oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. június 02. 06:47,  Fejjel előre a semmibe 225 komment

2013. június 02. 06:47 Határátkelő

Fejjel előre a semmibe

Bevallom, mindig külön örömmel olvasom az olyan beszámolókat, melyeken érződik, hogy írója amennyire lehet, megtervezte a külföldre költözést és az ottani munkavállalást. Így voltam a mai történettel is, amely Tamás és párja svájci munkavállalását, kitelepülését meséli el. Ha a cím ennek első olvasásara ellent is mondana, végül csak kiderül, hogy nem így van. De nem titokzatoskodom tovább, jöjjön Tamás története!

Svájc, Luzern.jpg

„A mi történetünk 2010-ben kezdődött. A barátnőmmel a munkahelyemen ismerkedtünk meg, ugyanannál a cégnél dolgoztunk. Többször szóba került köztünk a külföldi munkavállalás, ő nagyon szerette volna kipróbálni magát külföldi környezetben.

Korábban már járt Kanadában és Franciaországban rövid időkre, csak amúgy tájékozódás céljából. Én eleinte nem voltam annyira oda az ötletért, de azért az elszórt mag hamar kicsírázott és egyre többet gondolkoztam a lehetőségen. Végül döntésre jutottunk: megpróbálkozunk vele.

A célország kiválasztása teljesen kézenfekvő okok alapján történt: ő franciául, angolul beszél nagyon jól, illetve németül egyre jobban (tanulta korábban, csak használat hiányában megkopott). Jómagam csak németül és angolul beszéltem akkor.

A nyelvi közös halmaz adta meg a választ: Svájc vagy Luxembourg, de valójában Luxembourgban egyikünk sem keresgélt igazán (jóval kisebb a munkaerőpiac és Svájc a kezdetektől izgalmasabbnak is tűnt).

Kalandvágyból indultunk el

Hja, a motiváció. Nem anyagi okokból jöttünk el, mindkettőnknek jó fizetése volt (bőven átlag feletti), jó munkánk, ahol minden nap tudtuk használni a tanult nyelveket. A közhangulat sem üldözött minket. Egyszerű kalandvágy volt, illetve az anyanyelvi környezettel járó vitathatatlan előny a nyelvi fejlődéshez.

2011 végén küldtük ki az első önéletrajzokat, a kezdetektől táblázatban vezetve a pályázásokat, különben saját magunk is elvesztünk volna köztük. Rengeteget küldtünk, de semmilyen siker vagy félsiker-élmény nem ért egyikőnket sem.

Se visszahívás, se további érdeklődés levélben, csak elutasítás, hiába jeleztük, hogy interjúra nagyon szívesen kiutazunk (természetesen önköltségen, ezt mi befektetésként fogtuk fel), csak kb. egy hetet kérünk előtte, hogy a helyettesítést és az utazást meg tudjuk szervezni.

No igen, egyikünké sem hiányszakma. A barátnőm ügyfélszolgálaton dolgozott, nekem pedig logisztikai (irodai) múltam van.

Magyarországról nem ment

2012 áprilisában arra jutottunk, hogy ez így nem fog menni. Pár napos szabadságra mentünk és kijöttünk Svájcba, hogy helyben keressünk fel fejvadászokat, bíztunk benne, hogy egy személyes találkozás esetleg lendít a szekerünkön.

Volt, ahol nagyon kedvesen fogadtak és bemutatkozó interjút is csináltak velünk, hogy pontosabb képet kapjanak rólunk és úgy szerepeljünk az adatbázisukban. Máshol mikor megtudták, hogy nincs svájci munkatapasztalatunk egyszerűen megmondták, hogy nem tudnak segíteni.

A legjellemzőbb azonban az volt, hogy elvették az anyagainkat és mondták, hogy majd szólnak, ha van számunkra megfelelő pozíció. Sokukról azóta sem hallottunk.

Az egyik fejvadász viszont adott egy jó tippet: az önéletrajzban szerepeljen svájci cím és svájci mobilszám. Ha nincs kinti címed, nem kapsz munkát, ha nincs munkád, nem lehet lakcímed – igazi 22-es csapdája.

Megkérdeztem az egyetlen kint élő ismerősömet, hogy felhasználhatjuk-e a címét, illetve szereztünk SIM-kártyát az egyik helyi szolgáltatótól és otthon vettünk kártyafüggetlen telefont hozzá.

Fejes a semmibe

Innentől mérhetően megnőtt az érdeklődés, de fejenként egy személyes interjút leszámítva nem volt további kézzel fogható eredménye. Hiába volt sok álláshirdetés, sok volt a jelentkező is, és ahogy észrevettem, a kiválasztási ranglistán nem éppen a svájci tapasztalat híján lévők állnak az élen. Sok pozíciónál feltétel volt a már meglévő tartózkodási engedély vagy több éves helyi munkatapasztalat.

Nem adtuk fel, csináltuk tovább, azonban be kell vallanom: néha tényleg majdnem ott tartottam, hogy feladom és egyszerűen dolgozom tovább a budapesti munkahelyemen, hiszen mint írtam, tökéletesen megfelelt.

A barátnőm nyár végére jutott oda, hogy fejest ugrik a semmibe. Felmondott és egy hónap múlva elindult Baselbe. Couchsurfingen szerzett szállást és onnan küldözgette a jelentkezéseket egész Svájcba. (Itt hozzáteszem, hogy ez kissé vita tárgyát képezte kettőnk között, mert én franciatudás nélkül teljesen esélytelen lettem volna, ha ő például Genfben kap állást és fordítva.)

Hat hét kellett. Hat hét elteltével már túl volt számos interjún, volt olyan hét, hogy minden napra jutott egy, majd jött az áttörés. Szinte egyszerre több ajánlatot is kapott és november végén munkába állt Luzernben, ami tekintve, hogy a német ajkú régióban van, nekem is tökéletes volt (mindamellett, hogy így a keresési terület erősen lecsökkent – igen, nem akartam egy óránál többet ingázni naponta csak az egyik irányba). Kicsivel ezután én is felmondtam és január közepén én is megérkeztem Luzernbe.

Találtam egy nagyon lelkiismeretes fejvadászt, aki komolyan foglalkozott az ügyemmel és 7 hét után nekem is lett munkám.

Mindkettőnk szakmában maradt, a barátnőm egy gyógyszeripari cégnél foglalkozik az ügyfelekkel, én pedig egy csomagolóanyagot gyártó üzem exportját intézem.

A második erőpróba

A munka megszerzése természetesen óriási eufóriát okozott, de itt nem volt vége a történetnek – a bürokráciával való küzdelem még ezután következett. Kezdetekben hónapról hónapra költöztünk, mert amíg nem volt biztos, hogy hol fogok dolgozni nem akartuk lekötni magunkat határozatlan időre, több hónapos felmondási idővel.

Ahol a munkaszerződés kézhezvételének pillanatában laktam, az nem ugyanaz a cím volt, mint amire a cég bejelentett, megkérvényezve a munkavállalási engedélyemet (Bewilligung); ráadásul a főbérlő nem akart bérleti szerződést kötni, amit beköltözéskor elfogadtam, mert nem számoltam a következményeivel.

Ennek folyományaként az Einwohnerdienst-nél sem tudtam jelentkezni, hiszen nekik kellett volna a szerződés ugyanúgy, ahogy a banknak is, ahol számlát akartam nyitni.

„Kijátszani a rendszert"

Nem igazán volt ínyemre, de muszáj volt „kijátszanom" a rendszert, mielőtt kiutasítanak egy ilyen banális dolog miatt, miközben a munkahelyemen számítanak rám.

A HR-esnek sem volt ötlete, hogy mi ilyenkor a teendő, rám bízta, hogy hogyan oldom meg. A megoldás az lett, hogy az előző főbérlő megértette a helyzetemet és belement, hogy írjunk egy szerződést, mintha még mindig ott laknék nála. Természetesen később bejelentettem a valós címet, ami fájó 52 CHF-be kerül, de ez szerencsére nem egy havi tétel.

Így már egészen könnyen ment és pár hét múltán egy L (max. 1 év érvényességű) típusú Bewilligung tulajdonosa lettem. A cég nekem B-t igényelt, de az akkor hatályban lévő kormánydöntés miatt, csak évi 2000 B típust adnak ki a legújabban csatlakozott 8 EU-ország képviselőinek.

Tehát L-est kaptam, ráadásul az is csak május végéig volt érvényes, de a Migrationsamt biztosított afelől, hogy az említett szabály április végén/május elején esedékes felülvizsgálatáig (meghosszabítsák-e vagy sem) ez csak áthidaló megoldás, várólistára kerülök akkor is, ha számomra negatívan dönt a kormány.

Lakásbérlés: sok az eszkimó, kevés a fóka

A lakáskereséshez viszont nem volt trükk a zsebünkben. Folyamatosan keresni kell a hirdetéseket, jelentkezni, lakást nézni, ami nagyon nehézkes, ha munkaidőben nem tud kiugrálni az ember.

Itt találkoztunk néhány érthetetlen dologgal, például egy 70 m2 -es lakást nem adnak ki két embernek, mert a hirdető szerint egy bérlő számára ideális a mérete (2 és fél szoba).

Sok az eszkimó, kevés a fóka... egy-egy hirdetésre rengeteg jelentkező ugrik. Itt is igaz: az elbíráláskor a balkáni népekkel vagyunk egy szinten, talán csak az afrikaiak jönnek utánunk a sorban. Egy svájci jelentkező hamarabb megkapja a lakást, mint egy magyar.

Nemrég a Migrationsamt értesített, hogy megkaptam a B típusú (5 évre szóló) tartózkodási engedélyt (97 CHF), ráadásul a kedves ügyintéző azt mondta, hogy visszakapom az „L" árát (72 CHF), mert igazából eredetileg is azt kellett volna kapnom.

Az új engedéllyel a kezemben újult erővel feküdtünk neki a lakáskeresésnek. Remélhetőleg mire ezeket a sorokat olvassátok, már a saját bútorok beszerzésével leszek elfoglalva.

Eddig és ezután

A mérlegem: majd' másfél év, 250 kiküldött álláspályázat.

Ami az én meglátásom szerint elengedhetetlen: jól megírt motivációs levél (többször dicsérték), jó önéletrajz, referenciák. (A referencia Svájcban látszólag fontos dolog, az élet több területén kifizetődő, ha az ember normálisan áll hozzá a munkájához, környezetéhez.)

Az, hogy mi helyben voltunk és szükség esetén már másnap be tudtunk menni egy interjúra nagyon sokat számított. Mindezek ellenére azok táborát erősítem, akik nem az „elindulok egy bőrönddel meg 150 frankkal és lesz, ami lesz" – elv hívei.

Sok pénzünkbe került a kint tartózkodás, de volt megtakarításunk, amit erre a célra tettünk félre. Mindenesetre az első két havi fizetés visszabillentette a mérleget.

Akik arra kíváncsiak, hogy most hogyan tovább, azokat ki kell hogy ábrándítsam. Egyelőre a cél, hogy rendbe tegyük a nyitott dolgokat (lakás, bürokrácia, stb.), rendesen betanuljunk a munkahelyünkön és felszedjünk egy kis helyi németet, a luzerni dialektus a Hochdeutsch után nekem nem sétagalopp. (Egyébként vannak helyben svájcinémet tanfolyamok, amint tudok, jelentkezünk az egyikre.)

Ha ezek megvannak, egy kis nyugalmat szeretnénk és utazni, felfedezni a svájci városokat, látnivalókat.

A későbbiekről ráérek gondolkodni."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Svájc Luzern

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr795338791

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.02. 15:55:21

@én már a fény gyermeke vagyok: hat pedig nagyon helyes hogy meg van szabva a fu maximum hosszusaga pl itt
azt meg mikor es mit csinalsz altalaban egy bizonyos intelligencia folott az ember tudja es annelkul is betartja, hogy leirnak
ennek ellenere leirjak, mert vannak az alatti emberek is
nem akarunk dzsuvaban elni
hat bizony ha hazad van es fuved, azt nyirni kell, nincs gatya
lakoparkokban benne van a rentben

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.02. 15:56:21

@én már a fény gyermeke vagyok: najo de pl. otthon mikor felmerult a szabad fegyvertartas,, vagy legalabbis a tartasanak megkonnyitese, maga a nep haborgott, hogy NE

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.02. 15:58:40

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: es miert harangoznak ejjel is
de O nem falut hanem tanyat irt...
en is olyat keresek, ahol legalabb 1 merfoldes korzetben nincs emberi leny:)

mirx 2013.06.02. 15:59:19

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Szerintem a néger szó elsősorban a rasszra, és nem a kulturális aspektusra vonatkozik. Hiszen maga a jelentése is a fenotípusukra vonatkozik ("fekete").

Egyébként az általad leírt jelenség pont az, amikor az alsójászkarajenői falu bikái a felsőjászkarajenőiket gyűlölik a legjobban, nem a pestieket.
:)

mirx 2013.06.02. 16:09:36

@SzerződésSertés: Ez nem teljesen igaz. Nekem évekig az alsó szomszédom két huszonhét-nyolc éves, kissé későn érő :) svájci egyetemista srác volt, akik frankón hajnali egyig képesek voltak guitar herózni meg a haverjaikkal bespanglizva ordibálni meg bömböltetni a zenét. Különösen nyáron volt faint, mikor a bulit kiterjesztették a "Gartensitzplatz"-ra is, dőlt is be hozzám a manna. Kb fél évnek el kellett tenni, mire összeszedtem a bátorságom, és lementem éjfélkor, hogy én vaze így nem tudok aludni, és ezt hétköznap be kéne fejezni 10-kor, mert széthasad a fejem. A gyerek úgy be volt állva, mint a bot (láttam a fején, hogy be is parázott a szitutól egy kicsit - elvileg rendőrt is hívhatnék), de azt sikerült kinyögnie, hogy "dehát mi 10 éve itt lakunk!".

Na EZ is tipikus svájci, őneki lehet, én meg a külföldi, fogjam be. Viszont a második körnél aztán pár hét múlva működött a dolog (nem vártam éjfélig), és utána, ahogy megegyeztünk, hogy péntek-szombat este mehet orrvérzésig, hétköznap meg nem, az be lett tartva.

Egyébként ez az első eset volt, de nem az utolsó, hogy előjött a svájci pökhendiség, meg az, hogy néha egyszerűen verni kell az asztalt, mert a finom udvarias próbálkozásnál egyszerűen lesöpörnek.

én már a fény gyermeke vagyok 2013.06.02. 16:12:14

@hagyma: Jaja, nálunk is vannak ilyen emberek. Standard 3 és fél centis a fű, amit körbeölel 86 thuja. ( thuja, nem tuja, mert a parasztja nem csak okos, de művelt is) A kert közepén fűre lépni tilos tábla, mindent a szemnek semmit a lábnak. Kutyájuk a kert északi részében, 1.6 m2-es ólban, 3.2 m-es vasláncon, mert olvasta valahol, hogy ez kell neki. Én vastagon leszarom a füvet és gyümölcsfákat ültetek. Körülöttük kutya ugrál vidáman dédnagymamival, gyerekkel vagy unokával. Nem illek a tájképbe? Ki nem tojik rá?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.02. 16:15:19

@én már a fény gyermeke vagyok: azzal semmi baj nincs
a fuvet meg attol lehet hasznalni mert nyirjak:)
en azt mondtam, akinek fuve van az nyirja
ha neked nincs fuved a akkor a gyumolcsfat ne nyird le az egyertelmu
egyebkent en egyetertek, hogy ne lepj a fure, inkabb szivd el mozgalommal
annak orulok, hogy a dedi meg jo egeszsegben van es a kutyaval ugral az almafa alatt

én már a fény gyermeke vagyok 2013.06.02. 16:15:22

@hagyma: Itt nem lehet engedélyezni a fegyvertartást. Egy koccanásnál lelőnék egymást az autósok. Ha meg ellenőr lép a villamosra, ott egyenest vérfürdő lenne.

én már a fény gyermeke vagyok 2013.06.02. 16:21:59

@hagyma: Kösz a dédi nevében is. Van fű a fák között és ha van kedvem nyírom is. Vagy ha parancsot kapok rá, ez gyakoribb. De a szomszéd, a kanton vagy a kerületi tanács ne szóljon bele. Vagy ha beleszól, akkor elkezdem sorolni mi nem tetszik nekem. És neki azt végig kell hallgatnia. Velem lehet alkudozni, de jobban jár ha el sem kezd panaszkodni.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.02. 16:22:25

@én már a fény gyermeke vagyok: az mar fegyverviseles
hat sajnos verfurdo itt is van
de aki azt akar csinalni igyisugyis megcsinalna, vagy machetet hasznalna
azert a rendszervaltas ota joval tobb vadaszpuska kerult ki
a kadar rendszerben minimum komcsinak kellett lenni, vagy protekciosnak egy vadasznak, megis elenyeszo hogy valaki remingtonnal tesz rendet
itt is azon ment a vita, hogy kicsit nehezitsek a dolgot de elvetettek
en bementem a Wal Martba es vettem egyet 300 dollarert a jogsimra
/az arat azert irom mert a Mary szemuvege 600 dollar volt/

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.02. 16:25:09

@én már a fény gyermeke vagyok: floridaban az volt a helyzet, hogy ahol hosszu volt a fu , ott a kapura tettek egy cetli, x incsnel magasabb a fu, nyird le
x ideig
ha nem tettek, akkor a varosi funyirobrigad behatolt a kertbe es lenyirta, azutan kiszamlaztak
kicsit nem volt olcso
mondjuk itt azert, a kinezeten kivul, jobban oda kell figyelni
itt meg van allatvilag a varosokban is pl egy kigyo szereti a magas fuvet

én már a fény gyermeke vagyok 2013.06.02. 16:34:17

@hagyma: És a krokodil is megbújik a thujában, ha az nincs fazonra nyírva. Erre rá lehet fogni ez előírt kertészetet. Rá is fogják. Nálunk ilyen gond nincs, max nem látod tisztán miért csóválja a kutya a farkát a húszcentis fűben? Ilyenkor sajna fel kell állni és megnézni. Többnyire teknős vagy sün, ezek viszonylag ártalmatlanok ez egészségre. Ezért felesleges törvénybe iktatni az egyforma rövid füvet. Mellesleg a felpattanásommal fogyok 8 dekát, ami társadalmilag hasznos.

nyuszigonosz 2013.06.02. 16:38:09

@hagyma: Igaz, én csak reméltem, hogy mire mi itt olvassuk az írást lakás is lett. Amúgy meg, gondolom eddig is laktak valahol.

nyuszigonosz 2013.06.02. 16:40:19

@mirx: Akkor is jól tetted, hogy mertél asztalt verni, mert pökhendiség ide vagy amoda, végülis örülhet, hogy nem a rendörséget hívtad ki.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.02. 16:49:05

@én már a fény gyermeke vagyok: jo, haggyuk
de akkor ne vard el, hogy a parkokban is nyirjak meg akarhol,
elore a felmeteres fuert!
@nyuszigonosz: hat majd jon az update, azt irta, en is remelem, mar megoldotta
eddig honaprol honapra cuccoltak, gondolom ismeros, panzio
nem orom...

Ja es itt szeretnem Tildynek a figyelmet, hogy csaltak:)
a cel szentesiti az eszkozt

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.02. 16:51:59

@mirx: nahat itt pentek-szombat sem mehet orrverzesig...

2013.06.02. 16:57:26

@hagyma: nem csak az a piac, amikor a vevo valogat. Az is piac, ha eppen az elado/kiado valogathat.
Pl 2008-ban a munkaero piacon a bankok konnyen valogathattak a jelentkezokbol Londonban, mert rengeteg munkanelkuli kepzett bankszamasnak ment tonkre a munkahelye. Az akkori munkaero piac is piac volt, csak nem kedvezo, ha eppen allas nelkul voltal.

2013.06.02. 17:01:45

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: az engem is zavarna, ha megmondanak, higy hetfo-csutortok este 8 es 9 kozott moshatok a mosogeppel.
Az amerikai kollegam, 2 evre van ott, szamolja a napokat, hogy mikor "szabadul" Zurichbol. A vegso loket az volt neki, mikor a villamoson egy anyuka a par hetes gyerekkel volt es a gyerek elkezdett sirni. Anyuka probalta nyugtatni a gyereket. Svajci 50-es ferfi felallt uvoltozni, hogy azonnal halgatassa el a gyereket ez Svajc felkialtassal. Nem tudom ez mennyire jellememzo. Lehet, ott a kisgyerekek csak delutan 1 es 2 kozott sirnak es a kutyak is programozottan ugatnak.

mirx 2013.06.02. 17:02:20

@nyuszigonosz: nekem az kicsit olyan verébre ágyúval lett volna

(bár egy svájci simán megcsinálja - múltkor olvastam az újságban, hogy úgy kaptak el egy bandát, akik egy fitnesz-uszodát akartak kirabolni, hogy valami unatkozó nyugdíjas a függöny mögül látta, hogy odaparkolnak, és kihívta a rendőröket "nem is tudom, olyan gyanús az az autó" szöveggel. eszemmegáll.)

2013.06.02. 17:03:03

@mirx: mit rabolnak az uszodabol? Klort?

Dr. Panasz Muki 2013.06.02. 17:03:29

Engem az összes írásban a motiváció érdekel. Nekem itt most hiányérzetem van, az, hogy szuper állásuk volt, szuper fizetéssel, amit aztán pikk pakk fel lehet mondani a semmire, hát az elég fura.
Svájcban szerintem nehezebb letelepedni, mint Angliában vagy Németországban, tehát azért valami indok mégiscsak kellene, hogy legyen. A kalandvágy, hááát, azt talán a kisebbik kutyám még elhinné.
Ciki leírni, hogy az átlag feletti fizetésem valójában túl sok mindenre nem elég? Vagy, hogy elszomorodom, ha a nyugdíjra gondolok? És tényleg úgy megy ki két értelmes fiatal hogy pont leszarják, hogy milyen politikai, társadalmi helyzet van nálunk?
Engem meglep.
Engem teljesen egyértelműen a pénz motivál, a nyugdíj, az itthoni jobbra tolódás, az iskolák felszántása.

Egyébként Nachmietert a bérlő keres, mert a felmondási idő előtt hagyja el a lakást, és nem akar az üres lakás után fizetni. Ha letelt a felmondási idő, akkor nyilván nem kell keresnie.
Ugyanolyan feltételekkel lehet csak kiadni a lakást, ez Svájcban többnyire közhely, a tulajok szeretik elfelejteni.
Zürichben mindenkinek nehéz lakást találni. A 70 nm-re egy bérlő kivételes helyzet, tovább kell állni. Mi laktunk 71 m-en hárman, két kutyával, de nekem is mondták már, hogy egy lakásba csak egy ember mehet, az is nőnemű legyen....

mirx 2013.06.02. 17:10:58

@charlieharper: a széfet akarták, amiben a kassza van (valamelyik alkalmazottól kapták a fülest)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.02. 17:12:40

@charlieharper: vizet
ejjel volt es mar nem lehetett otthon furdeni

mirx 2013.06.02. 17:17:22

@Dr. Panasz Muki: Nem hinném, hogy ügyfélszolgálatosként meg logisztikusként azért annyira tapicskoltak volna a luxusban. Lehet, hogy ketten megkerestek ötszázezret, és egy szerencsés lakhatással maradt mittumomén kétszáz-kétszázötven a zsebükben a hónap végén, ami sok ember számára Magyarországon elérhetetlen - de azért érezték ők is, hogy van ennél feljebb meg tovább. Valószínűleg nem tudták különösebben artikuláltan megfogalmazni saját maguknak, hogy mi is a szituációval a bajuk, így maradt a "kalandvágy". És tippem szerint bejátszott a hosszútávú job security faktor* is, ami közismerten elég gyászos nálunk.

*ez mi magyarul? munkahelystabilitás? állásbiztonság? nem értek ehhez

nyuszigonosz 2013.06.02. 17:19:03

@mirx: Man sollte nicht die alten Herrschaften unterschätzen. :))))

Mondjuk én sem a rendörséget hívnám adott esetben, (lármázás) de itt-ott rácsapni az asztalra azért lehet. Kell. Néha.

2013.06.02. 17:19:04

@Dr. Panasz Muki: "És tényleg úgy megy ki két értelmes fiatal hogy pont leszarják, hogy milyen politikai, társadalmi helyzet van nálunk?"

Habár a posztban nem tesznek róla említést, de ettől függetlenül nem hiszem, hogy burokban éltek, és nem voltak tisztában a társadalmi és politikai helyzettel. Igazából aki mondjuk elment még 2000 vagy akörül, és megkérdezné ma, hogy mostanság mi a helyzet, ugyanazt lehetne mondani: politikai sárdobálás, oszd meg és uralkodj elv alapján való kormányzás, valamint az emberek mindig más hibáztatnak a saját rossz döntéseik következményeiért...

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.06.02. 17:30:15

@charlieharper:

Embertelen fasiszta robotállam. Csak azért nem omlott össze, mert ott gyűjtik össze a világ diktátorainak a lopott pénzét.

2013.06.02. 17:37:22

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: nono. Nem csak a diktatoroket. Adoelkeruloket is. Es egy csomo maset is. Egyebkent nem vagyok elajulva a svajci bank customer servicetol. Nem rossz, de ennyi penzert lehetne jobb. Nem jobb, mint pl UK vagy Jerseyn. Kivancsian varom, hogy mi lesz, ha vegre hivatalosan is beleegyezik a parlamentjuk az adatok atadsasba a kulobozo adohatosagokkal.

zopilote 2013.06.02. 17:37:43

@mirx:
" Természetesen később bejelentettem a valós címet, ami fájó 52 CHF-be kerül, de ez szerencsére nem egy havi tétel. "
Akinek "fajos " 52 CHF kiadas, az nem annyira " tapsikol a luxusban ".
Mas: akit csak a penz motival, kereskedjen kabszerrel vagy termeljen azt, tobbet lehet vele csinalni, mint munkaval:) Vagy barmi fele illegalis dologgal is lehet jo penzt csinalni:) Akit csak a penz motival, mindenfele aljassagra kepes:(

Dr. Panasz Muki 2013.06.02. 17:43:50

@mirx: @Philosoraptor:
Ja, én is így gondolom, biztos vagyok benne, hogy más indokaik voltak, kalandvágyból nem Svájcba megy az ember.
Csak nekem nagyon hiányzik, hogy az emberek ki is mondják, azért megyek el, mert ... (az általatok is említett okok).
Én rengeteget kérdezgetem a barátaimat, ismerőseimet, hogy ők hogyan látják az itthoni helyzetet, és többnyire ideálisnak írják le a helyzetet. Hát, azért meg lehet élni a fizetésemből. Hát, azért még ki tudom fizetni a gyerek tandíját. Hát, engem nem érint a keresztény-konzervatív nyomulás. Nyugdíj? öööö
Jól érzi magát a gyerek az iskolában? ööööö

Ja, hát slozilehúzásért nem jelentenek fel, egyszerűen kibaszás a többi lakóval, a mosógép (ha van a lakásban), azért elég zavaró tud lenni 10 után. Kár ilyesmi miatt összeveszni a többiekkel, ráadásul ők ugyanígy meg tudják ezt tenni, és akkor jó lesz?

2013.06.02. 17:54:56

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: "A kisebbség álláspontja: ha a többség nem akar fizetett takarítót, akkor takarítson maga. "

Ez így elég tisztességtelen. Ha a lakók úgy döntöttek, hogy mindenki maga takarítja a lépcsőházat, és te nem akarsz lépcsőházat takarítani, akkor felveszel privátban egy takarítónőt, aki havonta egyszer 2000 forintért végignyalja azt, amit te nem.

Nem gondolod, hogy majd ingyen fognak dolgozni helyetted a szomszédaid, mert te lusta, igénytelen vagy?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.06.02. 18:08:02

@Wendriner Piroska sakál és balerina:

Polgári engedetlenség a neve ennek egy abszurd döntés ellen. Birca vagyok, nem birka, hogy agyatlanul kövessek bármit, amit a többség diktatúrája rám kényszerít. A következményeket vállalom: lehet perelni.

Suna bácsi 2013.06.02. 18:32:08

Jó a poszt, őszinte, tárgyilagos.
Csak egy észrevétel: nem az a jó motivációs levél, amit többször dicsérnek, hanem amivel egyszer fel is vesznek (mármint: nem 250-ből egyszer, hanem mondjuk 10-20-ból 1x). De ehhez még hozzáteszem: :-PPPP
Na de komolyan... szerintem nem az a nehéz, hogy jó motivációs levelet írjon az ember és jó önéletrajzot... hanem azt felismerni, hogy HOVA érdemes jelentkezni és ODA milyen pályázatot adjon be az ember. Mert az én tapasztalatom az, hogy minden egyes jelentkezéskor át kell írni az önéletrajzot és a motivációs levelet is, hiszen ritka a két egyforma állás...

mirx 2013.06.02. 18:58:37

@zopilote: ó, persze, én nem hinném, hogy csak a pénz motiválta volna őket, egyáltalán
talán a helyes szó, amit itt használni lehetne: perspektíva

kék madár 2013.06.02. 19:15:40

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

"van két darab 2 méter magas ukrán haverom"

ez a kulturalt elintezesi mod foleg azutan, hogy kedvedre felvered a hazat ejszaka.

2013.06.02. 19:21:18

@Dr. Panasz Muki: Ha leírná az általad említett dolgokat, akkor jönnének az erkölcscsőszök, és virtuálisan meglincselnék, hogy ne köpködjön a szivárványszínben pompázó Magyarországra.

svajcineger 2013.06.02. 19:37:51

@Dr. Panasz Muki: Én kimondom: csakis a fizetésem miatt vagyok Svájcban! :)

SilentDreams 2013.06.02. 19:49:48

@Dr. Panasz Muki: Nekem nem hiányzik a posztból a motiváció sem.

=> "Többször szóba került köztünk a külföldi munkavállalás, ő nagyon szerette volna kipróbálni magát külföldi környezetben."

"Én eleinte nem voltam annyira oda az ötletért, de azért az elszórt mag hamar kicsírázott és egyre többet gondolkoztam a lehetőségen."

"Egyszerű kalandvágy volt, illetve az anyanyelvi környezettel járó vitathatatlan előny a nyelvi fejlődéshez."

Ebből nekem az jön le (majd kijavít a posztoló, ha nem így van), hogy kiváncsiak voltak a megszokottól eltérő környzeetre, nyelvre, kultúrára, egyszóval mindenre, ami új, függetlenül attól, hogy mennyire voltak megelégedve vagy sem az otthoni viszonyokkal. Ha ez hajtja az embert, akkor képes számára jó körülmények közül is továbbállni, hogy a vágyott újat megtapasztalhassa.

Nálam is teljesen hasonlóan volt ez anno, talán nem is csoda, hogy sok helyen a posztban úgy éreztem, mintha én is írhattam volna, még ha a részletek eléggé mások is az esetemben... :)

SilentDreams 2013.06.02. 20:01:13

@micsoda?: "Meg aztán ha kalandot akarok, akkor nem ide megyek a szomszédba."

Te a kalandot kilométerben méred? :)

Nem elég annyi hozzá, hogy kiköltöznek egy idegen országba, ahol új munkát keresnek, új lakást, új szabályokhoz igazodnak, új emberekkel ismerkednek meg, kiismerik a helyi bürokrácia útvesztőit, stb, stb...? Szerintem nagyon kalandos tud mindez lenni, függetlenül attól, hogy hány km-re kötsz ki korábbi otthonodtól... :)

svajcineger 2013.06.02. 20:02:57

@DieNanny: Mi legalább őszinték vagyunk! :)

svajcineger 2013.06.02. 20:04:16

@DieNanny: Mi legalább őszinték vagyunk! :)

montroyal ( CAN qc) 2013.06.02. 20:15:05

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: ott gyűjtik össze a világ diktátorainak a lopott pénzét.
de kicsiben is .. amult heten derult ki hogy egy szeretett polgarmester ( nagy beruhazasok , kultura muveszet stb . kivetel hogy le kellett neki adni a duplara triplara felduzzasztott koltsegekbol) gyerekes csaladokkal(agterekeknel elrejtve ) vitetet ki svajcba 15 milliot kp
ami meglepo nekem ,itt amikor kezdetbe beakartam tenni a bankba 10 ezret leultettek es letelefonalgattak, honnan van a penz .. amikor a lanyom 30 ezret a lakasara kp-be befizetett elolegkent, azonnal minden bizonyitekokat kertek honnan van a penz .. formanyomtatvanyok vannak ennek az igazolasara.. tolem kapta! igen? az en adobevallasomat, bankszamlaim bizonyitekat kertek...
bevaltok 20$-oskat 1-2 ezerre szazasokert - kerik a bankartyamat rateszik az osszeget majd leveszik es kiadjak szazasokban ... hogy mindent le tudjon az allam az ado ellenorizni ..

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.02. 20:16:22

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: ez nem polgari engedetlenseg ez alakokornyezetedben hozott dontesek vegre ne hajtasa es a szomszedaid semmibevetele, mert elvarod, hogy helyetted is dolgozzanak
en a helyukben polgari engedetlensegbol odaszartam volna estenkent az ajtotok ele

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.06.02. 20:19:47

@montroyal:

Máig emlékszem, hogy 1984-ben Torontóban moziba mentünk megtekinteni a Jedi Visszatér című alkotást. A moziban nem fogadták el az 50 dolláros bankjegyet, azt mondták menjünk felváltani a bankba.

2013.06.02. 20:20:18

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Polgári engedetlenséget az állam ellen folytathatsz, nem egy társasház ellen. Amikor megvetted vagy kibérelted a lakást, a többség számára kedvező szabály már benne volt, szóval igenis neked kell alkalmazkodni.

A helyes megoldás ilyen esetben nem az, hogy ukrán haverokkal fenyegetőzöl, hanem amit írtam: havi két-három ezer forintért megcsináltatod valakivel, aki elvállalja. Akár valamelyik nyugdíjas a házban, akár más. Azon a lakógyűlésen pl mindjárt el is intézhetted volna: olyan házakban, ahol a közös költségből nem telik takarítónőre, biztos hogy lett volna jelentkező kisnyugdíjas.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.06.02. 20:20:58

@hagyma:

Ők pont ez csinálták: direkt szemetet szórtak az ajtónk elé. Idegek harca. De én bírtam tovább.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.06.02. 20:22:33

@Wendriner Piroska sakál és balerina:

Szimpla szarrágó idétlen nyuggerek voltak. Az ilyenekkel nem érdemes leállni vitázni.

mirx 2013.06.02. 20:24:40

@SilentDreams: Én csak ezt az "anyanyelvi" környezetet nem értem. Ennyire nem bírtak utánanézni, hogy itt rohadtul nem németül beszél senki? Amit Luzernben meg lehet tanulni, az bizony a helyi svíccerdűccs, amivel a Föld nevű bolygón Luzern 200 km-es körzetén kívül az égegyadta világon semmit nem lehet kezdeni .

Ahogy egy itteni angol ismerősöm fogalmazott, "they speak some form of bastardised German". És akkor ez még egy jóindulatú meglátás.

A Romandie még elfogadható lett volna "anyanyelvi környezetnek" (bár az ottani francia sem az, amit Franciaországban beszélnek), de oda meg a poszter nem is akart menni. Szóval Svájcot mint választást nem igazán értem, kivéve, ha ellenálhatatlan vonzódást éreznek a következők iránt: kolompolás, harangozás, sajtok, szörnyű délszláv tinédzserek, gigantikus közlekedési bírság, magas fizetés, béke, nyugalom, überkommunikatív nyugdíjasok, valamint síliftek.

montroyal ( CAN qc) 2013.06.02. 20:27:17

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: ma sem fogadnak el szazasokat es a benzinkutaknak sem..
az ezer $ -os jo par eve bevontak a penzmosas megnehezitesere.

erre egy elmenyem ; a repteren dolgoztam privat jettekkel. es egyszer azt mondtak nekunk ne kozelitsunk egy gephez , gorillak altak korbe es kiderult(?) a sok aluminium ladaban kp vittek ki mexicoba .. elkepzelni is nehez mennyi lehetet...

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.06.02. 20:33:39

@montroyal:

A profi pénzszállítók manapság nem is használnak amerikai/kanadai dollárt a kis címletek miatt. (Tudom, hogy van nagy dollárcímlet is, 10 ezres és 100 ezres is, azonban de facto nincs.) Így jobban megy a szingrapúri dollár, a svájci frank meg az euró. Éppen olvastam egy cikket, hogy valami szervezet meg akarja szüntetni az 500 eurós bankjegyet a gonosz drogos-prostuáltfuttató valamik miatt.

montroyal ( CAN qc) 2013.06.02. 20:52:51

a lakas bérlésekrol nalunk egyedi hogy a szerzodesek jul1-tol jun 30ig szolnak ritkan oct 1tol
szabalyzasok abszolut a berlo elonyere neki vannak jogai
tulaj eseteben egy uzlet és az kockazattal jar nem jott be vesztettel..
tilos szoc szamot kerni ( tehet melyebben utanna nezni az illetonek )barmilyen megkulomboztetest alkalmazni pl segelyen elo , gyerekes , szines . stb
tilos 5%-nal tobbel emelni a lakbert ( ellenorizheto )v indokkal (tatarozva butorozva lett stb
tulaj nem mondhat fel a berlonek csak a egyenes agu csaladtagjanak kell v teljes tatarozas .. ezt is 6 honappal elotte
berlo 3 honappal elotte mondhatja fel a lakast hanem automatikusan meghosszabodik a szerzodes

nem fizetes eseten 3 honapig nem is mehet a tulaj a lakasbirosaghoz ( berlo penzhez jut vissza menoleg fizet v nem )
utana kirakjak egy eljaras utan es hatarozatot hoznak koteles fizetni az elmaradott osszeget... hatarozat de behajtani a tulajnak kell ... ami sokszor felejtos .
gyakorlatilag 2-3 elso honapot fizetve meg lehet uszni 2-3 koltozkodessel az evet...

ezt sokan csinaljak ezert ovatosak a tulajok bar semmi sem vedi oket..

a cigok jol beleszoktak ebbe a systembe..

szoval itt sem konnyu ..

Krityuka 2013.06.02. 20:55:44

Pár tipp a sájci lakáskereséshez, amik nekünk beváltak
A telfonban rögtön a neved után mondani kell, hogy milyen cégnél dolgozol és milyen pozícióban. Mielőtt ezt nem tudtuk, nem használtuk odáig sem nagyon jutottunk el, hogy megmutassák a lakást.
Lehetőség szerint mindketten elmenni megnézni, ezt szeretik.
A cégtől referenciát hozni, hogy jó arc vagy, normális a fizetésed- ergo ki tudod fizetni a lakást.
Esetleg, ha van rá keret nem a legolcsóbb helyen a legolcsóbb lakásokat nézni. Ha drágább környéken nézelődsz jobban kiadják.
Az első lakást megszerezni tényleg baromi nehéz, de ha van már svájci "multad" utána már sokkal könnyebb, mert tudsz referenciát adni.
Sok sikert. A bútorokat meg ne vagyétek újonnan, a svájcia aukciós oldalon fillérekért lehet venni baromi jó dolgokat.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.06.02. 21:21:42

@montroyal:

itt a sötét Balkán kellős közepén nem bonyolítjuk túl az ilyesmit. Szabad bármit tenni, s ha nem tetszik, akkor ne vedd ki bérbe - ez az alapelv. Diszkriminálni lehet, hiszen annak adod ki, akinek akarod. A "nem bízom meg benne" elég érv és teljesen törvényes. Persze olyat nem szabad mondani, hogy "neked nem adom ki, mert néger/kínai/muzulmán/stb. vagy", de aki olyan buta, hogy ilyet nyíltan kimond, az meg is érdemli, hogy megbüntessék.

Szerződést felbontani meg a szerződés feltételei szerint lehet, s bármi lehet benne. A jellemző szerződési feltétek: 30 napos határidővel bármelyik fél felmondhat. S van rendkívüli felmondás: 72 órás határidővel. Erre is jogosult bármelyik fél: a bérlő akkor, ha a lakás lakhatatlanná válik (változik az állapot a bérlés kezdetéhez képest, pl. eddig volt meleg víz, de már nincs). s a béárbeadó meg akkor, ha a bérlő elmaradt a fizetéssel 7 napot vagy rombolta a lakást.

Az ár pedig szabad. Amikor leját a szerződés, bármennyi lehet az emelés. Ha nem tetszik, elmész.

Ugyanez van boltok esetében, de ott a felmondási idő jellemzően fél év. A boltok esetében marhára kell vigyázni, mert nagy baj lehet. Megesik, hogy a tulaj kiadja a boltot, hogy lássa lesz-e forgalom, s ha látja, hogy igen, akkor kirúgja a bérlőt, majd maga folytatja a kereskedést! Erre kellenek megállapodások: hosszú felmondási idő. a megcsinált felújítások megtérítése, ha a szerződés véget ér x időn belül, stb.

Egy ismerős csinált egy közértet, s nem íratta bele a szerződésbe a végrehajtott felújítások, javítások kérdését. Rakás pénzt költött díszes rácsra, új ablaküvegre, kirakatra, anyámtyúkjára. Az üzlet beindult, tulaj felmondott 3 hónap múlva. A sok cuccra meg azt mondta: szerelje le és állítsa vissza az eredeti állapotot. Persze ez marha nagy veszteség lett volna, hiszen mit kezdene direkt oda rendelt cuccal. A végén persze - ez volt eleve a tulaj célja - ajánlatot kapott a tulajtól, hogy megveszi az érték harmadán az összes cuccot. Bérlő meg belement. a nullánál a harmad is jobb. Tulaj meg jól járt: egy balek beüzemelte neki az üzletet, s még a javítás, felújítás iss meglett harmadáron.

montroyal ( CAN qc) 2013.06.02. 21:25:04

@Krityuka: Az első lakást megszerezni tényleg baromi nehéz,
plane ha fiatal parkent keresel ...
ugy is egyik v masik elmegy, szetvalnak elvesztik a munkajukat, szoval komplikalt
és ha még a keleti blockbol jottek...

montroyal ( CAN qc) 2013.06.02. 22:02:09

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: sajnos nalunk a commercre semmilyen megkotes nincs szerzodes idejere igen de ar allapotok sajnos nem ,sehova nem lehet menni panaszkodni
a lakasoknal nincs balkani allapot, de a lenyeg az allamnak hogy minden papiron van , es szabalyozva hogy a tulaj fizesse az adot, a berlo kis kedvezmenyt kap az adobol tehat sumakolni nem lehet .
és ha mar valaha valamit kiadtal amikor eladod felarral ez capital gainnel jar ,es azonnal adot fizetsz ra.. az nem szamit hogy mast veszel, befekteted : csak az adozott penzt .. allam bacsi nyujtsa a tenyeret.

2013.06.02. 22:10:21

@montroyal: Nem semmi, csodalom hogy egyaltalan barki hajlando meg kiadni a lakasat arrafele.

kék madár 2013.06.02. 22:23:36

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: nem tudom ha a sajat szomszedod lennel, ezt hogy intezned el, es mit valaszolnal, ha valaki felverne ejjel es utana befenyegetne az ukranokkal

montroyal ( CAN qc) 2013.06.02. 22:24:07

@Mirjam2: gyakorlatilag hosszu evek ota megszunt a 2-3-4 lakasos vagy nagy berhazak epitese csak condokat epitenek vegye meg valaki nincs tobbe gond ..
amennyire tudjak a regi berhazakat is atalakitjak condokka es eladjak , igy vettem olcson idoben 2 lakast elsokent de 6 honap mulva mar a duplajat kerik a maradek lakasokert..most kezd befulladni ez a borzalmas condo epitkezes egyre nehezebb lesz eladni ..

elotte sokaig 3 lakasos hazam volt es rengeteg bajom a berlokkel..

micsoda? 2013.06.02. 22:58:38

@SilentDreams: Igen. Ha itthon annyira minden rendben van, akkor én olyan országba kalandoznék ami minden tekintetben újszerű, és akkor vállalom ezt a sok hercehurcát, amit a posztoló is irt. Ha őszinte akarok lenni, nekem nem tűnik kalandkeresésnek, egyéb indoka lehetett a távozásnak. De, nem vagyunk egyformák.:)

svajcineger 2013.06.02. 23:23:27

@micsoda?: Van itt kaland, kérem szépen! Ha nem vigyázol, akár még egy tehénnel is összefuthatsz az úton! :)

peacefroggg 2013.06.02. 23:34:11

@Bortárs: igen, ahogy tilmir is mondja, nem muszáj a főnöktől kérni a referenciát, az is jó lehet, ha olyan írja, aki azért tisztában van azzal, hogy mit és hogyan (milyen minőséggel) csináltál a cégnél..
nekem ebből a szempontból előny volt, hogy multitól jöttem, de szerintem a kollegina segítségével neked sem lehet ezzel gondod

SzerződésSertés 2013.06.03. 00:37:44

@én már a fény gyermeke vagyok:
Szerencsére én csak hírből ismerem ezeket. Társasház közösen eldönti, hogy mit tolerál és mit tilt és a mi kis tízlakásos közösségünk nagyon toleráns. Én éjjel szoktam nemhogy vécét lehúzni, de még fürdeni is, a zasszony akkor porszívózik, amikor hazaér, (este 7-kor) már harmadik éve itt lakunk, de még senki nem szólt ilyesmikért. De elhiszem, hogy máshol nem így működik. Valaki mesélte, hogy karácsonykor kötelező egyforma mikulásdíszt kirakni az ablakokba, a szabályos utcakép miatt...

SzerződésSertés 2013.06.03. 00:44:28

@mirx:
Hja, ez meg mindenütt így van. Ilyenkor pattogni kell picit. Engem éppen a fent említett budapesti társasházban küdött el a macif@szára a jókedvű társaság. Akkor firtatni kell, hogy rendőrt hívj-e a spangli és a csendháborítás miatt, vagy a lakás tulajdonosát..? Tudom, kicsinyesnek tűnik az ilyesmi, de ha azon a héten már negyedik éjszaka nem alszol, mert hol itt, hol ott buliznak, akkor elborul az ember agya. De aláírom, mindenki hajlamos a külföldit huszadrangú lényként (le)kezelni, viszont ezt is mindenhol, nemcsak Svájcban.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.06.03. 01:21:14

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: hat itt sem nagyon van forgalomban meg £50-es sem, nem meg hogy nagyobb. ( Ritka hollo az £50-es, el kell fogadjak, de csunyan neznek rad)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.03. 07:04:09

@tildy:): az 50 fomtos nem hollo, hanem penz, sot bankjegy
gondolom arra gondoltal, ritka mint a feher hollo
ezt nem tudhatom, nekem meg font nem volt a kezemben
papipenzben nalunk azt hiszem messze a 20 dollaros a leggyakoribb
na meg az 1 persze, az vezet
a 2-es ritka
az 5-os 10-es soso
50-es 100-ast nem igazan hordunk, akinek mar ilyen koltsegei vannak annak van kartyaja es akkor minek?

peacefroggg 2013.06.03. 08:16:53

@zopilote: igen, valószínűleg nem a fájó a legjobb szó, egyszerűen csak azt akartam kifejezni vele, hogy meglepett az ára, főleg annak függvényében, hogy ezt elvileg minden egyes költözéskor meg kellett volna tenni. Ugyanakkor it jön képbe a rugalmasság, barátnőm szólt a hivatalban, hogy ha nem muszáj, akkor nem szeretne állandóan módosítani, mert ez átmeneti állapot, természetesen, amint lesz állandó címünk, bejelenti - elfogadták..

zopilote 2013.06.03. 08:27:59

@hagyma:
Kanadaban nincs papirpenz, csak az 5 es 10 dollaros. A tobbi cimlet plasztikpenz: a 20 -as,
50 - es es a 100 - as. Az 1 centest kivontak a forgalombol, 5, 10 es 25 centes meg megvan.
De van fem 1 dollaros (loonie) es 2 dollaros (toonie). A legnepszerubb itt is a 20 - as, de el-
fogadjak a 100 - ast es az 50 - est is minden tovabbi nelkul. Nalam mindik van par darab
100 dollaros, (sohase lehet tudni). Kis helyen elfer es relative sokat er. Kartyaval utalok fizet-
ni ( privacy). Sot utalom, ha valaki kartyaval fizet elottem. Ha csak lehet, keszpenz.
(azt hiszem, a 10 - es is plasztikbol van mar, nem vagyok benne biztos)

peacefroggg 2013.06.03. 08:30:23

@nyuszigonosz: @hagyma: @Krityuka:

Köszönöm a tippeket, elvileg már rendeződött ez is, a szerződést már elküldték postán, nekem már csak alá kell írnom, ha mindent rendben találok, de szerintem később még írok, és akkor benne lesz ez is.

peacefroggg 2013.06.03. 08:41:47

@Dr. Panasz Muki: téged teljesen egyértelműen a pénz motivál, minket nem, különbözőek vagyunk..
természetesen a jó fizetés egy nagyon kellemes hozadéka annak, hogy itt dolgozunk, ez tagadhatatlan, de nem emiatt jöttünk ki
Svájc pedig az általunk beszélt nyelvek közös halmaza + nem túl messzire kerülés Magyarországtól képletből jött ki
lehet, hogy Neked más jött volna ii az egyenletből, nekünk ezt dobta ki eredményül

peacefroggg 2013.06.03. 08:53:05

@mirx: de, utána bírtunk nézni, de attól még felém, meg úgy általában a külföldiek felé többnyire az irodalmi németet használják, az írásos kommunikáció meg alapvetően Schriftdeutsch.
Ha viszont rám ragadna a schwiizertüütsch, akkor sem dől össze a világ

"A Romandie még elfogadható lett volna "anyanyelvi környezetnek" (bár az ottani francia sem az, amit Franciaországban beszélnek), de oda meg a poszter nem is akart menni."
nem lett volna gondom vele, ha lett volna esélyem, de szerintem belátható, hogy francia nyelvtudás nélkül abban a régióban még mindig munka nélkül lennék
tervben van a francia megtanulása, ha úgy hozná az élet, hogy odamegyünk

blacklord 2013.06.03. 09:39:11

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: pont, hogy nem. Ha veszel lakást, de különösen házat, azt csinálsz benne, amit akarsz. De úgy, hogy valakitől bérled, igenis normális, hogy az illető megszabja, hogy hogyan, kinek és milyen feltételekkel adja ki. Ezt pont, hogy kapitalizmusnak hívják... Nyilván van hasonlóság abból a szempontból, hogy neked idegenek a magán életed meghatározó jellegzetességeibe beleszólhatnak (mekkora lakásban élhetsz többedmagaddal), de egészen máshonnan indul ki a dolog. Ezzel együtt igen nehéz megtalálni a jó egyensúlyt a teljes szabadság és a túlszabályozott együttélés között - én ezért nem bolsevisztáznám le Ny-Európát (Svájcot viszont már hasonló felindulásból fasisztáztam le jópárszor, szerintem megérdemelten, de hát ez is nézőpont kérdése).

blacklord 2013.06.03. 09:51:32

@Bortárs: amit megtehetsz, az az, hogy az általuk adott jellemzést hitelesen lefordíttatod. Nyilván nyakatekertebb, mint ha lenne svájci tapasztalatod, de még mindig jobb, mint az, amiről te beszélsz. Ez persze csak egy ötlet, nem garantált, hogy tényleg ezen múlik (de segíthet, ha nem bánod, hogy esetleg feleslegesen kiadsz rá párszáz eurót).

blacklord 2013.06.03. 09:55:21

@én már a fény gyermeke vagyok: az pl, hogy akármikor mondhatod, hogy OK, ő ennyit kér, de te adsz havi 100-200-x CHF-al többet, mint a vetélytársak. Ilyet is hallottam már. Nálad kontra a nem-svájci(/nem nyugat-európai)-ság, pro viszont a magasabb bérleti díj. Szabad piac, ahogy már mások is mondták. ;-) Ne legyél már ilyen értetlen...

*matahari* 2013.06.03. 10:14:53

@Dr. Panasz Muki: Nem minden esetben igaz. Mondom, mi esetünkben nem kellett Nachmietert keresni, mert 12 éve béreltük az ingatlant. Ha mi hoztuk volna a Nachmietert, nem emelhették volna piaci arra a lakas arat. Nekik jobban megérte, ha mi inkabb nem hozunk senkit. Nem is volt egyaltalan opcio.

én már a fény gyermeke vagyok 2013.06.03. 10:25:18

@peacefroggg: Te vagy a posztoló? Ebben az esetben: én nem mondom, hogy téged a pénz motivált. Azt írtad a barátnőd felmondott itthon és kiment svájcba előfutárnak. Őt motiválta a pénz és a kalandvágy. Téged, aki 6 héttel mentél utána, ő motivált. Ettől te nem vagy se különböző, se nagy egyéniség. Sokan vannak ezzel így, mama megmutatja az irányt, papának csak követnie kell*.

*tartós kapcsolat és jó házasság egyes paragrafus első bekezdés

Doryyka 2013.06.03. 10:35:06

Amugy a nincs lakas-nincs munka csapdahoz: vannak business apartmanok, butorozva, amiket akar egy hetre is ki lehet venni, ezekbol is kulonbozo meret-kulonbozo aron. Es innen mar ki lehet indulni.

peacefroggg 2013.06.03. 10:43:41

@én már a fény gyermeke vagyok: mehettem volna én is előre, nem volt ez eldöntve, csak neki volt más, személyes oka is amire itt nem kívántam kitérni, mert nem tartozik ide (meg másra sem)

de mehettünk volna egyszerre is, csak egyszerűen nem logikus mindkét bevételi forrást felmondani, amíg nem muszáj, legalább az egyikünké maradjon meg, ha nem jönne össze a dolog.
Az egyéniség dolgot meg nem is értem miért hozod fel, pont nem érdekel, hogy kinek hogy jelenik meg ez a szemében

blacklord 2013.06.03. 11:36:37

@peacefroggg: ne is törődj vele, kicsit egy tengelyre jár szegény agya... Valahogy volt jópár óra, mire felfogta, hogy egy lakást kiadó szokott válogatni a bérlők között nem-anyagi alapon és ezt még mindig piacnak hívják. :-)
Gratulálok a költözés kivitelezéséhez, ügyesen és állhatatosan vittétek végig. Aki meg azt gondolja, hogy Svájcban nem ér több kaland, mint Magyarországon, az szerintem nem nagyon nézett még térképre (hegyek, tavak, hogy csak az első, evidens szabadtéri tevékenységeket magába foglaló kört említsem)...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.03. 13:28:58

@zopilote: az 1 centes meg megvan
fem 1 dollaros itt is van es utalom, ha valaki cashel fizet elottem:)
kb negyszer annyi ido
es utalok varni
annal mar csak azt utalom jobban ha valaki csekkel fizet es el kezdi irogatni

cukorhal 2013.06.03. 14:33:53

Jo kis cikk, es le a kalappal Tamasek elött! En csak egyet nem ertek: Nemetorszag vagy Ausztria miert nem volt opcio? Azok kicsit egyszerübbek lettek volna a burokracia szempontjabol, nem?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.06.03. 14:41:05

@cukorhal: a legegyszerubb az UK lett volna szvsz

cukorhal 2013.06.03. 14:42:54

@hagyma: ezzel nem ertek egyet, plane ha mindketten beszelnek nemetül... azert mert mindenki UK-ben poshad (en is), meg nem biztos, h az a legegyszerüb...

peacefroggg 2013.06.03. 15:09:13

@cukorhal: ennek egészen egyszerűen csak annyi az oka, hogy a barátnőmnek a francia nylevtudása a legerősebb és azt nem akarta volna veszni hagyni

tomka77 2013.06.03. 18:50:17

@peacefroggg: Hello, elkérhetem a mail címed az oldal szerkeztőjétől? Lenne pár privát kérdésem a kimenetel kapcsán. Én is svájcba készülök a párommal...

peacefroggg 2013.06.03. 23:01:43

@Suna bácsi: teljesen igazad van amúgy, igazából csak azért írtam ezt, mert fejvadászok mondták, hogy nyelvhelyességben és stílusban is jobb a legtöbb helyi által beküldött motivációs levélnél, és persze az igényes pályázatra felkapja az ember a fejét és talán nem kerül azonnal a süllyesztőbe
az más kérdés, hogy ezután a többi szempont (helyi tapasztalat, engedély, stb.) sokkal nagyobb súllyal szerepel.
és emellé még kell egy nagy adag szerencse is..

Bortárs 2013.06.03. 23:35:05

@peacefroggg: Hahó! Elkérhetem én is a mail-címet? Nem világos egy-két dolog...

Zsuzsika82 2013.06.04. 11:05:52

@ peacefroggg Hogy hivjak? En is itt vagyok, Nagy Zsuzsanna neven :)

Zsuzsika82 2013.06.04. 11:09:02

@peacefroggg: hogy hivjak? Megkeresem, en Nagy Zsuzsa vagyok :) ö is Weystrasse?

Suna bácsi 2013.06.04. 23:06:08

@peacefroggg: Richtig, az igényes pályázat már jó belépő lehet :-) ha bevisz az első ajtón, onnan már csak(?) - illetve nagyobb eséllyel, mint addig - rajtad múlik.
A nagy adag szerencséből meg jó sokat kívánok nektek a továbbiakra! ;-) Bár én úgy vagyok vele, hogy ha kifejezetten szerencsém nincs is, akkor a tudásommal igyekszem boldogulni, csak a balszerencse kerüljön el, az általában elég.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása