oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. március 28. 06:41,  Milyen a jó suli? 290 komment

2015. március 28. 06:41 Határátkelő

Milyen a jó suli?

Az elmúlt napokban valamiért többször is felmerült az oktatás témája a Határátkelőn, vagy éppen belefutottam olyan cikkekbe, amelyek ezt a kérdéskört taglalták, úgyhogy arra gondoltam, ma beszélgethetnénk erről, akár úgy, hogy megfelelő, kurrens tudással vértezik-e fel a gyerekeket a különböző országok iskolái, akár úgy, hogy vajon mennyire fontos a különféle kultúrák megmutatása, a velük való együttélés.

gyerekek_doha.jpg

Mindez arról jutott eszembe, hogy a minap az egyik kedvenc oldalamon arról olvastam, milyen hihetetlenül sokszínű (hadd ne mondjam: multikulturális) iskolák vannak a katari Dohában.

A cikk egészen konkrétan a dohai British Schoolról szólt, ahová több mint 1600 gyerek jár. Doháról annyit érdemes tudni, hogy az arányokat tekintve ott az egyik legmagasabb a bevándorlók száma a világon, és egyszerűen annyi a gyerek, hogy szinte képtelenek kielégíteni az igényeket.

„Csak idén 55 új tanárt vettünk fel, az intézményben dolgozók létszáma kiemelkedően magas. Ráadásul elég nagy a fluktuáció is a tanárok között, hiszen Dohában jönnek-mennek az emberek” – nyiltakozta az ír Róisín Mullan.

Gyerekek 84 országból

A 32 éves földrajztanár szerint az iskola elképesztően multikulturális. “Éppen most jöttem ki egy olyan osztályból, ahol a gyerekek között van maláj, német, Holland, és skót is, előtte pedig egy olyan osztálynak tartottam órát, ahol ír, angol, ausztrál, német, új-zélandi, maláj, indiai és Srí Lanka-i tanuló is volt” – mesélte.

“Ha jól tudom, 84 országból tanul itt gyerek, ezzel ez az egyik leginkább nemzetközi iskola Katarban, ami talán a leginkább szeretek ebben a suliban” tette hozzá Róisín Mullan.

“Szerintem a gyerekek (csakúgy, mint a tanárok) nagyon sokat profitálnak az osztályon belüli multikulturalizmusból. Rengeteget tanulnak egymástól. Ha lenne gyerekem, akkor azt szeretném, hogy egy multikulturális környezetben nőjön fel. A gyerekek megtanulják, más kultúrák hogyan kezelnek bizonyos dolgokat, az emberek hogyan gondolkoznak. Ráadásul a gyerekek nagyon befogadóak is lesznek, mindez arra tanítja őket, hogy legyenek kedvesek egymáshoz” – vélte az ír tanár.

Megismerés és kapcsolatok

Akivel egyébként a magam részéről csak egyetérteni tudok. Szerintem is nagyon fontos (lenne), hogy a gyerekek minél több nyelvet és kultúrát minél korábban megismerjenek, hogy tisztában legyenek azzal: attól még, hogy valaki szokatlan, idegen, más, nem feltétlenül rosszabb, és pláne nem kell félni tőle.

Az eltérő kultúrák, szokások megismerése, befogadása csak előnyére válhat az embernek, és minél hamarabb szembesül ezek létezésével, annál jobb, annál kevésbé valószínű, hogy meg lehet majd etetni mindenféle idegenellenes maszlaggal.

Ráadásul aki több nyelvet beszél, több nyelven tájékozódik, ugyanazt az eseményt több szempontból képes megítélni, képes átlátni az összefüggéseket – arról már nem is beszélve, hogy egy ilyen soknemzetiségű iskolában milyen kapcsolatrendszert lehet kiépíteni.

Természetesen az sem mindegy, mit tanítanak abban az iskolában. Elég sok emberrel beszélgetve az a benyomásom, hogy a magyar iskolarendszer egészen rossz irányba viszi a gyerekeket, olyan dolgok garmadát tanítják, amire egész egyszerűen vagy semi szükség, vagy nem abban a korban, amelyikben éppen tanítják.

Ugyanakkor olyan alapdolgokkal nem (vagy csak nagyon keveset) sikerül foglalkozni, mint a mindennapi pénzügyek (vajon hány nyakig eladósodott devizahiteles lenne, ha annak idején az iskolában már tanítanak pénzügyi alapismereteket?), vagy a gépírás, ami egészen elkeserítő.

A finn modell

Ott van ezzel szemben például a finn oktatási rendszer, ahol éppen most tervezik kukába dobni a tantárgyakat, hogy helyettük inkább témaköröket tanítsanak majd.

Elsősorban a gyerekek érdeklődését veszik majd alapul, és ennek megfelelően tanítják őket. Példának okáért ha valaki olthatatlan vágyat érez arra, hogy az Európai Unió intézményrendszerében találja meg a boldogulását, akkor az mindenféle olyan történelmi, jogi, nyelvi ismeretet tanulhat majd, ami ebben őt a leginkább segíti.

Őszintén szólva az már egy ideje nyilvánvaló, hogy teljesen fölöslegesen tömik a magyar iskolások fejét mindenféle tényanyaggal, amikor azok semmi perc alatt elérhetők az interneten (mielőtt elsöpör a népharag: nyilván egy bizonyos alapot meg kell tanítani, de a zárvatermők szaporodásának titkai például aligha tartoznak ezek közé).

A brit The Independentnek nyilatkozó Pasi Silander, a modellnek helyt adó Helsinki fejlesztési vezetője szerint egyszerűen arról van szó, hogy teljesen másra van ma szüksége egy gyereknek ahhoz, hogy felkészítse a felnőtt életre, mint mondjuk 100 évvel ezelőtt.

„A fiatalok meglehetősen fejlett számítógépeket használnak. A múltban például a bankoknak rengeteg ügyintézőjük volt, akik ezeket a feladatokat végezték, ez mára teljesen megváltozott. Ennél fogva nekünk is oly módon kell változtatnunk az oktatáson, hogy az találkozzon az ipar és a modern társadalom igényeivel” – mondta Pasi Silander.

Utóbbi mondatot persze sokat olvashattuk az elmúlt években Magyarországon is, csak mintha a gyakorlati megvalósítás hibádzana. Ti hogyan látjátok?

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: oktatás Magyarország Finnország Katar

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr997311350

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2015.03.28. 22:04:53

@zöldeketbeszélek:

"Aki ezt választja, tudja mibe mászik bele."

Igen. A jó múltkor szóba kerültek itt az orvosok meg az ápolónők, ugyanezt írtam. Kicsit talán kíméletlen álláspont, de tökéletesen egyetértek.

@Dragonlady (Bp, Hun):

Off.
Kicsit elmentem awol-ba az utóbbi időben innen a há-ról is, meg már nem is emlékszem, a facebookon mikor néztem körbe utoljára. De pár napja észrevettem a neved mellett, hogy "bp, hun". Szóval hazaértél. Hogy tetszik? Gondolom, sehogy.:D

És hogy érzed magad? Túl vagy a rosszulléteken, ugye? Sőt, lassan le is telik a 9 hónap, nem?

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2015.03.28. 22:05:19

Na majd a tankönyvekről holnap...most már fájront :). Jó éjt mindenkinek!

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.03.28. 22:17:02

OFF @Th's child:
5 hete jöttem vissza végül. elég lassan telik az idő.... még majdnem 3 hónap van hátra. annyira már nem vagyok rosszul, hogy túlélő üzemmódban húzzam, de ahhoz még mindig eléggé, hogy semmit ne tudjak csinálni az interneten bosszankodáson és a főzésen kívül (enni kevésbé). túl sokat mászkálni nem tudok, mert akkor problémák vannak. gondolkozni vagy akármit dolgozni nem tudok koncentrálni. annyi előnye megvan ennek, hogy mivel elvagyok a magam kis limitált köreiben, legalább nem bosszankodom azon, hogy semmi se tetszik, mert fogalmam sincs, hogy tetszik-e. az jó, hogy olcsó a tej, tejföl, krumpli, kenyér, meg hasonlók, amiket megeszek mostanság. az orvosokkal, laborral stb sem volt eddig semmi bajom, okmányiroda a Chiang Mai-i immigrationhöz képest mennyország :-))))) kurva hideg van, meg bosszant, hogy nem ismerem meg a pénzeket, meg hogy a tévében affektálnak, meg hogy nem tudok senkivel se angolul beszélgetni. de semmi komoly. nyilván ha minden nap a bkv-n nyomulnék, meg dolgozni kéne, meg ezer dolgot ügyintézni, akkor már régesrég sikítanék. de most csak annyi dolgom van, hogy benntartsam és megnövesszem a babát. persze sokmindenen görcsölök, de ez helyfüggetlen.
te meg megtanultál már ottani nyelvül? :-) nyomorult dolog ott a tél emlékeim szerint. de azért egy kicsikét irigykedek. sose volt lehetőségem ottmaradni egy hónapnál tovább, pedig mindig szerettem volna.

rezsöatya 2015.03.28. 22:21:18

@Zoole[uk]: Nem kell a falkaerosites, inkabb az erto olvasas. Ugye, hogy nem ezt irtam? Egy tulajdonsagat jellemeztem diggernek, ami miatt nem tudom elkepzelni, hogy jo tanar legyen. Olyan tulajdonsagot, amely tobbszor elojott itt a blogon. Irtam: a tanitas nem kommenteles.... almodozni persze lehet, de a HÁ azt hiszem, nem a mi leszek, ha nagy leszek blog. Es nem eloszor hozta szoba, most raertem, belefutottam, elmondtam.

@Mirjam2: Tedd, en inkabb nem szeretnem, ha a lanyomat lehulyepics@zna, ha eppen ahhoz van kedve! (Utana meg sokaig ragozza, vedve nem letezo igazat!) Tudod, a verbalis eroszak is eroszak!

@diggerdriver: Apam gepeszmernokkent oktatott hosszu evtizedeket a MAV tisztkepzon. A konyvehez, amit irt, meg az eloadasaihoz en rajzoltam az abrakat. Nagyon benne vagyok. Tudom mirol beszelek. En, bar nagyon nyugodt, kimert ember vagyok, nem mernek oktatni, pedig nem keves dologhoz ertek, nem kozepiskolas fokon (lehet ekezni!).

 Az internet, leegyszerusitve "ugy jott letre", hogy ket egyetem szamitogepet osszekotottek a gyors, ingyenes informacioaramlas erdekeben meg a nyolcvanas evekben (Sir Tim Berners-Lee-vel egy budapesti webkonferencian talalkoztam, eletem egyik nagy elmenye!) (hypertext. Megvan?) Azota latjuk az internet vadhajtasait is, de alapvetoen hatalmasat ugrott a tudomany fejlodese. Es az oktatas is. Erre te kerek perec kijelented, hogy "az internet lehetőségeinek kiaknázása az oktatásban szinte nem tart sehol"... mert? Diggerdriver ugy latja? Es akkor az ugy is van? Na ezert ne tanits inkabb!

Jo ejt, mindenkinek!

Telefonon kicsit sokaig tartott megirnom, bocs a kesoi okoskodasert...

fhdgy 2015.03.28. 22:25:54

@Mirjam2: A tanárok nulla megbecsüléséről írsz. Én még hozzá teszem, hogy ha csak ennyi lenne a baj, már az is jobb lenne a mostani helyzetnél. Ma Magyarországon semmi tisztességes, becsületes dolognak sincs tényleges becsülete. Például a tudásnak sem. A társadalom tekintélyes része, bár rettenetesen irigykedve, megveti, lenézi azokat az embereket, akiket úgy illethetünk, hogy a tanultak!

Még a 60-as, 70-es években a tanulatlan emberek lenézték azokat, akik tanultak voltak. Ha egy tanár korholta a rossz tanulót, hogy miért nem tanul, a gyerek visszafeleselt, hogy miért tanulna?

Ha holnaptól elmegy segédmunkásnak, többet fog keresni, mit a tanár, akkor mi a nyavalyáért tanuljon. Sajnos nagyon sok igazsága is volt.

Aztán a rendszerváltás után, az addig "jól" kereső segédmunkások közül nagyon sokan pórul jártak, mert nem hogy nem kerestek többet mint a tanár, de még munkájuk se lett.

Ekkor volt egy bizonyos felfutás, hogy igen, azért mégsem hátrány, ha valaki tanult. Mit láttak, hogy mi a tudás? Hát a diploma. No, akkor mindenki már más szeretett volna lenni, úgy értem diploMÁS! Igazából nagyon sok ember akarta a diplomát, magának, a gyerekének, no de tanulni? Az sokaknak elég büdös volt és büdüs ma is, mint munkakerülőnek a munka.

Ha nincs tudás, hát legyen legalább diploma, és elindult egy ördögi spirál. Tudás minek, elég a diploma. Ma már ott tartunk, hogy büfé-ruhatár szakokról, meg hasonló dolgokról beszélünk, csak a tudás valahol elvész!

Minden, ami a tudáshoz kapcsolódik, össz társadalmi szinten devalválódott. Akkor devalválódjanak azok is, akik hozzájárultak a devalváció tárgyához, a tudáshoz. És lőn egy hatalmas tanárellenesség. Ha a tanárok kapnak egy forint fejenkénti fizetésemelést, akkor már a zajos többség hőbörög, hogy azok kapnak, akik egész nyáron nyaralnak, meg őszi szünetben is, meg a karácsonyiban is, meg a húsvétiban is, és micsoda pimaszság, hisz egy héten amúgy is csak 22-23 órát dolgoznak.

Ezek a rém okos hőbörgők nem látják, hogy a saját gyerekeik vagy unokáik alatt vágják a fát.

Ja, és ha a tanár rendre utasít egy gyereket, akkor a kedves szülő még meg is veri a tanárt, a csűrhe meg nyerít örömében.

Folytathatnám, de röviden úgy foglalnám össze, hogy hatalmas oktatás ellenesség van és a mélyen ( általam nem ) tisztelt publikum a tanárokon köszörüli a nyelvét. A balga lelkek képtelenek felfogni, hogy hova vezet ez.

fhdgy 2015.03.28. 22:25:54

@Don Kartasch [Warwickshire, UK]: A főlényeg, hogy szereted, amit csinálsz, jól érzed magad benne. Kívánom, hogy az idők végezetéig így legyen!

fhdgy 2015.03.28. 22:26:29

Kérem, engedjetek meg egy off-ot!

Fantasztikus találmány ez a vasárnapi zárvatartás. Amíg vasárnap 18-ig volt nyitva a bolt mellettem, 16-17 óráig még lehetett kenyeret kapni. Ma, szombaton kb. 17-kor elhoztam az utolsó kenyeret, zárás előtt három órával. Már csak egyetlen csirke volt, azt kellett megvennem. Mit csirke, egy igazi strucc volt, több mint kettő kiló.

Annak idején az volt a cél, hogy minden paraszt asztalára jusson csirke vasárnaponként. Én már, hála és köszönet a vasárnapi zárvatartásnak, elértem, hogy egész jövő héten csirkét ehetek.

Hurrá! Hát nem fantasztikus?

Köszönöm, hogy engedtetek off-olni!

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2015.03.28. 22:28:36

@fhdgy: Amit most csinálok azt is szeretem, de az igazi álommelóhoz kell még egy kis türelem. Az olajmérnökit is azért csinálom mert a tökéletes kiteljesedés még picit odébb van. :)

Te végül hol kötöttél ki a matematikus végzettséggel? Márha nem vagyok indiszkrét. :)

Mrs. Clayton 2015.03.28. 22:29:20

@rezsöatya: miert, csak azert h ne legyen egyel tobb depresszios, kisebrendusegi erzessel kuzdo, frusztraciojat a gyengebben verbalis es non verbalis eroszakkal kielo tanar? ja, elfelejtettem hozzatenni, hogy Mo-n

SzZoole 2015.03.28. 22:32:13

@rezsöatya: mar megint nem irtam oda hogy csak vicc volt,Na majd leggkozelebb.
Nem erositem senkinek a farkat:)))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.03.28. 22:40:20

@rezsöatya:

Na én ettől a hipersznob dumától behányok.

" Mert találkoztam Tim Bruszleevel és azóta nem mostam kezet mert ő a nagyember aki hipertérben mozgatja a zinternetet és te meg csak egy diggerdriver vagy akik kijelenti hogy a zinternetnek a lehtőségei nincsenek kihasználva"

Gratulálok.

Talán le kéne szállni a fellegekből és valóban megnézni mennyire vonják bele az internetet az oktatásba.
Elárulom, még itt Londonban is alig alig.
Persze én nem jelenthetem ezt ki mert csak egy tanulatlan digger vagyok míg van aki találkozott miszter nagyemberrel aki a vizen jár és a halászok hálóját hipertexel rakja tele.

Ha már itt tartunk...
Bár nem akartam idáig elmenni de kihúztad belőlem.
Én keveset tanultam de azt csinálom és jól.
Egy szakmám van de ahhoz értek.
Szar dolog akinek sok szakmája van mert egyikhez sem ért.
Ismerek nagyon magas iskolákat végzett embert aki a művészeti ágakban is otthon van mégis kerti tavakat pucol vidéken.
Csak ennyit akartam mondani.

tanato 2015.03.28. 22:58:05

@Mirjam2: Én csak olvasgatok olyanoktól mint te is,akik a gazdag olajállamokban élnek és leírják az ott tapasztaltakat.Meg olvasgatok az éhező országokból a "fehér" országokba irányuló egyre nagyobb menekültproblémáról. Azután meg hipotéziseket állítok fel.Csak hangosan gondolkodom,mi lenne ha..... kérdéseket fogalmazok meg ,és próbálok összefüggéseket keresni.Meg megoldásokat.Na de majd meglátják az unokáink mi lesz akkor.

2015.03.28. 23:02:38

@Dragonlady (Bp, Hun):

Még 3 hónap? Tényleg lassan telik az idő. Kitartás!

Ami az itteni nyelvet illeti, bojkottálom. Az igen/nem-et sem vagyok hajlandó portugálul. Mondjuk, nincs nagy tétje, amúgy sem érintkezem senkivel.

És igen, igazad van, az itteni tél nyomorult dolog, lisszabon állati nagy meglepetés és csalódás volt emiatt.

Most a bal alsó csücsökben, egy faluban bérlünk házat. Itt nagyon szeretek lenni, de a a ház azért rémesen hideg. Látszik az embernek a kis lehellete. Meh. Bleh. Broáf. :)

rezsöatya 2015.03.28. 23:17:40

@diggerdriver: akkor hánysz otthon amikor csak akarsz...!

A dicsert londoni oktatas? Gyereked iskolajan kivul mit tudsz rola? Mert azert van ott meg nehany suli... Lanyom tobb eve vegzett Budapesten es a Semmelweisen mar teljesen termeszetes volt a jegyzeteles helyett a link megadasa. Ha jol emlekszem, anno pont te huztad le a magyar oktatast... hat kepzeld, Magyarorszagon hasznaljak az internetet!
(Sot, ha pikirt vagy, hat en is az leszek: meg azt is tudjak, hogyan kell kepeket feltolteni pendrive-rol tabletre...).

Egy venember kedelyes nosztalgiazasat meg ne vedd a szivedre!

Igen, kepeim mellett sok minden masra is futja, abban a korban vagyok, hogy miert ne probaljak ki mindent, amibol tanulhatok! (Kepzeld, II. Erzsebet sofort keresett nemreg, arra is jelentkeztem, mert az milyen brahi! :-) )
A koszos London helyett meg ezerszer szivesebben lakom a videki Angliaban, egyszeruen mas... itt pl. ugatnak a kutyak!

Koszonom a szives minositest, semmit nem tudsz rolam, de erobol akarsz felulkerekedni. En nem bantottalak, neked viszont ez a stilusod. Visszaterve: jo tanar lennel?
Meg egy sört?

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.03.28. 23:29:03

@Th's child:
köszi.
neked legalább nem kell még 3 hónapot várnod arra, hogy melegebb idő legyen :-)
bár pl a nyári reggeleken a nagyon hűvös és főleg a köd még engem is meglepett.
mi a baj a nyelvvel??? :-) egyszerűen csak megmakacsoltad magad, mint én a burmaival?

33621 2015.03.28. 23:35:54

@rezsöatya: Atyám az édesapád oktatóként a gépészetnél, pályafenntartásnál, vagy a biztosítóberendezési résznél oktatott?

fhdgy 2015.03.28. 23:37:00

@Don Kartasch [Warwickshire, UK]: Én programozóként dolgozom. Még pár napig, mert utána már nyögdíj!

33621 2015.03.28. 23:46:26

@fhdgy: Rendes időkori nyugdíj, vagy korengedményes? Ha rendes akkor te most olyan 62-63 között vagy valahol.

33621 2015.03.28. 23:47:50

Ne felejtsétek el az órákat egy órával előrébb állítani! :-)

rezsöatya 2015.03.28. 23:50:28

@33621: A MAV vontatasi osztalyan dolgozott, az igazgatosagon.En nem tudom, hogy van a felosztas, meg azota atszerveztek-e, 25-30 eve ment nyugdijba de sokaig visszahivtak. Azt sem tudom, hogy a tisztkepzobol egy van, vagy hogy is, de gepeszetet oktatott, ilyen rajzok remlenek... reg volt. Sok sztorit meselt, milyen volt felnott embereket "oktatni". Sok tanitvanya volt a temetesen, de hat az is reg volt mar... that's life...

rezsöatya 2015.03.28. 23:51:50

@33621: hat azert vagyok fent!!!! :-))) varom a harom/ket orat!!!

2015.03.28. 23:52:43

@rezsöatya: "II. Erzsebet sofort keresett nemreg, arra is jelentkeztem, mert az milyen brahi!"

Nem akarlak kiabranditani, de mar valoszinuleg lecsekkolt az MI5, es mivel ide irogatsz, kockazatos, hogy kiszivarogtatod a dolgokat a nyilvanossagnak, raadasul ezt a blogot orosz kemek is olvassak, megrabbadasul mar velem is szobaalltal, ugyhogy ennek integethetsz. :D

rezsöatya 2015.03.29. 00:00:58

@mojyo: persze hogy!!! Eselyem sem volt! Nem az ilyen csoro bevandorlo kell nekik, pedig ittam a kek tintat eleget, tudod a vervonal...
Olyan vigjateki elemek jutottak eszembe, filmekbol... monthy pithon meg ilyesmi...
Most a kis Gyuri melle keresnek Nannyt... Mrs Doubtfire? Egyik kedvenc filmem... az angol titkosszolgalatnak meg mar a rezsöatya kimondasanal elakad a tudomanyuk...

2015.03.29. 00:03:18

@Dragonlady (Bp, Hun):

Igen, pont mint te a burmaival. Nekem is ez a hasonlat jutott eszembe.:)

fhdgy 2015.03.29. 00:12:01

@33621: Talált, süllyedt! 62 elmúltam.

pasztasuta 2015.03.29. 00:50:06

@rezsöatya: kár.. olyankor már egész népet lehet
taní-
tani

;)

blackhairlady 2015.03.29. 01:00:15

@P.Elliot: szerintem mar mar at is vette. Legalabbis az anyosomon kivul nem lattam meg senkit folyoirassal irni.
Azert az is erdekes volt amikor par eve bekerult a magyarorszagi hirekbe, hogy az usaban eltorlik a kezirast. Persze az eredeti hir ugy szolt, hogy a folyoirast, valakinek sikerult felre forditania, aztan mindenki atvette.

blackhairlady 2015.03.29. 01:11:04

@Mirjam2: en is emlekszem az osszes versre. De en azert mert imadom a verseket, es szorgalmikent mindig az osszes versszakot megtanultam:)

P.Elliot 2015.03.29. 01:39:24

@blackhair-lady: En szeretek folyoirassal irni, bar oszinten szolva nem sokat irok csak a kompjuteren.

Shanarey 2015.03.29. 01:49:00

Milyen a jó iskola?

Ha előszedem az emlékeimből, a valaha volt töpszli Shanareyt, akkor ő azt mondaná, az a jó iskola, amit, örökre bezárnak.
A pár évvel későbbi, azt mondaná, ahová csak jó tanárokat, és normális gyerekeket engednek be. A későbbi verzió azt mondaná, ahová a gyerekeket, IQ teszt után engedik csak be, a tanárokat pedig csak ritkán akarja látni. Ma azt mondanám, erre nincs tökéletes megoldás. A "jó" tanárok kora elmúlt, és akik ma még léteznek a piacon, nos, ők egy kihalóban lévő, veszélyeztetett faj.
Mi lenne a jó tananyag, ez azért vicces kérdés, mert kevés olyan ember gyerek létezik aki 6 évesen, már tudja mi érdekli. Én ilyen voltam, de azóta se találkoztam senkivel, aki ezt elmondhatta volna magáról.

A gyerekek érdeklődését lekötni, nem olyan egyszerű, mert egy átlagos osztály 25-30 fő. A gyerekek, nem csak külsőleg különböznek, hanem érdeklődési és szellemi szintben is. Ezek után a szülő kap egy kis olvasni valót, amelynek az a tárgya hogy a gyerek nem figyel az órán, avagy az órán rendetlenkedett. Eme két dolog többféle formában landolt anno az én ellenőrzőmben, amit emiatt elvittem a MÉH-be (újságpapír gyűjtés volt), avagy elvesztettem stb. S ez csak a jéghegy csúcsa a viselt dolgaimnak.

Ki a jó tanár? Nos erre nem tudok válaszolni, és azt sem állítanám hogy erre alkalmas lennék, bár sokan mondták hogy jól tudok magyarázni. Naná, mert ha az ügyfél a 80 éves Spacc Kisztihad Delikáteszt meg kell tanítani a riasztórendszer kezelésére, amit én követtem el az ő számára, akkor ezt is meg kell oldani, nem csak a műszaki részt, vagyis:

"-Kedves Delikátesz néni, a legfontosabb dolog az hogy ha be akarja kapcsolni a riasztót a zöld lámpácska világítson, kikapcsolni bármikor lehet, és a legeslegfontosabb dolog, az én telefonszámom, ha valami gond van."

Milyen is a jó tanár amikor magyaráz? Nos úgy magyaráz hogy az alany meg is értse, nem pedig a tankönyv hangoskönyv verziójaként elismétli ami a könyvben szerepel. A katonaságnál esett meg eme kellemes eset: A szakaszt, amiben volt egy marék újjonc, és persze én, és mások akik már ott voltak egy ideje. Egy napon megjelent a szakasz parancsnoka bizonyos N. hadnagy, akkor még elvtárs, és közölte hogy az újoncoknak meg kell tanulni az összes rádió kezelését, amihez közünk van. Igen ám, de az egyik oktató ő lesz, a másik pedig Shanarey őrvezető. persze nem én akartam, de így jártam. öt nappal később, a hadnagy elkövette azt a hibát hogy megkérdezte az én csapatomat, hogy lehet az hogy az ő csapatában nem lett túl jó a végeredmény, az én csapatomban viszont mindenki megtanulta, amit kell. Erre a válasz, szó szerint ez volt: - Amit a hadnagyúr mondott a rádiók kezelésről, azt nem értettem, ahogy Shanarey mondta, azt igen.

Nos ez az amit a mai tanárok nem nagyon tudnak, és az én időmben sem minden tanár tudott.

P.Elliot 2015.03.29. 01:58:15

@diggerdriver: En elhiszem hogy jo tanar lennel a szakmadban. Miert is ne, ha valaki szenvedelyesen szereti amit csinal azt at tudja adni masoknak.
Emlekszem hogy a ferjem meselte hogy o a mindig nagyon jo tanulo matematikabol nagyon gyenge volt. Egyszeruen nem ertette pedig tobb tanar tanitotta es nem ment. Egeszen addig amig a masodik gimnaziumban jott egy uj matektanar, ez volt a szenvedelye, egyszeru, nem kacifantos szavakkal egyetlen ora alatt vilagositotta fel az osztalyat a matematikarol, a ferjem mar ev vegere otost kapott es utana mindig, azt mondta hogy az osztaly nagyobbik fele kituno matematikus lett es ennek az alaknak koszonhettek.

blackhairlady 2015.03.29. 01:58:34

@Dragonlady (Bp, Hun): nehez ezt igy kivalasztani, mert nem tudod az osztaly osszetetelet pl. Lehet 2 dislexias, 3 disgrafias, 2 zseni, es 26 ugymond atlagos gyerek. Akkor kinek kedvezel az olvasokonyv valasztasakor?
Nehez mindenkinek a kedvere tenni, nem is irigylem az oktatas politikusokat. Valakinek biztosan mindig baja lesz az uj rendszerrel.

P.Elliot 2015.03.29. 03:06:47

@Shanarey(England) ISTP: Jo sztori! Gratulalok. Nos, en is errol beszeltem. Attol hogy valaki tanar az meg nem biztos hogy jo tanar is. Hiaba tanar!

blackhairlady 2015.03.29. 03:12:28

@zöldeketbeszélek: es tovabbra is az en gondolataimat irod le:)

P.Elliot 2015.03.29. 03:39:26

@blackhair-lady: Az olvasokonyv kivalasztasanal az atlagot kell venni amibol a legtobb van. De legyen annak az egy-ket zseninek is extra feladat benne, meg a lemaradt, gyengebbnek is enyhebb.
A lanyomnak otodikes koraban volt egy iskola igazgatoja aki legendas volt a szulok es a gyerekek koreben. Katonas viselkedesu de mosolygos alak, minden aldott reggel ott allt az iskola kapujaban es fogadta a gyerekeket, ha valaki csak ugy mukk nelkul ment be arra rakoszont, nev szerint, / sok szaz gyerek volt de mindenkinek tudta a nevet, hogy ki tartozik hozza/, hogy Jo reggelt John, hogy vagy, masnap a gyereknek nem volt kepe nem koszonni. Itt-ott megallitott valakit, beszelgetett vele, foleg a rendbontokkal, megsimogatta a kolyok fejet, megdicserte ezert azert, volt hogy a rendbontast vette elo hogy gyere be az irodaba szunetben, ezt meg kell beszelni mert te ilyet nem csinalhatsz, kulonb vagy te annal, te nem tudod de en igen.
Szunetekben mindig kisetalt a gyerekek koze, voltak tananyag kerdesei vagy hogy hogy betuzod ezt a szot, itt is kerdezett valamit, ott is, aki tudta a valaszt annak adott egy bevalthato fagylalt jegyet/ sajat penzen vette/ jutalmul, es beszelgetett a gyerekekkel, tanacsot is kert ebben-abban iskolai dolgokban hogy hogy lehetne megcsinalni ezt-azt, a gyerekek imadtak. Soha nem szidott meg senkit de hatalmas tekintelye volt. Tudott mindenkirol mindent, egyszer ezt en is tapasztaltam.
A lanyom nem jott haza az iskolabusszal, erre remulten szaladtam be az iskolaba ahol szinten nem volt. Kozben talalkoztam az igazgatoval aki kerdezte hogy mi a baj, mondtam, erre azt mondta hogy szerinte enekkaron van, latta felszallni arra a buszra ami abba az epuletbe vitte oket. Valoban ott volt, elfelejtett hazaszolni hogy ma kezdik az enekkart.
Szoval a pasas kisetalt a tavozo gyerekeket is megszemlelni, senki sem kerulte el a figyelmet, az sem hogy ki milyen buszra szallt fel.
A tanarok is istenitettek. Barmi problemajuk volt elintezte, minden bajukat orvosolta, tobbszor helyettesitette oket ha valamiert el kellett menniuk, megbeszelt veluk minden iskolai problemaikat, neha kivitte oket ebedelni sajat penzen, ez az 50 koruli alak maga volt a csoda. Igazi nevelo, tanito, vezeto.
Aztan mint a bomba robbant a hir hogy az oktatasugy is felfigyelt ra es nagyon magas pozicioba emeltek ki, valami oktatas fejlesztessel kapcsolatos dologra, Pedig hagyni kellett volna ott ahol van, inkabb a tobbi tanart, iskolaigazgatot kellett volna hozza jaratni, tapasztalat cserere hogy hogy is kell iskolat vezetni, gyereket nevelni..

Shanarey 2015.03.29. 04:32:13

@P.Elliot:

Köszönöm.

Nos a tanároknak a gyerekek "nyelvén" kell beszélnie, ha hozzájuk beszél, és ez abszolút független attól, hány éves az a gyerek.

Ezt én a későbbi ügyfeleim okán tanultam meg, mert nekem az ügyfél, avagy a gyereke az tizenéves kor-tól, a 93 évesig megvolt, és nem volt egyszerű kisakkozni, kinek hogyan magyarázzam. sajnos az is előfordult, hogy túl jól magyaráztam, s emiatt az ügyfél, akinek amúgy papírja volt arról hogy nem egyszerű eset, elkezdett hívogatni hogy beszélgessek vele, mindenféléről. A fickó egy olyan ember aki ha kérdez, a választ csak röviden tömören fogadja el, s ami különös volt, erre én 5 perc alatt rájöttem (én is az a típus vagyok akit a lényeg érdekel, nem pedig a beszélő élettörténetei, de nem ennyire) a férfi felesége pedig 30 év alatt sem.

2015.03.29. 08:49:03

@zöldeketbeszélek: 'Szerintem az Internet mint oktatási eszköz elterjedése még nem jelenti azt, hogy más információkat kell átadni, csak az információk köre bővül.'

Felreertesz, nem internetes oktatasrol van szo, hanem hogy teljesen megvaltozott az eletmod, a munka es minden egyeb, reszben a szamitogepek es az internet miatt. Mas informaciokra, mas keszsegekre van szukseg mint regen. Peldaul a szamitogepek megjelenese elott tenylegesen elonyt jelentett ha egy csomo adatot meg tudott jegyezni valaki, de ma teljesen mas kepessegek kerultek eloterbe.Ez a modell amit tobb szaz eve kifejlesztettek hogy a tanar all a tablanal, magyaraz, majd mindenki bemagol minel tobb adatot es aki a legtobbet megjegyzi az a 'gyoztes', ez mar nem mukodik. Lehet eroltetni, de a munkaeropiaci versenyben meg altalaban az eletben azok indulnak jobb esellyel akik egy modernebb oktatasi rendszerben tanulnak.

2015.03.29. 08:59:51

@blackhair-lady: Hat azzal biztos hogy minden tanarnak baja lesz ha szo szerint egyetlen tankonyv van es nincs egyaltalan valasztasi lehetoseg. Ha jol ertem, Mo.on errol van szo, ez minden tanart felhaboritana. Nekem tanarkent alapvetonek tunik hogy legalabb iskola szinten legyen valasztasi lehetoseg kulonbozo tankonyvek kozott, ez normalis esetben a tanari autonomia resze, hiszen a tanarok nem gepek hanem gondolkodo lenyek, ok lesznek azok akik adott esetben eveket toltenek a tankonyvvel, hihetetlennek tunik nekem hogy semmi beleszolasuk ne legyen abba hogy milyen konyvet hasznalnak.

DieNanny CH 2015.03.29. 08:59:52

@blackhair-lady:

Jé, pedig az amerikai filmekben az van, hogy 9-re járnak a gyerekek!

2015.03.29. 09:04:19

@blackhair-lady: Nekem semmi bajom azzal hogy verseket tanul valaki aki szereti oket, azt viszont rohejesnek tartom hogy engem meg masokat kenyszeritettek arra hogy szamunkra teljesen ertelmetlen, hosszu szovegeket memorizaljunk.

DieNanny CH 2015.03.29. 09:06:14

@P.Elliot:

"ha valaki szenvedelyesen szereti amit csinal azt at tudja adni masoknak."

Ennek a saját példámmal ellent kell mondjak.
Én nagyon jól tudok németül, pedagógus vagyok, de mégsem tudnám a nyelvet tanítani. Mert nem tudom, hol és hogyan kezdjem el. Ezt is meg kell tanulni! A tanítás módszertanát!

2015.03.29. 09:08:53

@diggerdriver: Nem baj, hadd edzodjon a gyerek :)

adg 2015.03.29. 09:21:59

@charlieharper: @zöldeketbeszélek:
Tikkadt szocskenyajak. :)

Ha figyelt volna biologian vagy kornyezetismeretoran, legalabb annyira mint en, akkor tudta volna, hogy azok nem szocskek. Ezek a fuben ugralo biszbaszok szinte mind saskak.
Mar akkor is ilyen semmit ero liberalis oktatas volt. Jellemzo... :-D

Buff A Ló 2015.03.29. 09:31:37

@diggerdriver:
abban egyetértek veled, hogy attól, hogy jogod van megkérdőjelezni bármilyen tekintélyt. (én is köpök rájuk.)

rezsőatya általában van rád kibukva (bár gondolom ezzel senkinek se árultam el nagy titkot), nyilván nem jön be neki a nagymellénnyel megmondós, tiszteletlen stílusod. a végtelen magabiztosság mondjuk sokszor a korlátoltság (a saját korlátaink nem-ismeretének) jele.
van ez így, sokaknak nem jön be, ami persze nem jelent semmit. legalábbis semmi fontosat.

szerintem nagyobb baj a világgal, hogy az emberek tisztelettudóan hajbókolnak a tekintély előtt és szorgalmasan bólogatnak, bármit is mondjon. a többség nyakán az a gömbhöz hasonlító kinövés csupán biodíszlet.
(amiből persze nem következik, hogy a többieket sértegetni, leszólni "oké" lenne.)

Ugyandehogy (törölt) 2015.03.29. 09:42:26

@zöldeketbeszélek: hja, csak amikor en majdnem tanarnak mentem anno, meg megbecsulesuk es fizetesuk is volt.

Ugyandehogy (törölt) 2015.03.29. 09:55:58

@mojyo: meg velem is, bar allitolag tul vagyok egy c tipusun:-):-)

2015.03.29. 09:57:47

@fhdgy: Erdekes elemzes, es eleg szomoru :(

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.03.29. 10:11:37

@P.Elliot:
Tudod egyéb dolgokon is múlik ki lesz jó tanár.
Én csak egy szakmunkásképzőt végeztem ahol kitűnő tanárok voltak és nekik köszönhetem a szakmaszeretetem. Ezt megírtam a blogomban is.
Viszont volt ott egy tanár, már arra sem emlékszem milyen tantárgyat tanított, akinek senki nem értette a magyarázatát.
Egy jó ember volt egyébként csak magyarázni nem tudott.
Kiderült hogy előtte egyetemi tanár volt és egyetemistáknak való formában magyarázta nekünk a tananyagot.

Életemben egyszer tanítottam.
Kiképző voltam a honvédségnél és ott az újoncoknak kellett a gyakorlati és elméleti oktatását csinálnom.
A mai napig emlékszem rá mikor a géppisztoly működését magyaráztam
Hogy működik?
Biztos láttál már puskát működés közben.
Legfontosabb alkatrésze a zárszerkezet amit egy oldalt kiálló karral hátrahúznak és behelyezik a töltényt majd a zárszerkezetet előretolva és lefelé fordítva rögzítik azt majd célzás után meghúzzák az elsütő billentyűt(nem ravaszt, ravasz a róka).
Ekkor a zárszerkezet közepén az ütőszeg ráüt a töltényhüvely végén a csappantyúra ami beindítja a lőpor égését és útjára engedi a lőszert.
Hogyan van ez a géppisztolynál?
A sorozatlövés hogyan történik?
Látjuk hogy a zárszerkezet hasonló mint a puskánál bár a töltényt rugó nyomja a helyére a tárból.
Azt is látjuk hogy a cső fölött van egy másik cső ami valahol félúton rögzítve van a fegyvercsőhöz.
Itt a lényeg. Nemcsak rögzítve van hanem át van fúrva és a két cső összeköttetésben van egymással. A felső csőben egy dugattyú van ami egybe van építve a zárszerkezettel.
Hogy működik?
Amikor a katona meghúzza az elsütő billentyűt az ütőszeg rávág a csappantyúra és elindul a lövedék amit a lőpor által fejlesztett nagynyomású gázok tolnak előre.
Mikor a lövedék eléri a csőben azt a furatot ami a csövet összeköti a felső dugattyútérrel akkor a nagynyomású gázok egy része feláramlik a dugattyútérbe és a zárdugattyút a zárszerkezettel együtt elkezdi hátrafelé tolni.
A zárszerkezet elkezdi kihúzni a helyéről az üres töltényhüvelyt majd az beleakadva egy fémsarokba oldalra kivetődik.
A zárszerkezet halad tovább hátra addig amíg lesz annyi hely hogy a tárból egy töltényt a rugó feltoljon a zárszerkezetbe.
Akkor megint előrehalad és betolja a lőszert a csőbe és rögzíti ott de a sorozatlövésnél kiálló helyzetben rögzült ütőszeg már üt is rá a csappantyúra és indul a következő töltény az útjára.
Ezt elmondani sokáig tart de a géppisztolyok elméleti tűzgyorsasága valahol 500 és 1200 között van vagyis egy végtelenített tárból egy perc alatt ennyi lövést tudnának leadni. El lehet osztani 60másodpeccel és még másodpercre lebontva is hatalmas szám jön ki.
Mikor a katonáknak magyaráztam az úgy volt hogy mindenkinél ott volt a saját géppisztolya tárral és néhány puskapor nélküli úgymond kiherélt lőszerrel.
Mondtam hogy tegyék a helyére a tárat állítsák sorozatlövőre a géppisztolyt majd kézzel húzzák hátra a zárszerkezetet és lőkész állapotba hozva a fegyvert húzzák meg az elsütő billentyűt majd vegyék ki a tárat.
Képzeljék el hogy a lövedék elindult előre és a gázok elkezdik hátratolni a zárszerkezetet.
lassan kézzel húzzák hátra a zárszerkezetet és a tár helyén benézve remekül láthatják és lekövethetik a működését.
Szerintem mindenki megtanulta.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.03.29. 10:23:45

@P.Elliot:
A fiam iskolájában van egy hasonló tanár.
Mr Omer.
Egy 60 körüli igazi szigorú de igazságos tanár.
Aki a szeme villanásával rendet tesz.
Múltkor volt valami pénteki nap mikor mindenkinek jelmezben kellett menni. Gondolták egy vidám nap lesz csak az vetett rá árnyékot hogy egész nap Mr Omerrel lesznek.
Erre mi történt?
Én vittem a fiamat suliba még meg se álltam az iskola előtt már kiabál a fiam hogy nézd apa nézd.
Az udvar közepén Mr Omer bohócnak öltözve parádézott és szórakoztatta az érkezőket.
A fiam még napokig mesélte hogy milyen jó napjuk volt.

fhdgy 2015.03.29. 11:16:21

@Mirjam2: Tudod, még egy csomó dolgot hozzá lehetne tenni. Nézzük csak a Határetkelőt. Időről időre felmerül az oktatás, akár önálló témaként, akár a hozzászólások szintjén. A hozzászólások között megjelennek olyanok ( szerintem döbbenetesen sok), amikről süt az oktatás, az iskola, a tanár ellenesség. Elgondolkodtató, hogy emberek azzal büszkélkednek, hogy ők milyen hülyék. Divat hülyének lenni? Ha ezek az emberek a gyerekeiknek csak el-elejtenek ilyen megjegyzéseket, akkor az a gyerekben "nagyon termékeny táptalajra" hullik. Érdekes, hogy ezt a gyerekek pillanatok alatt megtanulják. Amit meg tényleg tanulniuk kellene, hát azt meg nem. A felnőttek, köztük a szülők, fel sem fogják, hogy mekkora rombolást végeznek azzal, hogy a hülyeséget állítják példaképnek, szidják az iskolát, a tanárt. Nem is folytatom.

letreh 2015.03.29. 11:57:00

@fhdgy: Szia. Igazad van. A mostani tendencia szerint, csak és kizárólag az az iskola modell fogadható el, ahol öröm, fény, agyondícsérve a nulla teljesítményt,szórakozás, lezserség, rugalmasság, semmi kötelező, csakis ami a gyereknek jólesik..Abszolút a valós életre nevelés, nem ? Aztán csodálkozunk, hogy mennyi az életképtelen here, aki azt hiszi kívánságműsor az élet !

P.Elliot 2015.03.29. 12:44:29

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Termeszetesen hogy tanulni kell a tanitas modszertanat. De az nem jelenti azt hogy anelkul senki nem tud tanitani. Tanarban is vannak, voltak akik ledaraltak a tananyagot hiaba tanultak meg a tanitas modszereit es vannak olyanok akiket orom hallgatni, akitol gyorsan fel lehet szivni a tudast mert ugy adja elo. Szerintem ez is egy adottsag.
A peldakeppen altalam emlitett matematika tanar magyarazni tudasa vitte a ferjemet a mernoki egyetemre es munkaja sokan allandoan a matematikaval is foglalkozott, nelkule nem is tudom milyen foglalkozast valasztott volna mert hogy oda nem mert volna menni, az biztos. Kettessel-harmassal abbol fel sem vettek volna. Nem tudom miert nem ertette a matematikat amikor mindenbol kituno tanulo volt de nem ertette, egeszen 16 eves koraig amikor az osztalyuk eletebe berobbant ez a pasas.
Egyebkent egy valahai pap tanar volt, a haboru utan eleg sokan kenyszerultek allami iskolakban tanitani.

P.Elliot 2015.03.29. 13:18:28

@fhdgy: En sosem voltam tanar ellenes, nem konnyu foglalkozas az, semmi penzert nem csinalnam. Ido es idegorlo, foleg akkor ha a gyereknek "szava" van ami sajnos egyre tobb esetben van, sokszor elkepeszto es otthonrol hozza ezt a tulajdonsagat. Mondjuk az sem jo ami gyerekkoromban volt hogy amit a tanar mondott az 50-es 60-as evek, az ugy volt, a gyerekeket meg is pofozhatta.
Volt kormos, gunyolodas, akadt olyan tanar aki a taskaja szijjaval fenekelte el a gyereket.
De az a lazasag ami most van az iskolakban az elkepeszto. Amikor a gyerek egyszeruen belebeszel a magyarazatba, kijelenti hogy unja, otet nem erdekli, hangosan megkritizalja a tanarno ruhazatat/ ez itt volt a lanyom iskolajaban, a 12 eves kis fekete kolyok/ egyiptomi szulok mogotte/ kioktatta a tanarnot hogy borzasztoan all rajta a szoknya, ilyet es ilyen szint senki sem visel, fesztelenul jarta korbe a dobbenettol megszolalni nem tudo tanarnot, kifogasolta a cipojet, a hajviseletet de nem szemtelen hangon am hanem tokeletes "egyenrangu" hangnemben es azzal zarta a vizsgalodast hogy o majd megtanitja a normalis oltozkodesre. Termeszetesen az osztaly nevetett ahelyett hogy valaki nyakon ragadta volna a kolykot, akit meg ki sem lehetett zarni mert akkor ugye rasszista az iskola.
Szoval szerintem mivel a szulo utan a tanar az akivel a legtobb idot tolti el a gyerek, annak van szava a nevelesben de a viselkedest modort otthonrol hozza a gyerek. Erdemes rajta elgondolkodni a szuloknek mielott panasszal fordulnak az iskolahoz.

P.Elliot 2015.03.29. 13:20:31

@diggerdriver: Na ez az! a tanar tudjon laza is lenni ha kell. Kepzelem hogy milyen orom volt a gyerekeknek.

fhdgy 2015.03.29. 13:26:06

@letreh: A régi latinok azt mondták, hogy addig hajtsd a vesszőt, amíg hajlik. Egy gyerek még hajlékony, olyan lesz, amilyenre hajlítjuk. Idősebb korára a hajlítás eredmény egyszerűen az, hogy eltörik. Egy húsz év körüli gyereket ( mert sajnos, de annak tartjuk ), már nem lehet munkára, kötelességtudatra, tiszteletre stb. nevelni, ha mégis, csak kínkeservesen. Az eredményt látjuk, ahogy írtad: sokan közülük még 30 éves koruk körül is csak néznek ki lyukon, és akkor szembesülnek vele, hogy az élet nem kívánságműsor. Apuci-anyuci elkényeztetett csemetéje nem tud szembenézni a valósággal, jön az alkohol, a drog stb. Kodály azt mondta, hogy a gyerek zenei nevelését születése előtt 9 hónappal már el kellene kezdeni. Én csak hozzáteszem, hogy ekkora a szülőknek azt is el kellene dönteni, hogy akarnak-e embert nevelni a születendő gyerekükből. Egyszer, állítólag, egy angol lordot megkérdeztek, hogy miért van az, hogy a kutyájával sokkal kedvesebb, mint a saját gyerekével. Igen, de a kutyámból nem akarok embert nevelni! Sarkított? Igen, de tökéletesen érthető a mondanivaló.

P.Elliot 2015.03.29. 13:28:40

@diggerdriver: Nem, nem lattam puskat mukodes kozben, meg a kezemben sem volt ilyesmi, oszinten szolva meg megerinteni is felnek. Legpuskam, illetve riaszto puska vagy micsoda, az van. A bolhapiacon vettem, valami regi vackok amit az alagsori country barban akasztottam fel a falra a tobbi hasonlo amerikai regiseggel egyutt dekoracios celbol. A puskak mukodeserol sem tudtam, most olvasom eloszor hogy igazabobol hogy is mukodik, koszi, legalabb ezt is tudom, illetve leiras alapjan is el tudom kepzelni.
En felek a fegyverektol, sot utalom, sok baj okozoi, fel sem kellett volna talalni oket.
Szoval koszi a magyarazatot, igen, fogom tudni ezentul.

P.Elliot 2015.03.29. 13:32:12

@adg [Au, Darwin]: Percekig fulladozva nevettem a szocskeken.....Istenem, de jo humorod van!

fhdgy 2015.03.29. 16:40:40

@adg [Au, Darwin]: Most akkor mi van? Mitől lesz a szöcske sáska? Igaz, hogy hasonlítanak, de a szöcske akkor is szöcske, a sáska meg sáska!

fhdgy 2015.03.29. 16:41:12

@P.Elliot: Azt látom, hogy Te is és Digger is keveri a géppuskát és a géppisztolyt. Ha géppisztolyt oktatott, akkor miért beszél puskáról?
A géppisztoly az géppisztoly, a géppuska pedig géppuska, ilyen egyszerű. Szóval, van a pisztoly, ami egyeslövések leadására alkalmas, a géppisztoly pedig sorozatlövések leadására is. Vannak puskák, egyeslövések leadására és vannak a géppuskák sorozatlövésekre. Géppuskával csak akkor lehet leadni egyeslövést, ha a géppuskás nagyon ügyes. Méretben, lőszerben, lőtávolságban, pontosságban markánsak a géppisztolyok és a géppuskák közötti különbségek.

adg 2015.03.29. 16:54:09

@fhdgy: Nem lesz. Kolto ur nem figyelt a suliban. Akkor megtanulta volna, hogy aminek rovid a csapja, az saska, aminek hosszu a csapja es a nostenyeinek hosszu tojocsove van, az szocske.
Meg lehet, hogy azt is tudta volna, hogy a saska novenyevo, a szocske pedig nem veti meg a kisebb rovarokat sem neha.
Ami a fuben tomegevel ugral, az saska. Szocskek sokkal ritkabbak.

Observer99 2015.03.29. 17:20:30

@fhdgy:
A korrektség kedvéért: maradjunk annyiban, hogy a Kalasnyikov (AK-47), az nem puska, de nem is géppisztoly, hanem gépkarabély!

Ugyandehogy (törölt) 2015.03.29. 17:44:19

@adg [Au, Darwin]: hat ne nem tudom, hogy azt akartad-e kondani, amit irtal, de ez itten a szocske, es tomegesen ugral nyaron mar gyerekkorom ota
helikon7.files.wordpress.com/2010/09/szocske-3.jpg

Ugyandehogy (törölt) 2015.03.29. 17:48:41

@P.Elliot: volt egyszer egy matektanarom, okos volt, mint a nap.
de nem tudott tanitani.
amikor erre rajott, meg arra, hogy 25 eveskent nem tud egy csapat vihancolo 16 evest megtanitani a matematikara, elment a rendorsegre informatikusnak.

a tanitani tudas nem a szaktudason mulik.

fhdgy 2015.03.29. 17:48:58

@adg [Au, Darwin]:A sáskák tömegesen is repülnek, akár millióban is mérhető szában, ezt hívják sáskajárásnak. Ahova lecsapnak, ott zöld növény nem igen marad. A sáskák még a vonatokat is képesek voltak megállítani, ui. ha nagy számban fordultak elő a sínek környékén, a széttaposott sáskák "bezsírozták" a síneket, kanyarokban vagy emelkedőknél a mozdony kerekei "kipörögtek". Ilyenkor homokkal szórták a sineket. A falumbeli öregek mesélték, hogy ha nem tévedek az 1920-as években ott is volt ilyen. Egyébként nem biztos, hogy a költő a hibás. Én somogyi vagyok, de sok felé dolgoztam az országban, így megtapasztaltam, hogy mennyire nem egységes a különböző állat és növény nevek használata. Pl. Somogyban a szeder és eper gond nélkül használható oda-vissza alapon. Hasonló a borsó-bab is. Állat esetén pl. a kánya, varjú is megy oda-vissza, de a pocok ( bár inkább pucoknak mondják),vakond is össze-vissza cserélhető. De tudok olyat is, hogy bizonyos vidéken a pille nem csak lepkét jelent, hanem kis libát is. Sorolható lenne tovább is. Szerintem egyszerű a szabály: a nyelvet, az édes anyanyelvet nem csak tudni kell, de érteni is, a sok-sok gyönyörű árnyalatával együtt. El is kell fogadni, hogy a hivatalos magyar nyelven kívül is vannak csodálatos, egyedi nyelvjárások. Én szomorú lennék, ha ezeket a nagy "műveltség" oltárán feláldoznák, mert ezek nem műveletlenségből származnak.

fhdgy 2015.03.29. 17:49:12

@Observer99: A korrektség kedvéért maradjunk annyiban, hogy ( mint a nicknevemből is láthatod ), többször, többféle Kalasnyikov GÉPPISZTOLYOM volt. Igen is, a MN-ben a Kalasnyikov géppisztoly volt. Aztán szegény egyszer arra ébredt, ki tudja miért, hogy a becsületének, nevének feladására kényszerítették. Ez szerintem a rendszer váltás után történt. Valami jenki baromságot gondolok mögé. A karabély meg igen is puska, eredendően rövidebb csövű, főleg huszárok számára. Apám huszár tizedes volt, végig harcolta az orosz frontot. És karabélya volt. Persze volt orosz géppisztolya is, mert a lova elbírta és bizonyos esetekben nem ártott, ha kéznél volt.

rezsöatya 2015.03.29. 17:57:18

@~~Babette~~: "a tanitani tudas nem a szaktudason mulik"

pontosan errol beszeltem.

P.Elliot 2015.03.29. 18:03:29

@fhdgy: Nekem ez gyujtoszo hogy puska! Nekem puska minden ami lo, na mondjuk a pisztolyt pisztolynak nevezem. Nem ertem hozzajuk, a geppuskat persze felismerem de a tobbi felejtos..tehat ha puskat irok az valami lovoszerszam es kesz.

P.Elliot 2015.03.29. 18:04:27

@fhdgy: A karabely az amin van az a szuro micsoda a vegen ugye?

adg 2015.03.29. 18:05:40

@~~Babette~~: igen, azt. A kepeden egy saska van, hibas a megnevezese. Nagyon sokan keverik. Olyanok is, akiknek nem kene.

barangolj-velem.hu/index.php?oldal=turak&cikkid=62

mttmuzeum.blog.hu/2015/03/26/tavolugro_muzsikusok_a_kertben_saskak_es_szocskek

fhdgy 2015.03.29. 18:28:31

@P.Elliot: A szúró valami a szurony lehet, amire gondolsz. Azt gondolom ( de nem esküszöm ), hogy a szurony gyalogsági fegyver volt, a gyalogsági puskán, aminek hosszabb volt a csöve, mint a karabélyé. A huszároknak kardjuk volt, nem hiszem, hogy nekik kellett volna még egy szúró-vágó fegyver.

2015.03.29. 19:16:02

@fhdgy: Nos, az MP-44 például machinepistole-44 volt, másik nevén stg-44, aka sturmgeweher-44 (rohampuska). Az AK-47-es elődje, ha úgy tetszik. Nem vagyok egy fegyver szakértő, de a géppisztoly számomra mindig is az volt, ami "kis" méretű, könnyű, kis kaliberű. Ezek közül egy sem vonatkozik az ak-ra. És az MP-44 is inkább gépkarabély, mint géppisztoly, hiába nevezték el másnak. Az MP-40 viszont ténylegesen géppisztoly.

Ugyandehogy (törölt) 2015.03.29. 20:43:08

@rezsöatya: igen
@adg [Au, Darwin]: namost enezt ellenoriztem konyvben, es nagyon nehez ezt leirnom, de
igazad van
:-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.03.29. 20:46:36

@fhdgy:
Próbáld elolvasni mégegyszer.
A puskát csak szemléltetésként hoztam fel mert filmekben annak a töltését működését látják a legtöbben.
Pontosan tudom mi a puska a géppuska és a géppisztoly.

DieNanny CH 2015.03.29. 20:54:12

@~~Babette~~:

Ezt akartam én is mondani. Mert úgy tudtam, a szöcske barnás, a sáska meg mindig zöld. (De asszem, Afrikában van fekete is. De lehet, hogy nem.)

DieNanny CH 2015.03.29. 21:00:13

@adg [Au, Darwin]:

Asszem erre mondják, hogy a jó pap holtig tanul... Köszi!

Bambano 2015.03.29. 23:21:15

ha a finnek komolyan gondolják, hogy azt fogják tanítani, amit a gyerek tanulni akar, akkor baromi sok xbox meg ps4 tanszéket kell nyitniuk és csi meg halo tanárt képezniük...

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2015.03.30. 08:38:58

@blackhair-lady: Mert gondolatolvasó vagyok ;)!
@adg [Au, Darwin]: :)))) Költői szabadság ;).
@~~Babette~~: Mikor volt az, Babett, én úgy emlékszem, megbecsülés még csak-csak, de fizetés az nagyon nem...lehetett mellette korrepetálni, meg magánórákat adni. Most is lehet, ha győzi...
@Mirjam2: Részben igazad van, de én másra gondoltam. Persze, lehet, hogy teljesen félreértem az egészet, hiszen nem vagyok neurológus, sőt, tanár sem. De annak alapján, amit tudok, önmagában a tanulásra van szükségünk, annak minden formájára, hogy az agyunkban az idegsejtek hálózata között minél több kapcsolódási pont létesüljön. Ezt csináljuk attól a pillanattól kezdve, hogy egyáltalán kialakul az agyunk, halálunkig. A 'magolás', memorizálás is szükséges meg a többi, eltérő tanulási formára.

Alapvetően lusták vagyunk, lusták tanulni, lusták dolgozni, mindenki a kisebb ellenállás felé megy. Ez természetes, ez az energiaoptimalizálás. De mivel emberek vagyunk és társadalomban élünk, a társadalmunk minőségét pedig mi és a világról alkotott képünk, a világról felhalmozott tudásunk szabja meg, nagyon fontos, hogy ne csak arra legyünk képesek, hogy keresünk és összekapcsolunk információkat, melyeket más emberek pakolgatnak fel a világhálóra, hanem arra is, hogy elraktározzuk az információkat, minél többet, minél többfélét és ezt a saját 'szupergépünkben' kapcsoljuk össze, ezáltal is 'okosodva'.

A tanulás, a memorizálás védelem az időskori leépülés ellen is...

És akkor még nem is mondtam, hogy ha belegondolunk, hogy a demokrácia a többség - és ezáltal az átlag - diktatúrája, elemi érdekünk, hogy az átlag minél többet tudjon. Olyan dolgokkal is érdemes megbírkózni, amelyekhez nincs kedvünk, nincs érzékünk, sokaknak ez a matek. Mert lehet, hogy majd azért nem tudják megvezetni egy 'remek lehetőséggel', mert annak idején beleverték a százalékszámítást...

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2015.03.30. 08:48:55

@~~Babette~~: Nekem földrajztanárom volt ilyen. Imádta a szakterületét, de sajnos egyáltalán nem tudott fegyelmezni, a hetedikesek úgy tomboltak az óráján ahogy akartak...nem tudom, otthagyta-e a tanári pályát (még kezdő volt, egy igazi Szobi-szörp lány), de remélem, nem fásult bele.

Túrós (törölt) 2015.03.30. 10:50:47

@fhdgy: vagy esetleg azért mert kva jól ment neked a matek? ...

adg 2015.03.30. 11:59:53

@fhdgy: ne haragudj, de ez nem a nyelv szepsege, hanem egyszeru tevedes vagy hiba. A szocske nem saska, es a szeder nem eper, ezek kulonbozo dolgok, amiket sokan osszekevernek. Ugyanazon a videken pl egy falugazda vagy egy tanar nem fogja a malnat az eperrel osszekeverni. A nyelvjarasbol eredo elteresek olyanok, mint pl a piszke/koszmete/poszmete/egres, vagy a vackor/vadalma, szamoca/eper, stb.

Az eper/malna vagy a szocse/saska az olyan, mintha a lovat szamarnak hivnam, a darazsat mehnek, a kacsat libanak vagy a szekercet baltanak. Hasonlit, de megis ket kulonbozo dolog.

adg 2015.03.30. 12:17:28

@~~Babette~~: @DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: kozepiskolas koromban komoly szakertoje voltam a temanak, kb az osszes magyarorszagi szocske saska es hasonlo fajt ismertem igen reszletesen. Volt sajat kis gyujtemenyem is, paroztattam ajtatos manot, sisakos saskat, stb. Jo volt.
Itt meg nincsenek ilyenek, csak egy nehany. Nem ugralnak ezrevel a fuben, bar en is joval kevesebbet maszkalok a fuben, mert itt annyira nem ajanlott nagy fube menni.
Viszont ilyen bazi nagy saskaink vannak, jo 12-15 centisek. A nagy kedvencunk meg a childrenstick, az akar 30 centisre is megno. Oriasi.
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3d/Tropidoderus_childrenii-1.jpg

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2015.03.30. 12:18:58

@adg [Au, Darwin]: Teljesen igazad van, ez tévedés lehetett. Vagy szimplán nem tetszett a hangzása annak, hogy 'sáskanyájak' :).

A tanár vagy falugazda nem fogja epernek nevezni a málnát, de simán előfordulhat, hogy szederfának hívja az eperfát, vagy fordítva, pedig az eperfának (Morus) sincs köze a szederhez (Rubus).

Van még rá egy jó példám, amibe az emberek többsége beleesik, az aranyvessző/aranyeső összekeverése.

Az aranyvessző cserjét (Forsythia) szokták tévesen aranyesőnek nevezni, pedig az egy fa, az akác rokona, Laburnum anagyroides. Na most, hogy bonyolítsa a helyzetet, egy lágyszárú gyomnövény is aranyvessző, az egyébként húgyúti fertőzéseknél használatos Solidago virga-aurea.

adg 2015.03.30. 12:32:17

@zöldeketbeszélek: hat az aranyeso az tipikus pelda. Van jo par ilyen. A tikkadt szocskenyajak szerintem beler gond nelkul, nem rovarhatarozot irt a Janos. :)

A teknosbekat szoktam meg kijavitani, valamiert zavar ez a szo. :))

Ugyandehogy (törölt) 2015.03.30. 16:59:29

@P.Elliot: a puska a hosszu, a pisztoly a rovid. mit kell ezen bonyolitani?:-)

Ugyandehogy (törölt) 2015.03.30. 17:01:09

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:

hat a botsaska pl barna.
nekem a szocske ugrik, a saska repul es eszik.

Ugyandehogy (törölt) 2015.03.30. 17:02:25

@zöldeketbeszélek: hogy mikor? tippem szerint te meg tervben sem voltal akkor:-):-):-):-):-)

Ugyandehogy (törölt) 2015.03.30. 17:03:49

@adg [Au, Darwin]: hat tudod, en most tokre felnezek rad:-)

fhdgy 2015.03.30. 17:23:20

@Túrós: Nem voltam matekból rossz, de igazából a fizikát szerettem legjobban és arra felé is kacsingattam. A fizika tanárom elött is le a kalappal, de a matek tanárom "győzött". Tudod, az emberi tényező!

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2015.03.30. 19:31:08

@~~Babette~~: Na, azt nem hinném :)))! Nem Geri87 vagyok ám :D!

blackhairlady 2015.03.30. 23:27:37

@adg [Au, Darwin]: Es aminek ketto csapja van az angol furdoszoba?:)))))))

adg 2015.03.31. 13:56:39

@blackhair-lady: bizony. :)) itt is elofordul. Ahol angolok vannak, ott mindig lehet szamitani erre.

@~~Babette~~: jajj nekem, mit tettem? :)) szerintem nagyon sok gyerekben vannak ilyen hajlamok, lehet, hogy mas teren. Csak a szulok meg az iskola eleg hamar kiolik beloluk, mert ez hulyeseg. Mi hasznod lesz belole, tanulj valami ertelmeset.
Engem kb letojtak a szuleim ilyen teren, igy ki tudtam elni a sajat hulyesegeimet.
Aztan elmult, mas iranyba tereltem magam.
De pl a volt kertunk mara egy kisebb arboretum. Ugyan 3 eve nem lattam, de mar akkor is majdnem olyan volt, amilyennek kitalaltuk 15 eve. Lassan beerik. Ha egyszer visszakoltozunk, visszaveszem azt a hazat, ha meg meg lesz.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása