oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. június 21. 06:41,  Kilépni a pörkölt árnyékából 295 komment

2014. június 21. 06:41 Határátkelő

Kilépni a pörkölt árnyékából

Szombat van, és ha szombat, akkor jöjjön gasztronómiai kalandozásunk újabb állomása, ezúttal Brüsszel. Virtuális házigazdánk Judit, aki a posztot férjével közösen követte el. Talán elég is lesz, ha a mai írás előtt figyelmeztetek mindenkit az olvasás közben fellépő azonnali étkezés-kényszerre. Szóval öveket becsatolni, és irány a belga főváros gofri-, csoki-, sör- és sajtkavalkádja (sok minden egyéb mellett…)!

cím_halaspult.jpg

„Tudjuk le a kötelező magyar konyha köröket: Brüsszelben jó a kaja, csak nehéz beszerezni a túrót és a töpörtyűt a túrós csuszához, nem a magyar szabványnak megfelelő a tésztadarabok mérete, szabásmintája és vastagsága, valamint nincs rendes pirospaprikájuk a pörkölthöz meg a krumplipaprikáshoz, nincs pirosarany, nagymamalekvárja meg podravka vegeta.

Mondjuk, lehet, hogy ez mind nem is igaz, tökre nem tudom, és be kell vallanom - nem is érdekel. Mert Brüsszel (és általában a legtöbb világváros) gasztronómiája sokkal többet és jobbat ad - és vár el - tőlünk annál, hogysem ráérjünk a Túró Rudi vagy az abált szalonna hiányán keseregni.

Embere válogatja, én gyakran érzem a kísértést, hogy gasztronómiai evangelizációs tevékenységbe kezdjek és hajnalban a brüsszeli főtéren langyos birkafaggyúba mártott péklapáttal verjem nyakon azt, aki képes folyamatosan sápítozni meg gondterhelt képpel a rántott húsnak való kenyérmorzsa után koslatni ahelyett, hogy legalább időnként érte nyúlna az új lakóhelye által kínált élelmiszereknek, finomságoknak.

Brüsszel esetében olyan ez, mintha valaki az otthon hagyott, a feneke formáját pontosan követő, kinyúlt műbőr üléses, bólogatókutyás, tuningkipufogós ezerkettes Lada hiánya miatt picsogna, miközben ott a zsebében egy Ferrari kulcsa, amit meg nincs bátorsága vezetni.

Ha valaki másképp gondolja, szíve (illetve gyomra) joga, küldje a nagyipari ekét a kommentmezőre izibe' :).

A fenti kinyilatkoztatásból talán kiderült, hogy mi (az evés és főzés iránt erősen elkötelezett szülők két kissé furcsa ízlésű zabagép gyermekkel) a Brüsszelben idáig eltöltött másfél évünk alatt nem sajnáltuk a pénzt és a fáradtságot, hogy kipróbáljuk, megfőzzük, megsüssük, megegyük és megigyuk, amit csak lehetett.

Elpukkan időnként egy-egy magyar étel is persze, a srácok például rendszeresen megkívánják a sajtos-tejfölös (görögjoghurtos) tésztát, de igyekszünk az újdonságokra, nyitottságra helyezni a hangsúlyt. A brüsszeli kaja-pia tapasztalataink teljesen önkényes és minden rendszert nélkülöző leírása következik.

A kaja forrása

Piac = Abattoir. Anderlechtben, a „munkásnegyedben”, ezerféle bevándorló által látogatva és működtetve üzemel az Abattoir. Nehéz lenne leírni, milyen zöldséget, gyümölcsöt lehet ott venni. Mindent. Mindig mást. És mindig máshol (a piacon belül).

A rengeteg bevándorló fizetőképes keresletet biztosít a helyieken kívül az arab és a mediterrán világból érkező élelmiszereknek, de megtalálhatóak az ázsiai és az afrikai ízek is. Húsból a csigától a birkaagyvelőig, a fürjtől a ló apróhúsig van minden.

Olajbogyóból ezerfajta. Fűszerből kétezer. Van élő kacsa és van frissen megnyúzott, intelligens pillantású kecske koponya. Vannak ismert és ismeretlen halak és herkentyűk, afrikai és kelet európai boltok.

olajbogyók.jpg

Amit minden piaclátogatónak érdemes tudni

A piac büdös

Ha valaki még nem tudná, az állatoknak, a húsnak, a sajtoknak, az egész nap a piacon melózó árusoknak, a halaknak mind van szaguk, ami összevegyülve igencsak intenzív. Más néven - büdös. Tisztaságmániások menjenek inkább Corába, bár drágább és kisebb a kínálat, de nem olyan intenzív élmény az érzékszerveknek, mint a piac.

A piac hangos

A bevándorlók nem csak az élelmiszereiket, hanem a habitusukat is hozták magukkal, a marokkói árusoknak biztos nem esik jól este a mentatea, ha nem ordítva árulják egész nap a kaki szilvát meg az aszalt fügét. Bele is ordítják a füledbe egész közelről, hogy KAKI-KAKI EXTRAKAKI!!!

Már többször úgy voltam vele, hogy adok nekik egy guriga WC-papírt, csak ne üvöltsenek annyira - de helyette általában megkínálják a fiaimat gyümölccsel, mi meg veszünk tőlük valami finomat, egymásra mosolygunk, mi balra el, ők meg ordítanak tovább. "AN ÖRÓ, AN ÖRÓ, AN ÖRÓ, REKLAM, REKLAM" (értsd: vegyél valamit egy euróért, ez itt a reklám)

olajbogyó meg miegymás.jpg

A piac zsúfolt

Ha nem esik az eső, akkor sokan vannak. Ha esik, akkor is sokan vannak - de kis helyen. Viharban extra látványosság, ahogy az árusok, mint a majmok csimpaszkodnak a sátraik rudazatába, hogy el ne vigye azokat a szél, közben tovább ordítanak és a maradék végtagjaikkal takargatják le a sátor alól kilógó gyümölcsöket, kiszolgálják a vevőket, isznak mentateát és osztják a kóstolót.

A piac internacionalista

A román húsbolt mellett belga sört iszogató vendégmunkás srácoknak egy kínai bácsi süt hagymás kolbászt. A fiaimnak nehéz döntés szokott lenni, hogy a marokkói halsütősnél, a török kebabosnál, vagy a tunéziai kifőzdében ebédeljünk-e a piacon - Belgiumban.

Az olasz árusok Buon giorno-val köszönnek a papagájruhás afrikai hölgyeknek, akik arborio rizst vesznek valami kimondhatatlan nevű ételükhöz. Ebben a nyelvi-etnikai-gasztronómiai katyvaszban lehetünk mi is egy alkotóelem, ha akarunk. Kizárni magunkat ennek az élvezetéből szerintem már önmagában korlátoltság, bírálni a benne résztvevők sokszínűségét meg egyenesen nagyfokú butaság.

Gyorskaja (snack) = kebab, merguez, köfte + sültkrumpli

Valamilyen rejtélyes oknál fogva az arab ízvilág domináns helyet szerzett a gyorsan megehető kaják között Brüsszelben. A fritterie-kben (ahol mindent forró olajba dobnak, ami nem elég gyors a meneküléshez) a jófajta belga sült krumpli mellé lehet még kérni mindenféle (általában fagyasztott) húsokat, ám ezek egy része sajnos elég műanyag ízű, nekem akkor már az arabos konyha jobban bejön.

Az Abattoir környékén a gyorskajáldákban találtunk pár egyéb nemzeti jellegű eledelt is, van ahol couscous, van ahol olajbogyós-citromos sült csirke, van ahol fahéjas-darálthúsos lepény (pastilla) kapható. És persze mentatea.

Ja, és ott van a piacon a sülthalas, ahol kilós egységáron adják a tucatnyi halból és herkentyűből általunk összeválogatott mixet. Ott már többször aggódtam, hogy a gyerek pocakja varrás mentén kireped, mikor tömi magába a tintahalat. De csak szuszognak egy-két percig, aztán kérik a gofrijukat.

haltál.jpg

Kicsit már belgább gyorskaja a helyenként kapható fűszeres főtt csiga, kagyló (bár az nem annyira gyors), és talán inkább a flamand részeken a sűrű krémlevesekkel operáló levesbárok.

Az éttermek

Ixelles-ben találtam pár jópofa afrikai helyeket, amiknek szerepel az étlapján "fastfood" is, ám ezekben az éttermekben még csak a leülős, helyben evős kajákat próbáltam (a mogyorószószos, sültbanános husikat olyan gyümölcsös-chilis szósszal adják, hogy vigyorogva izzadsz tőle egész délután).

Van persze japán, thai, vietnámi (egy fél hektó fűszeres Pho a hideg esős brüsszeli napokon), olasz étterem is lépten-nyomon, csak győzze az ember idővel / pénzzel / gyomor-nyálkahártyával.

És ha már éttermek, kötelező eleme a brüsszeli hétvégéknek egy ebéd a belvárosban a Rue de Bouchers-n, például egy fazék zelleres vajas kagyló sörrel és sült krumplival a Chez Leon-ban. Belgium egy drága hely, ám számomra meglepő módon a frekventált helyen lévő (ám erős konkurenciával versenyző) éttermek akár olcsóbbak is lehetnek, mint más helyek Brüsszelben.

A gofri

Régóta próbáljuk eldönteni a liege-i és brüsszeli típusok közti ősi harcot. Nálam az enyhén karamellizált jégcukros liege-i (leöntve még esetleg egy leheletnyi liege-i sziruppal) áll nyerésre, de a srácok a brüsszelit (csoki szószba fojtva) hozták ki győztesnek. És a harc azóta is csak megy tovább, szedi áldozatait rendületlenül.

Lelkes amatőrök lévén vettünk otthonra egy gofrisütőt - szadista apukák kedvenc játékszere ez: vasárnap reggelente frissensült gofri illatával hergelem az álmosan tántorgó, éhségtől rángó szemöldökű, frissen felébredt családtagjaimat (és persze sátáni kacajt hallatok közben).

csokis gofri.jpg

Csoki

Olyan jó érzés, mikor az ember sznobnak tarthatja magát, és a Leonidas, vagy a Neuhaus bonbonokra már csak azt mondja, hogy kommersz vacak. Egyébként teljesen vállalható csokik azok is, csak van jobb. A Godiva például egy kicsit (de csak egy fokkal ugye).

Az igazi, minden rendes csoki hívő által rendszeresen meglátogatandó zarándokhelyek a Zaabär, a Frederic Blondeel és a Pierre Marcolini (személyes kedvencem a Zaabär, csokikészítő tanfolyamokkal, ingyen kóstolóval, és olyan minőségű és olyan változatos csoki portfólióval, hogy ha csak eszembe jut, könnyek szöknek a szemembe, kilukad két fogam és hízok két kilót).

Meg persze ott van az a csoki, amit otthon csinálsz magadnak a sok helyen kapható csokipasztillákból, az isteni déligyümölcsökből főzött gyümölcszseléből, marcipánból. Nincs gond a takarítással ilyenkor, ha elejtesz egy bonbont, nem szokott a padlón koppanni, még a levegőben beteljesedik a végzete, elharapja a torkát a csoki illatra gyűlő siserehad.

Sör

Valahol az interneten olvastam talán: ha megkóstolsz pár belga sört, rájössz, hogy a németek tulajdonképpen elmehetnek a sörtisztasági törvényükkel a csudába.

A sok írás után már lusta vagyok utána nézni, pontosan hányfajta sörfőzdében, hányfajta főbb típusú (alapanyagú, főzési technikájú, érlelésű, stb) sört lehet itt kapni (csak néhány furcsaság: csokis sör, cikóriás sör, hajdina sör).

A rám jellemző erős elhivatottság ellenére a Cora sörkínálatának főbb elemeit (természetesen ismételt mintavételezéssel, a pontosabb mérés érdekében) kb. egy év alatt tudtam végig tesztelni. Én ritkán kóstolgattam a gyümölcsös és a lambic söröket (ezt a nehéz feladatot a feleségem vállalta magára), inkább az erősebb, karakteresebb sörökre fókuszálok.

söröspolc a Corában.jpg

Sajt

Jó földrajzi elhelyezkedésének eredményeképpen megtalálhatóak Belgiumban a francia, holland és svájci sajtok is, illetve ezeknek a helyi megfelelői. Nehéz lenne kiemelni egyet is, mert a sajt az mind finom (olyan, mint a sör), itt ráadásul rengeteg van belőle. Ami külön örömteli, hogy nem is láttunk még tejen (és esetleg fűszereken) kívül bármi mást is tartalmazó, sajtnak látszó tárgyakat. Sehol.

Talán az egyik legjobb, legismertebb büdös sajtjuk, az Herve (ún. vörös sajt, a piquant verziót tessék megkóstolni egy kis liege-i sziruppal megbolondítva). Ez megérdemli, hogy külön megemlékezzek róla, mert a nagyobbik fiam ennek a sajtnak a képét rajzolta és ragasztotta az ágya fölé, hogy mindig erről álmodhasson (ha épp nem gofriról, kolbászról, vagy bármi másról álmodik, amit már evett, eszik, vagy enni fog).

További belga (vagy környékbeli) specialitások

Lassan csapágyas lesz a billentyűzetem, így csak felsorolás jelleggel, amiket kipróbáltunk, megfőztünk és jónak találtunk (a többit is biztos csak elrontottuk):

- belga (flamand) barnasörös „marhapörkölt”, a híres carbonade - jelentjük, lóhúsból is finom

- cseresznyés (cseresznyés sörön - ún. kriek - párolt, cseresznyével körített) nyúl vagy gueuze sörben párolt nyúl

- spárga, mindenféle módokon

- articsóka szintúgy

- Boudin, kolbászok vagy hurkák akár nagyon furi ízesítéssel (mazsola, mézeskalács, spenót)

- Cikória csőben sütve

- Rakott krumpli reblochon sajttal, ún. tartiflett (mondjuk ez asszem francia étel, de sebaj)

- Stoemp - zöldséges krumplipüré, pl. káposztával vagy póréhagymával

- Kagyló, csiga, polip, tintahal, béka és egyéb tengeri és szárazföldi hücülük

- Sült főzőbanán (belga nemzeti eledel) :)

Ennyi jut eszembe hirtelen. Nem is a menü a lényeg, hogy miket és hol ettünk idáig az elmúlt hónapok alatt, hanem egy jól fejlett képzavarral arra akarok buzdítani mindenkit: Legyen bátor és lépjen ki a pörkölt és a bableves árnyékából!

Ha valaki hosszabb-rövidebb, vagy akár végleges határátlépésre szánja el magát, nyíljon meg az új (gasztronómiai és egyéb) ingerek előtt. A nyitottsággal sok mindent nyerhetsz - például gasztronómiai élményeket és extra kilókat.”

Ne feledjétek, továbbra is várom a képeket, írásokat arról, milyen gasztronómiai kalandok értek titeket, mi a kedvencetek abban az országban, ahol éltek, hogyan pótoljátok a magyaros ízeket, ha úgy hozza kedvetek, mit vásároltok, stb. A leveleket a hataratkelo@hotmail.com címre küldjétek!

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: gasztronómia Brüsszel Belgium

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr666394711

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2014.06.21. 22:04:19

@vazzup:
" a mekdönciben egy a jó, a fagylalt a sültkrumplival. // gúrmé"
Haaaat, hogy is mondjam, nem az en kombinaciom:)
(elvbol nem jarok Mekibe, esetleg a WC-t hasznalni terek be, ha nincs mas a kozelben) :)

Muscari 2014.06.21. 22:04:42

@tildy[UK]: azon a masodik kepen nagyon jol nezel ki! Hajra, kitartas :-)

Muscari 2014.06.21. 22:08:37

@tildy[UK]: merre mentek pontosan? Mi is Horvatorszagba tervezunk menni majd augusztusban.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.06.21. 22:11:08

@Muscari:
Nincs ott baj az első képpel se. Sőt...

2014.06.21. 22:13:04

" hajnalban a brüsszeli főtéren langyos birkafaggyúba mártott péklapáttal verjem nyakon azt, aki képes folyamatosan sápítozni meg gondterhelt képpel a rántott húsnak való kenyérmorzsa után koslatni "
Azzal en is azt csinalnam, de mas okbol: szaraz kenyerbol, zsemlebol kituno zsemlemorzsat lehet "lereszelni", amit ha az ember tesztaszuron "atszital", jobb es finomabb lesz, mint a "gyari" vagy "boti" :)

lcsaszar 2014.06.21. 22:15:01

Nálunk a sült rája landolt a kukában. A nyitottság jegyében mindenféle halat kipróbáltunk, kedvencünk a japán szakéban főtt rák volt (nyers rákból kell készíteni, az előre főzött amit othhon árulnak, nem jó). A rája sütésekor erőteljes dajervíz-szag terjengett a konyhában, nem bírtuk megkóstolni. Biztosan elrontottunk valamit - gondoltuk, de nem, belga ismerősünk megnyugtatott, hogy annak pont olyannak kell lennie, attól jó.

tisztapista 2014.06.21. 22:15:22

Amikor a vidéki srác Pestre kerül koleszba, akkor megtapasztalja, hogy milyen, amikor egy teljesen új gasztro-világ tárul el előtte. Feljön egy olyan helyről, ahol anyuka fősztje mellett csak egy-két pizzéria van, és belecsöppen a sushi, a fine-dining, és először persze az olcsó egyetemi menzák világába. Kialakul az ízlése, és amikor egyre több pénze lesz, akkor egy idő után megengedheti magának, hogy azt egyen, amit csak megkíván.

A határátkelés legalább akkora váltás, mint a koleszos lét. És lehet, hogy pont úgy indul, mint a kolesz: először éljük túl az olcsó kajákkal, aztán ha lesz pénz, akkor majd kialakul a helyi körülményekhez igazodó ízlés.

Nem olyan nagy tragédia ez, a mama fősztjét sem kívánja minden nap az ember (már a legtöbb), ezért szerintem pont úgy át lehet állni egy külföldi kultúra kajáira. A Túró Rudi hiánya pedig nem a gyomorból eredeztethető, hanem pszichés, honvágynak hívják, mégha egy kaja iránti ellenállhatatlan vágyban is manifesztálódik.

Muscari 2014.06.21. 22:18:02

@diggerdriver: Hogy neked milyen piszkos a fantaziad :-))))

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.06.21. 22:22:55

@Muscari: Koszonom:)

Amugy Trogir-Split kozeleben leszunk:) Egy het, visszuk a csaladot is, jelen esetben kedvesem szuleit:) mindenkire rafer egy kis pihenes mar:)

DieNanny CH 2014.06.21. 22:24:03

@vazzup:

Én Ausztriában egy családomnál ettem vaníliafagyit leöntve dióolajjal... Nagyon finom volt!

DieNanny CH 2014.06.21. 22:28:28

@Naschkatze (Mostindien / CH):

Köszönöm szépen, ezeket néztem, de csak 3 napra jön a gyerek. De majd összeállítjuk a programot, meg összeadjuk a jegyek árát, hátha a 4 napos megéri 204 frankért... Bár múzeumba biztos nem megy...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.06.21. 22:30:38

Na, ha már így fel elttünk szólítva, akkor ekézzünk egy kicsit!Miért számít lassan szitoxónak, ha valaki kedveli a hazai ízeket??Miért kéne jobban szeretnem magyarként a pörköltnél a kecskekoponyát, a birkaagyvelőt, tintahalat (=rántott bicikligumi) meg a lópofát??Komolyan mondom, hihetetlen már ez a térítés.Nem rég jöttem de már megyek is mára, asszem...inkább a vébé... :-((

Muscari 2014.06.21. 22:31:15

@Cascabel: ferjem nem nagy soros, de a Coronat kifejezetten kedveli. A "menok" ugy isszak, hogy egyszelet citromot dugnak az uveg szajaba.

Der echte Weihnachtsmann 2014.06.21. 22:34:29

@Herr Géza: sorry hogy csak most de nezem a meccset

vazzup 2014.06.21. 22:35:03

@DieNanny [SZ,CH]: hm, dióolaj, nem is rossz ötlet, ki kell egyszer majd próbálni. Nekem eddig a legdurvább fagyiélményem a krémsajtos forrófagylalt hideg kávéban volt. Oké, ez már molekuláris gasztronómia, de akkor is. Fura élmény volt melegen enni a fagylaltot. :D Meg az, hogy beledobod a fagyit a hideg kávéba és felmelegíti a kávét (na jó, langyosra).

blackhairlady 2014.06.21. 22:37:24

@Zsuzsi65: szerdan, 25 :) vagy :((((((((
Jo lenne ha akkora lenne a tavolsag mint London BP, akkor gyakrabban repkednek az biztos. Sok mindenre es sok mindenkire nem maradt ido:(

DieNanny CH 2014.06.21. 22:39:29

@vazzup:

Itt nálam a gyerekek a lekváros kenyérre ráterítenek egy darab gépsonkát és úgy eszik... Kicsit idegenkedek tőle. Én csak egymás után bírom megenni...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.06.21. 22:44:10

@Muscari:
Nekem?
NEKED.
Mert én nem mondtam milyen betű de te egyből tudtad...
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

nyuszigonosz 2014.06.21. 22:45:12

@vazzup: Tökmag olajat próbáld. Fantasztikus osztrák specialitás:
Steierisches Kürbiskernöl.
Ez még jobb, mint a pisztácia, dió vagy mogyoró olaj. Bár azok sem rosszak.

Muscari 2014.06.21. 22:45:47

@Babette.:@Cascabel: mi sokszor meglatogatjuk a temetoket, ha idegen orszagban jarunk, nagyon erdekesnek talalom. Itt Londonban is van egy lenyugozo temeto Highgate-ben, az egyik resze csak vezetovel latogathato, A masik reszeben nyugszik Marx, brutalis siremleke van

www.hampsteadheath.org.uk/cemetery/highgatecemetery.htm

Ez meg Salzburg, ezt en csinaltam, szerintem nagyon szep

kepkezelo.com/images/0uhgn65t6yr2r83wdhbu.jpg

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.06.21. 22:47:59

@DieNanny [SZ,CH]:
Fúj az undorító.
Először a gépsonkát, és utána rá a lekvárt.
Úgy már igen.
:))))))))))))))))))))))))))

Muscari 2014.06.21. 22:51:42

@tildy[UK]: az szuper, gyonyoru kornyek. Mar tobbszor jartunk arrafele, Splitben eltoltottunk egy hosszu hetveget is. Ha szereted a lekvarokat, nagyon tudom ajanlani az ottani fuge es narancslekvart, valamint olivaolajat, amiben midenfele zoldfuszerek uszkalnak.

Jaj, bocs, a fogyokura! De talan nyaralas dejesre felfuggesztheted. Ugy irigyellek, nekunk meg tobb, int egy honap hatra van.

Giddy Lamb 2014.06.21. 22:55:05

@macamuca [IHUN]: Bocs, hogy Téged szólítalak meg, de sokáig vártam, hátha az utóbbi idők egyik legremekebb posztjának írója válaszol valamelyik kommentre. Minden szavaddal egyetértek, a legnagyobb baj az, hogy a tildyk és babettek szövegértése és tárgyi tudása a témában elég sok kívánni valót hagy maga után...
A rántott hús iránti undor nálam is elég korán elkezdődött, mikor a szombati bulikból vasárnap hajnalban a barátom panel lakásába megpihenni tértünk és pár óra múlva a húsklopfolók törzsi dobolása riasztott minden környező lakásból. Ha kicsit jobb fülem lett volna, halhattam volna, hogy az egész ország így ünnepli a Szent Vasárnapot, a szegényebbek combból, a gazdagabbak karajból püfölték ki mindazt ami a húsban értékes lenne. A jóféle szarvasi fényezetlen B rizs köret (ínyencek csakis Univer majonézzel), vagy a zsírban tocsogó szottyos krumpli mellé az a jó kis műanyagvödrös csalamádé máig könnyeket csal a szemembe...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.06.21. 23:04:30

@Pernilla: Jó nektek, ha Nálatok csak kétésfél-háromszoros...Itt olyan 8-10szeres...Megjavíttatni nagyjából semmit se érdemes, már egy közepes állapotú 10 éves autót se... :-((

blackhairlady 2014.06.21. 23:09:04

@Muscari: Oh, koszonom:) Igen, meg itthon, szerdan megyunk haza, sajnos vagy vegre, nem tudom eldonteni.
A mobil internet nem tul felhasznalo barat, igy csak minimalisat netezek. Illetve idom is csak ilyen keso este van, szerencsere sok a program.

jewel79bp 2014.06.21. 23:10:43

@macamuca [IHUN]: nekem az jutott eszembe, hogy azt nem érezzük gáznak vagy sápítozásnak, hogy a török/lengyel/marokkói behozza Brüsszelbe a saját kajáit, fűszereit, ízvilágát, ezzel is hozzájárulva a nemzetközi kínálathoz - de ha a magyarnak hiányzik a piros arany, az gáz? A törökök/arabok sem bírnak meglenni a saját kajáik nélkül, sőt nem is nagyon esznek mást, de arra azt mondjuk, rendben? Kicsit más mércével mérünk, ha az egyiket pozitívumnak éljük meg, a masikat meg múltba révedésnek...

rezsöatya 2014.06.21. 23:14:39

@Giddy Lamb: de jo, van megint bircank...! meg ha kicsit szedult is...
:-)

Muscari 2014.06.21. 23:20:58

@jewel79bp: azt hiszem, igazsagod vagyon...

rezsöatya 2014.06.21. 23:22:08

@Muscari: kosz! Tudod, ki koran kel...
.
.
.
.
.
.
(az este nagyon almos lesz!)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.06.21. 23:30:46

@Mr Long (UK): Nem tudom, hogy te vagy Kartäcs emlitette meg a Frei kävékat...hogy kinek köszönhetem meg! :-)
Honap elején voltam otthon, és a Tescoban lehet kapni öket, igaz kis kiszereléssel. Dräga, de olyan kib@szottul finom... 4félét vettem végül is, ha jol emlékszem 1250Ft volt darabja (250g).
@DieNanny [SZ,CH]: :-) Probältad mär ezt? www.thomy.ch/produkte/thomy-thon-mayo Amikor kijöttem 2pofära zabältam...
@rezsöatya:
:-)))))
@Babette.: A gesztenyepüré sokszor olyan formäban van jelen, amire nem is gondolunk...
http://i.ebayimg.com/t/Vermicelles-Maronen-Kastanien-Pueree-800-g-Stange-/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/oQwAAMXQL99SasV1/$(KGrHqZ,!q4FE0wFToLYBS,sV07h-Q~~60_35.JPG
www.hero.ch/tl_files/Hero%20Schweiz/content/produkte/dessert_fruechte/produkt_gross/vermicelles_hoch.png
www.23hq.com/23666/3817864_bd65fa229bb4f675ed7a761e6c3538cb_standard.jpg
@tildy[UK]: Sok sikert! Arra vigyäzz amugy, hogy az eredményes fogyokura teljes életmodvältässal jär. Ne ess bele abba a hibäba, hogy most sanyargatod magad, és amikor eljutsz a kivänt szintre, azutän minden ugy megy, mint elötte. És nem lehet az ezt még megeszem, mert ez ugysem lätszik meg, ha igen, akkor majd holnap nem eszek annyit. És ha lehet probälj meg valamit mozogni, tudom a térded miatt ez kicsit maceräsabb, de vannak olyan gyakorlatok, amik nem vagy kevésbé terhelik a térdet. Lassan kezd, idövel ugyis megszokod, és hiänyozni fog, ha nem csinälod. ;-)
@Herr Géza: Tökre igazad van! (Férj ma szerzett be egy csiszologépet...holnapra mär elöiränyzott nekem munka elött egy kis inasoskodäst...)
@Cascabel: Babette-nek linkeltem is rola képet. Vicces amugy, hogy a sültgesztenye Marroni, a gesztenyepüré meg Vermicelles

DieNanny CH 2014.06.21. 23:40:50

@Naschkatze (Mostindien / CH):

Igen, már próbáltam a halas krémet. Nagyon hamar elfogyott! :-)

DieNanny CH 2014.06.21. 23:42:45

@Naschkatze (Mostindien / CH):

Én is így vettem a gesztenyepürét, felét megettem, másik felét lefagyasztottam. A Migros-ban találtam, duplacsomagolásban.

2014.06.21. 23:45:23

@Naschkatze (Mostindien / CH):
Pontosan ilyet kaptam a haveromtol, egy horvat deliben vette.
(rajta van az ara is, 7.99 $/200 gramm)

33621 2014.06.21. 23:46:38

@bpetya75: Vannak ennek azért vidámabb változatai is, mi jövő hónapban nézzük meg ezt ha minden jól sikerül!

erdelyben.info/2013/05/22/szaploncai-vidam-temeto/

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.06.21. 23:48:41

@Muscari: Tudod, hogy honnan van ez a citromot / lime-ot / limette-t dugnak az üveg szäjäba? Ällitolag ez onnan jön, hogy miutän kinyitottät az üveget "meg kellett tisztitani" mielött ittak volna belöle.
A temetöket én is imädom... neveket és a dätumokat szoktam nézegetni.
@rezsöatya: Huhh ez nagyon szép kép!
@jewel79bp: Na erre mär én is gondoltam. És nem csak a kajäjukat hozzäk be...

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.06.21. 23:52:40

@DieNanny [SZ,CH]: Tudod hogy bünötem multkor?
Tildy ne figyelj ide!
Gesztenyepürét összetörtem pär szem eperrel, kb habosra, és azt zabältam. Persze 2adagban szerettem volna, de az elsö utän meggyöztem magam, hogy az kevés volt. :-) A mäsodik adaghoz viszont mär nem raktam tejszinhabot... :-)))

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.06.21. 23:54:09

@DieNanny [SZ,CH]: Ja, és sokszor tök hülye helyen van a gesztenyepüré. :-) Bär ugye otthon is a hütöben kell keresni, de valahogy logikusabban van elhelyezve, mint itt.

Papagály (törölt) 2014.06.22. 00:02:38

rövidesen magyarországon is lehet az égő csapvízben gyönyörködni? palagáz.

"A gázcégek vezetői -ahogy azt halljuk a filmben az értekezleten, konferenciákon rögzített beszédeikből- azt tanácsolták alkalmazottaiknak, hogy iratkozzanak be a Harvard és az MIT “Dealing with an Angry Public” (A felháborodott lakosság kezelése) című kurzusára. A cégvezetők, menedzserek a “psyops” taktikákat, vagyis a lázadásokat leverő pszichológiai hadviselés módszereit tanulmányozzák. Az Amerikai Szaúd-Arábiájának becézett Marcellus-gázmezőre fókuszáló Marcellus Coalition lobbistái pedig már az “ökoterrorista” szót emlegetik a lázadozó polgárokkal kapcsolatban…
[...]
Magyarországon három helyen folytatnak kísérleti fúrást palagáz kitermeléssel kapcsolatban."

www.piacesprofit.hu/klimablog/vizszennyezes-es-kemkedes-a-gazbirodalom-visszavag/

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.06.22. 00:10:45

@Babette.: radirpóké a furdancs (tudom, furdancsak én...) és a tied, igen, a cigányfúró.De ez utóbbit manapság minimum etnikumfúrónak, romafúrónak kell mondani, ugye, a perszonálkomputerség jegyében... :-/

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.06.22. 00:12:46

@tildy[UK]: Na, ennek örülök, hogy nem csak én érzem ilyen "wannabe-felsőbbrendű" -nek a poszt-tolót... :-(

Papagály (törölt) 2014.06.22. 00:45:34

a 25 millió német nyugdíjból már 1,7 milliót külföldre utalnak, számuk az elmúlt évtizedben dinamikusan nőtt.
sok tízezer német nyugdíjas költözik külföldre, de nagyságrendileg több bevándorlót hajt haza öregkorára a honvágy.
www.sueddeutsche.de/geld/ruhestand-deutsche-rentner-zieht-es-ins-ausland-1.2008473

imres 2014.06.22. 00:49:46

Én csak azt nem értem, hogy a gasztronómiai evangelizációs tevékenységbe miért nem fér bele a magyar kaja?
Ha minden más belefér, akkor ez is belefér.
Nem?
Nem kell róla írni, hiszen ismerjük. De lekicsinyleni sem kell, mint azt teszi a blogíró. Legalább egy mondat erejéig elismerni, ha már a többi is kiváló. Mert az.
Nos, ezért nem tetszik a blog.

Mr Long 2014.06.22. 00:52:33

@Naschkatze (Mostindien / CH): You are very welcome.
Legkozelebb ulj be az egyik kavezojaba is! Garantalt siker, bar tobbszor kell menni, mert tobbfele nagyon jo fozetuk van!

M. Péter 2014.06.22. 01:16:10

@nyuszigonosz(D): Magyarországon is van az osztrák és szlovén határhoz közeli részeken.

M. Péter 2014.06.22. 01:25:23

@radirpok123: 15 fontért már vehetsz az Argosban egy elektromos fúrót.

2014.06.22. 01:42:54

@Chang Yai: ez a story már régi...többször megszellőztették már. Mindenhol ez megy, ahol a lehetőség adott rá, nem tudsz mit csinálni. Rengeteg ember, kevés munka=túlkínálat, minimál fizetések...

A cikket végignevettem! Na meg kedvet is kaptam az újbóli látogatáshoz. Jó régen jártam már arra, még ifjú titán hajós koromban a tulip cruise-ok idején...Ó de szép is volt az a rész! Brüsszel, Antwerpen, Rotterdam, Middelburg, Gent, Maastricht, Nijmegen stb...Antwerpenből egy óra alatt be lehetett ugorni.

A cikkíró nem blogol esetleg?

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.06.22. 01:53:16

@Muscari: Koszonom, igen lesz nyaralasra egy kisebb visszallas, de mindenkepp eletmodot kell valtani.

macamuca [IHUN] 2014.06.22. 07:50:43

Úgy tűnik, sokak figyelmét elkerülte az a többször leírt véleményem, miszerint nem X valami hiányolása a gáz, nem a magyar ízekhez való ragaszkodás a gáz (mármint szerintem).
Hanem az, ha valaki ezt naaagy problémának tekinti ÉS mindösszesen panaszkodni tud, de azt rendszeresen.
Mert akinek ez naaagy probléma, de megoldja/beszerzi/helyettesíti, az nem panaszkodik. Hanem élvezi a szeretett ízeket.
Aki erre képtelen/lusta, annak marad a sápítozás.

Azt is leírtam, hogy nem X valami hiányolása, az emiatti panaszkodás zavar, hanem a felfogás: hogy megoldás/próbálkozás helyett csupán panaszkodni képes.
És ez a felfogás/hozzáállás sem az ételek kapcsán bosszantó igazán (hiszen mi közöm ahhoz, hogy ki mit eszik-szeret?, semmilyen hatással nincs rám), hanem a többi dologban megnyilvánulva (munka, lakhatás, közlekedés, stbstb). Nemigen hiszem ugyanis, hogy ha valaki próbál egy számára problémás dolgot megoldani egy területen, akkor más területen a tétlen panaszkodást "választja". És az már nagyon zavaró tud lenni, ha pld a munkahelyen kell együtt dolgozni olyasvalakivel, akinek a felfogásából a tétlen sápítozás adódik egy probléma felmerülésekor....

Mindegy, úgy tűnik, hogy sokak szerint ez a hozzáállás teljesen okés, ha nekem nem tetszik, akkor nem vagyok toleráns, kettős mércével mérek, stb.
Mert az is leírtam, hogy tudom, hogy sok ilyen ember van, tudomásul vettem, hogy vannak, hogy ilyenek, DE ettől még nem fogom okésnak tekinteni=bosszant.
A sápítozás helyett megoldást keresni/találni: nekem ez a "bejövős" felfogás. Ízek kapcsán is, meg minden másban is.

A másként vélekedőknek kívánok kellemes sápítozást, és segítőkész együtt-panaszkodó társakat. A végeredményhez pedig jó étvágyat.
Elvégre "hasonló a hasonlóra rátalál" és "ki mit főzött, egye meg".

petrasp · http://kulfordementemmajdjovok.blog.hu/ 2014.06.22. 09:28:11

@jewel79bp: tessék, pont ezen gondolkodtam tegnap óta, amikor elolvastam a cikket!

Mert azzal minden rendben, hogy legyünk nyitottak, meg kóstoljunk meg mindenféle más dolgokat is, meg örüljünk hogy gasztronómiailag kinyílt a világ!! (Mondjuk én olyan vagyok mint @diggerdriver: neje, szeretem a megszokott dolgokat, ízeket). De miért van ez? Hogyan érhetünk el ennyi féle különböző ízvilágot egy adott településen? Csakis úgy, hogy az olasz, kínai, török, arab, japán, tai, meg még mitudoménki mindegyik RAGASZKODIK a saját kajájához, SŐT!!! nem átall hozzá alapanyagokat is behozni a saját országából a külföldi/idegen országba!! Micsoda menő dolog afrikai fűszereket meg zöldségeket is lehet venni akármelyik nyugati piacon (Magyarországon is be lehet szerezni egyik-másik dolgot méregdrágán, de itt Leicesterben sem olcsó), de az nem menő, hogy valaki túrót akar, meg tejfölt akar, meg házikolbászt akar elfogadható áron.
Az a török, akitől a piacon vásárolsz, ugyan azt akarja, mint az a magyar, akit lenézel. HAZAI ÍZEKET.

Giddy Lamb 2014.06.22. 09:47:23

@rezsöatya: Bárányoknál a helyes kifejezés a kerge, nem a szédült, de sajnos az a nick már foglalt volt, amúgy helyes a bégetés berbécs:)

bpetya75 2014.06.22. 10:11:29

@33621:

Olvastam erről a temetőről. Azt írták, hogy komoly összefogásra volt szükség, mert a régebbi fejfákat eléggé szakszerűtlenül kezdték el felújítani, és fennállt a veszélye, hogy tönkreteszik az egészet.

Jó szórakozást hozzá! :-)

bpetya75 2014.06.22. 10:15:35

@macamuca [IHUN]:

Szerintem túlreagáltad a dolgot. Úgy érzem volt alapja Babette véleményének, nekem is az jött le, hogy a posztoló szerint mekkora gáz már hazai ízekre vágyni.
Ami utána jött, az meg a tipikus esete volt annak, amikor elbeszélnek egymás mellett az emberek.
Békés vasárnapi ebédet kívánok, akármilyen konyha étke kerül is az asztalra! ;-)

vazzup 2014.06.22. 11:00:17

@Giddy Lamb: gratula, szép megfogalmazása az én "nosztalgiámnak" is. :D

@geegee: egy ilyen ideerőltetett cigányozás (egyáltalánezt mi a francnak citáltad ide?) után még te beszélsz felsőbbrendűségről? LOL.

@imres: nem kicsinylette le a posztíró sehol, azokat kicsinylette le, akik 0-24-ben azon pörögnek, hogy hol lehet Camdenben magyar tejfölt kapni. Mert a lengyel nem ugyanaz, ezek a barbárok (értsd: az angolok) meg mást esznek tejföl gyanánt.
Óriási különbség.

@petrasp: attól, hogy a nyálát veri még nem történik semmi, ha kétszer egy héten paprikáskrumplit főzöl a szaharában, még nem vitted el afrikába a magyar konyhát. Pláne, ha egész nap azon pörögsz, hol tudnál paprikát szerezni hozzá.
Ha mondjuk egy oázis közepén magyar éttermet nyitsz, vagy legalábbis fúziósat, vagy magyar boltot, az más.
De amúgy ami török kaját eszel To-on kívül az mind helyi alapanyagokból van (na jó, nagyon nagy többségben), így nem is igazán török íz, hanem a török konyha adott országbéli megfelelője.
Valahogy így került az erős pista a török gyrosba...
Szóval ha igazán el akarnád vinni a magyar konyhát, akkor nem a falat kaparnád, hogy hol találsz tejfölt, hanem megfőznéd azzal, amit az adott országban ehhz legközelebbit találsz.
S persze nem hogy kiutálnád a helyieket azért, mert nem esznek tejfölt, hanem meghívnád őket, hogy ismerjék meg a konyhádat, mert az jó.

@bpetya75: A posztban az szerepel, hogy gáz szemellenzősnek lenni és zárkózottnak. Pláne, ha egy mulikulti városban élsz, ahol nagyon sok lehetőséged van. Értsd: egy csomó potenciális kedvenc kaja mellett mész el, amíg azon siránkozol, hogy hol a lángolt kolbász. Én nem látom a posztban azt, hogy gáz magyart enni, én azt látom benne, hogy gáz _mindenáron_ magyart enni.

Giddy Lamb 2014.06.22. 11:09:30

@petrasp: Nem tisztem védeni a posztolót, -különösen, hogy nem reagál a kommentekre-, de szerintem ez a bejegyzés, mint a címe is mutatja arról szól, hogy ki kell lépni a pörkölt árnyékából.
Ez pedig azt jelenti, hogy ha már elhagyod a hazádat akkor légy nyitott, ne hagyd el magad, ne picsogj. Ezren leírták már itt, hogy gyakorlatilag MINDENT be lehet szerezni ami a magyar ételek elkészítéséhez szükséges, csak picsogás helyett talán lépni kéne...
A primitív ember védekezése az, hogy őt mindeni támadja és lenézi a származása miatt. Én nem venném a bátorságot kijelenteni azt, hogy a posztoló bárkit is lenéz ebben a bejegyzésben, bár manapság tényleg a központi érvrendszer része a "több tiszteletet a Magyaroknak akiket Brüsszel lenéz" demagógia.

bpetya75 2014.06.22. 12:07:12

@vazzup:

Azért többen éreztek ekézést a posztban, tán még az írója is, szóval szerintem minimum véleményes a dolog ;-)

Nekem nem is az evangelizációs rész tűnt annak, amit Babette kiemelt, hanem utána a Lada vs Ferraris hasonlat.

Egyébként egyetértek azzal, hogy külföldön eléggé gáz mindenáron magyart enni. Bár ez gondolom nem is igazán megoldható, csak a nagy otthoni kosztra vágyás közben sokan tényleg elbukják, hogy nyitott ízlelőbimbókkal kóstolják meg a helyi ízeket.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.06.22. 12:09:40

@vazzup: Én kurvára nem vagyok felsőbbrendű, ha megnézed, sehol se akarom beszabályozni, hogy aki magyar kaját akar enni külföldön is, az hülye, téríteni, reformálni kell, stb; a poszt-tolóval szemben, ugye...
A cigányozás meg úgy jön ide, hogy odahaza lassan már egy hétköznapi tárgy nevét se lehet kiejteni, leírni, mert hogy nem píszí.Na, kapiske?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.06.22. 12:11:04

@geegee: bocsánat, evangelizálni kell, már keverem itt a vallásokat... :-))))))

vazzup 2014.06.22. 12:27:28

@bpetya75: igen, az ekézés ott van a posztban, azt nem is vittatom, csak azt, hogy szeritem a célpontokat tévesztitek össze. :)
Nem azokat ekézi (megint csak: az én, és még többbünk meglátásom szerint), akik magyar kaját szeretnének enni,hanem azokat, akik teleríjják a hétköznapokat, beszélgetéseket, posztokat, etc, hogy miért nem ismeri ez a nép az ezt vagy azt, mert az kell az izéhez, amit otthon is ezerféleképpen főznek meg. Érted, navalygás az új dolgok kipróbálása helyett. Ez lehet annyi, hogy a jól megszokott izébe helyettesítőterméket teszel, ami helyileg elérhető, felkutatod a helyi magyar, lengyel, orosz boltot és veszel bigyót az izédbe, vagy elmész, és megnézed, hogy mi mást lehet még enni, ami kielégítené a vágyaidat.

A Lada vs. Ferrari-hoz szervesen hozzátartozik a megelőző bekezdés is: "[...] ahelyett, hogy legalább időnként érte nyúlna az új lakóhelye által kínált élelmiszereknek, finomságoknak."
Tehát itt nem a magyar kaja versus külföldi a lényeg, s szerintem a hasonlat tárgya is csak részben, a ferrari kulcsa itt inkább a sokszínűség felfedezése, a kurva jó kaják kipróbálása.
Mondjuk ha a rántott húsról szól, akkor meg aztán végképp egyetértek vele, kevés szánalmasabb dolog van a rántott húsnál véleményem szerint. Mondom ezt úgy, hogy egy csomó már magyarnak mondott kaját szívesen fogyasztok.

@geegee: bocs, csak kérdeztem, további felhőtlen cigányozást, barom.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.06.22. 12:38:16

@macamuca [IHUN]: Szerintem valamennyire erted mi votl a gond, megis lehet elbeszelunk egymas mellett.Az volt a gond, hogy kajahoz lett kotve ez a "tetlenseg-utalat" , pedig nem szegeny magyar kajak a hibasak. De ekkor a tetlenseg-panaszkodasra kell felszolalni, nem azt leszolni, aki esetleg az uj izekre kevesbe nyitott.

En spec nem erzem azzal kevesebbnek magam, hogy ragaszkodom bevalt dolgokhoz( lasd butor, magyar matrac) , netan bevalt izekhez. Barmennyire is probalja itt barki ( ne vedd magadra) szulykolni.

Ismerek valakit, aki mindenre panaszkodik itt, idojarasra, emberekre, lakasra, mindenre. Tudom, hogy nem jo neki itt. De nem valt. NA szoval ott meg nem az etelre panaszkodas megy, hanem az idojarasra pl. Most az itteni idojaras lenne a bunos? Nem. A magayr idojarashoz ragaszkodas lenne a bunos? NEm. Nem megfelelo helyen van, ennyi.

Amugy, tudom 1 minta nem minta, de nem lattam meg kulfoldon, aki kizarolag magyar termeket evett volna, de bevallom otthon se nagyon olyat, aki csakis mindenbol magyart vett volna.

vazzup 2014.06.22. 12:55:03

@tildy[UK]: a főzés területén az ilyen töketlenkedés hatványozottan jelentkezik. Amikor kint voltam kaliforniában, rámtört, hogy én márpedig túróstésztát akarok enni. Nem tudom, hogy jött, lehet, pont elegem lett az amúgy finom mexikói-jellegű kajákból meg a hamburgerből, meg ilyenekből, de nem is lényeges. A legközelebbi keurópai bolt sok mérföldre volt, annyit nem ért az egész, úgyhogy összeszedtem, miből tudom megcsinálni.

- csuszatésztáról álmodni sem lehet, úgyhogy vettem valami olasz durumtésztát, nem az igazi, de alapnak jó az
- túró? höhöhöhö. Cottage-cheese. Legalább kevesebb tejföl kell rá (Oh wait!), lesz íze is, meg nem az a savanyított izé.
- tejföl? muhahaha. Sour cream. Majdnem az, csak kicsit tejszínesebb és kevésbé savanyú.
- szírszalonna... nice try! Kockázott bacon jól kisütve. Ez legalább közel van.
- A tetejére szórt leheletnyi nyírfacukor viszont pont ugyanolyan volt, mint otthon.

Az eredmény? Volt olyan jó, mint amit otthon csinálokmagamnak. Ja, és nem mentem senki agyára, hogy ezek a büdös-bunkó amcsik nem tudják, mi a jó.

vazzup 2014.06.22. 12:55:56

@vazzup: szírszalonna persze zsírszalonna. :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.06.22. 13:15:03

@vazzup: ha akarnád érteni, akkor értenéd.Még nagyobb barom...

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.06.22. 13:16:38

@vazzup: :D:D:D
na de ha mondjuk turos-gyumolcstortat keszitenel, arra mar tul folyos lenne ez a cottage cheese ( nekem nem igazan hasonlit turora amugy, bar tejfollel lehet mas lesz az ize)

Valoszinuleg ahol nincs normalis turo, vennek hazitejet, rosszabb esetben 4 szazalekos tejet, es megvarnam mig megalszik. Mi meg anno rendszeresen keszitettunk otthon turot.

Ha egyik sem mukodik, akkor viszont lemondanank rola, ha sehogy nem beszerezheto.
PArom kedvenc sutemenye, szoval meg szerencse, hogy van lengyel, orosz, k-europai bolt:D

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.06.22. 13:20:17

Lehet szidni amugy, de ha majd a sajat lakasban veletlen dupla csap lesz, kifele nyilo ablakok , ureges fal, kb elso dolgom lesz az egeszet szetverni, es megfelelore csinaltatni. Nem amiatt mert angol, hanem mert kenyelmes ember vagyok, es szeretem, haugy mukodnek korulottem a dolgok, ami nem okoz bosszankodast. :)

DieNanny CH 2014.06.22. 13:32:52

@vazzup:

Pedig szírszalonna sem hülyeség! :-DDD

vazzup 2014.06.22. 13:33:38

@tildy[UK]: hát, ízében még mindig az áll a legközelebb a túróhoz. Illetve ha van nagy bevásárlóközpont a közelben, akkor én például ricottával helyettesíteném a tortában, ráadásul az picit édeskésebb is, mint a túró, állagra viszont átmenet a sűrű mascarpone és a túró között.

Nálam az ilyen házikészítés nem játszik, sem türelmem, sem szakértelmem ilyeneket csinálni, ha az lenne az egyetlen megoldás, akkor valahogy nagy duzzogva választanék más kaját. :)

A keverőscsap-témában szerintem senki sem szidna, miért tennénk? Az eredeti felvetés sem erről szólt, hanem arról, hogy miért ilyenek az angol lakások. A válasz meg a pragmatizmusban rejlik, te kifizeted a cserét és a felújítást, mert neked fontos. Ők nem fizetik ki, mert nem fontos, majd ha elromlik, és megéri, akkor átalakítják.
Ezért fordulhatott elő az, hogy pl. a HMS Belfaston keverőcsaptelepek vannak, míg a parton a kocsmában (mindkettő turistamágnes) meg különcsapos megoldás.

Ami nekem személyesen nagyon-nagyon-nagyon nehezemre esett megszokni az az angolwc, sok időbe telt elsajátítani a technikát, hogy ne csobbanjon. No az az őrületbe kergetett, kis híján. :)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.06.22. 13:38:14

@vazzup: Szerintem nem. Kostoltam mar ricottat, az sem, sot annak szerintem - nekem legalabbis -retenetes ize van.

Ami turo turo itt ( igaz kevesbe szaraz, de azon konnyen lehet segiteni) az a k-europai boltokban a twarog es par nagy szupermarketben a quark ( de az is folyosabb, de joval kozelebb all az ize a turohoz, mint a cottage cheesenek) .

petrasp · http://kulfordementemmajdjovok.blog.hu/ 2014.06.22. 13:38:14

@vazzup: lehet nem volt érthető, vagy jól értelmezhető a kommentem. engem aztán egyáltalán nem érdekel, hogy ki mit eszik, és én még soha nem sírtam amiatt, hogy itt nincs tejföl, túrós dolgokat sem ettem szerintem azóta, amióta itt élek, és nem is nagyon hiányzik. tejfölt meg tudok venni bárhol, és számomra teljesen mindegy, hogy az az ASDA-ból, vagy a lengyel boltból kerül bele a kajába.
sajnos (ez az én hiányosságom), nem vagyok kísérletezgetős fajta, így azokat az afrikai ételeket is kihagyom, amiket a férjem készít (na jó, egyet-kettőt megkóstoltam), mert nincs hozzá bizalmam. ez az én hiányosságom. és igen, kínáltam meg már kollegákat paprikás krumplival, és vittem be a munkahelyemre pálinkát (nem én főztem :)), azt mai napig megemlegetik.
amit ki akartam fejezni, hogy a hazaihoz való ragaszkodás eredményezi azt, hogy most már mindenfélét meg tudsz venni mindenhol, a férjemnek sem kell elmennie Afrikába ahhoz, hogy szárított halas rizst készítsen magának. talán az elején, amíg kevesebben voltak pl az afrikaiak itt, ők is ugyanígy hiányolták a maguk ételeit, ennek eredménye hogy most, amikor már sokan vannak, az élelmiszerek is itt vannak.
vagy mint a lengyelek, ma már nem találsz olyan szupermarketet, ahol ne lenne lengyel polc/sor.
Te még engem soha nem láttál falat kaparni bármilyen élelmiszer hiánya miatt, és én még soha nem kértem mást a minket meglátogatóktól, mint pálinkát :)
szóval, szerintem nem baj, ha valaki kikerülve Magyarországról ki akar valami mást is próbálni, mint ahogy az sem, ha ragaszkodik a hazai ízekhez.
@Giddy Lamb: nem gondolom, és nem is írtam, hogy a posztoló bárkit lenézne.

jewel79bp 2014.06.22. 13:49:18

@vazzup: azt írod, hogy ami török, stb az nem is igazán török, hanem helyi alapanyagokból főzött török kaja... Ez nem igaz! A török/kínai/marokkói/lengyel boltokban ezekből az országokból származó konzerveket, fűszereket, savanyúkat stb árulnak! Nagyon is ragaszkodnak ők is a hazaihoz. Csak mivel jobban kiépült a bolthálózatuk, szinte már természetes az eredeti termékek jelenléte a boltok polcain.

Papagály (törölt) 2014.06.22. 14:00:21

@bpetya75:
szerintem baj lenne, ha a szerző nem a SAJÁT, kendőzetlen véleményét írná le - a píszíség jegyében, meg azzal a felkiáltással, hogy jaj, nehogy bárkit megsértsen. ha neki a magyar a lada, a brüsszeli meg a ferrari, akkor mégis mit kellett volna írnia?
hogy mindenhol jó, de legjobb otthon? ;))

ha ezt a vezérelvet követnék az írók, kilúgozott, unalmas, fogyaszthatatlan és érdektelen írások születnének.
jobb az, hogy akinek A tetszik, az nem azzal tölti a sorokat, hogy de B is nagyon jó és tiszteletreméltó...
atttól, hogy nekem a krumplis tészta háromszázszor előbbrevaló és kívánatosabb, mint a rák meg a kagyló (broáf ;) ), attól még nem sértődöm meg, ha valaki más meg pont fordítva van ezzel. nem kéne minden mögé ideológiát látni. :)

pácsó! akarom mondani: pácse!

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.06.22. 14:05:24

@Papagály: és nehéz a krumplistésztához levadászni az autentikus magyar alapanyagokat? ;-)

Papagály (törölt) 2014.06.22. 14:07:55

@Chang Yai:
de mennyire nehéz! főleg így, hogy nem is tudom, mit keressek, mi lenne az etnikus, akarom mondani etikus. ;)

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.06.22. 14:20:00

@Papagály: savanyú ubival?
(az van itt, illetve nem itt, Thaiföldön volt, német származású.)
nem is tudom, olyat szabad-e bevallani, hogy a magyar tejföl helyett rászoktam a friss natúr joghurtra, messze nem ugyanaz a műfaj, tudom, de ízre sokkal jobb. de a török kollégák otthonról hoztak joghurtot, és azt "szaporították".
a múlt héten, amikor nagyon békétlenkedett a gyomrom, kértem egy szívességet a pincértől az egyik étteremben, hogy főzzön nekem spagettit, mint az étlapon az olasz kajákhoz, és öntsön rá légyszi egy nagy doboz joghurtot (curd). szerencsére nem röhögtek körbe. olyan jólesett. ugyanezen a helyen van India legjobb almáspitéje, ezt úgy állítom, hogy nem kóstoltam végig India összes almáspitéjét, de mégis.
Nepálban rákaptam a momo nevű kajára. most gondolkozom, hogy ráguglizzak-e, where to get momo in rishikesh, vagy ez már valamilyen szinten túl görcsös ragaszkodás, mint az egyszeri londoni magyar, aki a paprikán pörög napi 24 órában. nem tudom. (aztán rágugliztam.)

Papagály (törölt) 2014.06.22. 14:39:36

@Chang Yai:
"kértem egy szívességet a pincértől az egyik étteremben, hogy főzzön nekem spagettit,"

aki mer az nyer! és a szakács meg kihozta? ;)
ha ott lehet a legjobb indiai kaját kapni, akkor nem volt meggondolatlanság elhagyni az állomáshelyed?

Giddy Lamb 2014.06.22. 14:40:26

@petrasp: "Az a török, akitől a piacon vásárolsz, ugyan azt akarja, mint az a magyar, akit lenézel."

Hát ezt ki írta akkor?

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.06.22. 14:47:17

@Papagály: az ilyen helyeken egyébként mondjuk mindenki csinál mindent, főz, kihozza. emlékeim szerint úgy mondta, hogy ő főz. kicsit low season van.
legjobb almáspite az azért nem a legjobb indiai kaja. habár lehetne.
de maradjon Varanasiban örökre, akinek már lejárt az élete és több terve nincs magával, az biztos. grrrr.

petrasp · http://kulfordementemmajdjovok.blog.hu/ 2014.06.22. 15:02:54

@Giddy Lamb: helyes, elnézést. akkor úgy fogalmazok: én nem nézek le senkit.

Papagály (törölt) 2014.06.22. 15:06:42

@Chang Yai:
mintha azt mondtad volna, h varanasi a legjobb indiai hely. hájabb szezonban nem biztos, hogy lenne tejfölös tészta. :)
mi a következő állomás?

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.06.22. 15:14:19

@Papagály: ezt kétlem, hogy ilyet mondtam volna, emlékeim szerint a facebookra meg a blogomba is azt posztoltam először, hogy this is hell on earth, ha itt mást mondtam volna, akkor nem voltam magamnál, az biztos.
perpill Agrában vagyok még mindig, de már nem sokáig. holnap Rishikesh. (tessék olvasni a blogot, ejnye! ;-) )
Mirjam szerint Varanasi meg Agra a két "legnehezebb" hely Indiában, úgyhogy én tegnap már vállon veregettem magam.

2014.06.22. 15:44:07

@Naschkatze (Mostindien / CH):
" Vicces amugy, hogy a sültgesztenye Marroni, a gesztenyepüré meg Vermicelles "
Szerintem a Vermicelles szo spaghetti felet jelenthet valami latin nyelven, ami a gilisztabol (verme, ver) is szarmazhat:) A kinai spaghetti teszta sokszor vermicelles neven irva a menun.
(nem vagyok nyelvesz - csak egy jozaneletu paraszt proli - mielott valaki belekotne az eszmefuttatasomba) :)))

2014.06.22. 15:50:49

@tildy[UK]:
" arra mar tul folyos lenne ez a cottage cheese "
Mar tobbszor is kerdeztem, nem lehetne a cottage cheese-t valami tüll szovetbe tenni es kicsopogtetni par ora hosszaig? A hazi turoval is azt csinalta anyam. Volt, amikor tesztaszurot hasznalt a turo szaritasahoz, egy labas felett. A lecsopogo folyadek volt a savo, halvanyzoldes szinu. Nem ossztevesztendo az iroval, az a vajkeszites mellektermeke (buttermilk)

vazzup 2014.06.22. 16:30:40

@Cascabel: de, a cottage cheese az valójában túró, csak kevésbé van kinyomokodva belőle a savó. Vannak fokozatok: en.wikipedia.org/wiki/Cottage_cheese

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.06.22. 16:39:28

@vazzup: nem csak az a kulonbseg, izre is kozelebb all nekem a sajthoz, leginkabb minimozzarellanak hivom, meg allagra is arra hasonlit.

En sosem hasznalok cottage cheeset turo helyett, nem egy a ketto. Akkor sem, ha lecsopogtetem - szerintem. Egyszeruen nincsenek benne szaraz , osszealltabb darabok.
Teljesen mas az ize is.

Na viszont ez : gorolskieprzysmaki.pl/img/twarog_bialy_goralski.jpg ez twarog, ez alllegkozelebb a turohoz errefele. Ez joa turostesztahoz, a turotortahoz, es meg lehetne sorolni.

Amugy biztosan lehetne. De minek szenvedjek oda nem valo cottage cheese-el, ha szazszor egyszerubben es autentikusabban elkeszitheto twarogbol, raadasul meg az izre se lehet panasz?

vazzup 2014.06.22. 16:53:33

@tildy[UK]: hát nem tudom, hogy akkor te milyen cottage cheese-t próbáltál :O Ha klikkelsz a wikipediás linkre, ott vannak fotók is. Teljesen túró. S nekem ízre is az volt. Semmi mozarella.
Persze nincs kizárva, hogy az én ízlelésemben van a hiba, vagy az ízlésemben, de nekem teljesen jó volt.

Amúgy, jah, ha könnyen ki tudod váltani mással, az jó.

vazzup 2014.06.22. 17:52:43

@tildy[UK]: oké, ezt én sem vettem volna meg másodszor! :D
De gondolom többen többféleképpen készítik.

bpetya75 2014.06.22. 19:16:12

@Papagály:

Na nehogy mán Te mongyad meg nekem, hogy mi mögé láthatok ideológiát! Oda látok, ahova csak akarok! Egyébként (mily meglepő) krumplis tészta vs tengeri herkentyű kérdésben egyetértünk ;-)

@vazzup: Az ideológiagyártás jegyében most ódákat zenghetnék a méltatlanul leszólt rántotthúsos szendvicsről, de sajnos (vagy inkább szerencsére) nincs rá időm :-P

Papagály (törölt) 2014.06.22. 19:40:22

@bpetya75: bocsánat, nem akartam kétségbevonni a jogod, hogy ott is felfedezd az ideológia tombolását, ahol szegény jelen sincs. ;)

bpetya75 2014.06.22. 19:45:38

@Papagály:

Max írta még régebben, hogy találkozott valami diplomáciai vagy miféle képzési anyaggal, ahol 5 percig kellett valami ellen érvelni, aztán 5 percig mellette. Hidd el, mindenből lehet ideológiát gyártani. Hogy megéri-e, az már más kérdés.

Egyébként köszönöm nagyvonalúságodat! ;-)

Papagály (törölt) 2014.06.22. 19:57:06

@bpetya75: azért majd ha kicsit több időd lesz, elszórakoztathatnál bennünket egy "a helyes étkek megválasztásának ideológiai alapjai" c. írással.

a magam részéről eleve nevetségesnek tartom a magyar étel, meg a nemzeti konyha fogalmát. a legtöbb étel sokkal régebbi, mint a nemzetek és jónéhány szomszédos ország (nemzet?) portfoliójában szerepel.
szerintem nemzetek is alig léteznek manapság, mint ahogy párszáz éve se nagyon léteztek. a nemzetfogalom egy kétszáz éves elmezavar volt, úgy tűnik.

vazzup 2014.06.22. 20:53:08

@bpetya75: A krumplis tészta legyen krumplis tészta, elvtársak! :D

Jól van, azért az én ellenállásom sem permanens a rántott hús kapcsán. Tíz évben egyszer én is elfogyasztom. De a hús pőrén sütve az igazzy! Azért, esetleg baconbe tekerve, legvégső esetben sörtésztába, de semmiképpen sem kenyérmorzsába! :)

BTW, nem csak diplomata-tréningen vannak ilyen érvelési feladatok, normális oktatási rendszerekben az iskolákban is. Segíti az együttműködést, kifejleszti a civilizált kritikai képességet és segíti kifejlődni azt, hogy megdolgozzon az ember a kérdésekkel, támassza alá érvekkel és ami talán még fontosabb, hogy keressen a véleményét (vagy a kiadott feladatot) alátámasztó tényeket.

@Papagály: én ezt nem sajnálom, az legyen a legnagyobb bajunk, hogy vki magyarnak nevezi a palacsintát vagy a bableveset. Ha ez a heppje, tegye. :)
Mi többiek meg tudjuk, hogy ez nem igaz, de kárt nem okoz.

Viszont egy bizonyos szettjét az ilyen ételeknek hívhatjuk "magyar konyhának", vagy "szlovák konyhának" vagy akár "görög konyhának".

blackhairlady 2014.06.22. 22:38:28

@vazzup: En vettem igazi turot (olyan mint a magyar) es igazi tejfolt (olyan mint a magyar) Houstonban.

vazzup 2014.06.22. 23:16:00

@blackhair-lady: wow, de jó, mondjuk persze nekem is olyankor jutott eszembe, hogy ilyesmit akarok, amikor egy Fresh & Easy nevű boltban voltam és nem volt kedvem átmászni autó nélkül a város széli nagyobb központokba vagy egy Safewaybe, hogy megnézzem, van-e esetleg nekik. Ezekben van nemzetközi ételkínálat is. Vagy legalábbis Mountain Viewban volt.

- duplagondol 2014.07.22. 19:15:29

"Ha valaki másképp gondolja, szíve (illetve gyomra) joga, küldje a nagyipari ekét a kommentmezőre izibe' :)."

Megtesszük. A pörkölt, a pirospaprika vagy a rántotthús nem Lada ezerkettes. Pont.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása