oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. február 14. 06:47,  Bécs és a happy end 514 komment

2014. február 14. 06:47 Határátkelő

Bécs és a happy end

Előre szólok, a mai poszt rövid lesz, de néha ilyen is előfordul… Annyi mindenesetre kiderül belőle, hogy nem is olyan bonyolult kijutni az osztrák fővárosba, persze sokat segít, ha az ember fiatal egyetemista és beszéli a nyelvet. Ilyen szempontból kissé ellenpontja az egyik múltkori bécsi írásnak, erre utal is a szerző, Lilla.

Bécs Kartner Strasse.jpg

„A legutóbbi bécsi poszt hatására úgy döntöttem, én is tollat ragadok. Csak egy rövid összefoglalóra fogja futni, de ez is több mint a semmi.

Az említett történetben egy fiatal házaspár próbált (igencsak különösen kivitelezett) szerencsét, de a kálváriájuk olyan szinten nyomasztóan festette le a külföldre való érkezést, hogy úgy gondolom, ideje valami optimista bécsi történetnek is.

Én is 23 éves vagyok, 22 voltam, amikor eldöntöttem, hogy az életemet külföldön kívánom folytatni. Hozzáteszem, több nyelvet beszélek folyékonyan, ezek közül az egyik a német (elég sok energiát fektetek a nyelvtanulásba, ezek közül az olvasás és a hangoskönyvek segítenek igazán).

Hónapokig készültem

Ellentétben az említett házaspárral, nem csak kiestem Bécsbe, hónapokon keresztül alapoztam meg a későbbi helyzetemet (és még így is értek váratlan „kalandok“). Hozzáteszem, Budapesten kezdtem a tervezést, nem az „uccu neki, irány Bécs, úgy is lesz valami!“ módszerrel.

Mivel két egyetemre is jártam (továbbá járok most is, csak már itt Bécsben), bizonyos szempontból könnyű volt a helyzetem, ugyanis eszembe nem jutott főállásokat (vagy mosogatói, gyorséttermi és hasonló pozíciókat) megpályázni.

Fiatal egyetemistaként a legjobb döntések egyikének a szakmai gyakorlatot tartom. Ausztriában, ellentétben például Németországgal, a gyakorlatok többsége a minimálbérnél is magasabb havi fizetést biztosít, TB és téli-nyári jutalompénz szintén a szerződésben van.

Mindent megpályáztam

2013 januárjától kezdve folyamatosan kerestem bécsi szakmai gyakorlatot, Budapestről. A nagyobb cégek honlapja elég átlátható, könnyű rábukkanni a meghirdetett állásokra.

Minden lehetséges pozíciót megpályáztam, ennek a vége az lett, hogy számtalan borzasztóan udvarias visszautasítást követően behívtak interjúra egy neves céghez. Ez három hónappal a keresés megkezdését követően történt.

Az interjú azt jelentette, hogy ki kellett utaznom egy napra Bécsbe, 25 euró oda-vissza. Olyan befektetés volt, ami bőven megérte, hiszen sejthető volt, hogy Magyarországról nem ugráltatják a diákokat feleslegesen.

Egy nappal később, mikor már ismét Budapesten voltam, kaptam a telefont, hogy bizony felvettek, teljes idős (40 óra/hét) szakmai gyakorlatra nyártól (ősztől félidős), készüljek.

Lakni is kell valahol

Innentől kezdve teljesen nyilvánvaló volt a következő lépés: szálláskeresés. A bátortalanabb diákok, mint én is, kollégiummal próbálkozzanak, semmit Wohngemeinschaft-tal vagy saját albérlettel: egyrészt a szabályok tisztábbak, másrészt csak egyszeri kaució és havi bérlet van, harmadrészt pedig nagyobb a biztonság.

Mire kiérkeztem Bécsbe, volt szállásom, vettem havi bérletet, elintéztem minden iratot. Az első hónapban, ha az ember előre mindent megszervez, biztos munkára érkezik, és nem bohóckodik, 1000 euró elég az első hónapra. Minden további hónap egy teljesen kellemes életszínvonallal 600-700 euró, vagy még annál is kevesebb.

És hogy honnan volt pénzem? Nem rokonságtól. Pesten ösztöndíjból és tanításból tettem félre eleget (1000 euró) és sokáig terveztem, mit hogyan csináljak. Nem fogadtam volna el senkitől sem segítséget.”


Happy End

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Bécs Ausztria

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr465813574

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

M. Péter 2014.02.15. 00:34:37

@maxval a gondolkodó birca: Botswana a másik normális ország Afrikában.

SzZoole 2014.02.15. 00:38:55

@Don Kartasch: @Kövérmadár [swe]: tudok ettol sokkal durvabbat is,de ha ki irom a HA ki tilt a blogrol,pedig neha ugy leoltanam szerencstlent.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2014.02.15. 00:39:02

@Kövérmadár [swe]: hoho, tildy szemszogebol meg van 22 perce! Idoeltolodas kispajtas, idoeltolodas! :)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.02.15. 00:42:32

@házelőtthinta: talan van :) De nem adnám ki :)

@Don Kartasch: így igaz, itt még javában február 14 van (kb 18 percig még ), amit egyébként nem csipázok, nem vagyok romantikus alkat. Viszont jó apropó volt arra, hogy vegyünk raffaellot:D Az itt kincs kategóriába tartozik:)

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.02.15. 01:05:46

@tildy[UK]: Rendben. De ha gondolod beajánlhatsz az egyiknek. Csendes, depresszív, szentimentális, félromantikus, főzni moderáltan tudó fiatal srác vagyok.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.02.15. 06:38:56

@házelőtthinta: "@zöldeketbeszélek: Mit számoljak? Nincs se barátnőm, se feleségem, a gyerekvállalás még nagyon messze van. Betanított munkásoknak ne is legyenek gyerekei ugye? "

Nagyon 'érdekesen' vitatkozol. A lényegi - neked esetleg kínos - részeken kényelmesen túllépsz, majd valami apróságot félremagyarázol. És amit alig pár órával azelőtt te magad írtál le, azt meg nagyvonalúan figyelmen kívül hagyod. Szerintem a mi párbeszédünknek itt a vége.

Sütemény1975 2014.02.15. 08:37:35

@Kövérmadár [swe]: fajtam? milyen fajta vagyok en? fejtsd mar ki, ha mar atmentel szemelyeskedesbe.

Határátkelő 2014.02.15. 08:39:44

@Kövérmadár [swe]: @Sütemény1975: Na, most van az, hogy be kellene ezt a vonalat fejezni. Hála.

skylla 2014.02.15. 08:44:43

@zöldeketbeszélek: "Az oké, hogy én vagyok a zöldséges csaj (egyébként meg zöldséges az ángyod térgyekalácsa :P), de ki az árokásó? "

:)

hát aki it markolássza a gépét mindennap ;)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.02.15. 09:41:25

@nezzazegfele: Ugye? Én életemben nem láttam ekkora házi berkenyét, ráadásul olyan szinten volt tele terméssel, hogy legszívesebben visszamentem volna ősszel egy kis szüretre :).

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.02.15. 09:44:36

@zöldeketbeszélek: miről beszélsz tényleg? számon kéred rajtam 23 évesen hogy miből fogom eltartani a gyerekeimet? mikor még barátnőm sincs? :D Bocsánat de én nem tervezek 10-20 évre előre. Majdnem meghaltam a múlt hónapban, a jelenben kell élni nem előre tervezgetni.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.02.15. 09:47:31

@házelőtthinta: A következetességet kértem számon, semmi mást. De utoljára. Innentől szűrlek, kérlek, ne is válaszolj.

tanato 2014.02.15. 09:48:12

@házelőtthinta: MI történt?Betegség?Baleset?Mindenesetre jobbulást kívánok!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.02.15. 09:58:40

@Kövérmadár [swe]:
Jógyerek, előjáték az mikor kinyitom a sörömet, utójáték mikor megiszom az ünnepi jutalom meg hogy a kettő közötti 10másodpercben rálátott a TV-re.
:)))))))))))))))))))))))))))

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.02.15. 10:08:57

@házelőtthinta: viszont van Svedorsyagnak egy olyan bája, ami maximálisan kárpótol bárkit, még ha máshol nagyobb is a fizetésének a vásárlóereje.

Életemben először éreztem azt, hogy egy utópisztikus, ideális, vagy annak tűnő társadalmat látok.Tündéreket. Szinte szó szerint.

Mr Long 2014.02.15. 10:09:10

@Don Kartasch: Szerda este triatlonos kollegam tolta haza a gepet, mert nem birt elore menni vele. Egesz egyszeruen megallitotta a szel.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.02.15. 10:10:22

@házelőtthinta: nem így gondolom. Persze kell a spontaneitás, de ha valaki csaka jelenben él, és nem gondol a holnapra, na abból szoktak igen csúnya dolgok lenni.

tanato 2014.02.15. 10:13:22

@Mirjam2: @zöldeketbeszélek: Indiával kapcsolatban futott a magyar TV-ben tavaly egy szappanopera India az álmok útján címmel vagy 120 részben,nekem tetszett jól bemutatta az indiai viszonyokat kasztrendszert,hagyományokat egy szerelmi történet kapcsán/érinthetetlen ,dalit fiú és magas kasztos brahmin lány története/.Izgalmas fordulatos sorozat volt,meg gyönyörű indiai tájakat is mutattak benne.

Muscari 2014.02.15. 11:55:32

@zöldeketbeszélek: koszi szepen. Sosem ettem meg berkenyet, milyen ize van?

Itt vagyok, olvasok am, csak telefonrol olyan nehezkes kommentelni, meg idom sem naguon van. Meg mindeg melleutok, a fenebe :-)

Muscari 2014.02.15. 12:01:12

@zöldeketbeszélek: szoba kerult az akac-mizeria valamelyik nap, talaltam egy naguon jo cikket rola:

molnar-v-attila.blogspot.co.uk/2014/02/a-feher-akacrol-es-az-europai-bizottsag.html?m=1

Majd ha jon a tobbi rokon szakmabeli, nekik is elkuldom.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.02.15. 12:45:37

@Sütemény1975:
Minden egyes megnyilvanulasod es hozzamszolasod szemelyeskedes es zavar, ha en is ezt teszem?
Furcsa...

"Nem en kezdtem..." Jajj a csunyabacsi bantott, jajj jajj

@Határátkelő:
Oldd meg legyszives, hogy ne lassam a hozzaszolasait es ne csak akkor, ha naponta 100* kiszurom...

@diggerdriver:
Hiaba, a romantika ;)

@tanato:
Azert boldogtalanok, mert nem Magyarorszagon elnek! :)

Kacorlakk 2014.02.15. 12:59:38

@Don Kartasch: Nagyon okos vélemény, tetszik. Bölcs ember vagy. (Mindig is szívesen olvasom a színes, tartalmas hozzászólásaid.)

______________ (törölt) 2014.02.15. 13:32:37

@Mr Long: @Mirjam2: @maxval a gondolkodó birca: @zöldeketbeszélek: @auntbessi: @tanato:
magyarország (még mindig) gazdag a világ népességéhez képest. pont. nem hiszem, hogy ezen túl sok vitatnivaló van. a világban kb. 1 milliárd ember éhezik (a népesség közel 20%-a). magyarországon is biztosan vannak, akik éheznek, de vélhetőleg a népesség néhány százalékánál nem több. tűrhető ez? dehogy tűrhető! de ettől még nem változtat a tényen, hogy nálunk sokkal jobb a helyzet, mint a világ átlagában.

gazdag magyarország nyugat-eu-hoz képest? nem. gazdag ("közép"-)kelet-eu-hoz képest? nem.
romlott az ország RELATÍV pozíciója az elmúlt évtizedekben. egyértelműen igen! mihez képest? szinte minden országhoz képest (ld. az idézett indexes cikket a világbankos egyenlőtlenségkutató eredményeiről). nem elég, hogy a csoportunk (ex-szocialista blokk) a világ legrosszabb relatív teljesítményét nyújtotta (e régióban nőtt legcsekélyebb mértékben a jólét az elmúlt 20 évben), de még a régiónkban is az egyik leggyengébb teljesítményt magyarország produkálta.

csoda ezek után, hogy mindenki úgy "érzi", hogy egyre lejjebb csúszik az ország, és a béka segge alatt van a "rosszlét"?
nem csoda. :) de a tények makacs dolgok, ezért megismétlem: magyarország gazdag a világ népességéhez képest.

(persze, ha így folytatja, néhány évtized, és mali meg pakisztán is célországgá válik a magyar emigránsok számára...)

______________ (törölt) 2014.02.15. 13:56:29

@házelőtthinta:
"És nem vágyok rá hogy egy életre cserben hagyjam. "

én inkább úgy érzem, ahogy hobo énekli:
"Még magyar vagyok egy kicsit, akit a hazája hagyott cserben."

A szökevények hajója

A galambok felrebbennek hirtelen ablakod alól
És meghallod a csizmák zaját a hátsó udvarból.
A házmester pizsamában az ajtód felé mutogat.
Fogd az útleveled és most ne moss fogat!
Menekülj a tetőn át, így odaérsz talán,
A szökevények hajója a kikötőben vár.
Más nyelven beszélsz, más nyelven írsz,
De magyarul álmodsz, magyarul sírsz.
Új élet, új világ, új hit, nem tudok semmilyen nyelven.
Még magyar vagyok egy kicsit, akit a hazája hagyott cserben.
Csörög a pénz, akár a kígyó. Új ruhát, új arcot hordok.
Jönnek a hírek otthonról. Fáj amit hallok és mondok.
Mindenem megvan végre, új ház, kocsi, házasság,
De nem vagyok otthon sehol. Ez lenne a szabadság?
Más nyelven beszélsz, más nyelven írsz,
Angolul, németül, oroszul,
De magyarul álmodsz, magyarul sírsz.

______________ (törölt) 2014.02.15. 14:09:14

@QUERCUS:
nem vagyunk. :) a közvéleménykutatások egyértelműen mutatják a választ: a nép elégedett a rezsimmel.

azt gondolom, hogy vannak kötelezettségeink a nemzettel szemben. de arról már korántsem vagyok meggyőződve, hogy ezeknek a kötelezettségeknek a leghathatósabban a "bármi áron" országhatárokon belül maradással tudunk eleget tenni. ezen kívül vannak magunkkal szemben és a családunkkal szemben is kötelezettségeink.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.02.15. 14:18:32

@sorsolo:
Elnézést a kötekedésért, de miért is lenne a nemzettel szemben kötelezettségünk? Amiért felnevelt?

És akkor miért nincs kötelezettségünk az Unióval szemben, ami pénzt adott az útakra, iskolákra, vasúti fejlesztésekre...? Ha a nemzet iránt lojálisnak KELL lenni, akkor a nemzet miért próbálhatja megharapni (ok, szánalmas próbálkozás) a kenyeret nyújtó kezet?

Azt gondolom, hogy ha a magyarság mondhatja, hogy szemét USA, mocskos EU, rohadt zsidók, akkor én is mondhatom, mint a nemzetnél kisebb egység a nagyobbra, hogy szánalmas egy nép, amiért soha, sehová nem jutott el önerőből.

Vagy megint az a módi, hogy mindenki más a hibás, de mi szentek vagyunk?

(ez nem elősorban neked szól :) )

______________ (törölt) 2014.02.15. 14:32:17

@Kövérmadár [swe]:
igen, talán mert "felnevelt".
van az unióval szemben is kötelezettségünk.
a nemzet az én értelmezésemben nem próbálja "megharapni" az eu-t, legfeljebb a jelenlegi kormány emberkedik.
a magyarság se mondhatja, amiket idézel. szerintem nem is mondja. legfeljebb egy része. (sajnos még az is lehet, hogy jelenleg a többsége. :( )

értem a felvetéseid és jogosnak tartom a megfogalmazott kritikát is. én is kritikus vagyok a politikailag definiált magyarsággal (a magyar választók közösségével) szemben. de ettől még úgy ÉRZEM, hogy vannak kötelezettségeim a hazámmal szemben. talán tudnám indokolni is, de ez tényleg elsősorban egy érzés.

Latcho Rom 2014.02.15. 14:51:45

@sorsolo: ember megprobalja sajat peldeval johirunket kelteni a vilagba, s ez sem kis dolog.

Latcho Rom 2014.02.15. 14:52:21

@Kövérmadár [swe]: román seregek atleptek mar a hatart?
:-)

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2014.02.15. 15:30:42

@Kacorlakk: ohhh, koszonom! (Ezt most boknak vettem :) )

2014.02.15. 15:37:45

@shakti_rom: kszonom. nem vagyunk orthodoxok

Latcho Rom 2014.02.15. 15:43:12

@charlieharper (NY, US of A): 3-2..ruszkik vezetnek..:(

ritkan lattalak itt szombaton, s szivesen, szepek a kepek..

Latcho Rom 2014.02.15. 15:46:19

@shakti_rom: nem adtak meg 2-2 putyin veri magat a foldhoz :))

2014.02.15. 15:48:34

@shakti_rom: olyankor enyem az egesz csalad. Ma erkeznek, delutan

Quercus a favágó 2014.02.15. 15:54:33

@sorsolo:

Ez lesz az első olyan választás, ahol a végeredmény köszönő viszonyban sem lesz az előrejelzésekkel.
A közvélemény kutatási adatok egyrészről manipulálva vannak, másrészről a megkérdezett emberek jelentős része nem mond igazat. Félnek. És jogosan.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.02.15. 16:06:19

@Zoole[uk]: Zoole B+! Majdnem teliköptem a monitort a reggeli kv-val...:-)))) (vizuälis tipus vagyok...)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.02.15. 16:11:34

@Naschkatze (Mostindien / CH): Ezt én is most láttam meg, hát nálam is majdnem kapott a monitor:D

2014.02.15. 16:16:10

@shakti_rom: service appt, jon takaritoval. Azt nezem hogyan csinalok (illetve cserelem le) jogositvanyt helyire

Latcho Rom 2014.02.15. 16:17:22

@charlieharper (NY, US of A): harom szal hajam kitepem, shootout van...

Latcho Rom 2014.02.15. 16:18:55

US wins :)))) tj oshie for PREZ

jogsiba nem tudok segiteni, de enekelhetek :)

SzZoole 2014.02.15. 16:45:25

@tildy[UK]: ne haragudj nem akartam szemelyeskedni,es a baratodat masokhoz hasonlitgatni,tudom hogy meg tudod vedeni magad,de ezt a magas labdat muszaly volt lecsapnom:)))

Latcho Rom 2014.02.15. 17:05:13

@Zoole[uk]: mert nem fersz a bugyidba koma :))

SzZoole 2014.02.15. 17:11:45

@shakti_rom: milyen bugyirol beszelsz,nem ertelek:)))

Latcho Rom 2014.02.15. 17:13:36

@Zoole[uk]: amit a nejedtol kolcsonkertel szent valentin ejszakajan :))

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.02.15. 17:36:51

@Kövérmadár [swe]: pont azért mert felnevelt. ingyen jártál iskolákba az orvoshoz meg lehetne sorolni. a nemzeted a második családod. egyébként miért is szánalmas a népünk? Annak megvan azért az iróniája amikor az jelenti ki hogy sehová nem jutottunk meg jutunk akinek az első dolga az volt hogy eljusson máshová.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.02.15. 17:41:48

@sorsolo:
Ez így teljesen érthető, persze.

Kérdés, hogy egy érzés hiánya jelentheti-e azt, hogy valaki rossz ember? Mert itt páran folyamatosan azon lovagolnak, hogy akik másként gondolkoznak, azok rossz, megvetendő dolgot csinálnak és le kell köpni őket.

Mondok egy példát: utolsó mocskos szemét féreg vagyok, amiért nem jelent semmit Magyarország. OK, legyen így. Másnak fontos, nekem nem, nyilvánvaló, hogy pusztulnom kell.
De előtte vegyél nekem egy autót, rendben? 35 millából kijön, ennyit kérek. Nem veszel? Pedig ez nekem nagyon fontos, a lelkemnek kell! Utolsó mocskos szemét féreg vagy, hogy nem veszel nekem egy autót!
(ismételten nem ellened irányul a dolog, de ezt úgyis tudod)

Ugye mennyire szánalmas? Számonkérni másokon azt, amit mi akarunk... inkább törődne mindenki a saját dolgaival, építené a saját kis életét itt vagy ott és nem azon rugózna, hogy ki miben hisz.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.02.15. 17:50:17

@házelőtthinta:
Abba most ugye ne menyjünk bele, hogy sem az oktatás nem ingyenes, sem az egészségügy? ;)

Ha kaptam volna munkát, lehet a mai napig ott lennénk. De nem kaptam, nem kellettem az országnak. Azt mondod, hogy a helyes döntés az, hogy akkor is maradok és majd a közmunkaprogram keretein belül csinálok magamból hülyét?

Igen, sehová sem jutottak 24 év alatt. A Magyarországgal együtt indult országok is jobban teljesítettek és lehet hangoztatni, hogy a világ urai döntöttek így, ez egy bullshit.
A rendszerváltáskor ugyan mi változott? Lehetett szavazni ugyanazokra az emberekre, akik már akkor is ott voltak vagy olyanokra, akik még abban a rendszerben tanultak/szocializálódtak és a leghaloványabb fingjuk nem volt arról, hogy mit is kellene kezdeni az országgal. Idióták és bűnözők gyülekezete irányítja azóta is az országot, ha tetszik, ha nem.

Ettől még történtek pozitív változások is, de meglátásom szerint sokkal-sokkal nagyobb potenciál volt/van az országban, mint amit kihoznak belőle. Ebben pedig nem fogok részt venni, nem saját magam nyakonsz@rása lenne.

A számokban, a teljesítményben hiszek, az számomra mérvadó. Nem érdekelnek az eszmék, a szép szavak, a hangzatos irányelvek. Mert azok az égvilágon semmire sem jók és elég nagy baj, hogy mára nem maradt más az országnak, mint elcseszett ideológiák és ellenségképek.

Kacorlakk 2014.02.15. 18:09:23

@Don Kartasch: Nincs mit, vehetted bóknak, annak szántam.

2014.02.15. 18:13:12

@sorsolo: Nos, én nem érzek semmiféle kötelezettséget a szülőföldemmel szemben. Talán azért mert anyukám fekete listára került és nem tudta még a gimnáziumot se elvégezni a származása miatt, vagy azért mert egyes sváb családtagjainkat kitoloncolták az országból és a vagyonukat ellopták, vagy mert a protekciós gyerekeket tolták be a jobb egyetemekre, vagy mert egy egyedülálló fiatal nőnek családi segitség nélkül lehetetlen volt lakáshoz jutni. Stb. stb.

Az én szempontomból, nemhogy nem nevelt fel, hanem cserben hagyott, és ennek komoly következményei voltak az életemre nézve, amit csak úgy tudtam orvosolni hogy két bőröndre redukáltam az életem és eltávoztam az ismeretlenbe. Képzelheted a csodálkozásomat amikor találtam egy olyan országot, ahol még egy bevándorlónak is vannak esélyei a feljebb jutásra és hirtelen se a származásom, se a kapcsolataim hiánya, se a félárva státuszom nem számitott, csak a képességeim és saját erőfeszitéseim.

Nem tudom te hány éves vagy, és milyen korszakot képviselsz, de azon pl. mindig ledöbbenek, amikor a szocialista korszakot idealizálják itt emberek, ami nekem egyenlő a fentiekkel, és még nem is mentem igazán bele az akkori problémákba. Szóval nem kell a demagógia, a kutya is meg fogja idővel harapni azt a "gazdát" aki rendszeresen bántalmazza. Meg kell érteni hogy nem mindenki volt kiváltságos és jó helyzetben élő Mo-n, és nem mindenki csupán "gazdasági menekült".

______________ (törölt) 2014.02.15. 19:05:52

@Kövérmadár [swe]:
én személy szerint egyáltalán nem gondolom, hogy az emigránsok rosszabbak lennének, mint az őslakosok. sőt, vélhetően sok paraméterben jobbak (vállalkozókészség, alkalmazkodóképesség). épp ezért veszteség az országnak a kivándorlás, és nyereség a bevándorlás - legalábbis hitem szerint.
a hazaszeretetet meg a hűséget én a vallási kérdésekhez meg a szexuális orientációhoz hasonlónak tartom: mindenkinek a magánügye. ráadásul nem is elhatározás kérdése, hogy van-e nekünk, s ha igen, milyen. s ha nem rajtunk, a döntésünkön múlik, hogy heterók vagyunk-e vagy kopt keresztények, akkor milyen alapon ítélnénk el azt, aki nem ilyen?

feltéve, de meg nem engedve, hogy a hazaszeretet kívánatos jellemzője egy embernek, felvetődik a kérdés: ha nem rajtunk múlik, hogy van-e nekünk belőle, akkor kicsodán? véleményem szerint a szocializáción, s annak aktorain: a társadalmom, az iskolákon, a szülőkön. tehát még ha "hibás termék" is lenne (szerintem nem az!) az az egyén, akiből ez hiányzik, akkor sem őt, hanem épp az őt "kitermelő" környezetet, az országot kellene hibáztatni.

én biztosan nem ítélek el és kárhoztatok azért senkit, ha hiányoznak belőle a pozitív érzések a hazája iránt.

2014.02.15. 19:16:28

@Kövérmadár [swe]: Nem tudom ki irta, de gyakran feljön itt hogy ha nem kötődtök a "hazátokhoz", miért jártok ide. Ez nekem mindig fura, mert én azért járok ide, hogy Kanadáról irjak magyaroknak, akiket éppen ez érdekel - vagy mégha nem is érdekel, akkor is akarnék erről irni, hiszen ez egy határátkelő blog (vs. Mo. blog). Tőlem angolul is folyhatna a kommunikáció, de akkor sokan nem értenék, ha meg németül, akkor én lennék kiszoritva. Magyar nyelv a közös nevező, de ennek semmi köze a hazafisághoz.

______________ (törölt) 2014.02.15. 19:17:31

@cougarcat:
érdekes, amit írsz és érthető is. szerintem sokak családtörténetében vannak hasonló elemek, az én dédnagymamám például börtönben ült azért, mert nem tudta az előírt terménymennyiséget beszolgáltatni az ötvenes években (egyszerűen nem termett annyi). ők is kuláklistán voltak.
de ez nálam nem az országgal szembeni dühként, keserűségként vagy csalódottságként fogalmazódik meg, hanem a létező szocializmussal szembeni ellenszenvben.

egy másik példa: nanaimoban rengeteg az ötvenhatos magyar. (btw, szoktál járni a klubba? :) ) engem megdöbbentett, hogy milyen erős pozitív érzelmekkel, és az anyaország, a magyarok iránt érzett kötelezettségekkel rendelkeznek. pedig nekik is jócskán lenne okuk arra, hogy semmit se érezzenek a magyarokkal, magyarországgal szemben.
miért diszkriminálják mégis pozitívan az onnan jövőket?
nem tudom a választ.
számomra a hazaszeretet egy a sok misztérium közül. nem értem. nem tudom honnan jön, nem tudom miért van jelen olyanoknál, akiknél józan belátás szerint semmi helye sem lenne, és nem tudom, miért hiányzik, akinél hiányzik.

2014.02.15. 19:27:07

@sorsolo: Ahogy itt mondják, "the personal is political". Én nem tudom szétválasztani a saját történetem a széles értelemben vett politikától, és a jelenségek amikről irtam, nagyon sok embert érintettek, méghozzá elég súlyosan. Persze nyilván vannak akiknek ezt sikerült normalizálni, elfogadni, vagy éppen túllépni rajta. Én többet akartam, vártam az élettől, én nem nyugodtam abba bele hogy leragadjak egy alacsonyabb státuszban. Kritikus is vagyok, ilyen a természetem.

Igen voltam a Magyar Házban Nanaimo-ban és Victoriában is, találkoztam az 56-os magyarokkal és én nem tapasztaltam azt a fajta hazafiasságot amiről te beszélsz. Pár éve ismerősökkel elmentünk a Magyar Házba Victoriába - egy magyar zongorista müvész házaspár adott egy kis koncertet. A végén előjöttek a Szózattal és Himnusszal és csodálkoztak hogy a közönség nem kapcsolódott be. Azt meg egyáltalán nem tapasztaltam hogy pozitivan diszkriminálták volna a Mo-ról jövőket, sőt, én negativ, konzervativ szemléletünek láttam őket - persze akkor már egy-pár éve Kanadában éltem és hozzászoktam az itteni mentalitáshoz. Egyértelmüen másféle tapasztalatunk van. Engem nem zavar a te hazaszereteted, én csak azon csodálkozom hogy ez mindenkitől elvárt. Itt Kanadában az ilyesmi pl. nem téma - a férjem sohasem beszél hazaszeretetről, csak egész egyszerüen teszi a dolgát mint állampolgár.

______________ (törölt) 2014.02.15. 20:01:53

@cougarcat:
én nem várom el tőled a hazaszeretetet. eddig azt sem tapasztaltam, hogy mások tőlem elvárnák. de van egy hipotézisem.
ha egyes emberek számára a hazaszeretet valóban közel olyan erős, mint a szüleik iránti szeretet, akkor ez talán magyarázat lehet a reakciójukra. gondolom, ha azt hallanád, hogy valaki sorsukra hagyta idős szüleit, pedig segíthetett volna rajtuk, akkor megbotránkoznál.
lehet, hogy ezek az emberek (akik elvárják tőled a hazaszeretetet) hasonlóképp botránkoznak meg rajtad.
csak találgatok, persze. esetemben a szülőkhöz való viszony minőségileg sokkal intenzívebb, mint az országhoz fűződő viszonyom. de lehet, hogy nem mindenki van ezzel így.

nekem tetszik ez a praktikus angolszász megközelítés a hazához (hogy nem beszélünk róla, hanem tesszük a dolgunk). de elképzelhetőnek tartom, hogy nem csupán erről van szó, hanem arról is, hogy kanada nem nemzetállam. egy fiatal képződmény, nincs többszáz éves történelme, se az ezzel járó rossz gyakorlatok. ennek kétségkívül vannak előnyei.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.02.15. 20:19:08

@cougarcat:
Úristen.
Az utolsó két mondat mekkorát üt.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.02.15. 20:29:54

@Zoole[uk]: Ohh, én nagyon jót nevettem:D Most már nemcsak Thor, de viking harcos is:D

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.02.15. 20:31:02

@házelőtthinta: "ingyen jártál iskolákba az orvoshoz meg lehetne sorolni. " Nem ingyen volt az. Elég sokat beletettek a szülők, alapítványok, meg a többi adófizető.

2014.02.15. 21:26:09

@sorsolo: @diggerdriver:

Akkor talán arról van szó, hogy különböző kultúrákban más és más a szerepe az állampolgárnak a társadalomban. Mert az idősek segitése itt is társadalmilag elvárt de az országhoz való érzelmi kötődés valahogy mégsem téma. Persze tudom hogy almát és narancsot hasonlitunk össze - csak próbálom elmagyarázni, én honnan jövök. Bevallom, én nem voltam képes arra hogy állandóan "épitsek" valamit, ami számomra nemcsak megfoghatatlan volt, de mégcsak nem is profitáltam belőle, vagy hogy feláldozzam az egyéni boldogulásomat a közösségnek. A személyiség tesztem szerint "fiercely independent" vagyok. :)

Sorsolo - csak azért reagáltam pont rád mert a normálisak közé sorollak, hozzád érdemes szólni. :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.02.15. 21:43:14

@cougarcat:
Ha volt ember Magyarországon aki nem csinált mást csak tette a dolgát az én voltam.
Kitanultam egy szakmát és becsületesen dolgoztam, adóztam.
Felneveltem a kötelező három gyereket.
Semmit nem vártam el csak egy emberhez méltó életet.
Megadatott.
Kétezer kilométerre onnan.
Mit kellett volna még tennem a hazáért?
Mik voltak a lehetőségeim?
Tovább szopok vagy lelépek.
Miért is kellett volna az előbbit választanom?
Mert az a hazám?
Nekem meg egy életem van.

______________ (törölt) 2014.02.15. 22:03:13

@cougarcat:
szerintem a nyugati társadalmak értékrendje nem várja el, hogy az egyén feláldozza magát a köz oltárán. talán ázsiában ez a sztenderd elvárás, de ebből a szempontból magyaro. is biztosan nyugatinak számít.

a hazaszeretet kialakulása véleményem szerint nem igényel aktív cselekvést az alany részéről. az a rád gyakorolt hatásokból születik - vagy épp nem születik meg. kb. olyan, mint az anyanyelv. elsajátítására nem teszel direkt erőfeszítést, de egyszer csak (többé-kevésbé) birtoklod. annyiban rossz a példa, hogy az anyanyelvet később iskolában is tanuljuk, bár nyilván iskola nélkül is lenne (van) anyanyelvünk - legfeljebb nem tudnánk, hogyan kell helyesen írni a szavakat.

az utolsó megjegyzéseddel sajnos nem tudok egyetérteni - én abnormálisnak tartom magam. ;)
pontosabban a világot tartom annak, magamat meg normálisnak, de a két szituáció lényegében ugyanaz: mindegy, hogy mindenki más rossz irányba megy az autópályán, vagy egyedül te hajtasz a forgalommal szemben, a végeredmény így is, úgy is karambol lesz...

bpetya75 2014.02.15. 22:09:05

@zöldeketbeszélek:

Képzeld! Kibújt a Zselicben a medvehagyma. Ettünk egy kicsit :-P

Latcho Rom 2014.02.15. 22:14:55

@cougarcat:

Azert a BC olimpian volt heveny zaszlolobogtatas, impromtu O Canada enekek.
Van errol a jelensegrol, a megujjulo kanadai hazafisagrol/buszkesegrol egy jo cikk a McLeans-ben, megprobalom majd megkeresni.

Latcho Rom 2014.02.15. 22:16:42

@sorsolo:

"szerintem a nyugati társadalmak értékrendje nem várja el, hogy az egyén feláldozza magát a köz oltárán."

Hmm, you'd be suprised.

2014.02.15. 22:30:37

@diggerdriver: Ismerős téma...

@sorsolo: "szerintem a nyugati társadalmak értékrendje nem várja el, hogy az egyén feláldozza magát a köz oltárán."

Én is ezt mondom, akkor pontatlanul fejezhettem ki magam. Itt inkább a "pursuit of Happiness" dolog megy. (a la US Declaration of Independence)

Akkor most őszintén a szemedbe mondom. :) Igen észrevettem, hogy máshogy gondolkodsz mint én, na de mi ebben a baj? Érdekes, kreativ gondolatokat hozol fel, és közben teljesen kellemes a stilusod. Lehet hogy sosem fogunk egyetérteni,,mégis valahogy megértjük egymást - ha érteni lehet hogy mire gondolok.

@shakti_rom: Ez igaz, de ez szerintem nem egyenlő azzal a tipusú hazaszeretettel amiről fentebb beszéltünk.

Happy belated Valentines!

Latcho Rom 2014.02.15. 22:33:47

@cougarcat: Az a hazaszeretet potlek, makony, melldongetes, komplexusok leplezese.

Nekunk nincs erre szuksegunk hisz mindnyajan tudjuk hogy kanada a legszebb, legjobb hely kerek egy nagyvilagban :-)))

Oda is mindenfele Balintokat :-)

Latcho Rom 2014.02.15. 22:54:52

@cougarcat: Komplex noci vagy te kugar, hallod. Az almodhoz irom ezt, nem lelem...

Nekem mindig csak a klasszikus disszidens almom van - nem tudom hogy a hataratkelok almodnak-e ilyesmit - hogy hazamegyek, elkezdek fulladni, s nem tudok visszajonni ide.

Ma minden mas, ez az alom megis elkisert 81 ota.

bpetya75 2014.02.15. 23:07:58

@Muscari:

Olvastam már, nagyon jó cikk.

2014.02.15. 23:54:26

@shakti_rom: "Komplex noci vagy te kugar, hallod"

Elismerem igy van, megint lebuktam. :) Ez egy csapás egyébként...

Hasonló álmom nekem is van, pedig eléggé irreális, hiszen szabadon jöhetünk-mehetünk. Valami jungi dolog lehet - vagy túl sokat ettem. :)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.02.15. 23:58:03

@shakti_rom:
Sosem volt ilyen álmom :)

Sokan panaszkodnak, hogy évekkel érettségi után is még arról álmodnak, hogy érettségiznek.
Nekem ilyen álmom sem volt soha.

Latcho Rom 2014.02.16. 01:17:47

@Kövérmadár [swe]: lehet hogy ezt csak disszidensek almodjak.

a masik dologhoz: van zaszlo a hazatokon?

Latcho Rom 2014.02.16. 01:23:30

@shakti_rom: a zaszlot a kugartol kerdeztem, nem toled.
Neked nyulad van, es ugye a roman seregek :)

Latcho Rom 2014.02.16. 04:47:44

@cougarcat: Megvolt mar August: Osage County?

Egymasra neztunk utana a nejjel, s egyszerre kerdeztuk egymastol: ugye nem ilyen mocsok az elet?

Cate Blanchett csak azert kap majd Oscart, mert Meryllnek mar annyi van..Juliat nemigen szeretem, de itt nagyon jo, Chris Cooper, Sam Sheppard..parades. Erzodik hogy szinpadrol ultettek at, s megis szuper.

Igy nyit: T.S. Elliot : Life is so long

a tobbi a tied :)

2014.02.16. 06:28:06

@shakti_rom: Nincs zászlónk...

"Megvolt mar August: Osage County?" Még nem, Merylt megnézem bármiben.

Latcho Rom 2014.02.16. 11:12:53

@cougarcat: Zaszlok. Sose feledem el, egy baratnonk itt jart mo-rol, meg kivulrol harcoltak orbanek, ment otthon a bruszt a kokardan, zaszlon, hogy csak az lehet igazi magyar aki viseli, s a hazan, ablakabol lengeti. Ment a megosztas ezerrel..

Kis utcankban sokak kiteszik a maple leafet egesz evben, csodalkozott, s orult is neki, hogy igy is lehet. Egy pici nekem is van a verandan, most belepte a ho :)
Oh Canada :)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.02.16. 16:58:52

@tanato: Megkukkantom a tecsőn, pár rész fenn van :).

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.02.16. 17:00:20

@Muscari: Sajnos nem tudom. Én ezt a fát augusztusban fotóztam, akkor még éretlen. De nagyon tetszik maga a növény, ha egyszer lesz hová, akkor ültetek párat. Igaz, nagymama leszek, mire lekvárt főzhetek a terméséből :).

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.02.16. 17:00:58

@bpetya75: Nem normális ez a tél...lesz még böjtje, attól félek.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.02.16. 17:02:54

@sorsolo: Tudom, igazad van. De ettől még nem vagyok boldogabb sem én, sem a másik 9 millió gazdag magyar.

tanato 2014.02.16. 17:04:00

@zöldeketbeszélek: Minden része fent van neten,amikor nem tudtam a tv-n megnézni a neten bepótoltam.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2014.02.16. 17:35:15

@tanato: Köszi! Egyébként kellemesen meglep, hogy létezik férfiember, aki egy ilyen típusú sorozatot szívesen megnéz :).

tanato 2014.02.17. 10:01:05

@zöldeketbeszélek: Ez egy igen érdekes,fordulatos cselekményekben gazdag sorozat volt,sok egzotikus helyszínnel,India,Brazília,Dubai,sokszor kalandfilmben és krimiben is simán "eladható" történésekkel.De ha már a férfiaknál tarunk.,a főszereplő brazil és indiai színésznők is igen mutatós, egzotikus szépségek voltak.Meg kell jegyezni különben hogy szemben pl. a mexikói egy kaptafára, gyakorlatilag egy házbelsőben játszódó több száz részes csöpögős történetekkel szemben,aminek már az első egy két részénél tudni lehet a végét, a brazil sorozatok egészen mások.Sokkal fordulatosabbak,izgalmasabbak,jobban a való életből való történések.Ezenkívül sokkal több a nem műtermi felvételük is.Valamint nem lehet előre tudni a végét,mint ennél a sorozatnál is,happy end ugyan ,de egyáltalán nem úgy ahogy az elején azt gondolnánk.

Badeni_lakos 2014.03.17. 17:20:40

@Bisbiglio: írtam neked levelet, várom a választ:)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása