oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. március 29. 06:52,  Levél haza 2013. március 429 komment

2013. március 29. 06:52 Határátkelő

Levél haza 2013. március

Marci igazi nyughatatlan lélek, aki már bekalandozta fél Európát, és lassan fél éve Berlinben él. Haza szánt levelét változtatás nélkül közlöm, mert szerintem nagyszerűen leírja, milyen is egy európai nagyváros 2013 márciusában. A képekért külön hála neki!

cím_25.jpg

„Sziasztok!

Már október vége óta élek Berlinben, de csak most írok egy nagyobb összefoglalást a helyről, meg arról, hogy miként alakultak a dolgaim itt.

Talán tudjátok, hogy 2008 óta leginkább azzal voltam elfoglalva, hogy találjak egy olyan helyet a világban (lehetőleg Európában), ahol szívesen élnék. Ezért laktam Angliában, Spanyolországban, Bécsben és Párizsban, végül Berlinben kötöttem ki.

Az előző országokban mindig volt egy elképzelésem, hogy meddig fogok maradni (ez 2 és 9 hónap között változott), és addig is maradtam. De itt nem szabtam időkorlátot, és remélem, itt tényleg jól fogom érezni magam hosszú távra.

Sokan mondták - és ez beigazolódott -, hogy a berlini tél nagyon sötét, elég depresszív, és ebben az évben – miként Magyarországon is - igen hosszúra nyúlt. Tehát nem a legvidámabb arcát mutatta a város, amikor idejöttem, de ez csak javulni fog (hacsak nem most kezdődik egy jégkorszak, reméljük nem).

folyó.jpg

A mai Berlinről a következőket érdemes tudni: rendkívül színes, befogadó, toleráns és kulturálisan burjánzó világ van itt. Európa egyik legfontosabb kulturális központja, ami most éppen virágkorát éli. Ezért rengeteg művész jön ide, és nagyon magas a művészi színvonal.

Ugyanakkor a legolcsóbb európai nagyváros; az albérletárak nagyjából félúton vannak a pesti és a párizsi árak között, valamivel a bécsi alatt. (Ez azt jelenti, hogy egy szoba bérlése kb. 2-300 euro egy hónapra). A hátrány az, hogy kezd megtelni a város, elég nehéz albérletet találni.

A bérek is, az ország többi részéhez képest alacsonyak. Ismert mondás Berlinről, hogy "Berlin ist arm, aber sexy" (Berlin szegény, de szexi) - az is jellemző, hogy ez Klaus Wowereit berlini polgármestertől hangzott el.

Ahhoz képest, hogy 3 és fél milliós nagyváros, elég nyugodt és tiszta a levegője. Nagyon nagy terek vannak itt, és az életritmus inkább egy kellemes fesztiváli délutánhoz hasonló, mint egy rohanó metropoliszhoz. Mivel olcsó a megélhetés, ezért nem túl stresszesek a berliniek.

ház_1.jpg

Az élelmiszer, ruha, benzin, elektronikai dolgok árai nagyjából olyanok, mint otthon, a vendéglői árak a magyartól a nyugati árakig (a magyar kb. 3-4szerese) terjednek. Ez azt jelenti, hogy városrésztől függően annyiért (vagy akár olcsóbban is) ehet-ihat az ember, mint otthon, de pár utcával arrébb már többszöröse is lehet az ár.

A szolgáltatások - mint mindenhol nyugaton- sokkal drágábbak viszont, az, hogy egy szerelő kijön hozzád és ránéz a problémára az kb. 100 eurótól kezdődik, vagy pl. egy masszázs leggyakrabban úgy számoltatik, hogy 1 perc egy euro...

Az alternatív gyógyászatra, a testedzésre, a biotáplálkozásra igen sokat költenek. Rengeteg jógastúdió van, de lépten-nyomon belebotlik az ember taiji- és qigong edzésekbe, kung fu iskolákba. Vannak városrészek, ahol minden második házban vega étterem, biobolt, jógaoktatás, kínai gyógyász, masszőr található. Itt többféle betegbiztosítást lehet kötni, a drágább biztosításoknál a jóga vagy taiji edzéseket finanszírozzák.

híd.jpg

Visszatérve a kulturális pezsgésre: nagyon felemelő, hogy a reklám plakátok túlnyomó többsége valamilyen koncertet, kiállítást, színházat hirdet. Itt is gyakoriak az open mike-ok, amik szerintem a (könnyű) zenei világ fejlettségét mutatja - ezek olyan alkalmak, amikor egy-egy klubban – bárban - pubban bárki zenész, költő, művész felléphet, és eljátszhat 2-3 számot tudásszinttől (nagyjából) függetlenül.

Az odagyűlt kisebb közönség (többnyire a fellépők barátai és a további fellépők) élvezhetik társaik előadását. Ezek színvonala igen változatos, az eddig fel nem fedezett zseniktől a várjuk-már-hogy-vége-legyen fellépőkig minden van.

De ez nagyon pozitív - és jellemző nyugatra, ugyanezt tapasztaltam eddig Oxfordtól Párizsig mindenhol-, hogy teret adnak az amatőr fellépőknek, akiket mindig megtapsolnak (hol jobban, hol kevésbé) és ezzel a bizalommal a művészek nem élnek vissza. Mindenki lejátssza a maga kis műsorát, és lejön a színpadról, hogy mások is megmutathassák, mit tudnak.

művészi.jpg

A kultúra mellett másik vonzereje Berlinnek a történelem. Nagyon izgalmas innen visszatekintve a múlt, és az egész városon végighúzódik a földön egy csík, ahol régen a berlini fal állott. Valahogy borzongató, ahogy az ember ma csak úgy cikázik e fölött a vonal fölött, ahol 24 évvel ezelőtt még lelőtték volna.

Néhol egy-egy darabon meghagyták a falat emlékül, és a legnagyobb fal-darab az "East side gallery" nevet kapta, mert a politikai változás után megkértek művészeket, hogy a falra fessenek. Csodálatos a kontraszt a masszív betonfal és a rendkívül színes alkotások között. Ez is jelképezi valamennyire Berlin történelmét, a rideg, szürke és elválasztó múlt helyett egy színektől burjánzó jelen. A mostanihoz fogható korszak talán a 20-as évek lehetett itt.

Nagyon inspiráló tulajdonsága a németeknek, hogy a megújuló energiákra, a biotermékekre fogyasztására, a szelektív hulladékhasznosításra nagy hangsúlyt fektetnek, és a dolgozóikat igen jól megfizetik, vigyáznak az egészségükre, nem hajtják túl.

Figyelembe veszik, hogy ha egészséges és elégedett az ember, akkor a teljesítménye és munkakedve is jó lesz. Ez furán hangzik egy magyarnak, utópisztikusan, de ez itt működik. Az adó és a TB havi összege is eléggé magas, de egy kellemes szintig (havi ezer-párszáz euróig) adómentes a jövedelem.

Az is szimpatikus, hogy nagyon sok helyen (kezeléseknél, edzéseknél, múzeumi belépőknél, rendezvényeken stb.) kétfajta belépő van: a teljes áru mellett a csökkentett ár a diákoknak, nyugdíjasoknak illetve a nehéz helyzetben lévőknek, munkanélkülieknek szól.

Kicsit olyan, mintha az ország, az intézmények, a közterek, sőt még a politikusok is az emberekért lennének, őket szolgálnák, és nem fordítva. (Furcsa, mi?)

reklám.jpg

Németország híres a magas szociális juttatásokról, és ezt igen sokan ki is használják, éppen ezért az utóbb időben ezt eléggé megnyirbálták, de még mindig sokan tengődnek ezen, és köszönik szépen, elvannak. Tehát éhen halni azért nem szokás itt.

De pl. nagyon gyakori jelenség a kéregető vagy megélhetési zenész a metrókon, szinte mindig találkozik az ember velük, ha metróra száll. Ők is nagyon különbözőek: a nagyon lepukkant arcoktól kezdve a közepesen tehetséges zenészekig sok szintje van ennek a rétegnek. Van egy srác, aki egy papírpoharat használva mikrofonnak beatboxol és rappel valamit németül, szövegébe belefűzve, hogy némi adományt kér.

Berlin egyik hátránya, hogy az építészete nem túl otthonos, nem is szép. Néhány kerület nagyon hangulatos, és a régi házakat nagyon szépen karban tartják, de alapvetően elég sivár tud lenni. Egyik legfontosabb tere, az Alexanderplatz stílusa leginkább Salgótarjánhoz hasonlít - ez a keleti résznek volt egyik fő csomópontja. Itt magasodik a 368 méter magas TV torony, ami olyan, szinte mindenhonnan látható tájékozódási pont, mint Párizsban az Eiffel-torony.

torony.jpg

Berlin egyik építészeti remeke a Potsdamer Platz, ami a "fal idejében" (ez egy itteni időszámítás) teljesen kihalt volt, a senki földje (itt is keresztülhúzódott a fal), és most - többek között- a Sony központtal egy hipermodern építészetű tér lett, szintén turistalátványosság.

Itt volt a hatalmas Pink Floyd - The wall koncert 1990-ben a fal leomlása alkalmából, ami nekem hátborzongató - egy rock koncert, ami nagyon passzolt címében, hangulatában, tartalmában a történelmi szituációhoz.

Brandenburgi kapu.jpg

Berlin talán legismertebb építészeti szimbóluma a klasszicista stílusú Brandenburgi kapu, aminek történelmi jelentősége nagyobb, mint esztétikai értéke.

Innen nem messze van a Reichstag üvegkupolájú épülete, előtte hatalmas térrel, itt szoktak néha demonstrálni a német honpolgárok. A múltkor a génkezelt élelmiszerek és a gépesített élelmiszeripar ellen tüntettek több ezren (különösen kiemelve az Argentínából származó szója veszélyességét), és lelkes, transzparenseket cipelő fiatalok vonultak az utakon. (Mikor jutunk oda, magyarok, hogy a génkezelt argentin szója legyen a legnagyobb bajunk..?)

A saját életemről annyit, hogy pár emberrel elkezdünk Tai Chi-t gyakorolni, néhány masszázs vendégem és két stabil gitár tanítványom van. Ahol lakom, a ház körüli munkákkal dolgozom le a lakbérem. Ez a kerület Lichterfelde West, délnyugat Berlinben. Rengeteg villa van a környéken, szépen, jó ízléssel karban tartva. Itt egy kellemes nyugati jólét uralkodik, ami egyáltalán nem hivalkodó, hanem természetes.

Általában nagy szerencsém van itt: amikor kitaláltam, hogy ide szeretnék jönni (kb. tavaly májusban, 9 hónapja), még senkit nem ismertem Berlinben, elképzelésem sem volt, hogy fogok kijutni. Csak beszélgettem a barátaimnak erről, és egyikük azt mondta, hogy ott él bátyja, látogassam meg, alhatok nála. Ő Pisti, akivel nagyon jóban lettünk, és júniustól minden hónapban pár napot vagy egy hetet töltöttem kint, és ismerkedtem a várossal, az emberekkel.

Utána egy másik barátom ajánlotta egy kedves ismerősét, akit érdemes lenne megismernem – ez a kedves ismerős lett később a barátnőm, Gabriella. Amikor végleg arra az elhatározásra jutottam, hogy kiköltözöm, megírtam Gabinak, hogy ha tud bármilyen lakhatási lehetőséget, szóljon. Ő visszaírt, hogy éppen megürült egy szoba anyukája házában, amit kiad nagyon kedvező áron.

A következő kiutam során megnéztem a helyet, mondhatni tökéletes. Gabi anyukájával, Mariannal megegyeztünk, hogy a lakbért a kerti munkákkal ledolgozhatom, aminek mindketten nagyon örültünk.

színes.jpg

Zeneileg is nagy szerencsém volt: amikor ide jöttem, azt szerettem volna, hogy egy olyan zenésszel játsszak, aki profi ütős hangszereken (bongo, cajon, shaker, egyéb percussion hangszerek) és profi vokálos. És ez az ember ugyanabban a házban lakik, mint én(!): Ricsi, akivel elkezdtünk dolgozni, és akusztikus feldolgozásokat játszunk, a héten volt a 4. koncertünk.

Érdekes, hogy Ricsivel Budapesten csak pár kilométerre laktunk egymástól, és sok közös ismerősünk is van, de Berlinben kellett találkoznunk. Szerintem minden zenész álma: reggel a konyhában találkozunk, megbeszéljük, hogy mikor próbálunk, majd az én szobámban találkozunk és gyakorlunk a megbeszélt időben.

Az itteni zenei világ elég érdekes. Egyrészt sokkal több helyen van lehetőség játszani, mint otthon, viszont - nyugati viszonylatban - nagyon keveset vagy semmit nem fizetnek a zenésznek. Viszont a zenész adományokat gyűjthet a koncert végén, amiből a legrosszabb bevételünk is annyi volt itt, mint egy otthoni normál gázsi.

Nagyon nagy a versengés a helyekért, mert sok zenész jött Berlinbe. És az egyik legszebb dolog itt, hogy rendkívül nemzetközi világ gyűlt össze, tősgyökeres berlinivel csak egy társaságban beszélgettem, és a legkülönbözőbb figurákkal lehet itt találkozni, főleg zenész körökben.

emlékmű.jpg

Nagyon pozitív divat itt a művészeti szalonok világa! Gyakoriak a művész-találkozók, felolvasóestek barátoknál, ahol zongorista játszik a felolvasások között és utána a műélvezők az általuk hozott ételeket-italokat élvezik.

Összegezve: az egyik legkedvesebb dolog számomra Berlinben, hogy a kulturális élet nem zugokban, egymástól elzárt szigeteken létezik, hanem a hétköznapi életben, az utcán, a mindennapokban. Nem sznob luxuscikk a kultúra, hanem a levegő része. És az újságok is olvashatóak, politikai szélsőségektől mentesek, nem sárbirkózás megy.

A legnagyobb fejfájásuk az ittenieknek, hogy az új berlini repülőtér átadása késik nagyjából 2 évet, és sokkal többe fog kerülni, mint tervezték. (Ezt a német politikusok „Európa szégyenének" nevezték. Nyilván nem hallottak a 4-es metróról. Persze az is kényes – és egyre inkább kellemetlen - kérdés, hogy Magyarország mennyire nevezhető Európának.)

Szerencsére nagyon jó embereket ismertem meg itt, sok magyart is, és sok barátom lett idővel. Heti egyszer jógát tanulok, és találtam egy harcművész iskolát, ahol nagyon sok Wu Dang stílust oktatnak igen magas szinten (Ismet Himmet-ék iskolája, ha ez mond valamit).

Érzelmi életem is kiegyensúlyozott lett, barátnőm, Gabi szintén zenész, jógatanár és Beatles-rajongó.

Tudnak hiányozni otthoni helyek, emberek, a levegő illata (nem a Hungária körúton, inkább pl. Szentendrén), az otthoni Tai Chi gyakorlók, a Tai Chi tanya. De az itteni világ nagyon élhető, jó közeg, és van perspektíva egy olyan embernek, mint én.

Az ittlét egyszerre kaland és élvezem egy új világ megismerését, ugyanakkor próbálok nem nehezteléssel gondolni az otthoni helyzetre és szélsőségektől mentesen egyszerre magyarnak és európainak maradni.

Berlin, 2013 március

Marci"

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Németország Berlin

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr485179051

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dirtyfreebird (törölt) 2013.03.31. 01:05:29

@spangola:
Megtisztulas talan?
Persze a vallas szerint Jezus feltamadasa.
Voltak nyulaim regen.
Volt egy kosoru baknyulam is.
A nagymamanak is voltak nyulai.

HAt ezt mar nem tartom viccesnek amit mondtal.
Azt meg nem gondolhatod komolyan hogy annak tartom magam amit mondtam.
Onironia es cinizmus mond neked valamit?
Vannak am osszetettebb szemelyisegek is am nalad.

Te egy gonosz ember vagy.
Te kikezded a serult embereket es kikeszited oket.
Gratulalok.

kishercegné 2013.03.31. 03:52:05

Komolyan gondolkoztam rajta, hogy Berlinbe költözzek. December elején voltam ott egy hetet. Én is hasonlóakat tapasztaltam: művészváros, rengeteg hangulatos kávézóval, kulturális lehetőséggel, a budapestihez hasonló - számomra tökéletes - éjszakai élettel, és itt volt először, hogy a történelem magáva ragadott, mínusz 7 fokban is szívesen jártam végig az összes nevezetes helyet, nagyon igényesen van "feldolgozva" az összes történelmi esemény. Viszont, amit pl más világvárosban éreztem, itt nem volt meg. Vártam, hogy magáva ragadjon a város, hogy elkapjon az a plusz valami, ami miatt ott akarok élni, és nem akarok hazamenni még összepakolni se. Nem történt meg, ezért el is vetettem a költözés gondolatát. Ahogy Marci is írta, nem kifejezetten szép a város. Vannak hangulatos részei, de ez nekem kevés volt. Azóta rájöttem, hogy nekem a legnagyobb csalódás a folyó környéke volt. Mivel mindig is vízimádó voltam, itt ettől vártam azt az említett "pluszt".

Amúgy a poszt tényleg kicsit szürke és turistás lett, a leírtak nagy részét én öt nap alatt is megtapasztaltam.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.31. 09:55:31

@KopaszMercis:

Ne fárassz. A "médiák" a "média" szó többes száma. Bedőltél egy népszerű urbanlegendnek.

KopaszMercis 2013.03.31. 10:12:32

@wmiki:
Tehát akkor ezekszerint ehhez értek, és komolyan kellene vegyed a kormány kritikámat? Vagy esetleg hazudsz, és szavahihtetlen vagy, mint a majmok akikre szavazol..?

Tehát amúgy még egyszer, miért is érné meg nekem poitizálni? Kevesebb pénzért szarabb melót vállalni?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.31. 10:14:12

@KopaszMercis:

Nem, nem olyan.

Focista - egyes szám
Focisták - többes szám

Média - egyes szám
Médiák - többes szám

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.03.31. 10:25:29

@ABL CA: Nem csak utolag tettem, en mar akkor is szoltam hagymanak errol, amikor meg nem volt meg az allampolgarsaga.

Persze mit is varhattam volna, gondolhattam volna, hogy nem meno azt partolni, amellett kiallni, hogy az ember egyenes ember legyen.

@kék madár: Sajnos meg az. Nagyon sokan vannak meg ugy vele, mint te, Magyarorszagon. Pl. akik bliccelnek , vagy nem fizetik be az adot. Stb. Mint irtam, en az egyenes utat szeretem, azon nem talalni fogast.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.03.31. 10:28:11

@KopaszMercis: én honnan tudjam, miért csinálnád? főleg ha nem értesz hozzá...
az ajvékolást miért csinálod? fizetnek érte?

KopaszMercis 2013.03.31. 10:29:04

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
De olyan

Médium - egyesszám
Média - többesszám
Médiák - focistákokakok

KopaszMercis 2013.03.31. 10:31:26

@wmiki:
Te szoltál rám, hogy csináljak pártot, és vezessem az országot faszarc... Elmagyaráztam neked az életkörülményeimet és levezettem, hogy egy degenrált fasszopó vagy, hogy ilyet mondasz, hogy nekem ezt kéne csinálni. Persze feltettem a kérdést, hogy miért érné meg nekem ezzel foglalkozni úgy, hogy 10szer annyit keresek, mint te, de csak pislogsz, mint kezdő buzi a gőzfürdőben és nem tudsz válaszolni...

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.03.31. 10:34:37

@KopaszMercis: :x
leírtam hogy lövésem sincs, és utána megkérdeztem, hogy az állandó siránkozást miért csinálod, fizetnek érte?

sajnálom, ha nem érted az írást :((

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.03.31. 10:34:54

@KopaszMercis: www.e-nyelv.hu/2009-06-09/medium-media-mediak/

Én is úgy tudtam, mint te, aztán lehet a mostani új nyelvtan alapján már helyes lesz k-val is... :S

KopaszMercis 2013.03.31. 10:39:56

@wmiki:
Tehát leírod, hogy csináljak valamit, de nem tudod megindokolni, hogy miért... mert túl hülye vagy hozzá.. értem. Te nem vagy véletlen valami vezetői kormánypozcícióban? Lassan miniszterelnök helyettes is lehetnél ha ennyire deblák vagy.

Én ugyan nem siránkozom, én kritizálok... mi okom lenne a sirásra?

@tildy:):
Igen, vélhetőleg elfogják fogadtatni, ezt is inkább átírják, ahelyett, hogy a sok jobboldali debilt megtanítanák magyarul ;)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.31. 10:41:40

@KopaszMercis:

"Média - többesszám"

Te hogy mondod?
- A média azt mondja.
- A média azt mondják.

Ha nem az utóbbit mondod, akkor szerinted se többesszám.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.31. 10:42:38

@tildy:):

Tévedsz. A "médiák" mindig többes szám volt. Ennek semmi köze semmilyen helyesírási szabályzathoz.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.31. 10:43:18

@KopaszMercis:

Félrebeszélsz. TE vagy az aki rosszul tudod. Magyarul média - médiák.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2013.03.31. 10:50:47

@KopaszMercis: nem akarok megdönteni azt a kis beképzelt álomvilágot, amiben éldegélsz, de amit te csinálsz, annak a kritikához semmi köze :(

az általában valamilyen építő jellegű dolog, olyat pedig ti még életetekben nem csináltatok

fikázás/siránkozás/ajvékolás... az igen, az megy... na, azt csinálod is 1000el

KopaszMercis 2013.03.31. 11:02:57

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
"Szóhasználati megjegyzés:
A mai nyelvhasználatban elterjedő hibás szóhasználat a médiák forma. Mivel maga a média egy gyűjtőfogalom, amely magába foglalja a televíziót, a rádiót, az internetes hírportálokat, az újságokat és folyóiratokat, ezért hibás a többesszámú alak használata."

Még egyszer a gyengébbek kedvéért (Wmiki-t még mindig itt eszi a fene, úgy látszik anyukája késlekedik a húsvéti faszverésével)

Médium - egyesszám
Média - többesszám
Médiák - focistákokakok

KopaszMercis 2013.03.31. 11:04:48

@wmiki:
Épitő jellegű dolog, hogy balkáncigány fostengert csinálnak itt a politikusaink ezekkel a debil értékrenddel, amit hírdetnek, és amit a hozzád hasonlókba sajnos belesulykolnak...

Kérdezhetek tőled valamit, és válaszolj őszintén: ha pl az MSZP azzal kampányolna, hogy ő képes lenne az embereknek egyenként heti mondjuk 130 forintot a zsebébe tenni, te ahhoz mit szolnál? Szerinted az elég pl bármire is...? mert szerintem erre készülnek és ez szerintem szánalmas.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.31. 11:10:44

@KopaszMercis:

"A mai nyelvhasználatban elterjedő hibás szóhasználat a médiák forma. Mivel maga a média egy gyűjtőfogalom, amely magába foglalja a televíziót, a rádiót, az internetes hírportálokat, az újságokat és folyóiratokat, ezért hibás a többesszámú alak használata."

Igen, ez egy téves álláspont.

De ez a forrásod SEM állítja azt amit te, hogy a "média" szó többesszámú alak.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.31. 11:11:24

@KopaszMercis:

"Média - többesszám"

A te általad hozott idézet ezt NEM támasztja alá.

spangola 2013.03.31. 11:39:14

@dirtyfreebird:

NA, tipikusan úgy reagáltál, ahogy vártam.
Minden szavaddal.

Átlátok rajtad, erre hirtelen passzivitásba vonulsz, sőt egyenesen gyámoltalannak, védtelennek, sőt még odáig is elmerészkedtél, hogy "sérült embernek" tituláltad magad, csak azért, hogy leírd, hogy én GONOSZ vagyok.

Az öniróniáról és a többi bla-bláról halottam, de nem tenném e szavakat veled egy mondatba.

Nagyon is jól tudod te mit jelképez az, hogy a férfiak meglocsolják húsvétkor a nőket, és hogy igazából. miről szól az összes népdal,
de te játszod itt a hülyét.
Tudod, miért? Mert rátapintottam a lényegre.

Ugye vagy ugye?

spangola 2013.03.31. 11:40:31

@KopaszMercis:

Igazad van, mi is ezt tanultuk nyelvészetből, média többesszám, hibás alak a médiák. Ennyi.

KopaszMercis 2013.03.31. 11:45:28

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
akkor ismetelten, hogy esoemberek is megertsek:

Médium - egyesszám
Média - többesszám
Médiák - focistákokakok

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.31. 12:57:08

@KopaszMercis: @spangola:

Tévedsz.

Te hogy mondod?
- A média azt írja.
- A média azt írják.

Ha nem az utóbbit mondod, akkor szerinted se többesszám.

KopaszMercis 2013.03.31. 13:31:30

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Egyiket sem mondom, mert azt mondanám, hogy a médiában az olvasható...

De biztos én vagyok a hülye, úgy hogy annak érdekében, hogy én is értsem...

Médium - egyesszám
Média - többesszám
Médiák - focistákokakok

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.31. 13:34:51

@KopaszMercis:

Ha a "média" többesszámú lenne, akkor azt kellene mondanod "a média azt írják", de te azt mondod, hogy "a média azt írja", ez is bizonyítja, hogy a "média" egyesszámú. Érted már?

spangola 2013.03.31. 14:13:36

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

tök mindegy.
Médium pl. egy konkrét napilap.
Média pedig összefoglalóan tévé, rádió, újság együtt.

Ezért hibás, ha azt mondja valaki, hogy a mai médiákból azt tudtam meg, hogy...
A médiából azt tudtam meg, hogy... - ez a helyes.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.31. 14:21:36

@spangola:

"Médium pl. egy konkrét napilap.
Média pedig összefoglalóan tévé, rádió, újság együtt."

Ez csak az egyik jelentés! A másik jelentésben a "médium" csak jövendőmondót jelent, a "média" meg egy kinkrét sajtóterméket.

De ha így használod, ahogy írod, AKKOR is egyesszámú szó "média" és nem többesszámú.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.31. 14:22:23

@spangola:

"Ezért hibás"

Mihez képest hibás? Ki mondja meg, hogy ez hibás? Ezt gondold végig és meglátod, hogy tévedsz.

KopaszMercis 2013.03.31. 14:27:01

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Értelmező kéziszótár, és a józanész, több nyelv anyanyelvűszintű ismerete... ezek mondják, azt, hogy a médiák hibás.

És interneten arcnélkül valaki aszondja, hogy dehogyisazhé!...

Hm... nehéz döntés... tehát ismétlés a tudás anyja:

Médium - egyesszám
Média - többesszám
Médiák - focistákokakok

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.31. 14:36:59

@KopaszMercis:

"ezek mondják, azt, hogy a médiák hibás"

Akik ezt mondják, biztosan nem nyelvészek, mert nyelvész ilyen butaságot nem mond, ugyanis ez egyszerűen tudománytalan.

Van két fő nyelviskola a tudományos életben Mo-n: a deskriptív és a preskriptva, de ebben a kérdésben nincs semmi vita köztük. Szóval nézz ennek utána, s meglátod, hogy ez

"Média - többesszám"

egyszerűen tévedés.

dirtyfreebird (törölt) 2013.03.31. 14:46:30

@KopaszMercis:
A medium az a jovobelato ember, te szerencsetlen.
Elfelejtettel magyarul?
Kopasz.

dirtyfreebird (törölt) 2013.03.31. 14:49:22

@spangola:
Na ennek fus neki megegyszer kockas fulu nyul.
Ha nem megy gerincre vaglak es nyulgerincet csinalok beloled.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.31. 14:51:38

@dirtyfreebird:

Azért ez így nem pontos. A "médium" szónak 3 fő jelentése van magyarul: jövendőmondó, közeg, sajtótermék. Én is utálom használni "sajtótermék" értelemben használni, ezt sosem teszem, de van aki így használja.

De nem is ez a vita.

A vita az, hogy:
- hibás-e a "médiák" szó - a válasz: NEM hibás,
- többes számban van-e a "média" szó - a válasz: NEM, egyes számban van.

dirtyfreebird (törölt) 2013.03.31. 14:56:31

@spangola:
Well, nem igazan tudom.
Majd fejtsd ki egyszer.
Akkor mirol szol a husvet?
Azt hitem errol a kettorol.

Nem en dugtam es szoptam le egy kurdot hogy ingyen kapjam a kibaszott etelt az arab kifozdebol Karacsony utan.
Es nem is en mondtam meg hogy mennyit dolgozz mikor mondjuk te semmivel nem jarulsz hozza a boldogulahoz mert csak az utazgatas meg az utazgatas.
A ferfiaknak vannak ambicioik is.
A francokat.
Talan eloszor be kellene bizonyitani hogy ersz valamit.
Ugyhogy egy no nekem ne mondja meg mit es hogyan.

Buta nyul.

dirtyfreebird (törölt) 2013.03.31. 15:00:12

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Igazabol nem dolok a kardomba.
En egy buta paraszt vagyok, utalom az ertelmisegi szot es azt is aki azt hiszi hogy az.
Aztan meg nyavajog hogy a festo meg a vizvezetek szerelo megkeri az arat a munkajanak.
Mert azt hiszi hogy egy szakmunkasnak kotelessege ehberert dolgoznia csak azert mert o az ertelmisegi.
Nyugaton az irodistak es tarsaik sok estben kevesebbet keresnek mint a ketkezi munkasok.
Persze a nem bufeszkos diplomasok tobbet. Orvos, mernok.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.03.31. 17:11:23

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
"többes számban van-e a "média" szó - a válasz: NEM, egyes számban van." Egyes szamnak latszodik, de tobbeszamot jelent.

Nem tudom van-e mas hasonlo szo a magyar nyelvben, viszont az biztos, hogy nem feltetlen all tobbesszamban a fonev, ha tobbrol van szo.
Pl. sosem mondod, hogy sok emberek voltak ott a rendezvenyen.

Hanem azt, sok ember volt ott a rendezvenyen.
Igaz ebben az esetben ket szo , egyes szamban, megis tomeget jelent.

Mivel latinbol atvett,emiatt van igy, hogy medium->media , illetve medium->mediumok.

De igen valoszinu, hogy a hozzad hasonlo emlegetes, azaz a szokasjog miatt helyes lesz a mediak.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.31. 17:15:52

@tildy:):

"Egyes szamnak latszodik, de tobbeszamot jelent."

Ne viccelj. A te logikád alapján a "csorda" szó is többesszámot jelent. NEM, nem jelent az. Bárhogy használod a "média" szót, NEM jelent többesszámot.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.31. 17:17:34

@tildy:):

"Pl. sosem mondod, hogy sok emberek voltak ott a rendezvenyen. "

Mert magyarul számnevek után a főnév egyesszámban áll. Ezért "több média" és nem "több médiák", ill. "sok média" és nem "sok médiák", ill. "tíz média" és nem "tíz médiák"

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.31. 17:20:29

@tildy:):

"Mivel latinbol atvett,emiatt van igy, hogy medium->media , illetve medium->mediumok."

Ha a latin lenne a döntő, akkor a "médiumok" is helytelen lenne, azaz ez nem érv.

Egy rakás hasonló szó van egyébként, mely eredetileg többesszám az eredeti nyelvben, magyarul meg egyesszám. A bibliák szó rendben van? A fóliák rendben van? Az operák? Vagy mind helytelen?

"De igen valoszinu, hogy a hozzad hasonlo emlegetes, azaz a szokasjog miatt helyes lesz a mediak."

Pont fordítva, A "médiák" mindig helyesnek számított. Nézz meg nyelvészeti cikkeket.

KopaszMercis 2013.03.31. 17:37:55

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Egyszerű tévedés?
A szótárák, a szakirodalom, rajtad kívül mindenki más az egész világon...

Nem lehet, hogy nem helikopter vagy?

Tehát akkor azoknak, akik most érkeznének:

Médium - egyesszám
Média - többesszám
Médiák - focistákokakok

spangola 2013.03.31. 17:38:51

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

"Na ennek fus neki megegyszer kockas fulu nyul.
Ha nem megy gerincre vaglak es nyulgerincet csinalok beloled."

Na, erről beszélek. Látom azokat a gyilkos, sötét gondolatokat a fejedben.

Elég gyorsan váltasz hangnemet. Túl gyorsan.
Amúgy ez az igazi éned, úgyhogy nyugodtan maradhatsz ennél.
Az USÁ-ba azért ne menj, ott jobban elkapna a sorozatgyilkosláz, tudod ott szinte már hagyománya van.

KopaszMercis 2013.03.31. 17:39:38

@dirtyfreebird:
kac kac kukac... még egy kicsit tovább romlik a humorod és mehetsz a fábri sóba...

spangola 2013.03.31. 17:45:08

@dirtyfreebird:

Te, figyelj már!
What does this "katymasz" mean??

"nem en dugtam es szoptam le egy kurdot hogy ingyen kapjam a kibaszott etelt az arab kifozdebol Karacsony utan.
Es nem is en mondtam meg hogy mennyit dolgozz mikor mondjuk te semmivel nem jarulsz hozza a boldogulahoz mert csak az utazgatas meg az utazgatas.
A ferfiaknak vannak ambicioik is.
A francokat.
Talan eloszor be kellene bizonyitani hogy ersz valamit.
Ugyhogy egy no nekem ne mondja meg mit es hogyan.

Buta nyul."

Milyen kurd? Meg milyen karácsony? Meg ki nem dolgozik, csak utazgat? Meg miért is vagy te olyan felsőbbrendű mint férfi, hogy neked egy nő nem mondhatja, hogy mit és hogyan?

Dehogy nem!

A másik, hogy tanulj meg olvasni, én nem azt írtam, hogy biztos tudod mit ünneplünk húsvétkor, hanem azt, hogy biztos tudod, hogy mit SZIMBOLIZÁL (jelképez magyarul) az, hogy a férfiak meglocsolják ilyenkor a lányokat.

És még egy kérdés, milyen nick az, hogy dirtyfreebird??

spangola 2013.03.31. 17:45:47

@dirtyfreebird:

"Na ennek fus neki megegyszer kockas fulu nyul.
Ha nem megy gerincre vaglak es nyulgerincet csinalok beloled."

Na, erről beszélek. Látom azokat a gyilkos, sötét gondolatokat a fejedben.

Elég gyorsan váltasz hangnemet. Túl gyorsan.
Amúgy ez az igazi éned, úgyhogy nyugodtan maradhatsz ennél.
Az USÁ-ba azért ne menj, ott jobban elkapna a sorozatgyilkosláz, tudod ott szinte már hagyománya van.

spangola 2013.03.31. 17:46:51

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

bocs, véletlen neked írtam dirtyke helyett.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.31. 17:59:31

@KopaszMercis:

"A szótárák, a szakirodalom, rajtad kívül mindenki más az egész világon..."

Tévedsz. Olvasgass erről szerintem nyelvészeti cikkeket.

Egyébként melyik szótár, szakirodalom állítja azt, amit te?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.31. 18:00:55

@tildy:):

A cikk első mondata "Nem vagyok nyelvész", magyarul ez egy dilettáns véleménye. Sajnos a véleménye téves és ellentmond a magyar nyelvtannak.

dirtyfreebird (törölt) 2013.03.31. 18:11:09

Jaj, spangli.
Sajnos en nem kapok ertesitest, ha uzennek nekem.
Mivel kamu email cimmel regisztraltam, hogy ne legyek lenyomozhato.
Biztos ami biztos.
A mai szolasszabadsagos vilagban jobb felni mint megijedni.

Sajnos igy eleg nehez kovetni a valaszokat, ugyhogy kenytelen leszek mas megoldast kitalalni.

Meg Tildy sem tud megtalalni ha a vallamon akarna kisirni magat, vagy free hug-ra vagyik.

En csak szerepet jatszok itt.
Szinhaz az egesz blog ugyebar.

Drasztikusabb akartam lenni eleinte, de neha elofordulnak ertelmes emberek is itt.
Igy nem gonoszkodom annyira mint terveztem.

Hat, a katymasz az katymasz

A no meg nem mondhatja meg hogy egy ferfi mit tegyen.
Kerhet, es a ferfi megteszi neki ha a no megerdemli. Es ha a pasi szereti, egyebkent is azon van hogy ertelmes keretek kozott jo legyen a szeretett nonek.
Ertlemes keretek kozott!

Azert nem mondhatja meg a no hogy a ferfi mit tegyen mert egy kapcsolatban egy ferfi van.
En meg szemely szerint nem viselem el ha zsarolnak vagy utasitgatnak.
Kerni lehet, ervelni is lehet hogy valami miert nem jo ugy ahogy.
De semmi egyebb, amig a pasi erkolcsosen es esszeruen cselekszik a jovo epitesen.

dirtyfreebird (törölt) 2013.03.31. 18:20:50

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Azután (nem tudom pontosan megmondani, hogy mikor) kezdtek megszólalni olyan túlbuzgó amatőr „nyelvvédő” hangok, amelyek a médiák szó használatát kifogásolták. Talán az volt ennek a mélyén, hogy a sajtó szónak sincs többes száma, vagy talán az az elvakult pedantéria: a latin media szó többes számú, érveltek, tehát nem lehet még egyszer többes számba tenni. Az ilyen okoskodás a forrásnyelv és az átvevő nyelv összezagyválása: a magyar szavak szempontjából teljesen mindegy, hogy az átadó nyelvben milyen számú volt. Tehát ha van a magyarban média (és kétségtelenül egyes számú), akkor miért ne lehetne médiák is? Ugyanezt elmondta Nádasdy Ádám is. Hozott párhuzamokat is: a fólia, trófea szavak is többes számúak voltak a forrásnyelvben, mégis vidáman használjuk őket a magyarban egyes számúként, és habozás nélkül többes számba is tudjuk őket tenni, nincs ezzel semmi baj. Meg még más párhuzamos érveket is felhozhatnánk. (Akár a magyar média szó hosszú é-jébe is beleköthetnénk, a latin szóban rövid e van.) Hiába minden, a médiák sokak számára még ma is megbélyegzett, stigmatizált változat, pedig nincs vele semmi baj.

Vita lezarva.

www.nyest.hu/hirek/medium-media-mediumok-mediak

Éppen a média szóval kapcsolatos zűrök miatt jelent meg az 1990-es években a médium szó a magyarban a 'sajtótermék, tömegkommunikációs eszköz' értelemben. Tamás Gáspár Miklós csak ezt a változatot találta „helyesnek”, nyelvvédő dühében még ezt a sületlenséget is leírta:

Tehát a helyes többesszám: médiák, a helyes egyesszám: médium. A média kollektív egyes számú főnév magyarul nem létezik, kérem a műveletlen kartársakat, ne javítsák magyartalanra a kézirataimat, ha már anyanyelvünkhöz nincs fülük.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.31. 18:28:15

@dirtyfreebird:

"mikor) kezdtek megszólalni olyan túlbuzgó amatőr „nyelvvédő” hangok, amelyek a médiák szó használatát kifogásoltá"

Nem nyelvvédők találták ezt ki. A nyelvvédő nyelvészek sem tartják helytelenek a "médiák" szót. Ebben egyetértés van a két egyébként "ellenséges" magyar nyelvészeti irányzat között.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.31. 18:30:26

@dirtyfreebird:

TGM sem ért hozzá, ő meg átesett a ló másik oldalára. természetesen a "média" szót nem helytelen gyüjtőnévként használni. Sokan így használják- Ez ugyanúgy nem helytelen, mint a "médiák" szó.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.03.31. 20:10:18

@dirtyfreebird: na latod, ezert sem fogok a valladon sirni:D
Igaza van spangolanak, nem kezeled egyenranguan a noket.

"Azert nem mondhatja meg a no hogy a ferfi mit tegyen mert egy kapcsolatban egy ferfi van." Mert csak a ferfi mondhatja meg mi legyen? Az mar reg rossz. Ilyen kapcsolatbol azt hiszem nagyon gyorsan lepnek.
Ha konszenzus van, az mas.

Amugy sokan nem viselik az utasitgatast, de van amikor muszaj. En eleinte kertem, de kesobb mar parancsoltam a "tesonak" itt. Nem tanult a szep szobol, mintha egy hotelben elt volna.
En meg ezt nehezen viselem. Bar ugy nez ki, ki lesz fizetve resze, es vegre koltozik.

spangola 2013.03.31. 20:10:39

@dirtyfreebird:

dirtyke!

Képzeld, én meg nem is nézem azt az e-mail címem, amin be vagyok regizve, mert azóta már nem használom, és mégis tudom követni a válaszokat, tudod, sárgával kiszíneződik a nicked.

Sőt, adok egy újabb tanácsot mint nő, neked az alfahímnek:
nyomd be, hogy Ctrl + F, írd be a neved, és nyomogasd az Entert.
De mondok jobbat, hogy tudd Tildy összes kommentjét követni, az ő nevét írd be a sajátodé helyett, és csak nyomjad azt az entert, de vigyáz, nehogy ínhüvelygyulladás legyen aztán a vége!

Nem várok sok locsolót, utálom ezt a hagyományt, és olyan nő vagyok, akit te amúgy is messziről elkerülnél, tudod, én parancsolgatok, utasítgatok a férfiaknak, sőt, még kiabálok is, ha rosszul viselkednek, és képzeld, nem érzem magam alsóbb rendűnek egy férfinél sem csak azért, mert nő vagyok.

Én már csak ilyen szabad szellemben nevelkedtem, ahol a férfi és a nő egyenrangú, én ezt láttam otthon.

Amúgy sokáig katonanő akartam lenni, imádtam volna a rangban alattam lévő férfiaknak utasításokat kiadni, hihi.

KopaszMercis 2013.03.31. 20:47:21

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Figyi, tényleg olvassál utána és meglátod, hidd el érdekes élmény lesz neked, hogy valaminek utánanézel, nem pedig, úgy mint Csak Norisz "eldöntöd, hogy mennyi az idő"

Tehát akkor hogy el ne feledjük a remek analógiát, és jó tanulást kívánva:

Médium - egyesszám
Média - többesszám
Médiák - focistákokakok

KopaszMercis 2013.03.31. 21:02:28

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

De helyes vagy... innen eredhet a médiák-os "tájszólásod"...
Tök rosszul írtad le véletlenül, hogy "igazad van"... azt írtad helyette, hogy "Ostoba vagy"... most már világos..

Tehát, hogy el ne feledd holnap se:

Médium - egyesszám
Média - többesszám
Médiák - focistákokakok

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.03.31. 21:16:59

@KopaszMercis:

Az, hogy valamihez nem értesz, nem szégyen. De az, hogy ragaszkodsz egy butasághoz, az ostobaság.

dirtyfreebird (törölt) 2013.03.31. 22:26:51

@KopaszMercis:
Igen, tipikus kopasz mercis vagy.
A bolgarnak van igaza.
Tenyleg!
Bolgar vagy bulgar?
@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Te:
@spangola:
meg te
@tildy:):
felremagyarazod amit irtam.
Pontosan egyenrangusagrol beszeltem.

(De egyebkent nem vagyok hajlando metroszexualis ferfi lenni aki lakkoza a kormet meg szedi a szemoldoket.)

Arrol beszeltem hogy egy no ne utasitgasson egy ferfit.
Azt ugy hivjak ugyanis hogy papucs.

Bar ha neked parod van, akkor gondolom az a papucs parja.
Hi-hi-hi.

Nyilvan a ferfi sem utasitgathatja a not. O is csak ker nyilvan.
De ha valamelyik no csak egy nehezek, aki csak visszahuzza a ferfit akkor az nem egyenrangu egy kapcsolatban.
Ugyanis mindenkinek hozza kell tenni a maga reszet a dologhoz.

Es ha nettan valaki annak ellenere mert egy ferfi tud fozni ugy gondolna hogy nem a no dolga a fozes, az nagyon el van tajolva a nemi szerepekkel kapcsolatban.
a no attol no hogy akarjan gyereket, tudjon fozni a gyerekenek es allja meg a helyet az anyasagban.
Ezekhez a dolgokhoz kerhet es kap is segitseget, de ha nem kepes ra akkor nem no.
Es sajnalom ha Tildyvel szovodo romancunk emiat hullamvolgybe kerul de ez az igazsag.
Egy no tamogassa a ferjet lelkileg egy kapcsolatban.
Ugyanis a ferfi nem azert van hogy eltartsa not es biztositsa a felteteleit az o kis hobbiajainak.

Ezt valoszinuleg eleg nehez nektek megerteni ha direkt nem akarjatok bar nagyon melyen elrejte valoszinuleg eleg inteligensek vagytok.
Szoval a lenyeg, eleg meszemeno kovetkezteteseket vontok le egy blogba irodott hozaszolas alapjan.

dirtyfreebird (törölt) 2013.03.31. 22:36:35

@tildy:):
Mi lett a McDonaldsos doboz ugy vege?
Te lokot liba.....
Nem vagy semmi.
De teljesen jogos.
Undorito ami itt folyik autobol kidobalt szemet ugyben.
Eletemben nem dobtam el meg szemetett.
Na jo, almacsutkat meg bananhejat igen.
Mondjuk azt sem az ut kozepen hanem ahol lebomlik.

dirtyfreebird (törölt) 2013.03.31. 22:40:49

@spangola:
Nyusziful, erdekes az Ctrl meg F billentyus megoldas, koszi, de nem hiszem hogy naslam jol mukodne mert egyaltalan nem listazza az osszes hozzaszolasat annak akit beirok.
Firefox.
Szoval pasz.

Azert egyszerubba dolog ha jon ertesites hogy valaszoltak neked.
Mint allandoan visszanezegetni hogy tortent e valami.
Tudod hogy miert feher a nyuszi farok alja?

kirándulóutak · http://kiranduloutak.blogspot.hu/ 2013.03.31. 22:49:19

Berlinben tényleg lenyűgöző, hogy milyen hatalmasak a terek a parkok és milyen szélesek az utak. Először teljesen olyan, mintha nem is Európába csöppenne az ember..

spangola 2013.03.31. 23:32:08

@dirtyfreebird:

"Es ha nettan valaki annak ellenere mert egy ferfi tud fozni ugy gondolna hogy nem a no dolga a fozes, az nagyon el van tajolva a nemi szerepekkel kapcsolatban.
a no attol no hogy akarjan gyereket, tudjon fozni a gyerekenek es allja meg a helyet az anyasagban.
Ezekhez a dolgokhoz kerhet es kap is segitseget, de ha nem kepes ra akkor nem no.
Es sajnalom ha Tildyvel szovodo romancunk emiat hullamvolgybe kerul de ez az igazsag.
Egy no tamogassa a ferjet lelkileg egy kapcsolatban.
Ugyanis a ferfi nem azert van hogy eltartsa not es biztositsa a felteteleit az o kis hobbiajainak."

Érdekes. Azt hiszem Tildyvel való kezdődő románcodnak most véget is vetettél. Már, ha kezdődött valami.

Egy nő attól nő szerinted, hogy mos, főz, takarít, és még akarjon is gyereket? Ja, és még dolgozzon is persze napi 8 órában, hogy fedezni tudja a saját hobbijait, mint például... mi is?
Ezt kifejtenéd? Fodrász, körmös, ruha, vagy mi??

Azt miért nem írtad oda, mindezek mellé még ne hízzon el terhessége alatt, de ha igen, szülés után 2 hónappal már legyen újra 50 kg, és persze legyen kívánatos, még akkor is, amikor főz, és persze gyermeknevelés és a napi munka és otthoni robot után még kívánja is a szexet, és legyen ott is bomba formában???

Felháborító, amit írtál.
Hímsoviniszta vagy a javából.

Egyébként érdekes, hogy régen meg azon voltak felháborodva a férfiak, hogy a nők miért akarnak dolgozni, miért nem maradnak otthon asszonynak, nőnek, és feministának, sőt egyenesen nem tartották nőnek azt a nőt, aki a szoknyát nadrágra cserélte, vagy aki az adott korban elment dolgozni.

Én még nem akarok gyereket, főzök, mosok, takarítok, fodrász, körmös nincs, szerencsére olyan a hajam és körmöm, ami amúgy hosszú, hogy nincs rá szükségem,
de azért ruhát vásárolok magamnak, betudhatjuk ezt hobbinak. Ja, és veszek tusfürdőt is, nem mosószappannal mosom a testem.

De mivel gyereket nem akarok, nyilván nem vagyok nő.

Ha 5 múlva majd akarok, akkor nő leszek végre?
Vagy attól, hogy még 5 éve akartam, de nem lehetett, attól nőnek számítottam abban a pár évben, amikor akartam?
Vagy ettől nőnek számítok még most is, mert volt idő, amikor egyáltalán akartam?

Jaj, hagyjuk már ezt.
A nőnek nem kuss a neve, és miért ne utasítgathatna egy férfit, ha az két nap után sem hajlandó mondjuk körtét cserélni a lámpában? És már százszor meg lett rá kérve? Akkor az a férfi már egyből papucs?

Az én tapasztalatom szerint azok az IGAZI FÉRFIAK, akik nem rettennek meg a határozott nőktől, akik nem félnek tőlük,
és akik nem rettegnek attól, hogy őket a haverok lepapucsozzák.
Sosem láttam igazi férfinak azokat a férfiakat, akiknek az a mániájuk, hogy ha egy nő hozzájuk szól, akkor ők már egyből papucsok.

Amelyik férfi mániásan fél a papucs szótól, azzal mind valami gond van.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.03.31. 23:51:36

@dirtyfreebird: hala egnek vagy sem, semmi. Beszeltunk a portassal , aki elvileg kameran lathatta a dolgot, azt mondta szol a safer neighbourhoodos embernek, akivel majd beszelnunk kell. Vegul nem kerestek. Az autot egyszer meg talan lattuk, de a kovetkezo ilyen esetben max majd az email megy a councilhoz fenykeppel.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.03.31. 23:58:57

@dirtyfreebird:

"Es ha nettan valaki annak ellenere mert egy ferfi tud fozni ugy gondolna hogy nem a no dolga a fozes, az nagyon el van tajolva a nemi szerepekkel kapcsolatban."

En nem igy gondolom. Annak a dolga a fozes, aki epp fozni akar, vagy akinek jobban megy.
Nalunk felvaltva megy, de ha egy ferfi azt mondana, a no dolga a fozes vagy ez vagy az noi munka, az nagyon konnyen ajton kivul talalna nalam magat. Vagy ha valaki kivenne a kezembol a furot, amikor epp a fuggonykarnist rakom fel?! :D No way.

" a no attol no hogy akarjan gyereket, tudjon fozni a gyerekenek es allja meg a helyet az anyasagban."
Sok ferfi azt hiszi, hogy a no attol no, hogy csak ezt akarja.
En nem vagyom mindenaron gyerekre. PErsze, nem lenne rossz, de nem az eletem egyetlen celja. Peldaul nem tudnek 3 evet itthon lenni vele, veluk, egyszeruen nem is vagyom ra.

"Ezekhez a dolgokhoz kerhet es kap is segitseget, de ha nem kepes ra akkor nem no."
Vallalom:) Nevezz akar feministanak is ( most mar erted miert irtam a kuloncot?)
Aki be akar zarni a noi szerepekbe, azt nehezen viselem. Es nem is hagyom.

"Egy no tamogassa a ferjet lelkileg egy kapcsolatban."
Es viszont, egy ferfi is tamogassa a not lelkileg. :)

" Ugyanis a ferfi nem azert van hogy eltartsa not es biztositsa a felteteleit az o kis hobbiajainak."
Pontosan igy latom en is.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.04.01. 00:01:46

Na jol szetoffoltuk itt a topikot, pedig Berlint szerintem tenyleg latni kell egyszer az eletben :)

KopaszMercis 2013.04.01. 00:32:24

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Ha megfogadnád a saját tanácsodat, akkor megtanulhatnál helyesen magyarul... nyugi még nem késő, és hogy nehogy azt mond, hogy nem segítettem, és el ne feledd:

Médium - egyesszám
Média - többesszám
Médiák - focistákokakok

KopaszMercis 2013.04.01. 00:34:06

@dirtyfreebird:
Köszönöm, se kopasz nem vagyok se mercim nincsen, de nem baj, a többit mind eltaláltad...

Te miért félsz a nőktől? Olyan vagy, mint a homokniggerek... azok is bebugyolálják őket, és elnyomják őket, mert fosnak, hogy kiderül, hogy több az eszük és ügyesebbek. Gyanítom te is ezért....

kék madár 2013.04.01. 01:18:16

@tildy:): mindig befizettem minden adot. Es tehetetlenul neztem ahogy koztisztviselok lefizettetik magukat az orrom elott, az en baberjaimmal ekeskednek, en meg tonkremegyek, mert vagyok hajlando belemenni a korrupcios jatekukba. Ha valaki nem trukkozott az en voltam. De sertegess csak nyugodtan. Micsoda baromsag, hogy meg mindig fizessek, fizettem eleget, es soha egy fillert se fogok latni belole, nem is erdekel

kék madár 2013.04.01. 01:20:17

@tildy:): btw ha mindig az egyenes utat kovetnenk, meg nem masztunk volna le a farol

spangola 2013.04.01. 02:46:59

@KopaszMercis:

"te miért félsz a nőktől?"

Köszi, örülök, hogy nem csak én vettem észre.
Azért fél, mert dirtyke nem igazi férfi. Szerinte metroszexuális mindenki, aki nem hímsoviniszta.

dirtyfreebird (törölt) 2013.04.01. 03:08:26

@KopaszMercis:
Minden bizonnyal azért mert felek a nőktől.
A farkam is kicsi, impotens is vagyok. A halott nagymamát is a karosszékben orzom 10 éve.
Természetesen egy motelt is üzemeltetek.
A nerci egyébként jó, a kopaszság meg némelyeknek meg jól is áll.
Lásd Kojek.
A muszlimok a vallas miat csinaljak. Mert sotet vallasi fanatikusok.

@tildy:):
Szóval@spangola: annyiban maradt az úgy. Nem lett igazan folytatása.

dirtyfreebird (törölt) 2013.04.01. 03:16:19

@spangola:
Ebbe ne menjunk bel nyulam bulam mert te olyan dolgokat is a szamba adsz amiket nem is mondta,
Irasban nagyon sok mindent felre lehet magyarazni, igy ennek a szamlajara irom a feminista amokfutasodat.
Nem volt szo se mosasrol se masrol.
Csak par alap dologrol.
Megiscsak rohej ha egy no nem tudd fozni, nem?
En mar talalkoztam olyan novel aki nem hogy 5 ev mulva hanem soha nem akart gyereket.
Ha valaki 5 ev mulva akar gyereket azzal nincs problema, de ha soha azzal mar annal inkabb.
De hagyjuk is ezt.
The fact is I am not as bad as you want to think.

Szoval, miert feher a nyuszik farka alul?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.01. 08:46:16

@dirtyfreebird:

Magyarul mind a kettő előfordul, de a "bolgár" az irodalmi alak. Bolgárul meg egyik se, se "bolgár", se "bulgár".

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.01. 08:47:07

@KopaszMercis:

Ez az április elsejei vicced? Akkor kösz, jó vicc valóban.

KopaszMercis 2013.04.01. 09:48:27

@dirtyfreebird:
Szóval te nem azért félsz, mert vallási fanatikus vagy? Csak ugyanannyira bárgyú fasz vagy, mint a homokniggerek?

KopaszMercis 2013.04.01. 09:50:36

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Te olyan vagy, mint az esőember... csak a fogpiszkálós cucc nélkül...

Nézd, nem szégyen én is használtam már rosszul (igaz nem konzekvensen, mint te) utánajártam és azóta igyekszem helyesen használni...

Tehát az egyszerűsített megfejtés (ha esetleg eddig elkerülte volna a figyelmed)

Médium - egyesszám
Média - többesszám
Médiák - focistákokakok

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.04.01. 10:20:49

@KopaszMercis:

Hiába ismételgeted, attól még nem lesz igaz. S most már vicces sem vagy, csak szimplán unalmas.

KopaszMercis 2013.04.01. 10:30:22

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Látod fején találtad a szöget, csak megint csavarosan fogalmaztál! Valóban nem attól igaz, hogy ismételgetem... ha attól igaz lehetne, neked is igazad lenne...

Attól igaz, mert úgy van, hogy:

Médium - egyesszám
Média - többesszám
Médiák - focistákokakok

dirtyfreebird (törölt) 2013.04.01. 13:26:39

@KopaszMercis:
En nem hunyaszkodok meg, ennyi.
Nekem itt ne jopofiz a csajoknak.
Majd mikor a hazad visszi el a no mert azt hitted bizhatsz benne majd maskeppen all a szad.
Lattam mar egy parszor a kornyezetemben.
En ennel okosabb vagyok es leszek.
Te az a fajta vagy gondolom akivel nindent megcsinalhatnak.
A szomszeddal csinalja amit veled nem de te gondolom megbocsatasz.
Te tesztoszteron hianyos, te.

spangola 2013.04.01. 14:19:40

@dirtyfreebird:

"Minden bizonnyal azért mert felek a nőktől.
A farkam is kicsi, impotens is vagyok. A halott nagymamát is a karosszékben orzom 10 éve."
"...igy ennek a szamlajara irom a feminista amokfutasodat."

Na, elérted, sikerült megnevettetned dirtyke.

Feminista ámokfutó vagyok? Oké, vállalom. :)

Egyben igazad van, tényleg gáz, ha a nő nem tud főzni, annyira azért nem vagyok feminista, mert mint írtam, én abszolut vállalom a női szerepet, és képzeld szeretem is a házimunkát, mivel tisztaságmániás vagyok,
és mivel nagyon rossz a természetem, két dolog van, amivel aspirálhatok a férfiaknál, az egyik az, hogy nagyon jól főzök.
És utálom az álszerénységet, tehát nem is leszek az.

És nem tudom, miért fehér a nyuszi farka alul.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.04.01. 15:22:46

@kék madár: nem sertegettelek, ha magadra vetted , nem az en hibam. De ne haragudj, nem fogom partolni a csalast, a tulmaradast ( te is illegalban nyomtad, vagy en ertem rosszul? ) , es egyeb szabalyelleneseget, meg akkor sem, ha a szabaly sz.r. Ha pedig "vetkezem" akarmi modon a szabaly ellen, nem hisztizek, ha megbuntetnek.

Es irtam, egyszeru modon megoldhato, hogy tiszta legyen az ember keze, hogy torvenyesen jarjon el. Nekem pont a kiskapuzasbol lett elegem otthon. Ugy akartam eljonni, meg csak bele se tudjanak kotni semmibe, ha allampolgarsagot igenylek. Nem veletlen nem USA lett nalam a vegcel, igaz mondjuk oda nem is vagyom.

@dirtyfreebird: "Majd mikor a hazad visszi el a no mert azt hitted bizhatsz benne majd maskeppen all a szad"
En meg azt lattam mar parszor, hogy a pasi lelepett az asszony penzevel. Eppen ezert, ha kolcson is adok , vagy epp olyan helyzet van, hogy valakit eltartok, az szamon van tartva, es abban az esetben, ha valaki at akarna baszni, akkor azt nagyon megbanhatja. Nagyon segitokesz vagyok, de ne probaljanak meg felhuzni....

A fozesrol meg, tudok fozni, es ha nem kenyszeritenek ra, akkor sokszor szoktam is. Ha noi szerepbe kenyszerito elvaras viszont, akkor viszont adios dolores.

dirtyfreebird (törölt) 2013.04.01. 16:51:38

@spangola:
"És nem tudom, miért fehér a nyuszi farka alul."

Csak erdekesegkeppen. Mert amikor futnak, menekulnek valami elol, akkor a hatul levo azt a fel, felvillano feherseget koveti.
Az ozeknel is ez van.

Egyebkent honnan van a nyulad?

Szarits a nyuladnak kenyeret kockara vagva. Azt szeretik.
Meg az akacfa levelet is megszaritva.

Husveti nyulak.
Kerdezik a kisgyereket. Hol van a nyuszid?
Nem tudom.
Elveszet a nagymamanal.
Az agyam eldobom.
index.hu/video/2013/04/01/husvet/

Ha nyulad rosszul viselkedik fuggeszd ki a falra a kovetkezo cikket.
www.origo.hu/tafelspicc/alapanyag/20130329-a-husveti-nyulakat-megeszik-ugye-nyulfogyasztas-es-tenyesztes-itthon-tippek.html

Nyulgerincrol:
Az otthoni elkészítésnél egy dologra kell nagyon vigyázni, ez pedig a nyúlgerinc: "Ez a nyúl legértékesebb és legérzékenyebb része, nagyon könnyű kiszárítani. Mi úgy találtuk, hogy már az is elég neki, ha éppen csak kifehéredik, és kész is van, lehet fogyasztani. Ebben a fázisban még szaftos, omlós marad."

@tildy:):
Korrekt.
En egyszer szeretem volna egy Vasarnapi ebedet szulinapomra.
De hat megkaptam hogy az tul maceras.
Hat mondom jovan akko.

Mondjuk en is lattam mar egy szimpatikus not akitol elszedte a gyerekeket a ferje. Es a holgy fizetett gyerektartast.

En nem jottem ra mivel erdemelte ki a dolgot, mert jelet nem lattam rajta.
Igaz hogy egy darabig dolgozott a no az USA-ban.
A pasi meg Magyarorszagon a gyerekekkel.
De a penzt hazakuldte mint egy ferfi.
De utanna nem latott belole tobbet.
A pasi meg kozben mar az uj asszonnyal is volt talan.
Persze lehet hogy nem tudok mindent.
A pasival nem beszeltem.

KopaszMercis 2013.04.01. 17:00:38

@dirtyfreebird:
Nekem hogy vinne el a hazamat a csajom, amikor milliardos... rajzolj mar nekem errol egy kepet :)
En amugy alapvetoen gyanakvo vagyok es mizantrop, igy velem ilyen nem fordulhat elo, en senkinek nem hiszem el azt sem amit kerdez...

De ez nem annak a fuggvenye, hogy valaki no-e vagy ferfi... akinek van szuletesi bizonyitvanya, annak okiratba van foglalva a bunossege. Te felsz a noktol. A kerdes, hogy miert...

dirtyfreebird (törölt) 2013.04.01. 17:55:07

@KopaszMercis:
Biztos azert milliardos mert mar elvette az elozo ferjektol. (-:
Csak vigyazz.

Nos, azert felek mert harapnak.

KopaszMercis 2013.04.01. 20:01:16

@dirtyfreebird:
Ok, na ez egy korrekt hozzáállás... valóban harapnak, de nem a nők. Az emberek, a nők nem jobban mint a pasik.

Szerintem.

És így már amúgy látod lehet párbeszédet folytatni.. tehát nem azért félsz a nőktől, mert vallási fanatikus vagy, és nem azért mert fogyatékos, hanem azért mert "harapnak"... ez egy teljesen racionális és nomrális álláspont. Én is félnék, ha engem is megharaptak volna. Tiszta sor. Sokkal egyszerűbb tisztességesen beismerni, hogy a másik igazat mond, nem letagadni, csakazértis, és már lehet is beszélgetni. Szal én nem félnék különösen a nőktől, mert az emberek ilyenek. Nem a nők. Az emberek...

Én pedig 16 éves kora óta ismerem a kishölgyet... kétlem, hogy előző pasijától van ;)

KopaszMercis 2013.04.01. 20:08:10

@dirtyfreebird:
Amúgy félreértés ne essék leszarom mije van, itt egyszerűen annyiról van szó, hogy nem fosok, hogy a pénzem miatt szeret :)

spangola 2013.04.01. 21:19:27

@dirtyfreebird:

Nézd, én állatimádó és állattartó vagyok, ezért nekem ne linkelj be nyúlhússal készült receptötleteket.

Tenyésztőtől van, vidékről, boltban nem vennék, csak ha nagyon megsajnálnám. Ki tudja, honnan van...

Azért mert egyszer átcseszett egy nő, nem kell az összes nőt gyűlölnöd, ez tök hülyeség.
Sok nőt is átcseszett már sok férfi, tehát, ne sajnáld magad annyira.

Vannak rendes nők, de hát vannak férfiak, akik a rosszlányokra buknak, mint ahogy vannak nők, akik meg a rosszfiúkra.

Én mindig a jófiúkra buktam, úgyhogy engem sok negatív meglepetés vagy csalódás nem ért az életben.
Én nem utálom és nem is félek a férfiaktól, sőt meg is bízom a férfiakban, persze azért nyitva tartom a szemem, fülem az ésszerű kereteken belül. Ennyi.

dirtyfreebird (törölt) 2013.04.01. 23:04:42

@spangola:
Attol hogy valaki szereti az allatokat meg nezegethet recepteket.
Jelen esetben, ha nem latszott ki a szovegkornyezetbol, ez viccnek volt szanva.
Hogy a nyulad jol viselkedjen .

Kutyat, macskat, patkanyt, egeret, bekat nem eszek.
Loval semmi bajom.
Nyul is az asztalra keulhet.
Nekem voltak nyulaim, de eladasra tartottam oket.
Amig ram nem doglott vagy 30.
Nagyon erzekeny allat a betegsegekre.
Na ott fejeztem be a nyultartast.

Gerinces allatot nem igazan tudok olni.
Szoval jo hogy van hentes.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.04.01. 23:32:04

@dirtyfreebird: Parom szereti a kokuszgolyot, szerinted mit kapott ma, mikor hazaert?
:-)

Sutok - fozok en, ha nem kenyszer. Mondjuk ezt csak daralni, gyurni kellett:D

dirtyfreebird (törölt) 2013.04.02. 14:11:00

@tildy:):
Kellemes meglepetés volt akkor neki.
Azért ne kapasd el (-:
Főzőn magának ha nem akar éhen halni irgum-burgum. (-:
En ugyan nem kényszerítek senkit semmire.
Sot, mar várni sem varok semmit és senkit az élettől.
A halalt maximum.

E van kerem.

noirp 2013.04.02. 15:08:10

A poszt-tolónak sok sikert! Hajrá! Öröm volt olvasni.
Berlinről már más is írta, hogy nem szép, nem szép, viszont érdekes hely és, igen, "a kultúra a levegőben"

Remélem, lassan tényleg elmúlik a tél odaát is :)
(kis off: Zene: hát Berlinről nekem bizony a "Berlin School" jut eszembe, szintetizátorzene igen magas nívón, lassan 50 éve, jó is az)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.04.05. 00:28:53

@dirtyfreebird: Szinte mindig meleg vacsoraval var, ennyi a legkevesebb , hogy kokuszgolyot gyartsak.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.04.07. 09:53:44

@dirtyfreebird: teknoc ur epp hetvegi lustizasat tolti itt mellettem.

BaluAmRuhr 2013.04.19. 17:19:39

Berlin, Berlin, Berlin... Imádni való város. Még ha nem is biztos hogy szívesen laknék ott... Öööö...De, még is:)
Csak végigfutattam az emlékeimet róla. Parkok, sokszínüség, kultúra. Müvészet.
Berlinben találkozik nyugat és kelet-európa. Berlin tényleg az a város amit nyugodt szívvel ajánlanék, ha megkérdeznéd hova költözzek németországban.

Jó volt a poszt is. Csak kihagytad a bringásokat:) Még egy város van Európa nyugati felén ahol ennyire sok bringás van: Budapest.

Kritika!!!!
"Néhol egy-egy darabon meghagyták a falat emlékül, és a legnagyobb fal-darab az "East side gallery" nevet kapta," - Tedd már hozzá hogy épp a napokban bontották le, hogy építsenek egy irodaházat a helyén. :) És a szexi-de-szegény Polgármester nagyon is bologatott hozzá. Ez azt is cáfolja, hogy a német politikusok a népért dolgoznak. Muhahhha...:) Nem!
És az az ezer-párszáz EUR (átszámolva sok sok Forint) itt a megélhetéshez igen kevés.

Árnyoldal: Azt sem írtad meg, hogy azért Berllinnek van egy komoly, risztó másik arca is. A várost majd szétfeszíti a bevándorló vs. német konfliktus. Neukölln nem egy vidám lakópark! És az Alexanderplatz is hangos mostanában a meggyilkolt fiu esete miatt.
Ilyenek azonban máshol is vannak (siehe Bp.). Nem német-ikum.

Hát kívánok neked szép napokat Berllinben. ès örülnék már egy posztnak a Ruhr-vidékröl is!!! :)

b.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása