oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. január 14. 06:57,  Prága, az élhető város 112 komment

2013. január 14. 06:57 Határátkelő

Prága, az élhető város

Érdekes, hogy a Budapesthez viszonylag közeli városokból (például Bécs, és esetünkben Prága) viszonylag kevés írás érkezik, holott rengeteg előnyük van, például a hasonló környezet és könnyen megközelíthetők. Ezért is örültem Zsófi írásának.

Prága 2.jpg

„Tíz hónapja élek Prágában. Nem „menekültként" érkeztem ide: korábban fél évet éltem Londonban, és miután hazamentem befejezni az egyetemet, el is terveztem, hogy fogok még külföldön élni egy ideig itt-ott.

Csehország viszont soha nem jutott volna eszembe, ha egy rövid nyaralás során nem találkoztam volna a barátommal, akihez fél év ingázás után végül kiköltöztem. Mivel itt mindketten külföldiek vagyunk, így igazi bevándorló szemmel tudósíthatok a tapasztalatainkról.

A hosszú távra külföldre költözés, a barátok elkerülhetetlen elsodródása és elvesztése és az ezzel párhuzamos újra beilleszkedés főleg lelkileg nagyon nehéz folyamat, de erről nemrég közöltetek egy szuper írást. Csak ez az oka, hogy én nem írok róla bővebben.

Otthonos érzés

Prága egy nagyon kellemes, élhető város. Budapest után nem is tűnik igazán idegennek, az épületek, utcák hangulata, a folyó, a vár és katedrális a hegyen nagyon otthonos atmoszférát teremtenek.

Bár a budapesti hihetetlenül gazdag és izgalmas kulturális élet, a romkocsmák hangulata és a belterjesség, a barátokkal és haverokkal random összefutás és a mindenhol ismerős arcok nagyon hiányoznak, azért Prágában sem könnyű unatkozni.

Art mozik, kávézók, kézműves söröket kínáló "kocsmák", design- és termelői piacok, kiállítások, filmklubok és különböző fesztiválok közül bőséggel lehet válogatni minden héten. A rengeteg itt élő külföldinek köszönhetően sok angol nyelvű programot is könnyű találni, és több angol nyelvű internetes portál is segít a tájékozódásban.

Begubózó csehek

A cseh mentalitás, legalábbis számomra, sok tekintetben hasonlít a magyarhoz. Az emberek kissé zárkózottak, a saját problémáikkal vannak elfoglalva. Nekem is feltűnt, más itt élő külföldiektől is sokszor hallottam, és az éppen zajló választásokon való részvételi arányokból is szembetűnő, hogy a csehek nem politizálnak.

Ennek a begubózásnak vannak jó és rossz oldalai is, utóbbi például az alacsony civil és közösségi aktivitás. Csak egy példa: ősszel az ablakunk alatt ment el a Critical Mass felvonulás, ami a Pesten megszokott tömeghez képest egy viccnek tűnt, párszázan lehettek.

Bringások amúgy készüljenek fel rá, hogy Prágát nem nekik találták ki, a kevés bicikliút, ami van, szinte mind az autók között visz, a belvárosban pedig mindenhol macskakő és ahhoz hasonló díszburkolat van. Az autósok cserébe elég agresszívan vezetnek, és rengetegen vannak. Én emiatt otthon is hagytam a bringámat, ami nehéz döntés volt, helyette tavasztól őszig rollerrel jártam itt.

Nem elhanyagolható információ viszont, hogy a prágai tömegközlekedés hihetetlen jó: tiszta, megbízható, a belső zónákban szinte mindenhova 20-30 percen belül el lehet jutni.

Az árakról

Az árak sok tekintetben hasonlóak az otthoniakhoz, talán kicsit olcsóbb is sok minden (sör, kaja, tömegközlekedés). A lakásárak viszont kb. kétszer olyan magasak, mint Budapesten.

A fizetések, ha nem is a duplája az otthoninak, de érezhetően magasabbak. Nekem angoltanári diplomám van, amivel kifejezetten könnyű volt gyorsan állást találni, bár nem anyanyelvűként nemzetközi iskolákban, óvodákban (ahol először próbálkoztam) nem kellettem.

Ahogy látom - mondjuk ez sajnos nem meglepő - a tanárok itt jobban keresnek, mint Magyarországon: havi 18-20.000 koronát (180-200.000 forintot) simán haza lehet vinni kezdő gimnáziumi tanárként.

Nyelviskolában tapasztalataim szerint nehezebb állandó óraszámot kapni kezdetben, inkább cégekhez vagy egyéni tanfolyamokra küldenek, de mivel nem tervezek hosszútávon nyelviskolákban tanítani, és távmunkában még Budapestre is dolgozom kiegészítésképp, egyelőre nem volt szempont az azonnali magas fizetés itt.

A jól fizető belépő szintű állásokhoz amúgy vagy csehül, vagy nemzetközi cégeknél az angolon kívül még egy nyelven (német, francia, szlovák preferált) kell tudni általában - legalább ez is motivál benne, hogy megtanuljak csehül.

Elég az angol, de nem árt a cseh

Mint már említettem, Prágában rengeteg külföldi él, így az angol nyelvtudás a hétköznapokban teljesen elegendő is lehet, ha nincsenek különleges igényeink. Persze néha okoz fennakadásokat, ha nem beszél az ember csehül, már akár olyan kevéssé bonyolult ügyek intézésekor is, mint egy ajánlott küldemény feladása a postán, de ezeket meg lehet szokni.

A bürokrácia persze itt sem hajlandó angolul megszólalni, ha hivatalos intéznivalónk van, érdemes egy helyi ismerőst magunkkal vinni. Sokkal nehezebb viszont, hogy cseh nyelvtudás nélkül a cseh közösség nagyon kevéssé befogadó.

Ez teljesen érthető annak fényében, hogy a legtöbb külföldi csak rövidtávra érkezik, leginkább tanulni vagy világot látni jön és fél-egy év után továbbáll, ráadásul a külföldiek nagy része főleg külföldiekkel barátkozik.

Ha valaki nincs olyan szerencsés helyzetben, hogy egyetemi közegbe, rengeteg hasonló érdeklődésű fiatal közé érkezik Prágába, viszont hosszútávra tervez itt élni és szeretne magának társaságot, azért bizony sok mindent kell tenni.

Ehhez nem elengedhetetlen, de nagyon hasznos, ha beszélünk csehül, vagy legalábbis látják az igyekezetet. Arról nem is beszélve, hogy aki egy szláv nyelvet tud, az a többit is érteni fogja többé-kevésbé, szóval még hasznos is.

A nyelvórák nem kifejezetten drágák, én több nyelviskolában is megfordultam már és kiscsoportban vagy egyénileg általában 80-120 korona (800-1200 forint) között mozog egy óra.

Mit is dolgozunk?

Nem főállásként ugyan, de a mindennapi munkánk mellett a barátommal mi is egy coworking irodát vezetünk - így jutunk vissza a norvégiás poszthoz.

Én már menet közben szálltam be, a barátom az alapítótól vette át még 2010-ben, nem sokkal az indulás után.

Itt amúgy nem annyira ismert még ez a műfaj, egyelőre inkább Amerikában és Nyugat-Európában népszerű igazán, ezért mi nemcsak a saját irodánkat, de magát a coworking jelenségét, szemléletét is próbáljuk terjeszteni.

Prágában a miénk volt az első ilyen kezdeményezés, mostanra kezdenek csak elszaporodni, és egyre több nagy irodaház is nyit "közösségi" irodarészeket nagyon olcsó áron. Sajnos sokaknál egyértelmű cél a kisebb vállalkozások elnyomása is, volt, aki a mi áraink feléért hirdetett hasonló szolgáltatást a közelben...

A miénk egy nagyon családias, barátságos hely a belvárosban, összesen 16 asztalunk és egy tárgyalószobánk van, viszont igyekszünk olyan közösségi élményt biztosítani a tagjainknak, ami a munkájuk szempontjából is hasznukra válik: kapcsolatépítés, közösségi programok, előadások, kedvezmények, stb.

Többek között ez lenne a coworking lényege, ez teszi együtt és nem egymás mellett dolgozássá, de sajnos ezt a közösségi értéket a nagyobb vállalatok által coworking néven indított irodák nem képviselik igazán.

A miénkhez hasonló független irodák együttműködnek egymással, vannak közös programsorozataink, sőt, közös tagjaink is. Ha valakit érdekel bővebben a téma, itt talál róla leírást.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Csehország Prága

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr495016260

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Orvosira megyek - 3. rész 2013.01.14. 16:56:16

D. D. lázasan folytatja a Bécsi Orvosi Egyetemre (Medizinische Universität Wien) történő jelentkezés feltérképezését. Mint azt már korábban megtudhattad, a felvételivel kapcsolatos információkat az alábbi oldalról mazsolázza: http://www.eignungstest...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nigara 2013.01.14. 09:24:52

@think different: azt hittem, nem lesz érdemes ma olvasni a blogot, de ettől lefejeltem a gépet :))))

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.14. 09:25:30

@bpetya75:

"És az sem igaz, hogy az első után könnyebb újabb szláv nyelvet megtanulni? Hasonló szavak, kifejezések?"

NEHEZEBB. Legalábbis ha nem akarod az elsőt elfelejteni. Ugyanis ha 2 hasonló nyelvet tanulsz, az egyik jellemzően elhomályosodik.

bpetya75 2013.01.14. 09:35:11

@think different:

Milyen ügynököd van? Titkos? ;-)

Azt az orosz tanítást/tanulást hagyjuk szerintem (Já tózse tü nyet, háráso tózse tü nyet: na mi ez?)

bpetya75 2013.01.14. 09:44:32

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Nem az a nehéz benne, hogy ne keverd a nyelveket?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.14. 09:45:38

@bpetya75:

Igen, kezdetben ez a gond. Aztán pedig az, hogy elfelejted az első nyelvet.

think different 2013.01.14. 09:52:00

@bpetya75: Nem, olyan aki az általan termelt (audió)vizuális hulladékkal házal ;)

Igen. Ezért tudtam annyit mondani Bulgáriában a pultosnak, hogy "vószem tekílá, bitte!" :D

bpetya75 2013.01.14. 10:09:35

@think different:

Akkor Te egy sztár vagy?! :-D

Öcskös mesélte, hogy a fél év Erasmus vége felé az egyik olasz srác így "mesélt" a cseheknél tett kirándulásról: Prág par me a biszson dandzseresz.

Keppi · http://keppi.blog.hu/ 2013.01.14. 10:31:13

Szerintem több konkrétum itt is elférne: a te fizetéseden kívül a barátodé, aki már régebb óta kint van. Alapvető megélhetési költségek (lakás, bérlet, kaja, pia), mennyi marad megtakarításra? Persze írta, hogy lakásárak duplák, de Pesten is nagy a szórás. Mit láttok magatok körül, a ti fizetésetek több, mint a helyieké? Mekkora a különbség? Kiegyenlítődik idővel? A cseh fiatalok otthon maradnak, vagy elmennek?

Eino81 2013.01.14. 10:31:36

@www.aonang.hu: Egyetértek, de mivel én is Prágában élek, már több mint 2,5 éve, elmondhatom, ha az ember a munkában az angolt és egy másik nyelvet, nem a csehet használja, akkor nehéz még arra is koncentrálni. Én tavaly megpróbáltam, beiratkoztam egy cseh tanfolyamra, csak kicsivel lett több a tudásom. Nem mondom, hogy ne tudnék ezt-azt rendelni, vagy kisebb ügyeket intézni, de a hivatal valóban gáz, nem is beszélve, hogy - és ez most sokszor igaz sajnos - a csehek valahogy nem tudják elmagyarázni, mi van (magyarul: sík hülyék vannak az irodákban sokszor...). Konkrét példával: internetet intéztünk, a főbérlő segített, ő jól beszél angolul is. Volt egy másik szerződésem is annál a szolgáltatónál, azt még nem zártuk le, mert a régi lakókkal így egyeztünk meg. Aztán egy idő után elegem lett, hogy ide és oda is figyeljek, így elhatároztam, megszüntetem a régit. Megszüntettem egyszer. A csehek szokása, hogy felhívnak kb. egy hónap múlva, hogy biztos hogy biztos... Ezt persze csehül, amiből alig értek valamit. Kis idő múlva szól a régi lakótárs, hogy még mindig jönnek számlák, net meg nincs. Irány az iroda. Ja, hogy ők "csak" szüneteltetik a szerződésem ott, nem szüntették még meg. Újra bejelentem, hogy köszönöm szépen, de konyec, finító, kapísi... ne potřebuje už internet tady... Pár hét, újabb hívás, hogy biztos... Újabb idő múlva ellenőrzöm, még mindig nincs lezárva. A végén már egy cseh kollégámat vittem magammal az irodába, hogy tolmácsoljon. Neki is EGY órájába került, hogy megértse, miről is beszélnek. Kiderült, hogy a volt lakótárs vagy valaki más újra megnyittatta a szerződésem, a cég az engedélyem nélkül nyitotta meg, mert bemondás alapján elfogadta a - fene tudja honnan kinyomozott - útlevélszámom alapján (senkinek nem adtam meg, a lakótársnál nem is volt ott a szerződésem) és újra megnyitotta. Itt már betelt a pohár, újra letiltottam, megszüntettem, panaszt tettünk. Újra hívtak, de azt már a kollégám vette fel. Azóta nyugi van. Szóval, érdemes megtanulni csehül, de azért vigyázzunk, mert nem biztos, hogy elég lesz a tudásunk...

lendkívül magas langú embel Lómában 2013.01.14. 10:34:28

"Nem elhanyagolható információ viszont, hogy a prágai tömegközlekedés hihetetlen jó: tiszta, megbízható, a belső zónákban szinte mindenhova 20-30 percen belül el lehet jutni."

Emlékeim szerint a belső zónákban ez gyalog sem kunszt, még szinuszgörbékkel tarkított útvonalon sem. Bár az emlékeim kissé homályosak...:)

@NIKI LAURA:
"A knédli meg a sör nem indok."
Hátránynak sem nevezném...:)

Eino81 2013.01.14. 10:51:34

@Keppi: A lakásárak vagy bérlés tényleg magas (még vidéken is). Pár adat, szobát kapsz Prágában kb. 5-9 ezerért (szorozd fel kb 10-zel, az egyszerűbb), lakás is lehet 9 ezertől, de a 11-12 feletti ár stagnál általában. A kajaárak kb. ugyanazok, de havonta 2 főre elmegy vagy 8-10 ezer, a cég ad kajacsekket, ami napi 70 korona, havonta így is szép majd 13-14 ezer forintnyi utalványhoz jutni, ehhez adnak még 300 korona flexipasst is, az jó a fogásznál vagy moziban. Sok magyar termék elérhető, van magyar termékek boltja is (nincs túrórudi), de néha azt érezzük, hogy bizonyos dolgokat csak otthonról tudunk beszerezni... A mi fizetésünk, hmm... sose kérdeztem meg helybelieket, de vagy kicsivel magasabb csak, vagy azonos. Na jó, de én pl. nyelvpótlékot és bónuszt kapok, így nehéz viszonyítani. Azért az elmondható, hogy egy fizetésből ketten simán megéltünk. A tömegközlekedés olcsó és jó. A bérlet 550 korona, hasonlítsátok össze a pestivel... vagy most már bármelyik vidéki magyar városéval. A mindennapokban meg valahogy nem érezzük a politikát. Jó, most van az elnökválasztás, de ennyi, az is csendes. (Bár a legutóbbi önkorm. választásokon 2 pártpólót sikerült beszereznem az utcán :) )

Etilcsoport 2013.01.14. 11:25:48

A poszt eleg feluletes, Pragarol meg a csehekrol csak ennyit irni, hogy hasonloak...

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Ott a pont.

@NIKI LAURA:
"Exszoci-exszoci,nincs jövőkép"
Voltal mar Pragaban, hogy ilyen okos vagy? Az EU atlag GDP 80%-an allnak, mi 55-60%-on. A kulonbseg itt igenis erezheto fizetesben, vasarloeroben, mentalitasban. Nekem pont azt jelenti Csehorszag, ahol akar mi is tarthatnank, ha nem teszik tonkre a gazdasagot es a kozallapotokat a politikusaink az elmult 23 evben.

Par pelda:
- Morog a cseh fonokom, hogy az a hatalmas korrupcio, ami itt van, most is elkaptak valakit. Mondom erre: oke, de bortonbe kerul az illeto? A valasza: hat persze! Na ez a kulonbseg... Csehorszag nem kovetkezmenyek nelkuli orszag, mint Magyarorszag.

- A fizetesem cirka 72%-a marad nalam. Adobevallast nem kell csinalnom. (Ha csak berbol van jovedelmed es nincs adovisszaigenylesed). Egy pragai haviberlet ara 550 korona (6300 Ft), eves autopalyamatrica ara 1500 korona. Es meg sorolhatnam...

"Érdekes,hogy a magyarok egy angliai mosogatós poszthoz sokkal jobban kötödnek"
Es ez most jo dolog?...

hogyne,persze,igazad van! 2013.01.14. 11:35:49

Praga xar.Voltam ott.Soha tobbet.

Eino81 2013.01.14. 11:45:26

@NIKI LAURA: Hát én se hittem annak idején, hogy itt fogok dolgozni, de a jelenlegi helyzetben nem nagyon vágyom vissza Pestre. Hogy állandóan azon morogjak, mennyi adót visz el az állam és nem kapok érte semmit, hogy már megint milyen újabb dologgal húzzák le a zsebem. Itt valóban érzem, hogy amiért megdolgoztam, megfizetik. Lehet, hogy Prága még a régi blokkhoz tartozik, de szerintem sokkal inkább nyugati, mint Pest... Több Porschét és Lamborghinit látok itt az utcán, régi szoci kocsit meg már elvétve. amúgy ha már sör, én éppen hogy nem vagyok sörivó :) A biztonság és kiszámíthatóság, a megbecsülés az, ami itt marasztal.

strekdo 2013.01.14. 12:08:36

a (cseh) ferjem szerint, ha kivancsi vagy Pragara, hogy milyen volt 20 evvel ezelott, akkor csak el kell latogatnod Budapestre :D

nyuszigonosz 2013.01.14. 12:32:42

@bpetya75: Azthiszem - magamból indulok ki - hogy nem könnyebb, hanem más.
Pontosan azért is, mert vannak hasonló szavak, így könnyen keveri aztán az ember a kifejezéseket.

A nyelvtan különbözö. Persze: vannak ott is hasonló dolgok, de nem ugyanaz.

Jó, az is igaz, hogy nagy általánosságban ezt azt megért az ember a többi szláv nyelvböl is. Nem mindent.
Meg vannak olyan szavak is, amelyek egész mást jelentenek mondjuk csehül és egész mást lengyelül.
Azthiszed érted, mit mond éppen valaki, aztán rájössz: egész másról beszélt.

nyuszigonosz 2013.01.14. 12:37:06

@think different: Jó is, hogy több az IT-s poszt!
Én mindig annak örülök egy -egy posztot olvasva, ha valakinek a saját szakmájában sikerül munkát találnia.
Erröl szól szerintem a határátkelés.
Vagy inkább: erröl is.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.14. 13:24:31

@Etilcsoport:

Éppen a mai bolgár sajtóban volt egy érdekes elemzés arról, hogy az ex-kommunista EU-tagok mit értek el EU-tagságuk óta. Nyilván a cikk Bulgáriára volt kihegyezve - a bolgár emberek nagyon hasonlítanak egy dologban a magyarokra, mindent rosszabbul látnak, mint amilyen az valójában.

De, a cikk érdekes részét akartam említeni.

Azt írja, Csehország profitált a legtöbbet az EU-tagságból, már megelőzött több nem ex-kommunista EU-tagot: Portugáliát, Máltát, Ciprust, Görögországot, s egy szintre került Spanyolországgal, sőt idén meg fogja előzni Spanyolországot is.

Magyarország is említésre került a cikkben. Mo. még nem előzött meg egyetlen nem ex-kommunista EU-tagot sem, de sikerült Görögországgal egy szintre érnie. Bár ebben inkább az játszik közre, hogy Görögország esett vissza.

Természetesen a cikk szerint Bulgária mindenben a legutolsó helyen van, s esélye sincs semmilyen haladásra - dehát egy bolgár médiában más nem is várható.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.14. 13:44:44

@nyuszigonosz:

A nyelvtan tekintetében az összes szláv nyelv nagyon hasonlít egymásra. Az igeragozás és a névszóragozás mintája ugyanaz. Apróbb különbségek vannak. Az egyetlen kivétel a bolgár nyelv, melynek a története másképp alakult, mint a többi szláv nyelvé (ennek okáról több vélemény létezik, most nem részletezném), emiatt a nyelvtana nagyon atipikus szláv szempontból, pl. néhány furcsa dolog a bolgárban szláv szempontból:
- van névelő - az összes többi szláv nyelvben nincs,
- eltűntek az esetek, csak nyomai vannak az esetragozásnak, de sem a főneveket, sem a mellékneveket nem ragozzák - szintén egyedi, az összes többi szláv nyelvben 6 vagy 7 eset van a névszók ragozásánál,
- 5 igemód, 9 igeidő, s mindegyik használatban van - az összes többi szláv nyelv igeragozása sokkal kevesebb ideidőt és igemódot használ,
- furcsa szintetikus birtoktagok, melyek a hagyományos szláv birtokjelöléssel párhuzamosan használatosak.

Ami a szavakat illeti, ott a szláv alapszókincs minden szláv nyelvben megvan, természetesen vannak kivételek. S amit írsz az úgynevezett hamis barátokról, az is igaz - szavak, melyek egész mást jelentenek. Ez a humor kiapadhatatlan forrás is egyben,

Ennek ellenére egy cseh szöveg lényegét meg tudom érteni én is, pedig soha az életben nem tanultam csehül.

Annak idején, amikor egy budapesti bankban dolgoztam, történt egy vicces eset. Egy lengyel turista nem tudott pénzt felvenni az ATM-ből, bejött panaszkodni. Lengyelen kívül semmilyen nyelven nem beszélt. Próbáltak neki angolul, németül, franciául és magyarul magyarázni - nem segített semmi. Akkor a főnöknek eszébe jutott a "nyelvész", azaz én. Hívtak a pincéből - akkor éppen a pincében dolgoztam, én számolgattam a milliárdokat -, hogy menjek és "csináljak valamit" a lengyellel, mert "neked biztos menni fog". Kimentem, s szépen szabatosan bolgárul megkérdeztem, hogy mi a helyzet. Mire az emberke nagyon megörült, hogy végre valami értelmeshez hasonlító beszédet hall, s lassan lengyelül vázolta mi van. 5 perc alatt, kis közös gondolkodás után meg is értettük egymást, s megoldottuk a gondot. A lengyel boldogan elment, mire a fiókban a kollégák összesúgtak "ez lengyelül is tud!", rám értve ezt. A következő munkaerőcsökkentésnél persze engem is kirúgtak - Mo-n marhára utálják a túl sokat tudó lehetetlen alakokat.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.14. 13:45:46

Egy kérdés: ki nyeri a cseh elnökválasztást 2 hét múlva?

nyuszigonosz 2013.01.14. 13:51:13

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Egy másik szláv nyelv lényegét én is megértem. Söt, ha valaki lassan beszél, és visszakérdezni - pontosítani lehet, akkor mindent megértek.

nyuszigonosz 2013.01.14. 13:54:26

@maxval, a gondolkodni próbáló birca
Nemtudom. Pedig figyelemmel kísértem most is az egészet.
Már mindenképp az jó, hogy a Klaus megy.

Ketten maradtak: nekem a Schwarzenberg lenne szimpatikusabb.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.14. 13:56:31

@nyuszigonosz:

Nekem is. Eleve Habsburg-párti vagyok, s a Habsburg-időkhöz kötődő nagy nemesi családokat pozitív dolognak tartom. Sokat nyerhet Csehország egy főnemes elnökkel.

nyuszigonosz 2013.01.14. 14:00:19

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Schwarzenberg a nyitottabb az európaibb a müveltebb.
Persze: arisztokrata is egyben.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.14. 14:03:34

@nyuszigonosz:

Igen, ez a lényeg.

S még a hamis barátok esetében is megérthető, hogy mi a helyzet. Pont ezért viccesek ezek az esetek.

Az egyik kedvecem, amikor a cseh tévébemondó azt mondja, hogy "vážení diváci" vagy valami ilyesmi, jelentése "kedves nézők". Csak az összes délszláv nyelvben ennek jelentése "kicsit" más, mégpedig az, hogy "fontos vademberek".

marsha 2013.01.14. 14:09:53

A nyelvtudashoz szeretnek annyit fuzni, hogy nem mindegy, milyen szinten, es kivel beszelunk. A nyugati szlavok tenyleg jol ertik egymast, de nem minden anyanyelvi lengyel, cseh vagy szlovak ember fogekony ra, fontos hogy mennyire muvelt, tajekozott az illeto. Mondjuk alap szinten, mutogatva meg a magyarban meghonosodott szlav eredetu szavakkal is el lehet neha boldogulni, ha ugy adodik...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.14. 14:27:39

@Eino81: Praga nagyon fasza varos
en cask turistakent voltam, de sokkal elhetobbnek tunt, mint Pest
de ugye turistakent 1 het alatt ez cask feltetelezes
/ ha mar nyelvtan, a szolaskeveredesek mindig kiszurjak a szemem, nem " huzzak le a zsebem"
hanem
- 1 vesznek ki a zsebembol ( ez a helyes itt)
-2 siman " lehuznak" ( ez kicsit mar mas, de meg elmegy)
-3 lehuzza a zsebem ( ha tele vagy penzzel)

Eino81 2013.01.14. 14:56:52

@hagyma: Köszönet az észrevételért. 2,5 év alatt / után lassan megkopik a magyar, még ha napi szinten azért használom is... :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.14. 15:05:06

@Eino81: ah cask tudalekoskodas volt
foleg az utobbi par evben ezek a szolaskeveredesek gyakoriak lettek
vaj van a fule mogott stb:)
ez cask az en amniam, sima helyesiras nem erdekel, mert en sem gigyelek ra, ha cask hozzaszolok, bar a hiba nalam inkabb elutes
nade terjunk vissza pragahoz
a knedli es a sor bizony hogy fontos dolog!!!:)
nem megetsz el Praga osszzes hostinyecebe, de torekedni kell ra!

Eino81 2013.01.14. 15:11:44

@hagyma: És nem csak a magyarban. A kollégám mondta, épp arra a szóra, amit én se szeretek, hogy az is ugyanúgy változott a finnben, mint nálunk. Ez a szó pedig a "példakép", ami valahogy az angol szó (role modell) tükörfordításaként "szerepmodel"-ként jelenik meg egyre több helyen. Finnül volt a szép "esikuva" (szó szerint 'elő-kép') szó, ezt ma inkább "roolimalli"-nak mondják, ami ismét csak az angol szó tükörfordítása.

VíziLó 2013.01.14. 15:21:34

@think different: A horvátországi kirándulások során felszedett tört horvátomat megfűszerezve néhány halvány orosz emlékkel gond nélkül irányítottam Angliában a lengyelekből és szlovákokból álló melósokat, aki egy szót sem tudtak angolul.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.14. 15:40:59

@VíziLó: najo ha mosogatok voltak vagy utkaparok, nem nagy kunszt

Furos 2013.01.14. 16:44:14

@VíziLó: Milyen munkat vegeznek?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.14. 16:46:05

@Furos: azt Ok sem tudjak, mert nem ertettek meg vizilovat
azota mar haza is telepultek
tanuljak a tort horvatot es a halovany oroszt

Furos 2013.01.14. 16:50:04

@hagyma: Szerintem Vizilo szolhatna a fonoksegnek 1 lengyel nyelvi tovabbkepzes erdekeben,
Ki tudja talan none a termelekenyseg :)

Furos 2013.01.14. 16:51:26

@Furos: Mondjuk en jobb ha befogom a szamat mert a mai termelekenysegemtol felkopna a fozde alla.....

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.14. 17:16:42

@Furos: mindent ertek, de mi az a fozde?

pause 2013.01.14. 17:21:44

"Bár a budapesti hihetetlenül gazdag és izgalmas kulturális élet, a romkocsmák hangulata és a belterjesség, "
na pont ezert szeretem pragat mert ott nincs meg ez a lepukkantnak latszo reteg,igaz cserebe meg a tomegkozlekedesen is agyonparfumozott,sminkben uszo nokkel lehet talalkozni...
ettol fuggetlenul koszi a posztot,ez is erosit,hogy nagyon jo lenne nekem ott elni:D

Furos 2013.01.14. 17:22:13

@hagyma: Sorfozde. Ahol van szerencsem tevekenykedni munkakeppen. :)

hogyne,persze,igazad van! 2013.01.14. 17:25:30

@pause: Budapestet lehet sokmindenert fikazni, de hogy nincs kulturalis elet, az egy nagy marhasag.A varos a romkocsmairol vilaghiru.Az, hogy te meg egyben sem jartal, nem biztos h Budapestet minositi.

OFF
Mit nem adnek, ha itt a vilag hata mogotti faluban lenne nem hogy rom, akar egy sima kocsma is.A fo latvanyossag per pillanat, a lenki jodli fesztival, a lenki jodli csapattal.DD

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.14. 17:26:42

@Furos: akkor mi lehetnenk baratok:)?
/lehetett volna hurka-kolbasz -pecsenye is/
@pause: hat ha megis europaba kellene mennem, de nem kell
es mondjuk az anyagi /fizetes/ lehetosegei megkozelitolg hasonloak lennenek mint londonban, svedeknel, vagy svajcban , Praga nekem is az elsok kozott lenne a listamon

Furos 2013.01.14. 17:30:03

@hagyma: Itt az Interwebzen konnyen baratkozom mikor kiderul hol dolgozom :)
Usse kavics ha erre jarsz meghivlak 1 pintra vagy tobbre....

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.14. 17:43:43

@hogyne,persze,igazad van!: hat igen elnezest kerek, de mondjuk mar mondtam nem vilaghiru
de ketsegtelen europai hiru
es hat foleg a romkocsmakrol a szigetrol meg a kurvakrol
de ez cask egy bizonyos korosztalyt fed le es nem neveznem kulturalis eletnek
ezs kb olyan, hogy hollandia is leginkabb a kurvairol es a marihuanarol hires hirhedt, pedig biztos van mas tenyleg kulturalis ertek is
@Furos: a "tobbre" az jobban tetszik

hogyne,persze,igazad van! 2013.01.14. 17:50:43

@hagyma: Felesleges ledegradalni, tudom hogy szerinted MO semmirol sem hires, es minden xar,de azert mert te igy gondolod, nem biztos hogy igy van.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.14. 17:56:32

@hogyne,persze,igazad van!: dehogy szar minden
szo nincs rola
sot turistaknak kifejezetten ajanlott
hat innen ugy tunik, kulturara, szinhazra, filmekre stb. nem tul sok jut
az meg dotacio vagy szponzorok nelkul nem megy
vegyulis a romkocsma is egy kulturalis kozeg nincs ezzel baj

pause 2013.01.14. 18:39:30

@hogyne,persze,igazad van!: a romkocsma nekem se kulturalis szorakozas,pedig voltam mar parban..de hagyma mar valaszolt a nevemben is,koszi.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.01.14. 18:56:31

Ha mar nyelveszkedunk:) Annak idejen az orosz nyelvtudasommal egesz jo elboldogultam Bulgariaban. Ha jol emlekszem, a bolgar a szlav nyelveken belul a delszlavhoz tartozik (mint pl. a szerb is), es igy kozelebb all az oroszhoz, mint pl. a cseh v. lengyel, amely a nyugati szlav csoportba tartozik. Maxval errol tobbet tud mondani, mint nyelvesz szakertonk:)

rexter 2013.01.14. 19:17:09

Prága, pfff :D:D:D:D Egy lapon is gyalázatos Budapesttel említeni. Prága semmi más, mint az esztergomi bazilika, körülette Ózddal. szánalmas.

szb9 2013.01.14. 19:40:19

@rexter: bizony, a belvárosa nagyon szép de kb ennyi is az egész, tele van turistával, és mindenkit lehúznak akit tudnak: pénzváltóknál, kártyás fizetésnél stb. tessék odafigyelni

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.14. 19:40:26

@rexter: Pestnek meg a kozepeben van egy ozd

Moin 2013.01.14. 20:23:06

En olyan kivancsi lennek, hogy akik szerint Praga olyan, mint Ozd, azok vajon melyik reszeben voltak? Es Ozdon voltak-e mar eletukben?

En sajnos csak nehany honapra vagyok itt, de odavagyok erte teljesen, szerintem nagyon hasonlit BP-re, csak joval kisebb, es konnyebb kozlekedni. Gyonyoru a varhegy (nemcsak az az oldala, ahol a var van), a varos nagy resze szepen fel van ujitva, (persze van kivetel, pl. Zizkov kulso resze), remek ettermek es kavezok megfizetheto aron, es nekem eddig az emberekkel is szinte csak pozitiv tapasztalataim voltak.

Jartam korhazban is, ahol a normal ellatason borzasztoan kedves volt velem mindenki, pedig vissza kellett jarnom kezelesre hetvegen is. Egyszer sem ereztem azt az utalatot, amit a magyar egeszsegugyben, es termeszetes volt, hogy angolul kommunikalnak velem. Es itt vannak a legjokepubb orr-ful-gegeszek Europaban:)

Az egyetlen hatrany a rengeteg turista, az ovarosban meg a varban sokszor mozdulni sem lehet.

Ja, es a rendorok lesben allnak folyamatosan, itt ereztem leginkabb a magyar mentalitashoz hasonlo hozzaallast: az irodank kozeleben van egy csapda, ahol nem egyertelmu, hogy nem lehet balra fordulni. Na, ott, mindig takarasban allnak, es szedik be az 1000 koronas buntetest. Ebbe az elejen en is belefutottam:)

hogyne,persze,igazad van! 2013.01.14. 20:26:58

@Moin: igazad van, en pl Ozdon sosem voltam!
Pragaban dolgoztam a Four Seasons Hotelben, kb fel evet.
Ott is laktam a kozelben.A belvaros valoban gyonyoru, es hangulatos, de a kulvaros azert nem volt olyan szep.Nekem egyebkent kisertetiesen hasonlitott Budapestre.
A gond akkor volt, amikor elmentem vasarolni, es egy bevasarlokozpontban akartam valamit, senki sem beszelt angolul, es nem is foglalkoztak velem.
Amikor lakast kerestem, es megtudtak hogy kulfoldi vok, az arak hirtelen megemelkedtek..
De szep volt, ez teny.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.14. 20:42:30

@hogyne,persze,igazad van!: mennyel mar be egy bevasarlokozpontba pesten es akarj angolul beszelni....

hogyne,persze,igazad van! 2013.01.14. 20:46:45

@hagyma: egy szoval sem mondtam, hogy Pest kulomb!!!!!!!!
De legalabb ertem a nyelvet!

hogyne,persze,igazad van! 2013.01.14. 20:56:51

Hihetetlen bunker a magyar.Semmilyen nyelvet nem beszel!
Es persze fel vannak haborodva, hogyha videken pl a multinal lenne munka, de semmilyen nyelvet nem beszel, nem tudja elvallalni.

Moin 2013.01.14. 21:00:04

@hogyne,persze,igazad van!:

Lehet, hogy en voltam eddig szerencses, mert mindenhol meg tudtam ertetni magam angol es nemet nyelvtudassal. Ja, meg magyarral neha, nehany egyszeru szo kisertetiesen hasonlit (olaj, ecet, kabat, stb.). Aztan a szamok megtanulasa csehul dobott meg egy nagyot a kommunikaciomon.

Valaki irta fentebb, hogy nehez volt lemondani az internet szerzodest. Hat ez egyaltalan nem cseh sajatossag, nekem Nemetorszagban honapokba telt, a vegen egy jogasz kollegam segitett...
De az otthoni T-Mobil szerzodesem megszunteteseert is csatat vivtam.
Igy harom orszag utan azt gondolom, bonuszaljak/maluszaljak (tudom, hogy nincs ilyen szo) az uj ugyfelek szerzeset es a regiek elveszteset.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.14. 21:02:31

@hogyne,persze,igazad van!: amugy a vilag barmelyik bevasarlokozpntjaban be tudtam es tudok vasarolni
he megsem onkiszolgalo
akkor mutat
azt ott
lakaskeresesenle ha nincs meg az adott nyelv, akkor valoszinu kell segitseg
mondjuk itt nem
eled teszik
ez ennyi ez annyi ez meg amannyi
azutan megmutatjak
mondjuk amarika nagyon jol all a lakasberlesekkel, magyaran nagyobb a kinalat, mint a kereslet

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.14. 21:04:32

@Moin: ez ugy latszik vilagjelenseg
a foldon manapsag a legnehezebb lemondani egy internet kontraktot, hiaba nincs huseg, nincs semi, kibeszelik a hasadbol a gyereket, huzzak az idot
ez itt is igy van
de en mar rajottam
irasban lemondani es onnantol johet barmi, adhatnak jelet, csinalhatnak amit aakrnak, nem fizetni
bevalik

Budapesti Szexipari Vállalat 2013.01.14. 21:05:42

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Pláne ha még nem is tudnak sokat, csak azt hiszik magukról.
A lehetetlen alakban lehet valami, az tény.

Budapesti Szexipari Vállalat 2013.01.14. 21:11:38

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Ez bizony legenda.

Legalábbis a nyelvet tanulókra értve.
(Neked persze más, ha jól emlékszem egyéb írásaidból, neked az egyik anyanyelved a bolgár.)

Az más, hogy az anyanyelvi tanulók úgy-ahogy megértik a többi szláv nyelvet - kivéve talán a nálunk tanított oroszt, aminek nagyon más az igeragozása meg egy csomó, a többi szláv nyelvben közös alapszava.
Az oroszok viszont értik a többit. :-)

Amit a bolgárokról írsz: nos, amikor kint voltunk (a 80-as években sokszor), oroszul mindent megértettek (akkor még jól beszéltem oroszul, hiszen naponta használtam), viszont bolgárul válaszoltak, és csodálkoztak, hogy mi miért nem értjük (meg időnként volgér szavakat oroszul ragozva, az volt a legszebb, hogy erről azt hitték, oroszul beszélnek. :-)

Moin 2013.01.14. 21:19:40

@hogyne,persze,igazad van!:

Gyonyoru. Hol laksz?

Lehet, en is csinalok egy kepet a lakasombol kilatassal a havas Pragara, hogy meggyozzem a hitetlenkedoket, hogy nem csak az ovaros szep:)

hogyne,persze,igazad van! 2013.01.14. 21:25:17

Praga nagyon szep , ez nem vitas.Hogy hivjak azt a sorozot a Svejkbol???

kisQtya 2013.01.14. 21:25:35

Egy éve voltam Prágában, azóta is eltölt a meleg jóérzés, ha rágondolok arra a három napra. Nagyon tetszett a puritán, tisztes polgári jóizlés, a "patina", ami áthatja az egész várost.
Nem láttam csilivili hivalkodó és feszélyező ízléstelenséget.
Voltam pl. egy belvárosi WC-ben, ahol cigányosan színes, művirágos környezetet varázsolt a WC-s néni, de sütött az egészről, hogy azért ilyen, mert ő szeret itt lenni, "otthonossá" tette a környezetet és tökéletes "vendéglátást" kaptam.
A természetesen kedves, egyszerűen öltözött pincérnő a Vencel téri sörözőben (meg az isteni barna Kozel), a helyes rendőrök, akik gumikesztűs kézzel támogatták az 1 azaz 1 db hajléktalant, akit volt szerencsénk látni, szintén 1 azaz 1 db kutyaszarral sikerült találkozni, csak azért, hogy életszerű legyen a város.
A helyiek komolyak, korrektek, segítenek, de nem tolakodnak.
Annyira mindenki beszélt angolul, amennyire szükség volt, én sem beszélek többet.

Nagyon megszerettem ezt a várost. Alig várom, hogy újra elmehessek.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.14. 21:29:56

@Budapesti Szexipari Vállalat:

"Az más, hogy az anyanyelvi tanulók úgy-ahogy megértik a többi szláv nyelvet - kivéve talán a nálunk tanított oroszt, aminek nagyon más az igeragozás"

Miben nagyon más?

Budapesti Szexipari Vállalat 2013.01.14. 21:30:18

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Na ja, vagy csehül a prosim pozor (kb. figyelem! - szó szerint kb. kérem, legyen óvatos, pl. vasútállomáson gyakori figyelmeztetés), ami oroszul szégyent/gyalázatot kérünk. :-)
(Eleve az igeragozás is más, meg az egyik szó is.)

@hogyne,persze,igazad van!:
Azért a romkocsmákat (ahol leginkább csak inni lehet, meg esetleg részegen üvöltözni) nem nevezném a kulturális élet részeinek. Vagy nagyon más elképzelésünk van a kultúráról.

@hagyma:
Nekem már többször sikerült bevásárlóközpontban angolul beszélni Pesten. De még Budaörsön, Fóton meg Törökbálinton is.
Benned olyankor feltör valami gátlás?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.14. 21:33:14

@Budapesti Szexipari Vállalat:

"meg időnként volgér szavakat oroszul ragozva, az volt a legszebb, hogy erről azt hitték, oroszul beszélnek"

Igen, ez jellemző. Sokszor maga a ragozás is rossz persze. Bolgár szempontból az orosz esetragok érthetetlenek és teljesen feleslegesek, így jellemzően csak a genitivust szokták eltalálni az oroszul nem beszélő. de mégis oroszul beszélni igyekvő bolgárok. Az accusativius és a dativus keverése nagyon jellemző például.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.14. 21:34:48

@Budapesti Szexipari Vállalat:

Persze van sok ilyen hamis barát a szláv nyelvek között. Ezt én is mondtam.

A ragozás viszont nem gond, megérti az orosz is.

Budapesti Szexipari Vállalat 2013.01.14. 21:34:50

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Totál mások a ragok, pl. E/1-ben (ju), és amit ők használnak T/1-ben (em/im), a többi szláv nyelvben az az E/1 rag.

Más a főnév- és melléknévragozás is, de mivel csehet és horvátot csak igen rövid ideig tanultam, elég felszínes emlékeim vannak róluk, leginkább az, hogy kurvára nem hasonlít egyik sem az oroszhoz.

kisQtya 2013.01.14. 21:35:31

@Budapesti Szexipari Vállalat: Azért a romkocsmákat (ahol leginkább csak inni lehet, meg esetleg részegen üvöltözni) nem nevezném a kulturális élet részeinek. Vagy nagyon más elképzelésünk van a kultúráról.

Hát igen. Én nem mertem leírni. :))))

Eino81 2013.01.14. 21:38:52

@rexter: Hát, én kapásból ismerek 4 gyönyörű kirándulóhelyet az "ózdi" részen, sokat bikiclizek arrafelé. Prágát egy lapon emlegetni Ózddal.. Divoka Šarka, Karlštejn, a barrandovi domb és a folyó mentén északra végig.

nyuszigonosz 2013.01.14. 21:39:35

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Igen, vážení diváci . Jelentése: tisztelt nézök.
a diváci az hasonlít a divočák cseh szóra ami vaddisznót jelent, de a szó eleje: div az csodát a divoký meg vadot....

Már maga egy nyelv is igen érdekes.

Érdekesebb volt viszont, mikor szlovák kollégákkal Lengyelországban lengyel kollégával beszéltünk: mondta ö, hogy meškám, ami szlovákul meškať - késni.
Mondtuk, jó, hát nem tartjuk fel, menjen, ha már úgyis késik... mondta tovább, hogy hiszen ráér, hiszen csak itt nem messze "mešká". Nagy sokára kiderült: nem késett ö sehová. Meškať az lengyelül mást jelent. Mégpedig ráér, mert nem messze lakik ( és nem késik)
És még jó sok ilyen van.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.14. 21:44:57

@Budapesti Szexipari Vállalat: lehet, bar meg sosem jartam ott es semmi flusztaraciom nem venne ra, ha Magyar bevesarlokozpontba megyek, angolul beszeljek
de kinek mi a hobbyja
itt nalunk, meg a magyart nem ertik. pedig probalkozom rendesen

minden foti es torokbalinti eladotol ezuton szeretnek elnezest kerni, akikrol felteteleztem, hogy nem beszelnek angolul
sorry

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.14. 21:45:29

@Budapesti Szexipari Vállalat:

Az összes rag ugyanonnan ered, s bár vannak ma már különbségek - mint amit említesz - simán érthető.

Talán csak a sokféle bolgár múlt idő nem érthető más szlávoknak pontosan, esetleg jelennek gondolják, de ez nem nehezíti az értést.

nyuszigonosz 2013.01.14. 21:47:39

A romkocsmákkal vagy kocsmákkal kapcsolatosan meg: más a cseh kocsma-kultúra.
A cseh azért megy a hospodá-ba, hogy ellegyen. Nem azért, hogy a legrövidebb idön belül lerészegedjen.
Ott egész családok eljárnak a hospodába, (kocsma ).

Természetesen Csehországban is van részeg ember, meg ott is van akit úgy kell a kocsmából kitámogatni, de nem ez az elsödleges.

qwertzuiop05 2013.01.14. 22:06:59

Ha tudni akarod, hogy mi a különbség Budapest és Prága között, akkor hasonlítsd össze a szovjet metrókocsikat, mely mindkét városban közlekednek. Szarokbele vs törődömvele.

civil polip 2013.01.14. 22:34:57

@nyuszigonosz: "a diváci az hasonlít a divočák cseh szóra ami vaddisznót jelent, de a szó eleje: div az csodát a divoký meg vadot"

Távolabbról lehet köze a csodához is, de a divák (néző) szót nyilván a dívat se (nézni) igéből képezték.

Budapesti Szexipari Vállalat 2013.01.14. 22:37:07

@kisQtya:
Én is csak félve, mert ezekbe járok hétvégente. :-)
Csak nem kulturálódni, hanem inni meg beszélgetni.
Sem részeg lenni, sem üvöltözni nem szoktam, úgyhogy a kultúrának ez a fele sem játszik. :-)

@hagyma:
Én járok ilyen helyekre külföldiekkel időnként, akikkel lehet beszélgetni angolul. :-)

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Persze, érthető, csak keverhető, mert a proszim csehül (meg ha jól emlékszem, horvátul is) én kérek, oroszul meg mi kérünk (ez csehül talán proszime, egy betűvel/hanggal több).

Meg az oroszban nincs létige (illetve van/volt, csak már kikopott a nyelvből), a többi általam tanult szláv nyelvben meg van. Ez mondjuk érdekes módon nem azonos a csehben és a horvátban.

Persze ettől még egy bennszülöttnek, aki valószínűleg hall valamennyit az iskolában ószlávról, ahogy a magyar is tanulja a meglévő kevés magyar nyelvemléket, meg azért Balassi, de még Arany nyelve is sokban más volt, nekik meg jóval régebbi nyelvemlékeik vannak, szóval biztos találnak benne felismerhetőt. Aki csak tanulja a nyelvet, az nem, mert annak ezek kimaradnak.

nyuszigonosz 2013.01.14. 22:40:26

@civil polip: Természetesen, csak itt más kontextusban írtam. Mégpedig válaszként Maxval írására, ahol írja, hogy más szláv nyelvekben a vážení diváci "fontos vadembereket" jelent.

Moin 2013.01.14. 22:47:28

@Eino81:

Divoka Sarka-ba érdemes télen is menni? Ott még nem voltam, képeken jól néz ki.

civil polip 2013.01.14. 22:56:17

És itt van még a valószínűleg sokak által ismert "hladna piča" (hideg italok) a horvát étlapokról. A hladná viszont szlovákul éhest jelent, a pičát nem kell fordítanom.

A szlovén vendéglősök a szlovák vendégekre szoktak csúnyán nézni, ha azok csirkét ennének (kurací ...). A kurac ugyanis szlovénül péniszt jelent, persze ennél valamelyest durvábban. (Csak a neveltetésem miatt nem írtam a stilisztikailag megfelelő faszt.)

Budapesti Szexipari Vállalat 2013.01.15. 00:40:21

@strekdo:
25 éve az angol munkatársaim ugyanezt mondták, csak Londonhoz hasonlítva Budapestet.

Eino81 2013.01.15. 07:17:19

@Moin: Divoka Sarka nem ajánlott télen, szerintem, most még az egyszerű járda is veszélyes lehet, nem hogy a szakadékos hegyes táj :) Ellenben Karjstejn még télen is felkereshető (max most még az átlagosnál is hidegebb a falak között). Vagy menj kicsit északabbra, Liberecbe, síelni.

Eino81 2013.01.15. 07:23:23

A mi kedvenc helyünk lent van a barrandovi híd mellett, tőle jobbra egy szikla szélén, onnan ez látható:

www.panoramio.com/photo/53085417
www.panoramio.com/photo/77103181

Moin 2013.01.15. 09:20:49

@Eino81:

Hehe, kitaláltad a heti programomat, pont síelni megyünk, de északabbra.

Karlstejnben már voltam, de lehet, hogy visszamegyek, mert nagyon tetszett.

Barrandovban viszont még nem jártam, az lesz a következö cél.

Köszi!

Pan_Andrzej 2013.01.15. 09:34:14

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Kedves Maxval gondolkodó ez LEGENDA az kb középfokon gagyogok Lengyelül és nem értem sem az Oroszt sem Bolgárt, de Cseheket is elég nehéz megérteni mert más az akcentusuk mint a Szlovákoknak, a Szlovákot lehet érteni mert az akcentusuk hasonló. De a Délszlávból a Bolgárból maximum pár szó az ami érthető ez napi tapasztalat ugyan is Bolgár lakótársam van Varsóban. Az Ukrán és Fehérorosz és a Lengyelnyelv között nagy fokú kölcsönös érthetőségvan mivel a Lengyel nyelv a fejlődése során erős hatással volt ezekre a nyelvekre. Az oroszok nem értik sem az Ukránt sem, a Lengyelt, ez megint csak tapasztalat anyanyelvi oroszok mondtáknekem hogy egy szót sem értenek a Lengyelből. Az hogy sokkal gyorsabban tanul egy szláv egy másik szláv nyelvet az tény, de nem jelenet minden esetben kölcsönös érthetőséget. Az Oroszt mivel kötelező volt tanulniuk minden szláv nyelvű országban ezért értik mindenütt. Az megint máskérdés, hogy a közeli rokonságban álló szláv nyelvek beszélői értik egymást ilyenek a Dél-szláv nyelvek melynék a Szlovén megint egy kicsit kakuk tojás. Vagy A Szlovák és a Cseh melyek beszélői kölcsönösen teljesmértékben értik egymást. De ez a VÁROSI legenda továbbra is tartja magát. Saját tapasztalat a vonaton egy Cseh családdal utaztam, az apa közölte velem, hogy nyugodtan beszélhetek hozzá Lengyelül ő érteni fogaja amivel nem is volt gond de én elég sok szor elvesztettem a fonalat hogy ő mit is akar mondani így a lánya Angolul elmondta nekem hogy miről van szó én meg Lengyelül válaszoltam.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.15. 09:37:59

@Pan_Andrzej:

Óvatos lennék a személyes tapasztalatokkal. Tudod, van olyan, hogy valaki direkt nem akarja megérteni a másikat. Az én rutén dédnagyapám pl. saját bevallása szerint egy szót sem értett ukránul... :-)

nyuszigonosz 2013.01.15. 09:41:12

@Pan_Andrzej: A középfokú nyelvtudás ezek szerint még nem elég további nyelvek értéséhez.

Írod: " Vagy a Szlovák és Cseh, akik kölcsönösen teljesmértékben értik egymást. "

Hát nem értik! Pedig normális esetben érteniük kellene, de bizony sokszor egyszerüen nem akarják érteni és kész.

Pan_Andrzej 2013.01.15. 10:22:35

@nyuszigonosz: Igen ez megint más kérdés, hogy nem akarják érteni egymást. De még mi előtt bárki is mondana valamit nem állítom hogy nincs kölcsönös érthetőség a Szláv nylevek közt csak azt mondom, hogy nagyon nem mindegy, hogy a két beszégető fél milyen nyelven próbáll komunikálni vagy van e esetleg valamilyen tapasztalata egy másik szláv nyelvel kapcsolatban. De sokat számít a két nyelvet beszélő népcsoport földrajzi elhelyezkedése is stb. A két népcsoport történelme stb. Szóval rengeteg tényező van ami befolyásolja az úgynevezett kölcsönös érthetőséget. Ez csak nekünk Magyaroknak megy csoda számba, hogy vannak nagyon hasonló nyelvek ugyan is ami anyanyelvünkhöz abszolút hasonló és jelentősebb nyelv nincsen. A többi Finn-Ugorral sem értjük egymást ha nem tanulunk Finnül vagy Észtül, persze ők megint csak értik egymást de a Finneknek az Észt viccesen hat még ha értik is az egészet.

AmerigoMacellaio 2013.01.17. 23:42:10

coworking

Mi az a tehén-orkozás?

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.01.18. 01:53:00

@Pan_Andrzej: Nekem erre azt mondta az egyik volt cseh kolléganöm, h az ö korosztälya abba nött föl, h a tv-ben heti 4x volt cseh adäs és heti 3x szloväk. Igy értette mindenki a mäsikat.
Az viszont érdekes volt, h volt 2 lengyel kollégäm. Az egyik a csehekkel "tudott" beszélni, a mäsik nem. :-)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.01.18. 01:56:11

@hogyne,persze,igazad van!: Küldjél mär 1 linket erröl a jodlifesztivälrol légyszi! Mert a sväjci jodliszövetség szerint utoljära 1994-ben volt Lenkben jodlifesztiväl.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása