oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. november 28. 06:49,  Határátkelés: se kiköpni, se lenyelni? 183 komment

2014. november 28. 06:49 Határátkelő

Határátkelés: se kiköpni, se lenyelni?

Egyre inkább úgy tűnik, nem tud mit kezdeni pár uniós ország a határátkeléssel, hiszen hiába üt meg egyre inkább bevándorlás ellenes hangot a brit kormány, a szigetországba érkezők száma egyre nő, ráadásul több kutatás szerint is az érintett országok gazdaságának, például a németnek igencsak jót tesznek az érkezők.

határátkelés utca.jpg

Kezdjük Németországgal, annál is inkább, hiszen a Zentrums für Europäische Wirtschaftsforschung (ZEW) nevű intézet tanulmánya szerint a németeknél minden külföldi állampolgár átlagosan fejenként 3300 euróval több adót és járulékot fizetett be az államkasszába, mint amennyi állami kiadásban részesült (ez egy 2012-es adat).

Ha abból indulunk ki, hogy 6,6 millió külföldi él Németországban, akkor egy egészen húzós 22 milliárd eurós összeg jön ki, ami mind a német költségvetés egyenlegét javította. A németeknek tehát nem hogy pénzükbe nem kerül az unión belüli migráció, hanem egyenesen sokat profitálnak belőle – gazdasági értelemben legalábbis mindenképpen.

A tanulmány egyébként azt írja, hogy a jelenség egyáltalán nem újdonság, már korábban is tudni lehetett, hogy a külföldiek többet hoznak, mint amennyibe kerülnek, az azonban újdonság, hogy az egy főre eső nettó befizetések összege azonban tíz év alatt több mint másfélszeresére emelkedett.

A kevesebb adó ellenére is jobb a mérleg

A tanulmányt ismertető Spiegel megjegyzi, hogy a kutatás annyiban még negatív irányban torzít is, hogy csak azokat veszi figyelembe, akiknek nincs német útlevelük, azokat a határátkelőket már nem, akik időközben megszerezték az állampolgárságot, ami azért nem mindegy, mert ez a csoport felmérések szerint még sikeresebb is gazdaságilag, mint a külföldi állampolgárok.

Érdekesség, hogy ugyan a határátkelők kevesebbet adóznak (fejenként évi 700 euróval), ugyanakkor a nettó egyenleg kedvezőbb, mint a németeké, mert fiatalabbak, azaz kevesebb azok száma, akiknek nyugdíjat kell fizetni. A számok nyelvén ez azt jelenti, hogy míg a nettó befizetők aránya köztük 67 százalék, a németek között „csak” 60.

A ZEW szerint éppen ezért a bevándorlási politikában a képzésre a jelenleginél nagyobb figyelmet kellene fordítania Németországnak, ami elsősorban nem a magasabb végzettségűek becsábítását jelentené, hanem azt is, hogy megkönnyíthetnék a határátkelők hozzáférését a német munkaerő piachoz, ezért szerintük értelmetlen lerövidíteni például a tartózkodási engedély hosszát, és kiterjeszteni a korlátozásokat a munkaerőpiacon.

Mindeközben a briteknél…

Közben Nagy-Britanniában kiderült, hogy hiába a bevándorlás ellenes kormányzati retorika, nem hogy csökkenne, tovább nő a bevándorlók száma a szigetországba. A brit statisztikai hivatal (ONS) negyedéves becslése szerint a júniussal zárul tizenkét hónapban nettó 260 ezer új bevándorló érkezett Nagy-Britanniába, míg egy évvel korábban ez a szám 182 ezer volt.

Nem meglepő módon (ugye januárban járt le a két országgal szembeni brit korlátozás) elsősorban a románok és a bolgárok özönlenek, a 45 ezer fős növekedés egyharmadát ők tették ki, a becslések szerint míg egy évvel korábban 18 ezren érkeztek ebből a két országból, addig az elmúlt 12 hónapban 32 ezren.

Más kérdés, hogy még mindig az Európai Unión kívül bevándorlók vannak többségben, hiszen az 583 ezer bevándorló 47 százaléka tartozik ide, míg az uniós országokból 39 százalék érkezett, 14 százalék pedig brit állampolgár volt. A becslés szerint 21 ezernél valamivel több magyar állampolgár kért társadalombiztosítási kártyát (egy évvel korábban ez a szám 26 ezer volt).

Nagy-Britannia, bevándorlás adat 141128.jpg

Kínos pillanatok a kormánynak

Ezeknek az adatoknak aligha örül David Cameron és kormánya, hiszen a kormányfő azt ígérte, hogy még a mostani parlamenti időszakban pár tízezerre szorítja le a bevándorlók számát, ám ezen adat szerint a bevándorlók száma 16 ezerrel még nőtt is a 2010-es évhez képest (akkor tartottak legutóbb parlamenti választást Nagy-Britanniában).

A British Future nevű kutatóközpont igazgatója szerint teljesen értelmetlen úgy tennie a kormánynak, mintha a bevándorlás tendenciája abba az irányba tartana, amelybe ők szeretnék.

„A kérdés most már az, hogy mi lesz most, miért történik mindez és mihez kezd vele a kormány. Nyilvánvaló, hogy nem tudják tartani a kitűzött célt. Részben az Európai Uniós bevándorlás miatt, de oka ennek az Unión kívülről érkező hullám is” – fogalmazott Sunder Katwala.

Húsz milliárd font plusz befizetés

Talán emlékeztek még, hogy november elején idéztem egy tanulmányt, méghozzá a University College London (UCL) két kutatója tollából, amelynek lényege az volt, hogy a brit gazdaság nagyon jól járt és jár az európai uniós társállamokból, köztük a közép- és kelet-európai EU-tagországokból érkezett munkavállalókkal.

A határátkelők ugyanis 2001 és 2011 között több mint 20 milliárd fonttal (ami csaknem 8 ezer milliárd forint) többet fizettek be a brit költségvetésbe, mint amennyit a szociális ellátó szolgálatoktól igénybe vettek, emellett olyan mennyiségű és minőségű produktív szaktudást hoztak magukkal, amelynek oktatási költsége összesen 6,8 milliárd fontjába került volna Nagy-Britanniának.

A konkrét bevételek tekintetében is pozitív a szaldó, hiszen a vizsgált évtizedben a 15 régebbi EU-tagállamból érkezők 64 százalékkal, a 2004 óta felvett közép- és kelet-európai uniós országokból Nagy-Britanniába települt munkavállalók 12 százalékkal több adót fizettek be a brit költségvetésbe, mint amennyit onnan szociális ellátás formájában igénybe vettek.

Ráadásul a legtöbb Nagy-Britanniába érkező uniós munkavállaló 43 százalékkal kisebb valószínűséggel folyamodik állami szociális ellátásért vagy adókedvezményért, mint a britek, és 7 százalékkal kisebb eséllyel él rászorulóknak fenntartott szociális bérlakásokban.

A 2004-ben csatlakozott tagállamokból (így Magyarországról) érkezett munkavállalók igen nagy arányban találnak munkát maguknak, ötből négyen dolgoznak (egészen pontosan 81 százalékuk), míg a britek esetében ez csak 70 százalék.

Nem akarok túlságosan messzire mutató következtetéseket levonni, de annyit azért igen, hogy ha jól veszem ki a két tanulmány adataiból, akkor a politika és a gazdaság érdekei ebben az esetben eléggé elválnak egymástól, vagy úgy is fogalmazhatnék, hogy egy dolog a politikai szólam, egy másik pedig a gazdasági realitás – márpedig a helyzet úgy áll, hogy a németeknél és a briteknél is pozitív a gazdasági szaldó.

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Németország Nagy-Britannia ZEW ONS

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr66938867

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rumitom 2014.11.28. 16:04:11

Igencsak temaba vag a nyugat joleti koltekezese:
ftalphaville.ft.com/2014/11/27/2053392/welfare-spending-across-the-oecd

Erdekes h az usa tobbet kolt mint kanada. Vagy h hun a 2007 ertek ala vagta vissza

Mrs. Clayton 2014.11.28. 16:08:23

@Sanz: szerintem ha eljon az az ido, ami most pl ahogy latom Mo-n kezd beindulni, h nem adunk segelyt, viszont mindenki dolgozhat kozmunkaban havi 3 mogyoroert es orulhet mert legalabb van munkaja, akkor od fogunk jutni, h mi akik szerencsesebbek, sikeresebbek es ettol jobb moduak vagyunk bekoltozhetunk szogesdrottal haromszorosan vedett lakoovezetekbe es fegyveres orrel jarathatjuk a gyerekunket iskolaba
na en ezt nem szeretnem, szoval inkabb fizessen az allam az adombol azoknak, akik a korabban Mirjamnak irt eletstilus kedveloi, azaz mackoban olcso sor mellett nezik a szappanoperat a tv-ben es varjak minden kedden a segelyt, mintsem munkara kenyszeritsem, mert abban semmi koszonet nem lesz ugysem, es majd duheben es tudatlansagaban elvagja a torkomat a nyilt utcan, vagy a hazamat rabolja ki
szerintem nem kerdes, h hosszutavon mi olcsobb, fizetni a benefitet vagy elkuldeni a lumpeneket dolgozni

puhacica 2014.11.28. 16:09:23

@Sanz: elnézést, hogy belevau, de mindenképp bibi lenne a rendszer megváltoztatásával. mert ha a briteknek is eltörölnék a segélyeket, akkor kénytelenek lennének elvállalni alacsonyabb presztízsű munkákat, és pont azokat a melókat végeznék el, amik miatt most özönlenek hozzájuk a bevándorlók. vagyis majdnem mindenki maradhatna otthon a valagán. (lásd még: Ausztrália) - de annyira sokrétű ez az egész, hogy nem is akarok nagyon belemenni, csak a probléma egy újabb szeletére szerettem volna felhívni a figyelmet.

rumitom 2014.11.28. 16:12:49

@Mirjam2: eletem legjobb vasarat a primarkban csinaltam. Nyari, nem bor ovet kerestem mar mindenhol, vegul nevezett aruhazban egy rovidnadragon akadtam ra az ahitott termekre kb 15 petakert. Ov is, rovidnadrag is azota is megvan. Micsoda orom forras

rumitom 2014.11.28. 16:15:17

@Jess G: egyetertek, bar ruhellek korrupt politikusnak adozni.

a megoldas az oktatas es a genmodositas lehetne. Elobbi draga utobbi nem etikus.

Mrs. Clayton 2014.11.28. 16:17:59

@puhacica: ez csak majdnem lenne igy, ugyanis aki segelyen de legalabbis munkanelkuli segelyen el, annak ma is igazolnia kell h keres, de nem kap allast, ezert eljon az allasinterjura, ahol eleve vagy eloadja, h o segelyes es en mar rakom is a jelentkezesi lapjat a C jelu iktatoba, vagy 3 napot dolgozik es jo esetben felmond meg a 3. nap estejen, de altalaban a 2. nap mar meg sem jelenik, de volt olyanom is, aki meg aznap el sem vitte a belepteto papirjait, ezzel is finoman jelezve, h ne varjam masnap, de a legszebb az a teljesen jolszitualt no volt, aki 4 nap utan szabadsagot kert mert temetesre kell mennie, gondolom a sajatjara ment, mert a 4 napra fizut sem kert, de vissza se jott es elerni sem lehet

Sanz 2014.11.28. 16:19:06

@Jess G: Erre gondoltam én is. A társadalomnak kvázi olcsóbb a lecsúszott réteget a vegetálásban fenntartani, mintsem az egész társadalmi rendszert felforgatni.

Hogy ez társadalmilag igazságos vagy hatékony? Nem.
De sokkal békésebb és jelenleg fenntartható, mintsem a társadalmi rendszer átszabása.

Helyette a benefiten élőket - mind Magyarországon, mind a nyugati társadalmakban - képezni kell, hogy idővel kevesebben legyenek (pénzt az oktatásba). Például a szegények felsőbb rétegei (tehát a legkevésbé szegény szegények) integrációs programokkal tök jól kiemelhetők. Őket kell először felemelni.

Mrs. Clayton 2014.11.28. 16:21:18

@rumitom: igy van, ha az oktatasba is lenne penz feccolve, akkor lehetne valamit valahogy valtoztatni a notorius segelyen elok gondolkodasan, szerintem nem feltetlenul kell a genjeiket modositani, bar biztosan van olyan kronikus munkaundorban szenvedo 1%-akire raferne, de ennyi emberen nem erdemes ilyen draga beavatkozast elvegezni, olcsobb adni nekik segelyt

a korrupt politikust meg el kell zavarni, bortonbe kell csukni, vilagossa kell tenni, h nem toleralt tevekenyseg

puhacica 2014.11.28. 16:21:18

@Dragonlady (now in Indonesia): ez nagyon durva. majdnem elbőgtem magam, miközben olvastam. én nem tudom, hová fajul ez még, az utánunk jövő generációk milyenek lesznek, de igazán bele se merek gondolni. rémisztő, mennyire vadállatok tudnak lenni az emberek. :(((

puhacica 2014.11.28. 16:25:25

@Jess G: hát erre gondoltam, amikor azt írtam, hogy sokrétű a probléma. ez a része például eszembe se jutott.

Mrs. Clayton 2014.11.28. 16:25:58

@Sanz: pontosan, csak epp ujabban a populizmus annyira nepszeru minden europai orszagban, h az felelmetes
nekem szemely szerint egyaltalan nem tetszik, h egyes tarsadalmi retegeket probaljak nem is sikertelenul egymasnak ugrasztani

Muscari 2014.11.28. 16:32:08

@Jess G: hát a Mekiről megvan a véleményem, tűzriadó miatt elmaradt kb 20 ember interjuja, majd közölték velük, hogy így jártatok, nem lesz újabb időpont. Az ismerősöm nem kicsit volt dühös rájuk.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.11.28. 16:35:38

@puhacica: hát amiről nem beszélünk, az nem is létezik, vagy nem? :-(

puhacica 2014.11.28. 16:40:14

@Dragonlady (now in Indonesia): felénk nem. de értem, mire gondolsz. sajnos. :(

2014.11.28. 16:53:37

@Dragonlady (now in Indonesia): @puhacica:

Igen, megrázó eset.

A jelenséget úgy hívják, hogy "bystander effect", ha gondoljátok, guglizzatok rá. Mindenhol előfordul, ahol emberek nagyobb csoportban (=városban) élnek együtt.

A jó hír ebben, hogy semmi köze ahhoz, hogy "Magyarország, 2014", meg hogy milyenek az új generációk. Nincs szó, elfajulásról, meg erkölcsi visszafejlődésről.

A rossz hír meg az, hogy valóban jó esélye van, hogy ha esetleg mi kerülünk ilyen helyzetbe, senki sem segít. Ha az utcán halunk meg, valaki jó eséllyel az arcunkba kameráz közben, erre fel kell készülni, ez van. :(

Annyit tehetünk, hogy ha mi látunk ilyet, mi majd segítünk.

(Off: dragonlady, találtál végül olvasnivalót?)

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.11.28. 17:10:55

@Th's child: olvasnivaló mindig van, a kérdés az, hogy olyan-e, ami úgy igazán nagyon tetszik :-)
de unatkozok, nagyon, egyébként.
az a nagy helyzet, hogy én a tinédzser/fiatalkorom nagy részét úgy töltöttem, hogy állandóan rosszul voltam buszokon, stb. (alacsony vérnyomás és krónikus vérszegénység.) sajnos túl sok tapasztalatom van a témában.
de egyébként próbálok nem előre pánikolni attól, hogy mi vár rám otthon, csak néha kicsit nehéz :-(

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.11.28. 17:17:14

@Th's child: ja, egyébként Kitty Genovese, stb, megvan a téma háttere :-( (najó, a névre most rá kellett keresnem....)
az jutott eszembe, hogy ha valaki csak úgy "élettelenül" fekszik az utcán, hajléktalanpózban, az egy dolog, de ha látod összeesni, egy boltban, akkor azért az egy másik. ja és hogy a bolt személyzetének ilyenkor nem lenne feladata ha nem is újraéleszteni (naná), de odamenni felmérni a helyzetet, és azonnal mentőt hívni? vagy ha ez egy bankban / postán / hivatalban történik, ott sem?

tralalala 2014.11.28. 17:27:11

@puhacica: Igen, egyre rosszabb lesz ez az új generáció, a végén még egy világháborút is kirob...oh wait

bystander 2014.11.28. 17:27:12

@Mirjam2:
Minden szavaddal egyetertek. Messzemenoleg nem a segelyekrol van itt szo. A kiutalt tanacsi lakasokrol, az iskolakrol ahova a rengeteg angolul nem beszelo gyerek jar, es egyebkent sincs mar hely, mert 35 gyerek jut egy osztalyra, a korhazakrol, ahova lengyel novereket vesznek fel mert igy nem kell milliokat kolteni tolmacsokra.
megneznem ki orulne annak, ha nem jutna penz az o korhazi ellatasara, mert tolmacsra kell kolteni???
aki Angliaban el, tessek elbeszelgetni az angolokkal, ellatogatni iskolakba , ovodakba, aki pedig otthonrol osztja az eszt, rengeteg online lehetoseg van utannanezni, hogy egesz pontosan milyen terheket jelent a tarsadalomnak ez a nepvandorlas.
A kutatasokrol meg annyit, hogy a labour party altal felhasznalt azota hirhedte valt kutatas szerint kb 20 000 bevandorlot vartak 2004-05-ben, szoval ennyit a politikusokrol es az altaluk finanszirozott "kutatasokrol".

bystander 2014.11.28. 17:27:12

@Jess G:
Pontosan ebbol a megfontolasbol lett a benefit system kialakitva.
csak azota jott par millio aki kifejezetten a penz es kiutalt lakas miatt jott, es veluk veluk nehany feleseg es gyerek. Ez rettenetesen megterheli a szocialis halot, a korhazakat, iskolakat, vedonoi halozatot, rendorseget - a nyelvi , szocializacios es a kulturalis kulonbsegek miatt is.
nem kerdes , hogy hosszutavon mi olcsobb???
Komolyan mondom, nezzen mindenki akit erdekel utanna, mikent teljesitenek peldaul a bevandorlo gyerekek az iskolakban, es milyen kilatasaik vannak a jovore tekintve. Hosszu tavu teher a legtobb a tarsadalomnak - kezdve a nyelvi problemaktol, a beilleszkedesen keresztul - persze mindenhol vannak kivetelek - itt most altalanossagban irom, hogy mi a valos helyzet.

Muscari 2014.11.28. 17:35:40

@Jess G: azt hiszem nagyon jok a meglatasaid +1

Muscari 2014.11.28. 17:39:38

@Sanz: +1 neked is. Ehelyett latjuk, hogy mi megy Magyarorszagon...
Az oktatas a kulcsszo, ebben sajnos a UK sem all tul jol.

Muscari 2014.11.28. 18:07:35

@Dragonlady (now in Indonesia): itt nalunk ez is a feladat resze. Nekem pl van egy alap elsosegelynyujto vizsgam, anelkul nem is lehet vinni a shiftet. Ha valaki rosszul lenne, akar vendeg, akar kollega, az en feladatom lenne az elsosegelynyujtas es a mentok hivasa. Ez benne van a munkakori leirasomban.

Mentot hal Istennek meg nem hivtam, a rendorseget mar tobbszor sajnos, foleg lopas miatt, meg ketszer hamis penz miatt, amit valaki bekapott es en talaltam meg a szefben.

montroyal ( CAN qc) 2014.11.28. 18:21:13

@Mirjam2: En pl. semmilyen tamogatast nem kertem es nem kaptam ..

en mar annak idejen 89ben a kanadai kovetsegen Bécsbe alairtam hogy semmilyen segelyt, tamogatast nem kerek es mindent az emigralassal kapcsolatos koltsegeket fizetek , minden munkat elvallalok (selfsponzoros voltam )..... csak hogy mar akkor voltak ilyenek ..

Mrs. Clayton 2014.11.28. 18:25:07

@bystander: ez a hogyan teljesitenek a gyerekek szerintem baromira nem igaz, it sokan tudjak rolam, h ahol dolgozom mi iskolakat tartunk fenn tobbek kozott, itt a mi megyenkben is van olyan iskola, ahol a legtobb gyerek anyanyelve nem az angol, ehhez kepest par ev alatt a nevelotestulet elerte, h nagyon gyenge offsted eredmenybol kivalot csinaljanak
attol h valaki bevandorlok gyereke meg nem hulye, pusztan nem beszeli a nyelvet, viszont ezt nagyon jol felismertek, h akkor meg kell nekik tanitani, illetve nem feltetlenul erdemes ugyanugy merni ezeknek az iskolaknak a teljesitmenyet mint egy hagyomanyoset, hiszen teljesen eltero modon kepesek dolgozni csak, persze eloszor nyilvan tobbe kerul a dolog, de ugy hiszem, h az oktatasba feccolt penz minden forintja megterul

montroyal ( CAN qc) 2014.11.28. 18:27:44

@diggerdriver: Ha a saját gépeddel csinálod akkor kurvára alul vagy fizetve.

az autos szakmaban kellenek hogy sajat szerszamjaid legyenek ... kulomben hogy akarsz dolgozni , fel se vesznek , a kollegad nem adja oda , a fonok nem biztosit , a te munkad mivel akarod elvegezni ... szoval mas mint az otthoni system . ez is legyen az is legyen ..

Mrs. Clayton 2014.11.28. 18:28:19

@Muscari: tobb angol anyukaval is beszeltem, akik meg tudnak erositeni abban, h ha a gyerekuk jobb kepessegu, ugy ertem tud irni olvasni 16 evesen meg osszeadni esetleg szorozni fejben es nincs semmilyen fogyatekossaga, akkor be sem hivjak interjura
lehet csak nalunk van igy, de tartok tole, h nem veletlenul szinte csak felkegyelmuek dolgoznak ott, mondjuk mondom ezt ugy h osszesen 3x ha voltam a drive ablaknal

puhacica 2014.11.28. 18:56:56

@Th's child: tenyleg basszus, pont errol volt szo nemreg egy musorban, talan a discoveryn. egy etteremben csinaltak a tesztet es azt vizsgaltak, hogy a jelenlevok szamatol fuggoen mennyi ido alatt hiv valaki mentot egy ajult emberhez. es tenyleg, minel tobben voltak az etteremben, annal kesobb inditottak segelyhivast. :(

@tralalala: nezd, nekem a legkisebbekrol van elso kezbol infom, mert anyu dajka egy oviban. felelmetes, hogy mennyire nem nevelik a szulok a gyerekeiket. mindent szabad, csak nemet mondani nem. alap, hogy ha a gyereknek nem tetszik valami, lehulyezi, lekurvazza a gondozokat, esetleg meg is rugdossa. nem tudom, milyen felnott lesz az ilyen gyerekekbol. (a hangsuly alapvetoen az aranyokon van. termeszetesen nem minden gyerek ilyen, illetve a mi idonkben is voltak devians gyerekek, de e az aranyok nagyon elcsusztak mara.)

2014.11.28. 19:02:49

@NIKI LAURA: hat teged a fonokod nagyon megbecsulhet, ha 2 honap utan meg mindig nincs szerzodesed

maxval birca hozzászóló · http://bircahang.org 2014.11.28. 19:17:03

@kardio1:

Nem arról van szó, hogy Oroszország uralja a világot, ennek semmi értelme nem lenne. A cél: ne uralja senki a világot.

2014.11.28. 19:35:58

@wuaaa [nor]:

Ha valaki egy adott tagországban munkanélküli ellátásra jogosult, az igényét "exportálhatja". Ehhez azonban teljesítenie kell az uniós jogszabályban előírt feltételeket. Ez érvényes azokra a magyar munkavállalókra is, akik hazatérnek például az UK-ból.

bystander 2014.11.28. 19:36:08

@Jess G:
Nem ,nem hulye, csak ha nehezen illeszkedik be, kezdodnek a klikkek, tinedzserkent romlo eredmenyek stb ranyomja a belyeget a jovojere, nem kevesbe az, hogy milyen hatterrel rendelkezik, honnan jott, milyen motivacioi vannak, mit lat a kornyezeteben.
ofsted - teljesen irrlevans, kerdezz meg akarhany tanart. eredmenyeket nezz meg, iskolai rangsorokat. Offsted nagyon nem arra koncentral amire kene. Vannak olyan Outstanding sulik , hogy 3 perc utan kiszaladna barmilyen joerzesu ember onnan, mig Good sulik, ahol minden mukodik.
Nem olyan reg volt hir a sajtoban, angliai, kis falusi iskola csak kozepes eredmenyt kapott, mert nem eleg multikulti ( merthogy 99% feher angol volt), szoval valami ilyesmi szempontok szamitanak ( meg hogy milyen az egyenruha , ha van nyakkendo az plusz, milyen a kommunikacio a suli es szulok kozott, ha hetente van email a tantervrol az jobb, mintha csak a weboldalon lehet megnezni, es egyeb baromsagok- mar bocsanat. ) szoval ofsted - nem igazan relevans.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.11.28. 19:51:28

@montroyal ( CAN qc):
Egy alkalmazottnak saját szerszámmal kell dolgozni az autószerelő műhelyben?

puhacica 2014.11.28. 19:57:52

@Jess G: írtam neked üzenetet.

Mr Long 2014.11.28. 20:07:44

@Muscari: Csoda, hogy meg nem kaptal ezert! :) Hisz boldogan mennek a gyerekek az iskolab, meg nincsenek padok sem, ezert jo! :D

Keleti Szél 2014.11.28. 20:08:33

@házelőtthinta: Úgy tudom, arrafelé kiváló élményfürdő üzemel: habzik a Rába - egy osztrák cég engedi bele a hozzáadott értéket. (Aztán lehet, hogy időközben változott az üzletpolitikájuk.)

Fajankó 2014.11.28. 20:08:33

@Golf2:

Viszont az Unioból beáramló pénzel jól jár a magyar adófizető, így zárul be a kör :)

puhacica 2014.11.28. 20:10:14

@Muscari: épp válaszoltam. köszönöm itt is! nagyon! :)

2014.11.28. 20:10:17

@Jess G: @Sanz: Teljesen egyetertek veletek a segelyezettekkel kapcsolatban, pont ezert soha nem szoktam tamogatni itt az olyan kommenteket hogy 'a lusta britek menjenek el dolgozni' stb. UK-ben kialakult egy rendszer ami generaciok ota mukodik nekik. Az a baj hogy ez extra parmillio emberrel, akik hirtelen megjelennek Europa egy sokkal szegenyebb reszerol, nem mukodik.

Pont ma lattam a hirekben hogy az uj roman kormanyfo azert lobbizik hogy Moldovat engedjek be az EU-ba; Ukrajna, Torokorszag csatlakozasarol is szo van. Szerintetek meddig fogja birni a UK, ha a jelenlegi szintu benefiteket kell fizetni minden EU-allampolgarnak aki beteszi a labat az orszagba, es a fel vilag az EU-hoz fog tartozni? Az egyetlen amit tehetnek hogy tovabb fizetik a penzeket a briteknek akik mar ugyis menthetetlen agyhalottak, a tobbieket meg csak akkor engedik be ha dolgozni is hajlandoak. Ez a normalis bevandorloknak lesz a legjobb, igy javul a tarsadalmi megitelesuk es nem vadolhatjak oket azzal hogy a benefit miatt jonnek.

Fajankó 2014.11.28. 20:15:37

@maxval birca hozzászóló:

"Most a nyugat hanyatlása után"

Le vagyok maradva, irány Bulgária... :))))))

Muscari 2014.11.28. 20:25:33

@Jess G: Itt London ban azért más, én ismerek harmincas házaspárt, akik McDonald's ban dolgoznak, és tök normálisak. Bár ahogy el szoktam nézni a kasszásokat ha néha betévedek, lehet némi igazad ;-)

puhacica 2014.11.28. 20:27:50

el kell, hogy mondjam, hogy itt pityergek a gép előtt. annyi segítséget, infót kaptunk az utóbbi időben tőletek, hogy nem is tudom, hogy fogom megköszönni. hálás vagyok mindenkinek, aki csak egy aprócska tippel, ötlettel is a segítségünkre volt! na de most visszaszorítom a szentimentális énemet és elmegyek fürödni. :)

Muscari 2014.11.28. 20:32:46

@puhacica: nagyon szivesen, de nam kaptam meg a valaszodat :-(

Elkuldod meg egyszer? Nem tudom, mi lehet a baj.

Muscari 2014.11.28. 20:34:50

@puhacica: ne mar, most en is meghatodtam. Nagyon szivesen segitek, nem varok semmit, egy koszonom is eleg :-)

Mindjart irok Macamucanak is, hogy mi van vele. O az elso, akinek a hataratkeleset konkretan "vegigasszisztaltuk" itt.

2014.11.28. 20:35:49

@Muscari: Londonban a 'vendegekkel' van nagy gond. En regen a Wood Green metroallomasnal levo Mekibe jartam melegedni mikor a buszra vartam, nem tudom mashol jobb-e a helyzet, de ott olyan arcok voltak hogy feltem volna ott dolgozni.

puhacica 2014.11.28. 20:41:06

@Muscari: elküldtem újra, remélem, most megérkezik. :)

tényleg, Macamuca! ő is friss hús ott. :)

2014.11.28. 20:44:50

@Mirjam2: Nekem nem lenne pofám pont benefit-re utazni, amikor munkaképes vagyok. Ez szerintem emberi gyarlóság kérdése, és nem nemzetiségé.

Keleti Szél 2014.11.28. 20:51:48

@rezsöatya: Meglehet épp a kacsához kell, talán műtétre készül. Tán kimerült a faggyúmirigyük.

Muscari 2014.11.28. 20:55:08

@Mirjam2: laktam 3 hetet Wood Greenben, úgyhogy megértem. Sok magyar lakik arra fele, az egyetlen oka az, hogy viszonylag olcsó, de ennyi elég volt belőle.

@puhacica: megkaptam, írok majd ha hozzáférek a géphez.

Taxomükke (UK) 2014.11.28. 21:09:04

@Mirjam2: "...mennyit fizetnek ezek az allamok az EU-nak, hiszen ok 'netto befizetok'."
A minap megjött a feleségem befizetett adójáról a tájékoztató, fillérre le van írva benne, mire mennyit fordított belőle az állam (UK).
Az EU-tagságra konkrétan az adó alig több mint 0,5%-át.
Védelmi kiadásokra ennek a hétszeresét. (!)

2014.11.28. 21:28:24

@tableno: Nyugati propaganda.

Herr Géza 2014.11.28. 21:39:16

@maxval birca hozzászóló: Pontosítanék mester úr: Az első vendégmunkások olaszok voltak (az ezirányú szerződést 1955.-ben kötötték), utána a spanyolok, görögök, majd a törökök (1961.) jöttek. Érdekesség, hogy ezután sorban Marokkó, Dél-Korea, Portugália és Tunézia következett (a nagy csinadrattával fogadott egymilliomodik vendégmunkás portugál volt) és csak 68-tól jöttek a jugók. Ugyanakkor a 66/67-es recesszió már jelentősen visszafogta a lendületet és a projekt az olajválság kitörése miatt 1973-ban végképp leállt. Azt is kevesen tudják, hogy az államközi egyezmények keretében "behozott" 14 millió (!) vendégmunkásból 12 millió visszatért hazájába....

peterthefirst 2014.11.28. 21:54:23

Cameron csupan a UKIP fele hajlo szavazokat probalja visszaszerezni, egyenlore keves sikerrel. Mivel a feher kereszteny K.europait utni nem szamit rasszizmusnak ezert most mi vagyunk a celpont. Szerencsere csak a politikaban, a mindennapi eletben ezt egyaltalan nem tapasztalom.

Aye aye 2014.11.28. 21:59:41

@puhacica: Ha már így felhívták a figyelmem a blogodra, beleolvastam és vidáman láttam, hogy hitbéli kérdéseket és a mosogatást a hanyatló nyugaton, mint megváltást tekintve egyetértünk. Illetve én is Mekdonácban gondolkodom, a múltkor már majdnem rákérdeztem a mekiben kiscsajnál, hogy adjon tippeket, hogy lehet kibírni mert állítólag elég fárasztó munka. De van ismerősöm, aki ezt csinálja Németo-ban, és úgy vagyok vele, hogy annyit én is kibírok, mint ő, szóval nem lesz gond. Már csak norvégul kéne tudni (mi azt néztük ki) :)
Tényleg, hogy ment a múltor az angol James-szel?

Muscari 2014.11.28. 21:59:44

@titusvespa: én sem, sőt.

Megdöbbenéssel olvastam viszont, hogy Bécsben utálják a magyarokat, szeretném tudni az okát. Csak nem a régi mariahilferes bevásárlások kapcsán alakultak ki ezek az előítéletek?

montroyal ( CAN qc) 2014.11.28. 22:00:44

@diggerdriver: igen kotelezo senki sem ad szerszamot ... az elso kerdes ; szerszamod van .. van ahol a fonoknek van pl nalunk de keves szerszam kell a karosszeriaban .. mechanicba kell ... sokszor kevesebb penzt adnak ,addig amig nem veszel sajatot es a fonoket hasznalod ...

Muscari 2014.11.28. 22:16:12

@Aye aye: már oda sem könnyű bekerülni, lásd amit Jess meg én írtunk feljebb.

Itt egy friss sztori szupermarket fronton. Ugye sokan el tudnák képzelni az első munkájukat egy hiperben vagy szuperben, sokan csinálják otthon is. Sajnos azonban az állásokat az ott dolgozók ismerősei kapják meg, kívülről bekerülni szinte esélytelen.

Egy példa. A Sainsbury's-be elvileg a weboldaukon kell jelentkezni egy teszt kitöltésével. Na most a teszt olyan, hogy ha nem mondják meg a válaszokat előre, mindenképp elbuksz. Nekünk hármunknak három diplomával nem sikerült, de egy volt üzletvezető barátom is elvérzett már háromszor.
A valódi üresedéseket az üzletek dolgozói közösségi helyiségeibe teszik ki a faliújságra, hogy mindenki szólhasson az ismerőseinek.
Nekik meg csak telefonos interjú van, teszt nincs.
Az egyik manager azt mondta, hogy sokkal jobb ez így nekik, mert ja rendesen meghirdetnék az állásokat akkor több ezren (!) jelentkeznének, nekik meg nincs idejük ezzel foglalkozni. És sajnos így is mindig találnak elég embert.

Ez London, hogy vidéken hogy működik azt nem tudom.

puhacica 2014.11.28. 22:18:39

@Aye aye: en tudom, hogy piszoknehez melok vannak, dolgoztam mar napszamban, menzan, szallag mellett, ejszakai muszakban, szoval nem egy leanyalom, amire keszulok, de most ugy erzem, erre van szuksegem.
Norvegia? tudjatok, mi a csizio! :) hogy alltok a nyelvvel? nehez megtanulni?
James megdicsert bennunket most a masodik alkalom utan. igazabol arra jottunk ra, hogy o is elvezi ezeket az orakat. mindenfelerol beszelgetunk, tovabb is tartja az orakat, de nem engedi kifizetni a plusz idot. engem mondjuk rohadtul idegesit, hogy nem tudok olyan gyorsan beszelni, mint ahogy gondolkodok. meg ot azert konnyu erteni, nagyon szepen es lassan beszel. :)

2014.11.28. 22:18:56

A UKben is kell a sajat szerszam az autoszereloknek, marmint a basic - a kicsmaban hallottam neg vagy 1 eve

mirjam, elolvastam Cameron brain fartjat. Rovid velemeny:
1. Kulfoldieket a UK bortonokbol deportalhassak - jogos. Miert fizessem az adombol a kulfoldiek ingyen B&B-et. Amiota tudom, hogy a UKban open prison uzemel, azota megjobban ezt gondolom. Az utolso szamok szerint a fo kukfoldiek a UK bortonokben: Irek (ugye, hogy igazam van?!), lengyel, roman, nigeriai, litvan, jamaika. Azert K-Europa kitesz magaert.
Az albanok is elol vannak, bar, mint tudjuk az egy masik Albania egy parhuzamos univerzumban
A UKnak 70 orszaggal van szerzodese arrol, hogy hazatoloncoljak oket. Azonban az orszagok nem kerik a foglyokat. Ki erti ezt??? Mar megint hulyet csinalnak a UKbol
A deportalasi osszeg eleg magas. Kellene valami automatikys gyorsitott eljaras

2. Kulfoldi menjen haza 6 honap utan munka nelkul - science fiction. UKban nincs exit check. Azt se tudjak ki van az orszagban az EUn kivulrol. Allando rohej targya, hogy nem tudjak ki van bent es kint

3. Addig ne johessen bevandorlo a szegenyebb EU orszagbol, amig annak a gazdasaga nem konvergal - ok, de csak akkor, ha a hivatalos olasz es gorog gazdasagi statisztikat nem fogadjuk el. Egyebkent ez a Tanato doki vizioja.

Az EU szerzodest modositani kell, ez nem ketseges. Jelenleg nem fenntarthato.

A Blair es a Hollande fele szocialista (benefites) remalmot meg gyorsan el kell felejteni es mindket orultet elzarni a kozveszelyeseknek valo helyre vagy deportalni oket a fasiszta svedekhez.

2014.11.28. 22:30:12

@Muscari: Ez nem jó hír számomra. :(

2014.11.28. 22:35:14

@charlieharper: a kulfoldi bortonlakok kozott nem meglepo modon a romanok utan a pakisztaniak jonnek. Azert elgondolkodtato, hogy a romanoknak es lengyeleknek milyen rovid ido alatt sikerult dobogosnak lenniuk.

Viszont India meg hatul van a listan, kulonosen erdekez ez a joval nagyobb es hosszabban a UKben elo indiai lakossaghoz nezve.

Na, akkor ennek a fenyeben, csodalkozunk a k-europaiak hirneven?

Muscari 2014.11.28. 22:37:44

@Philosoraptor: lehet, hogy vidéken jobb a helyzet. A bevándorlók 90%-a szerintem Londonba jön.

Muscari 2014.11.28. 22:40:22

@charlieharper: hat sajnos nem kell csodálkozni, sok szemetet össszehord itt a szél.

morsels (törölt) 2014.11.28. 22:40:29

@Muscari:
Ez minden (vagy majdnem mindegyiknel) nyugati cegnel igy van.
Legalabbis melos szinten. Ennek is megvan a maga oka, aminek van ertelme is. Kiveve azoknak, akik nem tudnak bejutni ahhoz a ceghez.

morsels (törölt) 2014.11.28. 22:41:10

@charlieharper:
"Az albanok is elol vannak, bar, mint tudjuk az egy masik Albania egy parhuzamos univerzumban"

Segitek.
Koszovo.

morsels (törölt) 2014.11.28. 22:43:37

@Philosoraptor:
Nezd, en nem ismerem az europai viszonyokat...
De valamikor regen en is azt mondtam, hogy ha kell, az elejen akar szart is lapatolnek.

Aztan kiderult, hogy egyreszt vinned kell a sajat lapatodat, masreszt arra is sokan jelentkeznek es vilagos, hogy olyat vesznek fel, akit ismernek.

2014.11.28. 22:48:06

@Muscari: A cég "politikája" nem hiszem, hogy változna a távolság függvényében.

2014.11.28. 22:50:44

@morsels: Értem, de azért érdemes megpróbálni legalább nem legalulról indulni. Nyilván egy mérnöknek sokkal nagyobb áldozat mosogatni v. kávét főznie, mint nekem. :)

morsels (törölt) 2014.11.28. 22:59:18

@Philosoraptor:
Nezd, en nem mondok mar semmit.
Annyiban eddienek es hintanak is igaza van, hogy nem olyan egyszeru, mint amit a sikertortenetekbol az emberek kiolvasnak, levesznek.
Nyilvanvalo, hogy ide is azok irjak le a torteneteiket, akiknek bejott,nem azok, akiknek nem.
Meg vannak olyanok is, akik meg kuzdenek, de latjak ertelmet.

Dehat elvileg nem errol szol az egesz? Hogy elhatarozzuk magunkat, aztan teszunk erte?
Ha valaki ugy erzi, hogy mennie kell, akkor az menni fog. Nem fog hallgatni senkire.

kardio1 2014.11.28. 23:13:38

@maxval birca hozzászóló: Pedig a koràbbi hozzàszolàsaidbol nekem az jött le, hogy a nyugat hanyatlik, Oroszorszàg erôsödik, és hogy a nyugat el fogja vesziteni hegemon helyzetét és a vezetô szerepet.
Mert vezetô hatalmak mindig is voltak a történelemben.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.11.28. 23:13:58

@Mirjam2: Szerintem meg -bocsass meg- de netto hulyeseg ez a 4 eves limit . Mittudomen, legyen 2 evnyii ledolgozott munkaviszony itt limit munkanelkuli tamogatasra it ( mint ahogy talan otthon is van) , de az mindenkire ervenyes legyen. De az, hogy csak az europaikat sujtjuk, az nem palya. Egyebkent meg en hala egnek egy benefithuszart sem ismerek az itteni magyarok kozul. Pedig ismerek par embert.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.11.28. 23:17:20

@Philosoraptor: Ez igy van, nalunk pl. ezert is ment vegul vissza unokatesom. Itt tavol volt a lanyatol, igaz kitchen porterkent volt meloja, de az nem potolta a szakmajabol kiesett idot ( villmernok, plc-vel foglalkozott korabban, meg megkorabban villanyszerelessel) , sem a gyerekkel eltoltendo idot. Visszament. Lehet kijon meg, de nem akart "elbutulni" . Az angol miatt kar, mert alapfokon beszel csak, de abszolut nem negativ elmenyekkel tavozott, sokkal inkabb ugy, hogy vegre tudja mit szeretne.

En abszolut megertem, masok a prioritasok.

M. Péter 2014.11.29. 00:12:26

@skye8: Az EGT-n és Svájcon kívülről már most is elég nehéz bevándorolni? Azt javaslod, hogy munkavállalási engedélyt se adjanak ki, befektetőket se engedjenek be, házastársakat sem?

2014.11.29. 01:05:49

@morsels: Eddie nem ír hülyeségeket, belátom. Hinta csak a szokásos mantrát nyomatja, ezt élvezi. :)

Biztos vagyok benne, hogy nem olyan egyszerű, mint amilyennek sok esetben tűnhet. Belegondol az ember, hogy nincsen közvetlen segítsége, mindent idegen nyelven kell intéznie, és a többi apróság, ami adódik. Nagyon kemény, de ha egyszer itthon nincsen jövő, akkor marad ez az opció.

M. Péter 2014.11.29. 01:06:56

@maxval birca hozzászóló: Az NSZK-ban 1960-tól 1973-ig általában 1% alatt volt a munkanélküliség a vendégmunkások özöne ellenére, a legmagasabb 1967-ben, 1,3%, a legalacsonyabb 1965-ben és 1966-ban, csak 0,3%. Ez olyan alacsony szint, hogy gazdaság növekedését korlátozza a munkaerő hiánya sok területen.

M. Péter 2014.11.29. 01:13:41

@wuaaa [nor]: Valaki nemrég pedig azt írta, hogy Ausztria nem fizet családi pótlékot a külföldön élő gyerekek után.

M. Péter 2014.11.29. 01:14:46

@M. Péter: Az első mondat kijelentő mondat akart lenni, nem kérdő mondat.

skye8 2014.11.29. 06:11:02

@M. Péter: nem javasoltam hanem erdeklodtem hogy miert nem lehet valtoztatni a szocialis juttatasokon illetve a bevandorlasi torvenyen.nem elek Angliaban,ezert mereszeltem megkerdezni.vilagos-e?

skye8 2014.11.29. 06:17:04

@Mirjam2: moldovaban sok roman el,a roman kormanyfo ertuk lobbizik.

maxval birca hozzászóló · http://bircahang.org 2014.11.29. 09:03:57

@Fajankó:

BG nem alternatíva. BG a nyugat része, pont ez a baj.

Muscari 2014.11.29. 11:28:10

@Philosoraptor: ez attól függ hogy mekkora a túljelentkezés. Ha nincs elég ismerős, akkor biztosan hirdetnek.

Muscari 2014.11.29. 11:33:41

@tildy[UK]: nem talált munkát mint villamosmérnök? Ez azért szomorú, remélem, hogy csak a hiányos nyelvtudás volt az oka. Az is igaz sajnos, hogy kitchen porterként a nyelvtudás csak visszafelé fejlődik, ha ha nem tanul külön mellette.

Muscari 2014.11.29. 11:37:42

@M. Péter: Ha annyira nehéz, akkor hogy lehet, hogy a cikk azt írja, hogy a bevándorlók több, mint 50%-a az EU- kívülről jött? Több, mit 100 ezer mérnök, informatikus és egészségügyi dolgozó jött volna harmadik országból? Valahogy kétlem.

kardio1 2014.11.29. 12:56:00

@maxval birca hozzászóló: Pedig mindig is volt egy-egy dominàns hatalom. Ha valaki àtveszi Amerika szerepét, az nem Oroszorszàg lesz, hanem vsz. Kina.

maxval birca hozzászóló · http://bircahang.org 2014.11.29. 13:34:29

@kardio1:

Kína gazdaságilag jóval Oroszország előtt van.

Jelenleg KÍna érdeke, hogy se az USA, se Oroszország ne legyen domináns, de egyik se bukjon meg teljesen. Ez kedvező az oroszoknak is.

wuaaa 2014.11.29. 14:44:28

@M. Péter: " Valaki nemrég pedig azt írta, hogy Ausztria nem fizet családi pótlékot a külföldön élő gyerekek után. "

Nagyon meg lennék lepődve, ha ez igaz lenne.

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.11.29. 16:27:06

@Philosoraptor:

ez egy baromság, hogy otthon nincs jövő, bezzeg Nyugaton van. Ott van jövő, ahol csinálsz magadnak jövőt! Nem országfüggő ez. Tény hogy a melós jobban él Nyugaton mint otthon, de ez nem azt jelenti hogy csak Nyugaton van jövő.

M. Péter 2014.11.29. 16:35:49

@Muscari: Ez a statisztika azokat számolja, akik 1 évnél tovább terveznek maradni, nem azokat, akik ténylegesen letelepednek, pl. benne vannak az egyetemisták is. Az EU-n kívülről érkezők között van 125000 diák, 56000, aki dolgozni jött, és 40000 családtag,

Aye aye 2014.11.30. 12:56:58

@Muscari: Hát igen, nyilván attól is függ, hogy hol és hogyan hirdetnek, hogy mekkora a munkaerőhiány, gondolom Londonban van szabad munkaerő dögivel. Tesconal én is dolgoztam igaz rég volt már és nem is áruházban voltam, de egy sima hirdetés és egy sima interjú után vettek fel (friss diplomásként). Azóta lehet, hogy változott a helyzet, de Északon még mindig hirdetik az ilyen állásokat, többet is láttam mostanában a neten. Mindenesetre egyelőre a nyelvtudásban nagyobb akadályt látok. Persze ha már folyékonyan beszálnék norvégul, akkor már a saját területemen is elhelyezkedhetnék. Mekibe csak azért mennék, hogy tanuljam a nyelvet. Ez itt a nagy feladvány. :)

Aye aye 2014.11.30. 13:07:12

@puhacica: Na akkor hajrá a nyelvtanulással! Menni fog az. Én csak röhögök magamon, hogy 10-15 évig készültem arra, hogy majd angol nyelvterületen fogok élni, aztán rájöttem, hogy az emberemnél ez nem cél, lemondtam a dologról, aztán ő kitalálja, hogy mégis menjünk, én boldogan, hogy persze! - de Norvégia. erre most tanulhatok egy új nyelvet :)))) Nem bánom amúgy, nagyon megszerettem ezt az egész ötletet, az országot így a távolból, csakhát azért mégiscsak egy új nyelv a nulláról.. Hát nyomom, ahogy tudom, nem annyira nehéz, (a kiejtést és a pergő nyelvüket leszámítva) csak ugye 1-2 év alatt szeretnék olyan szintre eljutni, mint angolból 5-6 év alatt, és ez inkább álom, mint a valóság. :)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása