oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. április 19. 06:49,  Szemetek és nomádok 203 komment

2015. április 19. 06:49 Határátkelő

Szemetek és nomádok

A netnomádságról volt egy poszt ezen a héten, ezért arra gondoltam, nézzük meg egy másik szemszögből is a dolgot, ráadásul a szerzője, Tucano törzsgárdatag volt indulásilag a Határátkelő kommentelői között. Aztán megnézzük még, hogyan gyűjtik a szemetet Hollandiában, végül de nem utolsósorban ellátogatunk egy (pontosabban: két) svéd nyelvtanfolyamra.

Ne felejtsétek el a Magyarország és én pályázatot sem! Részletek itt!

netnomad_tucano.jpg(fotó: tucano.kinja.com)

Kezdjük tehát a netnomád Tucano írásával, aki blogjában a tőle megszokott vicces, ámde informatív módon ad segítséget azoknak, akik ilyen életfromára vágynak. Akik pedig nem, azok csak simán jól szórakoznak majd.

„Utazó online távmunkás nagyon leegyszerűsítve az, aki bárhonnan dolgozhat és bárhová utazhat. Lehet firkász, bármilyen kocka, könyvelő, festő, stb. A lényeg az, hogy EGY HELYEN vagy SOHA vagy minél ritkábban kelljen megjelennie. Ez persze lehet hetente például egy alkalom is, akkor is öröm az élet, viszont vándorolni nem lehet. (...)

A legtöbben trópusokra vagy a mediterrán térségekbe vágynak, de több netnomád, főleg karrierjük miatt (vagy valami általam értelmezhetetlen okból) a hidegebb tájakra tették át a székhelyüket. (...)

A teljes függetlenség csodálatos, de néha azért tud kurvára egyedül lenni az ember, még a legjobb társaságban is. És emiatt tud nehéz lenni a legtökéletesebb helyszín is.

Szingli netnomádoknak legfontosabb tanácsként először is azt javasolnám, hogy mindig legyen náluk óvszer. Aztán pedig azt, hogy kényszerítsék magukat az ismerkedésre. (...)

Amikor valaki családos netnomádságra adná a fejét, pláne kölkökkel, akkor a következő dolgoknak kötelezően stimmelniük kell. Ha valamelyik feltétel nem teljesül, akkor bukta a helyszín, eszedbe se jusson odamenni: tökéletes egészségügyi ellátás (kivéve fogorvos, az úgyis otthon), jó közbiztonság, jó oktatás. (...)

Az 5 zászló elv alapján gyakorlatilag minden netnomád ki tudja sakkozni magának az alacsony vagy teljesen adósemleges életmódot. Persze mindenképpen tiszteletben kell tartani a helyi és az otthoni törvényeket, meg fizet az ember külföldiként mindenhol extrát.

Pláne, ha a tartózkodáshoz eleve rendezni kell az adóhelyzetet, suliba kell íratni a kölköket vagy helyi társadalom/egészségbiztosítást kell fizetni, stb. Ha legálisan nem fizetsz adót (vagy keveset), akkor többet költhetsz, hangzik az offshore életvitel legfontosabb pénzügyi alaptörvénye. (...)

Az egészségbiztosítást se kell sokat ragozni, a lehető legjobbat kell beszerezni, amire csak pénzed futja. (...) Egy egzotikus fertőzés biztosan sokáig emlegetett élmény lesz baráti találkozókon, de bele is dögölhetsz (meg a családod is), ha nem törődsz a biztosítással.

Viszont, ha odafigyelsz a részletekre, akkor olyan helyzeteket is simán meg lehet úszni, mint amikor lakótársam dengue fertőzés közben 41 fokos láztól hallucinálva őrjöngött (a maga civilizált módján) egy kétmilliós karneváli felvonulás (Galo de Madrugada)közepén a legnagyobb brazil nyárban. (...)

Dolgozáskor két dologra érdemes igazán odafigyelnie a netnomádnak:

- Ne dolgozz keveset, mert bukod a melót és egy fillér nélkül fogsz vizet kéregetni az utcán Trinidad és Tobagóban.

- Ne dolgozz túl sokat, mert a netnomád és minden online távmunkás eleve többet dolgozik, mint a hazai pajtások. Az online távmunkás gyakorlatilag az összes felmérés szerint jóval több időt tölt a rohadt számítógép előtt, mintha napi nyolc órában ülne a melóhelyen a boxban. (...)

Érdekességként megjegyezném, hogy a netnomádok elég gyakran megkattannak, agyukra megy a tökéletes mennyiségben rendelkezésre álló jó idő/természeti szépség/pia/egyéb kábítószer és persze a ben- vagy bárhol máshol szülött lányok/fiúk, mindez keverve a munkával. Ez megtörténik a legegészségesebb emberekkel is, ilyenkor nem árt hazamenni egy kicsit és áttekinteni a helyzetet, főleg a magyar rögvalósággal összevetve.”

Természetesen az eredeti poszt jóval részletesebb, egyszerre informatív és szórakoztató, szóval feltétlenül érdemes elolvasni (itt tehetitek meg)!

Holland szemét

A hollandok alapvetően szimpatikusak (kivéve, aki nem), szóval nem bántani akarom őket, hanem megosztani veletek a Holland Waffel blog legutóbbi bejegyzését, ami az ottani szeméthelyzetről szól. És még érdekes is.

holland_kuka.jpg(fotó: hollandwaffel.wordpress.com)

„Hollandiában a családi házakhoz külön szelektív kuka jár (ugyanúgy, mint Magyarországon), míg a társas házak esetében gyűjtő helyekre lehet elvinni a szemetet. Ezt persze ne úgy képzeljétek el, mint otthon, ahol a gyűjtő helyek ritkák, mint a fehér holló, és az emberek többségének fogalma sincs, hogy hol találhatóak. (...) Itt jellemzően 2-3 társasházanként van egy földbe süllyesztett kuka-rendszer.

Egyébként több szempontból is nagyon jónak tartom ezt a földbe süllyesztett megoldást: nem tudom hogy vagytok vele, de én mindig rosszul voltam a társasházi kukatárolóktól: büdös, valaki mindig beletette az építkezési törmelékét, ezért állandóan tele voltak, a padlón gyanús patakocskák csordogáltak…

Itt a kuka így nem büdös, higiénikus, tehát az ember nem egy ujjbeggyel próbálja felbillenteni a kukafedőt, hogy minél kisebb testfelülettel érintkezzen vele, és persze nem utolsósorban a föld alól nem lehet guberálni és felborogatni se lehet. (...)

A családi házaknál, ahol külön-külön szelektív szemetesek vannak, ott nagyon szigorúan figyelik, hogy megfelelően van-e válogatva a szemét: ha véletlenül rosszat dobsz bele, nem viszik el a kukádat, sőt olyanról is hallottam, hogy ha renitens vagy, súlyos pénzbüntetés is járhat. (...)

Úgy tűnik, hogy itt a szemétkezelés és feldolgozás abszolút közügy: odafigyel rá az egyszerű ember is, hogy szelektíven gyűjtse és a megfelelő helyre vigye; az állam/önkormányzat pedig biztosítja a lehetőséget, hogy mindenki számára elérhetőek legyenek a különböző gyűjtőhelyek, hogy végül a lehető legtöbb dolgot újra lehessen hasznosítani.”

Ha további részleteket is olvasnátok, ne habozzatok ide kattintva elolvasni az eredeti posztot!

Nyelvtanfolyam svéd módra

Végül teljesen más, méghozzá ismét egy régi kedvenc, a Bezzeg a svédek, bandirepublik blogja következik. Ő fogta magát és beiratkozott egy SFI-be, ami nem más, mint egy államilag támogatott svéd nyelvtanfolyam bevándorlóknak – ha azt mondom, akadtak kalandjai, akkor talán nem túlzok.

sved_nyelvtanfolyam.jpg(fotó: folkuniversitetet.se)

"Van a központban először egy szintfelmérés, majd az ottani teljesítmény és az iskolázottság alapján betesznek egy skatulyába. Sokan az írás-olvasás, a késsel-villával evés, illetve a latin betűk megismerésével indítanak, s majd csak onnan mozdulnak el, a „hej, xy-nak hívnak” felé. A másik véglet a magasan iskolázottak társasága, ahová én is tartozom, s van még egy középső útvonal is.

Az első elvetélt kísérletem alkalmával egy, a Söderen fekvő nyelviskolába mentem, ahol én voltam az egyetlen európai arc az egész osztályban. Az önmagában nem zavart, hogy minden alkalommal végig kellett néznem a feszült interakciót a kurd és a szír menekült srácok közt, vagy hogy nem értettem, mi volt az ugandai csajszi kedvenc hazai étele, miután a 2 mongol elmesélte, hogyan kell kitömni forró kövekel egy rágcsálót, s megsütni emberi fogyasztásra. (...)

Kalandvágyból megpróbálkoztam egy másik iskolával, mert elég jókat hallottam róla; ez a Folkuniversitetet, melynek van fizetős nyelvtanfolyama is, meg ingyenes SFI-s is.

Azóta is ide járok, s szerintem elég jó, mindenkinek tudom ajánlani ebben a műfajban. Nem csupán a program átláthatóbb, de a diákok is más anyagból vannak. sokkal könnyebben találok közös témát a spanyol, német, holland, angol tanárokkal, mérnökökkel, orvosokkal és egyetemistákkal, mint egy szír autószerelővel, aki nem is beszél angolul, de azt bezzeg érti, hogy Izraelben éltem, s tanultam héberül. (...)

Mivel 2 hetente jönnek újabb diákok a tanfolyamra sokszor kell bemutatkoznunk egymásnak, de ezzel is gyakoroljuk az ezmegez vagyok, innen meg innen jöttemet. Érdekes, hogy mindenkinek felcsillan a szeme, amikor meghallja, hogy budapesti vagyok: „Wow, that’s a cool place”.

Aki szívesen olvasna még, az ide kattintva megteheti.

A moderálási alapelveket itt találod.

Ne felejtsétek el a Magyarország és én pályázatot sem, amiről minden fontos részletet ide kattintva olvashattok el!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: blogajánló Svédország Hollandia internetnomád

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr277378532

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Muscari 2015.04.19. 23:14:09

@kék madár: vegigondoltam, az egesz rokonsagombol es ismerettsegi korombol harom jo hazassagot ismerek, ami hosszu evek (az egyik evtizedek) ota tart, es tenyleg boldog, az enyem az egyik. Tehat ez nem jelenti azt, hogy nincs, csak nagyon ritka, tudom.

@P.Elliot: en is hasonlo modon nottem fel, menekultem otthonrol. A szuleim a mai napig, tobb, miint negyven ev hazassag utan is marjak egymast, jo, hogy nem toltunk sok idot otthon.

GERI87 2015.04.19. 23:14:52

@P.Elliot:

"Nem kotelezni kell az embereket gyerekvallalasra hanem ....megertetni veluk hogy mi az igazi meleg, osszetarto csalad.
Akkor majd lesz tobb. "

Valami ilyesmire akartam én is kilyukadni..kényszerrel nem megy.

"ki mondta hogy az a gyerek kevesebb ha lelepett az apa? "

Apa és férfi mintára IS szükség van. Ez az ideális.

"Ha garazda, verekedos volt meg reszeges, annak tiszta megkonnyebbules hogy vegre nem lat ilyen peldat"

Ez igaz. De a "mindkétszűlős" modellnél nem jobb vagy egyenlő.

"Egyik gyerektipusnal sincs az hogy kevesbe lenne egeszsegesebb lelkuletu mint a csaladban felnott!"

Szerintem meg jobb az egységes (szerető) család, a gyerekkornak és a későbbi társas kapcsolatoknak is jót tesz...maradjunk ennyiben.

@Dragonlady (Bp, Hun):

"nem kellene kimászni egymás életéből? akár konkrétan, akár egyszerűen az általánosságok szintjén?"

Nem személyeskedés ez, csak a téma (gyerektelenség, elöregedés és okai) megkövetelte hogy ezen elgondolkozzunk, ennyi.
Az egész társadalom problémája ilyen személyes, egyéni dolgokon, döntéseken múlik....ennyire kényelmetlen ez a téma?

"vagy ezeknek a döntéseknek a szabadsága nem az egyik olyan dolog, ami miatt a saját kultúránkat jobbnak és haladóbbnak tartjuk....?"

De, alapvetően emiatt gondoljuk, tartjuk jobban.
Csak most épp az volt a kérdés vajon nem ez a nagy döntési szabadság fogja e ezt a társadalmat sikertelenné tenni hosszú távon?!

Muscari 2015.04.19. 23:20:02

@kék madár: ez olyan szornyu, hogy nem is tudok ra mit mondani :-(

rumitom 2015.04.19. 23:25:04

@tucano: indeed jo hogy megirtad. osztom nezeted.
illetve van meg egy szempont, bar gondolom ez nagyban kozrejatszik a 3 honap utani becsavarodashoz, a korabbi eletbol valo kiszakadas nem csak az irodai let feladast jeletni a feher homokos tengerpartert, hanem a rovid uton valo ad hoc csalad/barat latogatast is.
nekem pl fontos hogy eu-ban maradjak pont ezert, lehetoleg 1 oranal nem tavolabb egy nemzetkozi szintu reptertol. persze ha ehez tengerpart es joido tarsul, az nem hatrany. (a kanari szigetek nagyon erik mint teli menedekhely)

btw. a kepek nem Maltan keszultek vagy meg mindig Gozo?

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.04.19. 23:36:21

@GERI87:
de, végülis lehetne kényszeríteni az embereket arra, hogy kétszülős családokban mindenkinek legyen 2-3 gyereke és éljenek boldogan, amíg meg nem halnak, akár akarnak, akár nem.
tudom, értem én is, hogy mennyire abszurd az egész helyzet (mármint a megmaradás vs tartjuk magunkat a saját értékeinkhez vonalon).
abban viszont biztos vagyok, hogy attól aztán semmivel nem lesz jobb senkinek, ha valaki leugat másokat a döntései és az élete miatt (tudom, hogy te nem ezt csináltad, inkább kérdéseket vetettél föl, és jó kérdéseket, de vannak erre igazán profik a való életben és a neten is, akik aztán kíméletlenül megmondják mindenkinek).
én most ezt nem veszem magamra, nem is vagyok érzelmileg kiakadva, de erősen el vagyok gondolkozva, hogy csak a mai napon az interneten kalandozásaim során megtudtam, hogy habár a fiam még ki se jött szegény, de biztosan buzi lesz, mert lila cumisüveget vett neki a hülye anyja, valamint nem lesz magyar, mert másféle színű lesz, mint "mi magyarok", valamint lelki nyomorék lesz, vagy mi is pontosan szó szerint, most nem keresem vissza, mert habár lesz neki apukája, nem lesz az a bizonyos klasszikus holtomiglan stb család.
még valamit tudnom kellene, ha már elkövettem azt a hibát, hogy nem a szabályokat szigorúan követve álltam neki szaporodni? :-)
(tényleg nem vagyok kiakadva, nem érzelmi szinten van perpill ez a kérdéskör, semmi gond.)

2015.04.19. 23:44:34

A múltkor valami tanulmányt olvastam arról, hogy jó-e az a gyereknek ha meleg pár neveli fel őket.

Olyasmi módszertan szerint vizsgálták a kérdést, hogy felhívtak egy reprezentatív mintányi (10 ezer? több? nem emlékszem) embert, hogy meséljen a saját életéről, és mondja el, milyen családban nőtt fel. Illetve asszem, hogy hosszú távú ilyen vizsgálatok is vannak, tehát hogy nyomon követnek x ezer embert 20 évig, és aztán megszámolják, ki lett depressziós, alkoholista, erőszakos, bűnöző, agyvérzéses, sikeres/sikertelen stb.

Ebből világosan kiderül, hogy milyen családmodell az ideális -- én most pont nem emlékszem, de ilyen vizsgálatok az angolszász világban tuti léteznek, teljesen számszerűsíthető igazságokkal, ha valamelyikőtöknek van kedve, guglizzon ki egyet.

Amiért emélékszem az egészre, és amiért megfogott a dolog, (vigyázat, meglepetés) hogy a gyerek szempontjából jobb, ha meghal a szülő, mint ha elhagyja. Vagyis sikeresebb, kiegyensúlyozottabb ember lesz abból, akinek 8 éves korában meghal az anyja, mint akit 8 éves korában elhagy.

Szerintem ez egy viszonylag meglepő eredmény, különösen hogy mennyire félvállról veszik manapság az emberek a családot, a válást, meg hogy milyen móka patchworkölt modellben élni.

Meh. Okádni tudnék a rossz szülőktől. Meg úgy a szülőktől általában... rühellem mindet.
Persze magam is széttört családból jövök, és az érzelmi érintettségem nyilván mentség.

@Dragonlady (Bp, Hun): @én a feri meg a bíró imre:

"mindig túl sok a megmondóember, aki csak... megmondani tud"

"kicsit hitelesebb, mint amikor valaki, khm, olyan országokról próbál felvilágosítást adni, ahol még nem is járt (vagy 20 percet töltött az egyik repülőterén)."

Valami konkrét írásra/hozzászólásra utaltok itt a HÁ-n netnomád témakörben, amiről lemaradtam?

rumitom 2015.04.19. 23:48:07

latom kozben csalad-modell a tema.
szerencsere ehez is van velemenyem :)

a nyugati kulturkorben:
szamomra a kerdes az, hogy miert hazasodnak az emberek? nyilvan mert abban a pillanatban ezt jo otletnek tartjak (en is), idealis esetben meg van minden ami kell hozza. nincs semmifele tarsadalmi, erzelmi es egyeb (jon a gyerek) kenyszer. a felek "felnottek" es kelloen ismerik egymast, tehat minden alapjuk megvan a holtomiglan holtodiglan boldoganhoz.

aztan jon a mid-life vagy akarmilyen krisis. itt vagy elvalnak, vagy megmaradnak marakodva, vagy megoldjak, kozosen. mert megoldani csak kozosen lehet, de erre meg csak az kepes aki amugy tisztaban van onmagaval.
namost a legtobb ember nincs tisztaban onmagaval, illetve a tarsadalomhoz valo viszonyaval. lasd a tarsadalombol, politikabol valo kiabrandultsag.

tehat a problema gyokere, hogy a mai tarsadalmi berendezkedesunk (az a fene nagy szabadsag) nem ad megfelelo tampontot. lehet az emberek nem tudnak elni a szinte mindent szabad, nincs megkotottseg erzesevel.

aztan ott van az anyagi jolet (felelotlenseg bizonytalansagra gyereket vallalni), talan nagyszuleimtol hallottam, ha arra varnak, hogy anyagilag megengedhessek maguknak a gyerekeiket, akkor nem lennenek a szuleim. (nagyszuleimet B-listaztak, mind a kettot)

a megoldas talan a tobb hit, hit onmagunkban (meg fogjuk oldani akkor is ha nincs tele a bankszamla) a tobbi emberben (nem mindenki akar rosszat, van akiben lehet, erdemes bizni) a tarsadalomban (ha tenyleg gaz van, a nagyobb kozosseg segit (volunteering mozgalmak, menhelyek stb.)

nyilvan ez egy nyugati, utopista tarsadalmi allapot, ahol meg letezik a szocialis-halo, a szemelyes individualizmus, es a kis-kozossegek megtarto szerepe (csalad, szomszedok, gitt-egylet)

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.04.19. 23:51:17

@Th's child:
a héten volt egy poszt a témában, ahol bevallom nem tudtam végigolvasni a kommenteket.
és valahogy akárhányszor előkerül a téma, vagy hasonlóságok, mindig lehúzó lesz a vélemények összképe, mert annyira más, mint a mainstream határátkelő élete. már nem is mászok bele ezekbe.
te mikor írsz majd megint posztot? :-)
najó, költői kérdés volt.

rumitom 2015.04.20. 00:00:50

@Dragonlady (Bp, Hun): az ember annyi minden altal valhat lelkileg serultte... "csonka-csaladban" (vagy hogy hivjak) felnoni certainly nem a legrosszabb ami egy emberrel tortenhet.
a lila cumisuveg meg... khm... vki elmelyult freudi gondolhatja igy

ahogy Geri is irja, nem az az idealis, de tegye fel a kezet aki minden szempontbol idealis korulmenyek kozott nott fel? aztan megis mindenki megoldotta es valahogy boldog felnotte tudott valni (remelhetoleg).

P.Elliot 2015.04.20. 00:02:04

@kék madár: Kozben elmentem vacsorat fozni.
Te, ezt meg olvasni is borzaszto! Ilyen apa! Valakivel beszelgetek akinek hasonlo a sztorija ha Magyarorszagon elsz akkor meg lehettek ti is.
Apad egy vadallat lehetett. Es koztiszteletben elo lablabla...
Szegeny ayukad.

P.Elliot 2015.04.20. 00:06:05

@Muscari: Azert van aki pont a szulei rossz peldajabol tanul. De nem mindenki sajnos.

P.Elliot 2015.04.20. 00:07:20

@puhacica: Senkinek nincs koze hozza es kesz.

P.Elliot 2015.04.20. 00:09:05

@Muscari: @puhacica: Senkinek nincs koze hozza es kesz.

P.Elliot 2015.04.20. 00:11:33

@Muscari: En tobb normalis hazassagit ismerek mert az en fiatal koromban meg komolyan vettek az ilyesmit. A mai generacio valik inkabb, / itt/,eleg magas aranyban.

P.Elliot 2015.04.20. 00:25:32

@Th's child: Engem nem lep meg hogy egy gyereknek jobb ha meghal a szuloje mintha elhagyja. A gyerek tudja hogy tragedia tortent, a szulo nem sajat akaratabol tavozott, nem tudatosan hagyta el a csaladjat
En 12 eves voltam amikor apam meghalt, tudtuk hogy az lesz mert evek ota beteg volt. Nagyo fajt de elfogadtam hogy ez van.
Apam elvalt ember volt, volt egy lanya aki joval idosebb volt minyt mi, az a lany halalosan gyulolt minket azert mert elvesztette az apjat. Sokaig remenykedett hogy visszater de nem. Csak kicsit tudok az elozmenyekrol mert csaladi titok volt hogy mi is tortent.
A mostoha testverem csak akkor kerult kicsit kozelebb hozzam amikor korhazba kerultem gyerekkent sulyos tudogyulladassal es az osztalyara vitt/ foorvos volt/ gyogyitani, Kedves volt, kenyeztetett, meggyogyitott de utana nemigazan akart rolam tudni megint.
Nagyon fajhatott neki apank tavozasa...

P.Elliot 2015.04.20. 00:31:11

@Th's child: Egyetlen meleg part ismerek akik ket kisgyereket nevelnek, a kolkok a "felesegtol" vannak, sajat., apa az nem tudom ki lehet, nem illik erdeklodni, valoszinu donor. Nem latok a gyerekekben semmi problemat, most 11 es 12 evesek. olyanok mint a tobbi, ugy is nevelik oket, nem hiszem hogy tobb baj lesz veluk mint a masfele gyerekekkel.
A Ferfino nem tetszik valahogy, tulhangsulyozza a ferfi voltat, valahogy kevesebb is eleg lenne a stilusbol. De a gyerekek szeretik es ez a fo.

tucano 2015.04.20. 00:49:17

@P.Elliot: köszönöm

@rumitom: Persze a hosszabb elszakadás egy folyamat és nem a legvidámabb. Meg sztem az is közrejátszik a népek megkattaanásában, hogy elérték amit akartak, okés és most hogyan tovább? Tengerpartokon mindig lehet meditálni, mert idő az van rá, na erre kevesen vannak felkészülve. Mármint azzal, hogy kénytelen szembenézni magával.
Képek Grenadán készültek mind, ott volt melóm és múlt vasárnap volt időm sétálgatni, akkor lőttem az összeset, direkt a poszthoz. Gozo gyönyörű, de tök kopár, egy darab olyan fa sincs, mit a képeken :D

2015.04.20. 00:50:03

@kék madár:
" Anyamat a terhesseg alatt verte, engem csecsemoket ha sirtam, bevagott az agyba. "
Mint az en apam. Raadasul anyamat ugy megverte, mikor 8 honapos terhes volt, hogy korhazba kellett vinni, ugy szulettem meg, 8 honapra. Az pedig ugy tudom, nem jo jel. 3 eve koromig betegeskedtem, a korzeti orvos azt mondta mindig, ha ez a gyerek megeli a 3. evet, visszaadja a diplomajat. Nem adta vissza:) (az a gyerek 61 eves mult, makkegeszsseges, meg pilotanak is alkalmas volt egeszsegileg, 1000 jelentkezo kozul masodmagaval, 18 eves koraban, a vernyomasa sem valtozott azota, ellenben egy dolog nem a regi, de annak rettenetesen orul-egy gonddal kevesebb)
Szerencsere anyamnak nem kellett elkoltoznie, nagyapam elzavarta apamat, azota sem latttam, nem is erdekel. Pedig lehet, hogy jo ember volt, ugy hallottam, utana vagy hatszor nosult) Szerencsere mostohaapam rendkivul jo es turelmes, de szigoru ember volt, sajnos nem verhetett meg, ez volt anyam kikotese amikor hozzament. Bezzego o jo parszor megvert, amig hagytam magam. Igy szeretett:) Tobbek kozott ezert is disszidaltam, a tulzott szeretete miatt. De nem csak en, hanem nagyon sok joravalo es joindulatu zsivany haverom. Nekik meg konyortelenebb volt a szereto, "control freak" anyjuk. En nem hibaztatom ezeket az anyakat, hiszen ezt lattak szuleiktol, azok meg az o szuleiktol. Raadasul az en nemzedekem szulei a II. vh. idejen gyerekeskedtek, ami magaban bocsanatos dolog. Ettol fuggetlenul nagyon szerettem a Mamat, de csak ugy, mint a furulyaszot, messzirol. Isten aldja poraiban. Ket eve ment el, azota az ures szuloi hazba jarok haza es a Mama epp nincs otthon, biztosan korhazban van, vigasztalom magamat olyankor.

P.Elliot 2015.04.20. 01:07:34

@Cascabel: Apad meg vagy hatszor nosult? Azert kellett annyiszor mert mindig kiloktek az ajton....

2015.04.20. 01:28:59

@P.Elliot:
Biztosan:) En csak egyszer - raadasul eleg keson, 44 evesen. Amikor rossz voltam, mindig mondtak ram, hogy "olyan vagy, mint apad":) Azert ertehetett a nokhoz, nem ugy, mint en:)

kék madár 2015.04.20. 01:36:53

@Cascabel: sajnos ezek a tortenetek nem ritkak, amikor a statisztikakat olvasom, mindig megdobbenek:
www.nane.hu/eroszak/vaw/tenyektevhitek.html

"Tévhit: A bántalmazás a lakosságnak csak egészen elenyésző hányadát érinti.
Tény: Minden ötödik nőt rendszeresen bántalmaz partnere. Ez jelenleg Magyarországon mintegy félmillió bántalmazott nőt, és ennél valamivel kevesebb bántalmazó férfit érint.:

P.Elliot 2015.04.20. 01:59:13

@Cascabel: Most is nos vagy vagy elvaltal?

montroyal ( CAN qc) 2015.04.20. 02:08:19

@kék madár: ez nem valami kotelezo program vagy elvaras

@P.Elliot: hogy sporolni kell lakasra.
@GERI87: A gyereknevelés, vállalás akkor sikeres és akkor hasznos a társadalom számára

a gyermek, a csalad alapja a fogyasztoi tarsadalomnak ...légy onkentes rabszolga , hasznos tagja a tarsadalomnak , alapits csaladot és... dolgozz ,dolgozz, fogyassz .. vegyel hazat 25 évre, vagyel csaladi autot , ruhakat, butorokat , kaja , iskola , nyaralas sport ...
mert KELL A GYEREKNEK..
ez igy normalis ,igy leszel engedelmes rabszolga, aki mindig dolgozik.. csak a csaladra gondolj es teremts meg mindent nekik , mert ha nem lenne gyerek ,csalad talan rajonnel mint Cascabel hogy nem is a munka a legfontosabb az eletbe ... es akkor mi lenne a fogyastassal, mit tudnanak eladni neked, hogyan dolgoztatnanak termeltetnenek ...
szabadon feleloseg nelkul elni nem jo a fogyasztasra, es meg masra hasznalnad az idodet mint 8-5ig munka -utanna a csalad ..
valahogy nem vonzo a gondolkodo embereknek 3-4-5 gyerek es nyomorogni ,nelkulozni, kuporgatni, beosztani ..

tudom nem kell igy gondolkozni ez hulyeseg ... ha a szuleim igy gondolkoztak volna én se lennek ... na huztak is az igat egesz eletukben ...
,

montroyal ( CAN qc) 2015.04.20. 02:23:39

@kék madár: ez a tévhit-tény .. nem Canadara vonatkozik ... a novedelem, az eroszak elleni nevelés nagyon eros itt ...

még a szobeli eroszaknak is komoly kovetkezmenyei lehetnek ..
ha a not csak fenyegeted es rendort hiv ; mar visznek is kerdezes nelkul.. es ha kiengednek, eltiltanak, hogy a feleseged kozelebe menj (még ha a haz a tied is, nem mehetsz be még a cucaidert se csak kiserettel ) szoval nem erdemes eroskodni vagy vagdalkozni a szavakkal ..
pl valamelyik kommentbeli autos uvoltozes _allj felre es megollek . biztos levadasznak itt a rendorok a palit es a birosagon talalna magat

P.Elliot 2015.04.20. 02:30:30

@montroyal ( CAN qc): Gyerek nelkul en uresnek ereztem volna az eletemet. En! Ez nem azt jelenti hogy mas is igy erezze. De en igen. Nekem fontos volt hogy ne hagyjam ki az eletembol ezt a bulit, azt az erzest hogy vajon milyen lehet anyja lenni egy kisbabanak. Megnezni hogy mi lett abbol a ket sejtbol, hogy nez ki, milyen erzes kezbefogni, milyen erzes nevelgetni es megnezni mi lesz belole. Felnevelve "atadni" a tarsadalomnak es a talpara allitani.
Nem ereztem hogy barmit feladtam volna vele, hogy teher lett volna erte dolgozni. A hazat nem a gyereknek vettem hanem magamnak, a butort is bele, nyaralni minden evben elmentunk magunk is , a gyereket utana magunk koze huztuk utazasnal. Autot mindig is kettot tartottunk, a gyerek utan sem lett tobb. Sportra nem koltottunk neki mert nem szerette es nem eroltettem olyanra amit nem akart.
Persze, penzbe kerult de nem olyan sokba mert nem lett elrontva hogy mindent akarjon.
Nem erzem hogy a gyerek nelkul tobb anyagi javam lett volna illetve lemondtam volna valamirol.
De a jelenlete az nekem tobbet er minden penznel. A legjobb baratnom, vicc nelkul, minden meg tudok vele beszelni, noi dolgokat is, semmi tavolsagtartas.
Szoval nekem csak pluszt hozott az eletembe de nelkule is hasonlo fogyasztoi eletet eltem volna. Szerintem te is.

P.Elliot 2015.04.20. 02:31:34

@montroyal ( CAN qc): Itt ugyanaz van. Nagyon eros no es gyerekvedelem.

montroyal ( CAN qc) 2015.04.20. 02:53:17

@P.Elliot: igaz ez kevesbe vonatkozik a nokre ..minden rosszindulat nelkul a nonek egy kiteljesedes a gyerek, azzal eszrevetlenul at is veszi az iranyitast a csaladban ,elvarasai , igenyei lesznek ,vagyai teljesulnek es a ferfi dolga lesz, hogy mint normalis gyermek es feleseg szereto csaladapa teljesitse az elvarasokat ,még akkor is ha ezt o is akarja es normalisnak tartja... de ha nem lenne a csalad talan sokkal konnyebben tudna elni ...

ha nem tudjuk mit nem tudunk nem is hianyzik az... ha nem lenne a gyerekem ... de van .. milyen lenne az eleted nem tudod , mert van .. miert lenne bun akinek nincs es meg akarja konnyiteni az eletet.. vagy akinek egy van de nem akarja masik 2-3mal megneheziteni az eletet ..

P.Elliot 2015.04.20. 03:16:05

@montroyal ( CAN qc): Pont en nem mondtam ilyet hogy bun az ha valakinek nincs gyereke.
Ellenkezoleg, ha valaki nem vagyik ra, ne szuljon.
Ami a nok iranyitasat illeti a csaladban, nalunk ilyen nincs, elegge osszehangolva elunk, a gyereket a ferjem is ugyanolyan elragadtatassal fogadta es erzi ezt mind a mai napig.
Gyerek nelkul a ferjem sem szeretett volna elni. Hogy milyen lett volna az eletunk nelkule? Csavargos, jobban utazos hiszen ki kell tolteni valamivel a felesleges idot aztan lehet hogy kesobb elszurkult volna, talan ereztuk volna hogy nem eleg ami van.
Tudom hogy te tobbszor hazasodtal, nem sikerultek, talan ezert van benned nemi felhaborodas a noi vezetes ellen. Ha elsore sikerul akkor ilyesmi eszedbe sem jut. Az utolso nejed egy vidam, szep kis no, mit akarsz? Mi lett volna ha egy szamito boszorkany aki a markaba tart aztan szabadulni sem lehet tole.
Inkabb fogd fel a vidamabb oldalarol....te tobbet kiprobaltal es ez van....A nok mar csak ilyenek, hehehe.
Na mentem aludni mert holnap sok lesz a dolgom. Aludj jol...

2015.04.20. 03:19:05

@P.Elliot:
Nem tudom, hogy nos vagyok e meg, azt tudom, hogy 13 eve nem lattam a felesegemet:) Ha vele lennek, biztosan nem irogatnek ide:) Egesz nap csak ot kellene hallgatnom, hogy mi tortent a munkahelyen, ki mit evett vagy nem evett, mit beszelgetett az anyjaval naponta 2 orat, pedig nagyon utalta:) Na, az volt egy gonosz es "control freak" teremtes! Szegeny ex, szegeny ex-apos es ex- brother in law:( De titkon megertem ot is: a II.vh. alatt szuletett, menekules megfagyva Magyarorszagrol, nelkulozes, betegeskedes evekig nemetorszagi, ausztriai menekulttaborokban*, utana gyerekkor, iskola a gyulolt, lusta katolikusok kozott Argentinaban - reformatus lelkesz volt az ex nagypapaja - majd Kanadaban elve a " hitetlen" templombajarok okoztak lelki torest az anyosnak. O is utalta az anyjat, mert a nagymama is "control freak" volt:) Ettol fuggetlenul szerettem a kis felesegemet, mert fiatal volt, egyszeru, szorgalmas, nem ugy, mint en:) A tenyeremen hordoztam, meg dolgozni is elmentem, igaz, 2000 km -re, ami a kettonk veszte lett. Kirugott, ami nagyon megviselt. De ma mar halat adok a Sorsnak, hogy igy tortent:) Ujra szabad vagyok, mint a madar, senkihez nem kell alkalmazkodnom, nem kell megfelelnem, a magam ura vagyok, azt csinalok, amit akarok meg amit enged a tarsadalom:)
* meg van a nagymama naploja, abbol tudom ezeket a viszontagsagos, nehez eveket. Hihetetlen szornyusegeken ment keresztul a csalad a haboru utani evekben, idegenben, az onkentes szamuzetesben. Be kellene szkenellni a kis konyvecsket, amit par szaz peldanyban sokszorositottak is, okulasul a ma nemzedekenek, de biztos beperelne erte az ex anyos:) Szerettem az ex nagymamajat es ugy tereztem, o is szeretett, elfogadott, leginkabb azert, mert magyar voltam:) Par eve halt meg, 96 eves koraban:( Isten adjon neki is orok bekesseget.

montroyal ( CAN qc) 2015.04.20. 03:36:19

@P.Elliot: ja igaz igaz azert mert zsortolodok semmi bajom

sottttt kiegyenlitettunk Ottawa -Montreal 1-1 ...

jo ejt .

kék madár 2015.04.20. 03:43:41

@montroyal ( CAN qc): attol, hogy nem tudsz rola
meg a felszinen minden happy Kanadaban es az USA-ban is sulyos problema, kb. ,minden 10-ik not erint. Dolgoztam egy bunugyi adatbazison es folyamatosan neztem a haazam kornyeket, a szomszedaimrol sorban derult ki a csaladon beluli eroszak.Az egyik legnehezebben kezelheto buncselekmeny, a bantott fel sokszor pont a fenyegetettseg miatt nem jelenti.

2015.04.20. 03:51:59

@tucano:
" Tengerpartokon mindig lehet meditálni, mert idő az van rá, na erre kevesen vannak felkészülve. Mármint azzal, hogy kénytelen szembenézni magával. "
Marciusban egy honapig voltam lenn a Csendes oceannal, Oaxacaban, szinte minden nap meditaltam, kave es cigaretta mellett, egyedul, nyugalomban, melegben. Szembe is neztem onmagammal, szamot vetettem eddigi eletemmel, tobbe- kevesbe el is fogadtam. De terveztem a jovot is, ismerve magamat. Arra a kovetkeztetesre jutottam, hogy meg egy telet nem huzok ki Kanadaban, ha kell, dolgozok is, csak ne fazzak az elkovetkezendo evekben es hogy kikeruljek a "mokuskerekbol" vegleg:) (ma is meloztam, vasarnap, ennek erdekeben, pedig nem kellett volna)
Amugy a kis tengerparti halaszfaluk, ahol megfordultam, tele vannak vilaghiru meditalo, yogazo intezmenyekkel, ahol az e-amerikai es europai "aranyifjusag" probalja helyretenni eddigi elszurt eletet, nem kis penzert:) Nagyon jol meg lehet beloluk elni:)
Pl ez, tobbek kozott:
agamayogamexico.com/
A szomszed faluban voltam, Mazuntetol 2 km-re. Sokszor atsetaltam, nagyon tetszett. Gyonyoru tengerpart, felmeztelen europai, mexikoi, eszak- es del-amerikai hippi lanyok, jo es olcso kaja, nyuzsges, zene, meleg, kokusz, mango, fagylalt, stb. Mi mas kell a boldogsaghoz?:) Meg magyarokkal is talkoztam ott:)

montroyal ( CAN qc) 2015.04.20. 03:56:07

@kék madár: ja van de szigoruan fellepnek ellene nevelnek tajekoztatnak ... epp ezert ,ami van az nagyon titokban, mert 0 tolarencia van .. nincs csaladba marad , akar felesegrol akar gyermekrol van szo .. nem csaladi ugy . .. aki nem akarja elviselni, elturni annak nem kell ... sajnos egyes naciokban, vallasokban még ugy nevelik a noket hogy ezt elturik ,titokban tartjak , termeszetesnek veszik ... na inkabb ott vannak bajok

ja es az oslakosoknal az indianoknal is problema ez

2015.04.20. 03:58:01

@kék madár:
De azert ne felejtsuk el azt sem, hogy ferfiak, gyerekek ellen nok altal elkovetett eroszak is letezik, sot!!! Nem is inkabb fizikai, hanem mentalis abuze:( De ezt meg annyira sem jelentik. Egy idoben sokat olvastam errol a temarol. En hulye, meg akartam erteni a noi gondolkodast!:)

montroyal ( CAN qc) 2015.04.20. 04:07:44

@Cascabel: Arra a kovetkeztetesre jutottam, hogy meg egy telet nem huzok ki Kanadaban, ha kell, dolgozok is, csak ne fazzak az elkovetkezendo evekben

na én is igy gondolom .. de mivel Neked nincs nagyobb kotelesseged felelosseged , feleseged..Neked talan megy ..
én nem egyedul vagyok, nem tehetem azt amit szeretnek , nem elhetek ugy ahogy szeretnek ... pl ha egyedul lennek jovo télen korbejarnam a foldet ... mert kemenyen megdolgoztam megsporoltam erte ... kitudnam fizetni magamnak ... de kettonknek nem ... masik; dolgoznom kell fizetni a lakast fenntartani az eletvitelunket pedig egyedul eladnam a lakast vennek egy lakokocsit , ott allnak meg ahol akarok ... es munkat is kereshetnek alkalmakkent a szakmamban ha akarnék ..

azert probalom nem itt tolteni a kovetkezo telet ..

montroyal ( CAN qc) 2015.04.20. 04:16:59

és megvan a harmadik mecs... hosszabitasban nyert a montreal 7bol megvan 3 mecs... meg egy kell a maradek 4 mecsbol ...

www.tvasports.ca/

kék madár 2015.04.20. 04:20:04

@Cascabel: " En hulye, meg akartam erteni a noi gondolkodast!:)"

keresd a delete gombot gyorsaaaan!!!!! ☺☺☺

kék madár 2015.04.20. 04:22:12

@montroyal ( CAN qc): " de szigoruan fellepnek ellene"
ha ez igy van, az nagyon pozitiv, persze annal amit a magyar rendorseg csinal nem nehez tobbet tenni az ugyert.
Amerikaban az artalmatlansag velelme miatt sokaig tarthat amig egy ilyen bunozot utolernek.

2015.04.20. 04:29:11

@Cascabel:
Kis kedvcsinalo az emlitett halaszfalukrol:
www.youtube.com/watch?v=dXVK82Bcxpo
(Egyik kanadai haverom, Derek "cabana"-ja, San Agustinilloban. 10 eve koltozott le vegleg Vancouver Islandrol, Nanaimobol. Pont most epiti egy masik haverom, Sandor a 3. cabanajat a Dereknek. Vannak rola kepeim. Lakoinak tobbsege yoga tanfolyamra erkezett, gondtalanul el beloluk)
www.youtube.com/watch?v=U234Hp_n_Cc
Ide comment sem kell, a videok onmagukert beszelnek.
www.youtube.com/watch?v=U234Hp_n_Cc
No comment:)
A kornyeken, a 3-4 faluban 15-90 CAD-ert lehet kivenni szobakat naponta. Sok kanadai haveromnak - koztuk magaroknak is - van lenn haza, kissebb szallodaja. Csodalatos egy vilag. A nemzetkozi repuloter kb. 40 km-re, Huatulcoban van. Kozvetlen jaratok szinte minden nagyobb kanadai varosbol, hetente, plusz Houstonbol naponta. A helyijaratokat meg sem emlitem. Nyugalom, csend, meleg, stb.
Hamarosan teszek fel az ott eltoltott idorol kepeket, videokat. Csak ne lennek olyan lusta Pato Pal:)

2015.04.20. 04:37:24

@Cascabel:
A harmadik video ez lett volna, izgalmamban az elozot copyztam:)
www.youtube.com/watch?v=fwXMf8ChdyQ

kék madár 2015.04.20. 04:45:11

@Cascabel: ha a drug war nem erinti a helyet akkor tenyleg brutalisan jo

2015.04.20. 04:46:18

@montroyal ( CAN qc):
Van olyan opcio is - tobbek kozott, hogy visszamegy az ember nyaranta 2-4 honapra Kanadaba es ott napi 8 orat nyugisan dolgozva megkeresi a Mexikoban eleshez szukseges penzt. (ez adozas szempontjabol is nagyon elonyos) :)

2015.04.20. 07:53:38

@kék madár:
Szerencsere nem erinti, az leginkabb Eszak - es Kozep Mexikoban dul (ez kisse eros kifejezes, de jol hangzik) A turista helyek eleg biztonsagosak, tobb okbol kifolyolag: a helyiek a turizmusbol elnek, nem erdekuk a bunozes, eros a biztonsagi szervek jelenlete, a drug kartelek itt (is) mossak a penzt, ugy, hogy hotelekbe, vendeglato helyekbe fektetik a penzt, ezert vigyaznak a bekere, stb. Azt nem mondom, hogy a halaszok nem vesznek reszt a logisztikaban, de ezt hagyjuk inkabb.
Meg nehany videot megosztok es utana alvas:
www.youtube.com/watch?v=wNZj0wmHysE Mazunte 2013
www.youtube.com/watch?v=qwzB9LHKjMc Festival Jazz Mazunte 2014
www.youtube.com/watch?v=ZIPl0CqOhvE Mazunte, Actividades en Mazunte
www.youtube.com/watch?v=cHegQ_mxQn8 San Agustinillo

Ugyandehogy (törölt) 2015.04.20. 08:15:40

@Th's child: nem nomad temakor, hanem egy okos kommentelotarsunk nyilatkozta par eve, hogy ismer egy orszagot, mert egyszer ott szallt at repulovel, es benn volt a repteren fel orat.

azota szalloige ez, mint a sarga gumicsizma

kék madár 2015.04.20. 08:26:09

@~~Babette~~: ha ez serto volt, akkor bocs,

rumitom 2015.04.20. 08:47:23

@tucano: jaja, vagom hogy nem Gozo, valami olyasmit akartam osszehozni egy egyszeru (tul egyszeru) kerdes formajaban, hogy mar nem Maltan vagy? multkor meg Gozon eltel? mi az uj destination?
Grenada csalados vagy "kiruccanos" hely?

bocs a szimpla kerdesekert, a blogod tull messy a kommentek trackbackjetol.

tucano 2015.04.20. 08:54:02

@rumitom: még Gozo, de már nagyon vágyunk el. 2és fél év hosszú idő. Szerintem még egy fél vagy egész év év itt, aztán nyomás valami korallzátonyra. Most, hogy jön a nyár, nem szabad elmenni Gozo-ról, mert karácsonyig maga a csoda :D Ilyenkor teljes motivációvesztésben szenvedek (kivéve a strandolást:), de őszre összeszedem magam egy újabb költözésre.

tucano 2015.04.20. 08:55:30

@Cascabel: ez nagyon jó. Csupa jó dolgot hallani mostanában Mexikóról.

tucano 2015.04.20. 08:58:11

@Cascabel: mindenképpen ezt az életstílust javallom :D Valahogy az ember a tengerparton átmegy ezóba, a jóga pl. tényleg nagyon népszerű mindenhol.

GERI87 2015.04.20. 11:18:50

@Dragonlady (Bp, Hun):

Én azt mondtam "egészségesebb lelkületű lesz", ha minkét fél akarja a gyereket, van előtte apa és anya minta. Ez egy ideális állapot, ami jó, és általában elfogadjuk alapnak.
Ha ez nem teljesül akkor el lehet gondolkodni hogy vajon - ha részben is - de nem e a mai társadalmi berendezkedésben, életmódban, családfelfogásban van e a hiba?
Persze erre is lehet mondani hogy régen nem lehetett válni, nem volt elfogadott, se család, gyerek nélkül élni stb. és most csak úgy élnek az emberek ahogy akkor is éltek volna, de nem engedték....szerintem viszont nem.
Az értékrendet a környezet adja, az a viszonyítási, kiindulási pont. Ha az ember nem ismer mást, meg sem kérdőjelezi..
Ha ez azt mondja hogy csak 'te számítasz' és az elsődleges az egyéni boldogulás, akkor ide lyukadunk ki: gyermektelenség, elvált szülők, elöregedés...

Szóval a lényeg hogy az "ideális modell" sosem teljesült 100%-ban, nem is fog, ("bevezetni" erőszakkal nem lehet, az csak a látszat lenne) de a jelenlegi nyugati élvitel nem is segíti elő!
Ennyi talán a lényeg.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.04.20. 11:24:33

@GERI87: akkor szerintem értjük egymást.

GERI87 2015.04.20. 11:30:24

@montroyal ( CAN qc):

Mégsem az van hogy gyerekek potyognak az égből..
Ez a reklám, marketing oldal, aminek meg van egy "szingli" vonala is...
De a munka világa meg arra van belőve hogy dolgozz, sokat, ne legyen gyerek, család, csak karrier, pénz, élj a mának...

"valahogy nem vonzo a gondolkodo embereknek 3-4-5 gyerek es nyomorogni ,nelkulozni, kuporgatni, beosztani .."

És a "gondolkodó ember" így fog kihalni, génjei eltűnnek, mert az "egyszeri embernek" lesznek utódai...

Volt is erről egy vígjáték: a 'Hülyék Paradicsoma'.

GERI87 2015.04.20. 11:36:09

@montroyal ( CAN qc):

"ha a not csak fenyegeted es rendort hiv ; mar visznek is kerdezes nelkul."

És van ennek alapja is (a megfenyegetettek nagy részét valóban bántják is..) vagy ez csak - ahogy én érzem - egy túlzott buzgálkodás.

2015.04.20. 11:44:23

@Muscari: Nem akarok ezen vitatkozni mert ertelmetlen, de pl. a ferjemet a (megozvegyult) anyukaja nevelte fel, es nem vettem eszre hogy barmilyen problemaja lenne a ferjemnek a parkapcsolatokkal vagy altalaban az emberi kapcsolatokkal :). Sot sokkal normalisabb hozzaallasa van mint egy egesz csomo mas ferfinak akit ismerek.

adg 2015.04.20. 12:09:33

@montroyal ( CAN qc): @GERI87: O, ize, fiuk, definialnatok nekem a gondolkodo ember fogalmat? Nagyon kivancsi lettem ra, myen ember lehet, aki gondolkodik, de magamtol erre nem johetek ra valoszinuleg. Mar is nekikezdenem, en nem tudok gondolkodni, ez negy gyerek eseten eleg evidensnek tunik.

Koszi,
Az egyszeru szaporodo
:))

adg 2015.04.20. 12:17:57

@én a feri meg a bíró imre: na oke, ezt ertem, de miert kivulallokent irod? Kivul vagy a halmazon, vagy ez indiszkret kerdes. Csak furcsa, hogy TI igy meg ugy.

@charlieharper: kizart, nem lehet o.

@CJKrisz: meseltek a hulloparkban (valojaban kroki es egyeb hullok vannak itt) hogy a macskak borzalmas pusztitas vegeznek a gyikok kozt. Egy doglott macska gyomraban harminc valahany gyik maradvanyait talaltak meg.

Ugyandehogy (törölt) 2015.04.20. 12:58:20

@Mirjam2: engem is nők neveltek fel és nincsen problémám a férfiakkal meg a párkapcsolatokkal, de azért ebben kemény munka van ám...

2015.04.20. 13:19:23

@~~Babette~~:
Frappans, tomor jelzo:) Buszken vallalom. ( ez is Igazolja, amit irtam)

2015.04.20. 13:25:08

@~~Babette~~: Persze, de mindig kemeny munka van benne, fuggetlenul attol hogy kik nevelik fel az embert, ezt nem lehet meguszni.

2015.04.20. 13:45:39

@GERI87:
"És van ennek alapja is (a megfenyegetettek nagy részét valóban bántják is..) vagy ez csak - ahogy én érzem - egy túlzott buzgálkodás. "
Igen, az esetek tobbsegeben bantjak is a megfenyegettet (ha szerencsejuk van), epp ezert a tulzott buzgalkodas. De leginkabb a felelemkeltes a cel. Megmutatni, hogy a hatosag az ur, mindenkinek kuss.
Kb. egy ev utan visszamentem, hogy a kedelyek csillapodasa utan beszeljek az ex-emmel. Mondta, nem beszelhet velem, a rendorok megtiltottak es ezert a probalkozasert is bevisznek, Hivta is oket telefonon. Gyorsan elhuztam, de 2 ora gondolkodas utan en szemelyesen mentem be a rendorsegre, hogy is allunk most es miert. Az ugyeletes hulyenek nezett, de hivta az "ugy" feleloset, a sotet boru rendornot. Az behivott az irodajaba es elmagyarazta, hogy kuss, nem kerdezhetek, es a varosba se tegyem be a labam megegyszer, ha jot akarok. Minden biroi vegzes nelkul mondta ezt. Engem meg eletemben ugy nem alaztak meg, mint akkor. Hozzatennem, soha nem bantottam az ex-et, nem fenyegettem meg, csak elkuldtem a "jo q..a annyaba", telefonon, 2000 km -rol, egy vita heveben. Volt ra okom. Ennyi epp eleg, ha norol van szo.
Kesobb olvastam errol, pl. Michael Moore Stupid White Men c. konyveben, akkor megertettem valamit. Sokat jartam konyvtarba, kerestem a valaszt, amit soha sem kaptam meg:) Illetve egyoldalut, mindket reszrol. Szerencsere az ido megoldott mindent. De megtanultam felni:( Az volt a cel.

GERI87 2015.04.20. 14:44:57

@Cascabel:

Nekem kicsit túlzónak tűnik hogy "minden 5-dik nőt bántalmaznak"...még MO-on is, pláne nyugaton!

"De leginkabb a felelemkeltes a cel. Megmutatni, hogy a hatosag az ur, mindenkinek kuss."

Ezt a félelem keltést én sem tartom jónak!
Eleve baromi gáz hogyha "rosszat szólsz" vagy bosszúból feljelent a feleséged akkor egyből "mar visznek is kerdezes nelkul.. es ha kiengednek, eltiltanak, hogy a feleseged kozelebe menj "
Ez mennyire építi a bizalmat két ember között?
Nem beszélve a társadalomról: eleve potenciális bűnözőként, bántalmazóként kezelnek?
Szánalom!

"Mondta, nem beszelhet velem, a rendorok megtiltottak es ezert a probalkozasert is bevisznek"

Elmebaj.
Erre mondaná Birca hogy a "liberális diktatúra" van:)

@adg [Au, Darwin]:

Aki pl tervez...előre.
Gyerek kérdésben is: hogy mennyire engedheti meg magának, anyagilag is, meg más szempontból...a gyerekek száma mindegy.
Ha el tudsz tartani 4-et akkor jó.

GERI87 2015.04.20. 14:56:11

@Cascabel:

"Michael Moore Stupid White Men "

Hát, én a palit ilyen kicsit hibbant antikapitalista/komcsi beütésűnek tatom,de nem kizárt hogy helyesen meglát dolgokat...

adg 2015.04.20. 15:14:42

@GERI87: a gyereket elore terveztuk. Mast nem szoktam elkre eltervezgetni, mert a jovo tul bizonytalan katyvasz. Azert kar tervezni, hogy csalodjak benne, inkabb a donteseim helyessegeben bizom. De nincsen kulonosebb kituzott utvonal.
A kolkoket viszont elore eldontottuk, tudtuk, hogy negyet, 3 ev pihenovel. Az elso harom igy is lett, de aztan nem akartuk huzni az idot, es az utolsot elorebb hoztuk egy evvel. Oramupontossaggal tudunk gyereket varazsolni.
Az osszes terv annyi volt, hogy ne varjunk veluk, hanem amig fiatalok vagyunk, addig legyen elrendezve a kerdes, hogy miutan kirepulnek, meg maradjon egy kis aktiv idonk magunkra is.
Anyagilag egyaltalan nem terveztuk sehogy. Utolag nezve jol is tettuk, semmi ertelme nem lett volna.
Meg egyetemista voltam az elso lanyom szuletesekor. A most divatos elkepzelesek, trendek szerint talan meg ma sem lenne egy gyerekunk sem, aztan megis itt vagyunk, elunk, elvagyunk.

montroyal ( CAN qc) 2015.04.20. 15:23:39

@GERI87: @adg [Au, Darwin]: csak arra a temara reagaltam hogy miert vannak az iskolakban csak szinesek es keves a feher gyerek Euban es nord americaban .. ha normalis eletszinvonalat (europait ) akarunk gondolkodni kell a gyerekvallalas elott .. a gyermek egy luxus , meggondolando meddig er a takaronk .. persze nem jo a keves gyerek a fogyasztoi tarsadalomnak mert a szingliknek plane egy jo jobban kereso , eszuk aga sincs beallni a sorba es 30+ evre gurizni a csaladert ..
semmi rossz ebbe nincs bar elozo commentem ki lett torolve ..

nekem is van gyerekem osszesen 4-et neveltem ... es csak a velemenyem ,hogy miert nincs occidental tarsadalomba tomegevel gyerek .. es miert valasszak egyre tobben a konnyebb szingli eletet ...

Muscari 2015.04.20. 15:35:26

@P.Elliot: én pont a te/szüleim generációjából nem ismerek jó házasságot. Ki kell bírni, az volt a jelszó.

Hát kösz, nem. A házasság boldogsága nem azon múlik, hogy komolyan veszik-e, illetve nem csak azon.Jól kell tudni választani, a megfelelő emberrel kell öszeházasodni. Te nyilván szerencsés vagy, így veszem ki a soraidból, hogy jó a házasságotok, örülj neki.
Most több a válás, igen, mert már nem bélyegzik meg az embert, nem kell élethosszig senyvedni egy rossz kapcsolatban, mint anyáinknak.

2015.04.20. 15:38:08

@GERI87: Ez olyan tipikus patriarchalis logika hogy 'nem hiszem el hogy ennyi not bantalmaznak' stb. Nem tudom te mit hiszel, engem is bantalmazott mar fizikailag partnerem, a baratnoim jo reszet is (elofordult hogy az en jelenletemben), es nem Mo.on hanem 'Nyugaton'. Ez nem egy ritka dolog. Az aldozatok nagy resze nem beszel rola, reszben azert mert nem hisznek nekik. Eppen ez a hozzaallas, hogy 'az nem lehet hogy ennyi emberrel megtortenik' stb., eppen ez az ami miatt sokan nem mernek segitseget kerni. Termeszetesen a problema a ferfiakat is erinti, en szemelyesen ismerek tobb ferfit akikrol tudom hogy a noi partneruk fizikailag bantalmazta oket es nem fordultak rendorseghez, reszben azert mert azt gondoltak hogy nem hinnenek nekik, vagy a no partjat fognak.

kék madár 2015.04.20. 18:10:42

@Mirjam2: A ferfiak hajlamosak elbagatellizalni a kerdest, azzal hogy tuloznak a statisztikak. Nekem ettol kinyilik a bicska a zsebemben. Mintha a zsidoknak azt mondanak, hogy nem is olyan biztos, hogy a holocaust megtortent.

én a feri meg a bíró imre 2015.04.20. 18:16:20

@adg [Au, Darwin]:
igazad van, "mi"-t kellett volna írnom. csak nehezemre esik ezzel a csoporttal azonosulnom. :)

(egyébként tényleg igaz, hogy az ozzik tenyerüket dörzsölve röhögnek, ha meghallják, mennyi a magyar fizetés? és örömüket négy hamburgerrel öblítik le, amit az órabérükből vesznek? mesélnél egy kicsit az ottani melósok életéről? ;)))) )

GERI87 2015.04.20. 18:36:09

@Mirjam2: @kék madár:

"Ez olyan tipikus patriarchalis logika "

Szóval ha nem feltételezem hogy a férfiak jelentős része veri a nőket, akkor hímsoviniszta állat vagyok aki "bevédi" a férfitársait...meg elbagatellizál?
Értem, nekem meg ettől nyílik a bicska...
De, jaj ez is félreérthető.

kék madár 2015.04.20. 19:05:56

@GERI87: tok mindegy mit feltetezel. Ez nem feltetelezes kerdese, hanem a tenyeke. Azzal, hogy ketsegbe vonod, barminek nevezheted magad, csak nyitottnak es tenyekre reagalonak nem.

GERI87 2015.04.20. 20:30:36

@kék madár:

Annyit mondtam "túlzónak tűnik", nem azt hogy nincs ilyen!
Szóval a tények: minden 5-dik nőt vernek?....hááát...
Lehet mondani hogy azért nem látszik a probléma mert titkolják, de én továbbra is kételkedem hogy olyan környezetben élek ahol minden 5-dik nő verve van...talán ez naivitás, vagy valami "rosszabb"...

Szkeptikus vagyok ebben a kérdésben (is) mert ez tipikusan egy olyan téma, terület amiről elvan döntve hogy "mi a nagybetűs álláspont" aki meg megkérdőjelezi, vagy kétkedik "annak annyi"...

"Mintha a zsidoknak azt mondanak, hogy nem is olyan biztos, hogy a holocaust megtortent. "

Annyiban jó a példa, hogy a 'nők elleni erőszak' is egy olyan téma aminél ha a számokat, adatokat kérdőjelezed meg, az tökmindegy! Olyan mintha magát a tényt kérdőjeleznéd meg!
És ez nem jó.

kék madár 2015.04.20. 20:46:31

@GERI87:
"Annyiban jó a példa, hogy a 'nők elleni erőszak' is egy olyan téma aminél ha a számokat, adatokat kérdőjelezed meg, az tökmindegy! Olyan mintha magát a tényt kérdőjeleznéd meg!"

ez jo felvetes, valoban van egy ilyen athallas. En oszinten nem tudom megmondani neked, hogy minden 5-ik not/elettarsat vernek-e vagy 5.78-at. Szerintem nem is ez a fontos, hanem az, hogy sokkal tobb embert erint mint azt az akinek a kornyezeteben nincs ilyen, el tudna kepzelni.

2015.04.20. 20:59:46

@kék madár: Pontosan. Nekem teljesen mindegy ki mit von ketsegbe, en lattam amit lattam. Ez ugyanolyan mint a szexualis eroszak, ami szinten nagyon gyakori, de ha megemliti valaki a statisztikakat akkor mindig lesz legalabb egy pasi aki betamadja hogy 'hat az nem lehet igaz, ennyi ferfi nem lehet perverz' stb. stb. Pedig a noismeroseim nagy reszenek volt tapasztalata mind fizikai bantalmazassal, mind szexualis eroszakkal valamilyen szinten, szoval nem tudom kinek hihetetlenek a statisztikak de nekem tobbnyire nem. 5-bol 1 bantalmazott no pl. Mo.on teljesen realisnak tunik.

kék madár 2015.04.20. 21:04:31

@Mirjam2: "5-bol 1 bantalmazott no pl. Mo.on teljesen realisnak tunik."
nekem a csaladi korombol siman kijon,

Igaz Barát 2015.04.20. 21:04:51

@Mirjam2: A bántalmazott nő mit jelent? Életében akár csak egyszer is kapott egy pofont a férjétől / élettársától, vagy rendszeresen (napi - heti - havi szinten) kap verést?
Ha az első eset is beleértjük, akkor akár még több is lehet a bántalmazottak száma.

én a feri meg a bíró imre 2015.04.20. 21:06:07

@Cascabel: a szavaidból azt vettem ki, hogy nem túl későn, hanem túl korán volt az. :)

bxf 2015.04.20. 22:24:08

Dengue? Az f@sz@. Az egyik (USA-beli) fertozo betegsegek professzorom malaj volt, o meselte, hogy atment a denguen (annyi tropusi betegseg sztorija volt, hogy egeszen szakertoknek ereztuk magunkat a csoportjaban :-))). Meg a szemuregbol is verzett :-( Eddig negy szerotipusa volt, most fedeztek fel egy otodiket. Es a nem jo hir: ma megkaptad egyszer, nem alakul ki vedettseg, tehat valaki megfertozodhet masodszor vagy akar tiz masik alkalommal is... A masik erdekesseg, hogy ha egyszer megkaptad az egyik tipust, es egy kovetkezo alkalommal a masikat, sajnos a fertozes nemhogy enyhebb lesz, hanem a kovetkezmenyek hatvanyozottabban jelennek meg. Hajra szunyogirtas.

montroyal ( CAN qc) 2015.04.21. 02:47:48

@kék madár: az artalmatlansag velelme miatt sokaig tarthat amig egy ilyen bunozot

ez nem igy mukodik nalunk ebben az esetben , ha a feleseg bejelentest tesz a rendorok kijonnek es kerdezes nelkul letartoztatjak a pasit ..utanna azzal a feltetellel engedik ki, hogy nem lephet semmilyen kontactba a felesegevel , nem mehet vissza a lakasba , a cuccait kiserettel hozhatja el ... ha nem tartja be felteteleket megint letartoztatjak .. a birosagon nehez lesz nyernie ,ha serulessek vannak de a szobeli eroszakra is a felesegnak hisznek, es ugye ott vannak a szomszedok ,ismerosok is , a buntetes maga a kondiciok ... a kozos hazert vagyonert lehet birosagra mennie, de a feleseget tobbet nem zaklathatja

szoval nem is all fent az artatlansag vedelme mert ha a no megakarja szivatni a ferjet akkor megvan minden lehetosege ...

@Cascabel: na ehhez kell szabadnak lenni mint a (vandor)madar.. en vagyont felhalmozni mar nem akarok most kezdem a masodik milliom gyujteset ..

mert az elso nem sikerult arrol lemondtam kezdem a masodikkal ..

na vicc nelkul szereny mexicoi vagy dominikai beosztassal meg dolgoznom se kellene a hatralevo eletembe ( es majd valami minimum nyugdijat is kapok)
Mo-ra mar hazakoltozhettem volna amikor orokoltem a hazat ott is el eltem volna az osszegyujtott penzembol ... de nem .. azt nem tudtam es nem akartam vallani ...

2015.04.21. 04:50:39

@montroyal ( CAN qc):
"szoval nem is all fent az artatlansag vedelme mert ha a no megakarja szivatni a ferjet akkor megvan minden lehetosege ..."
Sokaig es sokszor dolgoztam egy nemet szarmazasu geofizikus mernokkel, (magamkoru, NDK-bol menekultek az 50-es evekben NSZK-ba majd onnan Kanadaba, ahol egy autobelesetben elhunyt a testvere es az anyja, o es az apja elte tul, szoval tragikus gyerekkor, de szorgalmas, okos es sporolos volt) Vett hazat North Vancouverben majd megnosult, egy fulop-szigeteki not vett el, lett 4 gyerek. A no megpalyazta a hazat (fel millot ert a 90-es evekben) ennek erdekeben megvadolta a sracot, a nonek hittek. Kiderult, a nonek volt hites ferje a hazajaban, gyerekei is, letagadta a kanadai hazassagkoteskor. A sracnak evekbe es 250 ezer dollarjaba kerult, hogy visszakapja a hazat es a gyerekek is hozza kerultek. Beszeltem vele errol is, amikor Vancouverben voltam 2 hete. Lenyugodott, kiegyensulyozott ember lett. Sokat beszelgettunk a hazassag veszelyeirol, amikor meg egyutt dolgoztunk, nem hittem neki akkor, pedig igaza volt, kesobb megtapasztaltam.

kék madár 2015.04.21. 05:20:59

@montroyal ( CAN qc): @Cascabel: azt azert tudjatok, hogy remtortenetek mind a ket oldalon vannak.

"en vagyont felhalmozni mar nem akarok most kezdem a masodik milliom gyujteset .."
akkor mire varsz, var a napfenyes California

Ugyandehogy (törölt) 2015.04.21. 07:49:49

@GERI87: @Igaz Barát:

ket problemat rejt a definicio nem ismerete:
azt hiszitek, hog a bantalmazas csak a fizikai eroszak, es azt hiszitek, hogy mindig abban nyilvanul meg, hogy apu megveri anyut (vagy forditva)

Igaz Barát 2015.04.21. 08:12:47

@~~Babette~~: Oké, kicsit sarkítottam, tudom hogy a lelki terror sokszor súlyosabb lehet a fizikai erőszaknál.
Viszont választ még mindig nem kaptam a kérdésemre: kit tekintünk bántalmazottnak? Aki már életében akár egyszer is átélte, vagy csak azt, aki valamilyen rendszerességgel?

2015.04.21. 09:17:26

@Igaz Barát: Varjal, ezt ugy erted hogy az 'egy pofon' az nem nagy ugy? Remelem nem igy ertetted (ha megis akkor biztosithatlak az ellenkezojerol...) Nyilvan a statisztika osszeallitoitol fugg hogy abban a konkret statisztikaban hogyan definialjak a 'bantalmazottat', tehat aki jelenleg ki van teve a bantalmazas veszelyenek vagy akit egyszer eleteben bantalmaztak. Ha 5 nobol egyet 'csak egyszer' pofozott meg egy partnere, szerintem mar az is eleg rossz arany, ugyanakkor nagyon is hiheto. Szamomra az is hiheto hogy 5-bol 1 van jelenleg is kiteve a bantalmazas veszelyenek, de nem lattam ezt a konkret statisztikat, nyilvan akit erdekel hogy pontosan mit mertek az utana tud nezni.

Igaz Barát 2015.04.21. 09:22:49

@Mirjam2: Dehogy értem úgy. Az érdekelt, amit neked sikerült megfogalmaznod, hogy hány ember van jelenleg is kitéve a bántalmazás veszélyének.
Azért jutott eszembe, mert a feleségem még egy régi kapcsolatában kapott egy ordas nagy pofont a a hapsijától, és felmerült bennem a kérdés, hogy ő akkor most bántalmazott nő vagy sem.

2015.04.21. 09:35:16

@Igaz Barát: Ja igy mar ertem, bocs! A valasz az hogy teljesen attol fugg, milyen kerdest tettek fel ebben a konkret felmeresben. Egyebkent a gyakorlatban az igazi problema nem az az 'egy' pofon, vagy akar a napi, heti, evi egy, hanem az az atmoszfera a kapcsolatban amikor ugy erzi a bantalmazott fel (ez lehet akar a no, akar a ferfi, vagy a gyerekek) hogy valos lehetoseg hogy a masik fizikai agressziot fog alkalmazni ha nem tetszik neki valami. Ez a fenyegetes megnyilvanulhat szavakban, testbeszedben, barmiben. Egy normalis helyzetben / kapcsolatban nincs meg ez a fenyegetes, mivel minden erintett fel tudja es erzi hogy a fizikai agresszio elfogadhatatlan es nem opcio semmilyen korulmenyek kozott.

adg 2015.04.21. 13:25:48

@Mirjam2: meglehetosen gyakran latok indiai (-nak kinezo, szines kendokbe oltozott, tobbe-kevesbe kreol, nem huzottszemu, fel kilo arannyal felszerelt) nok hatan, karjan egesz rendes foltokat. Lathatoan nem zavarja oket, abszolut nem takargatjak. Mivel meleg van, sokszor csak egy tullszeru valami van rajuk teritve, ami tok atlatszo, az alatt meg csak egy rovid top.
Teljesen jol szitualtak, nem aljanep. Ez naluk termeszetesnek szamit? Nem hiszem, hogy mind nekiment a konyhaszekrenynek. Hetente minimum egyet latok, de inkabb tobbet. Nyilvan mem akarok ebbol altalanositani, de csak orajtuk latszik. Masok takargatjak szerintem, ha van, de nekik teljesen nyilvanos.

De lattuk mar jatszoteren is, hogy anyu egy bottal esett neki a kislanyanak, mert az meg nem kivant hazamenni.

Furcsak az emberek...

Ugyandehogy (törölt) 2015.04.21. 15:18:05

@Igaz Barát: szerintem erre nincs altalanos definicio.
de ha engem kerdezel, akkor az egy pofon is.

Ugyandehogy (törölt) 2015.04.21. 15:19:20

@adg [Au, Darwin]:

mondjuk en allandoan tele vagyok kek foltokkal, olyan erzekeny a borom. egy rendes masszirozastol vagy pl a multkor a vernyomasmerotol.

adg 2015.04.21. 16:56:27

@~~Babette~~: Hat szerintem te nem olyanokkal vagy tele. :)

Ugyandehogy (törölt) 2015.04.21. 17:11:49

@adg [Au, Darwin]:

hat szoktunk viccelni, hogy ne lassa meg senki, mert felreerti.

2015.04.22. 03:40:04

@Mirjam2: @GERI87:
Mi van olyankor, amikor egynemuek - pl. leszbien nok - parkapcsalataban tortenik a fizikai vagy lelki bantalmazas? Arrol is a ferfiak tehetnek, ugye? Sokkal melyebb gyokerei vannak ennek es sokkal komplexebb annal, hogy mindent a patriachialis tarsadalomra verjenek:
www.northwestern.edu/newscenter/stories/2014/09/domestic-violence-likely-more-frequent-for-same-sex-couples.html
www.bbc.com/news/magazine-29994648
www.theatlantic.com/health/archive/2013/11/a-same-sex-domestic-violence-epidemic-is-silent/281131/
www.conservapedia.com/Homosexual_Couples_and_Domestic_Violence
Erre varrjatok gombot feminista men hater-ek!:)

2015.04.22. 03:43:32

@Cascabel:
Ezert hangsulyozom mindig, hogy szerintem az elefantok "tarsadalma" a legtokeletesebb ebbol a szempontbol:)

GERI87 2015.04.22. 16:57:58

@Cascabel:

Mindenről ami a világon rossz a gonosz fehér heteró férfiak tehetnek, jegyezd meg:)

2015.04.22. 21:10:48

@Cascabel: Nem tudom milyen lelkiallapotban irtad a kommentedet, mindenesetre vilagos hogy nem olvastad el a hozzaszolasaimat - csaladon beluli eroszakrol irtam, konkretan utaltam a nok, ferfiak es gyerekek ellen, reszben nok altal elkovetett eroszakra. Mibol derult ki szamodra hogy utalom a ferfiakat?

2015.04.23. 07:53:28

@Mirjam2:
Igazad van, csak atfutottam a kommentjeiden, bocsanat.
Igen, "idegben" voltam, amikor irtam a hozzaszolasomat:)
Nem neked szantam az utolso mondatot, ugy altalanossagban irtam.

adg 2015.05.24. 10:35:20

@geegee: "A gekkókat megismeritek már arcról?Van fotó, ahogy ott él veletek?"
Na sikerult, valamelyik nap elojott. A konyhapultrol itta a vizet. Ez egy nagy volt, de regebben volt ket kicsi is, gyuri es gergo. Az egyik sotetebb szinu volt, a masik meg ilyen fako, mint ez a kepen.

kepkezelo.com/images/usvn9kgbrgbi91n02czn.jpg

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása