oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. január 12. 06:54,  Másfél év rabszolgaságot bírtam 116 komment

2013. január 12. 06:54 Határátkelő

Másfél év rabszolgaságot bírtam

Egy bébiszitter történet következik ma Svájcból, de ígérem, különleges lesz. Mindenekelőtt azért, mert nem ma történt, hanem évekkel ezelőtt, de amiről Túlélő írása szól, alighanem örök érvénnyel aktuális: hogyan bánnak az emberrel, ha kisegítőként érkezik egy családba, és miként lehet életet teremteni onnan indulva.

au pair szomorú.jpg

„Alig 19 voltam, amikor elhagytam Magyarországot, pár évvel a rendszerváltás után. Újsághirdetésre jelentkeztem: félig magyar, félig svájci család keresett bébiszittert magukhoz, bentlakással.

Az előzetes megbeszélés után lázban égtem egészen az indulásom napjáig, alig tudtam kivárni, hogy végre elszakadjak onnan, ahol nem szerettem lenni - a családomtól. És alig tudtam kivárni, hogy megmutathassam a világnak, hogyan vagyok képes dolgozni, boldogulni egyedül.

Betöltöttem egy anya szerepét

A megérkezésemet követő pár nap az ismerkedéssel telt, egy kislányra és a bátyjára kellett vigyáznom. Elvileg. Pár hét alatt azonban, ahogyan azt sejtheti a fifikás olvasó, átlényegültem bébiszitterből főállású anyává. Reggel 7 körül keltem, reggeliztettem a gyerekeket, a nagyot elvittem oviba, majd a kislánnyal a nyakamban hozzákezdtem a napi teendőimhez.

Főztem, mostam, takarítottam, gyerekkel játszottam, rendet raktam századjára is, estére újból főztem, majd miután a gyerekeket ágyba dugtam, este 10 körül kerültem ágyba. Szabadnapom nem volt, gyakorlatilag 0-24-ben töltöttem be egy anya szerepét, a hét minden áldott napján, hétfőtől vasárnapig.

A lakásból közvetlenül nyíló padláson "laktam", természetesen fűtés nélkül, télen a padlásról lezúduló hideg, nyáron a lezúduló meleg miatt kellett a padlásajtót felcsuknom. Egyszer voltam beteg, remekül időzítettem: télen. Felvittem egy pohár vizet az ágyam mellé a padlásra, hogy ne kelljen lejönnöm lázasan éjszaka, amikor a gyógyszert be kell vennem. Nos, mire éjjel bevettem volna a gyógyszert, a víz a pohárban befagyott. Csak hogy érezzem a törődést. :-)

Fordítva jobb lett volna

Időközben megismertem egy fiatal svájci srácot, akinek a húga Magyarországon volt bébiszitter (igen, ilyen is van! :-) ), és aki megtanult magyarul is, nem is akármilyen szinten. Ezzel a lánnyal beszélgetve derült ki, hogy jobban jártam volna, ha Svájcból megyek Magyarországra bébiszitternek, nem pedig fordítva. De az élet már csak ilyen faramuci. :-)

Nem titok, kevesebbet kerestem Svájcban, mint a svájci lány Magyarországon. Számszerűsítve: 400 Frankot kaptam havonta. Ez még a 90-es évek közepe táján is nagyon kevés volt.

Másfél év rabszolgaságot bírtam. Ellenőrizték, alaposan töröltem-e le a port, könyörögnöm kellett egy-egy alkalomért, hogy elmehessek este 10-től, miután a gyerekeket lefektettem, reggelig.

Hétvégenként rendszeresen magukkal cipeltek a kirándulásokra - na nem azért, hogy lássak is valamit az országból, hanem hogy legyen kinek ugrálni a két égetnivaló gyerek után.

A kisfiú volt a rosszabbik eset, nevezzük Bélának. Kirekesztve érezte magát a családból (nem is csodálom...), emiatt rajtam állt bosszút. Ott tört borsot az orrom alá, ahol csak tudott, a gipszben lévő kezével ütötte (volna) a fejemet, mocskos szájjal kiabált és gyűlölt mindenkit. Joggal, őt sem szerette senki a családban.

Sajnáltam szegényt, a végletekig hiányzott neki az anyja és az apja, de igazából egyik sem volt neki. Megszámlálhatatlanul sokszor hallottam, hogy "Béla, a k.rva anyádat!" - és már csattant is anyuka keze a gyerek seggén.

Összeszorított foggal tettem a dolgom

Lázasan kerestem a megoldást, hogyan találhatnék másik munkát. A fentebb említett svájci srác vitt el a fővárosban lévő, akkor még működő "magyar üzletbe".

Általa ismertem meg a már Svájcban született magyar tulajdonosnőt, valamint a férjét, akik végül segítettek rajtam. Befogadtak, lakást kaptam, állták az étkezésem, dolgoztam is egy kis aprópénzért. Maga volt a megváltás, de ne szaladjunk ennyire előre az időben. Előbb még hadd részletezzem azt a kedves vendégszeretetet, amit bébiszitterként élvezhettem. :-)

Amikor biztossá vált, hogy találtam másik munkát, közöltem az anyukával, hogy otthagyom őket. De mivel nem szeretnék kitolni senkivel, megvárom, míg találnak helyettem mást, viszont előre kérem egy havi fizetésemet, a biztonság kedvéért. Na meg az addig járó fizetésemhez is szerettem volna hozzájutni, már amennyi maradt.

Ott álltam a hidegben egyedül

Az anyuka azonban bedühödött vadállatként hajigálta le a kevés cuccomat a padlásról, és gyakorlatilag az utcára dobott abban a pillanatban, ahogy felfogta, nincs alkupozícióban. A pénzemet természetesen nem kaptam meg, ott álltam november végén a hidegben, éjjel 11 órakor egy kis köpetnyi falu utcáján egyedül, 20 évesen.

A hátizsákomból félig kilógtak a sebtében begyűrt ruhák, a maradék holmim a kezemben, valamint szatyorban. A vonatra, amely a fővárosba vitt, egy órát kellett várnom. Megérkezve már vártak rám; jól kibőgtem magamból a stresszt és megint rendben volt a világ.

Az új helyemet imádtam

Szinte családtagként kezeltek, egyedül laktam egy 2 szobás lakásban, végre normálisan kerestem, nappal dolgoztam, esténként pedig éltem a fiatal lányok normális életét. Bár ugyan kétlem, hogy az érintettek közül bárki is olvasná az írásomat, de ezúton is szeretnék köszönetet mondani a bő egy évért, amit ennek az új családnak a pártfogoltjaként tölthettem el. Csodás egy év volt, a mai napig jó érzés tölt el a gondolatra, amikor csak eszembe jut!

Összegezve ezeket az éveket azonban rendkívül hálás vagyok mindenért, ami velem történt. Röpke 3 év alatt felnőttem, sokat tapasztaltam, sokat tanultam és nem utolsó sorban sok értékes embert ismerhettem meg.

Magyarnak tartom magam

Mindez sok-sok éve volt már. Azóta saját családom van, 4 gyönyörű gyermekem, továbbra is Svájcban élek, dolgozok, boldogulok. Azóta persze már papírokkal, hivatalosan, de a magyarságtudatomat nem veszítve. 20 éve nem élek Magyarországon, de a mai napig ízig-vérig magyarnak tartom magam, a gyerekeink magyarul beszélnek, magyarul gondolkodnak, magyarul énekelünk (már aki tud énekelni :-))) ) és Magyarországra vágyunk vissza. Eljön majd az az idő, amikor lehetőségünk lesz visszaköltözni, de ez még nem mostanság lesz. Addig pedig dolgozunk, élünk és boldogulunk - nem is rosszul.

És az azóta eltelt 17 év...? Megtanultam a helyi nyelvjárást, nagyon jól beszélem. Megtanultam németül is, azt is nagyon jól beszélem. Az angolom kopott elég sokat, jobbára az első pár évben használtam csak, azóta nem.

A helyiek befogadtak, teljes értékű ember, munkatárs, barát, ismerős vagyok/voltam. Jó pár éve már a saját vállalkozásunkat építgetjük, több-kevesebb sikerrel. Soha egy percig nem éreztem magam másodosztályúnak, ebben nyilván a beilleszkedni akarásom is nagy szerepet játszott. Szeretem a svájciakat annak ellenére, hogy a magyar vérem és az ő svájci vérük adott esetben iszonyú kontrasztot képes mutatni.

És végül, de nem utolsó sorban megemlíteném azt a helyet, ahol segítségre, információra lelhet, aki érdeklődik ez iránt az ország iránt. Maroknyi segítőkész ember, forduljatok hozzájuk bizalommal! Nem reklámozni szeretnék, csak néha jól tud jönni, ha az ember nagyon elveszettnek érzi magát Svájcban."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: bébiszitter Svájc

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr65009968

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

czibere 2013.01.12. 09:25:15

@tilmir: Azt jelenti, hogy nulla az élettapasztalata.
Ha azt is olvastad, hogy otthonról kvázi menekült, akkor már nem nehéz hozzárakni, hogy idősebb hozzátartozója sem tudta neki azt mondani, ez nincs így rendben, internet akkoriban ugye még gyerekcipőben.... Annyira nem nehéz azért összerakni Mr. Sherlock.

tableno 2013.01.12. 09:27:59

@Határátkelő: Hát a pozitív végkicsengés eléggé szőrmentén lett megemlítve a legeslegvégén. Mondjuk én elhiszem a posztolónak, hogy ilyen borzalmas élményei voltak, volt már itt jópár au-pair, aki simán lepipálná Kosztolányit a cselédlány-történeteivel. Csak hát ez a sztori sem tesz hozzá sok mindent azokhoz, mert arról szinte semmit nem tudunk meg, hogyan fordult végül jóra a sora, mit csinál most, hogyan sikerült beilleszkednie... Komolyan, az egyetlen levonható tanulság: ha nem vagy John Rambo és Kalkuttai Teréz Anya keveréke, az au-pairkedés nem neked való!

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.01.12. 09:36:30

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Nekem is szegény rabszolgalány jutott elsőre eszembe. :)
Egyébként, ami nálam mindig kiveri a biztosítékot, ha ferdítve vannak a dolgok.
Elolvastam még egyszer.
A padláson laktam - első olvasatra borzasztóan hangzik. Ha az ember veszi a fáradtságok, akkor kibogozza, hogy ez a tetőtér lehetett. Ennek fényében emberek milliói élnek nyomorúságosan a "padláson". Ha altbau-ról van szó, még azt is el tudom (talán) képzelni, hogy nem volt fűtés. Ezek a szobák általában a kémény köré épültek (nem véletlen), ahonnan némi meleg biztosan sugárzott. Ha nem, abban az időben is lehetett már kapni hősugárzót. A poharat inkább hagyjuk...

tableno 2013.01.12. 09:53:01

@tilmir: Na igen, japán élményeim alapján tanusíthatom, hogy még egy fűtetlen, bútorozatlan, "papírfalú" szobában sem szokott télen 5 foknál hidegebb lenni... :P

Diffeomorfizmus 2013.01.12. 09:54:17

@tilmir:
jó, a kollegina aszondja hogy befagyott a víz. Ha tényleg befagyott, akkor nem tökmindegy, hogy tetötér vagy padlás ?

nyuszigonosz 2013.01.12. 10:01:27

Persze hogy kiszínezte a történetet a poszt írója: vagyishogy feketített rajta pár fokot.

Nem nekem HA-val ellentétben nem arról szól a poszt, hogy a szörnyü sorsa ellen küzdve (úristen, melyik rózsaszín regényke ez is!) megtalálta a szerencséjét.

Ez is egy panaszáradat poszt, csak éppen nem mostani történet, ezért tudok legalább annyit megérteni belöle, hogy nem haza ment akkor.

venember 2013.01.12. 10:03:58

Nagyon tetszett az írás!!!!

Sok sikert, egészséget és boldogságot kívánok neki és családjának!

Furos 2013.01.12. 10:21:12

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Te egy nagyon raero ember lehetsz Maxval.
Meg egy kicsit "pihent" is ahogy fiatalabb koromban mondtak szukebb hazamban Zalaban.
Jo tortenet.

psyery 2013.01.12. 10:27:20

Igen,nálam,mint tapasztalt és boldog au-pair/nanny-nél is ment szépen felfelé a pumpa,h már megint egy rabszolgaposzt,aki 1,5évig önként és dalolva csinálta,de legyen a mentségére mondva,hogy akkor nem volt net,ami tele volt hirdetésekkel,annyira nem volt egyszerű váltani,mint ma...más kérdés,hogy én biztos nem maradtam volna akkor sem,és mindent megtettem volna,h elkerüljek onnan,de úgy látszik,a posztolónak nem volt életbevágó,különben nem maradt volna.

Nordstjernen 2013.01.12. 10:36:05

Elolvastam, csak azt nem tudom, miért.

La Pantera 2013.01.12. 10:42:41

Engem jobban érdekelt volna, ha kifejti az au-pair utáni életét, hogy sikerült végül is megkapaszkodnia és felépítenie az életét. Azt kellett volna részleteznie, nem az au-pairi hányattatásokat.

nigara 2013.01.12. 10:43:28

@Nordstjernen: hjaaa, én is agy vagyok. Bár mentségemre szóljon, hogy én ezért:
"Egy bébiszitter történet következik ma Svájcból, de ígérem, különleges lesz. "

Na de ezután inkább a bevezetőt nem olvasom el :)

GrandMasterB 2013.01.12. 10:48:42

Orulok, hogy a szerzo a vegen megtalalta a helyet az orszagban.
Az altala linkelt oldal, magyarok.ch, regota volt frissitve. En meg ajanlanam a cilike.ch es a magyarhaz.ch oldalakat.

lisandra 2013.01.12. 10:53:51

végig olvastam a kommenteket hát kedves magyar fiatal honfitársaim aki azt kérdeztétek miért csinálta végig,azért mert volt kitartása,tudta hogy egy jób élethez vezetö út sok rosszal van ki kövezve,mert otthon nem lehetett az anyuci szoknyája mögé esetleg apuci poziciója mögé bujni,mert akart kitörni a szegénységböl ,a rossz családi körülményekböl,meg mutatni a világnak mit ér és ez nagyszerüen sikerült is neki,gratulálok kicsi lány igy kell ezt csinálni!!!!!!!!

tanato 2013.01.12. 11:23:14

Nagyon sok most itt az au -pair poszt,de érthető mert már sokszor megírták/megírtuk/ itt hogy 2004 előtt csak au-pairként lehetett hivatalosan nyugaton dolgozni./Persze sokan dolgoztak kint feketén./Én is azt hiányolom az írásból,hogyan történt a váltás,miként sikerült elérni azt az életformát amiben most benne van a posztoló hölgy.A férje svájci vagy magyar?/nekem az utóbbi a valószínű,mert otthon is magyarul beszélnek./.Remélem ha olvassa a postíró a kommenteket,válaszolni fog a feltett kérdésekre.Én már sokszor fejtegettem,hogy az au-pair munka a harmadik világbeli bentlakó cselédlány,a modernkori bébiszitter,és az európai típusú bejárónői status valamiféle furcsa keveréke,katyvasza.Ebben az esetben sajna az első pont felé hajlott a hölgy sorsa.De szeretném megkérdezni a postírótól,valamint másoktól is akik voltak au-pairek vagy most is azok és olvasnak,ezeket a lányokat nem védi semmilyen munkavédelmi törvény?Már sokadszor olvasom itt is,meg máshol is,hogy a ház "úrnője" ha olyan kedve van egy perc alatt kivágta a lányt az utcára a cókmókjával együtt.Ez tényleg lehetséges?Sem felmondási idő sem végkielégítés nem jár a kirúgott au-pairnek?És tényleg indoklás nélkül sec-perc alatt az utcára lehet tenni őket?Várom a volt és jelenlegi au-pairek válaszait.

tyeli 2013.01.12. 11:32:32

nem értem miért kell mindent lenyelni suttyó emberektől. ilyen szituációban a minimum, hogy másnap reggel egy féltéglát talál a kocsija szélvédőjében, vagy valami.

czibere 2013.01.12. 11:36:43

@tilmir: Ó kisztihadn nacsád!
Kérem ne nehezteljen faragatlanságomért! :D

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.01.12. 11:41:29

@czibere: Semmi probléma. Csak maradjunk tényszerűek. :)

Jency83 2013.01.12. 11:54:59

Létezik itt egyáltalán olyan poszt, amit nem szólnak le a Kedves Olvasók? Mindenkiben/mindenben csak a negatívumokat látják meg, a rosszat feltételezik. Persze szíve joga mindenkinek..., mint ahogyan az Írónak is, hogy miként élte/éli meg a kint létét.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2013.01.12. 12:13:19

Akik a panaszkodast reklamaljak: a Jane Eyre is 400 oldal panaszkodas szerintetek? :) szerintem pont hogy sikerult higgadtan beszamolnia a sorsarol.
Nagyon tetszett a poszt es Tulelo jol tette, hogy nem adta fel.

tanato 2013.01.12. 12:18:20

@Réka ‎: Igazad van tényleg nekem is tetszett a post,de a nagy kérdés hogyan sikerült változtatni a sorsán,milyen lépcsőfokokon sikerült eljutnia a jelenlegi életformájához,csak ezt hiányolom.

hogyne,persze,igazad van! 2013.01.12. 12:29:50

Kedves Hataratkelo!
Mar napok ota gondolkodom, milyen erzeseket valt ki belolem ez a blog, es vegul rajottem, igy tudnam a legjobban megfogalmazni:

"S bár nincs hazám, borom, se feleségem
és lábaim között a szél fütyül:
lesz még pénzem és biztosan remélem,
hogy egy nap nékem minden sikerül.
S ha meguntam, hogy aranytálból éljek,
a palotákat megint otthagyom,
hasamért kánkánt járnak már a férgek,
és valahol az őszi avaron,
egy vén tövisbokor aljában, melyre
csak egy rossz csillag sanda fénye süt:
maradok egyszer, François Villon, fekve,
megáldva és leköpve mindenütt."

Egon Krenz 2013.01.12. 12:30:47

@tilmir: Hát, ha neked az a dolgok természetes rendje, hogy egy ember ott baszik ki a másikkal, ahol tud; akkor lehet, hogy a hozzád hasonló mentalitású emberek miatt születik ennyi au-pair-es poszt.

Viszont a normális az, hogy egyik ember jóindulattal van a másik iránt. Persze, ahogy idősödik erre egyre kevésbé épít.

Itt a hiányolt szmájli: :-)

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.01.12. 12:58:54

@Egon Krenz: Ha ismernél, ezt nem írtad volna. De az nem is érdekes, hogy mit gondolsz rólam

Arra apellálva, hogy majd a "jószándékú emberek megsegítenek" nem lehet egy életet felépíteni.
Szerintem.

malvin.s.a 2013.01.12. 13:02:23

@Határátkelő: Az tenyleg jo, hogy nem adta fel, viszont az engem is erdekelne, hogyan is jutott el oda ahol most van. Tovabb tanult? Hol dolgozott? stb. Mert igy lenne igazan inspiralo.

ittvagyokottlennek 2013.01.12. 13:24:53

regota olvasom a kommenteket, es erdekes hozzaszolasok erkeznek hogy milyen a "jo poszt", es hogy az akkori eppen aktualis miert nem az.
pl. keveset irt a vegso boldogulasrol, arrol hogy hogyan hozta rendbe a sorsat; nem irja meg a foglalkozasat, vegzettseget.
ossze lehetne szedni ezeket az adatokat, keszitsunk 2 listat alapon, az egyikbe a miert pro vs kontra,
Egy levendo posztolonak ajanlanam hogy ezek szerint, kellokepppen figyelembe veve irja meg tortenetet, a fentieket tegye egy lezart borittekba, amit a vegen nyitunk ki. :)
kivancsi lennek a vegeredmenyre

nitta 2013.01.12. 13:59:32

Hasonlo csaladom volt ezer eve (de oreg vagyok:) nemetben, szabadido nuku, csak a munka. Mondjuk en azon konkretan rohogtem, amikor szekre allt a no, hogy a karnis tetejen tesztelje a porcicakat es 3x allitott neki furdoszobat takaritani. :) A baba viszont egy tunder joszag volt, a nemetem pedig fejlodott a szulokkel valo veszekedessel. Egyszer kizart az anyuka a hazbol tel kozepen. Az izgi volt. :) Na és leszamitva az utolso par napot, amikor az apukaval ossze kellett verekedni a szabadsagomert, mert megtetszettem neki. :) Korrekt volt a rendorseg, a konzul is, segitettek hazajutni. Utana 3 ev Londonban, 3 csalad, nanny fizetes, mellettem mindenhol bejarono. Megbecsultek. Megtanultam a lecket, tanulopenz befizetve, hosszu tavon megerte. A nemettel es az angollal mar megerte nemzetkozi kapcsolatos diplomat szerezni, kijottem titkarnonek egy nemzetkozi szervezethez, angol egyetemen masoddiploma, most hatarozatlan ideju szerzodessel elvagyok Brusszelben a parommal.
Nem megijeszteni kell a mostani fiatalokat, menjenek nyugodtan ki au pairnek, az egot kell hatterbe szoritani. Illetve megtanulni az erdekervenyesitest es elozetesen utananezni a kinti allapotoknak. Jo tanacs - vegyek at a haztartast anyukatol teljesen egy-ket honapra, mosast, vasarlast, fozest beleerve, esetleg el lehet kerni a szomszed gyereket. Kezdok ne vallaljanak be egynel tobb gyereket. Babakra felugyeli semmivel sem nehezbb, mint a nagyobbacskakra, sot! Hatalmas elmeny az elso lepes, az elso szo. A szuloket csak sajnalni tudtam, hogy errol lemaradtak.

Egon Krenz 2013.01.12. 14:02:16

@tilmir: Nem is egy életről szól a poszt hanem az indulásról.

spangola 2013.01.12. 14:04:50

Az is ritka, hogy valaki a posztot így fejezi be:

"És végül, de nem utolsó sorban megemlíteném azt a helyet, ahol segítségre, információra lelhet, aki érdeklődik ez iránt az ország iránt. Maroknyi segítőkész ember, forduljatok hozzájuk bizalommal!"

Ez olyan jóindulatra utal, amit sokan hiányolnak a külföldön élő magyarokban.

Ezzel mindent el is mondtam, és nagyon kitartó, talpraesett a posztoló, ezt a leírt jövőbeli élete is bizonyítja. Én 22 évesen, este szakadó esőben lettem egy főbérlő által felpofozva (én erre hasba rúgtam, lefogtak a családtagjai) és kidobva az albérletből, a cuccaim szatyrokban, táskákban..., de végül nem kellett kinn éjszakáznom, az albérlőtársam megengedte, hogy azt az éjjelt még ott tölthessem titokban, úgyhogy tudom, milyen érzés lehetett).

Gratulálok neki, és remélem, nem fognak csalódni, ha hazaköltöznek Magyarországra, mert nagyon megváltozott itt már minden, a közhangulattal egyetemben, mióta elment innen.

Ha ez a poszt csak panaszáradat, akkor mi a kommentelők hozzászólása? Panaszzuhatag?
Itt már semmi nem jó, amit Határátkelő kitesz?

A kép a poszthoz különösen tetszett, és a pár nappal ezelőtti idős házaspár sétája az őszi avarban is nagyon jó kép volt.

bpte 2013.01.12. 14:26:50

Nekem nagyon tetszett ez az írás! Sok boldogságot kívánok a négy gyerekhez!

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.12. 14:28:36

mielott olvasom a kommenteket, azert a poharba befagyott viz, az koltoi tulzas lehet, mert az gyakorlatilag eletveszely
meg arra is kivancsi lennek 20 eve hany svajci babysitter dolgozxott / es miert is?/ magyarorszagon
meg ez a kiraktak a hidegben es vartam a vonatot mar volt ketszer
ja meg 4 gyerekkel akik kint szulettek, nem less egyszeru hazakoltozni, meg ha magyarul is enekelnek
de sok sikert:)

Ugyandehogy (törölt) 2013.01.12. 14:38:32

szegény kicsi bébiszitterek
bezzeg az anyákat senki sem sajnálja a 24 órás melóért,,,,

Der Piefke 2013.01.12. 14:47:01

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Ez az Év Kommentje!:-)

...De a történet vége hiányzik, amikor, felnővén, a kis Adolf hatalomra kerül és deportáltatja a (mint kiderült, zsidó) Alvarot és feleségét...:-)

Így lenne teljes egy valódi kamutörténet!

Ugyandehogy (törölt) 2013.01.12. 14:49:38

Bemegy a kocsmába egy szőke nő, egy apáca, egy ügyvéd, egy rabbi és maxval.
A csapos felnéz:
- Mi ez, valami vicc?

tanato 2013.01.12. 15:00:24

@Babette_: 1.Tartsanak az anyák au-pair lányt,bébiszittert vagy bejárónőt,hogy ne sajnálják őket.
2.Magad uram/asszonyom/ha szolgád nincsen.

DieNanny CH 2013.01.12. 15:24:09

@Taxomükke:
Pedig hidd el, én, még magyar nyelvterületen sem mertem volna 20 évesen bemenni a Hivatalba panaszkodni, nemhogy külföldön. Másrészt, el akart jönni a családjától - és nem biztos, hogy azért, mert kiröhögték volna... -, tehát úgymond nem volt hova visszamennie. És internet nélkül, 18 évvel ezelőtt sokkal nehezebb lett volna állást találni. Mondjuk annyiban csináltam volna másként, hogy ha akár csak 1 magyar ismerősöm lett volna, már az első hónap után megkértem volna, hogy nézegesse a magyar újságokat svájci állás-ügyben.
A bizonytalanságát, félelmét én tökéletesen megértem!

DieNanny CH 2013.01.12. 15:37:04

@nitta:
"Jo tanacs - vegyek at a haztartast anyukatol teljesen egy-ket honapra, mosast, vasarlast, fozest beleerve, esetleg el lehet kerni a szomszed gyereket."
Ez valóban jó tanács, mert én is előtte 4 évvel már elláttam az otthoni háztartást. Mégis, óvónői és háztartásvezetői gyakorlattal is végigkínlódtam az első 3 hónapot...
Aki otthon még az anyukája által kivasalt ruháit sem maga rakta el a szekrénybe, az egy idegen családnál szenvedni fog.

DieNanny CH 2013.01.12. 15:44:23

@Babette_:
Ebben tökéletesen igazad van, én is gyakran megpróbáltam magamat így csillapítani, hogy mennyire rossz lehet egy anyának. Aztán arra a következtetésre jutottam, hogy igen ám, de ha ők szívüket-lelküket napi 24 órában beleadják a gyereknevelésbe, az nekik kamatostól visszajön. Hiszen felnőttként a gyerekeik ugyanezt fogják megtenni értük! Nem vagyok idealista, én ebben hiszek!
Félig-meddig óvónőként számomra az is ilyesfajta elismerés, ha a régi óvodásaim visszajelölnek iwiwen. Még egyik sem írta, hogy: De bunkó voltál, óvónéni! - pedig 20 évesen megtehetné... Úgyhogy bennem is bennem van, hogy én is adhattam valamilyen pluszt nekik.
Au-Pair-ként ott vagy 1, 2 vagy néhány évet, és 20 év múlva már talán a nevüket sem tudod.
Erre is fel kell készülni!

tanato 2013.01.12. 16:10:38

@DieNanny: Na erre ne számíts,hogy ha mindent megadsz a gyermekeidnek,majd ők is pátyulgatni fognak idős korodban.Lehet hogy beraknak egy idős otthonba ha már nem tudod magad ellátni,vagy fogadnak melléd egy idősgondozót.Természetesen a gyermekeimnek én is mindent megadok ami tőlem telhető,úgy anyagilag mint a velük töltött időt,foglalkozást illetően,de nem azért hogy majd ezért idős koromban "ellenszolgáltatást" várjak el.Természetesen azért a napi 24 órás gyermekellátás nagyon fárasztó az anyának,és jól jön a segítség,itthon Mo.-on a nagyszülők,gazdagabb államokban meg ugye az au-pairek,baby sitterek,bejárónők,a harmadik világban meg a bentlakó cselédlányok formájában..

DieNanny CH 2013.01.12. 16:52:42

@tanato:
Direkt írtam, hogy szívvel-lélekkel! Mert az ily módon nevelt gyerek valóban megtesz mindent az idős szüleiért. És nem pátyolgatást, vagy ellenszolgáltatást várok érte! Elég, ha elfogadja a korommal járó nyavalyáimat.
Egyébként az idősotthonba való berakás is a törődés egy formája! (Nagymamám pl halálra unja magát 89 éves kora ellenére, de anyukámnak csak hetente 1x van ideje elutazni hozzá. Az idősek otthona a kertszomszédja!!! mégsem hajlandó beköltözni, pedig ott aztán lenne társasága, minden napra egy új. Elég lenne neki havonta egyszer találkoznia minden lakóval)

váj mí 2013.01.12. 17:16:36

Basszus, már megint egy nyárvogó bébiszitter. Mégis, aki cselédnek áll, az mire számít?
Szokták volt mondani hatalmas felsőbbrendűségi mizével a pofájukon emberek, hogy "aki, kurvának áll, ne sírjon, hogy basszák", amikor épp egy prostinak állt lány szívja meg. Aki cselédnek áll, mégis mit vár? Sajnálni kellene? Mert mi a tökömnek? Sajnáltatta ő magát éppen eleget. 70% rinya, 30% önfényezés. Faszom.

hogyne,persze,igazad van! 2013.01.12. 17:20:04

@váj mí: Azthiszem, ez a komment egy igazi gyongyszem!
Eszembe jut errol A.E. hires mondasa a vilagegyetemrol, meg az emberi hulyesegrol.

váj mí 2013.01.12. 17:25:09

@hogyne,persze,igazad van!: Te, figyelj, kitakarodnál a virtuális életemből? Elméletileg már napok óta szűrsz, úgyhogy, hess!
Még a virtuális létben is rühellem az olyan kamuzó faszokat, mint amilyen te vagy.

hogyne,persze,igazad van! 2013.01.12. 17:30:18

@váj mí: Nes?Ez egy nyilvanos blog, ha nem tetszik, ne irogass ide.

Gerry. 2013.01.12. 17:36:59

"gyerekeink magyarul beszélnek, magyarul gondolkodnak, magyarul énekelünk (már aki tud énekelni :-))) ) és Magyarországra vágyunk vissza."

Nyilvan en vagyok rosszindulatu, de Svajcban szuletett, es ott felnovo gyerkocok milyen varazslat miatt vagynak vissza Mo-ra? Az rendben van, hogy neha latogatoba menet latjak, es nyilvan rettenetesen photoshoppolt verziot kepzelnek el a szulo beszamolok hatasara, de ettol meg konkretan vagyni nyilvan nem vagynak vissza - elvegre nem ott szulettek, es nottek fel...

váj mí 2013.01.12. 17:47:19

@Gerry.: Anya és (ha ő is magyar) Apa vágyódik vissza ilyenkor rendszerint egy olyan Magyarországra, ami felhőtlen kamaszkoruk emlékeiben él leginkább ...

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.01.12. 17:48:17

@váj mí: alig tudtam kivárni, hogy végre elszakadjak onnan, ahol nem szerettem lenni - a családomtól.
Hm...

váj mí 2013.01.12. 17:56:28

@tilmir: Ok, ez sok mindent takarhat az alkoholista anyától és szexuális zaklató panda apától egészen addig, hogy nem kapta meg az 5.-ik szülinapjára a kinézett barbiet. Meg bármi mást a kettő között.
Hm ...

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.01.12. 18:01:42

@váj mí: Ok. Mivel választ nem kaptunk semmire, így marad a kétség.

szaszo71(D) 2013.01.12. 19:14:08

Én nem igazán értem ezeket a rabszolgasorsos történeteket. Igaz nem Svájcban, hanem Németo-ban élek, Németet tanítok külföldieknek. Szinte minden csoportomban van au-pair, akiknek igazolás is kell, h. jártak a tanfolyamra, mert a szervezet, amin keresztül jönnek, megköveteli a családoktól, h. nyelvtanfolyamra járassák. Talán nem apróhirdetésekre kellene jelentkezni, hanem szervezett formában nekiindulni.

szaszo71(D) 2013.01.12. 19:15:09

@szaszo71: Bocs, a nagybetűs német elé pontot akartam tenni:))

zopilote 2013.01.12. 19:22:13

@hagyma:
Tudok magyarrol, aki 25 eve disszidalt, Kanadaban megnosult es 4 gyerekkel hazakoltozott kb
10 eve. A gyerekek Magyarorszagon jarnak iskolaba. A srac evente 3 - 4 honapra visszajon dol -
gozni. Olyat is imerek, aki szinten hazakoltozott, de 2 ev mulva visszajott. a gyereke nem tu -
dott beilleszkedni. Es milyen sok magyar van, aki vagy Magyarorszagrol, vagy Mexikobol vagy
Erdelybol visszajar melozni Kanadaba. Es meg csak nem is nyugdijasok.

szaszo71(D) 2013.01.12. 19:22:29

@Gerry.: Igen, szerintem is túlzás, amit idéztél. Az én gyerekeim 10 és 6 évesek voltak, mikor kijöttünk. Ez 4 és fél éve volt. Gyakran megyünk haza, évente 5-6 alkalommal, ebből legalább 2-szer 1 hetet töltünk M.o-n. A gyerekek örülnek, h. találkozhatnak a barátaikkal (szerencsére nekik is és nekünk megmaradtak az igazán baráti kapcsolatatink), nagyszüleikkel, unokatestvéreikkel, de Magyarországra nem vágynak vissza, pedig még a házunk is megvan, tehát tényleg "haza" megyünk. 1 hét után örülnek, ha visszajövünk, ez is "hazamenés". (Milyen jó nekünk, akárhol vagyunk, mindig haza megyünk:))

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.12. 19:47:48

@zopilote: hat en is sokfele magyart ismerek, de aki mar 20 eve kint van es meg cask, tavoli tervben szerepel a hazateres, az valoszinuleg mar csakk nyugdij utan ter haza, akkor meg mar gyerekek tuti nem mennek vele
bar nem tudom most hany evesek, meg nem tudom milyen nemzetisegu a ferje, gondolom Magyar
nem lehet tul jo elni igy, hogy nem akarok svajci se lenni, de haza sem akarok/tudok most/ menni
amugy en a fiammal 90 szazalekban angolul beszelek, mondjuk O mar nem gyerek

Kellemes Zérókomponista (törölt) 2013.01.12. 21:31:00

@tableno: a nők máshogy közelítik meg ezt. Logikai hidat képezni kezdeti pokol és végső siker (normális élet) között teljesen felesleges szerintuk. Az nem tartozik A LÉNYEG halmazába. A fontos az, hogy egy történet POZITÍV, meg SZÉP legyen. Ezért ilyen. Egyetértek egyébként veled, én is hiányolom a kihagyott részeket, finoman szólva.

Kellemes Zérókomponista (törölt) 2013.01.12. 21:36:05

@tanato: ó, nem kell megvárni az időskort. Már általános iskola ideje alatt is bőven szoktak záporozni a "hálátlan!"-ok.

Göröglány 2013.01.12. 21:37:54

Na ide legyen mersze embernek post-ot írni.. Mindennap csodálkozok, hogy megint írt valaki. De aztán rájövök, azért, mert előre elhatározták, nem olvassák a kommenteket :D

micsoda? 2013.01.12. 21:44:06

Tetszett a poszt. Egyszerűen elbeszélte, és őszintén adta tovább az élményét. Megértem, mert hasonló cipőben én is jártam, csak már idősebb lévén több eszem volt. Nem volt internet, csak telefon, meg levélváltás. A barátaim állandó készenlétben voltak, mikor jöjjenek értem. Kibírtam, és kiharcolva szabadnapomat, sok szépet láthattam.
Egyet nem szabad elfelejteni, hogy a történet közel 20 éves, azért akkor mások voltak körülmények. A fűtésről annyit, hogy nálam is este 10 - kor a központilag kikapcsolták, és hajnalban kapcsolták be.

épaetekmogyoo 2013.01.12. 22:06:30

A kedvenc kommentelőim azok, akik a gazdag rokon által küldött képeslapokról ismerik a hósapkás svájci hegyeket, de mindebből a tapasztalatból képesek megcáfolni az ott élők állításait.

Különös figyelemmel olvastam a posztot, hiszen egy olyan országban történtekről szól, amelyet magam is igen jól ismerek - persze nem képeslapokról. :)

Néhány gondolatom támadt a történettel és a kommentekkel kapcsolatban.
Könnyedén be tudom illeszteni a svájci miliőbe a történteket. Sajnos nagyon igaz az, hogy a bébicsősz helyzete leginkább az őt alkalmazó családtól függ. Elvileg vannak jogai, ám ezeket érvényesíteni egy rutinosabb, Svájcot és annak törvényeit jobban ismerő munkaadóval szemben igen csak bajos dolog.
Ráadásul a történet majd' 20 évvel ezelőtti, azaz nem volt még Internet sőt, mobiltelefonok sem léteztek túl nagy számban.

Sok kommentelő a mai helyzetből osztja az észt, sejtésem szerint sokuk még kisautót tologatott és babát fésülgetett akkoriban a járókában.

Más világ járt 20 éve még. Akkortájt szűnt meg a magyarok vízumkényszere Svájccal szemben. Akkoriban még nem nagyon lehetett hivatalosan magyar bébiszitter svájci családnál.

Együtt érzek a posztolóval annak ellenére, hogy nekem távolról sem volt ilyen nehéz helyzetem annak idején - viszont nem kétlem, hogy nem mindenki olyan szerencsés, mint én.

Határátkelő 2013.01.12. 22:08:17

@hogyne,persze,igazad van!: Hát ha Faludy jutott eszedbe a blogról, az igen megtisztelő, bármilyen kontextusban is. :)

Határátkelő 2013.01.12. 22:09:11

@negyerebemegnegyereerrehe: Sok igazság van abban, amit írtál, kösz szépen!

Határátkelő 2013.01.12. 22:16:09

@nyuszigonosz: Rózsaszín regényke??? Miért lenne az? Mert valaki egy rossz helyzetből elér valamit? Szóval ha valaki elindul, és a rossz körülmények ellenére nem adja fel, majd elér valamit, az rögtön egy rózsaszín regényke... Szép.

Határátkelő 2013.01.12. 22:17:58

@nigara: Ez megítélés kérdése. Fenntartom, hogy az, hogy nem rohant haza, sikerült egy boldog életet felépítenie magának, igenis különleges dolog. Simán megtehette volna, hogy összepakol és hazajön, alighanem az lett volna az egyszerűbb út.

épaetekmogyoo 2013.01.12. 22:28:26

@szaszo71: Van igazság abban, amit írsz. Eszembe is jutott, hogy elég lúzer volt a Tomori Pali 1526-ban, amikor bohóckodott pártízezernyi gyalogsággal meg lovassággal ahelyett, hogy odapörkölt volna Ibrahimnak pár ballisztikus rakétát, oszt futott volna a janicsárhad Konstantinápolyig!

Eh, komolytalan ez a történelem! :-8

a_túlélő 2013.01.12. 22:32:18

Néhány kérdést szeretnék csak tisztázni, ami a kommentelőkben felmerült - a teljesség igénye nélkül. :-)

Esetemben a padlás, mint ahogyan a történetemben is említettem, a lakásból közvetlenül nyíló padlást jelenti. Gyakorlatilag a tető volt a fejem felett, mindenféle sallang nélkül. Nem fal, nem szigetelés, hanem maga a tető. Mivel Svájcban, az Alpok közelében nem ritka a téli -10, vagy -15 fok, a padláson simán befagy a víz. Nem csonttá fagy, hanem egy jégréteg képződik a tetején.

Aki ismeri az ilyen tipusú Svájci társasházakat, az tudja, miről beszélek, aki pedig nem, annak itt egy link, ahol megnézheti, miről van szó.

www.hochuli-holzbau.ch/hochuli%20holzbau%20info+der%20estrich.html

Ahogy ez a linken is látszik, nem padlásszobáról, nem is tetőtér beépítésről beszéltem. Kutya hideg volt, de akkor sem, most sem ezt éreztem a legfőbb problémámnak. ;-) Egész egyszerűen megfogadtam akkor, hogy soha többé nem leszek ráutalva a családomra, meg is tartottam a szavam.

Hangsúlyozni szeretném, hogy nem au-pair voltam, szándékosan nem használtam ezt a szót az írásomban. Bébiszitter voltam: feketén, papírok nélkül, engedély nélkül. Két választásom volt, amiből az egyik nem volt igazi opció számomra. Az egyik, hogy befogom a számat, amíg találok másik munkát, a másik, hogy rájuk borítom az asztalt. 20 évesen is képes voltam azonban felfogni, hogy a második verzió azzal jár, hogy szépen mehetek "haza". Oda, ahová soha többé nem akartam menni. Választottam tehát az elsőt; nem mártírságból, egyszerűen használtam az eszemet. ;-)

A történet maga nem az életemről szól, annak csak egy kicsiny szeletéről. Mint ahogyan nem említettem a történet előtti 20 évemet, úgy a történet utáni közel 20-at sem. Igyekeztem úgy zárni a történetet, ahogyan azt most is érzem, és éreztem akkor is: megérte, így volt jó, sokat tanultam mindenből és megvalósítottam az álmom. A férjem egyébként magyar, valamint a hazaköltözést és a honvágyat kettőnkre értettem. A honvágy a gyerekeink esetében értelemszerűen akkor jelentkezne, ha most költöznénk haza Magyarországra. Éppen ezért nem most esedékes a hazaköltözés, hanem jó 10 év múlva leghamarabb, mégpedig a gyerekek nélkül. Pontosabban azon gyerekek nélkül, akik nem akarnak velünk jönni.

tableno 2013.01.12. 22:53:53

@a_túlélő: Jó, hogy leírtad ezeket, így már tényleg másként néz ki a dolog. Papírok nélkül, illegálisan, az tényleg kemény helyzet. Gondolom otthon sem a meleg családi fészek várt. Az meg sajnos sok emberre jellemző az egész világon, hogy ki akarják használni a kiszolgáltatott helyzetűeket. Mindenesetre megkövetlek, tényleg "túlélő" vagy! Viszont nem mondanál mégis pár szót arról, mi történt a posztban leírtak után?

a_túlélő 2013.01.12. 22:55:11

@hagyma: Valamit félreértettél, hiszen nem a "sem itt, sem ott nem jó" állapotban élek. Most itt van dolgom, itt boldogulok (panaszok nélkül, nem is rosszul), valamint van egy álmom, amit pont ugyan olyan elszántsággal fogok megvalósítani, mint az előzőt: hazaköltözni Magyarországra.

christophe 2013.01.12. 23:18:51

Magànvèlemèny,20èv Svàjc utàn 4gyerekkel,gondolom iskolàsok,baràtokkal,sitàborokkal,fèrjjel gondolom àllàssal,baràtokkal a jelenlegi magyarorszàgi viszonyokat ismerve(szerintem hosszu èvekig nem vàrhato komolyabb elorelèpès) a visszatèrèst tervezni ugye nem gondolod komolyan?Ràadàsul a M.o-i csalàddal sem tul jo a kapcsolat,Te irtad!

tanato 2013.01.12. 23:24:15

@a_túlélő: Köszi az infót,így már mindjárt választ kaptam az első kérdésemre,hogy rakhatott ki az asszony sec-perc alatt az utcára.Nem voltál lepapírozva.Arra viszont én is kíváncsi volnék,hogyan telt el a következő 20 év.A hazaköltözési szándékot értem,de arra tényleg érdemes még 10 de szerintem inkább 20 évet várni.

tanato 2013.01.12. 23:26:12

@Kellemes Zérókomponista: Igen erről már írtunk itt sokat,az origós HÁ-n még egy teljes poszt is volt a a szülők érzelmi zsarolásával a gyermekek felé.

a_túlélő 2013.01.12. 23:28:27

@tableno: A történet folytatása koránt sem olyan érdekes, hidd el! :-) Csodával határos módon megtaláltam azt a férfit, akivel a fogsoromat egy pohárban akarom tartani. Jó pár év legális munkavállalás után vállalkozásba kezdtem, természetesen a férjemmel közösen. Éljük az átlagemberek átlagos életét, átlagos álmainkat próbáljuk megvalósítani.
A történetem utolsó 15 éve unalmas és ingerszegény a külső szemlélő számára, nincsenek benne nagy dramaturgiai fordulatok, csupán tengersok szerencse.
E szerencsék nem jelentenek mások számára tanuságot csupán annyiban, hogy szerencse nélkül nincs boldogulás.

Egyszóval nincs érdekfeszítő történetem már, élünk, mint hal a vízben, meg van valami a nyulakkal is... :-)))

a_túlélő 2013.01.12. 23:52:57

@christophe: De, teljesen komolyan gondolom a hazaköltözést. A honvágy egy érzelem, ami nem a racionalitáson alapszik. Húz haza a szívem, és ha egy kis szerencsém is lesz, meg tudom valósítani a tervünket. Addig pedig igyekszem a lehető legteljesebb mértékben magyarnak maradni.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.01.13. 00:08:03

@tanato: 2002-töl vagyok hivatalosan Sväjcban (3 honap szünettel) és nem au pair-ként. :-)
@a_túlélő: Azt majd mi eldöntjük, h érdekes-e. :-) Komolyra forditva a szot, engem is érdekelt volna a kimaradt rész, és nem 3 sorban...
@váj mí: Ez mennyire igaz az én esetemben is! Akärhänyszor otthon vagyunk mindig rä kell döbbennem, h amit keresek az mär csak az emlékeimben van meg. Sokszor fölfoghatatlan, és qrva szar äm... :-( Ennek ellenére én (még) nem tartok ott, h haza szeretnék költözni. A vicc az, h a barätomnak tök mind1, h hol dolgozik, Mo-on egykettöre tudna dolgozni bärhol, én viszont nem...

a_túlélő 2013.01.13. 00:15:52

@negyerebemegnegyereerrehe: Kívülről, ráadásul utólag én is nagyon okos tudok ám lenni! ;-)

épaetekmogyoo 2013.01.13. 00:57:02

@a_túlélő: Bármely blogot tekintjük kiindulópontnak, a kommentelő egy olyan egyede a szénalapú humanoid fajnak, amely magasabb fokán áll az evolúciós létrának, mint a posztoló.

A kommentelő alapból mindent jobban tud, mint a posztoló, beleértve ebbe különösen a mások életének, döntéseinek és véleményének bármely elemét.
Ez tény, ezzel kár vitatkozni.

Alkalmanként a posztoló is felfejlődhet az elit közé, amennyiben kommentelni kezd.

Isten hozott a Mátrixban! :-D

a_túlélő 2013.01.13. 01:19:55

Micsoda mézesmadzag, elképesztő! Te (kommentelő) mindent jobban tudsz, mint én (posztoló), de ha ügyesen és kitartóan küzdök, akár még fel is nőhetek szellemi nagyságodhoz. Hm... Megfontolandó. :-))))

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.01.13. 08:36:56

Jó, hogy végül néhány kérdés kiegészítésre került, pár kétségemet is sikerül eloszlatni.
Az író védelmében annyit megjegyeznék, hogy valóban nehéz úgy megírni egy történetet, hogy mindenki számára világos legyen. Majd talán következő alkalommal.
Ugyanakkor nagyon várok egy "ellen-posztot", mert ez így nagyon negatív irányt mutat. Bár nem vagyok magam sem Svájc-fun, de meg vagyok győződve, hogy a helyzet ennél jóval pozitívabb,

nigara 2013.01.13. 09:35:44

@Határátkelő: nem azt vitatom, hogy sikerült felépítenie valamit - hogy is vitathatnám, hiszen nem tudom! Ez a baj, hogy semmi érdemi dolog nem volt a posztban, pláne arról, hogy mit és hogyan érte el!

tanato 2013.01.13. 09:44:40

Az valami spéci engedély lehetett,mert úgy általában a 2004-es csatlakozás előtt hivatalosan nem lehetett munkát vállalni az EU-ban.

tanato 2013.01.13. 10:22:50

@a_túlélő: Nagyon jó a postod,az utóbbi időben megkedveltem az au-paires témákat/bár írtad te nem az voltál csak valami hasonló/.De a hiányérzet azért megmaradt a további 20 év történéseivel kapcsolatban.

a_túlélő 2013.01.13. 16:18:05

@nigara: Benne van a posztban, mit értem el: egy idegen országban a nulláról egy jó minőségű életet. A hogyan is benne van: határozott célkitűzés, kitartás, kemény munka és határozottság.

a_túlélő 2013.01.13. 16:25:53

@tilmir: Igazad van, a helyzet nagyon pozitív, még az én esetemben is. Családom van, letelepedési engedélyem, saját vállalkozásom. Ennél pozitívabbat nehéz összehozni. :-) Hogy közben átmentem sok nehézségen, az nem vitás, a kezdet sem volt felhőtlen, de hozzám hasonlóan milliók teszik ugyan ezt. Küzdenek, álmodnak, terveznek, nyelnek és örülnek, majd boldogulnak.

River_Of_No_Return 2013.01.13. 18:48:49

@a_túlélő:
“A hogyan is benne van: határozott célkitűzés, kitartás, kemény munka és határozottság.”

A posztban az van benne, hogy volt két illegális munkád 20 évvel ezelőtt, az első rossz volt, a következő helyen pedig kinti magyarok pártfogoltjaként jobb körülmények között.
Érdekes lett volna megtudni, hogy hogyan lett ebből legális életed. Ha pl. mások anyagi segítsége vagy házasság révén, akkor nem mondható el, hogy „csak” kitartás és kemény munka eredménye. Esetleg jártál kint valami iskolába is, ami szükséges volt a mostani vállalkozásodhoz, ha most nem a korábbi két bébiszitter állásod során szerzett tapasztalatodon alapul a munkád.
Nem kell ezeket a részleteket megírnod, ha nem akarod, de a „határozott célkitűzés, kitartás, kemény munka és határozottság” kb. annyi információt hordoz, mintha azt írtad volna, hogy ettél és lélegeztél.

a_túlélő 2013.01.13. 19:45:09

@kalandortexasi: Félrevezető lenne a 16-18 évvel ezelőtti feltételeket, eljárási módot, kiskapukat részletezni, hiszen azóta jó párat fordult a világ. Ma már egy munkaszerződés birtokában tartózkodási és munkavállalási engedélyt kapnék. Arról nem is beszélve, hogy az elbírálás a mai napig különböző lehet (és jórészt az is) kantononként, sőt, a feltételek megléte sem minden esetben garantálja a sikert. Amikor legutóbb ilyesmit intéztem egy ismerősömnek, neglepően egyszerűen ment minden.

A vállalkozáshoz pedig elvégeztem egy üzletvezetői tanfolyamot, de ez aztán már végképp nem ad hozzá az alaptörténethez. :-)

River_Of_No_Return 2013.01.13. 20:37:56

@a_túlélő:
Tudom, hogy nagyon kötözködésnek tűnik, de ha az alaptörténeted vége az, hogy saját vállalkozásod van, akkor relevánsabb információ az üzletvezetői tanfolyam, mint a padláson befagyott víz.
Nem feltétlenül az eljárási részletekre lennének kíváncsiak az emberek, hanem pl. arra, hogy a bébiszitterkedés után milyen munkákat végeztél, hogyan fejlődtél szakmailag.
Valóban nem lennének lényegesek ezek a részek, ha csak a bébiszitter munka részleteit írtad volna meg, de mivel egyértelműen a hiányzó részek eredménye a mostani életkörülményed, ami a poszt végi konklúzió, így nem meglepő, ha sok embernek hiányérzete van.

Sajnálom, ha írásban esetleg negatív hozzáállásnak tűnik, amit írtam, csak próbálom megmagyarázni, miért lehet kérdőjel az olvasóban. Örülök, hogy a rossz kezdetek ellenére sikerült egy boldog életet kialakítanod Svájcban.

nyuszigonosz 2013.01.13. 21:16:47

@kalandortexasi: Pontosan. Így van, ahogy írod, kalandortexasi.

És ezért írtam a fentiekben azt, amit írtam. És marad is úgy, ahogy írtam.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.01.13. 21:20:45

@tanato: Gondolom ez nekem szol. :-)
Nem tudom, h mit értesz azon, h spéci engedély volt, meg azon, h úgy általában a 2004-es csatlakozás előtt hivatalosan nem lehetett munkát vállalni az EU-ban. (Sväjc nem EU tag, bär gondolom nem erröl van szo.)
A mi szakmänk nem létezett Sväjcban, ezért tudtam legälisan munkät vällalni. Eredetileg Ny-Europaiakat akartak importälni, de miutän azok meghallottäk a munkakörülményeket és a fizetést beintettek.(Azota mär kézzel-läbbal kapäloznak, mert ugye välsäg, meg euro-gyengülés) Igy kénytelenek voltak keletre nyitni.
Az engedély nem volt spéci. B-t kaptam 1 évre, mint akkoriban minden nem EU/EFTA tagorszägbol valo (kivéve ha vki behäzasodott). Ezzel az engedéllyel csak abban a munkakörben dolgozhattam ami bele volt irva (még a munkahelyem neve és cime is benne volt), és csak abban a kantonban lakhattam (hivatalosan) ahol dolgoztam. Szakmän belüli munkahelyvältäsnäl az uj cég intézett mindent. Egyedül Tessin / Ticino kanton nem engedélyezte a vältäst akkoriban hiäba akart a cég minket. 2004 mäjusa utän annyira vältozott, h az engedély 5 éves, egész Sväjc területére van, ott lakok ahol akarok, és csak annyi van beleirva a tartozkodäs jogciméhez, h keresötevékenységre jogosult vagyok.

tanato 2013.01.13. 21:40:27

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): Na éppen erre gondoltam,speciális jellegű munkád volt ezért kaptál hivatalos munkavállalási engedélyt,bizonyos megszorításokkal.2004 után meg az engedélyed hogy úgy mondjam kitágult,úgy szakmailag mint lokálisan.Azért a 2004 májusa mindenképpen nagy határkő,mondhatni ez a blog sem lehetne ha a csatlakozás és a vele járó tömeges munkavállalási lehetőség nem történik meg.

a_túlélő 2013.01.13. 23:11:32

@kalandortexasi: Egyáltalán nem tűnik kötözködésnek. A poszt nem az életemről szól, hanem az elindulásomról; arról, hogy ha valakinek határozott célja van, mindig megtalálja a célhoz vezető utat, legyen az bármilyen rögös, ne adj isten lehetetlennek tűnő. Ha pedig még kitartása is van, végigjárja az utat - akkor is, amikor mások már feladták (vagy másik utat választottak) volna.

Alikam 2013.01.16. 17:05:21

Ez mind oké, csak én azt nem értem, hogy akkor miért is maradt kint a posztíró másfél évig ha ennyire szar volt?

deputy sheriff 2013.01.21. 03:42:10

@hagyma: Maradjunk annyiban, hogy 90%-ban te beszelsz en meg hallgatom... :P

wowerman 2013.01.21. 20:08:28

Nem fogom ugyanazt leírni amit már leírtam az au pair-kedéssel kapcsolatban :D Vicces hogy minden csaj annyira de annyira au pair akar lenni, meg független meg külföldi meg stb, aztán sosem jó a munka. Hát akkor talán csináljon mást. A pénz kérdésében pedig: külföldön egy ÁTLAG család is tud au pairt fogadni. magyarországon csak átlagon felüli, mondhatnám hogy felsőközéposztály, vagy még az se. Szóval nem csoda hogy a svájci csaj többet kapott. Az pedig hogy a családja elől menekült... Tanuljuk meg hogy valamiÉRT tegyünk dolgokat, ne valami ELLEN, és boldogabbak leszünk

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása