötnek beléd.
Bár végül akár igazad is lehet, ha neked az "otthon" nem Magyaroszág, hanem mondjuk Kiskunpiszkos.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2015.07.02. 10:08:45

@Taxomükke: A fővárosban az ország lakóinak csak az 1/5 része él. Fogalmazhatok úgy, hogy a kisebbség. Igen. hibás volt a gondolat, hogy általánosítottam, de a 4/5 nevében mertem megszólalni. Bocsánat!
Sokan laknak "Kiskunpiszkoson", aki ugyanúgy szeretnének moziba, színházba, bulizni járni (akár tömegközlekedéssel), mint a fővárosiak (bármily meglepő).
Kár őket így ledegradálni.
És mielőtt lehazugoztál volna, talán el kellett volna gondolkodni ezen, vagy megkérdezni, hogy mire gondoltam.
:(

Taxomükke (UK) 2015.07.02. 10:15:45

@svájci sapka (ch): Nem degradáltam le senkit, kiköltözésem előtt 13 évig éltem vidéken, és itt is vidéken élek.
Nem hazugoztalak le en bloc, azt írtam, ha jól emlékszem, hogy nem igaz, amit leírtál. Nem te vagy hazug, az állítás nem volt helytálló.
Sokadszor futok bele abba, hogy valaki nem azt írja le, amit gondol, aztán a befogadó találgasson.
Szép napot.

Andras125 · http://elet-uton.blog.hu/ 2015.07.02. 10:18:17

@svájci sapka (ch): dehogy kell gondolkidni... akkor is hazudsz mikor kerdezel :)
Egyebkent meg nem ertem hogy mit irtal, de nagyon nincs igazad :P

Határátkelő 2015.07.02. 10:18:54

OFF (mielőtt egymásnak mentek itt)

Ezt szerintem nézzétek meg, nekem nagyon tetszett. :)

hataratkelo.com/itt-a-het-videoja/

ON

Taxomükke (UK) 2015.07.02. 10:19:51

@svájci sapka (ch): Amúgy szerintem az sem igaz, hogy Magyarországon vidéken (közkeletű értelmezés szerint Budapesten kívül) nincs tömegközlekedés 22.30 után. Bizonyos helyeken van, máshol nincs. Senki nem vitatta, hogy Svájcban jobb a tömegközlekedés. Én is megtapasztaltam, sokkal jobban szervezett, normálisan át lehet szállni, nem vágják be az orrod előtt az ajtót. Legalábbis én nem tapasztaltam. "Otthon" viszont sokszor.
Na, peace.

Andras125 · http://elet-uton.blog.hu/ 2015.07.02. 10:21:34

@Határátkelő: "The Host is not resolvable" na ezt kend a hajadra... ezert nem kell blogozni munkaidoben :)

Morgo1229 2015.07.02. 10:25:53

@Zoole[uk]: Nem csuklottal kb 10 napja. Sokat gondoltam Rad mikor a Gatwickrol a varsoba az EasyBus-t valasztottuk.
Soha megegyszer. Se Gatwick, se Easybus.
Aznap erkeztunk Londonba mikor egy szegeny potyautas a Richmond felett esett ki a repulobol. Es amikor szombat este eljottunk 250 ezres tuntetes volt. Vegulis annyira nem zavart csak a helikopterek.
Meg azert is gondoltam Rad, hogy hogyan tudsz egyik pillanatrol a masikra atvaltani a jobb es baloldali kozlekedes kozott amikor jottok haza a csaladdal kocsival. Ebben az ott toltott 3 napban fogalmam sem volt, hogy honnan jon majd az auto. Pedig regebben eltem Londonban. Es total magamnal vagyok, bar oregszem, de muszaj, mert itt Hollandiaban is nagyon eszen kell lenni, mert sose tudod, honnan tunik fel egy biciklis.

Morgo1229 2015.07.02. 10:47:45

@LittleG (uk):
"Bent egyszerű, de tiszta: TISZTA helyiség fogadott, víz, szappan, WC papír volt elég.

"Mint vendégeket úgy láttak el bennünket, elvittek a privát klubjaikba, családjaikba"

"és a hívek kedélyes fél órára még ott maradtak teázni" "

"Talán hogy ne szemeteljek, vagy vigyázzak rá jobban - mondhatta, mert segített," --- WHAT ???

Csak kiragadtam. Ezek kerek mondatok ? Google translator csinalta. Ertelmetlen az egesz. Nem Magyar anyanyelvu irta.

Lex D'Arquebus · http://ugrassvajcba.blog.hu/ 2015.07.02. 10:49:28

Svájci kép: ebben a városban lakunk. :)

Lex D'Arquebus · http://ugrassvajcba.blog.hu/ 2015.07.02. 10:54:07

@Határátkelő: múltkor olyat tettek ki, amelyik sört ad, ha eléneklik a kanadai himnuszt. :)

Határátkelő 2015.07.02. 10:54:29

@Morgo1229: Annyira jó, hogy itt vagy megint.

Határátkelő 2015.07.02. 10:57:41

@Morgo1229: Egyébként tisztázzunk valamit: ez NEM egy szépirodalmi blog. Ide különféle emberek írják meg tapasztalataikat. Van, aki szebben, választékosabban fogalmaz, van, aki nem. Megértettük, hogy szerinted ez a poszt nem irodalmi igénnyel van megírva. Most arra kérlek, szállj le a történet ezen részéről, mert nem vezet sehova. Köszönöm.

Csodabogár 2015.07.02. 11:20:13

@svájci sapka (ch): Ne viccelj, egyre sürjebb az éjszakai buszhálózat. Svájcban meg attól függ merre laksz. Falun biztos biztonságos, Zürichben nem mindenütt. Bulinegyedben egyáltalán nem.

nosuti 2015.07.02. 11:43:23

@svájci sapka (ch): hat most gyorsan megnéztem a Cff sbb oldalán a Genf-gland menetrendet es fel egy es fel öt között nincs vonat. Azért ezt mert van egy kolléga akinek nem annyira jó ha szervezünk iszogatast Genfbe mert nehezen jut haza glandba. Es ég nem hegyes környék elég lapi.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.07.02. 11:50:21

@Határátkelő: :-))))))))
Valld be, milyen nyelven irtad be ezt a posztot eredetileg a google translatebe :-)

SzZoole 2015.07.02. 11:57:51

@Golf2: csak szólok,hogy a SLS-t mar nem gyártják,helyette jött ki az AMG GT:)

Bameg,tegnap emlegetted nekem Wimbledont,most voltam ott a Centrecourt-nal 8 utan,mar most egy halál itt közlekedni,annyi ember van ott,mint a '80-években május elsején a majálison,akkor mi lesz kesobb....

SzZoole 2015.07.02. 12:00:25

@pappito: ja,most latom mar válaszoltál is:)
Nem dicsekedni akarok,de kaptam meghívót az AMG GT teszt napra:)))

TX7AW 2015.07.02. 12:04:47

Tetszett a poszt. Azt hiszem, ez kéne mindenkinek: megtapasztalni minimum 3 más országot. Lehetőleg nem kényszerből.

SzZoole 2015.07.02. 12:06:45

@Morgo1229: tudod ezért hivnak engem,klímás,csendes kényelmes állítható nappa bőrfotelek,a reptérről a címig viszlek,cipelem a borondod es sokkal gyorsabb vagyok es ezekért te,sokkal tobbet fizetsz nekem:)))

DieNanny CH 2015.07.02. 12:32:46

@FeketeMacska73:

Szerintem a francia az Afrikában nagy előny. Persze, ki tudja, mennyi az esélye, hogy emberke odamegy.
A spanyol igen, az nagyon, meg szerintem az orosz is.

DieNanny CH 2015.07.02. 12:35:12

@Dragonlady (Bp, Hun):

Viszont, tud egy nagyon ritka nyelvet, amit a kortársaival titkos nyelvként használhat... :-)))

FeketeMacska73 · http://olcsomobilhivas.hu?ajanlom=1ha 2015.07.02. 12:35:36

azert erdemes megnezni, hogy melyik nyelvet hanyan beszelik... mert minel tobb ember lehet potenicalis ugyfeled (a szo tag ertelemben) annal nagyobb az eselyed a jo pozira...

DieNanny CH 2015.07.02. 12:41:38

@svájci sapka (ch):

Pont most néztem a menetrendet az otthoni városomtól 10 km-re lévő 1335 lelkes faluba. Napi 5 db busz megy - vissza ugyanannyi. Az utolsó 23:08-kor. Ja, és Közép-Mo.

SzZoole 2015.07.02. 13:01:27

Tegnap nosztalgikus elemenyben volt részem.
A '90-es években Nyíregyházán a Hősök terén volt egy kb. 15 átmérőjű szökőkút.a nagy melegben az uj magyarok abban fürödtek,bugyiban/gatyában es atlétaban.
Tegnap ugye nagy meleg volt Londonban,a Marble Arch-nal araszoltam,amikor arra lettem figyelmes,hogy teren levő szökőkútban tömegével fürdenek az ujangliaiak(román romák,remelem igy szepen fogalmaztam)
Rögtön a '90-es évek nyiregyhazaja jutott eszembe.

SzZoole 2015.07.02. 13:24:12

@pappito: elolvastam,most meg en lennék irigy,ha olyan fajta lennék:)))

pappito · http://pappito.com 2015.07.02. 13:26:32

@Zoole[uk]: nagy melegben mindig pancsol a nép a szökőkútban, amikor 38-40 fok volt pesten akkor boldog boldogtalan bemászott a blahán meg a szigeten a szökibe

pappito · http://pappito.com 2015.07.02. 13:27:06

@Zoole[uk]: ne irigykedj, többet ülsz a nappán, mint én :)

LittleG (uk) 2015.07.02. 13:33:39

@Zoole[uk]: újmagyarok... kiket értesz ez alatt?

SzZoole 2015.07.02. 13:33:57

@pappito: itt a nagy melegben az emberek a parkokban ülnek ki

SzZoole 2015.07.02. 13:34:54

@pappito: hidd el,hogy azt is meg lehet unni

pappito · http://pappito.com 2015.07.02. 13:35:02

@Zoole[uk]: a nagy meleg az ott azért nem negyven fok

és ott van sok zöld park

SzZoole 2015.07.02. 13:35:58

@LittleG (uk): a ciga,akarom mondani a romákat

SzZoole 2015.07.02. 13:36:52

@pappito: tegnap 37 volt,az azert itt eleg szokatlan

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.07.02. 13:37:54

@Zoole[uk]: nezd a jo oldalat, legalabb furdenek....

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2015.07.02. 13:42:30

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Úgy látszik csak mi laktunk szar helyen.
:D
És persze itt is se jobb a közlekedés.
Már nem halok meg hülyén.
:D

SzZoole 2015.07.02. 13:49:15

@Dragonlady (Bp, Hun): ja,fürdenek,csak látnád mit hagynak maguk utan meg hogy viselkednek...
Akik sokat járnak Marble Arch es a Hyde Park azon környéken azok tudjak es az a baj,hogy némely angol emiatt egy kalap alá veszi a többi románnal,pedig sok normalis román van itt.
Azt mondjak a romanokra,hogy ők Európa ciganyai,tudatlan banda:(
Anyway
Aranyos kisfiad van,jo sok haja van:)))

Morgo1229 2015.07.02. 14:03:49

@Zoole[uk]: es, amit nem emlitettel a tarsasagodban lehettunk volna, ami szinten megfizethetetlen !! :-)
Legkozelelebb.
Mondjuk nemtom mikor, mert ez a ket ejszaka Londonban a szokasos "muszaj megnezni" latnivalokkal kb 1000 euromba fajt.
Meg igy is, hogy Easybusszal mentem. Ha Teged valasztalak akkor 1100 ? kb ?

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.07.02. 14:04:52

@Zoole[uk]: ertem en, csak probal az ember cinikus lenni :-/
"Normalis romannak" lenni meg ugyanolyan nehez lehet olykor, mint "normalis muszlimnak" :-(

SzZoole 2015.07.02. 14:05:10

@Morgo1229: melyik hotelban voltatok?

SzZoole 2015.07.02. 14:12:07

@Dragonlady (Bp, Hun): persze,azok közt sem lehet általánosítani,van tapasztalatom azok közül is mindkét részről.Azert is kérdeztem a múltkor,hogy hol van Mirjam,ugyanis volt egy quvaiti es egy pár szaudi utasom akik eleg érdekesen vélekedtek az indiaiakrol.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.07.02. 14:16:41

@Zoole[uk]: na en ebbe a beszelgetesbe a helyedben nem mennek bele :-)

pappito · http://pappito.com 2015.07.02. 14:19:26

@Zoole[uk]: én gyorsan megszoknám, hidd el, itt a 28 a rohadtmeleg, (és hol vagyunk ma attól!)
csak nem kell szökőkútba mászni, itt a tenger meg az óceán hála az égnek :)

Morgo1229 2015.07.02. 14:20:22

@Zoole[uk]: Jaj, ne is mondd. A Russel Square kozeleben a Royal Nationalben.....
De vegulis. I got what I paid for..... :-)
Nemigen beszeltek ott angolul az emberek. Legalabbis az etkezoben meg a check-innel se. A taviranyito nem mukodott de nem is ez a lenyeg, hanem a ceruzaelemek celuxxal voltak rogzitve a helyukre. Es hasonlo dolgok..... 270 euro volt a 2 ejszaka.

SzZoole 2015.07.02. 14:27:02

@Morgo1229: Bloomsbury-ben?
Attól vannak olcsóbb es tisztább hotelek is a környéken es csendesebb helyen.
A fuvart meg megusztad volna £150-bol oda-vissza,HA. diszkontal:)))

SzZoole 2015.07.02. 14:31:28

@pappito: holnap jo cudar ido lesz feletek,16 fok es eső.
Ha napi 10-12,valamikor 14-16 órát ulnel benne te is ráunnál egy ido utan hidd el

Morgo1229 2015.07.02. 14:45:48

@Zoole[uk]: igen Bloomsbury. Jo hely vegulis. Nem tudtam a tisztabb hotelekrol. Ezt kopte ki a tripadvisor nekem.
A fuvar Veled 211 Euro lett volna. Akkor jol saccoltam.
Igy az EasyBusszal 20 Euro volt. :-)

SzZoole 2015.07.02. 14:53:49

@Morgo1229: a tripadvisor csak arra jo hogy a hotel feedbeckjet elolvasd
Ha tetszik a feedback akkor érdemesebb a hotelel megcsinalni a foglalast,olcsóbban josz ki
Az en autom nem=a easybusal:)

Morgo1229 2015.07.02. 15:01:17

@Zoole[uk]: Bocso Zoli most olvasom csak, hogy a 210-ben mar benne van a HA-s diszkont :-)
Ez mindig ugyanannyi vagy nick-fuggo ?

SzZoole 2015.07.02. 15:08:36

@Morgo1229: ez egy prius ár £110-120 oda vissza
Black cab ár £140-160 oda vissza
Nos,az en autom nem ezek a kategóriák közzé tartozik,igy a £150 oda vissza hidd el,hogy barátságos ár erte:)

nl_eni 2015.07.02. 15:09:06

No, jöttem kiegészíteni. A posztban nem írta a szerző, hogy Erdély melyik részén volt, csak azt, hogy egy valaha szászok lakta település volt az.
Tudni kell, hogy Romániában az első világháború előtt még kb. 250 ezer szász élt, ma már 10 ezer sincs belőlük. Részben elüldözték őket a II. vh. után, a maradékot pedig kemény márkáért vásárolták ki a németek a kommunizmus idején.
A szászok tömbökben éltek, kompakt szász falvak voltak. Ezek szinte üresen maradtak utánuk, majd egy egészen más náció foglalta el a házakat. Ma, ezeket a falvakat többnyire a mélyszegénység jellemzi. A szász örökségből alig maradt valami.

Szóval kedves szerző, nem Erdélyt láttad, illetve belőle valamit, amiről szinte semmit nem osztottál meg a posztban, sejtem, azért, mert magad sem tudsz róla túl sokat. Erdély, valóban más világ, de ebből a posztból semmit nem tudunk meg róla.

tanato 2015.07.02. 15:29:24

@LittleG (uk): Újmagyaroknak a Rákosi rendszerben nevezték hivatalosan a cigányokat.akkor még a roma megnevezés nem volt divatban.De ez nem tetszett még a cigányoknak sem,mert azt mondták ők nem újak hanem 500 éve itt élnek.

TX7AW 2015.07.02. 16:02:18

@adg: Semmi extrára nem gondoltam, csak a nyitottságra. A több opció, nagyon eltérő életmódok megtapasztalása nagy eséllyel elfogadóbbá teszi az embert, onnan meg már csak egy lépés a jó dolgok átvételére való igény. Nem kezdenék el a magyar bezárkózásról írni most, de én problémának látom. Lehet, az egyetemi képzés helyett többéves kötelező Európa-járást kéne bevezetni. :)

DieNanny CH 2015.07.02. 16:54:19

@TX7AW:

Itt a suliban most az egyik tanítóbácsi 1 éves szabira megy - felfedezi Dél-Amerikát...

2015.07.02. 16:57:19

@Határátkelő: @Lex D'Arquebus: jaja tegnap volt Canada Day. Megunnepeltuk az orszag 148. Szulinapjat :) jo kis buli volt. Nem terhelyek tul a nepeket nagy patoszos beszedekkel, inkabb az oromkodesen volt a hangsuly. Azert csinaltak egy videot, amiben az orszagban es kulfoldon szolgalatot teljesitett katonak uzentek es csomoan voltak elso ill masodik generacios kanadaiak kozottuk. ill a Minister of Canadian Heritage and Official Languages kulon beszedet mondott arrol, hogy milyen kiraly, hogy Kanada ilyen sokszinu, mennyire kulonbozo hatterbol jonnek az orszag lakosai megis az koti ossze oket, hogy Kanadaiak akarnak lenni es szeretik az orszagukat.

2015.07.02. 16:57:21

Kicsit random a poszt, de nem baj mert olvasmanyos, sztorizos, tenyszeru:) kicsit amugy olyan, mint a felhoatlasz, inception meg miegyeb filmek. Csak kapkodod a fejed :D

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.07.02. 18:53:44

@FeketeMacska73:

Nálunk ez abszolút így van.

Ha valaki csak angolul tud, annak nincs idegennyelv tudása! Ugyanis angolul legalább B2-es szinten alapkövetelmény. Legalábbis olyan munkahelyeken, ahol érdemes dolgozni.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.07.02. 18:53:48

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:

Francia - csakis a volt francia gyarmatokon és Európában hasznos nyelv. Máshol nulla a jelentősége. Pl. ha az ember Mexikóban tud franciául az kb. olyan, mintha magyarul tudna.

kardio1 2015.07.02. 20:16:14

@maxval bircaman felelős szerkesztő: azért az nem kevés (mármint a volt francia gyarmat).

Hari Seldon 2 2015.07.02. 21:43:52

@FeketeMacska73:
"Nemet, Japan, Kinai, Hindi, Spanyol, Arab."

Jó, hogy nem írtad, hogy Koreai.
Német? Persze Németországban, Ausztriában. Franciaország 20 éven belül lehagyja lakosságilag.
Másik a Japán? - Egy országban beszélik.
Arab? A maghrebi arabot alig érti meg egy a közel keleti. (ezt vedd szó szerint) a máltaival egyezik meg leginkább. Algériában nem véletlenül terjed újra a francia. (Pedig hogy akarták visszafogni.) Persze nem ment. A Kabilok, akik egy berber nép utálják az arabokat, és nem nagyon szólalnak meg Dariján. Ja és arab világban összesen annyi műszaki könyvet adtak ki mint egyedül Spanyolországban. Na kb ennyit az arab hasznosságáról.

Hari Seldon 2 2015.07.02. 21:46:39

@kardio1:
Plusz Québec sem kis terület, plusz részben New Brunswick is hozzájön.

Herr Géza 2015.07.02. 21:54:57

@Hari Seldon 2: Azért nem az a fő kérdés, hogy turistaként hogy boldogulsz egy nyelvvel.... A műszaki tudományok, technológia azért még sokáig angol-német nyelven lesz hozzáférhető, ott a francia a népesség számától függetlenül eddig sem nagyon játszott, és nem is hiszem, hogy ez változni fog.

kardio1 2015.07.02. 21:57:26

@Hari Seldon 2: ezeket is a volt francia gyarmatok közé soroltam. A kabilok az iskolában arabul tanulnak, a kabil nem írott nyelv. Szóval azért tudnak arabul. Az irodalmi arabot is mindenütt tanítják, a beszélt nyelv persze más. A muveltebbek szerintem meg tudják magukat értetni irodalmi arabul, de ezt csak tippelem.

kardio1 2015.07.02. 22:00:02

@Herr Géza: igen, a francia elsősorban kulturális és diplomáciai kozvetitonyelv volt az angol dominancia előtt. Mondjuk Afrika felertekelodesevel a francia szerepe is nőni fog.

2015.07.02. 22:10:20

@Hari Seldon 2: "Másik a Japán? - Egy országban beszélik."

Jo, de ez pont az az orszag, ahol az egyik legtobb oriasceg mukodik az egyik legdurvabb K+F hatterrel. Szoval japanul tanulni mindenkepp erdemes az emberiseg jovoje szempontjabol, szerintem. :)

Hari Seldon 2 2015.07.02. 22:20:27

@kardio1:
A Kabilnak van írott formája. Kabiliában legalábbis biztos, hogy háromnyelvűek a táblák. (valami rovásírás-féleségre hasonlít leginkább)
en.wikipedia.org/wiki/Kabyle_language

kardio1 2015.07.02. 22:23:14

@Hari Seldon 2: lehet. Én egy kabillal beszélgettem, ő mondta ezeket, amiket neked írtam korábban.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.07.02. 22:25:47

@Hari Seldon 2:
Szia Hari
Írtam egy posztot a blogomba amire te inspiráltál.
Olvasd el légyszíves.

Hari Seldon 2 2015.07.02. 22:25:50

@Herr Géza:
Abban valószínűleg igazad van, hogy a jövőben is domináns lesz az angol. - Viszont, ha minden műszaki információ elérhető angolul, gyakorlatilag minden más nyelv jelentősége még tovább csökken műszaki területen. (így a német, japán, stb...)
Persze lesznek még sokáig részterületek, ahol a fenti nyelvek fontossága megmarad, de szépen lassan valószínűleg csökkenni fog mindenhol.

kardio1 2015.07.02. 22:28:49

@Hari Seldon 2: az általad linkelt szocikkben az áll, hogy ma már módosított latin ABC-juk van.

Hari Seldon 2 2015.07.02. 22:32:11

@diggerdriver:
Erre akartam neked írni egy privátot még régebben, de azt hiszem kitöröltem.
Majd megnézem, hogy meg van-e még. Ha nincs, nem biztos, hogy gyorsan tudok reagálni. Holnap van az utolsó óvodai nap, utána két hónap szünet. Sá-lá-lá, de szuper!
Úgyhogy mostantól szeptemberig amúgy is ritkán fogok idejönni, csak ha a van egy kis időm.

Bredpitt Monika 2015.07.02. 22:34:23

@FeketeMacska73:

En mar tanulok egy ujabbat, az albant. Ime egy kis nyelvlecke

koszonom faleminderit

hogy vagy? si je?

nem tudom ju ke di

igen po

nem jo

vasarnap e diel

hetfo e hene (ket pont van a hene ek folott)

kedd e marte (pont az utolso e felett)

szerda e merkure (pont ket utolso e felett)

csutortok e enjte

pentek e premte

szombat e shtune (pont az utolso en)

bal mejtes

a kiejtes se semmi , nekem tetszik

........forras www.youtube.com/watch?v=N1RvAKL7aDs

nem

Bredpitt Monika 2015.07.02. 22:45:09

Nekem tetszett a poszt. ERdekes volt, cask azt nem ertem mit ert a poszt iroja az utolso mondatoknal.

Rémisztő volt látni, ahogy az emberek az utcán az orruk elé bámulva mennek, a romos, kopott házak

Eloszor nezd meg a Bubaj c. filmet es aztan ha ilyen embereket latsz akkor enekelj nekik (angolul Enchanted a film cime).

Ami nekem ERdelyrol eszembe jut. Valaki cafoljon meg ha ez egy nagy baromsag.

Valakit arrol kerdeztem, hogy ott mennyire kell felni betoroktol es azt mondtak, hogy ott nem igazan, mert egy vasvilla vegen talalhatjak magukat a betorok, aztan ha elassak oket a kert vegeben a kutya sem fogja keresni oket. Hu!

Hari Seldon 2 2015.07.02. 22:48:55

@kardio1:
Igen. - Szóval van. - Meg hát nem is kedvelik az arabokat.

M. Péter 2015.07.02. 23:38:56

@Bredpitt Monika:
" kedd e marte (pont az utolso e felett)
szerda e merkure (pont ket utolso e felett)"
Ez a kettő garantáltan a latinból származik, esetleg valamelyik újlatin nyelven keresztül.

adg 2015.07.03. 03:48:48

@mojyo: @Hari Seldon 2:
Igen, nagyjabol egy orszagban beszelik. De itt pl a japan az orosz. Azt tanitjak az iskolakban altalaban, mint idegen nyelvet. Biztos van valami oka. Ha csak a gazdasagi oldalat neznenk, akkor a mandarin praktikusabb lenne.
Megis a japant nyomjak.

A sajat preferenciam amugy angol-spanyol-mandarin.

kardio1 2015.07.03. 08:07:22

@Hari Seldon 2: a dolog magyarázata az lehet, hogy ha az iskolában kezdetektől fogva arabul, majd a gimnáziumban franciául tanulják a tananyagot, sosem kerül elő a kabil írásbeliség.

Hari Seldon 2 2015.07.03. 09:43:08

@kardio1:
Igen, ez logikusnak tűnik.

Bbogas 2015.07.03. 11:23:00

"Románia erdélyi részén"

Tehát Erdélyben, és pont.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása