oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. május 29. 06:42,  Rossz helyre születtem? 199 komment

2015. május 29. 06:42 Határátkelő

Rossz helyre születtem?

A múlton már nem lehet változtatni – írja a mai poszt szerzője, Galeß, aki a Magyarország és én pályázatra küldte be az alábbi írást, ami érzésem szerint sokkal inkább szól róla magáról, mint Magyarországról vagy éppen Németországról.

Szavazni ma is a poszt végén és a Facebookon lehet.

feketeerdo1_peti_es_bea.jpg(fotó: Peti és Bea)

„Ide születtem. Nem tudom, miért. Ebben az országban vágták fel mellkasom és operálták meg a szíven. E nyelven mondtam az első szavaim, ezen a földön tettem meg első lépéseimet. Innen ismerem a legtöbb embert és itt lettem szerelmes. Itt kezdtem el dolgozni, itt járom az erdőket. Itt ünnepeltem a németek világbajnoki címét. Itt támadott rám apám.

Sose szerettem nyaralásból visszajönni. Persze melyik kisgyerek hagyja szívesen a háta mögött a sós hullámokat, a finom fagylaltokat és a napsütést? Nedves szemem előtt viharzottak el a fák. Egyre ridegebbnek tűnt a táj. Egyre rosszabb lett a kedvem. A tenger már nem látszik. A kocsi csak megy előre. Én meg nem akarok, nem akarok oda visszamenni.

Nem szeretek ott lenni. Nem tudom miért. Talán az emberek miatt, kik nyakba rántott vállal járják a koszos utcákat, keresztülnézve a pár forintért furulyázó csöveseken. Az aluljárók, ahol barátnőm félelmében magához ránt, ahol bűz van, mindenki siet valahova. Kiráz a hideg.

Elkapcsolom a rádiót, a magyar szöveget angol váltja fel. Itt még nincs osztrák adó. Esőcseppek verődnek az autó üvegének. Leomlott házak, tanyák, elhagyatott gyárak. Majd nyugathoz közeledve forognak a szélerőművek.

Lassan oda érkezünk, ahova én tartozom. Nem oda, ahonnan apám jön. Én sváb vagyok! Mint anyám s nagyanyám. Ott fogok élni, ahol az emberek a munkájukért rendes pénzt kapnak, ahol szép ruhákat tudnak venni és elégedett arcok néznek a szemembe a város járdáin haladva. Sok barátom kinn megfullad. Én ott kapok levegőt. Beszívom, majd este ismét a ködbe merülök. De már nem sokáig.

Nekem kell a nyugatiak figyelme. Az a tisztelet, amit az ember a munkahelyén kap. Az, hogy az embernek meghagyjanak egy személyes teret és ne az egész falu az én problémámat akarja megoldani a sajátja helyett. Hogy ne beszéljenek ki a hátam mögött.

Önerőből megtanultam németül. Nincs akcentusom, kinn azt hiszik, helyi lakos vagyok. Én is úgy érzem ott magam. Sok barátom kiment, de a haza utat várják. A Budapest felirat csal mosolyt az arcukra, míg engem a Wien, a Salzburg vagy a Stuttgart táblák tesznek azzá, aki vagyok. Felcsavarom a zenét és boldogság önt el.

Honvágyam van? Nem tudom. Egy olyan országba akarok percről percre menni, ahol senkit sem ismerek igazán. Ahol hónapok erejéig voltam. De mégis biztos vagyok benne, hogy jó lesz nekem ott. Hogy megtalálom azokat a kis dolgokat, amik még hiányoznak nekem. Amik a terveim megvalósításához kellenek.

Bevallom, még soha nem éreztem azt, hogy jó visszajönni Magyarországra. Húszévesen is zsebkendőt kell ragadnom, amint Nickelsdorf után meglátom a határt. Nem tudom miért.

Rossz helyre születtem? Mit keresek én egy olyan országban, ahol nekem minden idegen? Ahol kényelmetlenül érzem magam? Ahol nem tudok a válogatottnak szurkolni?

Nem bántam meg az elmúlt bő húsz évet, melyet ezen a kis helyet töltöttem el. Ráébresztett sok mindenre a benne lakó emberek által. Nem akarok a múlton törődni, azon már úgysem lehet változtatni. Nem akarok mindent a gyerekkoromra fogni. Nem akarok tervek nélkül élni.

Csodás embereket ismerhettem meg! Inni akarok reggel egy finom kakaót és azt akarom, hogy este egy hideg sör gördüljön le a torkomon. Élni akarok. Élni fogok. Ich gehe nach Hause.”

A moderálási alapelveket itt találod.

AMIT TUDNI KELL A SZAVAZÁSRÓL

A szavazás menete: voksolni a Tetszett vagy a Nem tetszett gombra kattintva lehet.

Emellett szavazhattok a Facebookon is, ott jobb híján a lájkok száma dönt majd.

A szavazás eredményét a megjelenés után 48 órával rögzítem, hogy ne kerüljön előnybe az, akinek korábban jelent meg az írása.

Mivel a két felületet nagyon nehéz összehasonlítani, ezért a sorozat legvégén a 3-3 legtöbb szavazatot kapott írás egy-egy rövid részlettel egyetlen posztban jelenik majd itt meg, és végül az ott kapott voksok döntik el a közönségdíj végső sorrendjét.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: pályázat Magyarország Németország Magyarország és én

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr267499720

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.29. 14:10:03

@Herr Géza:

Drága. Itt nálunk boltban 3 euró egy kg eper, de piacon csak 1,5-2. Persze a előbbi válogatott, azaz csak nagy, szép darabok, míg az utóbbi mindenféle.

Tegnapelőtt mentem az új munkahelyemre szerződést aláírni. S mivel túl korán értem oda, bementem az "üzemi" étkezdébe. Ettem valamit, s látom van tejszínhabos eper. Kértem egyet. Erre döbbenetes választ kaptam az eladó csajtól "az tegnapi, itt van neked ingyen egy adag, edd meg, ha ízlik". Először hallottam ilyet BG-ban, hogy valaki ingyen odaad ételt a vadidegen vásárlónak. Eleve miért gond a hűtőpultban, hogy tegnapi a tejszínhab? Nem is értem az egészet. Lehet, hogy udvarolni akart a csaj?

2015.05.29. 14:13:03

@Zoole[uk]: Jolvan mar jol van, befogtam. De itt komolyan ennyire nem nepszeru a foci? De miert? Neha olyan furak a kivandorolt magyarok... :D

2015.05.29. 14:19:43

@mojyo:
" Neha olyan furak a kivandorolt magyarok..."
Egyszeru az oka: leginkabb a furak, a misfit-ek, az outcast-ok, a foci- es stadionellenesek vandorolnak ki:)

Hari Seldon 2 2015.05.29. 14:21:47

@Herr Géza:
Nálam a mai adat: Eper 1,8 fél kiló. (Carrefour)

Hari Seldon 2 2015.05.29. 14:28:22

@Taxomükke:
Milyen kontextusban hallottad/Láttad? Én nem vettem észre.

wuaaa 2015.05.29. 14:30:36

@mojyo: Figyelj, @~~Babette~~: is eljár a tyúkos blogra az olyan irányú szükségleteivel. Biztosan szívesen segítene találni neked is egy megfelelő fórumot.. :DD

SzZoole 2015.05.29. 14:32:00

@Taxomükke: Hat igen,a megosztas eleg durva tud lenni....

2015.05.29. 14:36:11

@wuaaa [nor]: Igenis! Megertettem! :D

Taxomükke (UK) 2015.05.29. 14:37:11

@Hari Seldon 2: Itt följebb használta valaki, de sokan használják, és nem értem, miért.

SzZoole 2015.05.29. 14:38:38

@mojyo:dehogynem ,szertjuk a focit:)
Amikor volt a vb. akkora kollektiv szurkolas volt,hogy el nem birod kepzelni.

wuaaa 2015.05.29. 14:38:57

@mojyo: ...ott aztán majd rájönnél, hogy a nem kivándorolt magyarok sem kevésbé furák... :D

Bebbi 2015.05.29. 14:54:45

@maxval bircaman szerkesztő: Leggings volt rajta? Mert ha igen, akkor biztosan voltak hatso szandekai. ;-)

GERI87 2015.05.29. 14:55:35

@maxval bircaman szerkesztő:

Így van, még annyi ehhez hogy a 'szász' elnevezés sem feltétlenül Szászországi eredetre utal pl az Erdélyi szászok, szepesi szászok esetében sokáig a 'teuton' és flandriai' elnevezés volt használatos (természetesen latin formában) majd a később érkeztek közéjük valóban Szászországból telepesek a tatárjárás után és szász népnév lett használatos.

33621 2015.05.29. 15:00:58

@maxval bircaman szerkesztő: Vigyázzál az udvarló csajjal! Ott még új hús vagy a piacon, lehet be akar vágódni nálad! Csak az asszony meg ne tudja, mert akkor lesz neked nemulass!

Giddy Lamb 2015.05.29. 15:11:37

@mojyo: Hát én sem tudok undorítóbb dolgot elképzelni, mint hogy ülök egy zsúfolt ócska pubban az egyen ízű olcsó sört iszogatva, közben a projektoron megy a meccs...

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.29. 15:47:57

@GERI87:

Na, ezt nem tudtam. Végre egy hasznos infó a mai napra.

2015.05.29. 15:56:07

@Zoole[uk]: Emlekszem ra, de azoknak a kommenteknek is irtam a felet. :D

@Giddy Lamb: Hat, itt csak a focirol volt szo, ahhoz nem kell se sor, se kocsma, de ha nem tetszik, nem baj, en nem mondom, hogy meg is rendelheted a funyirast :D

Giddy Lamb 2015.05.29. 16:11:06

@mojyo: jogos, csak bennem ez a foci téma rögtön ezt a képet idézi, hogy ülnek az igazi férfiak a tv előtt és közösen chipseznek, meg söröznek meg minden ami ezzel jár, másnap meg arról folyik a szó, hogy láttad azt a gólt stb., mintha nőket hallanék a brazil szappanoperákról vagy a Szex és New Yorkról beszélgetni, nekem ez tök ugyanaz a kategória.

Mr Long 2015.05.29. 16:17:52

@~~Babette~~: Eper 700/kg Szolnok kornyeken az utszeli arusoknal.

2015.05.29. 16:23:26

@Giddy Lamb: Hat most mondhatnam erre azt, hogy a Pet Shop Boys helyett melyik zenekartol szerezhetted az informacioidat a szurkolassal kapcsolatban, de latod, en nem vagyok ilyen, hanem elfogadom, hogy mindenkinek megvannak a maga ellenerzesei :D Nem akarok en senkire eroltetni semmit sem en, csak hulyeskedtem ma is, a tegnapi amokfutasomra lapatolando :D

Muscari 2015.05.29. 16:31:55

@fhdgy: mostanra mar valszeg veget is ert a napod, remelem jo volt. Mostantol jo pihenest :-)

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.05.29. 16:57:16

@fhdgy:
gratulálok, és minden jót a hátralevő 40-50 évre :-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.05.29. 17:10:27

@Giddy Lamb:
Pedig az az egyik legjobb dolog a világon.

Muscari 2015.05.29. 17:21:05

@mojyo: totál nem ide tartozik, de mi az az underdog? Hallottam már és nem tudom a pontos jelentését.

2015.05.29. 17:30:40

@Muscari: Hat, altalaban az eselytelen, vagy egyenlotlen feltetelek eseten a szerencsetlenebb helyzetbol indulo felet jelolik vele egy versenyben, peldaul Mucsarocsoge Also a Barcelonaval szemben, vagy magyar valogatott a VB-selejtezon. Vagy amikor egy anyuka bepereli a nagy gyogyszergyarat, es felfogad egy egyszeru ugyvedet, akkor o az underdog a mammutceggel szemben. Vagy ha en leulok Kaszparovval sakkozni, akkor en. Stb. En szolidaris jellem vagyok es szimpatikusnak tartom a dominanciaval szembeni ellenellast, ezert en minden underdognak drukkolok, es a magam reszerol nem banom, hogy a magyarok is ilyenek :D Dehat a posztolo meg nemetrajongo, igy gondolom o ezt nem erti, ezert kerdeztem tole, de nem erdekes, amugy szerintem is az van, hogy sertodott szegeny, de hat ez van.

2015.05.29. 17:34:00

@mojyo: Vagy peldaul, a pattanasos kover szemuveges fiu a meno sraccal szemben ha ugyanarra a csajra hajtanak, akkor o az underdog, a meno srac meg a meno srac. :)

SzZoole 2015.05.29. 17:39:42

@mojyo: Mojyszi,ezt par szoban is leirhattad volna:)
Az underdog az a hatranyos helyzetu.
A topdog meg a meno jokepu gazdag sracok.

wuaaa 2015.05.29. 17:41:19

Az underdogot egyébként ismeri a google fordítója... De azért köszi, @mojyo: :))

wuaaa 2015.05.29. 17:49:32

@Zoole[uk]: A topdog-tól azért elég egyenes úton lehet következtetni a közismert "erősebb kutya b...ik" mondásra is akár..
Valld be, hogy te is ez alapján jegyezted csak meg... :D

2015.05.29. 17:51:48

Jol van na, csak joszandeku akartam lenni. :D

Ja, es az, hogy azt mondtam, hogy "dehat ez van" a posztolo sertettsegerol, termeszetesen nem jelenti azt, hogy nem kivanok neki boldogsagot, remelem majd kevesebb lesz benne a serelem es jol fogja magat erezni, csak arra vigyazzon, hogy a kakaora sor tartok tole, hogy nem jo otlet, bar ha eszik kozte valamit, akkor talan nem lesz baj :)

SzZoole 2015.05.29. 17:52:14

@wuaaa [nor]: En mar az elott is az voltam,hogy ismertem volna ezt a szot:)))
Csak vicc volt.

wuaaa 2015.05.29. 18:00:34

@mojyo: "..bar ha eszik kozte valamit.."
Ja, koviubit, mondjuk... :)

@Zoole[uk]: Nem azóta használják ezt a topdogot az angolok, amióta kiérkezésed után az első állásinterjún megkértek, hogy mondj valamit magadról és megpróbáltad trágár kifejezések nélkül megfogalmazni a már említett magyar szólás mondanivalóját? :))))

qkuc 2015.05.29. 18:04:16

@Cascabel: az olyan mint a reverse engineering? :D

Shanarey 2015.05.29. 18:05:09

Felébredek, és mit látok???
Na, mindegy......

Ha valaki valami mást akarna olvasni, avagy netán a Határátkelő őt is megkereshetné. Hátha valami jót is olvashatnánk.

www.heol.hu/heves/kek-hirek-bulvar/ezert-az-indonez-anyukaert-rajong-az-internet-613080

qkuc 2015.05.29. 18:06:37

@mojyo: hála a magasságosnak, vágre egy jó nyár, :D

qkuc 2015.05.29. 18:08:22

@Taxomükke: mondd, hogy megkönnyebbültél, hogy kimondhattad, :D

SzZoole 2015.05.29. 18:08:35

@wuaaa [nor]: Te,amikor en 2009-ben ide ki kerultem az sem tudtam,hogy fiu vagyok e vagy lany,nem hogy elmagyarazzam nekik,hogy en tulajdonkeppen topdog vagyok:)))

Giddy Lamb 2015.05.29. 18:26:58

@mojyo: "Hat most mondhatnam erre azt, hogy a Pet Shop Boys helyett melyik zenekartol szerezhetted az informacioidat a szurkolassal kapcsolatban, de latod, en nem vagyok ilyen"

Mondd nyugodtan, mert én bevallom, hogy Shakirától a Waka Waka a bibliám ebben a témakörben! Aki viszont suburbiat ír magyarul, az csak a Pet Shop Boystól szerezhette a műveltségét:)
Ebből úgy sem tudnád kimagyarázni magad:)

Giddy Lamb 2015.05.29. 18:26:58

@mojyo: Az underdog azt jelenti, hogy az a kutya amelyik a szexuális aktusnál alul van, de az még nem jelenti azt, hogy az jár jobban amelyik erősebb, ezt is egy zenekartól tudom, idézem az idevágó részt:
"Aki baszik asziszi ,hogy erősebb kutya
De nem is, mert a gyengébb is mert azt basszák"
www.youtube.com/watch?v=tlZ7ZJNnMxY

A tanulság az, hogy aki sok zenét hallgat, mindenre tudja a tuti választ...

wuaaa 2015.05.29. 18:52:09

@Zoole[uk]: Aha. Na nem baj. Ezek után már sokkal könnyebben tudod majd tömören jellemezni magad ha kell... :)))

@qkuc: Aztán spamet hozzott-é a posta? :)

SzZoole 2015.05.29. 18:54:44

@wuaaa [nor]: Tudom en magam tomoren jellemezni,en egy senki vagyok:)))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.05.29. 18:58:14

@**mimi**:
A Zolika nyárson...
:))))))))))))))))))))))))))))

Muscari 2015.05.29. 19:23:45

Elnezest, nagyon off, de kapcsolodik a multkori homeopatiarol szolo vitahoz es nem tudom megallni, hogy be ne tegyem: index.hu/mindekozben/poszt/2015/05/28/homeopatia/

2015.05.29. 20:05:24

@Giddy Lamb: Es mi van, ha valaki nem a zenebol tanult meg angolul, hanem mashol hallott olyanokat, hogy suburbia, meg underdog? Olyan nem lehetseges? Csak ugy lehet, ahogy te elkepzeled? Csak kerdezem. :D

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.05.29. 20:18:22

Nekem nincs semmi bajom ezzel az írással.
Leginkább azért mert próbál megfelelni a pályázati kiírásnak.
Nem posztot írt hanem elmondta az ország és az ő viszonyát.
hajlok rá hogy P. Elliot véleményével értsek egyet és cihológiailag viszavezethető az egész a gyerekkorra.
Nem tudom.
Viszont ez legalább egy pályázati anyag volt.

SzZoole 2015.05.29. 21:56:37

@tableno: Basszus enyire melledumalni,foleg rozika nyilatkozata,o is eleg rendesen reszese annak hogy a fiatalok elhuznak,hiszen reszben vagy teljesen neki koszonheto az oktatas megreformalasa Mo.-on.

blackhairlady 2015.05.29. 22:14:14

@**mimi**: Az a topdog noi megfeleloje:)

blackhairlady 2015.05.29. 22:19:08

@fhdgy: Remelem jol telt az utolso napod. Elvezd a nyugdijas eveket, es orulj minden napnak amibol meg nagyon sok var rad :)

DieNanny CH 2015.05.29. 22:19:32

@Bebbi:

A 2,5 évesem ezen lovagol minden este, mikor elbúcsúzunk... :-D
Kérdezi: Hova mész?
Mondom: Ich gehe nach Hause.
Erre ő: Nein! Hei'! (Ugye, svícerül...) Már direkt húzom az agyát, és ő is tudja, mert minden este megkérdezi, és várja, hogy "hibásan" mondjam...

pappito · http://pappito.com 2015.05.29. 23:13:00

@mojyo: én már akkor se szerettem amikor Mo-n éltem, nem a kivándorlástól változott a dolog

Giddy Lamb 2015.05.29. 23:59:30

@mojyo: "Csak ugy lehet, ahogy te elkepzeled?"

Persze, hiszen szolipszista vagyok!

P.Elliot 2015.05.30. 02:02:19

@33621: Miert kellene az amerikai feleseg? Zoldkartyaert?
Nagyon nehez manapsag. De vannak magyar itt elo ozvegy vagy elvalt nok akik szoktak hazautazni, nezz korul koztuk hatha akad olyan akivel el lehetne kepzelni az eletet...

adg 2015.05.30. 02:24:40

@pappito: hat ezt en egy par helyen mar szetszedtem. :)
Meg a vizumos tanacsadasukat is.

Mindegy, ez kell a nepnek, veszedelem, 100-as uv, gyilkos kigyo, gyilkos pok, gyilkos krokodil, gyilkos kokuszrak, gyilkos gyilkos, stb.
Nincs mit tenni...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.05.30. 02:42:02

@adg [Au, Darwin]: Huh, akkor mi nagyon el vagyunk kenyeztetve:) (na jo, ertheto, hogy a sok bogyos gyumolcs nem igazan terem meg Au-ban:) De multkor en is meglepodtem kicsit, hogy mexikoi afonyat lattam (talan a hegyvideki reszrol jott), hiszen ezt a gyumolcsot mindig a hidegebb eghajlattal asszocialtam (pl. kanadai import).
Nalunk ilyen arak vannak:
Akcios arakat neztem azon a helyen, ahol en is szoktam vasarolni (altalaban lb ar van, szoval beszoroztam 2-vel, hogy kg/arat kapjak:)
Eper - $5-6/kg
oszibarack - $5/kg
mango -2 db/$4
cseresznye - $6/kg
malna - $3/ kb. 18 dkg (6 oz)
Piacon persze minden olcsobb, ez szupermarket ar.
www.vons.com/ShopStores/Produce-Seasonal.page

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.05.30. 02:45:11

@Taxomükke: gondolom, az ok hasonlo, mint amiert "pink"-et hasznalnak rozsaszin helyett, meg hasonlok :)) neha kiraz a hideg ettol a sok anglicizmustol...ok, hogy bizonyos esetben nem lehet magyaritani, mert nincs ra megfelelo fogalom, de azert olyan szavak eseten, amire siman van magyar megfelelo, miert nem lehet hasznalni? sznobsag? :)

adg 2015.05.30. 03:13:44

@Zsuzsi65: bizony el vagytok kenyeztetve. :)
A barack az hasonlo itt is, meg a helyi gyumolcsok is sokkal olcsobbbak. A bogyosok csak fagyasztva olcsok.
Teremnek egyebkent au-ban, tasmaniaban, meg a kontinens deli peremen vannak ilyenek. De nehez frissen idehozni, ugye 3-4 ezer km ide. Keresztul a sivatagon, szoval gyorsan es hutve kell hozni, egy malna nem sokaig all el sajnos. :)
Eszunk helyette mangot meg banant, most erik a sarkanygyumolcs meg a passionfruit, a sajat grapefruitunk is. Pont most szedett a lanyom parat. Van meg egy csomo amit meg sem kostoltunk, eleg bizarr egyik masik, de idovel sorra kerulnek.

Felesegem nagy banata a malna hianya, mert o elozo eleteben szerinte medve volt, es malnafuggo.
A matraban mindig talaltunk vadon, meg szedret, szamocat. Itt meg valahogy nincs ez erdoben. Fene erti. :))

FutureFry 2015.05.30. 06:33:49

@adg [Au, Darwin]: @Zsuzsi65: Az igazi a vad áfonya: azaz nem a blueberry (bár az is van vadon), hanem a huckleberry (és annak különböző alfajtái). Ezeket nem is lehet nagyüzemileg termeszteni, úgyhogy vagy maga szedi az ember (ha tudja, merre vannak a jó lelőhelyek, ahol esetleg csak a macikkal kell megküzdeni) vagy a farmer’s market-okon veszi. Nem olcsó, de pontosan nem tudom, hogy mennyi kilója, mert általában csak úgy előre kiporciózott csomagolásban árulják. Saccra kb. főidényben szerintem úgy $10-$20 lehet per kg (de én szedem, nem veszem).

kék madár 2015.05.30. 07:15:39

@Zsuzsi65: azon robbanok fel mindig amikor New Hampshireben a szomszedban Carlsbadban termelt epret malnat 30%-kal olcsobban latom. Biztos penzt keres a gyumolcs (takarit, kavet foz lapdancinggel) azon a 2800 merfoldon az odauton, azert olcsobb

adg 2015.05.30. 09:25:42

@kék madár: ugyanazert, amiert otthon nem ultettem mangot.
En tropuson lakom, es nem kifejezetten itt van a kornyezeti optimuma. :)
Legkozelebb delen el meg, valamint tasmaniaban. Itt nagyon meleg van neki, meg a csapadek sem jo.

swfla 2015.05.30. 09:40:31

@P.Elliot: Egyetertek. Zsigerbol utalom az olyan embert, aki az orszagra acsarkodik, mert privat elintezetlen ugyei vannak valakivel vagy valamivel.

Csillio eve vagyok kulfoldon (nem vendegmunkas, aki penzt utalgat, hogy azt a birka Giro-Szasz Andriskat is megnyugtassam) es amellett, hogy nem szandekozok visszamenni, nem szeretnem a piros-feher-zoldet sem ledobni. Jo az a csapat: Hunyadi, Dobo, Szechenyi, Egerszegi, Puskas... van eleg huzonev, hogy buszke legyek a szarmazasomra. Ami meg vagy 25 eve megy, azt nem tartom mervadonak.

adg 2015.05.30. 09:43:31

@montroyal ( CAN qc): egy parat ismertem kozuluk. A g'day az ugye altalanos, how r you going szinten, kiejtve inkabb valami hájgán es szinte kotelezo tartozeka a mate, itt eszakon májt-nak ejtve. Szoval hájgán májt.

qkuc 2015.05.30. 14:35:57

@Zsuzsi65: Eh, 2 db mangó olcsóbb, mint egy kiló eper Érdekes, :).

adg 2015.05.30. 14:47:40

@qkuc: hat sulyra is kb annyi. :))
Ket kozepes mango nagyjabol egy kilo. Jol emlekszem, hogy Zsuzsi kaliforniaban lakik? Ha igen, ott terem mango tudtommal, eper lehet, hogy kevesbe. Nalunk biztosan ezert olcsobb a mango. Bar furcsa, hogy meg az amerikai import mango is olcsobb az epernel. Pont annyiert adjak, mint a helyit.

qkuc 2015.05.30. 14:52:09

@adg [Au, Darwin]: Igen, a napfényes államban él, :). Fene tudja, azt hittem a mangónak is sok víz kell.

Mmm, irigylem a mangóitokat, :D.

P.Elliot 2015.05.30. 15:02:33

@Zsuzsi65: Itt new jerseyben is hasonlo gyumolcs arak vannak, kiveve a farmerpiac olcsobb de azok foleg oszibarackot es almat arulnak csak, illetve zoldsegfelet idenyben.
A mango 1.50$, es olyan kozepes darab, vagyis draga.

P.Elliot 2015.05.30. 15:08:35

@swfla: Hat nem? Az orszag, a fold, az epuletek nem valtoznak, az a szulofold amire az ember eloszor racsodalkozott. A vezetes az mar mas, ott az ember kaphat hanyingert es lehet ra duhos bar en nem erzem ezt mert amikor kijottem nem volt olyan rossz elet mint most van, a maihoz mivel nem lakok otthon nem tudok hozzaszolni bar nem vagyok sem suket, sem vak. Az orszagra en meg soha rosszat nem mondtam kulfoldieknek sem, csak nem fogom ocsarolni a szulohazamat idegeneknek.
A posztolonak szerintem sulyos szemelyi problemaja lehet a csaladban, errol van szo csupan de ezt kivetiti az orszagra. Majd beno a feje lagya, meg tul fiatal, maskeppen fogja latni kesobb, az otthon toltott huszonevet nem lehet csak ugy kitorolni az eletebol.....

FutureFry 2015.05.30. 15:14:34

@adg [Au, Darwin]: Én még kaliforniai mangót amerikában nem vettem, epret annál is inkább. Igaz télen mindkettő néha mexikói szokott lenni (esetleg a mangó mégdélebbi)
Egy kis guglizás szerint az amerika termeli a világon a kegtöbb epret (30%) és ennek majd 90%-a Kaliforniában terem.

FutureFry 2015.05.30. 15:17:59

@FutureFry: "Amerika termeli"
Én beszélni/írni magyar de nem visszaolvasni. Ja, nem is... Az autocorrect volt!

adg 2015.05.30. 15:34:54

@FutureFry: pedig terem mango kaliforniaban, de lehet, hogy nem onnan arasztjak el a piacot, meg minket. Florida? Most nem guglizok mar, nincs ra kapacitasom, tul keso van. Pedig mintha lattam is volna kaliforniat irva mangos dobozon...
Az epret koszi, szemetseg, hogy ott van, itt meg nincs. Inkabb ne lenne ott sem. :DD

blackhairlady 2015.05.30. 16:37:22

@adg [Au, Darwin]: nekem meg beerett a kovaszos uborkam. Az is gyumolcsnek szamit?:))))))))

qkuc 2015.05.30. 17:03:07

@adg [Au, Darwin]: Sztem Florida, ott még a parkban is mangó volt ültetve.

2015.05.30. 17:33:51

@adg [Au, Darwin]:
"Felesegem nagy banata a malna hianya, mert o elozo eleteben szerinte medve volt, es malnafuggo.
A matraban mindig talaltunk vadon, meg szedret, szamocat."
Malna a hegyekben itt dogivel. Volt olyan, hogy nem tudtunk dolgozni, mert a meresi vonalaink vadmalnasokon mentek keresztul es szinte 2 km-kent medvecsaladok zabaltak ketmancsra a malnat. Ezert megsem zavarhattuk el oket:) Feketeszeder annyi terem Vancouver kornyeken, hogy sokszor 2 db 5 gallonos muanyagvodrot 1, az az 1ora alatt teleszedtem. Nem volt ra szuksegem, vagyis annyira, de nem tudtam ellenallni:) Elosztogattam a haveroknak vagy amikor a baratnom itt volt, napokig csak szederlekvart fozott:)
A legnagyobb meglepetes akkor ert, amikor melo kozben Eszakon (British Columbia) a hatalmas fenyoerdokben vadribizlit talaltam, az fenseges volt. Elosszor nem is hittem a szememnek, hogy ribizli es vadon es rengeteg es finom is raadasul:)

2015.05.30. 17:37:49

@qkuc:
"Fene tudja, azt hittem a mangónak is sok víz kell. "
Dolgoztam mango ultetvenyeken (es avocado valamint lime ultetvenyeken is), ott locsoltak oket, kis csatornak voltak a fak kozott, es neha elarasztottak vizzel a fak kornyeket.

FutureFry 2015.05.30. 17:57:59

@Cascabel: "... meresi vonalaink vadmalnasokon mentek keresztul ..."
Thimbleberry?

2015.05.30. 18:39:46

@FutureFry:
Vadmalnasnak a par eves tarvagasokat nevezem, 4-5 hektar nyitott teruletek. Kulonosen Eszak es Kozep Brit Kolumbiaban voltak ilyenek. Ott ettem elosszor Saskatoon berry-t is, hasonlo az afonyahoz, de finomabb:) Meg meg mit tudom en milyen berryket:) Annyi fajta volt, hogy csak na. Nyaranta elvezet volt ilyen helyeken dolgozni (kiveve a sok fly: black, deer, horse, plusz a szunyogok) satorban vagy kissebb taborokban laktunk, helikopterrel vittek ide-oda, az utazas sokszor 2-3 nap volt Vancouverbol kocsival, regi szep idok!:) 15 evig csinaltam, szinte minden nyaron. A legszebb az osz volt, szeptember, oktober, olyankor mar nem volt akkora hoseg sem, de volt berry dogivel es szunyogok, bogarak sem voltak.
Thimbleberryrol nem hallottam meg.

qkuc 2015.05.30. 20:17:06

@Cascabel: Nocsak, hát te aztán tényleg sokfelé megfordultál, hallod, :).

Hamár .... Az avocado egy értelmezhetetlen szappan ízű izé, ami kapcsán nem értem miért akkora a felhajtás. Mi a szösz olyan nagyon jó benne? Vagy általában nem szappan ízű, csak nekem volt balszerencsém vele?

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.30. 20:20:14

@qkuc: pici so pici bors es magaban eszem.

2015.05.30. 20:43:20

@qkuc:
Avocadoert en sem rajongok, meg uzletben sem vettem soha, sot farol sem, jo ha ketszer megkostoltam. Sznob divatnak tartom.
Igen, nagyon sok helyen megfordultam, eletmodombol es munkambol kifolyolag. Meg olyan helyeken is, amire nem akarok emlekezni:( Bejartam British Columbiat, Albertat keresztul-kasul. De Mexikot is. Az USA-t is ismerem kicsit, de leginkabb Arizonat. Magyarorszagot is bejartam, laktam tobbek kozott Kiskunhalason, Koszegen, Papan, Egerben, Csongradon, Nogradban, Hevesben, Budapesten is:)

wuaaa 2015.05.30. 20:46:09

@qkuc: Az a jó benne, hogy egészséges. A szappaníz azért túlzás, ha sikerül jó fajtát találni is megvárni amíg a héja alatt enyhén megpuhul, egész finom. Neutrális íze miatt édes és sós dolgokra is felhasználható. Paradicsom, fokhagyma, olivaolaj, só, bors hozzá. Finom. Szeretem. :)

adg 2015.05.31. 00:48:03

@blackhair-lady: mi az hogy? Persze, hogy gyumolcs. :)

@qkuc: lehet, jol felrevezettelek tegnap. Bar ha az arra gondolok, azert joval tobb munka van a szamocaval mint a mangoval. Es szivesebben szedek egy kg mangot mint egy kg epret. :))
Ba az avokado eleg erett, akkor nem szappanizu, kenyerre kenjuk vaj helyett. Nem rossz. Meg kell tanulni, mikor eleg erett, es csak olyat venni, meg jo fajtat. Sok celra hasznaljak, es sok fele van.

@Cascabel: ezt a bgyos reszet irigylem a munkadnak, nem lehetett rossz. Itt is van amugy millio fele vad gyumolcs meg bogyo, de nem ismerjuk oket elegge. Beszulottek eszik oket, de van koztuk olyqn ami nem jo vagy mergezo, igy inkabb nem kiserletezgetunk. Majd ha egyszer tobb idonk lesz ilyesmire, beleassuk magunkat a temaba.
Itt az erdok kicsit masok amugy, sosem hideg, es az esos evszak utan porszaraz, es nem annyire erdo, inkabb olyan laza ligetes bozotos valami. Nem igazan olyan kanadai jellegu. :)

FutureFry 2015.05.31. 01:56:27

@Cascabel: A saskatoon berry kezd népszerű lenni a határtól délre is néhol (legalább is a termesztők körében, bár vadon van juneberry/serviceberry):
www.npr.org/sections/thesalt/2014/07/14/330694223/saskawhat-a-novel-berry-from-canada-takes-root-on-michigan-farms
Alaszkában augusztus végén-szeptember elején sok helyen nem lehet úgy menni, hogy ne valamilyen berry-t taposson az ember. Pláne mert figyelni kell a macikra is. A thimbleberry az tkp. (leegyszerűsítve) egy vad málna.

FutureFry 2015.05.31. 02:01:30

@qkuc: Avokádó: Ha nem izik, kend a hajadra! (Szinte) szó szerint:
www.newhealthguide.org/Avocado-For-Hair.html

2015.05.31. 03:24:29

@adg [Au, Darwin]:
" Nem igazan olyan kanadai jellegu. :) "
A kanadai fenyoerdo British Columbiaban nem egy leanyalom. Szinte jarhatatlan. Evtizedes kidolt fak, keresztul-kasul, raadasul csuszos mohaval benove. Elottunk egy "line cutting" csoport motorfuresszel vagta a vonalat, hogy tudjunk menni a kabelekkel, muszerekkel. Napi 1-2 km-t tudtak csak haladni. Egy meresi teruleten volt atlagban 10-15 darab 5 km hosszu meresi vonal, parhuzamosan, 500-1000 m-re egymastol. Cork boots* nelkul szinte lehetetlen volt kozlekedni.
* www.google.ca/search?q=cork+boots&biw=1093&bih=538&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=tWFqVfadLcXEogSShIGwBQ&sqi=2&ved=0CCMQsAQ

adg 2015.05.31. 03:51:26

@Cascabel: Nem mondanam, hogy tok sablonos eletet elsz. :)
Igen, valami ilyen vadonra gondoltam en is. Ehhez kepest az itteni erdok kicsit lazabbak.

Ez az elso link egy parthoz kozelebbi erdo, itt bujabb a novenyzet, itt esoerdonek mondjak, de azert messze nem olyan, mint az amazonas menten. Mindenesetre ez tud viszonylag surubb lenni. Ez a szakasz nem teljesen vad azert, van par osveny a nyamnyila turistaknak.
photos.google.com/share/AF1QipN_Zqlq8Mjlv4NanBs7ffMjzssVNQwwJ7ULTc1CvkWs4QLYjZ1GRLjL1IEABEFfQw?key=V0tTenMyb05wdDBLR0Flckk1NlV5NVNKQVlsNHhB

Ez a masodik meg kicsit tavolabb a parttol, ez sokkal szarazabb es ritkabb, nem is erdonek hivjak, ez mar csak bush. Ahogy megyunk beljebb, egyre jobban ritkul es megy at sigatagba. Ez is kiepitett persze, gyerekekkel nem vagyunk a vad teruletekee, lehet, hogy gyerekek nelkul sem fogunk. Nem ismerem a teruletet elegge, nem akarok sem eltevedni, sem osszetuzni valami kigyoval. Esetleg egy vezetovel, valami szervezett turan, az mas.
photos.google.com/share/AF1QipOcpqhfjMfMtDHHp-yv_bg_KiVWK636pNbmDjVO6HZNIP64LxkTYUWEqW2nP2iPRA?key=UGt0aFl4YWpsaGdzX0NaVWtiMU1YNnZnQ0tkaXNB

Ja, mindket sorozat az esos evszakban keszult, szarazban termeszetesen ritkabb, nincs ennyi viz, es altalaban le van egve az aljnovenyzet teljesen.

2015.05.31. 04:20:50

A fonokom az egyetem elvegzese utan Ausztraliaban dolgozott evekig a geofizikai kutatasban, sokat meselt az ottani "erdokrol":)
Sajnos mar nem csinalom a kutatast, utolso munkam 3 eve volt, az is Mexikoban. Nem is emlekszem, hogy mikor dolgoztam utoljara Kanadaban, azt hiszem 2001-ben, Saskatchewanban, gyemant kutatasban. A 90-es evek volt a csucs, Eszak Brit Kolumbiatol Nevadan at Mexikoig dolgoztunk. Volt ugy, hogy vege lett egy munkanak BC-ben, mentunk hazafele, este utkozben hivtuk a fonokot a szallodabol, es mondta, hogy Vancouverben csak egy nap pihenes lesz, mert masnap irany Nevada, Tanopah. Azt hittuk, csak viccel:) Nagyon szerettem azt az eletet. Jo banda volt, neha a volt sogoromat is elvittem. Penz is jo volt, sok utazas, kaland, stb. Kb. 2 hete beszeltem a fonokommel, Vancouverben el, nyugdijas, orakig beszeltunk telefonon a "regi szep idokrol":) Eladta a ceget 2 eve, belefaradt. O dolgozott Braziliaban is, de azt nem szerette. En voltam az utolso kanadai alkalmazottja, velem dolgozott legtovabb, majd 25 evig. (off and on)

blackhairlady 2015.05.31. 05:23:57

@adg [Au, Darwin]: De jo kepek!
Biztos van ott szaz meg szaz eletedre toro eloleny:DDD

M. Péter 2015.05.31. 09:13:49

@Giddy Lamb: Az alul levő kutya az a szuka (angolul bitch). Az underdog a kutyaviadal vesztesét jelenti.

adg 2015.05.31. 10:14:17

@blackhair-lady: a legveszelyesebb, amit eddig lattunk egy wallaby volt. :) De nyugodt volt, nem akart bantani minket, azt hiszem.

Amugy a masodik hely az egyik kedvencunk. Litchfield nemzeti park, tele van ilyen kis patakokkal meg kisebb nagyobb tavamkal, vizesesekkel, amikben lehet furodni. Nagyon klasz tiszta vize van, beuszol a vizeses ala, dogonyozteted vele a hatad... Nagyon jo. Nekem ezerszer jobb, mint a tenger. Nem csak azert mert itt nem mindig lehet benne furodni, voltunk mar olyan helyen, ahol lehetett. De nekem ezek jobban tetszenek.
Nyilvan, ha a szorf lenne a maniam, akkor nem igy lenne, de nem az. :)

qkuc 2015.05.31. 10:18:35

@FutureFry: :D Köszünüm, már megérte ma is felkelni és blogot olvasni, :D.

Giddy Lamb 2015.05.31. 15:03:00

@M. Péter: Igen, aki meg a kutyaviadalt rendezi az a sonuvabitch vagy más néven sonofabitch. Vágom én ezt csak a pillanat hevében így passzolt a Kispálra. Mármint az underdog nem a sonofabitch, mer az mán olyan Frank Zappás inkább:)
www.youtube.com/watch?v=IDs8bw34ivM

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása