oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. július 07. 06:45,  Spanyol-e vagy? 429 komment

2013. július 07. 06:45 Határátkelő

Spanyol-e vagy?

A tegnapi kitérő után ma visszatérünk a „normál üzemmódba", azon belül is Spanyolországba ArtBrigitta kalauzolásával. Kiderül, mi köze a szöveg nélküli himnusznak a spanyol (már ha van ilyen) néplélekhez, tényleg zsugoriak-e a katalánok és nagy-e a baszkok arca. No és még számtalan érdekes dolog – megéri elolvasni!

szurkolók 2.jpg

„Sok külföldivel beszélgettem már a spanyolokról, és hogy milyennek látják őket. Volt köztük, aki csak a szokásos közhelyeket hozta, volt aki kissé mélyebb ismeretekkel bírt.

De sosem felejtem el mikor egy francia ismerősünk megkérdezte a páromtól (aki spanyol): „Mégis: kik azok a spanyolok? Mert én sokfelé utaztam már ebben az országban, de eddig csak katalánokkal meg madridiakkal, aragónokkal és andalúzokkal, gallegókkal és baszkokkal, asztúrokkal meg mancségókkal találkoztam, de spanyollal még eggyel sem."

Ezen persze akkor jót nevettünk pedig a kérdés jogos. Sőt, ha belegondolok én is csak egyszer találkoztam spanyolokkal a 15 év alatt, mióta itt élek. Mikor végre megnyertük a foci vb-t Dél-Afrikában. Na, akkor tele voltak a bárok spanyolokkal.

szurkolók.jpg

Ezzel a világbajnoksággal egy már régóta dédelgetett álom vált valóra, hiszen igencsak frusztrálta őket, hogy szerintük a világon az egyik legjobb foci náluk van, mégsem tudtak nyerni egy vb-t sem. Na most már ez is megvolt... mehetnek az újabb kupákért.

Hazafiak, de hogyan?

Mit árul ez el a spanyolokról? Nacionalisták lennének? Létezik nacionalista mozgalom Spanyolországban, de az nem spanyol, hanem elsősorban katalán, gallego meg baszk. A spanyol ember egy igen érdekes keveredési fajtáját hozza az individualizmusnak és a patriotizmusnak.

A spanyol patrióta, ami abban nyilvánul meg leginkább, hogy minden jó, amit itt termelnek. Amiben persze sokszor igaza is van. A spanyolok szeretik és keresik a minőségi termékeket. Lehet, hogy van olyan, akinek nem ízlik a serrano sonka, de attól még a termék minőségi.

Én nem szeretem a borokat, de nem vitatom a La Rioja minőségét. Mondhatod, hogy a te országodban a spanyol gyümölcs az szép, de ízetlen, de kóstold meg itt, az itteni piacon.

A patriotizmus megnyilvánul abban is, hogy tisztelik a hagyományokat és óvják, őrzik és művelik őket. Nagyon fontosak az ünnepek, aminek meg is adják a módját. Egy ünnepnap nem abból áll, hogy végre ki sem mozdulok otthonról vagy rendbe szedem a kertet, behozom a felgyülemlett házimunkát, hanem az ünnepről és a hozzá kapcsolódó szokásokról.

CÍM Köztársasági zászló.jpg

Minden falunak van védőszentje s annak a nevenapján búcsú. Van felvonulás és körmenet, ahol a gyerek is beöltöznek a helyi népviseletbe, délebbre van bikaviadal vagy bikafuttatás is, és természetesem van vásár meg körhinta, este tűzijáték és persze az elmaradhatatlan verbena. Ami talán leginkább utcabálnak nevezhető magyarul.

Játszik egy zenekar és a falu apraja nagyja ropja hajnalig a téren. Nagyobb városokban persze még látványosabb a dolog és híresebb is. Biztos hallottatok a pamplonai San Ferminről, esetleg a valenciai Fallasról, mikor is óriási szobrokat építenek, majd azokkal felvonulnak és a végén mindent felégetnek március 18.-án vagyis Szent József napján.

Fallas 2.jpg

Azok a falvak, akiknek az a szerencsétlenségük, hogy olyan védőszentjük van, akinek télre, vagy késő őszre esik a névnapja, sokszor szerveznek egy pótbúcsút nyárra. Laktam egyszer egy olyan faluban, ahol a védőszent Szent Márton volt. Akiről a pap amúgy azt prédikálta, hogy Magyarországról ment Franciaországba, igaz, hogy azokban az időkben még egyik sem létezett.

Az ő névnapja az ugye november 11., amikor azért elég hűvös van az esti táncikáláshoz, ezért mindig rendeztek egy pótbúcsút augusztusban. Már csak azért is, mert ilyenkor a falu megtelik, míg őszre szinte kihal. Sokan a nagyvárosokból nyáron visszamennek a falvakba, ahonnan a szüleik meg a nagyszüleik származnak, és ott töltik a vakációjuk egy részét.

Fallas.jpg

Az ő háza az ő vára

Szóval egyrészről ott a patriotizmus másrészről meg az individualizmus. A spanyol az úr a saját portáján és nem ismer el maga fölött senkit. Ez a történelmükben is jól nyomon követhető.

Franco Mussolini mintájára próbált valami nemzeti egységet beléjük verni és a hősi múlta visszatekinteni, példának állítva a vizigót egységet, amit persze a gonosz mórok tettek tönkre, elfelejtve, hogy a vizigót uralkodók mást sem csináltak, csak lehetséges trónkövetelőnek tekintve saját családtagjaikat irtották és hogy a mórok is úgy kerültek a félszigetre, hogy a vizigót uralkodócsalád egyik tagja segítségüket kérte, hogy letaszítsák az akkori uralkodót.

A híres, 800 évig tartó Reconquista sem 800 éves szörnyű csatákról szól, hanem egyfajta szomszédságról némi határvitával. A keresztény rész sok kisebb királyságból állt, akik szintén harcban álltak sokszor egymással és az eleinte egységes mór kalifátus is hamar sok kis taifára szakadt.

Persze aztán eljött a nagy egység a katolikus királyokkal, Isabellel és Ferdinánddal, de az is szinte a véletlenen múlt. Persze hirtelen létrejött egy óriási birodalom, ahol sohasem nyugodott le a nap, kitartott pár száz évig, aztán szépen kezdett széttagolódni. A nemzeti egység sosem volt az erősségük. Ez látszik a későbbi karlista háborúkon, a köztársaságok történetén, vagy például a napoleoni megszálláson, mikor is a spanyolok feltalálták a gerillaháborút. A gerilla a guerrilla szóból jön, ami kis háborúcskát jelent. Nincs igazi szembeállás, nagy csaták, csak partizánakciók.

A fenntarthatatlan rendszer

Ez a sok kis rész a mai napig megvan. Franco halálával az a kis nemzeti egység irányába tett erőlködés is darabjaira hullott, a demokrácia első lépése pedig a 17 autonóm tartomány létrehozása volt, saját parlamenttel, saját oktatási rendszerrel és egészségüggyel, néhány helyen saját rendőrséggel. Ez persze akkor óriási vívmánynak számított, ma viszont óriási hátrány.

Spanyolország egyik legnagyobb baja, hogy fenntarthatatlan anyagilag ez a rendszer, viszont a kivívott függetlenségről senki nem akar lemondani. Egységes oktatási rendszer vagy egészségügy persze olcsóbb lenne, de túlságosan centrális. Spanyolország a centralizálás és a föderációs államokra való hullás két véglete között próbálja megtalálni az anyagilag kivitelezhető középutat. Kíváncsi vagyok, mire jut.

Összefoglalva, a spanyolban valahogy keveredik a patriotizmus az individualizmussal, vagyis a spanyol egy büszke úr. Egy don, egy hidalgo, egy señor.

Himnusz szöveg nélkül

Talán ezért van az is, hogy ha megkérdezel valakit, hova valósi, nagy valószínűséggel azt válaszolja, hogy sevillai vagy leoni vagy cantabriai és nem azt, hogy spanyol. Talán ezért van az, hogy tudtommal, ez az egyetlen olyan ország, ahol a nemzeti himnusznak nincs szövege és ahol nagyobb becsülete van a köztársasági zászlónak, mint a nemzetinek. A Barca színeiről meg már ne is beszéljünk.

Spanyolország az az ország, ahol az anarchizmus, mint ideológia egyáltalán komolyan szóba jöhetett és sok követőre talált. A nemzeti egységet a foci jeleni és a katalán kiválás ellen a legjobb fenyegetés, hogy akkor a Barca onnan kezdve játsszon a katalán ligában, majd meglátjuk, mire viszi.

Ezen kívül is óriási különbségek vannak az országrészek között, klímában, kultúrában, jellemben, gondolkodásmódban. Megvannak a klisék és topikok is. Az andalúzok lusták, és úgy gondolják, hazafias kötelességük viccesnek lenni, a madridiak nagyképűek, a baszkok folyton nagyokat mondanak, az aragonok önfejűek, a gallegók emigrálnak aztán folyton a hazájuk után sírnak, a katalánok zsugoriak.

A katalánoknak is megvan a véleménye a spanyolokról, hogy a spanyolok maradiak és lusták, ők viszont az európaiság és az avantgarde fellegvára. Van bőven igazság is ezekben a klisékben.

Pelotari.jpg

A baszkokról és a nagyzolásukról sok vicc szól. Pl.: „Bemegy a baszk a könyvesboltba és kér egy Bilbao világtérképet." Vagy: "Jézus igazán szerény volt, hiszen Betlehemben született, mikor születhetett volna Bilbaóban is." Nem véletlen hogy a baszk népi sportok között van a „magam alatt vágom a farönköt", meg a „ki tud nagyobb követ felemelni". És a pelotari, ami olyan, mint a fallabda, de ütő helyett a sima kezükkel játszanak, mondván: mit nekem ütő, mikor a kezemmel is oda tudok csapni egy jó nagyot.

favágás baszk.jpg

Az európai, de zsugori katalánok

A katalánok kultúrája valóban az avantgarde fellegvára és egyfajta húzóerőt képvisel a spanyolok felé. Talán mivel a legközelebb vannak Európához, talán a történelmi francia hatás miatt, talán a föníciai vér ütközik ki rajtuk, de modernebbek, szorgalmasabbak, erősebb bennük a kereskedőszellem, mint a spanyolokban.

A zsugoriságban is van valami. Egy spanyol általában nagyvonalú. Ha elmegyünk egy bárba a haverokkal, az a normális, hogy vagy egyformán elosszuk egymás között az összeget, nem nézve, hogy milyen árkülönbség van az elfogyasztott ital között, azaz ha én egy kólát kérek, a másik meg egy sört, akkor is egyformán fizetünk, holott a kóla drágább. Vagy addig iszunk, míg mindenki meg nem hívott mindenkit egy körre. Katalóniában ez nem működik, ott mindenki szigorúan annyit fizet, amennyit fogyasztott.

Ki beszél ki?

A gallegókról azt is állítják, hogy képmutatóak. De ez persze nézőpont kérdése. A gallegó kedves akar lenni, ezért sokszor nem mondja a szemedbe, mit gondol rólad, nehogy megsértsen.

Ez Magyarországon is így van. Úgy vagyunk nevelve, hogy a kedvesség erény. Kedvesek vagyunk olyanokkal is, akit néha a pokolba kívánunk, nem mondjuk el, mit gondolunk, nehogy megsértsük, persze aztán vannak olyanok is, akik a háta mögött jól kibeszélik az illetőt.

Asztúriában vagy Kasztíliában biztos lehetsz benne, hogy nem beszélnek ki a hátad mögött, mivel ha bármi bajuk van veled, simán a szemedbe mondják a véleményüket, aztán ha megsértődsz az a te bajod. Például lejön a szomszéd néni a bárba és nekiáll panaszkodni, hogy a fia nem akar segíteni a házimunkában, a körülötte ülők simán megmondják neki, hogy bizony te nevelted így, nem kertelnek.

De talán pont azért, mert nagy a különbség a különböző területek között, a spanyol elfogadó és befogadó nép. Nem esik nehezére elfogadni a kulturális különbségeket, hiszen már otthon is azt talál. Ehhez még hozzáadódik a dél-amerikai népek hozta különbözőség is, és máris a multikulti termékeny táptalján találjuk magunkat. Ráadásul úgy, hogy még a nyelv is ugyanaz, csak akcentusbeli különbségek vannak.

Az akcentus amúgy is teljesen normális és elfogadott jelenség az egész országban, hiszen mindenkinek van. A madridi vagy a kasztíliai is ugyanúgy csak egy akcentus, mint az andalúz vagy a gallego. Senki nem is parázik emiatt, inkább megpróbálják kitalálni ki honnan jött az akcentus alapján.

A sztereotípiák és a valóság

Ha egy külföldi azt hallja: Spanyolország, egyből a tengerpartra, meg a flamencóra, a bikaviadalra, a sziesztára, fiesztára asszociál, holott ez a spanyol kultúrának csupán töredéke, épphogy a felszíne.

A legtöbb turista a tengerpartra megy, ahol kap esetleg flamenco estét, némi bikaviadalt, bulizhat hajnalig és ihatja a sangríát egy teraszon bámulván a tengert, esetleg összejöhet egy spanyol machóval, de a spanyolokról keveset fog megtudni.

Ahol vannak fiatal turista lányok - akik sokszor pont a latin lover legendája miatt jönnek -, ott akad külföldi csajokra specializálódott helyi fiú, de azért az átlag nem ilyen. Minél messzebb kerülsz a tengerparttól, ez a szeretői feeling annál inkább oszlik és ugyanolyan félszeg, tétova, kételkedő fiatalokkal találkozol, mint bárhol máshol a világon, akik igazi párkapcsolatra vágynak.

Nem véletlenül vannak olyan mondások, mint pl: "Burgosban egy szerelmi kaland nem bűn, hanem kész csoda." Másrészről sok spanyol fiúismerősünk, mikor Magyarországon járt, mindig úgy ment haza, hogy legalább egy szerelmi kalandja akadt és sokszor olyan lányokkal, akiknek amúgy volt barátja, kapcsolata.

Úgyhogy az én spanyol fiúismerőseim mind azt gondolják, hogy a magyar lányok szépek, könnyűek és hűtlenek és ezen hitükben igen nehéz megingatni őket.

Nézzünk még néhány topikot!

A meleg

Délen meleg van, meg úgy általában, a mediterrán térségben. Meleg, párás az éghajlat, pl. Barcelonában csak úgy tapad rád a ruha. Kasztíliában viszont az éghajlat kontinentális és száraz. Nyáron meleg van, de télen hideg és estére mindig lezuhan a hőmérséklet, nem ritka a nappali negyven fok, ami este 15-re esik vissza.

Egy kanári-szigeti barátnőm akárhányszor eljött hozzánk vendégségbe, mindig megfázott. Nem csoda, hisz náluk szinte mindig 25 fok van, nincs nagy különbség se a tél-nyár, se a nappal-este között, nem véletlenül nevezik az örök tavasz hazájának.

Vebena 1 saját.jpg

Szóval, egy kasztíliait a mondás szerint onnan lehet felismerni, hogy mindig pulcsival a karján indul el otthonról, mert estére úgyis kell majd. Egy gallego pedig mindig esernyővel indul útnak, mivel az éghajlat itt óceáni, sokat esik az eső, a levegő párás, de nem túl meleg.

Itt minden üde zöldben pompázik, míg máshol szinte azonnal kiszárad minden. Flamencót se hallani, viszont annál inkább szól a gaita, ami a skótduda egy változata.

La mañana vagyis majd holnap

Ez úgy, ahogy van, igaz. A spanyol gondolatvilágot összefoglalhatjuk, úgy, hogy amit ma megtehetsz, megteheted holnap is.

A spanyolok lusták

Ez mégsem igaz így. Persze minél délebbre mész annál inkább lustábbnak tűnnek, de gondolom, ebbe belejátszik az éghajlat is.

Egyrészt egy spanyol nem sieti el a dolgokat, másrészt nem a munkában találja meg élete értelmét. Inkább általa igyekszik élvezni azt. Talán kívülről úgy tűnhet, hogy mindig mindenki a bárban van. De a bár egyfajta, valódi - nem virtuális - szociális hálóként működik.

Ott lehet ismerkedni, nemcsak társat, de lehetséges üzleti partnert is találni, kapcsolatokat kiépíteni, megtudni kivel mi van, ha bármilyen üzleted van ott tudod reklámozni magad, ott tudsz találkozni a bankigazgatóval, a jegyzővel, a pappal, de még a magyar konzullal is.

Egy spanyol nem igyekszik összetörni magát a munkában, de ha kell, igenis tud dolgozni.

Én dolgoztam családi tulajdonban lévő hotelben, ahol a tulaj délelőtt ott takarított velem együtt, aztán délben még nekiállt vasalni és délután meg a recepcióban ült, úgy, hogy csak heti három szabad délutánja volt a nyári szezonban, vagyis Húsvéttól Pilárig, ami október 12., Spanyolország egyik nagy ünnepe és egyfajta szezonzáró is.

Télen persze ő is elment nyaralni a Kanári-szigetekre, de azért nem állítanám róla, hogy lusta lenne, és ez nem egyedi eset. Mindenki, akinek saját üzlete van, kénytelen szorgalmasnak és leleményesnek lenni.

De ott vannak az orvosok vagy a tanárok is, vagy a hagyományosan nehéz munkát végzők, mint a bányászok, a földművesek és az állattenyésztők. A teheneket meg kell fejni hajnalban, azután kihajtani őket a mezőre, mint mindenhol a világban.

Vagy a halászok. Itt élek északon, egy kis halászfaluban, ahol 80 éve még evezővel jutottak ki a nyílt tengerre, hogy kivessék a hálót. Ma már persze jó motorral és GPS-szel felszerelt hajóval vágnak neki, de a munka attól még nem könnyű.

Halászhajók 2.jpg

Vagy amikor elmennek percebest szedni, ami egy tengeri herkentyű, amely a hullám csapkodta sziklákon él. (Amúgy a szótár szerint magyarul barnacles, mond –e valakinek ez bármit is – egyébként ez látható a következő képeken.) Úgy kell őket késsel lefejteni a sziklákról, miközben figyelsz, nehogy egy hullám elsodorjon, vagy a sziklának csapjon. Amúgy ez hagyományosan női munka. Nem tudom, hány ember gondolná róla.

Percebes.jpg

Percebes 2.jpg

S ha már itt tartunk:

Macsóság, avagy hímsovinizmus

Spanyolország katolikus ország, s mint ilyen, hagyományosan és történelmileg is a férfi felsőbbrendűségében hisz. De azért még sincs így.

Egyrészt talán az ősi kultúrák valószínűsíthetően matriarchális társadalma, vagy az egész országot átszövő Mária-kultusz miatt, a nőket igenis nagy tisztelet övezi.

Másrészt ha a spanyol férfi úr, akkor a nő nem kevésbé az. Igazi doña, magabiztos, büszke, szenvedélyes. Nem véletlen, hogy itt a nő nem veszi fel - és nem is tette soha - házasságkötéskor a férje nevét. Próbálná csak meg valaki egyáltalán felvetni, hogy egy nő veszítse el a vezetéknevét, jobb esetben körberöhögnék, de az is lehet, hogy kikaparnák a szemét.

Persze a hagyományos családi felállás - apa dolgozik, anya otthon van - sokáig tartotta magát. Még a nyolcvanas években is igen gyakori volt és ma is létezik. A nők munkába állása hosszú és lassú folyamat volt itt, de talán épp ezért nem volt soha kérdéses a férfiak házimunkában való részvétele.

Mihelyt a nő munkába áll természetes, hogy a férfi is szerepet vállal a házimunkában. Az a fajta hozzáállás, hogy a nő lehúz napi 8 órát, aztán még várja a házimunka meg a gyereknevelés itt ritka, a fiatalok között nem létező dolog.

Férfiak a machizmus ellen.jpg

Kivéve persze Galíciában, ahol az a látvány, hogy a férfi megy elől, sétálva, a nő meg megy mögötte (sosem mellette) és görnyedve cipeli a terhet, megszokott volt. Persze ma már nem, de esetleg egy isten háta mögötti kis településen még bele lehet botlani.

Amúgy komoly társadalmi kampány és harc folyik a machizmus és a családon belüli erőszak ellen. Amit a nagy többség nagyon komolyan is vesz.

Gyereknevelés

Többször hallottam már, hogy a spanyolok mindent ráhagynak a gyerekre. Ez sem igaz. Nevelik őket, ráadásul semmi modern felfogás nincs is bennük, semmi liberalizmus. Úgy csinálják, ahogy még a nagyanyáik idején, büntetés és jutalmazás elve alapján.

Gyakori az, hogy „amíg nem csinálod meg a házid, nem mehetsz le az utcára", vagy az „addig nem kelsz fel az asztaltól, míg mindent meg nem eszel", esetleg a „feleselsz apáddal, egy hétig nincs telefon (vagy tévé)", meg hasonlók.

Általában lazábban kezelik a nyüzsgést, a hangoskodást, de nagyon is szigorúak az étkezésben vagy a tiszteletteljes viselkedésben az idősebbek iránt, vagy hogy kedvesek legyenek a kisebbekkel. Hogy a nevelés mennyire hatékony, az már más kérdés. Tapasztalataim szerint a gyerek attól még pimasz lesz, hogy otthon nem nézheti a tévét, de ez már más téma, amibe itt és most nem megyek bele.

Külső

A spanyolok általában alacsonyak, és sokaknál észrevehető némi aránytalanság, ami abban nyilvánul meg, hogy a lábuk rövid a felsőtesthez viszonyítva. A nőknek egyáltalán nincs nagy melle, mint ahogy feltételezné az ember, viszont csípőben sokan szélesek. Gyakori a körte forma, és az iksz láb is.

Mégis általában elmondható, hogy ápoltak, csinosak és ízlésesek, adnak magukra. Az alacsonyság sem mindenhol igaz. Itt, az én északi kis falumban az átlagmagasság 170 cm és sok a szőke ember is. Ezt a viking ősöknek tulajdonítják és lehet is benne igazság.

Azt hiszem elég hosszú lett az írás, még szerettem volna írni a válságról, és hogy miként élik meg a spanyolok, de majd legközelebb, ha van rá érdeklődés."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Spanyolország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr115394060

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.07. 22:46:39

@cougarcat: teljesen kizart
hamarabb kapsz zold kartyat, mint hogy meghuzhasd magad indiankent
mivel ugye nem vagy az....
ha ez mukodne minden mexikoi illegalis rezervatumba koltozne

Igényes 2013.07.07. 22:47:26

Akkor megoldva. :) Köszönöm, mondjuk jövő héten biztos nem megyek. De esetleg jövőre szívesen.

2013.07.07. 22:48:19

@Igényes: Ehhez már nem tudok hozzászólni, passz! :))

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.07.07. 22:49:12

@Igényes:
De a barátuszaimra mindig figyelmet fordítok, szívemen viselem sorsukat:
"Barátuszt nem hagyunk hátra!!!" ;)

Cigányrezervátum? :)

@hagyma:
Elhiszem és örülhetnek, hogy nem éltek benne soha. Nem néznek rád csodabogárként, mert neked kijutott belőle? :)

2013.07.07. 22:51:04

@Amarante: Igen. Inter-tribal pow-wow - ez volt az egyetlen alkalom hogy valami valódit láthassak a kulturájukból. Amúgy zárkózottan élnek és nemigen mutogatják magukat a turistáknak. A pow-wow a saját hagyományuk, spirituális dolog.

Igényes 2013.07.07. 22:51:53

@Kovermadar: Borsod meg Szabolcs gyakorlatilag már az.

2013.07.07. 22:52:58

@hagyma: nem lehet sort inni:)

Tényleg. Alkohol nuku. Szivjál helyette füvet. :)

Amarante 2013.07.07. 22:53:09

@cougarcat:

biztos egyedi elmeny lehetett.talan egyszer nekem is sikerul megneznem:)

Amarante 2013.07.07. 22:53:58

@Igényes:

Na mar megint a szegenyemberekrol beszeltek?:))))

Igényes 2013.07.07. 22:55:00

@Amarante: Á, csak a kulturális hasonlóságokat elemezzük. :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.07. 22:56:08

@cougarcat: na itt van:)
2 napja leirja, hogy akkor sem jonne ide ha fizetnenek, most meg mar indian rezervatumban akar menedekjogot kerni:)

2013.07.07. 22:59:19

@hagyma: "inkabb erzekenyebb tipus vagyok
de nyugodtsaggal aldott meg az Isten:)"

Értem. De az internet csetelés az egy olyan állat hogy sok mindent könnyen félre lehet érteni.

Cougarcat is now leaving the building.... :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.07. 23:00:17

@Kovermadar: nem
en szamukra amerikia vagyok:)
ez a vicc, hogy sokkal jobban, mint a magyarok szamara, akik szerint orokre idegen maradok:)
@cougarcat: szerintem az is tilos
most mindenki azt hisz amit akar, hogy mennyit iszok,mennyire vagyok alkoholista, hanyszor verem meg Maryt reszegen, de amit igazan nem szeretek amerikaban az az , hogy 1 kurva doboz sort nem ihatok meg ha horgaszok:)
vagyis hat igen, de csak sumakban a kocsiban
ulok a parton
varom a harcsat es nem lehet mellettem 3 dl sor.....

2013.07.07. 23:00:17

@Amarante: OK, ha erre jársz szólj, majd körülnézek. :)

Amarante 2013.07.07. 23:01:08

@cougarcat:
Oke:)))Koszonom:))

viszlat:))

Igényes 2013.07.07. 23:02:25

@cougarcat: Te figyelj már, Cat... a térkép azt mondja, hogy 5200 kilométerre van Quebectől Duncan. Nincs kicsit közelebb reptér? :)

Amarante 2013.07.07. 23:04:45

@Igényes:

Mi ez a kis tavolsag a latnivalokhoz kepest?:))

Igényes 2013.07.07. 23:04:49

Na mindegy, majd legközelebb.

morsels (törölt) 2013.07.07. 23:06:55

@Igényes:
Nem, nem ugyanaz :-)
De amit cougarcat, meg zopilote ir, ahhoz en nem tudok sokat hozzatenni, szoval nem is okoskodnek ezugyben.

A kanadai tudja, hogy elvette az indian foldjet, eletteret, nadehat senki nem gondolja komolyan, hogy most akkor mindenki pakol es megy vissza europaba. Ezert probalnak kidolgozni valamilyen megoldast, ami egy halom penzbe kerul es nem hallasz kanadait, aki ez miatt reklamalna. A rezervatum sem egy elszigetelt getto; azt szeretnek, ha kijonnenek onnan es ugy elnenek, mint masok. A kedvezmenyeikkel egyutt.
De nagyon sok problema van.

Es nem, nem tudok okosat mondani. Nem tudom a megoldast. A ciganyokra sem tudok megoldast. Es semmi hangulatom belekeveredni egy olyan beszelgetesbe, ami a termeszetebol adodoan csak zsigeri lehet.

Tudod, en meg az atkosban nottem fel es akkor eltem ott. Amit a multkor irtam, hogy a banyasz lerendezte a hoborgo ciganyt a kocsmaban, az igaz. Viszont az is a tortenethez tartozik, hogy ha a cigany a csillese volt, akkor a banyasz vette neki a korso sort.

Szoval nem akarok en semmilyen megmondo lenni. En nem utalok nepeket, marmint NEPEKET, rasszokat, vagy etnikumot, dehat a sztereotipiak beugranak minden nemzetrol. A skotrol, ukranrol, szerbrol, nemetrol, franciarol es igy tovabb.

A diszkriminacio es a rasszizmus, az eloitelet es/vagy sztereotipia mar annyira osszemosodo fogalom, hogy nincs is ertelme (legalabbis szamomra nincs) nekiallni kibogozni. Az emberek kulcsszavakat dobalnak egymashoz, aztan valami rejtelyes modon ugy gondoljak, hogy ezzel jot tettek a lelkuknek.

Mintha a szocialis media ilyen gyontato szek lenne, ahol feloldozast kapnak barmi alol, mert egyfajta penitenciat szabtak magukra.

Igényes 2013.07.07. 23:07:16

@Amarante: Szerintem a térkép szar egyébként. Vagy több quebec is van... ez ahol jelöli, majdnem végig az usán át megy végig.

Igényes 2013.07.07. 23:10:14

@morsels: Én ezt nem látom ilyen sötéten, de ahogy akarod. :)

morsels (törölt) 2013.07.07. 23:15:02

@Igényes:
Egyebkent amikor pesszimistan latom a vilagot, akkor az ilyen jellegu csoportosulasokat joval nagyobb szinten kepzelem el. Es raadasul nemi is annyira elrugaszkodott az egesz :-)

A vilag nepessege vandorol. Ugy ertem olyan tomegben es olyan szinten, ami eddig elkepzelhetetlen volt es azt hiszem hogy meg most sem ertettek meg igazan, hogy mivel jar mindez. Vehetjuk a menekult taborokat, a ki es bevandorlokat, az orszagon belul koltozoket. Ugy ertem, hogy orszagokon belul nagyobb varosokba tomorulnek az emberek... ezek a varosok csak egyre nagyobbak lesznek, gyakorlatilag allamvarosokka valva.

Es ez a tendencia csak erosodik.

BTBTBT 2013.07.07. 23:16:24

@diggerdriver:
"Na szóval..."
Legtöbbször jókat szoktam nevetni az írásaidon. Most is. :D

@Amarante:
"most neztem vissza az ominozus hsz-emet es rajottem mi a felreertes oka:nem szmajlit tettem,hanem kerdojelt:))))"
Na, végre, hogy feltűnt! Csak akkor nem akartam belekotyogni. :)))

@hagyma:
"soha senkit nem sertettem meg"
Tehát az anyázás neked nálad nem tartozik a sértés kategóriába? Érdekes...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.07. 23:20:58

@Barátusz: visszaloves
az mas
sosem kezdtem konfliktust, akkor, hogy pontosabban fogalmazzak
amugy meg sem emlitettem a foglalkozasat sem
teljesen szereny valasz volt arra a szemtre amit napokon keresztul ontott amerikar meg ram
most meg indian rezervatumba akar jonni:)
vicc az egesz igenyes

Igényes 2013.07.07. 23:21:11

@morsels: Nekem tetszik ez a tendencia. Hosszabb távon megszüntetheti (ha nem kúrjuk el) a szegénységet és a nyomort. Amit inkább furcsának találok, hogy egyre többen gondolják úgy, hogy ők inkább nem dolgoznának ebben a rendszerben sem.

Amarante 2013.07.07. 23:21:16

@Barátusz:

Szerintem azert meg ez sem ok a leminositesemre.Azert en nem vagyok egy trollala:)))Szeretek csipkelodni,de nem erzem azt,hogy banto szandekot lehetne benne felfedezni.igyekszem udvarias is lenni.
Persze van,hogy vmit nem toleralok egy bizonyos szint alatt,de akkor sem vagyok egy asinus vulgaris:)))...szerintem.

Almandin 2013.07.07. 23:28:05

Jó poszt volt. Ami meglepett (kellemes csalódás volt), az az, hogy egy spanyol férfi, ha a felesége dolgozni megy, besegít a háztartásba kérés nélkül. Itt Magyarországon még ma is úgy néznek rám sokan, mint valami szélsőséges feministára, ha megemlítem, hogy baj az, hogy az átlag magyar családban a férfiak akkor sem végeznek házimunkát, ha a nejük ugyanannyit dolgozik házon kívül, mint a nő. Ezek szerint a spanyol férfiak nem annyira maradiak, mint eddig gondoltam.

33621 2013.07.07. 23:29:35

@hagyma:
És miért nem lehet sört inni horgászás közben a parton? Talán beleesel részegen a vízbe, vagy ittasan legyilkolod a halakat?

zopilote 2013.07.07. 23:35:49

@Amarante:
Pontosan! Igy vagyok ezzel en is. A mindennapi eletben rendkivul csunyan beszelek, perfekt karomkodom 3 nyelven, de az interneten igyekszem moderalni magamat, szandekosan ritkan sertek meg embereket. Legtobbszor bocsanatot is kerek utana. Az arrogans es ignorant embereket ellenben ki sem allhatom, lehet barmilyen nemzetisugu.

zopilote 2013.07.07. 23:38:46

@33621:
Egyszeru: E - Amerikaban kozteruleten nem lehet alkoholt fogyasztani (folyok, erdok legtobbje allami tulajdon, tehat kozterulet)

Amarante 2013.07.07. 23:39:18

@zopilote:

Na ezert is kerultel velunk egy fazekba:)))0

Van akibol a nevtelenseg eleg fura dolgokat hoz ki.szerintem,meg ez nem ok a bunkosagra.

zopilote 2013.07.07. 23:41:09

@Igényes:
Magyar, angol es spanyol:)

Almandin 2013.07.07. 23:42:14

@Kovermadar: Tehát az állat élete többet ér, mint az emberé?

Amarante 2013.07.07. 23:43:40

@zopilote:

a spanyolra hogyan tettel szert?Marmint a nyelvre,persze:)))
Eltel ott is?

Igényes 2013.07.07. 23:45:42

@zopilote: Spanyolul valamikor írnál majd pár káromkodást? Gondoltam rá, hogy lehet hogy megtanulom, de ilyenek nem nagyon vannak a nyelvkönyvekben. :D

Taxomükke (UK) 2013.07.07. 23:47:20

@hagyma: +1
If you know what I mean...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.07. 23:47:44

@33621: ez a torveny
semmelyik nemzeti parkban nem lehet
nem lehet kozteruleten
nem lehet kocsiban /utaskent sem/ sot nytott vagy ures alkoholos uveg-doboz sem lehet a kocsidban
ez van
en nem banom, bar mar sertettem meg a torvenyt, mert bar nem lehet inni a kocsiban 0.8-ig vezethetsz, ha azt elotte a kocsmaban vedelted, itt nincs zerotolerancia
sot vannak szaraz megyek ahol venni sem tudsz egy elbaszott sort sem, akkor ihatsz, ha barba megy el
se benzinkuton, sem boltban nem arulnak
tomenyet csak a kulon licensevel rendelkezo boltokban kapsz
nagy atlagban a keleti parton a boltokban sort es bort vehetsz

33621 2013.07.07. 23:48:20

@zopilote:
Magyarországon sem lehet, de itt a városon belül az utcákon problémáznak esetleg, de az erdőben vagy a folyóparton még nem hallottam hogy gond lett volna. Egy szabadtéri rendezvény a városban vagy egy grillezés a folyóparton!

Igényes 2013.07.07. 23:48:56

@Almandin: Gondolom inkább arra vonatkozhatott, hogy az állatokat sem érdemes ész nélkül irtani. Ami a mai fogyasztói társadalomban ugyan furcsa kifogás, mert a bontottcsirke meg a téliszalámi senkit nem zavar. Pedig az is élt valaha.

@Kovermadar: A bikának is van. Tudod van az a vicc, amikor a sült bikatökét felszolgáló vendéglőben két pici golyót kap a vendég. :)

M. Péter 2013.07.07. 23:49:28

@shakti_rom: Az USA-ról írtam. De Kanadában a rezervátumon kívül az indiánoknak is kell fizetni GST-t, legalábbis a Revenue Canada szerint.

Igényes 2013.07.07. 23:51:49

@33621: Nincs elég ember, aki figyeljen rá, különben elzavarnának a fenébe. A korhelyek után szeméthegyek és hányásfoltok maradnak, amit nem ők szoktak eltakarítani.

zopilote 2013.07.07. 23:53:20

@Amarante:
5 evig dolgoztam Mexikoban:) Spanyolul nem tanultam meg, de a karomkodast, szlenget konnyen felvettem, sot konyvekbol is tanultam:)
@Igényes: szivesen:) de vannak konyvek is erre specializalodva:)
Pl a mexikoi is hasznalja - talan gyakrabban, mint mi - az anyad kifejezest: Su madre!

33621 2013.07.07. 23:55:46

@Igényes: Mondjuk egy városban rendezett vásáron vagy főző fesztiválon sok szemét tud összegyúlni de azt utána el is takarítják a rendezők!

Igényes 2013.07.07. 23:56:27

@zopilote: Kösz! :DD

@Amarante: Tudod, hogy imádunk. Én mindannyian, meg a többiek is. ;)

Amarante 2013.07.07. 23:58:50

@zopilote:

Magyarul en is szep cirkalmasan tudok fogalmazni:)))Mondjuk ahhoz sok kell,hogy ez igy elojojjon belolem.
Romanul is nagyon szepen ment:)
Angolul meg nem tudok,igaz nem is kerestem nagyon az alkalmat a megtanulasara.:)))

Amarante 2013.07.08. 00:00:43

@Igényes:

Koszi!
Majd ezt is lesorozzuk:))))
Miert mindeg sorozest irok,mikor nem is szeretem????...Na te sorozol en meg elleszek egy vodka-tonikkal:))

zopilote 2013.07.08. 00:05:09

@Amarante:
Kanadaban a proli nep karomkodasa kimerul 5 - 10 kifejezesben. Cifrazni nem is nagyon tudjak, mint mi, magyarok. Ellenben a mexikoiak tudjak:)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.07.08. 00:14:25

@Almandin:
Tudod a választ... csak megerősítést szeretnél.

@zopilote:
Erre van a zacskós módszer, nem? Vagy az csak legenda?

Drága barátuszaim és mindenki más, jó éjt!

zopilote 2013.07.08. 00:14:33

@Igényes:
Mexikoi karomkodasok:
www.youtube.com/watch?v=895A8N8emow
Kezdesnek megteszi ez is:)

Igényes 2013.07.08. 00:23:08

@zopilote: Tényleg nem túl kreatív. Kösz. :)

Latcho Rom 2013.07.08. 00:27:39

@M. Péter: Igazad van - elvileg, hiszen nagyon egyszeru kikerulni az adot, csak annyi kell hogy a rezervatumba postazzak a dolgot.

The Goods and Services Tax (GST) or Harmonized Sales Tax (HST) generally do not apply to purchases by Status Indians if the purchase is made on a reserve or is delivered to a reserve by the vendor or the vendor’s agent.

www.aadnc-aandc.gc.ca/eng/1100100016202/1100100016204

montroyal ( CAN qc) 2013.07.08. 01:04:22

@diggerdriver: koszi jot nevettunk super representent..

montroyal ( CAN qc) 2013.07.08. 01:29:10

@shakti_rom: legalabb is canadaban ezt en is hozza fuznem es barhol elhet a segelyt megkapja... meg adovisszateriteseket ..
a reservatum tele csempesz
cigarette ital boltokkal rendor nincs csak indian peacekeeper es a rendorseg a vasarlokat bunteti meg amikor kijonnek a falubol..
amugy pow -wow-ra en is szeretek jarni szines program

artbrigitta 2013.07.08. 01:59:48

@zopilote:
Ez vicces. De azért vannak különbségek, a spanyol nem használja a chingar kifejezést hanem follar y joder.
A joder-nek, ami magyarul b...meg lenne, van enyhített változata mint a jolín vagy jope amit gyerekeek is használnak.
Amúgy a legtöbbet használt kifejezés a : me cagó en .....
Ami. : lesz..rom a.....A pontok helyére bármi kerülhet. ennek is van enyhített változata a : me cachis

artbrigitta 2013.07.08. 02:13:42

Larga vida y posperidad

BTBTBT 2013.07.08. 02:30:52

@hagyma:
Az is valami, ha legalább önmagadat meg tudod győzni arról, hogy miért helyes, ha anyázol.
No comment. :)

@Amarante:
De hát hol olvastad azt, hogy leminősítettelek? Azt jegyeztem meg, hogy végre rájöttél, hol ment félre az egész a vasárnapival kapcsolatban. :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.08. 03:20:01

@Barátusz: en nem akarok senkit meggyozni
vissza lehet mindent olvasni
kis kocsog beszologat napokon keresztul
azutan kurva nagy preblama ha azt mondom, anyaddal foglalkozz

no comment
mennyel el es baratuszoljatok meg egymast
most ugy is ez a divat

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.08. 03:24:54

amuigy annyit irtasm
amyadat sajnald ne engem
vvel lesajnalt
ezzel nem az annyat bantottam
nem kurvaztam le
nem szolitottem fel hogy tegye magaeva
csaxoltam neki, Ot sajnalja, hogy ilyen hulyet szult
ez nem az annya kritikaja
ez az ove
erted?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.08. 03:26:32

magyarorszagon a szovegertelmezes ternyleg az uborkafa segge alatt van

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.08. 03:27:36

maguk alatt vagjak a godrot
hihhetetlen

montroyal ( CAN qc) 2013.07.08. 04:30:09

@zopilote: quebecois karomkodas legvadabbja a tabernac ( templom pinceje) es az ostie (az ostya-jat neki)
de ezt tenyleg csunyanak tartjak ezt nem szabad mondani
a tabernus enyhebb ...
hol vannak ezek hozzank ..

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.08. 05:15:08

@montroyal: mar a kurva istenit is ertelmezhetelen szamukra es akkor meg hogy tudnam cifraznii:)
de nem tudom forditani mert nem ertik:)
ha valami nem tetszik pl vezetes kozben, akkor magyarul mondom meg a magamet
/nem kell arra gondolni hogy ideges leszek, csak az osztas magyar szokas/
tehat olyan 28 szoban elkuldom az elem kijovot az annyaba, magyarul
es akkor Mary mondja:
OK
es teljes a beke

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.08. 05:20:07

mert Mary mar tudja, ha magyarul beszelek, akkor karomkodok:)
neki csak a fuck you jutott
nem ertheti milyen szep kerek mondatokat lehet monadni magyarul:)
jelzem, vele sosem beszelek magyarul, mielott.....
altalaban kocsiban kommetelek magyarul, meg neha a meloban
akkor mar rohognek, mert tudjak, hiaba nem ertik:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.07.08. 05:23:58

@montroyal: regebben megkerdezte
mit mondtal
mondom, hogy hulye kurva, mi a faszt csinal
aszongya , hosszabnak tunt:)
azota megmagyaraztam, hogy nem tudom leforditani:)
keptelenseg

Ugyandehogy (törölt) 2013.07.08. 06:36:44

@DieNanny: viszont te bizonyára nem ismered az ide vonatkozó művet: Buzi-e vagy....

2013.07.08. 08:23:35

Mi volt a téma?

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.07.08. 09:39:30

@montroyal:
@hagyma:
Nálunk sem tudnak egy ízeset odamondani... :)
Amikor már nagyon anyáznak, akkor van az "ördögszar", illetve népszerű még a "francba"/"picsába" szösszenet is.

Anyázni egyáltalán nem tudnak, még annyira sem, mint az angol "son of a bitch", bár ezt olyan ritkán hallom, hogy elgondolkodtam rajta, nem ezt mondják-e: "Sonofa Beach" és a nyaralásukat részletezik... ;)

De utolérhetetlen svéd káromkodás a "17"... utős, mi? Ha anyáznak nem veszem fel, de ezért ölni tudnék! :)

Éhes_ló 2013.07.08. 10:03:16

Ismét egy jó post, köszi!
Remélem lesz folytatása is, ami kicsit személyesebb lesz, a poster kinti életéről szól.

BTBTBT 2013.07.08. 12:39:14

@hagyma:
Nem vedtem meg senkit, kulonosen nem Igenyest, egyszeruen arra a kijelentesedre reagaltam, hogy "te nem sertegetsz masokat".
De azert az anyazas belefer.
Full stop.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.07.08. 15:30:16

érdemes végigolvasni a kommenteket, vagy csak a szokásos csivitelés megy? :-(

Andrea Komuves 2013.07.08. 18:23:53

Szerintem ez eddig a legjobban és legérdekesebben leírt cikk Spanyol országról. Talán a gyerekneveléshez szólnék hozzá, ugyanis a déli részeken abszolút elengedik a gyerekeket és tiszteletre nevelés egyáltalán nincs.

Igényes 2013.07.08. 18:34:30

@Chang Yai: A vége felé nagyon nem. :)

M. Péter 2013.07.08. 21:00:30

@shakti_rom: De könnyen megeshet, hogy amit nyer a vámon, elveszti a réven, majdnem szó szerint. Szolgáltatást rendszerint nem lehet házhoz szállíttatni.

Latcho Rom 2013.07.08. 21:55:26

@montroyal: estie calisse criss de la tabarnac de cave :-)

ha cave van akkor kudik jezust az oltarral, ostyaval a pinyoba :-)

Amarante 2013.07.09. 00:22:30

@Barátusz:

Nem rolad volt szo!:)))))

te sosem tennel ilyet a felebaratuszoddal:)))

montroyal ( CAN qc) 2013.07.09. 02:30:06

@shakti_rom: ez nem roszul hangzik es latod nekunk nem igazan csunya leforditva

2013.07.09. 02:52:52

@Igényes: Vancouverben landol a gép, onnan egy ugrás hidroplánnal.

montroyal ( CAN qc) 2013.07.09. 03:22:23

@cougarcat: mi kompal mentunk Nanaimoba es levezettunk Victoriaba kozben megneztuk Duncant a sok szep totemmel es Chemainust a festet falakkal raadasul eppen crazy hat festival volt

montroyal ( CAN qc) 2013.07.09. 03:24:01

@Igényes: repulhetsz Nanaimoba is kozelebb van

2013.07.09. 03:51:40

@montroyal: Akkor a házunk előtt hajóztatok el a komppal, én az öböl másik oldalán vagyok (Departure Bay). Nem közvetlen a parton vagyunk, de van kilátás. Chemainus igazi kis karakter város, néha eljárunk oda antik boltokba vagy egy évben párszor a szinházba. Múlt hétvégén épp Duncan-be mentünk, a Mt. Tzouhalem-en kirándultunk - fentről szép a kilátás Mill Bay felé. Victoria hogy tetszett? Anyósomék, sógoromék itt élnek, sokat járunk le. Férjem ma szabit vett, ki, golfozni ment a 89 eves apjával Victoriában. Én dolgoztam, a golfhoz tök tehetségtelen vagyok. :)

montroyal ( CAN qc) 2013.07.09. 04:07:11

@cougarcat: minden mese szep volt nagyon tetszett mi capilano kornyeken szalltunk meg kirandultunk a szigetre 2 napot es 3 at voltunk Vancouverbe .. nehez visszajonni montrealba .. oda akarunk koltozni ... de ez marad csak alom... jo Nektek... gratula..

2013.07.09. 04:25:59

@montroyal: Örülök hogy jól sikerült az út. A szomszéd füje mindig zöldebb. :) Egyszer remélem eljutok Montreálba. Szeretek itt élni, nyugis, csendes, természethez közeli. Mindenfelé strandok. Munka után ha meleg van, lesétálunk a legközelebbihez. Hideg a viz de ki lehet birni ha úszni kezdesz. Greater Victoria lenne ideális nekem, pl. egy acreage egy csendesebb helyen, de mégis ott a város ha kell... Nanaimo OK. Közel lakom a munkahelyemhez, kényelmes. Ha egyszer visszavonulsz, még költözhettek...

montroyal ( CAN qc) 2013.07.09. 04:34:06

@cougarcat: OK ugy legyen ... akkor most elkezdem gyujteni a 2. millio $-omat....

az elso nem sikerult arrol mar lemondtam kezdem a masodikkal ...

2013.07.09. 04:41:31

@montroyal: Jaja, én is ezt teszem. :)

montroyal ( CAN qc) 2013.07.09. 04:48:52

@cougarcat: akkor nekem jo ejt a lotto csak szerdan lesz holnap még megyek dolgozni.. szerdan 3 vendeg jon MO-rol 3 hetre folytatodik a kirandulas csak most Niagara Toronto Ottava...
szep estet.

2013.07.09. 04:50:57

@montroyal: Van aki tud élni! :) Jó éjt!

zopilote 2013.07.09. 07:51:27

@montroyal:
Szia Montroyal! Orulok, hogy sikerult a kirandulasotok. Sajnalom, hogy nem talakozhattunk, legalabb egy kave erejeig. Itt akkor epp szornyu ido volt, szerencsetek, hogy ki tudtatok jutni a varosbol. A Rockies milyen volt Jasper fele? Ugye arra is lenyugozo? Es az Okanagen? Vancouverrol nem is kerdezlek, hiszen koztudott, hogy E - Amerika legcsodalatosabb fekvesu varosa. Talan San Fransisco vetekszik vele szepsegben. A Sziget nyugdijasoknak egy paradise: laid back lifestyle, ocean, hegyek, termeszet, nyugalom. Mi mas kell a boldogsaghoz? :)

zopilote 2013.07.09. 08:18:08

@cougarcat:
Mi a Nanaimo Yacht Club - nal laktunk, a Stewart - Townsite sarkan, az ablakunk a Newcastle Islandra nezett es tavasszal jottek a hummingbirdok, szep volt. Nanaimoban a sok osveny tetszett, vegig az oceanparton, a promedannal. A mai hirekben olvastam az arva orcarol, hogy megjent az ujszulottjevel. Nagy ujsag volt abban az idoben, amikor ott laktam, 2002 - ben. Mindig szerettem volna felmenni North Islandra, Telegraph Cove - ba es megnezni amikor az orcak a sekely vizben dorzsolik le a boruket a kavicson.

*matahari* 2013.07.09. 11:10:16

jöhet a következö poszt a valsagrol!

2013.07.10. 02:17:09

@zopilote: A Stewart környéként az utóbbi években nagyon sok új házat épitettek, kikötőre néznek, előtte a sétaút, stb. A City felvetette hogy legyen egy sétaút a Dep. Bay strandtól egészen a komp kikötőig ami kapcsolódna a Promenádhoz. De sajnos a parton élő burzsujok megvétózták. :) Apálykor igy is meg lehet ezt az utat tenni csak ugrálni kell a köveken. Hozzánk közel van a Linley Valley park, gyalog eljutunk ide és most már védetté is nyilvánitották, nem fogják beépiteni. Nem tudom járkáltál-e itt, vannak nagyon szép ösvényei, kiterjedt, mohával és vadvirággal boritott sziklákkal, időnként kilátással. Ez az életforma tetszik nekem. De az biztos hogy időnként jó ha kimozdul az ember innen mert akkor még jobban lehet értékelni. :)
Orcát még csak a partról láttam messziről, ez a Telegraph Cove dolog érdekes lehet. Fóka már bukkant fel 20-re a kajakom mellett. :) Van fukszia bokrom meg crocosmia virágaim, a kolibrik jönnek rá rendesen....

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása