oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. július 07. 06:44,  Élet az 50 fokos nyárban 393 komment

2014. július 07. 06:44 Határátkelő

Élet az 50 fokos nyárban

Nem is olyan rég olvashattátok Diana katari posztját, akkor elég sok kérdés felmerült, úgyhogy most itt a folytatás étkezésről, öltözködésről, egymás elfogadásáról, nyelvtanulásról és nem utolsósorban arról, milyen egy olyan helyen élni, ahol ilyenkor simán 50 Celsius fok fölött van a hőmérséklet.

05 robotzsokés teve..JPG

„A határátlépésem nem volt tudatos, előre megfontolt. Sokaknál olvasom, hogy azért mentetek el, mert kilátástalan volt az otthoni helyzet. Nem éreztem magam otthon rosszul, rendezett körülmények közt éltem, szerettem a munkám és a sok évvel ezelőtt adódott külföldi lehetőséggel sem éltem.

Diplomáimat a grazi műszaki egyetemen írtam, de utána hazamentem és otthon dolgoztam. 2011 körül már nézegettem ugyan állásokat Európában, de komoly erőfeszítést nem tettem.

Az M4 metró építésén dolgoztam, amikor munkakapcsolatba kerültem az alagútépítők igazgatójával. Az alagútfúrás végén ő céget váltott és Dohában kapott új munkát.

2012 tavaszán néhányunkat megkérdezett, hogy vele tartunk-e. Elsőre nemet mondtam, aztán meggyőzött, hogy ő is a feleségével és az egyik lányával jön ide. Bíztam benne, igaza volt.

Ekkor semmit sem tudtam még az országról. Leginkább az foglalkoztatott, hogy cöliákiásként mit fogok enni, mert semmi jelét nem találtam annak, hogy lennének itt gluténmentes boltok vagy éttermek. Lesz, ami lesz alapon elindultam, legrosszabb esetben zöldségen és gyümölcsön élnék, de szerencsére ez nem így lett.

A gluténmentes étkezés kihívásai

Továbbra is kihívás a mindennapi étkezés, de sokkal jobb a helyzet, mint azt elsőre hittem. A nagyobb közérteknek van ilyen vagy olyan diabetikus részlegük. A kínálat hullámzó, de ez sok más dologra is igaz, nem csak a gluténmentes termékekre. Megtanultuk, hogy jobb mindig venni abból, ami van, ki tudja mi lesz később.

Van, amit otthonról hozok, de van sok dolog, ami itt kapható és otthon nem. A mindennapi ebédemet inkább magam főzöm, a jobb éttermekben sejtik, hogy mit szeretnék, de ritkán vagyok 100% biztos benne, hogy nem keresztszennyeződött az étel, hiába mondom el ezerszer.

Egy évvel ezelőtt egy katari nő megnyitotta az ország első és egyetlen gluténmentes pékséget és cukrászdáját. Ő szervez egy gluténmentes klubot is. Jó néha összejárni, tapasztalatokat cserélni. Természetesen csak mi nők.

Hogyan öltözöm?

Hasonló ruhákban járok, mint otthon. Hasonlóakban. Hosszú ruhám vagy szoknyám sosem volt korábban, most van egy csomó. A rövidujjú bolerót eddig haszontalannak tartottam, már örülök, hogy eltakarja a vállamat.

Ingben, nem feszülős, de szűkebb fazonú nadrágban dolgozom, néha farmert, néha térd fölé érő szoknyát vagy ruhát viselek. Ha elmegyünk valahova szórakozni, bármit felvehetek, mert a szállodákban szabad és úgyis autóval megyünk.

Csak számolni kell avval, hogy kint hiába van 40-50 C, bent csak 20-21 C vagy még kevesebb. Ez örök vita az irodában is. Kutyával sétálni rövidnadrágban szoktam, de olyan helyem lakom, ahol a többség külföldi, nem mindenütt mászkálnék így.

Mutass tiszteletet!

Általánosságban az az elvárás, hogy ne öltözzünk kihívóan. 2012-ben a turisztikai hivatal támogatása mellett folyt a „One of us” kampány. Sokan nyilvánították ki nemtetszésüket, ugyanis a szórólapon az állt, hogy „If you are in Qatar, you are one of us”.

Nyilvánvaló, hogy ha akarnánk sem lennénk soha olyanok, mint ők. Ugyanez a kampány folytatódik most, de új szlogennel „Reflect your respect” és a hivatalok támogatása nélkül.

01 reflect-you-respect-campaign-qatar .jpeg

Plázákban és forgalmasabb helyeken adnak át helyi nők a nőknek egy röplapot pár kedves szó és csokoládé kíséretében. A fogadtatás most is, korábban is többféle.

Vannak, akik azt mondják, hogy vendégek vagyunk, a helyi elvárások szerint kell viselkednünk és meg kell őrizni a helyi hagyományokat és értékeket. Néhány katari nő a szerintük magukból túl sokat mutató külföldiek miatt kénytelen mellőzni a közérteket, plázákat és éttermeket, ezért kérnek bennünket visszafogottabb ruhák viselésére.

Vannak viszont az arabok közt is olyanok, akik szerint az országnak nyitottnak kell lenni, mindenki öltözködjön belátása szerint. Sokak szerint, akkor volna igazságos a kampány, ha az abaját viselők nők is változtatnának az erős sminken és a messziről érezhető, légteret teljesen kitöltő parfüm viselésén.

A korábbi emír felesége, a mostani édesanyja, Mozah bint Nasser Al Missned rendszeresen vállal közszereplést. Érdemes egy pillantást vetni az ő ruháira Google-ön.

Az ismeretlen tömegközlekedés

02 www.qr.com.qaEnglishProjectsPublishingImagesDohaMetroS.jpg

Európai értelemben vett tömegközlekedési hálózat nincsen az országban. 2022-re tervezett vonalakat színessel mutatja a kép, a szürkék 2026-ra épülnek meg. Összességében 200 km felett lesz a vonal hossza és kb. 100 állomás lesz a városban föld alatt, a külvárosban / városok között föld feletti szakaszokkal.

Emellett tervezik, hogy vonat hálózattal is összekapcsolják Szaúd-Arábiát Katarral valamint Bahrein felé is elmegy a vonat egy jövőbeni hídon át. Jelenleg három vonal első fázisain kezdődtek el a munkák.

A tender korai szakasza, de nem teljesen a kezdetek óta veszek részt a munkában. Az első fúrópajzsok júniusban érkeznek meg, a munka neheze majd ezután fog elkezdődni.

Nagy kihívást jelent a logisztika. A város zsúfolt, a dugók mindennaposak és eközben minden épül: városnegyedek újulnak meg, útfelújítások zajlanak, toronyházak és stadionok épülnek, mi dolgozunk a metrón. Nem lesz könnyű összehangolni minden építkezés logisztikai igényét és megtartani a várost lakhatónak.

Nemzetközi társaság

A maroknyi, majdnem csak európai csapatunk mostanra több száz fős nemzetközi társaság lett, filippinó és indiai többséggel. Sokan vagyunk nők, a többség filippinó, de nyugatiak és arabok is vannak.

Nem érzem, hogy nőként több hátrányos megkülönböztetés ért volna, mint Európában. Egy indiai munkatársunk nehezen fogadja el, hogy fiatal nők felelős beosztásban dolgoznak, de ilyen mindenütt akad.

Míg otthon naponta jártam a munkaterületre, itt más munkakört választottam. Ma már talán másképp döntenék, de a kezdetekkor úgy láttam jónak, ha nem teszem ki magam több száz magányos ázsiai férfi bámuló szemeinek.

A munkáltatóm egy osztrák építőipari vállalat itteni cége. Igen, a felügyeletük alatt vagyunk, írtam már, hogy az ország elhagyásához, bankszámla-nyitáshoz, hitel felvételhez, alkohol vásárlásához, országon belül másik munka vállalásához... mind az ő engedélyük kell.

Utóbbiba nem feltétlenül egyeznek bele, de azon kívül nekünk eddig nem volt nehézségünk. Nekünk azt jelenti, hogy európaiként és ennél a cégnél. Hallottam már rosszabb és jobb helyzetben lévőkről is.

Nekem lehetőségem van egy évig érvényes kilépési engedélyt vásárolnom, ha kifizetem az evvel járó nem túl magas költséget. Ekkor nem kell minden alkalommal bejelentenem, ha el akarok repülni. Az útlevelem velem van, érkezéskor kérték el pár napra, hogy beleragasszák a vízumot.

Ezek a szabályok nekem szerencsére csak rengeteg adminisztrációt jelentenek, de valós korlátokat (eddig) nem. De igen, más pozícióban vagy más nemzetiségek nem élveznek ekkora szabadságot.

Biztonságosabb, mint otthon

Több kommentelő is írta, hogy nem élne itt, mert nem érezné magát biztonságban. Én pont az ellenkezőjét érzem. Nagyobb a biztonságérzetem, mint otthon. Kicsi az esélye, hogy kirabolnak, megvernek, megerőszakolnak, bárhol mászkálok. Nincsen semmi lelakatolva, körbekerítve, mert nem jellemző, hogy ellopnák. Túszejtés, robbantás szerintem elképzelhetetlen.

A legnagyobb nyugalomban mehetünk templomba is, nem kellett félnünk erőszakos cselekedettől. Vannak rendőrök a templomok körül, de ők a forgalmat segítik. Nem tudom, hogy mi történne velem, ha részegen őrjöngenék az utcán, ha orrba vágnék egy katarit, vagy ha az állami kórházban derülne ki, hogy nincsen férjem, de terhes vagyok. De az ilyen helyzetek elkerülése nem okoz nehézséget.

Inkább félek attól, hogy sétálás közben elüt egy autó vagy hogy tűzeset áldozata leszek. Hallani lehetett a hírekben, hogy a fogolycserét követően az amerikai börtönben raboskodókat Katar fogadta be. Nem a mostani volt az első eset és nem is az utolsó. Vannak helyezetek, amik másként látszanak a nyugati médián át és mások innen nézve. Mi biztonságban érezzük magunkat.

Nyelvtanulás

Pár héttel az érkezésem után már elkezdtem arabul tanulni. Csak azért mert érdekelt, a mindennapokban az angol elegendő. Először az Iszlám Kulturális Központ 4 hetes ingyenes kurzusára iratkoztam be, mert az irodánk mellett volt.

Minden hétköznap munka után volt 2 óránk. Elvárásom csak annyi volt, hogy ne akarjanak kitéríteni keresztény hitemből és kapjak valamiféle képet a nyelvről. Harminc nővel jártam együtt, első perctől látszott, hogy ez nem lesz hatékony. Nem is volt.

Szudáni tanárunk nehezen beszélt angolul, így azt sem tudta megmondani, hogy a tanított szó pontosan mit jelent. Emlékszem, hogy találgattunk, mit tanít éppen: arc vagy ajak vagy száj vagy fog miről lehet most szó? Szinte semmi sem ragadt rám és európai nőtársaimra, de nem adtam fel.

A Berlitzhez iratkoztam be másodjára, 5 fős koedukált csoportunk hetente kétszer találkozott. 1960-as kiadású nyelvkönyvünk volt, ez nem könnyítette meg a helyzetünket. Minden más nyelvből modern könyvvel, taneszközökkel rendelkeznek világszerte a Berlitzben, de az arab könyv modernizálása még tart.

Legnagyobb gondunk az volt, hogy nem tanítottak szabályokat, nem kaptunk házi feladatot, csak beszélgettünk, beszélgettünk és beszélgettünk. Az első iskolának is az volt az elve, hogy tanuljunk úgy, mint a kisgyerekek, beszélgetés útján, ne felállított szabályok szerint.

Nálam és a csoporttársaimnál ez nem működik, így négyen (3 lány 1 fiú) együtt néztünk más megoldás után. Több magántanárnő sem vállalt el, mert fiú is volt köztünk. Végül egy újabb iskolába jelentkeztünk, ahol csak nekünk indítottak egy csoportot.

Előre tisztáztuk, hogy „poroszos” rendszert igénylünk, szódolgozattal, leckével, szabályokkal. De nem, a vége itt is csevegés lett, mert majd ráérzünk a nyelvre. Egy év tanulás után abbahagytam, ha találok egy igényeimhez való tanárt, akkor örömmel folytatom, de én beszélgetve nem tudok nyelvet tanulni.

Napközben több mint 50 fok van

Már nagyon meleg van, pedig még csak most kezdődik a nyár. 50 éve ez a legmelegebb június. 52-54 C fokot mutat a hőmérő napközben, de éjszaka sincsen 30 C-tól kevesebb. Most éppen erősen fúj a szél, ami a látótávolságot jelentősen csökkenteni.

Az utóbbi napokban 15-20%-os a páratartalom, de van, amikor ez sokkal-sokkal magasabb és nehezebbé teszi a meleg elviselését. Az egyik katari család óriási hűtőt tett a háza elé, amiből bárki vehet ki vizet.

Napközben nem megyek ki, ha nem muszáj, de a munkatársaim kijárnak az építkezésre. Pár méter séta is kellemetlen. Ugyanakkor a szabadtéri munka tilalma csak június 15-től lépett életbe, nem rendelték el korábban, viszont szigorúbban ellenőrizték, hogy a munkások kapnak-e megfelelő mennyiségű vizet.

A kutyatartás nehézségei

Munka előtt és után viszont legalább 1-1 órát kint vagyok a kutyával. A meleg miatt napfelkelte előtt és után sétáltatunk és a legrövidebb útra is csak vízzel indulunk el. Többször láttam már égett mancsú állatot.

Szerencsére a tengerparton lakom, igyekszem naponta legalább egyszer, de ha van időm, akkor többször lemenni a partra. A kutya mindig úszik, de gyakran a gazdák is. Kutyafuttató hely egyáltalán nincsen, péntekenként hajnalban egy külvárosi partszakaszon gyűlünk össze.

03 kutyasetaltatas.JPG

Sokunknak van befogadott vagy menhelyi kutyája. Az enyém a korábbi albérletem kertjébe sétált be. Nem így terveztem, sokkal-sokkal több időt kéne egy kutyával tölteni, de igyekszünk a legjobbat kihozni a helyzetből.

Európában sokkal egyszerűbb kutyát tartani, itt az ázsiaiak félnek tőle, a muszlimok egy része mocskosnak tartja. Általában nem használhatjuk a szép lifteket a lakóházakban, csak a szervízliftet, hátsó bejáratot.

Étterem, kávézó terasz részére sem mehetnek be a kutyák, viszont az utcamacskákat szeretettel látják akár a konyhában is. Sok arab gyerek nem tud mit kezdeni az állattal. Érdeklődésüket úgy fejezik ki, hogy torka szakadtukból ugatnak, amit egy kutya sem tart barátságos közeledésnek.

Gyakori, hogy séta közben megáll mellettünk egy arab család, kedvesek, mosolyognak, mutogatják a gyereknek a kutyát. Havonta egyszer azt is meg szokták kérdezni, hogy mennyiért adom el.

Ha bármilyen karbantartó jön a lakásba már rutinosan mondom magamtól, hogy a teraszra kizárt kutya barátságos és nem, nem töri át az üveget azért, hogy megegye magát, de látszik, hogy sosem hiszik el és rettegnek, amíg dolgoznak.

Kérdeztétek, hogy mi az a robotzsoké, amit emlegettem az előző posztban.

Ez:

04 robotzsoké.JPG

A tevéket régebben zsokék hajtották, de azt mesélték, hogy emberjogi szervezetek tiltása miatt ma már ez nem lehetséges, mert éheztették és növekedésükben erőszakkal gátolták őket.

A robotzsoké egy szerkezet, amit a tevére tesznek és a pálya mellett haladó autóból irányítják (ezt láthatjátok a poszt nyitóképén). Tegyük fel, hogy szelíden paskolják a hátsójukat, hogy gyorsabbak legyenek.

Építészet helyett sátrak

Mondtátok azt is, hogy beszéljünk az építészetről. Bár lenne miről! Hosszú múltra nem tekinthet vissza a katari építészet.

A legtipikusabbak itt szerintem a sátrak.

06 kis sátor.JPG

Vannak kisebb sátrak az udvarokban (és a budapesti katari követségen) vagy a házak előtt, és ha esküvő vagy nagyobb ünnepelni való akad, akkor a bőven rendelkezésre álló beépítetlen területeken állítanak fel sátrakat.

07 nagy sátor.JPG

A szabályokkal nem vagyok teljesen tisztában, de tradicionálisan külön sátra van a nőknek és a férfiaknak, de mikor egy férfi minket vendégül látott, akkor én is és a többi nő is a férfiakkal voltunk együtt.

A berendezésük egyszerű és szép. Szőnyeg fedi az alját, párnákon vagy székeken ülnek, ettől függően van benne kis asztal vagy nagy asztal és persze légkondi. Nem nagy dolog, de nekem tetszik, ahogy eltakarják a légkondikat. Itt sem mind ilyen, de gyakori.

08 legkondi.JPG
Az ’80-as évek elején a város sokkal kisebb volt.

09.jpg

A felső képen még csak a Sheraton hotel jellegzetes tetraéder formájú épülete látszik, ma már alig észrevehető a légifotón, az egész területet beépítették. A West Bay felhőkarcolói a legismertebb épületek az országban, a Google bőven ad találatot, ha Dohára keresünk rá. Ezeken kívül az épületek világos színűek, szinte egybeolvadnak a homokkal és a poros éggel.

10 régi belváros.JPG

Az új egyetemi negyed már üzemel, de még épül. Már most sok érdekes épület szépíti. Nekem legjobban ez a pihenő tetszik.

11 Egyetemi Negyed, pihenő rész.JPG

A korábbi posztban már említett kulturális negyed látszik madártávlatból ezen a képek a háttérben a Zig-Zag toronyházzal, a két lakótorony között egy bevásárló központ van.

12 httpmarhaba.com.qawp-contentuploads20111156837000.jpg

A legnagyobb bevásárlóközpontban Velencét idéző csatorna alakú medencét építettek, amin végig lehet gondolázni, ha valakinek ez jó. Ugyancsak Itáliát idézi a szomszédomban lévő lakónegyed. Itt gondolázni nem lehet, csak jet skizni, de tenger folyik körbe a házak között és Doha legszínesebb házai vannak itt. Jobbára egyelőre lakatlanul.

13 Little Italy.JPG

Egy, a sok jövőbeni terv közül, hogy a sivatagban létesítenek egy pihenőközpontot a szaudi határ közelében. Még csak látványtervek készültek el.

14 www.sksimms.comportfoliosalwa-beach-resort.jpg

Egy mindennapos jelenetet vettem videóra a régi irodánk ablakából. Egy minisztérium mellett voltunk, ahol 2 körül ért véget a munkaidő. Ekkor az abajás nők megállnak az épület előtt és várják a sofőrjeiket, akik sosem húzódnak le az út szélére. Ez a dugó minden nap megismétlődött és úgy tűnik, hogy senki sem vonja le a tanulságot."

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Katar

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr816480467

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2014.07.08. 00:20:03

@Muscari: En ugy tudom hogy ezek eredetileg oralis tradiciok voltak es kesobb irtak le oket. Nyilvan nem baj hogy megemlitetted, nem panaszkodom, csak nem ertem milyen temahoz kapcsolodik ez most igy hirtelen?

nezzazegfele [Hu ] · http://www.nezzazegfele.blog.hu 2014.07.08. 00:20:42

@Mirjam2: www.elemzeskozpont.hu/orgovanyi-takarek-binder-istvan-az-ugyfeleknek-beteteseknek-egyel

"a jogszabályok adta határidőn belül akár 100 ezer eurós összeghatárig (több mint 30 millió forintig) kártalanítja a biztosított követeléssel bíró betéteseket a hitelintézeti törvény alapján.
Korábban Orbán Gábor, a Nemzetgazdasági Minisztérium adó- és pénzügyekért felelős államtitkára szintén úgy nyilatkozott: minden kisbetétes hozzájut a pénzéhez, a takarékszövetkezetnek a május 31-i adatok szerint 28 ezer betétese volt."

2014.07.08. 00:22:14

@diggerdriver: Ebben alapvetoen van valami... Nem kapcsolodik a temahoz de az jutott eszembe a peldadrol, hogy nalunk tiz ev koruli fiuk is vezetnek mar autot, gyakran nagy 4x4-et! :)

2014.07.08. 00:26:04

@nezzazegfele: Koszi! Latom te is most jutottal odaig hogy vegigolvasd a mai kommenteket :)

2014.07.08. 00:29:39

@Sesamelmo: Ha esetleg erdekel reszletesebben ez a tema, szolj es atkuldok par tanulmanyt kommunikativ nyelvtanitas temaban - van amelyik arrol szol hogy miert nem mindig, mindenhol valik be :)

Muscari 2014.07.08. 00:32:59

@Mirjam2: ertem, es igazat is adom neked abban, hogy termeszetesen nem volt bevett szokas igy jarni ott, szaz evvel ezelott sem.
Erdekelne, hogy a hindu (az?) vallasban milyen jelentosege van ezeknek az erotikus jelenteknek, errol tudsz bovebbet?

Nyelvtanulas: a fiam szinte teljes egeszeben a Youtube-rol szedte fel az angoltudasat. Elmondasa szerint nezte a videot, ahol mondjuk egy telefont szerelnek, vagy Minecraft-oznak es a latottak alapjan megertette, ugy rakta ossze, hogy mirol beszelnek. O mondjuk diszlexias, nagyon ra van allva a hallas utani tanulasra. El voltam hulve, mikor kijott utanunk, en azt hittem, hogy alig tudja a nyelvet, erre tarsalog, telefonal stb.Az olvasas viszont gondot jelent.
En nem tudnam utana csinalni, nekem is kellett, hogy az alapokat elmagyarazzak.

Igy belegondolva, sok igazsag van abban, amit irsz, jogy a sok gyakorlassal majd megertem, de vannak olyan dolgok szerintem, amit el kell magyarazni.
Azt hogy magyarazod el, hogy pl. a won't vagy wouldn't olyat is jelent, hogy nem(volt) hajlando megcsinalni valamit. Vagyis hogyan erteted meg, hogy mirol van szo, ha nem magyarazod el? Tenyleg kivancsi vagyok.

Majd ha Chang felbukkan, ujra napirendre hozzuk a temat, en is kivancsi vagyok a velemenyere.
Az bizos, hogy en ugy tanultam, hogy rengeteget forditottunk, erre epult a konyv is joreszt, meg nyelvtani tesztek is voltak boven. A Blackbird-bol tanultam, nem tudom, hallottal-e rola, Kiraly Zoltan irta asszem.

Muscari 2014.07.08. 00:34:05

@Mirjam2: a pornografiarol jutott eszembe, tudom, kicsit elkalandoztam :-)

nezzazegfele [Hu ] · http://www.nezzazegfele.blog.hu 2014.07.08. 00:38:31

@Mirjam2: Szívesen :)
Na ja, még eső előtt akartam palántázni. :)

---------------------------------------------------------
Ha már elnyomás...

Utolsó előtti szakasz:

hvg.hu/plazs/20140707_Rabszolgatartok_vagyunk_mi_mind

nezzazegfele [Hu ] · http://www.nezzazegfele.blog.hu 2014.07.08. 00:40:45

@Mirjam2: Légyszi nekem is küldd el, köszönöm. :)

@Muscari: De jó ötlet ez csajszikámnak! Köszi :)

M. Péter 2014.07.08. 00:41:20

@zöldeketbeszélek: Az olaszban nem tudom, hogy hogy van, de a spanyolban a folyamatos múlt lényege az, hogy nem befejezett cselekvés. Ebben benne van az éppen folyamatban levő és a rendszeres, ismételt cselekvés is, de a folyamatos múlt feltételes módnak is megfelelhet, és éppen az egyszerű múlt ellentétét jelenti, hogy a cselekvés nem történt meg, ezt jóval a felsőfokú vizsga letétele után tanultam meg.

Pl. a querer (akarni) ige egyszerű múlt ideje, quise, azt jelenti, hogy valamit akartam csinálni, és meg is próbáltam, míg a folyamatos múlt, quería, azt, hogy szerettem volna, vagy szeretnék valamit; "tuve que ir a Madrid" (egyszerű múlt, Madridba kellett mennem, és el is mentem), "tenía que ir a Madrid" (folyamatos múlt, Madridba kellett volna mennem, csak közbejött valami, így a kötelezettség nem lett befejezett, vagy Madridba kellene mennem a jelenben).

Muscari 2014.07.08. 00:49:43

@nezzazegfele: o, hat nagyon szivesen. Olyan dolgot keressetek, ami erdekli, te is nezhetsz mondjuk videot arrol, hogy hogyan kell novenyeket atultetni vagy hasonlok. Ezek laikusoknak keszulnek, egyszeruen magyaraznak el olyan dolgokat, amiket te mar ismersz, igy meg tudod tanulni az egyes kifejezesek angol megfelelojet.
Ugyan ez fozos videoval, viszonylag egyszeru kajakkal, jol be lehet azonositani, hogy mi micsoda, a targyakat es az igeket is.

Nincs olyan tema, amit ne talalnal meg a Youtube-on, szeriintem is nagyon hasznos lehet.

pappito · http://pappito.com 2014.07.08. 01:02:29

google streetview a royal caribbean hajón: www.royalcaribbean.co.uk/google-street-view-cruise-ship/?cid=UKRCIVanity_RoyalView_070714_1

a már nem is annyira kövér madarat biztos érdekli :)

skye8 2014.07.08. 01:04:51

tetszett az iras, de ettol az orszagtol viszolygok.
50 fokos melegben kenyszeriteni a noket hogy tetotol talpig beburkolozzanak...orulet. a ferfiakra is vonatkoznak ezek az abszurd szabalyok?

Sesamelmo (Q) 2014.07.08. 04:54:08

@Don Kartasch [Warwickshire, UK]: alagutépitők. Vagy legalabbis alagutepito multtal rendelkező emberek. Mostanában jössz?

@Mirjam2: a berlitzben volt a vegen "vizsga". Irasbeli. Meg is voltunk mind lepodve, hogy jeeee ezt tudni illene? De persze mind atmentunk, nemi tanari segitseggel.....
Azt hiszem az a baj, hogy nem tanárok tanitanak, hanem arab anyanyelvűek es nincs mogotte tul sok koncepcio. Talán majd egyszer találunk valakit.

@skye8: igen, a pasik is ilyenben vannak, csak feherben. Az, higy kenyszeritve vannak-e se biztos. Sokan mondjak, hogy a pasikat nem erdekli miben vannak, a nok csinaljak maguknak ezt az egeszet. De akarhogy is! Nincs meleguk. Bent vannak, ahol megy a legkondi es 18 fok van.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.07.08. 06:50:30

@Mirjam2:
Bocsánat nem agresszív írásnak szántam inkább nyomatékosnak.
Semmiféle olyan szándék nem volt bennem .
Tényleg bocsánat.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2014.07.08. 07:24:47

@Sesamelmo: Ahhh, értem, köszi.

" Mostanában jössz?"

Nem, majd csak évekkel később. Az olajiparban szinte elkerülhetetlen, hogy legalább egy kis időre az ember ne forduljon meg a Közel-Keleten. :) A térségből pedig nekem leginkább Katar és az Egyesült Arab Emirátusok tűnik az európai mentalitáshoz legközelebbinek, de ez elöbbiben hangsúlyosabb az olaj. :)

Bár valami megmagyarázhatatlan okból én még Azerbajdzsánnal is szimpatizálok. :) Talán a csodaszép tájai miatt. Vagy a bakui Flame Towers miatt? Nem tudom. :)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.07.08. 08:12:42

@M. Péter: Az olaszban is használják a folyamatos múltat, illetve annak kötőmódját a lehetetlen feltétel kifejezésénél, pld. Se avesse studiato sarei stato piú fortunato. Ha tanultál volna, több szerencséd lenne (mondjuk a munkakeresésben...)
Mi jócskán a középfok előtt tanultuk a feltételes szerkezeteket, nem mondom, hogy kenem-vágom, de tetszik. A tanárunk szerint középfokra minden nyelvtant tudni kell, a felsőfok csak a kifejezés gazdagságában, a nagyobb szókincsben, a gördülékenységben több, mint a középfok.

Sesamelmo (Q) 2014.07.08. 08:19:20

@Don Kartasch [Warwickshire, UK]: szerintem Baku jo hely. Oda akartunk menni sielni, de nem jott ossze. Remenykedem benne, hogy talan a nyaron egy hetvegere elmegyunk. Csodaszepnek tunik.

Szerintem Katar sokmindenben jobb, mint UAE. Meg "artatlan". Vannak termeszetes tengerpartok, nem epult mindenhova szalloda. biznak egymasban az emberek... De persze odaat minden kaphato, jarhatok shortban...

jewel79bp 2014.07.08. 08:52:46

@Sesamelmo: nekem az a benyomásom, hogy ehhez a világhoz kell egyfajta elfogadó mentalitás, ami úgy tűnik, neked is van... Képes vagy belenyugodni dolgokba, én nem lennék. Írod pl a külföldi munkások kiszolgáltatott helyzetét - én képtelen lennék rá, hogy ezt ne jegyezzem meg a főnökeimnek, ne próbáljak számukra igazságosabb helyzetet teremteni... Írtad azt is, hogy bizonyos iskolákban nem fogadták el, hogy koedukált csoportbsn akartok tanulni. Ezek számomra olyan dolgok, ami miatt képtelen lennék ott maradni abban az országban. Ez nem csak gazdasági függés, ez mentalitásbeli kérdés. Számomra furcsa, hogy egy európai ezt önként és dalolva elfogadja.

2014.07.08. 09:20:07

@Muscari: Hogy neked mik jutnak eszedbe a pornografiarol... :)

2014.07.08. 09:22:08

@diggerdriver: Ez nagyon kedves toled, semmi gond, szerintem tulreagaltam tegnap, kicsit razos napom volt. Egyebkent nem tudtam hogy Jokai irt pornot! :)

2014.07.08. 09:31:51

@Sesamelmo: Igen az nem eleg ha csak beszeli a nyelvet valaki, tanitani is kell tudni, illetve minel kevesbe felkeszult a tanar, annal fontosabb szerintem a konyv / munkafuzet minosege. Igazan jo tanarok akar konyv nelkul is tudnak hatekonyan tanitani, en peldaul nem tudnek. Meg vagyok lepodve hogy a Berlitzben felvesznek teljesen 'amator' tanarokat, bar oszinten szolva hallottam mar par furcsa dolgot arrol a nyelviskolarol.

Egyebkent meglepodtem hogy nalatok van ingyenes arab nyelvtanfolyam; nalunk nincs, es a vendegmunkasok jo resze nem is tud arabul. Raadasul nalunk hivatalosan tilos magantanarkent dolgozni; ugy hallottam hogy vannak arabtanarok akik megis vallalnak magantanitvanyokat, es altalaban 100 riyalt kernek orankent, ez eleg sok plusz meg utazasi koltseg es macera, csak akkor eri meg ha nagyon eltokelt vagy. En nem vagyok :), de sok sikert neked, remelem talalsz egy jobb tanart. Egyebkent a helyedben Skype-on probalkoznek, ma mar rengetegen adnak nyelvorakat Skype-on keresztul.

Sesamelmo (Q) 2014.07.08. 09:35:30

@jewel79bp: x tanár nem vállalt koedukált csoportot, Y meg igen. Mentünk Y-hoz, ezen nem akadunk fent. Felesleges.

A munkások nem tőlem függnek, de még csak nem is a főnökeimtől. Nem lesz nekik se jobb, se rosszabb, ha nem vagyok itt. Ahogy attól sem lesz se jobb, se rosszabb, hogy te nem jössz ide. Valószinű, hogy te is veszel ruhákat, amiket kizsákmányolt emberek varrtak, iszol kv-t es teat, amit nehez sorsu emberek szedtek stb. Lehetőségeinkhez képest kedvesek és emberiek vagyunk velük, mert nekem ez a természetes, amitől elképzelhető, hogy ők is jobban erzik magukat. Ha ez a dolog annyira bánt téged, otthonról is harcolhatsz értük, amnesty international , vörös kereszt...... fogadnak önkénteseket.

Sesamelmo (Q) 2014.07.08. 09:42:33

@Mirjam2: A muszlim kozpontban a kisiskolasok konyvet hasznaltuk, nem is tanultunk meg irni. A Berlitz tovbi nyelvkonyve szerintem tok jo, csak az arab 30 eves es a tanarnonk sem volt eltokelt. A haramdik pasinal se jegyzet, se konyv, csak csevegtunk.
Szeretnek tudni arabul, de mar nem vagyok eleg elszant a tanulashoz. Sajnalom az eddig belefektetett penzt es energiat.

A muszlim kozpont csinlja az ingyeneset, de szerintem alig valaki kepes ott megtanulni. Itt is ekorul van 100-150 rial (fejenkent) a maganora, nem tilos, de altalaban te mesz hozzajuk, vagy kozelben lakot valasztasz. A mi "lakotelepunkon" is van egy no, aki a barataimat tanitja, talan meg nala megprobaljuk majd nyar utan.

De tenyleg nem volna sok haszna a mindennapi eletben, egy ket ugyintezes menne gyorsabbul csupan.

Ennike (DK) 2014.07.08. 10:10:56

@Mirjam2: teljesen egyetertek, en igy tanultam meg danul, utalok magolni, szabalyokat megtanulni, nekem az altalad vazolt nyelvtanulas a nyero, nem is volt tudatos, es igy tanultam meg nagyon hamar.

Ennike (DK) 2014.07.08. 10:34:40

@Sesamelmo: koszi a posztot, nagyon tanulsagos, csak most tudtam elolvasni, RESPECT neked, hogy nokent, ott igy helyt tudtal allni, es nekunk bemutatni egy ismeretlen, nehezen hozzaferheto vilagot.

2014.07.08. 11:09:23

@Sesamelmo: Majdnem valaszoltam neki, de orulok hogy te megtetted, teljesen egyetertek... +1.

2014.07.08. 11:15:58

@Sesamelmo: Kisiskolasoknak szant konyvet vagy 30 evvel ezelott irt konyvet hasznalni felnotteknek nagyon-nagyon rossz megoldas, annal mar csak az lehet rosszabb ha nincs egyaltalan konyv, ilyen formaban szerintem teljesen remenytelen.

Velem egyszer tortent meg hogy kezdo csoportom volt, tobb mint 20 fo akik bemutatkozni sem tudtak angolul es az elso oran nem volt konyvunk, tudod ilyen laza stilusban adta elo az adminisztrator hogy 'majd kesobb lesz konyv, tanarno, csak kezdjen el tanitani' ja es nincs a teremben tabla. Akkor mondtam, hogy amig nem tesznek at egy osztalyterembe es nincs mindenki elott konyv, addig nem kezdjuk el az orat, bocs. Lett hirtelen tabla is, konyv is :). Pedig az adminisztrator nem beszelt angolul csak arabul, de megis megertette mikor mutogattam a falra meg lobogtattam egy konyvet es raztam a fejemet hogy 'no whiteboard, no book, no lesson' :). Ennyit arrol hogy mennyire hasznos az arab - angolul is megertetem magam ha nagyon akarom :)))

Sesamelmo (Q) 2014.07.08. 11:16:01

@Mirjam2: gondolkoztam, hogy megéri-e belemenni ebbe a vitába.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.07.08. 11:16:31

még nem olvastam semmit, csak a tevéket látom :-)
ötven fok meg rémálmaimban se legyen.

jewel79bp 2014.07.08. 11:22:38

@Sesamelmo: persze, igazad van. Én csak leírtam, hogy nekem miért nem szimpatikus ez az egész. Amellett meg igen, lehetőségemhez mérten pont támogatok ilyen szervezeteket, önkéntesként dolgozom egy menhelyen, stb. Szerintem a világ akkor megy egy jobb irányba, ha fellépünk a kizsákmányolás elken, és ha magunk választhatunk, nem leszünk a rendszer cinkosai. Egy országváltásnál, új lakóhely kiválasztásánál számomra ez elsődleges szempont, hogy valami jobb felé haladjak, ne visszafelé... Gondolom, érted, mit szeretnék mondani ;) nem közekedésből mondom ezt, egyszerűen csak mások a szempontjaink...

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.07.08. 12:10:52

@Mirjam2: bocs, tevegelni voltam, csak kicsit kaptam napszúrást meg ájultam el, de legalább nem le a tevéről, ez is valami.
nem írtál hülyeséget, de szerintem annyival árnyaltabb a kép, hogy sokféle tanuló van, már tízévesek között is, aki szövegel és összeszedi valahogy a szabályokat és tojik bele mindenbe, meg olyan is, aki görcsöl, nem szeret hibázni, és megnyugszik és végre rend lesz a fejében attól, hogy mondjuk a magánhangzók előtt an van, a mássalhangzó előtt a mint névelő mármint, vagy a rövid mellékneveknél -er, -est a fokozás, a hosszúaknál more, most. a legtöbb ember szerintem szeret magától is rájönni a szabályokra, mondjuk egy rakás példából, és nagyon örül magának olyankor. gyerekek pláne. ez nem azt jelenti szerintem sem, hogy akkor szabály megvan, ennyi, akkor már tudják is. ettől utána még nagyon lehet nyomatni a kommunikatív módszereket, először a kontrolláltabb, utána a szabadabb gyakorlatokat, de szerintem valami egyszerűsített szinten nagyon röviden fel kell állítni a szabályokat általában. nagyon függ persze minden a szinttől, kortól, meg hogy beszél-e már más idegen nyelveket, és miket. német után bárki szerintem sokkal könnyebben lenyomja az angolt, mint elsőre.
ja és szerb barátnőm jutott eszembe, d emondjuk mondhatnám a thai diákokat is, egyik nyelvben sincsenek névelők. a gyerekek mégis valahogy összeszedik, megtanulják, használják majd, mint az anyanyelvükön bármit. de egy ilyen teljesne idegen, új koncepciót egy felnőtt legalább egy rövid magyarázat nélkül szerintem soha az életben fel nem fog. legalább hogy nagyjából mi ez, annyit. és akkor utána lehet tolni a kommunikatívgyakorlatokat, ha a tanuló már sejti legalább, miről van szó. (nem tudom, az arab mennyire különbözik az angoltól alapvető nyelvtani jelenségekben, azt tudom barátnőmtől, hogy ő fiúkkal lógott gyerekkorában, unokatesókkal, és ezért fiúként ragoz igét, főnevet, akármit, minden mást, a mai napig is szegény, arabul.)
de szerintem ugyanarról beszélünk, ugyanazt csináljuk, csak valamiért az a benyomásom, hogy a poroszos drillezés az, amitől mindketten hidegrázást kapnánk.
most nem fogok tudni többet írni vagy válaszolni, mert lassan megy a vonat, bocs, ez is nagyon kutyafuttában.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.07.08. 12:15:09

@Mirjam2: ha tanulnál most spanyolul, akkor mit szeretnél, hogy 3 perc alatt valaki elmondja nagyjából, mi is az a kötőmód úgy nagyjából, vagy majd rájössz egy év alatt magadtól? :-)

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.07.08. 12:17:45

@Muscari: Blackbirdből én is tanítottam egy évig. az pont a Rigó utcai nyelvvizsga felkészítésre van kitalálva. pont arra, hogy fordítsál, nyomd azokat a feldartípusokat. a célnak nagyon jó könyv, azt begyakorolja, ami a vizsgára kell, de hát tudjuk, hogy nem igazán a szakma csúcsa maga a vizsga....

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.07.08. 12:19:54

@skye8: 50 fkban MUSZÁJ beburkolózni tetőtől talpig, különben ott fősz meg. csak az a baj, hog ya feketét erőltetik. persze a pasiknak kijár a fehér. nem véletlenül takarják be ők is magukat amikor kint vannak a napon.

2014.07.08. 12:25:47

@Chang Yai: Igen, nekunk is ezt tanitottak hogy eloszor felvezeted a temat, a tanulo vegye magatol eszre az uj nyelvtani elemet, aztan fedezze fel magatol a szabalyokat, aztan kontrollalt, felig kontrollalt majd szabad gyakorlatok stb... Nekem a gond itt eddig az volt, hogy sok diak frusztralt lesz es ugy erzi idot vesztegetunk az elso szakaszban. Nagyon nem akarjak maguknak felfedezni a szabalyokat, hanem azt akarjak hogy a tanar azzal kezdje az egeszet hogy all a tablanal es magyaraz.

Kompromisszumos megoldaskent azt csinalom hogy megis felvezetem, hadd vegyek paran eszre az uj nyelvtani elemet ha erre fogekonyak, majd elkezdem magyarazni a 'szabalyokat', aztan atterunk a gyakorlatokra es ilyenkor probalok minel tobb 'student talk time'-ot belevinni az oraba. Persze az olyanokat mint hogy comparatives, superlatives azt elmagyarazom, tablazattal meg mindennel, hogy mikor '-est' vagy 'most' stb., szerintem is igy a legkonnyebb, foleg hogy ez tenyleg egy logikus rendszer es alig vannak kivetelek.

Foleg magasabb szinteken probalok minel tobb szerepjatekot, csoportmunkat, diakok altal keszitett prezentaciot hasznalni hogy inkabb ok beszeljenek az oran es ne en.

Morgo1229 2014.07.08. 12:28:19

@Mirjam2: 10 eves a fiam.. Az angol tantterv szerint tanulnak.

www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/244218/English_Appendix_2_-_Vocabulary_grammar_and_punctuation.pdf

Egyik nap volt hazi ez: synonym, antonym, homonym. Szavak voltak felsorolva es meg kellett mondani, hogy mi melyik. Hat meg kellett neznem nekem is pedig nekem ezeket tudnom kene....
Szerintem a fonev, melleknev, ige dolgokon tul voltak elozo evekben. De ahogy elnezem azert a spelling korul forog a vilag. Es az ahhoz kapcsolodo nyelvtanbol.

2014.07.08. 12:29:54

@Chang Yai: Nekem szemely szerint nem jon be az hogy szabalyokat magyaraz valaki, magamtol szeretek rajonni, inkabb hibasan beszelek az elejen. Azt szeretem ahogy 'kibontakozik' a nyelv, az elejen van ez a kaosz amibol nem ertek semmit es fokozatosan egyre tobb ertelme van, stb. De ez en vagyok. Abban sem nagyon hiszek hogy nyelvet jol meg lehet tanulni gyorsan; a legtobb embernek hosszu ido kell ahhoz hogy magabiztos tudasa legyen. De abban teljesen igazad van hogy minden tanulo mas, tanitas soran meg kell probalni figyelembe venni a kulonbozo igenyeket.

skye8 2014.07.08. 12:32:52

@Sesamelmo: sorry ezt nem ertem - kotelezo-e vagy sem a bokaig ero ruhazat?attol fuggetlenul hogy bent dolgozol vagy kint ...

2014.07.08. 12:33:04

@Morgo1229: Nem tudom megnezted-e a linkeket amiket kuldtem, ott leirjak hogy a 90-es evektol kezdtek megint bevezetni nyelvtant, elotte sokaig nem volt. A ferjem es a velem egykoru brit emberek akikkel errol beszeltem nem tanultak nyelvtant. Nem vettem eszre hogy a ferjemnek pl. hatranya szarmazott volna ebbol az elmult tobb mint 40 evben :)

2014.07.08. 12:37:48

@Chang Yai: Igy van, bar en mar odaig jutottam hogy az se erdekelne ha pink lenne a ruha narancssarga csikokkal, a problema viszont az hogy alatta normalis utcai ruhat kell viselni es erre kell extran feltenni a muszalas fekete zsakot 50 fokban, plusz meg neheziteskent fejkendo es arc-eltakaras, aztan probalj meg nem megfulladni :). Viszont leeges ellen kivalo viselet.

Nyilvan ez nalunk van, ugy tudom sehol mashol nem kotelezo ezt a cuccot hordani, kiveve ha a csaladod vagy te szuksegesnek erzed (es eleg sok csalad erzi szuksegesnek, lattam noket ilyen szerelesben Varanasitol elkezdve mindenhol).

Sesamelmo (Q) 2014.07.08. 12:39:56

@skye8: nem, nem kotelezo a bokaig ero ruhazat. labszarkozepig ero nadragban vagyok eppen, hatarozottan kilog a bokam. Szaudiban kotelezo beburkolni magad.
Az arabok többsége abajában és thobaban van. A többiek meg érzésük szerint. Ajánlott a vállad és a térded eltakarni, de ha nem teszed, sem vetnek börtönbe.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.07.08. 12:40:10

@Mirjam2: szerintem nagyon fontos, hogy mindenki más, annyi féle van a kreatív zsenitől a kockaagyú programozóig, mindenkinek más jön be, mindenkinek mástól fog hirtelen összeállni a kép, mondjuk.
ha az általam tanult nyelven van valami teljesen új koncepció, mint pl bizonyos nyelveken (tán arabul is?) van az egyes és a többes mellett kettesszám is, akkor én azt szeretném, hogy ezt a tényt valaki ezt mondja el nekem két mondatban, hívja fel rá a figyelmemet, és akkor onnan kisakkozom a részleteket. te meg felfedezni szeretsz. ja, fontos, hogy ezt tudjuk magunkról, hogy mi válik be nekünk, ne erőltessünk magunkra olyat, ami nem megy. szerintem sokaknak ezzel is bajuk van, hogy nem igazán tudják még, hogy mi fog nekik beválni.

2014.07.08. 12:42:30

@Chang Yai: Bocs de te mit tudsz errol hogy most, illetve az elozo generaciokban, tanitottak-e nyelvtant brit iskolarendszer szerint? Tegnap felmerult ez... Az en ferjem illetve azok a britek akikkel egyutt vegeztem a CELTA-t egyaltalan nem tanultak iskolaban nyelvtant es az elejen azt sem tudtak mi a fonev, ige stb. De itt tobbek szerint ez lehetetlen es mindig is tanultak nyelvtant. En meg arrol talaltam cikkeket hogy evtizedekig nem tanultak, aztan kezdtek a 90-es evekben ujra bevezetni valami alapveto nyelvtani oktatast.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.07.08. 12:42:43

@Mirjam2: tudom, hogy a részletek brutálisak, plusz hogy kötelező, ez megvan.
de alapból ötven fokban teljesen betakarni magad, az nem hülyeség, csak ezt akartam mondani, tényleg nem sikerült jól. bocs.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.07.08. 12:44:03

és most tényleg lelépek, megkaptam a számlám, kicsekkol.
igazi határátkelés, egy figura, aki körbegyalogolta a földet. de a hold mióta bolygó?!
nol.hu/kultura/a-kovetkezo-bolygo-a-hold-lesz-1472823

adg 2014.07.08. 12:48:35

@blackhair-lady: Igen, meglepoen jol hozza lehet szokni a meleg paras idohoz. A hidegben nem vagyok biztos en sem. Amikor a kanadai szekcio irogatta, hogy minusz huszon fokok vannak napok ota, akkor szinte ereztem a csontjaimban. :)

A kolbasz tema nalunk ugy van, hogy nem szabad behozni, es ha megtalaljak nalad, tobb ezer dollaros buntetes lehet erte. De adnak a repulon egy Incoming Passenger Card vagy micsoda nevu kartyat, es azon van egy lista. (gyogyszertol a magokon keresztul a sporteszkozokig) Ha van nalad olyan cucc, ami a listan van, akkor be kell jelolni, es ugy nem lehet semmi gond. A vamos megkerdi mi az, aztan eldonti, hogy behozhatod-e vagy sem. Ilyen nincs az USA-ba tarto gepeken?

2014.07.08. 12:49:00

@Chang Yai: Igen, en kimondottan elvezem azt hogy eloszor nem ertem es fokozatosan rajovok, angolul is pont igy tanultam. Pl. itt azzal szoktam jatszani hogy probalom, neha hetekig, kitalalni egy gyakran hallott arab szo jelenteset kulonbozo helyzetekbol. Siman megkerdezhetnem mit jelent de ugy nem erdekelne. Persze az egeszen mas helyzet ha gyorsan meg kell tanulnod egy nyelvet egy bizonyos szinten mert pl. nyelvvizsgara vagy munkahoz kell.

Ahogy mondod, kulonbozo emberek kulonbozo modszerekkel tanulnak. Engem az orosz-oktatas riasztott el, ott volt az hogy szabalyokat tanitottak meg szavakat kellett magolni stb., semmit nem is tanultam meg oroszul 4 ev alatt. Szamomra ez ertelmezhetetlen hogy van egy sor szo aminek meg kell tanulni a jelenteset es kesz. En csak ugy tudok uj szavakat tanulni ha kotni lehet valamihez, egy szituaciohoz stb.

Morgo1229 2014.07.08. 12:52:29

@Mirjam2: jol van majd interjuvolok itt embereket. Vannak itt "oregebb" britek.

2014.07.08. 12:53:56

@Chang Yai: Egyaltalan nem kritizalni akartalak, inkabb csak kinomban rohogtem a sajat helyzetemen, bocs!! :) Azzal egyetertek hogy 40 fok felett a legjobb megoldas, foleg vilagosabb boru embereknek, ha hosszu lepelben vannak, nem veletlenul fejlodott ki itt ez a viselet. Egyebkent a nok regi viselete nagyon szep es praktikus is, majdnem ugyanolyan mint a ferfiake csak sotetebb es gyonyoruen himzett. Sajnos ma mar senki nem hordja az utcan, csak az idosebb nok hazon belul.

Morgo1229 2014.07.08. 13:18:13

@Mirjam2: o.k.
I have a sample !
Szoval a kolleganom 56 eves (angol). Azt mondja, o tanult mindenfele ilyesmit es szerinte nagyon hasznos volt. Viszont, ugy tudja, hogy az ot koveto evekben hamarosan megszunt a nyelvtan-tanitas.
A gyerekei, akik mindketten egyetemistak most, szinten nem tanultak egyatalan nyelvtant a suliban. Kolleganom szerint ez gondot okozott a gyerekeinek termeszetesen az idegennyelv tanulasban. Mert ertelemszeruen nem ertetettek a fogalmakat es a magyarazatokat. De azt mondta, hogy gyorsan bepotolták.

2014.07.08. 13:42:02

@Morgo1229: Koszi az infot. A ferjem megtanult meg az angolon kivul egy idegen nyelvet folyekonyan ezeknek a fogalmaknak az ismerete nelkul, de ahogy fentebb megbeszeltuk, mindenki maskepp tanul es van akinek hasznos a nyelvtan. Engem is az lepett meg a tanfolyamon hogy azok akik meg azt sem tudtak az elso napon mi az a fonev, siman atmentek a nyelvtani teszten par het mulva (igaz en kiemelkedoen magas pontszamot kaptam, hala annak hogy tanultam annak idejen magyar nyelvtant :)).

2014.07.08. 13:59:47

@Mirjam2:

"problema viszont az hogy alatta normalis utcai ruhat kell viselni"

??
Miért kell?
Ellenőrzi valaki, hogy nem vagy-e bikiniben?
Vagy arra gondolsz, hogy ha pl. a munkahelyedre mész, és ott leveszed a zsákot, kell valami normális ruha is?

2014.07.08. 14:05:57

@Th's child: Eszre lehet venni ha nincs alatta egyaltalan ruha, pl ha felemeled a lepel szegelyet es nincs alatta semmi. Ha rajonnek, pl. baleset soran, letartoztathatnak. Olvastam egy esetrol hogy ket no csak abayaban ult egy kavezoban, es a korulottuk ulo nok eszrevettek es hivtak a rendorseget akik letartoztattak oket.

2014.07.08. 14:07:25

@Mirjam2:

Hát, nem viccelnek ezek. Ész megáll. :)

2014.07.08. 14:12:14

@Th's child: Ja es pl. munkahelyen dresscode van, hosszu szoknyat es minimum rovid ujju bluzt kell viselni. Ezert irigylem a pasikat, akiken csak a jo kis kenyelmes feher lepel van es semmi mas... Es az arcukat sem kell takarniuk. Ja es munkahelyen kivul a pasik azt hordanak amit akarnak, siman kozlekedhetnek rovidnadragban es atleta-trikoban, fedetlen fejjel, ha akarnak. Persze a vallasosak nem igy oltozkodnek.

Sesamelmo (Q) 2014.07.08. 14:36:13

@Mirjam2: itt egy csomo no szuperszuk ruhat hord az abaya alatt es persze magassarkut. :) de lattam mar szoke not, trening ruhat viselni az abaya alatt.
A Fulopkek a legviccesebbek, ok szinte mind alacsonyak es magassarkuban jarnak dolgozni meg ugy alatalaban mindenhova. De nem mindegyikojuk tud benne menni, igy adodnak mokas helyzetek amikor helyetvaltoztatnak.

2014.07.08. 14:44:31

@Sesamelmo: Itt is nagyon divatos cuccokat hordanak sokan, es imadjak a magassarkut, sot a platform-cipo nagy divat. Ez utobbi meg praktikus is, mivel az abayanak elvileg nagyon hosszunak kell lenni hogy feltetlenul takarja a bokadat, es platform-cipovel kombinalva el lehet erni hogy lehetoleg ne ess hasra es megse latsszon ki a bokad. Nekem mindegy hogy ki mit hord, de ket reteg ruha - ebbol egy muszalas lepel - szerintem kicsit tulzas 40 foknal magasabb homersekleten, nem igazan praktikus, de nem panaszkodom, csak mondom...

blackhairlady 2014.07.08. 16:34:28

@Mirjam2: No de azt belathatod, hogy aki pl. ki szeretne menni kulfoldre dolgozni, es van X honapja, hogy felkeszuljon ugy ahogy a nyelvbol, az nem pont arra vagyik, hogy felfedezze lassacskan a nyelvet. Meg alatalaban, anyelvorak nagyon durva arakon erhetoek el, mindenki haladni szeretne es nem felfedezni.
A nyelvtan oktatashoz, tegnap megkertem a ferjem, hogy kerdezze meg az angol munkatarsat, tanult-e. Azt mondta, hogy igen, English writing neven szerepelt a tantargy, es spelling, grammer volt vegyesen, illetve kulonbozo essek, levelek, stb felepitese. Kb a 30-as evei vegen jarhat az uriember.
Azt irod, hohgy a 90-es evek vegetol kezdtek elujbol, az azert mar 20-24 ev am.

blackhairlady 2014.07.08. 16:35:17

@adg [Au, Darwin]: De van ilyen papir, de sose, mertem bevallana zat a par szal kolbit:))))))))) Na majd legkozelebb:DDD

2014.07.08. 17:25:15

@blackhair-lady: Biztosan van olyan iskola ahol tanitanak / tanitottak, en azt tudom hogy szemelyesen ismerek eleg sok embert UK-ben akik nem tanultak esszet irni, nem tanultak semmi nyelvtant. De tenyleg nem kell nekem elhinni, az is lehet hogy kitalalom, vagy ok hazudtak nekem mind, a ferjemet meg az egyetemi csoporttarsaimat is beleertve.

Ertem hogy ha surgosen kulfoldon akarsz dolgozni akkor eroltetni kell a szabalyokat meg minden, de akiket en tanitok pl. ott nem ez a helyzet es idealis esetben, iskolaban, nem kell rohanni, inkabb a stabil nyelvtudas a cel es a legtobb embernek ehhez evek kellenek. Egy atlagember nem tud egy uj nyelvet par honap vagy akar egy ev alatt jol, magabiztosan elsajatitani.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.07.08. 17:37:26

@Sesamelmo:
A teve tetejen valami robothajcsar van? Ez nagyon beteg! :)

blackhairlady 2014.07.08. 18:03:21

@Mirjam2: Nem mondtam, hogy hazudtal, csak a ketsegemet fejeztem ki. Akkor, amikor te azt irtad, hogy nem tanitanak nyelvtant az angol iskolakban. Nem azt irtad, hogy volt ido amikor nem tanitottak (ugye, az a franya nyelvtan). Utana mar iertad, hogy a 90-es evektol ez kezd visszaterni, vagyis most mar tanitanak.
Bar nem tudom, hogy van-e orszagos tanterv Angliaban, pl. itt az USAban allamonkent valtozik, nincs egyseges orszagos kerettanterv mint Magyarorszagon.

DieNanny CH 2014.07.08. 18:16:45

@Der echte Weinachtsmann:

Keresztfiamnál is felmerült a gyanú, hogy azért nem beszél, mert nem hall rendesen. Ennek csak az mondott ellent, mikor az utcán menve hirtelen felkapta a fejét, és mutogatott felfelé, hogy jön egy repülő. - Amit mi kb 2 perccel később meg is hallottunk... :-)

blackhairlady 2014.07.08. 18:20:55

@DieNanny [SZ,CH]: Azert lehet, hogy erdemes lenne egy vizsgalatot kerni(BERA), mert a nagyothalloknal is van kulonbseg, hogy milyen frekvenciaju, hangmagassagu (mely vagy magas) hangokat nem hallanak tisztan. ez akadalyozhatja a beszed fejlodeset is. Jobb felesleges vizsagalaton tul esni mint utolag ostorozno magunkatm hogy miert nem eroskodtem, hogy igenis szukseges (sok ilyen szulovel talakoztam az elmult 14 evben).

2014.07.08. 18:27:31

@blackhair-lady: Nem tudtam hogy ilyen reszleteiben erdekel teged a kerdes (engem nem szoval nem tudom a reszleteket), azt tudom hogy talalkoztam nemreg 25 ev alatti britekkel akik nem tanultak nyelvtant. Azt akartam mondani az eredeti kommentemmel hogy boldog es teljes eletet lehet elni nyelvtan tanulasa nelkul, es pl. angolul is kivaloan es helyesen lehet beszelni anelkul hogy nyelvtant tanulnal (es nemcsak akkor ha az angol az anyanyelved; en felnottkent tanultam angolt Angliaban, es akkor hallottam eloszor azokat a kifejezeseket hogy 'article, noun, verb, auxiliary verb' stb. amikor elkezdtem a gyorstalpalo angoltanari tanfolyamomat. Ennek ellenere nyelvtani hibak nelkul beszeltem angolul. De nyilvan mindenki mas es biztosan vannak sokan akiknek segit a nyelvtan a tanulasban.

blackhairlady 2014.07.08. 18:33:32

@Mirjam2: Nem erdekel annyira melyen a kerdes, csak fennakadtam azon a mondatodon, hogy az angol iskolakban nincs nyelvtan, ami szamomra tobb mint erdekes, ilyet meg nem hallottam. Ezert erdeklodtem melyebben.
Persze, hogy lehet elni nyelvtan tudas nelkul is, Magyarorszagon is sokan teszik ezt, pedig van nyelvtanora. Csak meglepo szamomra, ennyi.
Azert en orulok, hogy tudom mit jelent az alany, mit az allitmany, es milyen jelzokkel tehetem szebbe, erdekesebbe egy irasomat.
De mint szoktuk volt irni (na ilyen nyelvtant nem tanitanak az iskolaban:D), ettol szep es szines a vilag. Masok vagyunk, kulonbozunk, masok a prioritasaink.

2014.07.08. 18:47:09

@blackhair-lady: Hat most mar en is nagyon orulok hogy tanultam, mivel nagyban megkonnyiti a nyelvtanari munkat, de ha egesz veletlenul nem kezdtem volna bele ebbe a karrierbe akkor soha nem tunt volna fel ha nem tudnam mi a melleknev stb. :).

DieNanny CH 2014.07.08. 18:55:44

@blackhair-lady:

Volt vizsgálaton, semmi gond, most már 5,5 éves.
Annyira jól hall, hogy mikor a mentőállomásról elindul egy mentő, meg tudja mondani, hogy a régi típusú, vagy az új szirénázik... (Igaz, már magzatként is ezt hallgatta, lévén apukája mentős.)

blackhairlady 2014.07.08. 19:17:38

@DieNanny [SZ,CH]: Akkor jo, ez a lenyeg! En azert ha ilyet hallok szeretem felhivni a figyelmet a lehetosegekre, ne hogy keso legyen:)
Aztan majd az anyanyelv utan johet a tobbi idegen nyelv elsajatitasa is:)

Sesamelmo (Q) 2014.07.08. 19:21:46

@Kövérmadár [swe]: az egy robotzsoké. A multkori poszt után kérdezte valaki, azért tértem ki erre megint. Irtam is, hogy tilos zsokekat hasznalni (nem hagytak oket megnoni, hizni.... De szerintem ez nem arab jellegzetesseg) es ezert most mar ez a masina van rajtuk. A hajto megy a palya mellett autoval es taviranyitoval paskolja a teve popojat, hogy gyorsabban menjen. A nezok meg a hajtok mogott mennek autoval, mert lelato nincsen. Huuu de nehez ezt leirni.

Sesamelmo (Q) 2014.07.08. 19:23:56

@Kövérmadár [swe]: fentrol az otodik kepen ket pasi tartja a kezeben a robotzsoket.

Sesamelmo (Q) 2014.07.08. 19:26:20

@Mirjam2: teged konnyen elfogadtak, mint angol tanart? Itt jobban szeretik az anyanyelvi angolokat. De nemreg futottam ossze egy gimis osztalytarsammal, aki azota angol tanar lett, kivetel van, csak az angolok elveznek elsobbseget.

M. Péter 2014.07.08. 19:36:29

@blackhair-lady: Angliának, Walesnek, Skóciának és Észak-Írországnak is megvan a saját kerettanterve.

M. Péter 2014.07.08. 20:06:59

@Mirjam2: Azt nem hiszem, hogy ne tanultak volna fogalmazni, mert ez még a GCSE English-ben is van.

Muscari 2014.07.08. 21:36:04

@Mirjam2: szia, nekem van egy idos angol ismerosom, o biztosan tudja a szofajokat, mert raszolt egy masik ismerosre, amikor az a "howe are you" kerdesre azt felelte "I`m good". Raszolt, hogy az nem helyes, mert adjective-et hasznalt. Vicces volt.

Muscari 2014.07.08. 21:45:06

@Mirjam2: az oroszban szerintem muszaj megtanulni a nemek szerinti vegzodeseket es azok ragozasat. Persze ezt is ki lehet talalni, de ott egyertelmuek a szabalyok. Tudod, ok ugy mondjak az "en piros csizmamnak" hogy "enyemnek pirosnak csizmanak"

Ez minden nemnel kulonbozo, meg minden eset es a tobbes szam is. Viszont, ha ezt megtanultad, onnan kezdve az orosz tanulas mar majdnem hogy csak a szotanulasrol szol.

En valamikor eleg jol tudtam, egyszer talan ujra nekikezdek. A ferjem szerint sokkal konnyebb magas szinten megtanulni, mint az angolt.

Muscari 2014.07.08. 21:51:47

@DieNanny [SZ,CH]: Svajcban az apa hordja ki a gyereket?

Bocs, ezt nem tudtam kihagyni ;-)

morsels (törölt) 2014.07.08. 22:18:42

Azert kivancsi lennek, hogy ki mennyi ido alatt tanulta meg ugy az idegen nyelvet, hogy magabiztos volt. Vagy legalabbis mar nem azon aggodott, hogy valamit rosszul mond. Vagy hogy felt felvenni a telefont. Vagy hogy gondolkodnia kellett amikor valaki a boltban, munkahelyen kerdezte. Hogy nem csak ertette a filmet amit nezett mondjuk, hanem tudott rola osszefoglalot is adni.
Vagy peldaul el tudott meselni egy vicces tortenetet ugy, hogy nevettek rajta.

En kocka vagyok, nehezen tanultam. Talan 7-8 evre tennem azt, amikor mar nem volt bennem szorongas, vagy legalabbis a legtobb szituacioban nem. Es meg akkor sem tudtam jol (mondjuk most sem)

M. Péter 2014.07.08. 23:11:37

@Muscari: Utólag végiggondolva szerintem az orosz a legnehezebb nyelv, amelyet valaha is tanultam. A főnév- és az igeragozásra is van kb. 50 minta, a hangsúly meg 7-féleképpen ugrálhat a ragozás közben, és ez utóbbira nincs szabály, hanem csak meg kell tanulni, és a hangsúlyt rendes szövegben nem is jelölik.

2014.07.09. 09:28:01

@M. Péter: Akkor ne hidd el. En tudom hogy egyetemen az elso evben az elso esszet visszadobtak tobb brit csoporttarsamnak mert azt sem tudtak hogy reszekre kell bontani, kell tartalomjegyzek, hivatkozas stb. A ferjem sem tanulta ezt iskolaban. De felolem te azt hiszel amit akarsz.

2014.07.09. 09:29:45

@Sesamelmo: Nem tudjak hogy nem vagyok angol. Marmint a diakok es a fonokeim.

2014.07.09. 09:33:05

@Sesamelmo: Az volt a kozel-keleti jellegzetesseg, hogy szegeny azsiai csaladoktol 'vettek' kiskoru fiukat akiket aztan a sivatagban tartottak elzarva taborokban, eheztettek, bantalmaztak oket, nem jarhattak iskolaba, sokan megserultek / meghaltak a versenyek soran, es ha tuleltek es elertek egy bizonyos kort, kitettek oket penz nelkul, iskolai vegzettseg nelkul az utcara. Ezert van helyettuk robotzsoke.

2014.07.09. 09:36:17

@Muscari: Olvasd el Morgo kommetjet ezzel kapcsolatban ha erdekel, o elmagyarazza a korosztalyok kozotti kulonbseget. Lasd fentebb. Tenyleg nem gondoltam volna hogy ebbol ekkora 'botrany' lesz itt :), reszemrol le van zarva az ugy, en tudom hogy egy csomo brit akit ismerek nem tanult nyelvtant, ha ti nem hiszitek el az engem oszinten szolva nem erdekel.

2014.07.09. 09:38:08

@Muscari: En olyan modszerrel, amivel minket tanitottak, szaz ev alatt sem tanultam volna meg oroszul vagy barmilyen mas nyelven mivel nekem nem mukodik ez a szabalymagyarazos, szotanulasos modszer.

Sesamelmo (Q) 2014.07.09. 10:43:54

@Mirjam2: nem tudják? hihi ez vicces.
nem tudtam ennyire a zsokékról, köszi. Csak annyit, amit irtam.

fura, hogy a pont a nyelvtanulásos rész lett az irasbol ennyire kibeszélve, nem erre tippeltem. De igen, tovirol hegyire megvitattuk a temat.

2014.07.09. 11:33:36

@Sesamelmo: Meg torteneteket is szoktam nekik meselni a gyerekkoromrol a videki Angliaban! :) Mindent a diakok szorakoztatasaert. Bar oszinten szolva ma mar nincs egy ilyen eles hatarvonal angolok es nem angolok kozott, pl. az itteni brit kolleganoim kozul egy van aki feher es 'angol' de neki a szulei Bulgariabol vandoroltak ki Angliaba, a masik britnek a szulei Eritreabol, a harmadik brit felig angol felig arab, a negyedik brit 14 eves koraban koltozott Jordaniabol Angliaba stb., szoval en sem vagyok sokkal kevesbe 'angol' mint a csapat tobbi resze. Ma mar Londonban, ahol 15 evet eltem, a feher angolok mindenkeppen kisebbseget alkotnak.

Zsokekrol: azt te sem gondoltad komolyan hogy a sajat gyerekeiknek tettek tonkre az eletet ezzel? :))) Arra ott vannak a rabszolgak... Nemzetkozi emberi jogi szervezetek evekig kampanyoltak amig vegre bevezettek a gepeket a gyerekek helyett. Most mar csak az epitkezesekre kene pl. kitalalni valamit hogy ne fiatal nepali pasik haljanak meg szivinfarktusban a tuzo napon.

Elnezest hogy elvittem a beszelgetest a nyelvtanulas iranyaba, szerintem az en hibam, fogalmam sem volt hogy ennyi komment lesz errol. Remelem nem banod! Tenyleg nagyon jo posztot irtal es sok mas erdekes is volt benne a nyelvtanulas mellett. En szemely szerint okultam az itteni kommentekbol es ezentul empatikusabban fogok hozzaallni azokhoz akik folyton szabalyokat akarnak tanulni :)

Sesamelmo (Q) 2014.07.09. 19:05:45

@Mirjam2: nem igazán gondolkoztam a zsokékon. Jo, azt gondoltam, hogy nem a sajat gyerekeiket ultettek oda. Mondták, hogy bajok , gepek vannak már. Ok. De nem tudtam, hogy ekkora viszhangja volt a dolognak, nem olvastam utána.

Örülök, hogy megvitattuk. Valtozott kicsit az en hozzáállásom is. Ha egyszer ujrakezdem az arabot, majd szolok.

2014.07.09. 19:19:06

@Sesamelmo: 'Mondták, hogy bajok, gepek vannak már.'

'Biiig muskila, Madam'? :)))

Sesamelmo (Q) 2014.07.09. 20:19:39

@Mirjam2: jol van na :))))))))) es utalom, hogy Madam vagyok. Folyton a piroshazas madamokra aszocialok.

nem kopasz 2015.11.14. 07:49:19

Legutóbb hat hónapot voltam kint Dohában. Mit mondjak nagyon nagyon más mint Európa. Igen nyáron, dehogy tavasztól késő őszig dönget a forróság és az agyonhűtött irodák, éttermek, taxik. Este 9 után kezd kellemes lenni az idő, de az ugymond elviselhető az hajnali 2-3 tól van. Irogatnak hőmérsékleteket, az zsebemben lévő pici laseres hőmérőm -a munka miatt kellett- reggel 10 felé simán 43-45 c mért. Mindegy is. A munkát heti 6 munkanap, és a péntek a "vasárnap" megfizetik. A túlórát nem igazán. A kőkemény fizikai munkát a sötétebb bőrű vendégmunkások hatalmas tömege végzi -valóban bagóért- napi 100 QRL és 5-6 Rial kajapénz jobb esetben.De vannak és jönnek nagy családot tartanak el.
folyt ha érdekel titeket

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása