oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. június 30. 06:49,  Két éve Európa ékszerdobozában 418 komment

2015. június 30. 06:49 Határátkelő

Két éve Európa ékszerdobozában

Aki amolyan igazi, klasszikus „határátkelős” posztra vágyott, az ma megkapja: Gábor két év luxembourgi tapasztalatát írta meg, árakkal, lakásbérléssel, közlekedéssel, hangulatokkal és hazautakkal. Nem is kell ennél többet mondani, jó olvasást!

luxembourg_foto_cayambe.jpg(fotó: Cayambe)

„Elöljáróban annyit, hogy nem terveztem külföldre költözni, se munkát vállalni. Mint oly sokat Magyarországon, persze én is folyton jártattam a szám, milyen rossz ebben az országban, és ha tehetném, már pattannék is külföldre, mert ott aztán milyen jó. De ezek nem voltak komoly tervek, csak álmodozások, talán még annak is gyengék. Hozzáteszem, igen jó állásom volt, egyáltalán nem kerestem rosszul, tulajdonképpen megvolt mindenünk.

Szinte egyik napról a másikra a munkahelyemen bejelentették, hogy a részlegünk kiköltözik Luxembourgba, így választhattam: vagy felmondanak nekem, vagy megyek velük.

A korábbi nagyhangú vélemény-nyilvánítás valahogy egyből elcsendesedett, most hogy érintési közelségbe került a nagy álom. Egyből nem csak hívogató volt, hanem ijesztő is. Soha nem éltem külföldön, épp hogy csak beszéltem az angolt, de közel sem társalgási szinten. A franciát vagy a németet pedig egyáltalán nem. Épp ezért nem kevés félsszel vágtam neki az útnak - de nekivágtam. Úgy éreztem vétek volna kihagyni egy ilyen lehetőséget.

Az első sokk

Ennek lassan két éve. Ennyi idő távlatából már mondhatom, hogy nagyon nem bántam meg! Rendkívül furcsa volt úgy felébredni egy idegen országban, hogy nem turista vagyok, hanem itt élek, itt dolgozom.

Eleinte szinte sokkolt, mennyire más ez a világ, mint amit megszoktam. Más az emberek hozzáállása, a gesztusaik, a jövőképük, a vezetési stílusuk... de ezekről később.

Akkor, két évvel ezelőtt hirtelen felindulásomban majdnem írtam egy posztot erről a Határátkelőre, áradozva az igazi európai élet szépségeiről, hangsúlyozva hogy soha többé nem térek haza. Nos... utólag már örülök, hogy nem írtam. :)

Félreértés ne essék, tényleg fantasztikus itt lakni, dolgozni. A két év alatt tulajdonképpen negatív élmény még nem ért. A luxembourgiak rendkívül toleránsak, befogadóak. Talán abból is fakad ez, hogy az ország lakossága kb. 500 ezer fő, mely napközben a háromszorosára duzzad a külföldi munkavállalók miatt. A Wikipedia szerint a lakosság mintegy 39%-a luxembourgi, a többi külföldi. És tényleg.

Soha nem éreztem, nem éreztették velem, hogy idegen lennék. Az angollal szinte mindenhol tökéletesen el lehet boldogulni, persze időközben azért gyarapodott a nyelvtudásom is.

Ide kívánkozik két apró sztori: a helyi Auchan pénztárainál kis zászlók jelzik, hogy az adott pénztáros milyen nyelven beszél. Nem ritka, hogy négy zászlócska is kint van! A luxembourgish nyelvet, a franciát és a németet szinte mindenki beszéli (de döntő többségben inkább a franciát, a német határ közelében meg inkább a németet), és persze ahogy írtam az angolt, valamint a portugált is sokan.

A másik kedves történet: nem sokkal azután hogy kivettem az albérletem, kopogtattak az ajtón. Két 10 év körüli kislány állt ott, és elkezdtek franciául beszélni hozzám, persze egy kukkot nem értettem.

Reflexből közbevágtam hogy do you speak English, mire egyikük tökéletes kiejtéssel rávágta hogy yes of course, és elmondta, hogy mire folytatnak éppen gyűjtést. És ez itt természetes. Mármint hogy 10 évesen folyékonyan beszélnek a gyerekek két-három nyelvet is akár.

A világon itt a legmagasabb az egy főre jutó GDP. Más szóval, itt szinte minden a pénz körül forog. Luxembourg egyben adóparadicsom, ezt sokan ki is használják. A belvárosban sétálva csak kapkodja az ember a fejét, jobbra-balra ismert cégek központját lehet felfedezni, pl. Skype vagy Amazon.

Magánszemélyként, 100 ezer EUR évi bruttó fizetésig nem kötelező adóbevallást készíteni, mégis szinte mindenki beadja, mivel annyi minden leírható az adóból.

Lakásárak

Nos, az árak némely téren finoman szólva is elvadultak, méltóak Európa ékszerdobozához. Egy átlagos belvárosi 40nm-es garzon havi bérleti díja nagyságrendileg 1000 EUR, de inkább felette mint alatta.

Ezek jellemzően régi, ha nem is lelakott, de semmiképpen sem modern lakások. Ha picit szebb, frekventáltabb városrészben keresünk lakást, hamar el lehet érni a 2000 EUR-os árszintig, amiért általában 2-12 éves, lakóparki, 45-65nm-es teraszos lakást lehet bérelni.

Itt Luxembourgban a bérlő fizeti az ingatlan ügynökök jutalékát, ami jellemzően egy havi bérleti díj. Plusz kötelezően fizetendő 2-3 hónap kaució, deposit, valamint előre az első havi bérleti díj – hamar kiszámolható, hogy egy olcsóbb albérlet is rögtön minimum 4-5000 EUR-ral terheli meg a bankszámlánkat. Sokan épp ezért a környező országokban laknak, teljesen megszokott, hogy napi rendszerességgel ingáznak nem két város, hanem két ország között.

A legközelebbi német nagyváros Trier (kb. mint Pécs). Itt kb. felezni lehet a luxembourgi ingatlan költségeket: egy átlag kétszobás lakás 5-600 EUR per hó, egy családi ház jellemzően 1000-1200 EUR.

Kivételek persze itt is vannak felfelé és lefelé egyaránt. Németországban nagyon sok családi házban olajjal fűtenek, ami azt jelenti, hogy egy több ezer literes olajtartály van a pincében, ami akár két-három telet is kibír, utána viszont a bérlőnek kell feltankolni. Kiköltözéskor szintén teletankolva kell visszaadni a házat. Ezt beleszámítva a havi rezsiköltség egy ház esetén nem ritkán 400 EUR is lehet.

Ellenpélda: egyik kollégám Trier szívében, a belvárosban egy kicsi, de otthonos lakásért 460 EUR-t fizet rezsivel együtt - ez itt nagyon olcsónak számít. Ha a másik irányban nézelődünk, a belga határ utáni következő város Arlon, szintén olcsóbb, mint Luxembourg. Több kollégám is itt lakik. Francia oldalról szintén több település is van - bár nincs egy ismerősöm sem, aki onnan járna be.

Ezeken kívül, úgy általában a szolgáltatásnak itt horribilis az ára. Egy példa: Magyarországon a mosógépszerelő kiszállási díja 3750 Ft volt (kb. egy hónapja), itt Luxban ugyanez 70 EUR. Vagy pl. otthon egy férfi hajvágás 2500-5000 forint, itt 50 EUR-tól indul.

A fenti összegek magyar szemszögből nézve horribilisek, az előbbi - kifejezetten kedvező - 460 EUR lakbér több mint sok ember havi munkabére Magyarországon. De tegyük hozzá, hogy Luxembourgban a minimálbér 2015 januárjában 1922 EUR. Vagyis a korábban felhozott auchanos pénztárosnő is minimum ennyit kap, de a kukások, kertészek, ellenőrök is legalább ezt a bért vihetik haza.

Most orvosokról vagy ápolónőkről direkt nem ejtenék szót: egyrészt nem szeretném, ha vörös posztó lenne belőle, másrészt fogalmam sincs, mennyit keres itt egy egészségügyi dolgozó.

Viszont apropó, ellenőr. A két év alatt egyszer volt szerencsém hozzá. Annyiban hasonlít magyar kollégájára, hogy kék egyenruhája van, és határozott fellépésű. De itt ez teljesen mást jelent. Akivel találkoztam mosolygott, udvarias volt, beszélt angolul, és úgy általában tisztelet lengte körül. Ennyi idő után is hihetetlen, komolyan mondom.

A kenyértől a benzinig

Visszatérve az árakhoz: úgy általában meglehetősen drága itt minden, illetve majdnem minden. Egy 0.75kg-os kenyér nagyjából 2 EUR(tól indul), egy joghurt 0.90 EUR, egy kiló banán 3-4 EUR, egy üveg 1.5 literes kóla 1.55 EUR.

A ruházkodás, öltözködés kifejezetten drága. A gépjármű biztosítás igen durva, egy fullos Casco akár 2000 EUR is lehet egy évre - egy négy éves Golfra. Van persze ellenpélda is: az üzemanyagárak jóval alacsonyabbak, mint a környező országokban, a minap 1.20 EUR-ért tankoltam 95-ös benzint.

Az alkohol olcsóbb, mint otthon - itt jobban megéri Tokajit venni. Mert van, méghozzá a helyi Auchanban is akár. Ha már magyar termék: negyed kilós Pick téliszalámi itt 5.99 EUR, ez nem tudom, mennyibe kerül otthon, de itteni viszonylatban nem számít drágának.

Érezni a francia hatást, rendkívül nagy a borkínálat, és nagyon komolyan is veszik: tavaly az ING Marathon (kb. mint otthon a Spar Maraton) előestéjén sátorban a pasta partyn francia borok közül lehetett válogatni, s ugyanúgy kóstoltatták mintha egy elegáns étteremben ültünk volna.

Az időjárás, na az picit más mint otthon. Jóval nyugatabbra és északabbra vagyunk, közel az Ardennekhez. Ez két dologban nyilvánul meg leginkább: jóval többet esik, és valamivel hűvösebb van, mint Magyarországon.

Illetve eleinte picit szokatlan volt, hogy kb. egy teljes óra az időeltolódás Budapesthez képest, mégis ugyanabban az időzónában vagyunk. Nyáron este 10-kor világosban lehet elmenni futni, és még 11-kor is kéklik az ég alja.

Néhány sablonos mondat: az emberek mosolyognak, az élet kiszámíthatóbb, a munkabérből meg lehet élni és félre lehet tenni, stb. Erről nem szeretnék többet írni, tényleg így van, nincs mit rajta ragozni.

A közlekedés

Ami viszont érdekes, hogy itt jellemzően annyira nyugodtak az emberek, hogy az már-már frusztrálja némelyik honfitársamat. Sokan mondják a közlekedésre, hogy tötymörögnek, nem mennek, lassúak.

Szerintem egyszerűen csak nyugodtak, és tulajdonképpen tényleg, hova kéne rohanniuk? 16:30-kor leteszi a jóember a tollat az irodában, beül a BMW-jébe, beteszi D-be a váltót, majd fél óra múlva a garázsában kiszáll belőle. Ennyi. Nincs agymenés, tolakodás, anyázás.

Ha gyalogosként csak megközelítem a zebrát, megáll a 3 sávos út forgalma előttem, s versenyeznek egymással - hogy ki tud udvariasabb lenni. Mikor legutóbb Magyarországon jártam, egy zebra előtt reflexből lefékeztem, mert láttam, hogy áll egy gyalogos a járdán, és majdnem belém jöttek vagy hárman. Szerencsére megúsztam dudakoncerttel.

Ha már szóba került a BMW. Szerintem Bajorország kellős közepén sincs annyi belőlük, mint itt. Népautó, de tényleg. A reggeli csúcsban – nem vicc, kipróbáltam - nem lehet úgy nézni a forgalmat, hogy 10 másodperc alatt legalább egyszer ne látnál BMW-t. Vagy Audit, vagy VW-t vagy Mercedest.

Itt ezeket veszik az emberek, többnyire nem státusz-szimbólumként. A BMW nagyon szép, nagyon jó autó, megbízható technika, és ha telik rá, miért venne mást a jóember?

Egyszer egy szombati napon egy helyi szalonban jártam, gondoltam szombat lévén nem lesznek sokan. Tévedtem, tele volt - családokkal. Hétvégi családi program, felkerekedni és kiválasztani a következő autót, és elvinni egy tesztvezetésre. Tök durva, komolyan.

Amúgy jellemzően nem egyösszegben vásárolják az autót a népek, bár megtehetnék. De miért az ő pénze álljon benne, mikor a banké is állhat? A gépjármű-finanszírozás itt 1-3% THM között van, így vagy megveszik hitelre a kocsit 20-30% beugróval, vagy lízingelik 0% indulóval, 2-400 EUR havi törlesztővel. Aztán 3 év múlva jöhet a következő.

A távolságok

Amíg Magyarországon éltem, picit más fogalmaim voltak a távolságokról. Én Pécsett nőttem fel, anno mikor az első lakásom vettem, azért nem költöztem ki az egyik szomszédos településre, mert 9 km-re volt a városhatártól, és hát annyit ingázni... Mikor felköltöztem Budapestre, hamar megszokottá vált a 17 km oda és ugyanennyi vissza a lakás és a munkahely között. Aztán lett ez később 25 is.

Luxembourgban nagyon sokan napi 40-50 km-t ingáznak, a helyi közlekedési vállalatok szépen berendezkedtek az utazóközönség szállítására. A reggeli és délutáni dugók itt mindennaposak, hiszen rengeteg ember ingázik.

A busszávokat nagyon komolyan veszik, nem jellemző a „fontos ember fekete BMW-ben” kategória. Ahogy a gyalogosokkal, az autósok egymással is igen előzékenyek, a zippzár elv tökéletesen működik, segítőkész és udvarias szinte mindenki.

Bonyolult hazaút

A távolságokról még egy-két apró érdekesség: Luxembourgból repülőgéppel leginkább átszállással és igen drágán lehet hazajutni Magyarországra, egy oda-vissza út 2-300 EUR-tól indul. Átszállás esetén pedig akár 11 órás is lehet a menetidő.

Emiatt érdemes inkább Frankfurt-Hahnból vagy a Brüsszel melletti Charleroi repteréről hazamenni. Az egyik belga busztársaság mindkét helyre indít buszjáratot, 5-23 EUR közötti áron. Egy jól ismert fapados légitársaságnál pedig már 10 EUR-tól foglalhatóak jegyek, bár az utóbbi időben határozottan drágultak.

Mi rászoktunk, hogy kocsival járunk Charleroiba, és szétosztjuk a benzin- és a parkolás költéségét (53 EUR egy hétvégére fedett parkolóban) négy vagy öt felé, így még olcsóbb az utazás.

A vicces az, hogy Charleroi 190 km-re van Luxembourgtól, de ezt lazán bevállaljuk két-három hetente. Otthon a Győr-Pér repülőtér csak 120 km-re van Budapest szívétől, de korábban soha nem gondoltam volna, hogy utazni akarnék onnan, mert hát messze van. De hát minden relatív, ma már máshogy gondolom – szívesen üdvözölnék egy Saarbrücken-Győr vagy Hahn-Győr járatot, gondolom, még olcsóbb lenne.

Hétvégi programok

A másik érdekesség: jön a hétvége, mit csináljunk? Hát ugorjunk el pl. Párizsba. Oké, négy órás autóút, miért ne. Vagy két és fél, TGV-vel. De ugyanilyen - szinte érintési - közelségben van Amszterdam, Brüsszel, a Saar-vidék, vagy épp fapados géppel London.

Amikor volt az ominózus holland-magyar focimeccs a nyolc-eggyel, magától értetődő volt, hogy kiugrunk kocsival megnézni, és ha már ott vagyunk, eltöltünk egy napot Amszterdamban. Itt minden közel van, ténylegesen Európa szívében élünk.

Verdikt: nem kérdés hogy nagyon jó itt élni. Eleinte, az első hetekben-hónapokban rendszeresen hasonlítgattam össze a dolgokat az otthoniakkal, hogy itt ez is jobb, az is jobb, a fű is zöldebb, szóval a szokásos „kiszabadult a paraszt Nyugat-Európába” érzésem volt. Ez idővel elmúlt, ma már nem hasonlítgatok. Egyszerűen jó itt, pont.

Egyébként rengeteg magyar él itt kint, szombatonként nehéz elmenni úgy vásárolni egy nagyobb áruházba, hogy ne hallanánk magyar szót. Ugyanez érvényes Trierre is. A „luxembourgi magyarok” yahoo listán pedig csak úgy pörög az élet.

Itthonról haza

Nagyon sokat járok haza Magyarországra, és az elszólás nem freudi: igen, haza. Egyelőre még úgy érzem, ott vagyok otthon. Itt pedig itthon, tudom, furcsa lehet ez a kettősség sokak számára, de az ember ott van otthon, ahol a legjobban érzi magát.

Nekem Luxembourgba kellett költöznöm ahhoz, hogy jól érezzem magam Magyarországon (is). Luxembourgban élni valóban olyan, mintha egy burokban lennénk Európán belül.

Olyan. mint egy kis ékszerdoboz, Európa ékszerdoboza.”

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Luxembourg

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr897584122

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kardio1 2015.06.30. 22:46:31

@nemor: más érzés, ha itt élve olvasod.

Sanyi9 2015.06.30. 22:48:08

@charlieharper: azt nem ertettem, hogy hogy kombinaltad te ossze Mandelat es a zsidogyuloletet. Ha van arrol is egy (tobbe kevesbe hiheto) linked, ne fogd vissza magad, oszd meg nyugodtan.

kardio1 2015.06.30. 22:50:04

@~~Babette~~: ez csak logikus folyománya a mai tendenciának. Ha mindenkire rabizzuk, mikor akar meghalni (aktív eutanázia), ez logikus következmény.

kardio1 2015.06.30. 22:52:38

@Hari Seldon 2: miért ne lenne beszamithato?

2015.06.30. 23:00:58

@Sanyi9: tehat teljesen ok, hogy a feherek olesere buzdit? Ertem.A Masodik kerdesedre a valasz, hogy Mandela (ha ismered a del-Afrikai politikat), notoriusan nem szivlelte a fehereket, azon belul a zsidokat sem.
Egy pelda, hogy a kulfoldi politikai szereplok kozul, Arafat volt a legtobbet Del-Afrikaban. Tobbet volt ott, mint barmely mas afrikai orszag politikai vezetoje, beleertve az orszag szomszedait is.

Ugy erted, hogy a link, amit kuldtem, ahol latod Mandelat es beszel, es vilagossa teszi a feherekhez valo viszonyat, neked nem hiteles (illetve tobbe kevesbe)?
Mert akkor bem farasztom magam tovabb.

Herr Géza 2015.06.30. 23:17:09

@FutureFry: Hát rosszul tudod. Az általam az elmúlt 20 évben vezetett iigen sok autótípusból mindössze egy olyannal találkoztam, aminél ki kellett nyomni a kuplungot az indításhoz: egy Toyota Avensis volt az. Meg is voltam lepődve....

Hari Seldon 2 2015.06.30. 23:17:20

@kardio1:
Ki mondta, hogy nekem egyértelműen jobboldali kell?
Legyen benne az is (mondjuk olyan kétharmad arányban, ha súlyozzuk... :-) de nem kell egyértelműen az)
Az meg hogy nem szeretik a Sarközit, a Modem-esek, meg az UDI-sek nem feltétlenül gond. A törtető akarnok alakokat nem szeretem. Sarko ilyen, egyszer a nép elhajtotta, most megint vissza akar pofátlankodni.

Sanyi9 2015.06.30. 23:25:01

@charlieharper: "tehat teljesen ok, hogy a feherek olesere buzdit? Ertem." - fogalmam sincs. A mellette levo feher uriember akkor miert enekelte a dalt?

Nem ismerem a del-afrikai politikat es Mandela velemenyet a zsidokrol. A ket dolog amit errol talaltam:

1. en.wikipedia.org/wiki/Nelson_Mandela: par helyen jelenik meg a "jew" szo, hogy milyen zsido baratai voltak Mandelanak es hogy egy olyan cegnel dolgozott, amelynek liberalis zsido fonoke szimpatizalt az ANC-vel.

2. www.timesofisrael.com/nelson-mandela-was-close-to-jews-resolutely-loyal-to-palestinians/: ez a link pedig elso ranezesre pozitivan ir Mandelarol (amugy fogalmam sincs, hogy ez a The Times of Israel milyen oldal es mennyire hiheto).

Arafat volt a legtobbet Del-Afrikaban. Ha te mondod, en elhiszem. Es? Ez a bizonyitek Mandela zsidogyuloletere?

Hari Seldon 2 2015.06.30. 23:32:20

@Hari Seldon 2:
Persze ez a "súlyozás" részemről csak teoretikus, hiszen 2017-ben még nem szavazhatunk.

2015.06.30. 23:33:59

@Sanyi9: del-afrika is kitermeli a sajat szemetet (a feher ember a videon.... )
Mielott tovabb megyunk, akkor a kerdes, hogy amit most tudsz, az alapjan Mandela rasszista -e? Nem az empatia fakotorrol van szo! Hanem, hogy kimeriti -e a rasszizmus fogalmat

Hari Seldon 2 2015.06.30. 23:34:46

@Hari Seldon 2:
Ebben mondjuk Amerika Európa előtt jár, ha ott elhajtanak egy politikust, akkor azt a személyt a pártja többet nem jelöli.

kardio1 2015.06.30. 23:38:18

@Hari Seldon 2: az UDI nincs feltétlenül Sarko ellen, Borloo-val jól kijottek. Bayrou meg arra buzdított 2012-ben, hogy Hollande-ra szavazzanak az emberek, cserébe a Pau-i polgármesteri funkció megtartását remélte. Nagyot koppant, amikor a PS elvitte a helyet és nem őt jelölte. Az árulóknak ilyen a sorsa. De te szereted a gerinces embereket :)

kardio1 2015.06.30. 23:40:06

@Hari Seldon 2: a személyt nem. Csak a feleségét, testvérét stb....

Sanyi9 2015.06.30. 23:46:37

@charlieharper: a video kommentje szerint, a del-afrikai szemet: "The "white" male standing next to Mandela is the South African National Intelligence Minister Ronnie Kasrils. He is a Jew, and not a European."

Igen, szerintem Mandela rasszista volt.

Te azt mondtad, hogy zsidogyulolo volt. En ezt, eddig, abbol amit te mondsz, nem latom bizonyitottnak.

2015.07.01. 00:00:55

@Sanyi9: amivel kezdtem: "feher es zsidogyulolo"
A fehergyulol akkor megvan szerinted is. Rasszista is, ami a fenti megjegyzesed szerint akkor butat is jelent.
Ugye a Nobel bekedijat azert megkapta es "elismert" politikus volt.

Masik kerdesedre a valasz:
www.debbieschlussel.com/67724/nelson-kill-the-whites-mandela-friend-of-hamasplo-anti-israel-racist-dead/
When Mandela and his Communist ANC took over South Africa, Jews left the country in droves. That’s because Mandela fostered an atmosphere of non-stop anti-Semitism/Jew-hatred and opened South Africa’s borders to PLO and other Islamic terrorists to train there. Yasser Arafat was a frequent, beloved guest of Mandela over the years and made more appearances in President Mandela’s lair than most real heads of state, including those of African nations. Mandela also praised Yasser Arafat as a “comrade in arms.”

Sanyi9 2015.07.01. 00:13:00

@charlieharper: Debbie Schlussel blogja nem egy hiheto forras. Olvasgasd nyugodtan, de azert belinkelni, hat, lehet, de nem muszaj...

Inkabb hagyjuk ezt itt abba. Higgy, amit akarsz. Jo ejszakat!

PS: a multkor valaki arrol probalt meggyozni, hogy az afrikai rabszolgakereskedelem a zsidok muve volt. Mint egyszeru parasztgyerek, rakerestem: en.wikipedia.org/wiki/Atlantic_slave_trade. "The Atlantic slave traders, ordered by trade volume, were: the Portuguese, the British, the French, the Spanish, and the Dutch Empire." Meg mindig nem ertem, hogy az illeto tenyleg elhitte-e, amit mondott, vagy csak probalt felrevezetni. Vagy en ertem ennyire felre a vilagot, hogy nem latok egyes dolgokat, amelyek amugy evidensek.

FutureFry 2015.07.01. 00:18:20

@Herr Géza: OK - én Amerikában még nem találkoztam olyan kéziváltóssal (még régebbiekkel sem) amiben ne kellene a kuplungot kinyomni indításkor (hacsak valaki nem iktatta ki a kapcsolót - mert pl. távirányítós indítót szerelt bele). Egyébként némely újabb (gombnyomással induló) automata-váltósonál még az sem elég, ha a váltó P vagy N-ben van, indításkor a fékre is rá kell lépni (meg (minden?) automata-váltósnál ahhoz is, hogy P-ből ki tudd szedni).

2015.07.01. 00:22:20

@Sanyi9: debbie blogja lehet, hogy a tobbe kevesbe hiheto kategoriaba tartozik, ahogy kerted. Azonban, abban igaza van, hogy nagyszamu zsido menekukt el onnan Mandela alatt.
Esetleg nezd meg az ANC (Mandela partja) plakatjat a zsidokrol

pappito · http://pappito.com 2015.07.01. 00:22:33

@Herr Géza: a smartban un. smartshift váltó van ami nem cvt és nem is automata, hanem robotizált manuális vagy mi a frász
ettől persze még egy rémálom :)

2015.07.01. 00:25:13

@Sanyi9: azert orulok, hogy egyetertettunk abban, hogy rasszista volt.
Vagyis, a definiciod szerint egy buta ember volt, akirol tobb europai politikus is elismeroen nyilatkozott es a temetesere is elment.

Sanyi9 2015.07.01. 00:36:31

@charlieharper: en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_Jews_in_South_Africa

"Although the Jewish community peaked in the 1970s (at around 120,000[1]), about 70,000 mostly nominally Orthodox, remain in South Africa." Valahogy nem jon, hogy elhigyjem, hogy akarki is menekult akarhova, mert akkor nem maradt volna a zsidok 60% ott.

Itt van meg egy link, de Mandela csak abban a kontextusban van megemlitve, hogy 1956-ban tobb zsidoval egyutt lett letartoztatva: en.wikipedia.org/wiki/Antisemitism_in_South_Africa

ANC plakatot zsidokrol nem talaltam.

Szoval, szerintem Mandela zsidogyulolete a te kitalaciod.

Sanyi9 2015.07.01. 00:40:40

@charlieharper: felreertettel. O abban a korban elt es harcolt a jogaiert, amikor rasszistanak lenni gyakorlatilag az o reszerol normalis es ertheto volt, leven, hogy rasszista alapon volt elnyomva. Az en kijelentesem a mai rasszistakra vonatkozik (Zolee, jobbik, etc), nem Mandelara.

2015.07.01. 00:45:25

@Sanyi9: plakat:
kepfeltoltes.hu/view/150701/624707550image_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Csak szolok, hogy nem azt mondtam, hogy gyilkolaszzak oket, hanem nennek el tomegevel. Ahol az utobbi idoben faji alapon zsido gyilkolas volt, ott sem a teljes zsidosag vandorolt ki, hanem jellemzoen nagyobb szamu zsido populacio megy el. Szerinted a 120ezerrol 70ezerre csokkenes az nem sok 40 ev alatt?

Sanyi9 2015.07.01. 01:07:16

@charlieharper: aha. Szoval az ANC egyik kampany-segitoje (Rene Smit) ketsegtelen antiszemita es gusztustalan facebook memeje 2014-bol a bizonyitek arra, hogy Mandela zsidogyulolo volt? Hat ez nem sok.

"Szerinted a 120ezerrol 70ezerre csokkenes az nem sok 40 ev alatt?" Nem tudom. Mihez kepest? Mas orszagokbol (peldaul Romania) gyakorlatilag a zsidosag +90%-a elkoltozott Izraelbe, Kanadaba, az USAba, etc. Ezt lehet menekulesnek nevezni, de inkabb gazdasagi menekules, nem Mandela elol menekultek.

kardio1 2015.07.01. 01:12:47

@Sanyi9: lehet, hogy vegulis igazad van, de azért van annak valami diszkrét bája, hogy a közvetlenül érintettnel szerinted jobban tudod...

Herr Géza 2015.07.01. 01:16:19

@pappito: Igazad van, Softouch a neve annak a borzadálynak, én a hasonló viselkedése miatt hittem CVT-nek. Mentségemre szóljon, hogy céges "autó" volt és csak egyszer volt hozzá "szerencsém". Az élmény hatására nem éreztem nagy késztetést, hogy komolyabban utánanézzek a technikának. :))

pappito · http://pappito.com 2015.07.01. 02:08:16

@Herr Géza: mondjuk azt, hogy nem ez volt a legjobb ötlet az autóipar történetében :)

2015.07.01. 03:03:44

@Sanyi9: hat aRoman helyzetet annyira nem ismerem, de emlekeim szerint ott konkret ehezes volt es Izraelt sokan az USAhoz hasznaltak ugrodeszkanak, mig SA-ban nagyon nem ez volt a helyzet

Tudod, ha egy partnak a tagja valaki kozvetlenul posztol a Facebookon vagy Twitteren, manapsag az szamit mar uzenetnek, nem az utcai plakat.
Ha az ACN egyik tagja kiposztol valamit a Facebookjan,/Twitteren az a valasztoknak uzenet. Ha az ACN nem igy gondolja, akkor ezt minimum megcafolna, bar jobb helyeken ugye elitelnek/kizarnak a partbol, stb

montroyal ( CAN qc) 2015.07.01. 03:17:36

@charlieharper: BMW= Basically Me Walking

vagy az olcsobb valtozata BMW= Bus Metro Walk

2015.07.01. 03:26:57

@Sanyi9: most nezem, hogy a roman zsidokat kivasarolta Izrael atlagosan $2k/foert (orvosokert tobbet fizetett) plusz gazdasagi segitsegert es katonai segitsegert a Csau idejeben.
Ellenben a 70es evekben nem is volt nagy szamu zsidosag. a durvan 25ezer fo a 70es evekben, amibol maradt durvan 3ezer, gondolom idosebb generacio, nem egy nagy szamu populacio.
A magyarral,erdemesebb osszehasonlitani nagysag szerint, ahol ehezes szinten nem volt. Vagyis, aki elment Magyarorszagrol/Del-Afrikabol, az nem az akkori ehezes elol menekult.

SzZoole 2015.07.01. 04:31:55

Nesze neked ködös Albion...
London,Oxford Circus hajnali 3:30 es 23.5 fok!!!!

pappito · http://pappito.com 2015.07.01. 06:43:59

@Zoole[uk]: nem csak ködös, hanem esős is, úgy hallottam!

SzZoole 2015.07.01. 06:58:39

@pappito: ez tényleg igy van:)
Csak tudnám ma mi fog felkunkorodni,ugyanis 38 fok feletti meleg varhato

pappito · http://pappito.com 2015.07.01. 07:15:23

@Zoole[uk]: olyan melegben nem kunkorodik már semmi :)

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.07.01. 07:30:41

@Andras125: naa, akkor csak nem tűntek el az éterben a kérdéseim (bár már nem emlékszem pontosan hogy miket kérdeztem, mint látod) a múltkor, csak szexuális okok miatt nem jött válasz :D

értem, köszi most viszont a kimerítő választ!

egyébként lehet hogy pár hét múlva megyek moszkvába látogatóba :)

Hari Seldon 2 2015.07.01. 07:35:48

@kardio1:
Most miről beszélsz? Clintont elhajtották? Nem. Ő győztesként vonult vissza. Ne verték meg választási kampányban. Letelt a két ciklus, és ne jelölhették újra az amerikai alkotmány értelmében.
Sarko meg megcsinálta azt a bravúrt amit előtte egy elnök sem, hogy MÁR az első fordulót elvesztette. Magyarul az emberek nem akarják őt. Én Juppé-raszavaznék, Sarko-ra nem. Ha nem hülyék a republikánusok, felismerik, hogy kivel lehet megnyerni a több embert. Ennyi a lényeg. Sarko megosztó.

Ugyandehogy (törölt) 2015.07.01. 07:39:01

@Hari Seldon 2: hT igen. Ez az egyik veglet. A masik meg ami itthon van, h a kezelest is csak akkor utasithatod vissza, ha gyogyithatatlan vagy, es meg az ukapad is tanusitja, h nem akarsz fajdalmak kozt fetrengve szenvedni.

Ugyandehogy (törölt) 2015.07.01. 07:43:48

@kardio1: mindenkire ra van bizva, mikor akar meghalni.

Csak az a kerdes, mikor n ujtunk, mikor n ujthatunk neki segito kezet ebben buntetojogi aspektusnelkul.

Golf2 2015.07.01. 07:53:25

@Zoole[uk]: Megdolgozol a pénzért mindig hajnalban kezdve.Hány òrát nyomod naponta átlagban?12?

Andras125 · http://elet-uton.blog.hu/ 2015.07.01. 08:31:16

@DavidT: nem tuntek el a kerdeseid... valaszoltam rajuk!
Ha Moszkvaban jarsz szolj elotte, osszefuthatunk ha meg itt vagyok.

kardio1 2015.07.01. 08:31:25

@Hari Seldon 2: amit nyerne Juppe közepén még baloldalon, elvesztene jobboldalon.
Szóval a nép elkergette Sarkot, nem kértek belőle: 52:48 arányban. Súlyos nepitelet...És talán tudod, milyen kampány után...Ilyesfajta kampányt 2002-ben láttam, 1500 km-re keletebbre.

kardio1 2015.07.01. 08:32:31

@Hari Seldon 2: ha Clinton politikája megfelelt volna, demokrata elnök követi.

kék madár 2015.07.01. 09:53:21

@kardio1:
"ha Clinton politikája megfelelt volna, demokrata elnök követi."
ez szerintem ennyire egyszeru?
1) Al Gore feladta, nem elvesztette
After an intense recount process and the decision of the United States Supreme Court in Bush v. Gore, Governor George W. Bush officially won Florida's electoral votes, by a margin of only 537 votes out of almost 6 million cast, and as a result, the entire presidential election. The process was extremely divisive, and led to calls for electoral reform in Florida.
2) Bill Clintont szabalyosan lepre csaltak Monica Lewinskyval, Al Gore jokora hatrannyal indult. (Clinton meg lepre csalhato volt)
3) Roosevelt ota nem volt 3-term part egyik se, maximum 2 utan valtottak, leginkabb mert az elnoknek olyan kicsi a mozgastere, hogy 4-8 even at csak benazik es ezzel lejaratja a sajat partjat is

nemor 2015.07.01. 10:06:30

@kardio1: azt nem tudom, mert én csak itt olvastam :D

itt olvasva: sokkoló, nagyon mélyen elgondolkodtató sok mindenről (emberi kvalitásokról, politikai játszmákról, a demokráciáról, férfi-nő értékrendről, anyagi viszonyokról és a pénz értékéről, motivációkról, végül még az emberi élet egészéről is - belehúzza az embert olyan szintű filozófiai mélységekbe, ahonnan jobb visszaiszkolni és tudatosan ragaszkodni a lehető legföldhözragadottabb értékrendhez).
mert ugye ez a könyv nem Franciaországról szól.

nemor 2015.07.01. 10:06:32

@Herr Géza: bocs, nem tudom, hogy ezt csak az automatákra írtad-e, de ha nem, akkor az Octavia RS is csak kuplunggal indul. Nem is értettem először, elromlott a kocsi?? De aztán kiírta, hogy "press clutch", így már boldogultam :)

Hari Seldon 2 2015.07.01. 10:08:02

@kardio1:
Igen pontosan ezt mondom, a jobboldal akkor tesz jót, ha nem élezi ki a politikást. Marine, ugye nem lép vissza. Szinte biztos,mert ő akar elnök lenni, plusz ellenkezik az elveivel. - Tudja jól, hogy HA visszalép, akkor az ő tábora elveszti erejét. Az egyszeri FN-os azt mondja, hogy akkor ettől kezdve minek szavazzon a FN-re, ha a végén úgyis a köztársaságiakra kell majd szavazni. Szóval ő marad külön, ahogy a szavazói is.
Ráadásul a PS ha nem hülye (mondjuk ebben nem vagyok biztos, hogy nem az, de mindegy) akkor a Hollande-t félrerakják, és a Valls-t indítják helyette, már építik fel. Ő sokkal erősebb jelölt mint a Hollande. Látható, hogy beloplitkában nagyon építi magát. Pár napja itt a Republican Lorraine-ben, volt egy cikk, hogy Lorraine high tech Valls, stb... - Na annyi volt a lényeg, hogy valami új teniszütő üzemet adtak át... Erre mondom, hogy ez a hapsi jár mindenhol, ahol valahol bekerülhet a sajtóba, valami belpolitikai témában. Nem lennék meglepve, ha indulna.
Ellene egy olyan ember kell, aki középről is hoz szavazatokat. Ezért jo a Juppé. - Miért te nem szavaznál Juppé-re, csak azért mert személyes kedvenced a párton belül a Sarko? (Inkább a Hollande-ra, vagy Valls-ra? nem hiszem.)

Plusz, a választók tömegei csak az utolsó egy másfél év gazdasági helyzete alapján választ. Ez pedig még hátra van.

kardio1 2015.07.01. 11:03:32

@kék madár: ha kevesebb szavazatot kapott Gore, akkor vesztett. Ez ilyen egyszerű. A 2002-ben magyarországi ujraszamlalasi kísérleteket helyeselted?

kardio1 2015.07.01. 11:05:11

@kék madár: ha Billt lepre lehetett csalni, akkor így járt...
Mint itt DSK.

kardio1 2015.07.01. 11:06:21

@nemor: valóban sok rétege van a könyvnek. Ezért is tetszett.

kardio1 2015.07.01. 11:10:01

@Hari Seldon 2: Valls ugyanaz pepitaban, mint Juppe. Középre húz és ezzel sok szavazatot veszít a baloldalon
Sokaknak már Hollande sem elég baloldali, hát még Valls. Egyébként nem biztos, hogy Valls nem hasznalodik el 2017-ig.

Hari Seldon 2 2015.07.01. 11:40:38

@kardio1:
Na mindegy. majd meglátjuk.
Személyesen nekem nem tetszenek a "nagy pártok erős emberei".
(erősebben mondva, viszolygok a magukat "nélkülözhetetlen megváltónak" beállító törtetőktől)
Mindegy, meglátjuk mi lesz 2017-ben.
(Ki kit jelöl, stb. milyen trendek lesznek. merthogy ugye a választó polgár itt is csak 2-3 hétre emlékszik, meg az elmúlt egy- másfél év gazdaságáról érzékel valamit...)
A választás szempontjából még soká lesz a 2017.
Te már szavazhatsz akkor.
Más: köszönjük a file-kat. 29-én leadtuk a dossziékat.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.07.01. 11:57:04

A hazai rögvalóságban nehéz felfogni, de nyugaton a BMW tényleg tömegtermék. A legtöbb nagy nyugati európai piacon ezek tarolnak. A 3erből sokszorosa fogy mint a szenvedő Opel hasonló méretű, és elvileg jobb áron kínált insigniájából.

De Luxembourgban mások a dimenziók. Aki ott járt, annak feltűnhetett, hogy a nálunk szinte presztizsnek gondolt VW-kből tényleg csak kifutóautók vannak. A mentők BMW X6os rohamkocsival nyomulnak, És a hétvégi bevásárlásnál az anyukák tömegesen jönnek Q7esekkel.

Összehasonlításul, a törpeállam autópiaca akkora mint minénk. A top10-ben Audi BMW Mercedes.
raycee1234.blogspot.be/2015/01/car-sales-by-brand-luxembourg-2014.html
De nem is a sorrend a meredek, hanem hogy a Ford és az Opel együtt ad el annyi autót, mint az Audi...

Ilyen egy ország ahol a vendégmunkások németek belgák és franciák, akik naponta 30-50km-t utaznak...

kardio1 2015.07.01. 12:36:15

@Zoole[uk]: az nagyon nem kevés. Biztos van otthon a családnak egy fénykép rólad :-)

kardio1 2015.07.01. 12:40:43

@Hari Seldon 2: majd meglatjuk. Lehet, hogy én is indulok, remélem, a rám szavazásra buzdítasz majd a környezetedben.:-)
Végülis volt már egy magyar elnokuk. Akinek tetszett, az azért szavazzon rám, akinek meg nem, az meg azért, mert én másmilyen magyar vagyok :-)

SzZoole 2015.07.01. 12:49:49

@kardio1: olyan előfordul egy párszor,hogy pénteken ébredek hajnal 2-3 közt 4-kor van az elso pick up,aztán este 6 körül haza megyek,alszik 1.5 órát.Aznap este 10-kor ura útra kelek es hajnal 1 utan hazamegyek,lezuhanyzok,tiszta ruhát veszek pihenek egy kicsit es ujra útra kelek délután 4-5-ig.Sokszor csinálok ilyen maratoni hétvégét.A legutobbin ilyenen 11 dropp volt,544 mérföldet vezettem 19 es fel órát töltöttem vezetéssel,2x kellet tankolnom es mindezt London es repterei közt.
Ezek utan aki irigyli az ezért kapott pénzt es az autómat,az csinálja utánam:)

Herr Géza 2015.07.01. 14:16:37

@Zoole[uk]: Várjá' mán: 544 mérföld = két tankolás ?? Mi van abban az S-Klasséban tank helyett, beföttesüveg???
:)))))))

Herr Géza 2015.07.01. 14:19:11

@Zoole[uk]: "Ezek utan aki irigyli az ezért kapott pénzt es az autómat,az csinálja utánam:)"
Majd ha megmondod mennyit kaptál érte, akkor irigyelni fogunk, addig nem ! :))))

FutureFry 2015.07.01. 14:29:42

@kardio1: @kék madár:
Gore összességében kb. félmillióval több szavazatot kapott mint Bush (csak a szavazatok államok közti eloszlása és választási rendszer sajátossága miatt ez nem volt elég). Egyébként volt olyan elnök akinek elsőre nem sikerült (“elhajtották”) de újra próbálkozott aztán lehet meg is választották (pl. Nixon).

NomádMatyi · http://turkesztantajmz.blog.hu/ 2015.07.01. 14:31:12

@Andras125: az király lenne, mindenképpen! remélem a napokban legkésőbb jövő héten már kialakulnak a dolgaim

Herr Géza 2015.07.01. 14:32:42

@Ződ2000: A statisztika itt sem piskóta, 2015.februári adatok:
1. VW 22,5%
2. Audi 9,2%
3. BMW 8,1%
4. Mercedes 8,1%
5. Ford 6,9%
6. Opel 6,7%
7. Skoda 6% (!!)

Mondjuk itt a VW hagyományosan a "mindent visz" kategória, de utána érdekes a sorrend, az Audi-BMW-Merdzsó lista nekem tetszik is (üdv Charlie és Zoole...:D), de az Opelt már a Ford is lehagyta, jövöre meg sztem. a Skoda is lenyomja öket....

Hari Seldon 2 2015.07.01. 14:46:07

@kardio1:
Persze, hogy szavazok rád... :-)
De komolyra fordítva, helyhatóságin, biztos, hogy szavaznék rád, mert ott inkább a személy a fontos. Az meg rendben van.
Viszont azt törvényhozóin, szerintem te túl konzervatív lennél nekem. (ahhoz meg kéne győznöd, hogy nem akarod újra evangéilzálni az országot)

Hari Seldon 2 2015.07.01. 14:52:44

@Herr Géza:
Á, az Opel süllyed. Szerintem pár év és a Fiat sorsára jut. Ők már mindenkinek felajánlkoznak, mint egy utcalány. Vegyetek meg, vegyek meg.
Opel is így lesz. Már egy ideje téma, hogy baromi nehézsúlyú versenyzőik vannak... Minden autójuk 200-300 kilóval nehezebb mint a konkurenseké. Most nagy büszkén mondták, hogy az új Astra 100 valahány kilóval könnyebb. - ja, de még így is fölötte van minden konkurensének jóval.
Az új pofázmányáról meg ne is beszéljünk. A Corsa egy katasztrófa ahogy kinéz. Az új Peugeot 208-as volt így elszabva. Nálunk a Clio ünnepelhet, ha ilyen konkurensek vannak. (mi is ilyet vettünk második autónak)

kardio1 2015.07.01. 15:24:36

@FutureFry: mindenütt a helyi választási törvény előírta módon kell nyerni. Amerikában elektori rendszer van, mindegy, hogy szám szerint Gore többet kapott, ez nem elég. Szerintem ez a rendszer egyébként alapjaiban a demokratáknak kedvez hosszú távon. Elég csak a legnagyobb, legnepesebb államokat behuzni, azok meg inkább a két partvidéken vannak, inkább demokraták.

kardio1 2015.07.01. 15:27:41

@Hari Seldon 2: nocsak, lekoltozol délre ? Máskülönben nem tudsz rám szavazni a helyhatóságin...
Az elnokvalasztason is szavazhatsz rám, nem foglak evangelizalni, Thionville-t atengedem muzulmán barátaimnak :-)

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.07.01. 15:28:57

@Herr Géza: a városképen nem látszik ez a VW mindent visz dolog. Gyanítom a Renault és a VW esetében a kishaszongépjárművek húzzák őket, mert őszintén szélve én nem éreztem VW dominanciát. BMW-t annál inkább.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.07.01. 15:29:01

@Hari Seldon 2: speciel a GM saját maga veri szét a vállalatait. Az Opel egyik fő gondja hogy a fejlesztéseit más néven árulják (pl kínai Buickok), így náluk a költség de nem övék a nyereség.

De a legfőbb bajuk hogy nem németek, így a hazai piacon nem számítanak érdemi szimpátiára, Bochum környékén túl.

Ez a súly meg totális baromság. A 2tonnás BMWknél senkit sem zavar. Manapság a súlyt csak papíron csökkentik, aztán mindenki néz hogy miért kell felárat fizetni a rendelésnél a pótkerék meg a rendes 60 literes tank után.

kardio1 2015.07.01. 15:32:25

@Hari Seldon 2: a Fiat egész jó bőrben van most, meglepő módon, de úgy tűnik, bejött nekik az amerikai házasság.
Nekem Clio nem nagyon tetszik. A 208 sokkal inkább, kivéve a műszerfalat. Nálunk a C3-ra esett a választás.

Hari Seldon 2 2015.07.01. 15:36:27

@kardio1:
Azt azért nem. Nem bírom ezt a szibériai hőséget sem. Nálunk a hét végén 37 fok lesz, ma 34 van.
Bele sem merek gondolni, hogy nálatok ott fél-afrikában mi lehet.
Szerintem ott egyenesen a tyúkólban sül a KFC csirke.

kardio1 2015.07.01. 15:58:48

@Hari Seldon 2: a falutok polgármesteri posztjára gondoltam :-)

kardio1 2015.07.01. 16:02:42

@Hari Seldon 2: a KFC az mi? Itten kérem szépen Franciaország van:)
Nálunk 40 fokot jósoltak keddre, de miután nem otthon vagyok, nem tudom ellenőrizni. Itt csak 33 fok van és hapognak a sirályok. Ilyen hangot máshol még nem hallottam tőlük.

Hari Seldon 2 2015.07.01. 16:18:38

@Ződ2000:
Rendben, de nem mindegy, hogy a 2 tonna egy 3-as 5-ös BM vagy egy Astra. Minimum ciki, hogy fele akkora kocsit kihoznak ugyanolyan nehéznek, mint a BM-ek.

Herr Géza 2015.07.01. 16:31:59

@Ződ2000: Az itt, az nálam N.o.-ot jelenti ám. Egyébként a statisztikában csak a PKW-k vannak, azaz a kishaszonjármüvek nem. Na meg öszintén: felkapod a fejed egy Golfra/Passatra/Polora ? Hát én nem.... Ezért aztán paradox módon fel sem tünik, hogy abból majdnem több van, mint a következö három márkából együttvéve. :D

Herr Géza 2015.07.01. 16:42:39

@Ződ2000: Nem, az Opel hosszú évek "kitartó munkájával" maga szarta el a renoméját. Nyilván benne van vastagon a GM is, de kb. 20 éve az Opel semmi újat nem tudott mutatni. A valaha volt legendás megbízhatóságuk rég a múlté, unalmasak, nehezek, sokat fogyasztanak, szürkék, stb. Az Insignia volt az elsö, amire felkaptad a fejed, aztán az is elveszett. A középosztályban oly fontos kombijuk egy átbaszás. Kicsi raktér, magas perem, nulla kilátás hátra,...kész. Használtan viszont bagóért lehet venni agyonextrázottakat.
Most a Karl, Mokka, Adam-generáció úgy tünik végre hozott valami új szelet... Meglátjuk.

SzZoole 2015.07.01. 17:02:56

@Herr Géza: Nem Gejzam,nem befoztesuveg van benne,80 vagy 90 literes a tankja.
Egy telitankal vegyes hasznalat mellet 450 milest szoktam menni akkor kb.1/4-ig van a tank es akkor mindig meg tankolom.
A fogyasztas ugy nez ki,hogy;London 32-33 mpg.
Vegyes hasznalatnal London es a repterek kozt;36-38 mpg.
Csak autopalyan;43-44 mpg.
Ez azert nem olyan rossz egy kozel 3 tonnas vastol,nem?:)))

A heti bevetelemrol meg soha nem beszeltem,es nem is fogok

SzZoole 2015.07.01. 17:08:54

@Herr Géza: "Mondjuk itt a VW hagyományosan a "mindent visz" kategória, de utána érdekes a sorrend, az Audi-BMW-Merdzsó lista nekem tetszik is (üdv Charlie és Zoole...:D), de az Opelt már a Ford is lehagyta, jövöre meg sztem. a Skoda is lenyomja öket...."

Ezt ertelmezem neked Gejza.
Az ugye mindig is ugy volt,hogy van a merci,es a tobbi:)
Az Audi mindig is az elozo ketto utan kullogot,a bomos az ugye a masodhegedus,es azert vesznek tobbet belo es a mecibol kevesebbet,mert a ketto nem er anyit,mint egy merci:)))
Hangsulyozom,hogy fenti kommentem,CSAK VICC VOLT.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.07.01. 17:14:23

@Hari Seldon 2: Golf VII 1.6TDI 1295–1410 kg. Ez egyébbként nem rossz adat. Astra J 1.6 CDTI nél nehéz pontos adatot adni itt én 1.388 - 1.503 találtam (stílszerűen itt egy LU tech spec: www.opel.lu/Media/Showroom/PDFs/LU/Astra_specs.pdf ), amihez a legnagyobb moci az új 1.6 TDCI volt. Tehát A különbség úgy 100 kg, de nem mindegy mekkora az autó. Az Alfa 159est is mennyit froclizták, pedig 5-10 centivel nagyobb volt konkurenseinél minden irányban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2015.07.01. 17:41:33

@Herr Géza: mondjuk az nem meglepő ha a németek hazai márkákat vesznek.

De ott volt a Golf V, ami egy elég nagy trágyadomb volt. Bármihez mérten lehangoló belső, nyomatékszegény benyások (bár szét már nem fagytak télen, mint a IV-esekben), rém kulturálatlan PD TDI-k, És tekintélyes minőségi botrányok, még az újautótesztekben széles nyelvcsapásokkal segítő Autobild sem hagyta annyiban a tartós-teszteken sorra befürdő VW-ket.

Aztán lett látszata? Nem. A sajtó folyamatosan "Golf-klasszézott", miközben egy meglehetősen satnya darabot kaptál Wolfsburgból. Ráadásul igen drágán. Egy tesztet sem lett volna szabad megnyernie annak az autónak, és az Astra H szerintem jobban is sikerült akkoriban. A mostani amúgy tényleg egy jól sikerült darab, de aki vakon bízik márkákban a ritkán vesz igazán jó autót, pláne jó áron.

Hari Seldon 2 2015.07.01. 17:54:53

@Ződ2000:
Abban igazad van, hogy a folszvágen túlárazott, és a TSI-k első szériája rossz volt.
Ja meg abban is, hogy a VW folyamatosan eltussolta a szériahibákat.
Ettől eltekintve el kell ismerni, azért ők a piacvezetők. Valami oka azért van annak is.

M. Péter 2015.07.01. 18:44:09

@Zoole[uk]: Arra gondolsz-e, hogy fáradtan, kialvatlanul vezetni hasonlóan veszélyes, mint ittasan vezetni?

M. Péter 2015.07.01. 19:09:40

@FutureFry: Annak idején azt tanították, hogy vészhelyzetben kiengedett kuplunggal inditózva is lehet néhány métert menni egy kocsival, pl. ha pont egy vasúti átjáróban robban le, és a motor nem akar beindulni.

FutureFry 2015.07.01. 19:45:06

@M. Péter: Kösz, erről nem hallottam (és persze ez nem működne itt a legtöbb autónál). Viszont (lehet már írtam) a vizsgabiztos anno a vezetési teszt részeként megkérte, hogy engedjem ki a kuplungot gáz nélkül (meg talán közben a kéziféket is be kellett húznom és/vagy a rendes féket is nyomnom kellet, már nem emlékszem), hogy lássa, hogy lefullad az autó. Nem tudom, hogy a kuplungot, alapjáratot (esetleg a féket) akarta ellenőrizni?

Herr Géza 2015.07.01. 19:54:49

@Hari Seldon 2: Csak és kizárólag a németek VW-buzisága. Nézd meg azokat a piacokat, ahol a VW nem hazai pályán van.....

@Ződ2000: Igen, mindig imádtam az Autobild (és a többiek) vonatkozó tesztjeit. A cikkben beismerik, hogy az x típus olcsóbb, kényelmesebb, kevesebbet fogyaszt, jobban gyorsul, jobb az úttartása, de (kb. 4,85 dl-el) kisebb a csomagtartója és a klímaszabályzó/rádió "túl mélyen van" (ez meg a rögeszméjük), tehát a Golf "kiegyensúlyozattabb" és máris nyeri a tesztet, persze leginkább a szubjektív pontok segítségével. Hány ilyet olvastam....
Ellenben örömmel jelentem, most ott tartunk, hogy pl. az új Skoda Superb lazán megverte a két másik szent tehenet, a Passatot és a Mercedes E-osztályt (!!!!!!). Kurva jó autó lesz ezek szerint..... :)))))

Hari Seldon 2 2015.07.01. 20:04:27

@Herr Géza:
Meg mindig a "tartóssággal" nyernek. Meg a "minőségérzettel"...

SzZoole 2015.07.01. 21:29:40

@M. Péter: Igen tudom Peter,de ez nem mindig van igy,de azert elofordul

Ferike333 2015.07.01. 21:45:11

Jó cikk lett, nagyon sok dologan magamra ismertem. Tényleg az utazás mint egy fertőző betegség, amikor Luxemburgba költözöl. A multikulti szintén,a külföld és a haza fogalma is összekeveredik. A Mercedes-BMW-Audi koncentráció is figyelemreméltó. Sokszor számolgatom reggel az elhaladó luxuskocsikat buszra várva. Azért néhány pontosítás: a STATEC szerint 75.500 lotaringiai, 37.700 német és 36.000 belga határmenti munkás jött naponta 2013-ban és nem pedig egymillió. Ami viszont azt jelenti, a főváros napközbeni lakossága 2-2,5-szöröse az éjszakainak. Ez azt is jelenti, hogy a dolgozók 45%-a nem luxemburgi lakos, így a GDP/capita is elég torz mutató, de még mindig nagyon magas.
És az én fodrászon 20 euróért vágja és mossa a hajam :)

Hari Seldon 2 2015.07.01. 22:25:36

@Ferike333:
Persze, de van aki vonattal megy, vagy busszal. Így az ingázó szám lehet még magasabb is. Meg a kocsiban ha ülnek 2-en 3-an, akkor már félmillió fölé biztos mehet a számuk. Sőt az is simán lehet, hogy a luxembourgi rendszám valójában thionville-i illetőségű, vagy legalábbis itt nálunk lakik.
Szóval az ingázók száma nagyon magas. Mondom, reggelente az A31 - A3 katasztrófa.

Ferike333 2015.07.01. 23:28:21

Nem igazán látom, hogy az ingázás módja ezt hogy befolyásolja. Viszonylag egyszerűen számolják. A munkavállalók megadott címe alapján, ami az adókártyádon is van. Persze sok határon túl lakónak van luxemburgi címe, de ez az össz számon nem változtat. Azért szerintem abszolút nem reális elképzelés, hogy Luxembourg városban mondjuk ötször annyian lennének, mint éjszaka.

Ferike333 2015.07.01. 23:34:12

@Hari Seldon 2: 1) ld. előző kommentem + amúgy az A4-es is halál reggelente. Eschben laktam, volt, hogy másfél óra alatt értem be Kirchbergbe, de az extrém volt. Amúgy szerintem tök érdekes ez a frontalier dolog gazdasági szempontból. A legtöbb közgáz model a munkások számának maximális határát az ország népességében határozzák meg, de pl. Luxemburg esetében ez jelentősen több.

2015.07.02. 08:56:36

@FutureFry: :D jellemzo, hogy a 70 eves neninek van manualis kocsija, amit a tinedzserek nem birnak elvinni. Lassan ez olyan lesz, mint a floppy, a magnokazi vagy a VHS :D

2015.07.02. 08:56:41

@kék madár: :D ertettem. Szemem a palyan :D

Nitnitnit · http://lifewiththecats.com 2015.07.02. 21:39:41

Hello Docler. :-) jo expo teri iroda, regiszepidok. Egesz nosztalgikus lett a hangulatom.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása