oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. szeptember 05. 06:48,  Amerika vagy Magyarország? 433 komment

2014. szeptember 05. 06:48 Határátkelő

Amerika vagy Magyarország?

A mai alighanem a blog történetének egyik leginkább érzelemgazdag írása, vallomás a javából. Szerzője, Mónika az Egyesült Államokban él (immár nem először), és egyszerre birkózik a honvággyal, aggódik kislánya jövőjéért, és próbálja megtalálni a helyes utat. Miközben olvastam a történetét, az jutott eszembe, hogy olyan írás ez, mint amikor átszakad egy gát.

Egyesült Államok, New Jersey, Warehous.jpg

„Íme, a történet. Vigyázat, nagyon szubjektív! Életem legnagyobb dilemmájával küszködöm minden nap. Először is elnézést kérek mindenkitől, aki otthon keményen dolgozik, és alig bír megélni a fizetéséből. Ez a poszt nem arról fog szólni, hogy milyen nehéz itt a boldogulás, hanem, hogy miért hiányzik Magyarország.

Én is keresztülmentem otthon a munkanélküliség örömein, történetesen a legjobb részén, amikor az ügyintézőm a munkaügyi központban minden alkalommal úgy nézett rám, mint egy sorozatgyilkosra… és még sorolhatnám.

Ami miatt elsősorban leültem írni, az hogy ejtsek egy-két szót arról, miért nem jó az, ha magyarok elmennek külföldre és onnan szidják a többi magyart, mert ilyet sokat olvasok, és ez nagyon bántó. Szerintem ez olyan, mintha belehánynánk a saját levesünkbe, amit aztán később meg kell, hogy együnk. Én le fogom írni, nekem pozitívum volt, hogy magyar vagyok.

Azt is megértem, hogy másoknak rosszak a tapasztalatai, de amikor azt olvasom, hogy óvakodj honfitársaidtól, akkor nagyon rossz érzés fog el. Nem szabad általánosságban beszélni. Ez érvényes Amerikára is, hiszen a másik ok, ami miatt írni akarok, hogy sokszor olvasok és hallok ilyesmit: az amerikaiak hülyék, buták, nem tudják, hol van Magyarország, nem lehet velük értelmesen beszélgetni.

Én most megint Amerikában vagyok tavaly decembertől (1999-2006-ig éltem itt), van egy reklám, amiben a Viking Cruise nevű dunai luxushajó túrát reklámozzák. A reklám egyértelmű fénypontja Budapest a Parlamenttel és a Budai Várral. Gyönyörű képek!!!

Bizony az emberek ismerik Budapestet és még nem hallottam olyat, hogy ne azt mondták volna, milyen gyönyörű. Van, aki nem ismeri, de otthon is vannak emberek, akik összetévesztik a hét vezért a hét törpével (igen, ez sértő így, de az is sértő, amikor Amerikát hülyézi le valaki úgy, hogy itt van két hete vagy úgy, hogy itt volt három hétig és máris szakértőnek érzi magát).

Első találkozásom a „Nagy Almával”

Én először 1997-ben jöttem New Yorkba. Nagy álmom volt, hogy megismerjem ezt az őrült várost, de tudtam, hogy mint turista, nem lennék elégedett, hiszen sok idő kell ahhoz, hogy egy ekkora várost megismerjen az ember és nagyon sok pénz is.

Ezért jelentkeztem egy hirdetésre. Hatszáz dollárt kellett fizetnem a csajnak, aki várt a reptéren. Nála laktam Manhattanben, amíg meg nem találtam nagypapát és fiát. Ők Erdélyből jöttek ide, így magyarul folyt a társalgás apuka munkahelyén.

Ékszerész a szakmája, háromszor is meginterjúvoltak, megkérdezték, tudok-e töltött káposztát csinálni, de úgy hogy ne legyen benne tejföl, hiszen zsidó családoknak nem szokás húst és tejterméket együtt enni. Igen, igen, tudok főzni káposztát, mindenre igent mondtam (aztán később nemet…), elmondták, milyen nehéz a munka, de én kész voltam elfogadni az ajánlatot.

Jött a döbbenet az első teljes napomon. Reggel 7-től este 11-ig dolgoztam, ez volt a rövid műszak. Aztán éjjel 12-kor, egy buli kellős közepén nagypapa meg akarta fogni a mellem, miközben mosogattam. Nagypapa nagyon csúnya, ezért nemet mondtam. Ha egy kicsit szebb lett volna, talán beadom a derekam.

Nem fogadta el a nem választ, ezért kergetőztünk az ebédlő asztal körül, szerencsére nem csak csúnya volt, hanem lassú is. Aztán Apuka meg akarta masszírozni a hátam, neki is nemet mondtam, mert nem voltam benne biztos, hogy tudja, hol van egy női alkalmazott háta. Aztán Anyuka azt látta rajtam, hogy nem vagyok boldog ezért úgy látta, jobb, ha másik helyet keresek.

Nem mertem elmondani, hogy boldogtalanságom oka csupán annyi, hogy nagypapa nagyon ronda és a kedves férje már reggel fél hatkor kétszer is felébresztett, hogy fitogtassa masszázs tudományát, de elmentem. Végül mégis visszahívtak, mert senki nem bírta ezt a tempót. Hat hónapig bírtam, aztán hazamentem, de hívott vissza Amerika, meg a barátnőm, akinek én szereztem állást New Jerseyben. Így másfél év után visszatértem 1999-ben.

2. felvonás – elkényeztetve bébiszitterként

Életem talán legszebb három és fél éve volt. Akkor azt hittem, soha nem akarok hazajönni. Nagyon klassz életünk volt itt a lányokkal. Sok magyar csajt ismertem meg, és mi segítettünk egymásnak. Valahogy elterjedt a jó hírünk és kézről kézre jártunk a gazdag New Jersey-i anyukák között. Megbíztak bennünk és volt is ok rá, mert jók voltunk. Kaptak tőlünk valami mást.

Tudtunk angolul, felelősségteljesen végeztük a munkánkat, neveltük is a gyerekeket (pl.: nem engedtük, hogy az legyen a játék, hogy kiborítjuk a szőnyegre a chipset és azon ugrálunk). Autót kaptunk és az volt a munkánk, hogy boldogan elköltsük a pénzt a gyerekekkel, amit kapunk az aznapi boldogsághoz. Ez új volt nekem.

Bár voltam Kanadában másfél évet és azt is szerettem, de ott középosztálybeli családoknál dolgoztam és más volt a zsebpénz fogalma. Ezek a családok tényleg kényeztettek minket, ami intelligenciára vall, hiszen az, akire a gyereked bízod, boldog kell, hogy legyen, főleg, ha a házadban él. Mi boldogok is voltunk.

De aztán jött a szerelmi bánat és én haza akartam menni. És akkor ott térdelt a férfi a munkaadóim házában, akire egész életemben vártam. Megjött a csoda. A férjem. Már nézegettem a jegyeket, de a csoda férfi, azt mondta, hogy hadd legyen a zöld kártyám (ez egy vicc volt a csajok között, ha megláttunk egy jóképű fiút azt mondtuk, nézd, ott jön a zöld kártyád).

Szóval a csoda pasi a férjem lett, de a zöld kártyán most dolgozunk harmadszor és én már megint azon gondolkozom, hogy hazamegyek, mert olyan rohadt módon hiányzik Magyarország, hogy azt nem tudom szavakba önteni. Azért megpróbálom.

Szerintem három dologgal tudom kifejezni, hogy mennyire mások vagyunk mi, magyarok, az összes negatívummal együtt én sokkal jobban szeretem a hazámat, mint bármit, bárhol a világon.

Három történet, ami itt nincs

Céges vacsora, egy hűvösvölgyi étteremben. Húsz, harminc ember ül egy hosszú asztalnál. Főnökünk egy nagyon jópofa ember (a történet után páran lehet, inkább bunkónak fogják hívni, de mi szeretjük). A pincérnő minden óhajunkat lesi egy akvárium mellett állva. Főnökünk odaszól neki: nekem udvaroljon, ne a halaknak, én legalább olyan jól úszom, mint ők. Az a különbség köztem és a halak közt, hogy én nem a farkammal hajtom magam.

A pincérnő berohan a konyhába, eldönti, hogy bunkó vagy jópofa a főnököm. Jópofa, fél óra múlva mosolyogva megjelenik, és azon gondolkozik, milyen az, ha valaki farok nélkül úszik legalább olyan jól, mint a halak. Egy ilyen történetért az összes feminista pincérnő beperelné a céget itt Amerikában. Ezért is van honvágyam.

Barátnőm meséli, hogy évek óta nem látta egy fiú barátját, aki, amikor meglátja, azt mondja neki: nem tudom mit csináltál magaddal, meghíztál, lefogytál, de k.... jól nézel ki (megjegyzem, hogy én sajnos nagy káromkodós vagyok, de leírva olyan csúnya, inkább kipontozom).

Ülünk a játszótéren tavaly nyáron a huszadik kerületben, a házunk előtt. Az egyik szomszéd el akarja rabolni a legjobb fej apukát. Mondom nekik, hogy a múltkor is itt ültem két órát, a negyed óra helyett, amit ígértetek, és ez nem igazság, hogy ti felmentek pálinkázni, én meg megint itt ragadok.

Néztek egymásra tanácstalanul, én meg rájuk és azt mondtam: hozzátok le a pálinkát. Boldogan felkiáltottak: nem is rossz ötlet! Így pálinkáztunk aztán elég sokan a végén a házunk előtt, amiért itt Amerikában komoly büntetés járna.

Ez hiányzik nekem otthonról. A színes világ, a jókedv, ami tudom, sokszor hiányzik, mert nehéz az élet és még sorolhatnánk.

Az én nagy dilemmám

2006-ban hazamentem a kislányommal, aki akkor majdnem kétéves lett. A férjem nem jött, hogy miért nem azt itt most nem részletezném. Nekem egyből lett állásom, kicsit túl hamar is, egy amerikai cégnél, ahol előtte már kétszer dolgoztam, így nem volt nehéz dolgom bekerülni, szerencsém volt.

A kislányom nagyon szeret emberek között lenni, és neki a bölcsőde nagyon tetszett. Én sírtam reggelente a metrón munkába menet, mert nekem nagyon nehéz volt elszakadni tőle. Furcsa volt itthon először, meg kellett szokni az új ízeket, más termékeket, főleg a gyerek miatt, nekem nem volt problémám, hiszen otthon sokkal jobb ételek vannak szerintem.

Inkább az volt furcsa, hogy olyan mufurcnak tűnt mindenki Amerika után, ahol az kér bocsánatot a másiktól, akinek a lábára lépnek, merthogy útban voltam. Hamar elfelejtettük Amerikát. Nekem igazság szerint nem is hiányzott hét éven keresztül.

A férjem utánunk jött egy év múlva, 2007-ben. Mi otthon elváltunk, de nagyon jó kapcsolata maradt a kislányunkkal és mindkettőnknek nagyon fontos volt, hogy a kislányunk boldog legyen, nem vált két ember őrült huzavonájának áldozatául. Megpróbáltuk együtt is, de nem ment. Sok minden szétszakított minket. Egyszerre vesztettük el az állásunkat és nem volt pénzünk, albérletben laktunk és ez borzasztóan hatott az amúgy is labilis lábakon álló kapcsolatunkra.

Én visszaköltöztem anyukámhoz a kislányommal, de továbbra is megmaradt a jó kapcsolat, hetente háromszor is elvitte a kislányunkat, és ha segítségre volt szükségem ott volt, de sajnos az éjszakai műszakot nem tudtam bevállalni egy munkahelyen, ahová felvettek, ezért megint munka nélkül maradtam, amiért utólag már hálás vagyok, mert elvégeztem egy tanfolyamot, amit meg kellett pályázni, az EU fizette.

Gyógypedagógiai asszisztens lett belőlem és még abban az évben, amikor megkaptam a bizonyítványt, el is tudtam helyezkedni egy iskolában, ahol nagyon boldog voltam. Sajátos nevelési igényű gyerekek között dolgoztam, akik nagyon különlegesek. Nagyon színes kis világ ez, mind a gyerekek, mind a felnőttek miatt.

Kerek volt az élet

Nekem kevesebb volt a fizetésem százezer forintnál, de nem volt bankhitelem es én jól kijöttem ebből. Elnézést, ha bárkit megsértek, de én nem dohányzom és nagyon ritkán fordult elő, hogy a pénztárcámból alkoholra vettem ki pénzt, ezzel nagyon sokat lehet spórolni.

Nem tudtam elmenni ugyan hosszú utazásokra, de mi nagyon szeretünk egy-egy hétvégére elmenni bárhova Magyarországon. Annyira gyönyörű a mi kis hazánk, annyi szép hely van, és aki vidéken jár, az tudja, hogy más a kiszolgálás, sokkal kedvesebbek az emberek, mint Budapesten. Nekem kerek volt az élet így. A fizetésem háromszor emelkedett a két és fél év alatt, ami nekem nagy pozitívum volt, ráadásul iskolában dolgozni egyedülálló szülőként nagyon jó dolog, mert az összes szünetben otthon voltam a gyerekemmel.

Mindenkinek más a története. Én talán azért voltam boldog így is, mert már sokat utaztam, többször eljöttem otthonról hosszabb távra, és itt Amerikában is nagyon sokat utaztunk.

Nálam azért más a határátkelő történet, mert a család vegyes. A kislányom itt született Floridában, tehát neki ez a szülőföldje. Már mondogatta nekem, hogy vissza akar ide jönni, mert ő itt született.

Az apja öt év után úgy döntött, visszajön ide, mert egyrészt lejárt a tartózkodási engedélye, másrészt meg ha volt állása, akkor a fizetésért kellett könyörögnie. Amit nem is mindig fizettek ki neki. Na, ezért tényleg nem érdemes a gyönyörű Budapesten maradni egy amerikainak.

Vissza Amerikába

Tavaly nyáron kijöttünk egy hónapra, és amikor hazamentünk nagyon rossz érzés fogott el a reptéren, itt New Jerseyben. Megint egyedül, a kislányom megint az apja nélkül. Kis gondolkodás után azt mondtam (az akkor már ex-) férjemnek, hogy ne is várjunk nyárig, tök mindegy, hogy az év elején kezd új sulit, vagy év közben, így végül decemberben idejöttünk.

Tudtam, hogy előbb vagy utóbb honvágyam lesz, de nem gondoltam, hogy a kislányom is szenvedni fog tőle. De így lett. Nagyon nehéz volt hallgatni, ugyanakkor azért is sírt, mert nem akart megint otthon lenni az apja nélkül. Ez aztán a dilemma.

Az iskola nagyon nehezen ment barátok nélkül, de nem panaszkodott, csak láttuk rajta reggel, hogy mennyire nem boldog. Amikor idejöttünk, a kislányom alig beszélt angolul, ezért neki olyan iskolába kellett menni, ahol volt angoltanárnő, aki külön segített neki beilleszkedni. Nagyon gyorsan megtanulta az angolt, ezzel nem volt gond.

Amikor idejöttünk, a férjem egy kedves ismerősénél laktunk egy Toms River nevű helyen. Onnan elköltöztünk, hiszen külön akartunk lakni és nagyon nagy szerencsénk volt, mert visszakaptuk azt a házat, amiben már laktunk 2002-ben.

A férjem bátyja mellett lakunk, az ő házukat béreljük. Én akartam mindenáron ide jönni az iskola miatt. Ebben a városban egy általános iskola van, tehát még ha költözünk is városon belül, a kislányunk ugyanoda fog iskolába járni. Ez fontos szempont volt, mert nem akartuk újabb változásokat kitenni.

Itt nagyon komolyan veszik a lakcímváltozást. Az iskolarendszer is nagyon másképp működik. A kislányom tanár bácsija azt mondta Toms Riverben, hogy a 22 gyerekből kb. hét fog együtt maradni, minden évben más tanárt kapnak. Ez engem nagyon elborzaszt.

Barátok nélkül

Többektől hallottam már, hogy ez azért jó, mert így könnyebben barátkoznak a gyerekek, de én sajnos pont azt látom, hogy a nagy átlaggal nagyon nehéz megbarátkozni, úgy, ahogyan otthon barátkoznak a gyerekek, ahol a játszótéren születnek jó kapcsolatok.

Ez a nyár gyönyörű volt most itt New Jerseyben, mégis alig láttam gyereket a játszótereken, pedig nagyon szép helyen lakunk. Több játszótér van a vízparton, szépek, igényesek. Hol vannak a gyerekek? Nagyon rossz érzés azt látni, hogy nincs kivel játszania a kislányomnak. Most talán kezdődik valami barátkozás-féle az utcában, de ez is olyan nehezen indul.

Írtam az elején, hogy ez egy szubjektív beszámoló. Otthon rengeteg gyerek között voltunk nap mint nap, minden huszadik kerületi, a városközpont közelében lévő játszótér tele volt gyerekekkel és szülőkkel. Nekem nagyon hiányzik ez a társas élet. Miközben azon aggódom, mi lesz a gyerekünkkel, valamelyik nap már elsírtam magam a férjemnek, hogy itt vagyok én is barátok nélkül.

Azok a lányok, akiket innen ismertem vagy hazamentek, vagy olyan messze laknak, hogy nem tudok velük kapcsolatban lenni. Az amerikaiak többsége pedig egyszerűen nem hív be a házába. Most lehet rám követ dobálni, hogy általánosítok, de én ezt nyolc év után teszem úgy, hogy én nagyon szeretek beszélgetni és ismerem a szomszédaim.

Amikor Floridában laktunk, szinte az összes szomszédot ismertem, de senkivel nem jutottam el odáig, hogy átjártunk volna egymáshoz. Nem tudom, mi kell ehhez.

Magyarul beszélni

Most olvastam egy blogot, amiben egy itt élő magyar anyuka írja, hogy alig beszel már hozzá a gyereke magyarul. Én ehhez nagyon ragaszkodom, de nagyon nehéz úgy, hogy én vagyok az egyetlen a gyerekem környezetében, aki magyarul beszél.

Ehhez kapcsolódva olvastam egy másik blogon arról, hogy mi lesz a határátkelők gyerekeivel. Ha több év múlva esetleg hazamegyünk, hol lesz az én magyar kislányom, aki gyönyörűen artikulálva beszélt magyarul már akkor is, amikor hazavittem és még nem volt két éves?

Most meg itt nyöszörög nekem magyarul, és ez mindennapos vitatéma köztünk, mert az angol már jobban esik neki. De ez is nehéz, mert ha társaságban vagyok vele, akkor esetleg ez udvariatlanságnak tűnhet. A bizonyítványában nagyon tetszett ez a mondat a tanár bácsijától: az egyik legudvariasabb és legszolgálatkészebb gyerek, akivel valaha találkoztam.

Magyar gyerek, amerikai gyerek

Nem is tudom, hogyan tudnám megfogalmazni, mi a különbség az itteni gyerekek és az otthoniak között (persze vannak kivételek). Egy amerikai véleményét mondanám inkább, így nem olyan igazságtalan.

Bankszámlát nyitottam itt, New Jerseyben. Kicsit bonyolultra sikeredett, mert túl sokat dumáltam magamról és elmondtam, hogy van már SSN számom (Social Security Number, azaz társadalombiztosítási szám). Azt mondta a hölgy, hogy ha az van, akkor fel kell venni adatként, de odahívta a kolléganőjét, hogy megbeszéljék.

Aranyosan kérdezgettek mindenféléről, és az odahívott hölgy azt mondta nekem (a végén már térdelt az asztal mögött, és összetette a két kezét – nem viccelek): arra vigyázz nagyon, hogy a tiéd ne váljon olyanná, mint az amerikai gyerekek, akikből valahogy hiányzik a gyermeki ártatlanság, olyan határozottak mindennel kapcsolatban. Én őket Miss Öntudat gyerekeknek hívom, persze nem mindegyik ilyen.

Még egy vélemény, ami szintén nem magyar, hiszen a férjemtől származik. Amikor először hazajött velem Magyarországra, elmentünk Nógrád megyébe, gyerekkorom legkedvesebb színhelyére, Karancslapujtőre. A férjem azt mondta utána, hogy nagyon tetszett neki az egész utazás, mert Amerikában ilyet már sehol nem lát az ember.

Valahogy úgy fogalmazott, hogy ebben a kis faluban olyan ártatlanok az emberek, nem szivárgott be a divat, az emberek a szó legnemesebb értelmében egyszerűek. Én is mindig azt szerettem ebben a faluban, hogy az emberek köszönnek egymásnak, szinte névről ismerik egymást, és a magyarok és cigányok is tudnak együtt élni. Hajrá Karancslapujtő!!!!!!

Merre tovább?

Mi legyen??? Ha valaki tudna nekem valami értelmes tanácsot adni, mert csak másodperceim vannak, hogy lépjek valamit, mert a papírjaim intézni kell, ami sokba kerül. Az első nyomtatvány 410 $ volt, most jön az orvosi vizsgálat, az első hely, amit felhívtam, 415 dollárt fog kérni, a második nyomtatvány 900 dollár és még ki tudja, mennyit kell fizetni (mindez ügyvédi díj nélkül).

Most úgy érzem, minden otthoni rosszat elfelejtettem a honvágy miatt, itt viszont minden rossz érzésem felerősödik, talán azért nem vagyok egyáltalán objektív, de féltem a kislányom a jövőtől.

Otthonról azt hallom, hogy gondoljak a gyerek jövőjére. Erre gondolok mindig, neki itt mindig van, hiszen amerikai állampolgár, de én magyar vagyok, és nem akarom elveszíteni a magyar gyerekem.

Ami engem itt nagyon megijeszt, az a társadalmat átható erőszak, ami nálunk otthon a mindennapi verbalitásban nyilvánul meg, de itt a gyerekek ölik egymást az iskolában. Fegyverrel, pisztollyal, késsel.

Nem ragozom a híreket, otthon is biztos mutattak a pennsylvaniai fiút, aki megkéselt majdnem húsz társát. Ijesztő az egész. Nem is beszélve a pedofilokról, akiket meg is ismerhetek, hiszen itt vannak a környéken, ezt meg lehet nézni a neten, ha beütöm a címem.

Csak egy otthont

Amikor elkezdett sírdogálni, hogy hiányzik neki a lakásunk, az iskolája, akkor éreztem rajta, hogy nem tudja megfogalmazni, mi az a honvágy. Végül sikerült neki, egyszerűen annyit mondott: nem akarok két otthont, csak egyet, de apa nélkül sem akarok élni. Itt áll meg a tudomány, mert az apja nem akar Magyarországon élni, ott neki aztán tényleg nem volt jövő.

Kérdeztem tőle, mi az, ami nem hiányzik. Olyan nincs, még a busz is hiányzik neki. Ha valakinek a 23-mas busz hiányzik, az már tényleg szenved.

Most megegyeztünk, hogy kipróbálja az iskolát, amit ő szeretne nagyon. Már beiratkoztunk, jó érzésem van ezzel a sulival kapcsolatban (már csak azért is, mert mellette van a rendőrség, szomorú vigasz, tudom).

Azért is jó másokkal beszélgetni, mert mindig tud valaki olyat mondani, amin mi nem gondolkozunk el. Leültem egyszer az öbölnél a kedvenc padomra, már ott ült egy férfi a kutyájával és odavitt a lábam. Elmondtam neki a dilemmámat és azt mondta, hogy adjam meg neki az esélyt az új iskolára, mert ha nem, akkor otthon úgy fogja érezni, meg sem próbálta. Ez akkor sokat segített.

A sógornőmnek meséltem, hogy az nem volt jó a tanár bácsiban, hogy nem volt benne semmi anyáskodás. Otthon a kislányomat megölelte a tanár nénije és én is ezt láttam a suliban, ahol dolgoztam, hogy a tanár egyfajta barát is tud lenni, és pótanya.

Erre azt mondta a sógornőm, hogy ne számítsak arra, hogy még ha női tanárt kap is, hogy megölelik, mert itt félnek az emberek a perektől, ha esetleg rossz helyen érinted meg, még azt hiszik, hogy pedofil vagy. Beteg dolog, és attól még lehet normális a suli, hogy nem öleli meg a tanár néni, de ez a világ annyira távol áll tőlem.

Meg kell tanulni kiállni magunkért

Ami otthon nagyon rossz, és amin nagyon hamar változtatni kellene, hogy az emberek nem mernek kiállni a saját igazukért. Nagyon sokan panaszkodnak, de nem tesznek semmit azért, hogy változtassanak a saját helyzetükön.

A két legszörnyűbb dolog, amit otthon hallottam: valaki azt mondta egyszer, hogy ha nem adok egy gyerekorvosnak pénzt, aki mondjuk a gyerekem fogja megműteni, lehet, a gyerekem sodrom veszélybe. Ez egyszerűen elképesztő.

A másik: egy anyuka a játszótéren mesélte, hogy az édesanyja óvodában dolgozik, és tudják, hogy van egy óvónő, aki nagyon csúnyán bánik a gyerekekkel, de nem mer senki tenni semmit, mert az óvónő férje a munkaügyi központban dolgozik. Ismerős ez, ugye?

Kíváncsi lennék, hogy azok közül, akik néha durva kommenteket írnak ezeken a blogokon, hányan tudnak kiállni a saját igazukért (én nem olvasom a kommenteket, mert nincs rá időm, de a barátnőm már jelzett nekem, hogy készüljek majd, mert ő olvassa).

Nekem a kedvenc ügyintézőm a munkaügyi központban (aki sorozatgyilkosnak nézett) azt mondta, nem mehetek iskolába, mert olyanokat tudnak beiskolázni, akik csak nyolc osztályt végeztek, vagy még annyit sem. Ehhez képest, mivel annyit vertem az asztalt, hogy végül elirányított egy kolléganőjéhez, kiderült, hogy ami van, annak feltétele az érettségi bizonyítvány.

Ezzel a hölggyel még kellett futnom egy kört, mert amikor végül elnyertem a pályázatot és elkezdhettem a sulit kellett tőlük egy másolat. Persze „barátnőm” megint kekec volt és nem segített. Azonnal felhívtam az igazgatónőt és elmondtam a panaszomat. Egy óra múlva ott volt a portán, amit kértem.

Itt ajánlom mindenki figyelmébe az Új Pálya nevű projectet, amit az EU támogat. Érdemes megnézni, ha valaki új szakma után kutat. Erről engem miért nem értesített senki az irodában, maguktól, anélkül, hogy nekem kelljen kiabálni? De hát erre is mit mondott valaki? Majd annak adják a sulit, aki nem hangoskodik. Ez megint kifejezi azt a birka mentalitást, amitől nem haladnak a dolgok. Annak a problémáit hallják meg, aki elmondja őket.

A másik dolog, ami nagyon rossz otthon, és amit sokat hall az ember, hogy ennyi pénzért nem fogok rendesen dolgozni. Amikor hazamentem 2006-ban hét év után, amikor még volt egy és két forintos, egyszerűen nem adták vissza az aprót a kisközértesek. Ezt szóvá tettem egy ismerősömnek és az volt a válasz, hogy ne legyél már ilyen anyagias, szegények alig keresnek valamit.

Az aprópénzért is meg kell dolgozni, nem vesszük el senkitől kérdezés nélkül. Ezen kívül, hány embert kell már úgy eltartani otthon, hogy borravalót adunk nekik? Az ember bármit csinál, csinálja jól, ez a saját minőségi bizonyítványunk.

Még lehetne sorolni, hogy otthon mi a nem jó. Most kaptam egy hírt a szomszédomtól arról, hogy mennyire nem jó a közbiztonság a környékükön. Kb. fél órára volt tőle kicsit jobb a lelkivilágom, elmentem aludni és másnap már úgy ébredtem, hogy haza akarok menni.

Érzelmi turbulenciában

A honvágy nagyon nagy úr, egy borzasztóan intenzív érzés, amit én nem tudok legyőzni. Most viszont nem rólam van szó, hanem a kislányomról, aki miközben írom ezeket a sorokat, már kezd barátokat gyűjteni, aminek örülök.

Már kínomban őt kérdeztem meg, hogy mi lesz, ha tetszik neked az iskola, én meg továbbra is menni akarok haza. Azt mondta, akkor hazamegyünk. Tudom, nem jó dolog, egy tízéves gyerekre ilyen terhet rakni. Előbb-utóbb ki fog ütközni, hogy mennyire boldogtalan vagyok.

Pedig olyan szép helyen lakunk. Ez egy Waretown nevű kisváros, valahol pont New Jersey közepén, az óceánparton. Gyönyörű strandokkal. Két napja delfineket láttam a kislányommal. Itt tényleg megteheti az ember, hogy utazzon, már ő is sok helyen volt velünk. (Pl. Las Vegasban, ahol végignézte, hogy házasodik össze az anyukája és apukája, ezt nem sok gyerek mondhatja el magáról).

Nekem a szívem mégis azután vágyik, hogy üljek a 2-es villamoson és lássam a gyönyörű fővárosunkat, és arra sokkal jobban vágyom, hogy elmehessek a lillafüredi Palota Szállóba, mint arra , hogy elmehetek megnézni Harry Pottert a Universal Studiosban (azért ezekről is beszámolok, ha van érdeklődés).

Igen, Amerikáról nem sok jót írtam, de fogok, mert ennyivel tartozom annak az országnak, ahova engem befogadtak, ahol nem lefikáznak az akcentusom miatt, hanem egyből megkérdezik honnan jöttél.

Ahol ennyi kultúra megfér egymás mellett, és ahol, sajnos, szégyen gyalázat, de ha az amerikai zászlót látom, inkább érzem azt, hogy ez a zászló egységet jelent, bár otthon érezném ezt, és ne kellene attól félni, hogy ha kirakom a magyar zászlót az erkélyemre, akkor majd megbélyegeznek, hogy szélsőjobboldali barom vagyok, mert ide jutottunk, és ez annyira szomorú.

Akkor most, hogy így végignézem mennyit írtam, lehet, azt a címet kellene adnom: Háború és béke, ami meg is állná a helyét.

Magyarok pedig mindenütt vannak

Még egy történet a végére, talán egy kis pozitív gondolkodásról.

Pár hete kimentünk este a férjemmel és a kislányunkkal az öbölhöz. Van ott egy pad, leültünk és néztük a vizet, volt már ott egy másik család, ők besétáltak a nádasba. Érkezik egy nagy fehér autó. Apuka, anyuka, három gyerek.

Mielőtt kiszállnak még egy percig járatják a motort, úgy hogy a fényszóró be van kapcsolva és ránk világít (lehet, azért, hogy ha van egy nagy fehér cápa a vízben, azt megláthassuk). Kocsival elállnak, biztos távolságba a tűzijátéktól, amit aztán boldogan bemutatnak nekünk, az autóm és a fejünk felett.

A gyerekem elkezd sírni, ijesztő, amikor az ember attól fél, hogy meggyullad a haja (itt illegális a tűzijáték egész évben, és hiába a víz, bizony ha a víz felől jön a szél egy egész erdőt le lehet égetni vele, ami itt sokszor meg is történik az emberek hanyagsága miatt).

Nagyon mérges vagyok. Hallják, hogy sír a gyerek, elnézést sem kérnek, Apuka azt mondja, ennyi volt, beszállnak a kocsiba. Én mondom a magamét angolul. Köszönjük a szórakoztatást, a gyerekem halálra ijesztették, otthon kell ilyet csinálni, nem a más feje felett.

Anyuka megunja a sirámaimat es átkiabál nekem: A kurva anyádat! Hoppá! Még soha nem örültem így magyar káromkodásnak! Azért nem öleltem keblemre a csajt, de angolul odaszóltam a férjemnek: Nice Hungarian lady! (Kedves magyar hölgy!)

A férjem azért ha nem is tanulta meg a gyönyörű magyar nyelvet, káromkodni tud egy kicsit. A csaj nézett nagyot, mert bár én azért sem szólaltam meg magyarul, a férjem igen.

Pár nappal később megtaláltuk őket egy pár utcával odébb, kint játszottak a gyerekek. Most mar tudom a címet, fogok írni egy képeslapot: Kedves Szomszéd, szép volt a tűzijáték. Aláírás K.A.

Talán ebből is születik egy barátság. A káromkodásról annyit, hogy olvastam egy cikket egy itteni helyi újságban kb. 12 éve arról, hogy egy ausztrál újságíró körbejárta a világot, hogy megtudja, hol káromkodnak a legszínesebben a világban. Mi győztünk!

Hajrá Magyarország! Hajrá Amerika!

Talán az fog segíteni, ha valaki a kommentelők között lekurváz, hogy ne rinyáljak már annyit. Várom szeretettel (azért kíméletesen, ha lehet)"

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr506671045

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

romesz 2014.09.05. 22:36:28

@Zoole[uk]: Akkor neked itt kell enned egyet.

bigtexan.com/72-oz-steak/

Ha egy oran belul megeszed akkor nem kell fizetned.

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.09.05. 22:36:28

egy kis off, érdekes sztori :

nézném meg a kontómat az automatánál, erre odaérek, és csüng ki belőle 70 euró...körülnézek, sehol senki, mondom, érdekes...

a kártyámmal ugye be lehet lépni a zárt épületbe is ilyenkor este, bementem, bevittem és leraktam az asztalra...aztán utána jutott eszembe hogy a felvételen meg lehet csak annyi látszódik hogy én lenyúlom a pénzt...mindenesetre a lelkiismeretem tiszta...írni kellett volna egy cetlit mellé hogy kint találtam..

hány proli csinálta volna ezt utánam? zsebrevágták volna egyszerűen....

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2014.09.05. 22:37:12

@Syngonium: "A magyar tanárok már az én időben sem voltak ilyenek amit írtál, nem tudom hol lehet ez az ölelkezős iskola Magyarországon :))) "

Igy van, amikor mi 7 evvel ezelott Kaliforniaba koltoztunk, epp az tunt fel (tobbek kozott) eloszor, hogy az itteni iskolaban a gyerekek siman odaszaladtak a tanarhoz, es megoleltek. Egyebkent azert oleles-es oleles kozott is van kulonbseg, tehat amikor a "zaklatas" fogalmat kimerito dologrol van szo (persze ezzel vissza is lehet elni), akkor azert tobbnyire nem egy egyszeru olelesrol - ami itt kb. szeretetteljes udvozlesnek minosul - van szo, hanem egyertelmuen masrol.

montroyal ( CAN qc) 2014.09.05. 22:44:26

@LyukasBogrács: “Nagypapa nagyon csúnya, ezért nemet mondtam. Ha egy kicsit szebb lett volna, talán beadom a derekam.“

Akkor en most hanyok.

pont ezt irtam en is csak rogton el lett tuntetve a commentem
biztos antireklam , mert hataratkelni igy is lehet, nagypapanal nem jon ossze de nem adjuk fel ... meg szet - osszekoltozni ferjem exem stb ...
hat akkor sincs jo velemenyem es miert kellene csak jot irninekem nem tetszo eletformarol ...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2014.09.05. 22:45:46

@házelőtthinta: "hány proli csinálta volna ezt utánam? zsebrevágták volna egyszerűen.... "

ez nem "proli" kerdese - mar ha csak anyagi voantkozasban erted. Inkabb becsuletesseg kerdese. Volt olyan, hogy egy hajlektalan talalt egy hatizsaknyi penzt, es bevitte a rendorsegre, hogy adjak oda a jogos tulajdonosnak. A hir persze villamgyorsan elterjedt, es a becsuletes megtalalo a vegen nagyobb jutalmat kapott, mint az eredetileg talalt taska - talan ti is emlekeztek erre a sztorira.

SzZoole 2014.09.05. 22:50:26

@romesz: huuubaaazd meeg:)))
Csak 2 apro gond van,az egyik,hogy ez Texas-ban van,a masik,hogy a 72 OZ's az durvan 2 kilo es az egy kicsit sok,max.50-60 dekat birok megenni.De szerintem Diggerel ketten megbirnank enni:)))

SzZoole 2014.09.05. 22:57:21

@házelőtthinta: en meg tettem volna,itt ugyanis a leggtobb ATM be vagy korbe van kamerazva es konnyen beazonosithato lennek,meg hat nem €70 az ember becsulete.

2014.09.05. 22:58:33

@diggerdriver: Jo, ezzel egyetertek... Lehet hogy csak egyszeruen nem volt jo otlet a posztolo reszerol leirni ezeket a sztorikat mert latom sokan felreertettuk illetve nem jol reagaltunk rajuk. Megprobalt valamilyen erzelmet / hangulatot kozvetiteni, de nem hiszem hogy tul sikeres volt a kiserlet.

Ja es halkan megjegyzem, jot rohogtem a nagyfejus viccen :)

SzZoole 2014.09.05. 23:05:35

@diggerdriver: ezek az oroszok milyen lelemenyesek,nekik mar nincs gondjuk az az napi vacsorara:)))

Pernilla 2014.09.05. 23:06:18

@házelőtthinta: Vigyázz, a végén még kezded felvenni az osztrák mentalitást! :P

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.05. 23:06:28

@Zoole[uk]:
Hogy az Isten basszon bele arccal a forró disznószarba...
:))))))))))))))))))))))))))))))

SzZoole 2014.09.05. 23:09:25

@diggerdriver: most mi bajod van,anyosod felhuzta az agyad?:)))

M. Péter 2014.09.05. 23:09:37

@Hari Seldon 2: Kanadában is van várólista, Mo.-n is. Franciaországban hogy oldják meg?

2014.09.05. 23:15:01

@Syngonium: 'udvaroljon neki a halál ilyen farok beszólás után még talán le is fejeltem volna'

Ez lehet hogy jobb megoldas mint a feljelentes :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.05. 23:15:16

@Zoole[uk]:
Egér és elefánt megy át a hídon.
Azt mondja az egér -hallod hogy dübörgünk?-
:))))))))))))))))))))))))))))))))

33621 2014.09.05. 23:17:29

@Zoole[uk]: Ha Diggerrel ketten nem bírnátok vele, akkor még én is szívesen beszállnék az evésbe. Csak valószínűleg ezt egy embernek kellene megennie, hogy átunna ne kelljen kifizetnie.Fekete Lacinak lehet nem lenne gond, vele rosszul járnának az éttermesek!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.05. 23:18:21

@Zoole[uk]:
Azt mondja ha fiatalabb lenne kiköltözne.
Húúúúúúúúúúúúúúúúú

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.09.05. 23:22:18

@33621:
Azt képzeld el amikor bemegyek Camden-ben a kajáldába ahol 7fontért annyit eszek amennyit akarok.
Szerintem ha mégegyszer meglátnak, nekem fizetnek hogy ne menjek be.
:)))))))))))))))))))))))))))))))

SzZoole 2014.09.05. 23:30:33

@33621: az egy 2 kilos steak,lehet,hogy harmunknak is eleg lenne.
En egy 16 OZ's steak-et barmikor megeszek koretel egyutt es akkor fullra tele vagyok,16 OZ's kb.fel kilo+koret.Ja es egy pint sor hozza.

2014.09.05. 23:31:00

@diggerdriver: Ez csak nem a thai etterem a metroallomassal szemben? Az egyik kedvenc helyem Camdenben, de azert toled nem vartam volna hogy vegetarianus helyekre jarsz! :)

montroyal ( CAN qc) 2014.09.05. 23:31:23

@M. Péter: Kanadában is van várólista,
volt egy regebbi tortenet amikor a korhazba 6-8 ho varolistara tett betegnek rogton felajanlotta az orvos az nap este privat rendelojebe fogadja ... nem is fogy el igy a varolista ..

SzZoole 2014.09.05. 23:34:48

@diggerdriver: ha fiatalabb lenne,szerintem Te sem bannad,hogy kikoltozzon:)))
Igy is bele lat a fazekadba 2000 kilometerol is,mi lenne ha mindenap itt lenne,Te koltoznel az USA-ba?

macamuca [IHUN] 2014.09.05. 23:51:51

@házelőtthinta:
Büszke lehetsz magadra, prolikám.
Becsületes vagy.
Már csak mások lenézését és lebecsülését kell(ene) megtanulnod.
Ahogy te tudtál becsületes lenni, úgy más proli (=melósember) is tud az lenni.
Akkor is, ha neked ez eszedbe sem jut.
Vagy nálad kivételes volt ez a becsületesség, ezért hiszed azt, hogy a hozzád hasonlóan kétkezi munkából élők (=prolik) körében ez ritkaság?

Tudod, mindenki magából indul ki...

macamuca [IHUN] 2014.09.05. 23:56:16

@Zoole[uk]:
Ja, jelentkezne a NASa-hoz, a Mars-expedíció tagjának.
Kell majd ott úgyis néminemű építkezést-markolászást kivitelezni...
:))))))))))))))))))))))))

SzZoole 2014.09.05. 23:58:29

@macamuca [IHUN]: ja vagy Alaszkaba aranyasonak:)))

onewayticket 2014.09.06. 00:08:56

Az USA az egyik olyan ország, ahol én sem tudnék élni. Ha anyagi jólét is van, ha filmekbe illő a környezet (ház, környék, stb.), akkor sem érezném magam ott jól. Még akkor sem, ha itt is rossz, csak másképp rossz. A leírtak miatt - amik részemről eddig csak sztereotípiák voltak, de most kiderült, hogy nagyrészt igazak. És igen, a közöny, a személytelenség rosszabb, mint a pesterzsébeti busz és néhány "proli" utas...

Tudom, hogy az USA hatalmas, egy-egy állama is egy nagyobb ország mérete, különböző kultúrák élnek egymás mellett, de engem úgy összességében nem vonz. A szabadság mítoszát ("amerikai álom") sem tudom igazából oda kötni. Egy svédet vagy egy franciát jobban el tudok képzelni szabad, öntudatos polgárnak, mint egy amerikait.

macamuca [IHUN] 2014.09.06. 00:10:53

@macamuca [IHUN]:
Kimaradt egy szó, egyetlen szó, de lényeges:

"Már csak mások lenézését és lebecsülését kell(ene) megtanulnod MELLŐZNI."

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2014.09.06. 00:37:15

@onewayticket: "És igen, a közöny, a személytelenség rosszabb, mint a pesterzsébeti busz és néhány "proli" utas... "

Ahogy irtad, nem lehet altalanositani - es ez teljesen igy van. Min minden nagy metropoliszban, ahol akar milliok elnek, az emberek egymashoz valo viszonya egeszen mas, mint pl. egy kisvarosban. New York-ban pl. nem varhatod el, hogy a melletted levo lakasban - ahol mondjuk par havonta cserelodnek a lakok - baratsagot kossenek veled. Ugyanakkor mondjuk egy kisvarosban, ahol szinte mindenki ismeri egymast, a szomszedra rabizod a macskad, amig elutazol...Szoval minden relative.
Persze ettol fuggetlenul szived joga nem vonzodni Amerikahoz :) A fentieket csak a kep arnyalasa miatt irtam :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2014.09.06. 00:42:10

@blackhair-lady: "En ezt a "nekem most itt a helyem' erzest csak a harmadik nyaron a visszautazas utan ereztem az autopalyan mikozben vezettunk haza."

Nekem is kb. 2-3 evembe telt..:) amikor jolesett azt hallani LAX-n, hogy "welcome home" (es mellesleg mar nem kellett a "visitors" hosszu kigyozo sorba allni, hanem a gyorsabban halado citizens -be :))

blackhairlady 2014.09.06. 00:52:10

@onewayticket: Mar nem is nagyon letezik ez az amerikai alom dolog, nagyon sok helyi is ezt mondja nem csak a bevandorlok.
Amikor nekem azt mondtak, hogy nehez lesz megszokni, nem hittem el. Tulzasnak gondoltam, hisz itt is csak emberek laknak, en egy nagyon kedves, empatikus szemely vagyok, tele lelkesedessel es az uj megismeresevel. Es lass csodat, igazuk volt akik ezt mondtak. Es a legviccesebb az, hogy sokszor nem is tudom megfogalmazni, hogy mi az ami mas, ami nehez, csak az osszhatas idonkent nem az amit en elgondoltam.
Valaki irta itt a napokban, hogy Amerika nem mindenkinek valo, es ezzel en tokeletesen egyet ertek.

montroyal ( CAN qc) 2014.09.06. 00:56:55

@Cascabel: Tegnap mar eros havazas volt innen 70 km-re delre:) I Love Canada!!

ma nalunk 40 fok korul volt holnap 19 fokot mondanak ...

blackhairlady 2014.09.06. 00:57:12

@Zsuzsi65: Hat igen, mas erzes:)
Viszont a multkor mar irta, hogy a fiam hamarabb atert a turistas kapunal mint a lanyom a citizenesnel, nem voltak kepesek ujabbakat kinyitni. Masfel orat vart szegenyt, mar azt hittem lekapc as oltak a fustolt kolbasz miatt:)))))))))

M. Péter 2014.09.06. 00:58:23

@onewayticket: Ilyen negatív hozzáállással persze, hogy nem éreznéd jól magad.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2014.09.06. 01:28:42

@blackhair-lady: :)) lehet, hogy akkor mi szerencsesek vagyunk itt LA-ben, plane most ujitottak fel a nemzetkozi terminal, tenyleg sokkal szebb, mint par evvel ezelott. Iden meg is csodaltuk mind az indulasi, mind az erkezesi oldalt :) www.youtube.com/watch?v=6grc7LQY1DI

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.09.06. 01:42:40

@Cascabel: 12-14 kozt ugy nez ki ott, en is :D
A vicc, hogy holnapra NY-ra 32-t is mond.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.09.06. 01:44:09

@M. Péter: Nem mindenkinek valo az Usa, ahogy Uk, vagy Magyarorszag sem.
En pl. ma szembesultem vele, hogy mind a 10 ujjamrol a kezemen ujjlenyomat keszul holnap, wtf, nem vagyok bunozo..... Ezt meg pl emesztenem kell.

M. Péter 2014.09.06. 01:56:54

@tildy[UK]: De neki nem az ujlenyomattal volt a baja. Téged mennyire zavar Angliában, hogy a vízumköteles külföldiektől a brit vízumhoz ujjlenyomatot vesznek? Tavaly óta a schengeni vízumokhoz is ujjlenyomat kell, ettől mennyivel lett rosszabb Mo.-n élni?

bobsys 2014.09.06. 03:14:23

@tildy[UK]: es meg fenykep is fog rolad keszulni

blackhairlady 2014.09.06. 04:28:44

@tildy[UK]: Csak ne hogy az eros elelnerzesed az USAval szemben negativan befolyasolja a vakaciodat ha mar ennyi penzt beleinvesztaltal.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.09.06. 06:14:52

@tildy[UK]: a magyar útlevélhez is kell ujjlenyomat, amikor felveszik az adatokat. vagy gondolom, a többi EU-shoz is. akár onnan is lehúzhatja bárki, feltételezem, le is szedik, amikor minden reptéren szkennelik az útlevelet.
ha már egyszer létezik ilyen technológia, hogy nem egy lematricázott fénykép alapján próbálja random határőr megállapítani, hogy a 4 évvel idősebb, perpill szénné égett arc, aki ott áll előtte, az ugyanaz vagy nem.
szerintem, ha sajnos ez az ára, hogy rend legyen, mondjuk az én ellopott útlevelemmel ne mászkálhasson egy random iráni menekült (mint az eltűnt maláj gép esetében valaki útcsúszott, annak ellenére, hogy Kuala Lumpurban a reptéren ujjlenyomatoznak....), akkor legyen, nehéz szívvel, de legyen.
de egyébként értem, hogy nehéz megemészteni. :-( én azon akadtam ki cirka 9 éve, amikor a munkahelyi be-ki csekkolást nem kártyával hanem ujjlenyomattal kezdték el (mert azt ugye nem tudod kinek odaadni, ha le akarsz lépni korábban).

adg 2014.09.06. 07:02:53

@tildy[UK]: A magyar utlevelhez is kell ujjlenyomat. Az amerikaihoz viszont nem kell. Sajnos a vilag ebbe az iranyba megy egyre inkabb, es ennek ellenere szemmel lathatoan nem tul sokat tudnak kezdeni azokkal, akik miatt (legalabbis akikre hivatkozva) ezt a sok marhasagot bevezetik...

En nem hagynam a helyedben, hogy ez befolyasoljon, csesszek meg az ujlenyomatom, ha az olyan fontos nekik. :)

adg 2014.09.06. 07:07:18

@Dragonlady (now in Thailand): Hoho, uganazt a mondatot irtuk egyszerre :)

zsurzsenka 2014.09.06. 08:25:06

Kedves Móni! Ha sokat segíteni nem is tudok, de ha Torontó magasságában jártok, akkor csak szólj! Itt is vannak padok a tó partján, van pálinkánk, és anyázhatunk is hangosan, kórusban. :)

Dedi Cool 2014.09.06. 08:25:29

Nem feltétlen rossz, csak éppen más Amerika es az amerikaiak: Erről olvastam itt, de van még más érdekes bejegyzés is ezen a blogon:
prehryfarkas.hu/2014/03/21/tukrom-tukrom-mond-meg-nekem-milyenek-az-amerikaiak-feletek/

TraderFL USA 2014.09.06. 08:26:13

Jo kis iras volt szerintem, foleg, hogy En is ismerem mindket oldalt. Fel is regisztraltam ide, hatha kesobb is olvasok valami hasonlot. Minden szituacionak meg van a jo es a rossz oldala, itt az USAban es Magyarorszagon is. Dillemma az van boven mindenutt, de ettol szep az elet! :)

TraderFL USA 2014.09.06. 08:26:31

Az ujjlenyomatos dologrol csak annyit, hogy kb 6-8 evvel ezelott Orlandoban(FL) Disney vagy Universal parkban a kis ertekmegorzoszekrenyke, mar ujjlenyomattal nyilt ki. Ugy mukodott, h betobtal par negyed$ t, regisztraltad az ujjlenyomatod (csak a huvelyk)es mikor jottel vissza a cuccokert kesobb csak odatetted es nyilt is. Kicsit meglepodtem, emlekszem.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.09.06. 09:00:59

@Dragonlady (now in Thailand): Az enyemhez meg nem kellett. Nem tudom, hogy az ujabb fajta biometrikus utlevelnel, amely mar ezt is tartalmazza, leveszik-e.

@adg [Au, Darwin]: Az enyemhez meg nem kellett. meg van par ev a lejaratig, szerencsere:) Csak meglepett ez igy hirtelen.
Valoszinu nem fog befolyasolni amugy, csak igy kisse kezdem jobban erteni parom, aki viszont itthon marad.

Remeljuk minden rendben lesz, nagyon izgulok mar. meg ossze se vagyok pakolva, delutan indul a gep.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.09.06. 09:04:44

@tildy[UK]: kb két éve kötelezően van, sőt, lehet, hogy több, mert pont a biometrikus masinák hiánya miatt volt az, hogy másfél évig rettegtem, hogy ha elvesztem az útlevelem, akkor haza kell menni csak ezért, mert a követségeken átmenetileg nem lehetett új útlevelet kapni. én végül tavaly januárban kaptam itt Bangkokban, addigra megvolt a gép.
szóval készülj fel rá lelkileg, hogy digitális ujjlenyomat a következő útlevélhez, igen.
érezd jól magad egyébként :-)

adg 2014.09.06. 09:05:41

@tildy[UK]: Jo utat, meglatod, jo lesz. Tobb mint valoszinu. :)

SzZoole 2014.09.06. 09:23:38

@tildy[UK]: szia Tildy,mikor csinaltatad a tied?
Mi 2010-ben csinaltatuk es mar akkor biometrikusnak csinaltak az egesz csaladnak.Ha jovok vissza Lutonra nem kell sorba allni ki chekolni,mert jobb szelen van egy terminal ahol csak hozza kell erinteni az utlevelet a szkennerhez es mar mehetsz is ki.
A mienk jovo aprilisban lejar,de kenytelenek leszunk ujjat csinaltatni,mert ugy 2017-ig meg varni kell a Brit utlevelre:)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.09.06. 09:28:41

@Zoole[uk]: biometrikus az enyem is, en sem allok sorba, megyek a kapukhoz, de ez meg a korabbi szeria, csak a kep biometrikus.

2008-s, 2018-ban jar le. Brit utleveleet meg kb 2016-ban kap(hat)ok.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.09.06. 09:30:55

@Dragonlady (now in Thailand): Akkor is kulon leveszik az usaban, ha az utlevel mar tartalmazza?

SzZoole 2014.09.06. 09:35:10

@tildy[UK]: tolunk mar ujjlenyomatot is vettek.
Ezt a 2016-os Britt utlevelet meg megbeszeljuk,szerintem lesz az 2017 is mire meg lesz.
Olvastam,hogy ma van a nagy nap,igy hat jo utat es erezd jol magad:)))

SzZoole 2014.09.06. 09:54:42

@tildy[UK]: bocsi,igen 2016 lesz meg elszamoltam magam:)

Rebarbaraa 2014.09.06. 10:05:44

Kicsit elvesztettem olykor a fonalat amikor olvastam a postot munkaba menet. Abbahagytam es hazafele nekiugrottam ujra, ujra elvesztettem de vegigolvastam. Ma reggel mar ugy ereztem valamit hozza kell szolnom.
Olyan durva vivodasokon megy keresztul a post iroja, hogy fejeben csak ugy cikaznak a gondolatok mint viharban a villamok. Ateltem ezt a fajta kaoszt. Mert valoban az, es hasonlit ahhoz amit mar pszihiatriai esetnek neveznek. Ha valakiben van egy egeszseges gat akkor megalljt tud parancsolni maganak es tudja azt mondani, hogy na most aztan mar eleg. Elovesz egy papirt es ceruzat es elkezdi felvazolni a problemat. cimszavakban. Majd elkezdi elemeire bontani es a vegere kijon, hogy mi a legjobb. A post irojanak nagyon gorsan abba kell hagynia ezt amit most csinal mert a gyereke csakis miatta szenved. En megertem Ot, de sajnos sokkal tobb pozitivumot tudnek neki felhozni amerika mellett (bar nem eltem ott) mint Mo. mellett. Nem tudom miert gondolja h ott nincsenek pedofilok, csak mert nem nyilvanos az adat. Nem tudom miert gondolja, hogy ott nincs eroszak csak mert nem mindig nyilvanos. Kis orszag kevesebb eroszak, nagy orszag tobb eroszak. Csak azt nem veszi figyelembe h kis orszagunkban sokkal tobb a rejtett es elhallgatott eroszak. Ami raadasul buntetlen is marad akkor is ha napvilagra kerul. Gyorsan tegyen rendet magaban es tessek szepen felepiteni egy masfajta felfogast. Minden jot kivanok nekik.

M. Péter 2014.09.06. 10:20:20

@Dragonlady (now in Thailand): "ha sajnos ez az ára, hogy rend legyen, mondjuk az én ellopott útlevelemmel ne mászkálhasson egy random iráni menekült (mint az eltűnt maláj gép esetében valaki útcsúszott, annak ellenére, hogy Kuala Lumpurban a reptéren ujjlenyomatoznak"
Elég lett volna, ha ellenőrzik, hogy az útlevél nincs az ellopottként vagy elveszettként bejelentett útlevelek listáján.

bogi77 2014.09.06. 10:31:27

Leírom ide is amit egy másik bloghoz már megtettem! Én is 1997-ben mentem ki először egy au-pair program keretében, majd ott ragadtam 6 évet, igaz én Kaliforniában. 13 hónap után jöttem haza először. Az első benyomásom az volt hogy itt nincsenek színek. Mindent szürkének láttam. Mindig volt munkám az USA-ban, babysitteri, házvezetői (akkor 600 dollárt kaptam egy hétre, mert intéztem a család ügyeit napközben + elvittem a gyerekeket iskolába, stb.) irodai, recepciós munkám is volt. Mindenhol megbecsültek, mert jól dolgoztam, pedig a főnökök más és más mentalitásúak voltak. Imádtam a környéket, sokféle barátaim voltak. Aztán jött a szerelem, zöld kártya, stb. ugyanaz a probléma, hol éljünk ott vagy itt? Kipróbáltuk mindkettőt, ott jobban bejött. De 6 év után valami hazahúzott, igen a képek a parlamentről... stb. honvágy??? 10 éve jöttem haza, mostanában egyre rosszabb... egyre jobban vágyom vissza. nem tudom megszokni az itthoni mentalitást még most sem. ott valahogy minden normálisabb volt. Mindennek több értelme volt... dühöngök magamban, hogy mit adtam fel ezért ami itt van. Idővel a parlament képe elhomályosul, a mindennapi hülyeségek, rosszindulat, stb. ami körbevesz... Bár mindig azt mondták az ottani ismerőseim ha hasonlítgattam Amerikát Magyarországhoz, hogy ezt így ne tegyem, mert ez Kalifornia, nem Amerika. Más. Nem érdekel más véleménye, főleg azé nem, akinek fogalma sincs az egészről. Remélem tudtam segíteni. Ne gyere haza!!! Ha elfogadod magadban hogy lehet két otthonod, hogy bármikor hazajöhetsz, itt is otthon vagy és ott is, akkor nem lesz gond. Amerika hatalmas, találd meg a neked való helyet. Én csakis jóindulatú, módosabb kaliforniaiakkal találkoztam, akik mind segítőkészek, őszinték voltak velem. Remélem ha nagyobbak lesznek a gyerekeim, elindulnak és én megyek velük.

M. Péter 2014.09.06. 10:57:22

@tildy[UK]: Igen. A saját maguk által levett ujlenyomatokat hasonlítják csak össze.

Ladislav 2014.09.06. 12:01:15

Egy kis betekintést láthattunk a női logikából, tisztelet a kivételnek. Még finoman szólva is csapongó volt az írás. Mintha egy tizenéves írását olvastam volna, aki még mindig nem tudja mi és hol lenne jó neki. Nem jó itt, nem jó ott. A posztírónak rámegy az élete és a fiatalsága, hogy nem tudja eldönteni mi legyen, és a lányának sem lesz ettől könnyebb. A legrosszabb a határozatlanság, mert nem tudsz vagy itt, vagy ott kiépíteni magadnak és családodnak valami biztos munkát. Ha túl sok a felesleges gondolkozásra, aggódásra fordított energia, akkor ajánlom a sportot és a tanulást.
Bogi 77 után én nem írom azt, hogy "ne gyere haza", mert ez már a saját szubjektív véleménye és tapasztalata. Ismerek néhány embert, akik hivatalos munkavállalóként mentek ki és a csapat néhány tagja az évek alatt belül hazaszállingózott, mert nem tetszett nekik a kinti "légkör". De, az ismerőseim többsége kint maradt és már nem valószínű, hogy hazajönnek.
El kell tudni dönteni, a saját tapasztalatok és lehetőségek szerint, hogy szeretnél élni.
Hol lesz, lenne jobb Neked és a lányodnak?

blackhairlady 2014.09.06. 15:57:26

@tildy[UK]: Jo utat, es erezd nagyon jol magad, nezz meg mindent ketszer, egyszer magadnak es egyszer nekem:)))))))))))))
Meglatod, minden rendben lesz:)

blackhairlady 2014.09.06. 15:59:32

@tildy[UK]: Igen, ujjlenyomatot es fenykepet is csinalnak minden alaklommal amikor belepsz az orszagba.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2014.09.06. 16:52:32

Ha mar ujjlenyomat:) egy Amerikat nem igen kedvelo ismerosom valamikor kicsit felhaborodva mondta nekem: micsoda dolog, milyen megalazo, hogy az embert "bunozokent" kezelik (az o szavai) es ujjlenyomatot meg fenykepet keszitenek rola, amikor belep az orszagba! Nos, a "megalazas" azokkal is megtortenik, aki ottani lakos, a repteren mi is atesunk ezen a proceduran.9/11 ota megszigoritottak az ellenorzest. Nekem ez a repteri biztonsagi ellenorzes resze, megertem, hogy miert van, szoval nem nagy ugy.

DieNanny CH 2014.09.06. 17:31:26

@Dragonlady (now in Thailand): @adg [Au, Darwin]:

Most már le nem mossátok magatokról, hogy egymás nickjei vagytok! :-DDD Ugyanazt írni ugyanolyan szórenddel...!!!

TraderFL USA 2014.09.06. 17:48:08

Zsuzsi65, itteni lakosoktol azaz allampolgaroktol nem vesznek ujjlenyomatot bejovetelnel repteren, csak zoldkartyasoktol, akik szinten a turista oldalon jonnek be. En siman adnek, nem problemaznek, ha kene. Akinek vaj van(volt) a fule mogott es adott, nem itteni allampolgar, legalabb regisztralva van, h bejott az orszagba, teljesen jo igy ez.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2014.09.06. 17:58:32

@TraderFL USA: Igen, azt elfelejtettem hozzatenni, hogy a ZK-oktol vesznek ujjlenyomatot, mi is ebbe a kategoriaba tartozunk:)

tsabus UAE 2014.09.06. 22:17:24

Sok évvel ezelőtt, elvittem a feleségemet (akkor még barátnőm) moziba, hogy megnézzük a Solarist. Teljesen kiakadt tőle és azt mondta, ezért ezer romantikus filmet kell megnéznem vele. Rendesen szivatott is évekig, de mostanra kezdett feledésbe merülni az ügy. Most elolvastattam vele ezt a posztot. Azt mondta, a Solaris semmi volt ehhez képest és még nem tudja hogyan, de rettenetes büntetésben részesít...
Basszus, miért kellett nekem ezt elolvasni ? :-(

blackhairlady 2014.09.06. 23:38:02

@TraderFL USA: Mi zoldkartyasok vagyunk, de mindig az allampolgaros kapuhoz megyunk, oda is iranyitanak bennunket. Eddig meg csak Houstonban szalltunk le visszajovet, mas repterek szokasait nem ismerem ilyen szempontbol.

TraderFL USA 2014.09.07. 08:47:00

@blackhair-lady Elhiszem, En csak Miamit ismerem, minden evben mindig ott jovok be, mert Del-Floridaban elek es az a legkozelebbi repuloter. 4 eve vagyok kettos allampolgar es elotte amikor zoldkartyaval jottem ill latom, tudom, hogy most is mindig a turistakhoz kellett menni, amiota bevezettek az ujlenyomatot, elotte allampolgarokkal jottem be. Egyebkent teljesen jo, mert ide rengeteg turista jon mas orszagokbol, Europabol stb es mivel mindenki a turista reszlegen van, 5-10 perc alatt atszaladok. Van amikor a cimborammal jovok aki Zk-s es mar kint vagyok a kocsinal es alig varom, hogy meselje, hogy neki is sikerult-e atjonni a kolbaszkakkal, szalamikkal, palinkakkal. :) Valoszinu azert csinaljak, hogy akinek ujjlenyomatot kell adni, egy helyen jojjon be.

2014.09.07. 09:56:43

@TraderFL USA: @blackhair-lady:
Eleg regota jarok az USA-ba, keltem at a hataron keleten, eszakon, delen, gyalog, kocsival, busszal, de legtobbszor repulovel. Soha semmi problemam nem volt, meg akkor sem, amikor a kocsim szerszamokkal volt megpakolva:) Arra harapnak leginkabb. Sok ismerosomet, haveromat visszaforditottak emiatt. Regebben eleg volt a belepeshez az allampolgari igazolvany, me'g regebben a jogositvany. Ma mar utlevel kell nekunk is. Kanadaiaktol es mexikoiaktol nem vesznek ujlenyomatot csak. Repulovel erkeztem New Yorkba, Seattlebe, Phoenixbe, Salt Lake Citybe, Las Vegasba, San Fransiscoba, stb. De legtobbet Los Angelesbe, eszakrol, delrol. Konnyebb es problemamentesebb, mint a tobbi helyen. Sokszor, mikor Mexikobol mentem az USA-ba, az immigration officer szinte megorult, mikor meglatta a kanadai utlevelemet es baratsagosabb lett, maganbeszelgetest is kezdemenyezett:) Los Angelesben leszallva a Mexikobol erkezett geprol, spanyolul szolt hozzam. Mikor ranezett az utlevelemre, bocsanatot kert:)
En nagyon szeretem az USA-t, az emberek kedvesek, baratsagosak, segitokeszek es az idojaras is elviselhetobb, mint itt:) Gondolkozom rajta sokszor, kellene vennem egy kis foldet Californiaban, Palm Springs kornyeken lattam eleg olcson vagy Del Arizonaban, kozel a mexikoi hatarhoz.
Egyszer nem engedtek be az USA-ba, meg 87-ben, Sarnianal, jogositvannyal. Visszaforditottak es Kanada sem engedett be:) Par orat varakoztattak a senki foldjen, az kellemetlen volt.
A kanadai bevandorlasi tisztviselok sokkal szigorubbak szoktak lenni, mint az amerikaiak:) Ujabban a haverjaimat nem a legbaratsagosabban fogadjak, akik hazakoltoztek vagy Mexikoba es jonnek vissza evente par honapra dolgozni.

blackhairlady 2014.09.07. 16:45:31

@TraderFL USA: Ezert nem is lehet a Googleen tajekozodni sokszor, hisz most is kiderult, ahany repter annyi szokas.

Ha mar kolbasz...Szerinted mi lenne a buntetes ha elkapnanak kolbaszcsempeszesert?:))) En mindig annyira felek, foleg, hogy a vegso, csomagfelvetel utani kijaratnal ahol le kell adni a kitoltott papirt, mindig kutyas hatarorok allank. bar gondolom ok inkabb drogra vannak kikepezve, de mi van ha kiszagolja a kolbaszimat egyszer?:))))))))

blackhairlady 2014.09.07. 16:56:04

@Cascabel: Szerintem is koltozz at idos napjaidra, vagy legalabbis valamilyen baratsagosabb helyre idojarasilag, a hangulatod is mindjart jobb lesz:)

2014.09.07. 17:13:20

@blackhair-lady:
"a hangulatod is mindjart jobb lesz:) "
Nincs nekem a hangulatommal semmi baj! Nalam megelegedettebb es vidamabb ember nincs e Fold kereken! Kulonosen miota (majus 23.) lakokocsiban elek! Igaz, felbosszantanak neha aprosagok, de idovel tulteszem magam rajtuk:)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2014.09.08. 01:17:20

@blackhair-lady: "En mindig annyira felek, foleg, hogy a vegso, csomagfelvetel utani kijaratnal ahol le kell adni a kitoltott papirt, mindig kutyas hatarorok allank. bar gondolom ok inkabb drogra vannak kikepezve, de mi van ha kiszagolja a kolbaszimat egyszer?:))))))))"

Tenyleg ahany repter,annyi szokas. Gondolom, tenyleg inkabb a drogra utaznak, mint a mi kolbaszunkra, mert nekunk is csak felteszik a rutin kerdest mindig, hogy "did you bring any food?" persze a valaszunk mindig: NO :) kozben a borondben ott szokott lenni par vakumcsomagolt teliszalami, ill. turorudi :)))) Na de legkozelebb mar ugy tunik, a teliszalami kimarad, mert a lanyom elhatarozta par honappal ezelott, hogy mostantol vegetarianus lesz. :)

blackhairlady 2014.09.08. 04:30:08

@Zsuzsi65: Ne is mondd, az enyem is:( En nem orulok neki, de hat az o dontese. bar azt kikotottem, hogy idonkent halat muszaj ennie.

Mi fustolt kolbaszt szoktunk hozni, az egyik kedves baratosnem direkt annyit tolt decemberben, hogy nekem is legyen amikor megeyk haza:))

TraderFL USA 2014.09.08. 08:38:06

@Cascabel,@ blackhair-lady Zold kartyasokkal, allampolgarokkal, kanadaiakkal mindig kedves itt a vamos engem mindig kerdezgetnek, mi tortent Europaban ahol voltam, szeretnek horgaszni, mindenfele kerdes jon foci stb , akik turistakent jonnek azokkal nem tudom, onnan hallottam par horror storyt, de valjuk be, sokszor nem is alaptalanul. Egyebkent akarmikor belepek ugy koszonnek, hogy Welcome Home, Magyarorszagon meg: Passport, utlevel??!! Van egy baratom, O kozel 20 evvel idosebb, mint En, kb 25 eve jon ide Del-Floridaba melozni, persze total feketen. Mindig beengedtek es a tippje az volt, amit mindig mondott a hataron, hogy Magyarorszagon jegkrem uzlete van es az ugye telen nem megy es azert jon szept-oktober korul ide 6 honapra "pihengetni". :))) Ameddig meg vizum volt addig minden ok volt, megkapta a 6 honapot siman es mindig vissza is ment idoben. Lejart a vizum az utleveleben 2 eve es ugye ESTA val mar csak 3 honapra johetnek a "turistak". Tavaly elott kiallitottak a sorbol, miutan 3 honap lejarta elott elhagyta az orszagot es kiugrott Panamaba 5 napra es visszaakart ugye jonni. Miamibol van kozvetlen jarat kb 3ora az ut es tok olcso (amerikai fizeteshez biztos). Kovetkezo 3 honapot akart megint lehuzni es nagy nehezen meg is kapta 4 ora beszelgetes utan. Tavaly Mexicoba ugrott ki es 7 orat beszelgettek vele a vamosok, de beengedtek, mar vert izzadt azt mondta megegyszer sose. Egyebkent 8 ora alatt kell eldonteni a vamosnak, hogy benged vagy sem! Van egy ismerosom a homeland securitynel, O mondta es meselt vicces torteneteket. Kivancsi leszek iden mi lesz a fickoval, ha jon egyaltalan..... O nem is dolgozik semmit Magyarorszagon egyebkent, ebbol a 6 honapi melobol el ott a masik fel evben. Voltam 4 napos bahamai cruse on egy magyar allampolgar lannyal es amikor jottunk vissza, nem kapta meg ESTA ra az uj 3 honapot, pedig mindenki mas amerikai utlevellel volt, de nem tudtunk segiteni, mondhattunk barmit, szoval sosem lehet tudni. Egy honap mulva megyek megint ilyen bahamai cruise ra Miamibol 4 napra, magyarokkal akiknek nincs ZK, kivancsi leszek mi lesz. A kolbaszra vigyazni kell, en zoldkartyaval ketszer meggondolnam. Engem meg nem kaptak el, hogy elvettek volna, bar mar ritkan hozok, mert egyszer megfenyegettek amikor megtalaltak 2012 ben, hogy legkozelebb elveszik, $150 buntetes es a computerben beteszik a figyelmeztetest a nevem melle, h akarmikor bejovok az orszagba a hataron megneznek alaposan, szoval kicsit berittyentettem azota. Tavaly hoztam azert, iden nem es meg sem neztek. :) Palinkat mindig hoztam es hozok, kb 8-10 uveggel, megneztek es sosem szoltak.

Kendall 2014.09.08. 09:12:23

@blackhair-lady: "ez egy nagyon segitokesz komment volt, remelem olvassa Moni es sok erot merit belole. En koszonom a neveben is!:)"

MÓÓÓNIIII!!!!!!!!!!
A post elején elkerülte a neved a figyelmem, de ahogy olvastam blackhair lady válaszát nekem, egyből összeraktam.... Hogy ez olvasáskor nem esett le!!!!!
A Kendall névből Te is tudod, én ki vagyok... :)

Móni, haza ne gyere, mert s.ggbe rúglak! ugyan azt csinálod, érzed, mint az elmúlt x évben, csak a helyszínt variálod. TUDOD, hogy ha visszajössz, PONT UGYAN ÍGY FOGSZ ÉREZNI, csak majd oda vágysz. Most már rakd rendbe a papírjaidat, és nézz szembe a ténnyel, hogy ez az érzés örökre megmarad. Üdv Jonnak! ;)

blackhairlady 2014.09.08. 14:10:13

@TraderFL USA: Ez erdekes volt, koszi:) Azt en is akartam irni, csak kimaradt, hogy engem is mindig udvozlunk itthonnal koszontenek a vamosok, es en meg mindig mondom, hogy jo itthon lenni:)

Ezt az ESTA-s dolgot viszont nem ertem. Nem ugy van, hogy 2 evig ervenyes, es a 2 ev alatt tobbszor is belephetsz csak a 3 honapot ne lepd tul?

A kolbasz dolgon elgondolkodok, nem szeretnem ha barmi negativum is lenne a nevem mellett. De pedig olyan kolbaszt senki sem csinal mint a baratnom, nehez lemondani rola:)))

TraderFL USA 2014.09.08. 19:33:28

@blackhair-lady Igen, ugy van, de nem lehet ki-be ugralni 4-5 naponta es maradni megint 3 honapot, addig mig le nem jar a 2 ev.Itt a cikk amiben irjak, hogy problema lehet visszalepesnel : " If you go to Canada and Mexico or the Caribbean, and while you are there, your initial 90-day period of entry expires, but you need to come back in to the U.S. to fly home, you may encounter a problem. The terms of the VWP are very clear - it is only to be used for occasional, short visits to the U.S. If the CBP Officer thinks you are trying to "reset" the clock by making a short trip out of the U.S. and re-entering for another 90-day period, you can be denied entry. (If that happens, you will have to obtain a visa for any future travel to the U.S.) In order to be re-admitted to the U.S. shortly after a previous admission expired, you will have to convince a CBP Officer that you are not trying to "game" the system." Legkozelebb magyar hentes melle koltozok En is ! :))

M. Péter 2014.09.08. 20:00:45

@blackhair-lady: Egy alkalommal legfeljebb 3 hónapig lehet maradni. Arra nincs korlát, hogy összesen mennyi időt lehet az USA-ban tölteni, de elvben a beutazónak kell igazolni, hogy az USA-n kívül van állandó lakhelye.. Annak az illetőnek szerencséje volt, hogy kétszer is beengedték, és nem mondták neki azt, hogyha 6 hónapot akar tartózkodni, akkor kérjen vízumot.

Chicagóban tapasztalatom szerint mindig ellenőrzik a csomagokat a mezőgazdasági ellenőrök kutyával is, gondolom azért, mert ott nagyon jelentős a húsipar. Ha kolbászt hozol, kerüld el Chicagót.

blackhairlady 2014.09.09. 02:12:58

@M. Péter: Ok, bar most ezek utan mar a kolbaszcsempeszetet is kerulom, azt hiszem:)

Peter75 2014.09.09. 06:50:02

Mónika ébredj már fel. Ne legyél már ennyire naiv -bár nekem szimpatikus- itt nincs pardon nyomni kell mindent. Ami fontos e nyavajogj. Van egy gyerkőc, de ne pakold rá a bajod. nézz előre a lehetőségeid elég jók. Ragad meg és meglátod boldogok lesztek. Ha te okés vagy a gyerkőc is az less. A legjobbakat Péter Londonból.

idiesel 2014.09.09. 11:12:26

Mónika! Nem voltam még hasonló helyzetben, de nem ismeretlen számomra Amerika. Én azt javaslom, hogy semmiképp ne gyere haza. Csináld végig, a gyermekedért és ne tegyél rá nagy súlyt ezzel. Neki megadatott egy jobb élet, a honvágyad miatt ne vedd el ezt Tőle.
Nem Ő kell döntsön, hanem Te. Viszont én azt nem értem, hogy miért kell választanod? Miért csak fehéren és feketén látod a helyzetet? Honvágyad van, akkor haza kell jönnöd egy kis időre. Ha hiányolod a magyar nyelvet a gyermeked szájából, akkor vidd olyan közösségbe. New Yorkban található magyar iskola, rendezvények. Ha nem is full-time, ha csak néha be-beugrik, ismerkedik, már az nagy előny. Vagy mi van ha ingázol? Nyáron Magyarországon vagy, télen kint. Vagy ahogy tetszik.

idiesel 2014.09.09. 11:12:26

Ja én meg mennék kézzel lábbal, mert muszáj voltam hidegvérrel elkülöníteni dolgokat és a jókat elnyomni itthon. Bár már tényleg csak rosszakat látok, jót alig. Viszont nekem 2 éve nem sikerül. Illegalitásra nem vállalkozom, viszont legális utat, házasként szinte lehetetlen. Erre is gondolj, Neked adott és nem jó. Gyere haza fél évre, feltöltöd a magyar raktáraidat és a 20. anyázás és rohaggyá meg után, letisztulnak a dolgok. Sok sikert kívánok hozzá!

M. Úr 2014.09.10. 13:27:41

@Herr Géza: Te.... ugye emlékszel, hogy mi egymás alteregói vagyunk? Hát bémeg, ez most már tényleg hogy a...?! Nem fogod kitalálni hol voltam szeptember 5-én, amikor ezt írtad: "Megyek inkább a szárd hegyirablókkal beszélgetni... "

Na, kitalálod?

Herr Géza 2014.09.11. 10:27:36

@M. Úr: Csak nem szintén a szárd hegyirablók másik frakciójával beszélgettél? Nem semmi... Kicsi ez a világ. Merre jártál és mikor?
Mi Calgariba érkeztünk, 3.-5.-ig voltunk Bosában (szállásilag) és bejártuk az északnyugati part egy részét (Alghero, Sassari....) , utána átmentünk a keleti partra és a maradék idöt Cala Gononéban töltöttük. De jártunk Nuoróban, Dorgaliban és Oroseiben is. 5.-én du., vagy 6.-án de. a szálloda elötti strandon felfedeztünk (hallottunk) egy magyar párt, na azt ne mondd még, hogy azok ti voltatok.... :))))))
Milyen vicces is az, ha két alteregó találkozik.... :))))

Herr Géza 2014.09.11. 10:30:04

@Herr Géza: @M. Úr: Ja: "a maradék idöt"... Szóval tegnap jöttünk haza, szintén Calgariból, Zürichen keresztül.

M. Úr 2014.09.11. 13:53:36

@Herr Géza: Ez tényleg vicces már :-)
Mi szept. 1-től 8-ig voltunk, szintén Cagliariba repültünk, onnan egyenesen irány az észak-nyugati csücsök, Stintino városa. Ott volt végig a szállásunk, megnéztük az Asinara szigetet, Capo Caccia-t (Neptun barlang), Sant Antini Nuraghét vagy mi...
Szóval az a magyar pár nem mi voltunk, de láttunk mi is magyarokat Asinaran.
Tökéletes idő volt, a helyiek azt mondták, az előtte lévő héten vacak volt, meg az utána következőn (a mostanin) is az lesz. Volt eső tegnap-tegnapelőtt?

M. Úr 2014.09.11. 13:58:44

@Herr Géza: Ja és nektek szólt bárki is, vagy láttátok valahol kiírva-leírva, hogy tilos csigaházakat, kagylókat, köveket stb. kivinni a szigetről? Nekünk csak az asinarai idegenvezető említette meg, abszolút nem tudtunk róla. Még jó hogy szólt, mert amúgy lett volna nálunk két maréknyi csigaház... A repülőről felszállás előtt egy idős házaspárt szállítottak le, mert az ő bőröndjeikben találtak pár csigaházat... Elég komoly bírságot kell fizetni, ez főleg azért durva mert abszolút semmi tájékoztatás nincs róla.

Herr Géza 2014.09.11. 17:54:41

@M. Úr: Volt bizony. Tegnapelött este ordenáré sötét felhök, dörgés-villámlás, nálunk (C.G.) ugyan csak kb. 10 perc szolíd esö esett, de tegnap útban a reptér felé láttuk, hogy bizony egy-két szakaszon komoly özönvíz volt. Minket még tegnap de. Cagliariban is megszívatott, mert pont jött egy újabb viharfront, így a gépünk késve tudott csak felszállni és a szük zürichi csatlakozási idö miatt sikerült még ott egy csúcsdöntés 1500 m-es síkfutásban is... Ha már egy hetet "tunyultunk", kellett egy kis sport a végére. :))
A kiviteli balhéról mi sem hallottunk, csak arról, hogy a keleti parton van egy strand, aminek a kavicsai részben csili-vili ásványokból vannak és annak a "lerablására" nagyon harapnak a rendörök is. Meg akartuk azt a partot nézni mi is, de nagy kerülö lett volna, így aztán kihagytuk.... Ti "maszekban" voltatok, vagy utazási irodával?
Mi mindent maszekban szerveztünk le (internet !!), mert ahogy néztem, irodával egy före annyi lett volna a turné, mint amennyiböl így (repjegy-szállás-bérautó) hárman kijöttünk. Rendes költöpénzzel, belépökkel és egy teljes napos "yacht"-bérléssel együtt is alatta maradtunk a legolcsóbb 3 fös Pauschalreise árának......Na persze az éjszakákba nyúló "internettúrást" ugye az ember nem számítja bele, de valamit valamiért ugyebár....
Nekünk nagyon bejött, szuper volt, jól éreztük magunkat, egy kicsit talán rövid a teljes lekapcsoláshoz, de a szabimba most nem fért több....

Herr Géza 2014.09.11. 17:57:01

@M. Úr: Ezentúl egyeztessük a programot, nehogymár egyszerre legyünk egy helyen és ne is tudjunk róla, csak utólag..... :))))

swfla 2014.09.30. 09:15:11

@TilosazA (UK): Egyetertek. Elso kerdes nalam is az volt, miert nem nez a posztiro korul, hogy merre jobb a kozbiztonsag. Ha mondjuk Floridaban maradunk, pl. Naples miert nem jo? Vagy Melbourne? Vagy St. Augustine? A lista eleg hosszu...

swfla 2014.09.30. 09:15:11

@ditta75: Meg valami eszembejutott az altalad is emlitett erzelmi zsarolassal kapcsolatban... Egy pszichologus irta a konyvet, a cime Mergezo szulok (toxic parents - lasd Amazon.com) ahol a szakember hetkoznapi nyelven levezeti, hogy az ilyen viselkedes hova vezet egy gyereknel. A kilatasok nem tul jok!

eost 2014.10.09. 20:30:10

Kedves Monika! Alapvetoen jozanul es csak eszervek alapjan el kellene dontened, hogy szerinted a gyereknek mi a jobb a jovoje szempontjabol, Amerika vagy Magyarorszag. Utana pedig valaszd ki a megfelelo varost, keruletet, iskolat, es maradj ott. A kapcsolatok ki fognak alakulni, de egyetlen szomszed sem szivesen kot mely baratsagot azzal, aki elorelathatolag rovid idon belul tovabb all. Minel tovabb laksz uj otthonodban, annal kevesbe fog kinozni a honvagy.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása