oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. január 01. 06:53,  Távolról a probléma is jobban látszik 673 komment

2013. január 01. 06:53 Határátkelő

Távolról a probléma is jobban látszik

Mindenekelőtt mindenkinek boldog új évet, a világ bármely pontján olvassa is e sorokat! Ráadásul furcsa módon úgy jött ki a lépés, hogy a mai a blog történetének 500. posztja, úgyhogy tulajdonképpen dupla az ünnep – remélem, a következő 500 is olyan érdekes írás lesz, mint az eddigiek! A mai, ígérhetem, az, hiszen sok, megfontolásra és vitára érdemes gondolat van Balázs posztjában, aki Angliában dolgozik teherautósofőrként.

Magyarország határátkelő_1.JPG

„A baráti körben többször felmerült, hogy a kivándorlás, mint folyamat meglehetősen káros és uram isten mi lesz itt, meg az utolsó kapcsolja le a villanyt. Munkámból adódóan, minden nap van pár órám az autópályán filozofálgatni.

Először arra gondoltam, hogy igyekszem mindkét oldal álláspontját bemutatni, de végül csak a pro oldal mellett tettem le az ikszet. Egyfelől én is ezt képviselem és szerintem így hiteles. Arról nem is beszélve, hogy vitaindítónak készül ez az iromány, tehát a másik fél majd reagál a kommentekben. Mindenesetre pár ellenpéldát megemlítek és reagálok is azokra.

Ennyi alapozás után vágjunk a közepébe!

Szerintem a kivándorlás nem káros folyamat. Sem mikro-, sem makroszinten. Kezdjük talán azzal, hogy a kivándorlás azonnal csökkenti a munkanélküliséget. Talán nem is kell magyarázni.

A külföldön élők pénzügyi tranzakciói keresletet támasztanak a forintra. Pénzek hazautalása, külföldi kártyás vásárlások, illetve a klasszikus pénzváltás tartozik ide. Biztos mindenki emlékszik gazdaságföldrajzból, hogy Törökország meg talán az egész Balkán elég komolyan prosperál a vendégmunkások utalásaiból.

A pénz nem vész el

Hazalátogatáskor olyan szolgáltatásokat veszünk igénybe, melyeket korábban soha. Ilyen lehet az autóbérlés vagy fizetős orvosi szolgáltatások. Mi privát fogorvoshoz és nőgyógyászhoz rendszeresen járunk otthon.

Mivel anyagilag egy magyarországi út vetekszik egy spanyol nyaralás árával, ezért a múltkor azt csináltuk, hogy családlátogatás mellett 5 napot Gyulán fürdőztünk. Külföldi szállóvendégként, jó magyarral. :)

Tehát a pénz nem vész el (rendszeres otthoni költés, otthonmaradóként) csak átalakul. Sokan a kocsijukat (nagy)szervizeltetik otthon. Bár az alkatrész drágább, de a munkadíj lényegesen olcsóbb.

Távolról jobban látszik

Míg korábban csak együttérzően tudtunk bólogatni, ha a családon belül vagy a barátoknál problémák merültek fel, most már támogatást is tudunk nyújtani, ha úgy adódik. Nem kell feltétlenül anyagiakra gondolni. Kevésbé stresszesen az ember jobban oda tud figyelni és távolról szemlélve a dolgokat sokszor jobban látjuk a probléma eredőjét.

A diaszpórának köszönhetően számos olyan új vállalkozás jött létre, melyek korábban nem létezhettek volna. Gondoljatok a magyar boltokra, furgonos csomagszállítókra stb. Angliában a lengyeleknek sütödéjük, újságjuk, és minimum egy polcuk is van minden város nagyteszkójában.

Bővülő látókör

Minden külföldön eltöltött idő növeli a tapasztalatainkat, bővíti a látókörünket. Látjuk a különbségéket és javaslatként fel is merülnek kezdeményezések. Mostanában tervezik a kilométeróra-állás hozzáférhetőségét megteremteni.

Lehetett már máshol is olvasni, hogy ez miként megy Portugáliától - Finnországig. Isten ments, hogy tippeket adjak, de ha magyarok lennének a biztonsági őrök az áruházakban kb. megszűnne a bolti lopás. Ez vonatkozik az adóellenőrökre is.

Tényleg naivak és a kelet-európai egyszerű ember fel sem fogja, hogy bemondásra valamit elhisznek. Magyarul ha valaki hazaköltözik és zavarja, hogy a dolgok bután, bürokratikusabban mennek a kelleténél, egész biztos, hogy felemeli a szavát.

Muszáj vagyok behivatkozni Hankiss Elemér nagyszerű írását. Azért a második részt, mert már nem érdekel a politika azon a szinten, mint mikor még otthon éltünk. És úgy is érzem, hogy a második részben van a lényeg. Haladóknak pedig íme egy másik írása.

Az ellenpéldák

A kivándorlást károsnak gondolók szoktak hozni pár ellenpéldát. Például mostanában leginkább azt, hogy az oktatásba ölt pénz elvész. Szerintem továbbra sem vész el csak átalakul. Lehet, hogy rövidtávon ez igaz, de lásd fentebb pár hazaút esetleg új vállalkozás indítása és lám a pénz visszajön.

Akik kimentek lehet, hogy soha nem jönnek vissza. OK, na és? Jobb otthon (kamu)rokkantan, munkanélküliként megöregedni?

Aktív (cselekvő, vállalkozó) réteg megy el, pont rájuk lenne a legnagyobb szükség. Valamiért otthon nem jött be, ellehetetlenültek stb. Lesz új réteg, lesz, akit hazavisz a honvágy. Lesznek olyanok, mint ami most is van az angoloknál, hogy az itteni házukat kiadják, plusz kapják a nyugdíjat, de Spanyolországban élnek.

Megalázó a külföldi bérek töredékéért dolgozni

Orvosok, ápolók teljes hiányára kell számítani hamarosan. Ez a kedvencem. Pont a külföldi munkavállalás lehetősége nyitotta fel mindenki szemét, hogy igencsak megalázó a külföldi bérek esetenként egytizedéért dolgozni kétszer annyit.

Másrészről máris megindult egyfajta konszolidáció és előbb utóbb lesz társadalmi szerződés is. De ha tévednék és mégsem, akkor is van megoldás. Van e kerek Földön számos olyan hely ahol a magyarországi viszonyok jelentik magát a Kánaánt. Vezetékes ivóvíz, áramszolgáltatás a nap 24 órájában, gyors internet, EU tagság stb. Nos, ezekről a területekről toborozhatunk utánpótlást.

Mielőtt nagyon nekem esnének páran, szeretném felhívni a figyelmet egy apróságra, Voltunk már hasonló helyzetben kb. 23 évvel ezelőtt a romániai forradalom idején.

Erdélyből nagyszámban érkeztek fehér, képzett, magyarul jól beszélő migránsok. Nos, az általam leírt esetben a jelzők közül csak a képzett maradhat majd, de lesznek orvosaink és ápolóink is. Arról nem is beszélve, hogy egy ilyen kiélezett helyzet előmozdítja a társadalmi párbeszédet.

Összefoglalásul csak annyit, hogy a kivándorlás egyáltalán nem káros. Vagy azért, mert megold bizonyos problémákat, vagy azért, mert ráirányítja a figyelmünket korábban elhanyagolt területekre. És ebből mindenki csak profitálhat."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: vitaindító Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr264987303

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Az igazi határáttörő 2013.01.01. 10:34:21

Elnézést, hatalmas tévedés történt, Ez az 501. poszt, az 500. itt van: * Bunkó Barnabás vagyok. Régóta olvasom a Hatátáttörő Blogot, így hát most megosztom veletek saját sikertörténetemet. A békéscsabai Békés Csaba Tudományegyetemen végeztem bakterológ...

Trackback: Az igazi határáttörő 2013.01.01. 10:31:33

Elnézést, hatalmas tévedés történt, Ez az 501. poszt, az 500. itt van: * Bunkó Barnabás vagyok. Régóta olvasom a Hatátáttörő Blogot, így hát most megosztom veletek saját sikertörténetemet. A békéscsabai Békés Csaba Tudományegyetemen végeztem bakterológ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.02. 12:22:46

@dr. saint555:

Ez így abszurd hozzáállás. Ezen az alapon mindent vissza lehetne mindenkivel fizettetni.

A megoldás: tandíj.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.02. 12:25:36

@dr. saint555:

"Nettó exportőr országból kb. egy évtized alatt egy szétvert gazdaságú, nettó importőr országot csináltak."

Ez így demagógia. Mo. 1960-1990 között azért volt nettó exportőr, mert a szovjet piac felvette a béka segge alatti minőségű, piacképtelen, eladhatatlan magyar termékeket. Így könnyű expotőrnek lenni...

Amint piaci viszonyok áltak be, s az igénytelen szovjet piac is megszűnt, a magyar gazdaság összedőlt, mert hirtelen kiderült: a termelés nagy része egyszerűen szar.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.02. 12:26:08

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: tanulmanyi szerzodes?
/nem cask a kommunizmusban leteseett, letezik, hanem pl itt is

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.02. 12:27:02

@hagyma:

Persze, az ötlet nagyszerű, ez a globalizmus végcélja. De 150-200 év kell még ehhez a legjobb esetben is.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.02. 12:28:46

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: ez se igaz
az oroszok meg most is sok mindent felvennenek
cask eppen eltunt a konzervipar, a cukoripar-edesipar
nagyon szep volt, hogy ruszkik haza....
dehat....
nekem senki ne mondja, hogy pl az amerikai babkonzerv job mint a magyar volt

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.02. 12:48:51

@hagyma:

Nem vennék fel. Miért vennének magyar terméket?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.02. 12:52:50

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: kozelebb van, olcsobb es a Magyar konzerv igenis jo volt
meg a mirelit is borso stb
nagy piac az ukrajnatol sziberiaig, nem mindenkinek kell igloo
dehat almafak kivagva
tsz-ek lerombolva
konzervipar megszuntetve
a nyugatnak kellett a piac
megkaptak

mommmmo 2013.01.02. 13:50:29

En csak azt nem ertem, miert gondolja barki is, hogy orszagok gazdasagat le kell azert rombolni, hogy "legyen piac", a szar termekekre.
Mintha nem lenne hatalmas felvevopiack Indiaban, Kinaban a sz@r termekekre.. sot, ilyen alapon azok az orszagok prosperalnanak a legjobban amelyek korul vannak veve csupa romokban allo mas orszagokkal, lasd nyilvan Botswana lenne a legnyerobb helyzetben, mert hat ott van Afrikaban.
De jeeez, altalaban megis a gazdag regiokban vannak a gazdag orszagok, es nem a nyomor regiok kozepen..

De hat mindig konnyebb valami szornyu gonosz kulso erore mutogatni, mint belenezni a tukorbe, hogy meglassuk a hibakat, ugye.

Ja, amugy a roghozkotesrol, vagy a tandij visszafizeteserol: ez onmagaban nem feltetlenul hulyeseg.. ugy tudom Indiaban is van ilyen, a fiatal orvosoknak mind le kell huzniuk par evet valami elmaradott videki faluban - mielott elhuzhatnanak kulfoldre...

tableno 2013.01.02. 13:58:02

@mommmmo: Igen, a röghözkötés önmagában védhető álláspont. AMENNYIBEN, és csakis akkor, ha a szerződés másik résztvevője (ez esetben az állam) szintén kötelezettséget vállal, hogy a végzett diplomásnak megfelelő munkahelyet biztosít (ez orvosok esetében valószínűleg megoldható, viszont azoknál a szakoknál, ahol piaci alapon működik a rendszer, nemigen). Amennyiben ez nincs, akkor a szerződés egyoldalú és igazságtalan.

tableno 2013.01.02. 13:59:25

@mommmmo: "En csak azt nem ertem, miert gondolja barki is, hogy orszagok gazdasagat le kell azert rombolni, hogy "legyen piac", a szar termekekre." - ráadásul egy romokban heverő gazdaságú ország nem számít éppenséggel jó piacnak, már csak a fizetőképes kereslet hiánya miatt sem...

nigara 2013.01.02. 14:05:09

@tableno: na hát, ezért nem jogos a röghözkötés.
Az, meg hogy az orvosnak lenne állása.... hmmm, 140 bruttó?

tableno 2013.01.02. 14:11:32

@nigara: Nézd, lehet azzal érvelni, hogy ehhez a 140 bruttóhoz hozzájön még az ő kitaníttatásának a költsége is, mint extra juttatás. Így végül is nem teljesen igazságtalan azt mondani, hogy 5 évet húzzon le itthon a közellátásban, mielőtt elmehet pénzt keresni (vagy külföldre, vagy otthon magánpraxisban). Persze ez csak az orvosokra érvényes, más szakmánál hülyeség lenne.

andaluzkutya 2013.01.02. 14:13:18

A röghözkötés akkor lenne védhető, ha nem csak azt vállalná az állam, hogy megfelelő munkahely van, hanem hogy ott emberhez méltó munkakörülményeket/fizetést is kap. További kívánalom a kiszámíthatóság, mert pl. egy orvosi elvégzése hat év... Tegye fel a kezét, aki csak nagyjából meg tudja tippelni, hogy mi lesz Magyarországon hat év mulva. (vagy aki hat évvel ezelőtt sejtette, hogy most itt fog tartani az ország - hivatásos vészmadárkodók előnyben:) )
Én pl. álmomban nem gondoltam volna '94-ben, hogy 2009-ben ilyen állapotok/fizetések lesznek az egészségügyben.

andaluzkutya 2013.01.02. 14:16:31

@tableno: Egyszer kiszámoltam, hogy ha az otthoni fizetésembe beleveszem azt, hogy kitaníttattak, továbbá összehasonlítottam néhány ország GDP-jét (hogy arányosítsam a gazdaság teljesítményéhez), még akkor is durván keveset kerestem Magyarországon orvosként, és az öt év alatt, amit ott dolgoztam az állam még mindig tartozik (ez alapján nekem) egy kb. 10 milliós nagyságrendű összeggel...

tableno 2013.01.02. 14:19:38

@andaluzkutya: Amerikában a hadsereg fizeti a tanulásodat, ha előtte lehúztál X évet katonaként. Viszont azt ők sem garantálják, hogy az alatt az idő alatt nem tör ki egy újabb háború, ahol esetleg lelőnek... Aki mondjuk 2000-ben lépett be a seregbe, azt remélve, hogy a 90-es évek második felének békéje fennmarad, az megszívta.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.01.02. 14:20:32

@dr. saint555: ezek szerint csak az ujonnan vegzettekre vonatkozna?

tableno 2013.01.02. 14:21:53

@andaluzkutya: Abban egyetértünk, hogy a magyar orvosfizetések kriminálisan alacsonyak, még az ország teherbíró képességéhez mérten is. Nyilván ezzel is kell valamit kezdeni, akkor is, ha van röghözkötés, mert különben csak annyit érnek el, hogy pár évvel később pattannak meg a kezdő orvosok.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.01.02. 14:24:28

@hagyma: utlevele is volt. csak epp szomaliai szarmazasu meg minden bizonnyal Mohamed Farah a neve. remelem csak poenbol irtad, amit....

andaluzkutya 2013.01.02. 14:32:59

@tableno: Nyilván aki katonának áll, az fel van készülve arra, hogy adott esetben háborúba kell mennie. Én pl. nem véletlenül nem mentem katonának:)
A civil életnek viszont a kiszámíthatóság egy elég komoly előnye kellene hogy legyen. Természetesen egyre nagyobb időtartamra nézve egyre kevésbé, de azért fontos lenne, ha 5-10 éves távlatokban legalább lehetne gondolkodni/tervezni.

Sanyi9 2013.01.02. 15:07:58

@mommmmo: szerintem a vietnamiak tehetnek mindenrol... Meg persze a peruiak, a kurva anyjukat... :D

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.02. 15:29:14

@tildy:): neg kell nezni kit engednek be
lehet illegalis bevandorlo, akar terrorista is
ez igy helyes
napoi gyakorlat
most felfujtak, mert eppen olimpiai gyoztes, de plse Te se en meg nem mondtuk bvolna nevrol, arcrol, ahogy az amerikai hataror sem
amugy meg amerikaba jelentosen tobb afrikait, szomaliait iszlamot meg tokom tudja kit engednek be mint pl magyarorszagra letelepedes celjabol
semi Baja nem let kicsit jobban atvizsgaltak, nagyon helyesen

Sanyi9 2013.01.02. 15:29:50

@dr. saint555: en nagyon utalom az adot. Szerintem el kellene torolni az adozast, meg az allami nyugdijat, meg az allami betegbiztositast. Be kellene zarni az osszes allami iskolat/korhazat meg persze a hivatalokat. Az embereket ki kellene rugni (vagy agyonloni azt, akinek ez nem tetszik). Akinek nincs penze, az tanuljon irni az anyjatol es gyogyitsa ot az oreganyja, gyogyfuvekkel. A rendorseget fel kellene oszlatni, mindenki vedje meg magat, fegyverrel. Vagy fizessen vedelmi penzt. A szocializmusrol bebizonyosodott, hogy nem mukodik, se a nemzeti (nacik), se a nemzetkozi (kommunistak).

Amugy, csak viccelek, valamilyen szinten egyetertek avval, amit te szeretnel, de nem teljesen. Az emberek otthon-tartasanak a feltetele az orszaga elhetobbe tetele, nem a kenyszer.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.02. 15:30:07

@heck: amerikaban az egvilagon mindenfele sort lehet kapni:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.02. 15:34:46

@andaluzkutya: akinek viszont nem fizeti valamilyen ceg, vagy a katonasag, nem nyer el valami ok folytan osztondijat az bizony fizeti a tandijat
/altalaban 10 evet kell alairni, es akkor is be kell menni havonta ha nincs haboru, van akionek becsuszik 1-2 ev irak, vagy afganisztan, de ha nincs penze tanulni, akkor ez is egy ut a diplomahoz
ugyhogy otthon cask ne haborogjon senki

Sanyi9 2013.01.02. 15:36:44

@dr. saint555: nagynenim, 32 evesen, '90-ben attelepult Romaniabol Magyarorszagra. Angol-francia tanarno, azota szunet nelkul tanit. Magyarorszag meg mindig nem utalta at a tanulmanyainak a koltseget, amit en azota is varok. Vennek belole csokit meg ragogumit. Ha megtudom, hogy miattad kesik a dolog, akkor a legkozelebbi talalkozasunkkor majd jol tokonruglak. Nagyon szeretem a csokit.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.02. 15:47:29

@Sanyi9: tovabbra is azt tudom mondani, ha valakinek nem tetszik, hogy cask ugy tanulhat ingyen ha utana dolgozik par evet otthon, az ugye valoszinuleg eleve ki akar menni a diploma utan
namost en azt javaslom vegezze akkor az egyetemet eleve kulfoldon
vagy fizesse a tandijat
ha valaki plcsak kamionsoffor akar lenni, az fizet szazezreket, mire meg vannak a papirjai
namost az miert nincsen ingyen?

Sanyi9 2013.01.02. 16:03:29

@hagyma: tudod, en 5 ev jartam egyetemre, de nem szerettem tanulni, mert en egy ritka lusta ember vagyok. Szeretnem, ha a tanulassal toltott idomert valaki fizetne. Atlagosan napi 2 orat tanultam, 5 even at, az legyen kb 3500 ora. Egy decens 6 euros oraberrel szamolhatunk. Varom a 20000 euromat. Szoval, mennyibe is kerultek a sofor papirjai?

andaluzkutya 2013.01.02. 16:14:41

@hagyma: Nekem alapjáraton nem a tandíjjal/röghözkötéssel van problémám. Gondom azzal van, hogy irreálisan magas befektetést (itt hazabeszélek, főleg az orvosokra gondolok) várnak el most a diákoktól teljesen bizonytalan jövőért. Mert lehet, hogy az USA-ban drága a tanulás, vagy el kell utána kötelezned magad egy cégnek, de a cég nem fog éhbérért dolgoztatni, és nagyjából be lehet lőni, hogy extrém eseteket leszámítva mire számíthatsz egy szakmán belül.
Amúgy mennyi lenne szerinted az elfogadható idő, amit "pár évnek" nevezel?

tanato 2013.01.02. 16:23:01

Röghözkötés Európában csak Lukasenkóéknál van Belaruszban,Egyébként a puding próbája az evés,kíváncsi vagyok,hogyan hajtják majd be a pénzt mondjuk egy végzett szociológustól,aki itthoni munkahely híján mondjuk kimegy Londonba pincérnek.Az Interpollal fogják hazahozatni?Vagy a szüleitől fogják vonni,ha nekik nem lesz készpénzük elegendő esetleg elárverezik az öregek lakását?Vagy nézzük magunkat orvosokat/persze a történet csak egy kis szeletkéjét képviseljük,a sok informatikus,mérnök és bölcsész valamint tanárszakos hallgatók között,mert mindenik fizet ha lelép a tervezet szerint./Vegyük pl. Írországot ott is nagy az orvoshiány,relatíve sok magyar doki dolgozik ott.Majd onnan is az Interpol fogja visszahozni a "renitens" frissen végzett medikusokat,kéz és lábbilincsben,vezetőszíjon felrakva őket a pesti gépre nagy médiaérdeklődés mellett?Az az Írország amelynek égető szüksége van jól képzett szakemberekre és amely állam a halálos gázolót sem hajlandó kiadni évek óta?
Na az ördög mindig a részletekben bújik el.A román-magyar felsőoktatási viszonylatot amit Sanyi9 is említ, meg már ezerszer kitárgyaltuk itt/is/.A futballmeccset is mindig két kapura szokták játszani.Aki gólt akar lőni,az kapni is szokott általában.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.02. 16:23:08

@Sanyi9: kb ennyi , amit fizetni kell
@andaluzkutya: nem tudom, de akkor meg egyszer, ha tudod, hogy nem fogsz jol keresni, mert szar az egesz, akkor tanulj ott, /Anglia, amerika/ ahol majd elni akarsz
szolok elore, lehet nem lesz ingyen:)

Sanyi9 2013.01.02. 16:28:22

@hagyma: igen, ha beleszamoljuk a kamion arat is...

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.02. 16:28:38

@tanato: azert mert meg van az eselyed, hogy egyoldaluan felbonts egy szerzodest, mert ugy gondolod nem er majd hatrany, meg nem biztos, hogy meg is teszed
bankot sem azert nem rabolok, mert felek, hogy elkapnak, hanem mert nem fer az ertekrendembe
hogy - ha egyaltalan bevezetik- mi less a vegrehajtas modja...
gondolom pl nem akar mindenki orok eleteben"kint" maradni es ha hazamegy akkor vonhatjak tole
az sem kizart, hogy ahogyaz EU meg EUbb less a kulfoldi munkahelyerol is inkasszozhatjak, bankszamlarol stb.
ez nem buncselekmeny, nem fognal megbilincselve hazavezetni, de egy alairt szerzodesert van feleosseged

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.02. 16:30:22

@Sanyi9: mar amit neked kell fizetned az allamnak, az ennyi ha 6 evet ellogtal az egyetemen es leleptel:)

Sanyi9 2013.01.02. 16:38:25

@hagyma: pont erre gondoltam en is. Mikor bevittem a penz az egyetem elvegezese utanni elso napon, akkor meg kotozkodtek, hogy honnan van nekem 20000 eurom, mikor en csak egy csoro egyetemista vagyok. En mondtam, hogy tobb labon allo uzleti birodalmat tartok fenn (egy nappal azelott vittem vissza az ures sorosuvegeket, rendszeresen adok vert/spermat (spermabankba jarni valahogy nagyobb elvezet... :D), online szoktam sportfogadni, tralala). De nem ertettunk szot...

andaluzkutya 2013.01.02. 16:46:44

@hagyma: De itt feltételezed, hogy én azzal a szándékkal kezdtem el az egyetemet, hogy külföldre menjek. Nem. Én Magyarországon akartam dolgozni/élni, de tudomásul kellett vennem, hogy ebben a szakmában erre nincs lehetőségem. Megpróbáltam, nem sikerült, váltottam.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.02. 17:05:31

@andaluzkutya: en 4-5 evet altalaban latok elore
de amugy ezek szerint teged ez a dolog mar nem erint
nincs ezzel baj
amugy vannak nem fizetos diplomak
fizetosek
meg olyanok ami fizetos ha nem irsz ala
mindenki eldontheti
na meg a kulfoldi egyetemek is vannak jo osztondijjakkal
az oktatas nagyon fontos minden orszag szamara, de nnyi embert egy ekkora orszag keptelen ingyen tanitani
ezt be kall latni

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.02. 17:06:30

@Sanyi9: kuld a zsetont nekem privatban megy a szamlaszamom

nigara 2013.01.02. 17:18:19

@andaluzkutya: abszolut igaz minden, amit írsz.

Egyébként a minap láttam egy riportot mianevével (V. ker. polg mester), és azt mondta, hogy a röghözkötés nem azt jelenti, hogy nem dolgozhat külföldön, hanem azt, hogy az élete nagyobbik részét itthon dolgozza le!!!
Alakulnak itt a dolgok...

andaluzkutya 2013.01.02. 17:29:40

@hagyma: 4-5 évet én is látok előre (főbb vonalakban). De nekem az egyetem 6 év volt, plusz egy év egy rosszul sikerült műtét után plusz 5 év a szakvizsgáig. Tehát 12 év telt el onnan, hogy elkezdtem az egyetemet addig, hogy szakorvosként meg akartam élni. Továbbá azért választottam ezt a szakmát, mert ezt akartam csinálni, nem akartam pályaelhagyó lenni, főleg nem anyagi okokból. Akkor már inkább határátlépő:)
És ami még zavar az a magyarországi rendszer logikátlansága. Pl. az USA-ban fizetsz mindenért, gyenge szociális háló, de cserébe alacsony adók. Skandináviában ugyan magas adók, de oktatás/sok szociális ellátás/eü(nagyrészt) ingyenes. Mindkettő lehet jó. De Magyarországon a magas elvonások mellett kellene fizetni tandíjat. Ez azért nem áll össze...

tanato 2013.01.02. 17:42:16

@andaluzkutya: Na ez egy jó gondolat,inkább határátlépő mint pályaelhagyó.Nekem sem tetszenek a polgármesterré és országgyűlési képviselővé avanzsált pályaelhagyó volt kollégák/meg a TV-s személyiséggé válók sem./Szerintem ők fordultak szembe igazán az orvosi esküvel nem a határátlépők,még ha itthon éldegélnek is.Az van ugye az esküben hogy a szenvedő betegeken kell segíteni,az nincs benne hogy csak egy bizonyos államban csak egy bizonyos anyanyelvű betegeken kell segítenünk.

Sanyi9 2013.01.02. 17:43:21

@nigara: annak is vannak kulonbozo formai. Peldaul en kikotnem, hogy a lanyok karrierjuk elejen kell otthon dolgozzanak (mikor meg jol neznek ki), oszt azutan, 45 evesen mehetnek, amerre latnak, kit erdekelnek mar abban a korban. Jol latom a dolgokat?

Sanyi9 2013.01.02. 17:44:41

@andaluzkutya: en a "nincs ado, de minden ingyenes" rendszer hive vagyok.

nigara 2013.01.02. 17:47:42

@Sanyi9: hát, lehet, hogy tudsz valamit - ez még nincs nagydobra verve, de már a terv része.
De egyébként jogos amit mondasz - mondjuk inkább 55 felett már tuti ne legyenek itt, de még a férfiak sem, mert akkor fizetni kell az egészségügyi ellátásukat, ami ugye már nem annyi, mint 25 évesen...
És persze akkor már itt-ott fájdogál is, nem lehet őket már agyonhajtani, szóval ne legyenek itt...

nigara 2013.01.02. 17:52:09

@tanato: na igen, azokat miért nem kéri számon senki, aki arra hivatkozik, hogy mennyibe került az orvosképzés, hogy a pályaelhagyók, akik egy napot nem töltöttek a betegágy mellett???
Hány ilyet tudnék felsorolni!...
Mások elöl elvették a helyet az egyetemen, aztán huss...

mommmmo 2013.01.02. 18:25:43

A sok elvonas sok osztogatas szerintem csak akkor mukodik, ha szorosan kontrollalja a tarsadalom a koltsegvetesi intezmenyeket, es az ujraelosztas modjat.
Egyszoval csak jol mukodo, nagy hagyomanyokkal rendelkezo szilard demokraciakban. Szoval itt lenne az ideje, hogy ezt elfelejtsuk, ez egyelore nem nekunk nem alternativa.

mommmmo 2013.01.02. 18:26:57

ugy ertem nekunk nem alternativa:)

Alice in Wonderland 888 2013.01.02. 19:56:45

@tableno: Sajnos, szerintem már kár ezen gondolkodni..lassan minden minőségi oktatásért fizetni kell...
Biztosan örülne ennek az Eu, mint egy újabb magyar okosságnak..:)
Mindenesetre örülök, hogy bennünket és a gyerekeinket ez a magyar helyzet már nem érint.

Alice in Wonderland 888 2013.01.02. 20:00:17

@Karinette: Pontosítok:
dr. saint555 megjegyzéseivel kapcsolatban voltak az észrevételeim, nem a tiéddel...komolyan mondom, néha el sem hiszem, amiket itt olvasok...

Hova tűnt a szabadság fogalma? Miért ne mehetne oda, ahová akar valaki? Néhány ember már azt is korlátozná , hogy elutazhatsz-e valahová vagy sem...hihetetlen.

Sanyi9 2013.01.02. 20:05:35

@Karinette: Biztos olyan rossz, ha az oktatasert fizetni kell? Marmint, sok szempontbol igazsagosabb, mint ez a "nagy allam, nagy ado, fogalmunk sincs mire lesz elkoltve, de legalabb Depardieu-tol megszabadultunk" rendszer, mint ami peldaul Franciaorszagban is van. Ha egy csaladban mindenki asztalos, akkor ok miert kell a szomszed gyerekenek az egyetemeert fizessenek, aki jogasz lesz?

Masreszt, lehet, hogy a fiatalok jobban fogjak ertekelni a jodolgukat (hogy lehetoseguk van tanulni). Ugy, mint Franciaorszagban az elso generacios bevandorlok. Persze a masodik generacio mar a luxusban no fel, amit ok nem ertekelnek, azutan kimennek az utcara autokat egetni es uzleteket kirabolni (persze, persze, tudom, nem mindenki, csak a fiatalok fele).

tableno 2013.01.02. 20:14:14

@Sanyi9: A probléma nem elsősorban a fizetős oktatás lenne, hanem a mozgásszabadság korlátozása. A magyar állam dilettáns és koncepciótlan. Bármi probléma merül fel, az egyetlen eszközük a tiltás.

Sanyi9 2013.01.02. 20:19:02

@tableno: ezt nem ertem. Ha az ember kifizeti a tandijat, akkor nincs korlatozva a koltozesben, nem? Hogy kellene ezt a problema helyesen megoldani?

tableno 2013.01.02. 20:44:32

@Sanyi9: Tandíj ok, de cserébe vonzó életpálya és kereseti lehetőségek.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.01.02. 21:29:24

Nema tandijjal van itt a gond, abszolut tandij parti vagyok, leven az ember sokkal jobban odafigyel arra, hogy feleslegesen ne dobaljon ki az ablakon penzt, ha mar fizetett erte, be is fog jarni. A gond a tandij nagysagaval van. Mert egy 5 ezer forint per ho tandij azert szerintem mindenkinel vallalhato lenne.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.02. 21:40:34

@tildy:): 5 ezer forint????
havi 25 dollar:)
muhhaha

Mrsmihaly 2013.01.02. 21:41:42

@Diffeomorfizmus: "aki egy kicsit is törekvöbb, de ezt a fajta nyalást ami M.o-n van, gusztustalannak találja ( és ez nem ellentmondás ), mindenképp célszerü, ha külföldre megy. "
Szuperul megfogalmaztad azt, amit en mar a 80-as evek elejen erztem. Igy leptünk 84-ben. Huuuuuuu, micsoda köpködes megy ezert a hataratkelön, mert van aki mert lepni! Plane ha meg meg is talalta a szamitasat a kivalasztott orszagban es jol is erzi magat.

Sanyi9 2013.01.02. 21:56:14

@tableno: a valasz helyes, csak nem ez volt a kerdes. Ertem en, hogy mit szeretnenek az emberek, de avval nem vagyok tisztaban, hogy hogy lehet ezt elerni (a vonzo eletpalyat meg kereseti lehetosegeket).

andaluzkutya 2013.01.02. 21:57:25

@hagyma: 25 dollár viccesnek tűnik onnan, ahonnan te írsz, de sokak számára nem az Magyarországon.
De ha figyelembe veszed, hogy sok családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a 25-30 ezer Forintot, akkor már egyáltalán nem az.

Sanyi9 2013.01.02. 21:58:03

@Mrsmihaly: eddig az volt az erzesem, hogy ezen a blogon a hangnem relativ civilizalt. Mit talalsz olyan hihetetlen kopkodesnek? Amugy hova koltoztetek '84-ben?

andaluzkutya 2013.01.02. 22:04:20

@Sanyi9: Szerintem elsősorban a bevezetés módjával, ill. tempójával van a baj. Az semmiképpen nem szerencsés, hogy decemberben bejelentik, hogy akik februárban jelentkeznek, azok nagy része nem mehet ingyenes képzésre, mikor a fiatalok értelmesebbik fele ilyenkor már eldöntötte, hogy hova menne tovább és utánanézett a lehetőségeinek. Ha azt mondják, hogy most felállítanak egy tervet, hogy mondjuk az elkövetkező 2-3 évben egy bizonyos terv szerint térünk át a nagyrészt önköltséges oktatásra az már vállalható.
Ott van továbbá amit már írtam, hogy a magas adókat részben azért fogadják el tudat alatt az emberek, mert cserébe várnak valamit (jogosan). Pl. azt, hogy az átlagember gyermekének is legyen esélye továbbtanulni, ha a képességei megengedik. De mint írtam, az is megoldás, ha az öngondoskodásra építünk, de akkor legyen jelentős adócsökkentés. Az átmenet itt is hosszabb idő, nem ma kitalálom, holnap megszavazom, holnaputántól érvényes.
Én ilyenekre tudok gondolni hirtelen.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.02. 22:24:38

@andaluzkutya: nem tudom, amit innen latok, hogy amig a sziget tele van egyetemistakkal, meg a mindenfele bulizos helyek, hat addig bocs de 5000 forint az vicc
ha valaki elmegy komuves melle megkeresi masfel nap alatt
magyarorszag valami teveszmeben el, azt hiszik az egyetem jar, a buli jar, a pia jar, a cigi jar
stb
hat NEM

tanato 2013.01.02. 22:25:33

@andaluzkutya: Így van,ahol a fejenkénti 30-ezer Ft. körül élnek,ott biztosan lehetetlen lesz kifizetni mondjuk a jogi kar féléves 300 ezres tandíját,legyen bármilyen okos a gyerek.Márpedig ez évtől kezdve nincs ingyenes jogi képzés /sem/.Kasztosodni fog erőteljesen tovább a magyar társadalom.Még szerencse hogy az orvosin azért megmaradt a tandíjmentes képzés/is./

tableno 2013.01.02. 22:26:21

@andaluzkutya: én is pont ezeket akartam mondani. Annyi még, hogy nehéz újabb és újabb áldozatokat követelni a köznéptől, amikor azok azt látják, hogy a politikai elit közben közpénzből tömi a saját és a haverok zsebét.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.01.02. 22:34:22

@hagyma: igen, olyan osszeget mondtam, ami siman vallalhato barmely magyar haztartasban havonta.
Talan meg a 10-15 ezer froint is belferne. Na ez lett leszavazva, es lett kb. min 30 ezer per ho.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.02. 22:45:38

@tildy:): az kb. realis, nem sok, de realis

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.01.02. 23:11:28

@hagyma: 30 ezer forint, magyar haztartasban, hol elsz te?

dennisthemenace 2013.01.02. 23:12:05

@monddazigazatmar: Igen, milla korul van, mert a putri Mo.n az auto meg mindig luxuscikk. Ki beszelt itt Saxorol???????

mommmmo 2013.01.02. 23:16:09

Igazabol az egeszet ki kellene egesziteni egy tanulmanyi eredmenyektol fuggo osztondijrendszerrel.
Szamitana a bekerulesi pontszam, amit lehetne kesobb javitani (vagy rontani) a tanulmanyi atlaggal...
Szerintem gazdag hulyegyerekekbol meg mindig van Magyarorszagon dogivel, akiknek a szulei tudnak finanszirozni az oktatast akkor is, ha a gyerek nem teljesit, igy a gazdag hulyegyerekek finanszirozhatnak a szegeny okosak oktatasat az allamkassza helyett.

Ehhez meg BIZONYOS SZAKMAK eseteben bejohetne a roghozkotes intezmenye, tehat ha valaki sem kulonosebben okosnak, se gazdagnak nem erzi magat, alairhatna egy szerzodest, hogy xy evig Magyarorszagon dolgozik.

Igazabol meg lehetne ezt szervezni, ha arra koncentralnanak vezetoink, amire kell, es lenne gogyijuk is...

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.01.03. 03:29:26

de ebből nem az lenne, hogy aláírja az ember a röghözkötést, utána meg megpattan, amint rájön, hogy nem megy, aztán utána a vízözön?
nekem sem lenne egyébként elvi bajom a rendszerrel, ha utána rendesen megfizetnék az embert.
Thaiföldön a nővérutánpótlást biztosítják így, négy évet kell maradni államiban, viszont normálisan megfizetett és megbecsült meló nővérnek lenni, nem aljamunka, amibe belerokkan az ember pár év alatt. a tanároknak van versenyvizsga és ösztöndíjrendszer a legjobb állásokra, biztos életpálya, (feleakkora árszínvonal mellett simán magyarral megegyező fizetés kezdetnek), viszont az elején el kell menni a retekbe fel a hegyekbe meg nagyon vidékre, ahova küldik az embert. ebben is látom a rendszert, próbálnak valamit felépíteni, ami fair.
nade hogy annyit fizetünk a magyar orvosoknak, amit egy burmai állami kórházban is megkapnak a kezdő orvosok - ilyen színvonalra süllyedtünk, ide akarjuk röghöz kötni a legtanultabb embereinket 10 évre - nane.

mommmmo 2013.01.03. 10:58:51

@Chang Yai:
Azt hiszem, a roghoz kotes helyett jobb lenne 3. opciokent a diakhitelt bevezetni, amit esetleg ki lehetne valtani azzal, hogy az ember itthon dolgozik egy ideig?.

De azt gondolom senki sem gondolja komolyan, hogy a jelenlegi finanszirozasban lesz normalis egeszsegugye Magyarorszagnak, vagy hogy ezt az egesz helyzetet az oktatas finanszirozasanak az oldalarol kellene megkozeliteni..En amugy el vagyok ajulva, hogy mennyire normalis az egeszsegugy szinvonala meg mindig itthon ahhoz kepest, hogy mennyire dobbenetesen sz@rul van menedzselve. De hat szerintem ez a szint is tarthatatlan hosszu tavon, a jelenlegi felallasban. Lehet uj es uj terheket es kotelezettsegeket sozni a diakokra, nem az fogja megoldani a helyzetet, a szolgaltatasert annak kellene fizetni, aki hasznalja (magyar tarsadalom) es nem annak, aki szolgaltat, (jovendo orvosok) basszuskulcs, ez gondolom eleg logikus.

Bar ugy tunik, vannak akiknek nem.

andaluzkutya 2013.01.03. 11:34:52

@hagyma: abban remélem egyetértünk, hogy az, hogy a sziget, meg egyéb bulizós helyek tele vannak egyetemistákkal nem jelenti azt, hogy minden egyetemista bulizik éppen valahol, vagy hogy minden egyetemista megengedheti ezt magának. Tehát a minta, amit látsz, nem reprezentatív. Amúgy mennyi az esélye annak, hogy kiszúrj valakit, aki éppen azért dolgozik akárhol, hogy mellette tudjon tanulni?
Volt nemrég az az eset, ahol az amúgy egyetemista sofőr elaludt a volánnál és elütött pár embert. Akkor egy (rövid) ideig volt arról szó, hogy bizony nem kevesen vannak, akik egyetem mellett dolgoznak, hogy egyáltalán megélhessenek, vagy meg tudják venni a könyveket, stb.

tanato 2013.01.03. 13:16:22

@andaluzkutya: A Sziget publikumának jelentős része külföldi fiatal,nem a fejlődő országokból persze.

tanato 2013.01.03. 13:19:18

@mommmmo: Az tényleg csoda hogy még ilyen szinten vagyunk eü.szempontból.Sajnos a magyarázat az önkéntes rabszolgamunkával magyarázható.,nem napi 8 óra az átlag munkaidőnk,hanem legtöbbször inkább duplája vagy még több.De ahogy öregedünk és fizikailag nem fogjuk bírni,mindenképp bedöglik a rendszer.Utánpótlás meg nincs és a röghözkötéssel sem lesz.

andaluzkutya 2013.01.03. 14:08:43

@tanato: Én 2004-ig voltam rendszeres Szigetre-járó, utána elkezdtem dolgozni (úgy értem főállásban, egyetem mellett végig dolgoztam), meg családom lett, így már nem engedhettem meg. De ha jól tudom, ez nagyjából egybeesik azzal az idővel, amikor már kimondottan a külföldi fiatalság lett a célcsoport a magyarokkal szemben (ez az árakban is megmutatkozott). Úgyhogy én annak idején bulizós egyetemista voltam a Szigeten:)
A másik hozzászólásodra:
Ahogy a tévéből ismert pszichiáter mondaná: "KISASSZONY! MIÉRT HAGYJA??? TUDJA MI MAGA??? EGY KAPCARONGY! AKIVEL FEL LEHET TÖRÖLNI A PADLÓT!" (elnézést a nagybetűkért, sajnos a hanghordozás nem jön át az írásban). De lényeg az, hogy valamilyen szinten az orvosok a (is?) hülyék, mert hagyják (hagyjuk) magukkal ezt tenni. Ha egységesen tudna az "orvostársadalom" az asztalra csapni, akkor pillanatok alatt lenne változás, vagy pillanatok alatt összedőlne a rendszer (de hát az is egyfajta változás). Viszont legalább leszámolnánk az illúzióval, hogy a rendszer működik:)

tanato 2013.01.03. 14:51:35

@andaluzkutya: Ne röhögtess,a magyar orvosok összefogni egymással?Leginkább egy kanál vízben megfojtanák egymást egy kis üveggyöngyért/fizetősebb beteg vagy némi gyógyszercéges pénz,HO szinten néhány betegkártyáért/.Mind azt hiszi hogy majd ő egyedül is képes magát gyógyítani.Pedig már a szlovák kollégák is milyen szép eredményeket tudtak egy háromnapos munkalassítással elérni.De sajnos rossz a korfánk is egy 60 körül népesség a derékhadunk,ami nem éppen egy" forradalmi "korosztály.Inkább időhúzásra játszanak.Ettől függetlenül lehetséges még változás,főleg ha az "öregeknek" elveszik a nyugdíjlehetőségét további munkavégzés esetén.talán ettől kicsit felébrednek majd.Egyébként rajta vagy a Webdokin?Ott aztán osztjuk egymást rendesen ilyen ügyben/is/.

Alice in Wonderland 888 2013.01.03. 19:22:31

@Sanyi9: Nincs igazandibol kifogasom a fizetos oktatas ellen, ha az egy elerheto kategoria.
Ami nekem nem tetszik, az a mentaltas: ha az allam fizette az egyetemet, akkor nem mehetsz sehova, amig vissza nem fizeted...felolem ez is mehetne, ha lennenek olyan allasok, ahonnan konnyen visszafizethetove valna a tandij.
Egyebkent pedig oda fog az egesz jutni, hogy csak azon gyerekek tanulhatnak majd, akiknek ki tudjak fizetni a tandijat...hozzateszem, ha igy lett volna par evvel ezelott, akkor nekem sem lenne 2 diplomam es nem beszelnek 2 idegen nyelven...hanem valahol galyaznek egy gyarban, almodozva a soha el nem erheto szebb jovorol! Igy is az egyetem mellett dolgoztam, mert nem volt, aki fizesse az alberletem, a konyveim, a megelhetesem...nem volt egyszeru, elhiheted es igen,szivesen maradtam volna M.o-n, ha latom, hogy van penz es megbecsules az en teruletemen, de nem igy tortent-aztan a repteren megismertem a ferjemet , probaltuk 2 evig mo-n, kozben megszuletett a kozos gyermekunk es ma mar nem kerdes, hogy nem Budapesten epitjuk a jovonket.

A gyerekeinknek szeretnenk megadni a legtobbet, ami lehetseges.A nagylanyom most meg nem akar egyetemre menni, mas elkepzelesei vannak, de a kisfiamnak mar most nezzuk a magansulikat es azert dolgozunk hogy jo helyre jarhasson.

En nem preferalom kizarolag a magansulikat, de szerintem minden gyermeknek meg kell adni a tanulas lehetoseget!

Alice in Wonderland 888 2013.01.03. 19:24:56

@Sanyi9:
Ja igen, Fro_ban is van bunozes, mint akarmelyik mas orszagban..itt is elegedetlenek az emberek, ha emelik az adokat stb, ahogyan mashol. Mindossze a hozzaallasuk mast. Ertem, amire celzol, az elszomorito, de nem ez az atlag, hanem ez is a tarsadalom egy resze, amit inkabb kikerul mindenki...

Alice in Wonderland 888 2013.01.03. 19:37:41

@tanato: Mokas, hogy ma elojott ez az orvosos sztori...
Ma muszaj volt elmennem nogyogyaszhoz, mert oktober ota nem kaptam hamarabb idopontot januar 22-nel elobb Fro-ban...gondoltam, ok, varok addig, de kozben tortent valami es surgosebbe valt...felhivogattunk rengeteg rendelot, a leghamarabbi idopontjuk marcius 8!
Na, uccu neki, kozel van Genf, bar kicsit dragabb lesz, mint a francia oldal...azonnal kaptam idopontot, de az osszeg, kapaszkodjatok: 315frs! Ez a normal tarifa, es az orvos suru elnezesek kozepette adott kedvezmenyt, mert tudja, hogy francia a biztositasunk, ami ezt fedezne otthon Froban...de Genfben nem es sajnos ott az orvosi ellatas dragabb.Joval dragabb.
A ferjem szo nelkul kifizette, majd a kocsiban azt mondta, hogy az emberek keresetehez merik az arakat a dokik, igy ne lepodjek meg, itt se szamoljak magyar aggyal..azert en lehidaltam egy kicsit, de az egeszsegem fontosabb es idoben erkeztem, nem huzhattuk volna meg hetekig...

Szoval, ertheto, hogy az orvosok sem akarnak nagyon keves penzert emberfeletti munkat vegezni maximalis felelosseggel, amikor a kollegaik joval tobb penzt keresnek es megbecsulik oket.

andaluzkutya 2013.01.03. 19:39:45

@tanato: Nem vagyok a webdokin. Csak felbosszantanám magam:)
Amúgy azt is lehet mondani, hogy azzal, hogy Magyarországon nem fognak össze az orvosok azért, hogy változás legyen az eü-ben, szembemegyünk a Hippokratészi esküvel, mivel nem teszünk meg mindent azért, hogy a legjobb tudásunk szerint gyógyítsunk. Márpedig ez ugye kötelességünk. Amikor belemegyünk abba, hogy harmincakárhány órákat dolgozzunk egyhuzamban, akkor hogyan lehetne képes az ember arra, hogy képességei legjavát nyújtsa? Mégis mikor szívja meg jobban a beteg: ha van egy agyonhajszolt orvos, aki ki tudja milyen teljesítményre képes a sokadig órában, vagy ha van egy átmeneti időszak, amikor közlik, hogy nincs orvos, mert lejárt a munkaideje (kivéve természetesen a sürgős eseteket)

DieNanny CH 2013.01.03. 19:44:25

@dr. saint555:
Én szívesen törlesztenék a munkámmal az országnak, de olyan rossz a buszközlekedés a lakóhelyemtől,hogy ahol munkám lenne, oda másfél óra a buszút. Este/délután ugyanannyi vissza. És nem úgy mennek a buszok, hogy én óvónőként reggel fél hétre beérjek. Tehát, bármennyire is egyetértek abban, hogy ne legyenek ingyenélő főiskolások és egyetemisták, nem mindig a munkavállaló a hibás. Az én magyar diplomám nincs honosítva, csupán lefordítva, de a svájci bölcsi gazdasági főnökének ez is elég volt ahhoz, hogy felvegyen. Nekem csupán az a fontos, hogy van állásom és fizetni tudom a hitelem törlesztését. Hiába fáj a szívem minden alkalommal, mikor a Keletiben felszállok az éjszakai vonatra Zürichbe, hazaszeretetből nem tudok otthon megélni.

DieNanny CH 2013.01.03. 20:14:53

@mommmmo:
"ha valaki sem kulonosebben okosnak, se gazdagnak nem erzi magat, alairhatna egy szerzodest, hogy xy evig Magyarorszagon dolgozik."
DE AZ ILYEN MINEK AKAR EGYETEMRE MENNI???!!!

Mint már egy másik posztban kifakadtam: Az otthoni 8 ezres városomban nincsen egy cipész sem!!!
A szemléletnek kellene ehhez megváltoznia, hogy Mo-on lenézik azt, akinek nincs diplomája. (Kezdve az ország vezető embereivel, egészen az álláshirdetésekig - mindenhol diplomát kérnek!

andaluzkutya 2013.01.03. 20:25:05

@DieNanny: Szerintem itt mommmmo arra gondolhatott, hogy aki se nem kiemelkedően gazdag, se nem kiemelkedően okos. Attól, hogy valaki nem kiemelkedően okos, még elvégezhet egy egyetemet és hasznosíthatja jól az ott szerzett tudását (pl. lásd én:) ), viszont nem biztos hogy beleesik a felső mondjuk 10%-ba, akinek a képzését mindenképpen érdemes lenne támogatni, mert akkora tehetségek.

tanato 2013.01.03. 20:41:19

@andaluzkutya: Harminc.Az ügyeletes rezidensek van hogy 3-4 napot visznek egyben pihenés nélkül.Ez a bevett gyakorlat.És senki nem szól ellene,sem a rezidens sem az ANTSZ sem a kórház vezetősége sem senki.Persze ha baj van, a legalul lévőt meszelik el mint az ominózus vércukormérős ifjú doktornőt.

andaluzkutya 2013.01.03. 20:56:35

@tanato: Ahol én dolgoztam, ott kb. 30-32 órákat dolgoztunk egyben (ha a másodállást nem számolom), de nálunk relatíve sokan (vagy inkább elegen) dolgoztak. Ha az ÁNTSZ komolyan venné a dolgát, nem sok kórház maradhatna nyitva... De hát az ÁNTSZ egy állami szerv, az is a feladata, hogy úgy csináljon, mintha még működne a rendszer és a hibázás az egy-egy személy hibája, nem azért történik mert a rendszerben ez kódolva van.

tanato 2013.01.03. 21:05:37

@Karinette: Hát igen,FR.-ban a HO,-k és a szakorvosok is a vizitdíjból élnek,aminek nagy részét persze ti betegek visszakapjátok főleg ha még valamelyik kiegészítő Mutuelle-ben is benne vagytok.Ebből fizetik a kollégák a rendelő fenntartását meg a nővéreket is.Persze nem 300 ft. a vizitdíj sem.Marad azért nekik meg rendesen a díjakból.Mondták ott nekem a Ho-k,direkt jól jön az influenza szezon mert akkor betegre keresik magukat,annyi paciens jelenik meg a rendelésen.

tanato 2013.01.03. 21:06:23

@andaluzkutya: Ez már a vég kezdete,lehet még toldozni foltozni a rendszert,de nem sokáig már.

andaluzkutya 2013.01.03. 23:08:09

@tanato: Mondjuk az agónia már elég régóta tart. Ha azt nézem, hogy amióta klinikai tárgyaim voltak (még 2000 előtt), azóta azt mondta a gyakorló orvosok többsége, hogy ez így nem mehet tovább és rendszer össze fog omlani, ha nem csinálnak vele sürgősen valamit...
Bár az én szubjektív véleményem is az, hogy az utóbbi időben nagyon sokat romlott az eü állapota. Ezt 2009-ig értem, mivel akkor kiléptem a rendszerből, de volt kollégáim elbeszélése szerint, azóta tovább romlott. De ezt gondolom nem kell neked bizonygatnom:(

tanato 2013.01.04. 07:52:55

@andaluzkutya: Csak az időpont a kérdéses,természetesen előbb a lerobbant régiókban dől össze hamarabb, a városokban,főleg a fővárosban ez nem lesz olyan gyors és érezhető.

nigara 2013.01.04. 08:34:37

@DieNanny: "A szemléletnek kellene ehhez megváltoznia, hogy Mo-on lenézik azt, akinek nincs diplomája."
az EU-s átlag alatt van a diplomások aránya Magyaro-on. Jóval alatta.
És nem a lenézés a kérdés...

mommmmo 2013.01.04. 09:24:00

@DieNanny:
Alapvetoen egyetertek azzal amit irsz, de amit irtam a gazdag hulyegyerekekrol, az csak egy otlet volt a felsooktatas finanszirozasara...szerintem ez a vilag szamos orszagaban igy megy, hogy a tanulmanyi eredmennyel forditottan aranyos a tandij, tehat igen, csorikamek gyerekenek tobbet kell produkalnia, mint gazdagekenak...de hat az eselyegyenloseg az ugyis csak egy alom.

Amugy a szakmunkasok megbecsulese elegge fuggetlen ettol a kerdeskortol, ha az emberek nem lennenek ekkore csokott agyu feudalistak, akkor mar reg nem latnanak olyan eles hatarvonalat a szakmunkas es ertelmisegi kozott... Hiszen miert ne lehetne az, hogy valaki tori filologia szakos tanar, mert ezt akarta tanulni, de aztan megis kamionsoforkent dolgozik, mert azt hoztak az elet realitasai? Vagy forditva, miert ne tanulhatna ki valaki egy szakmat, hogy utanna finanszirozni tudja felsobb tanulmanyait? De pont a poszt hozzaszolasai mutatjak a feudalista kasztos csokottagyusagot, ami az altalad emlitett problemat okozza.

tanato 2013.01.04. 10:39:25

@nigara: @mommmmo: Mindkettőtöknrk igaza van,tényleg kevesebb a diplomás mint az EU átlag és jól képzett,intelligens szakmunkásból meg még kevesebb van itthon.Amiből egyre bővebben vagyunk az a nyolc általánost is csak döcögve elvégző írni.olvasni is alig tudó képzetlen tömegből,aki csak közmunkára vagy segélyfelvételre alkalmas.

Amichay · http://sipucim.blog.hu/ 2013.01.04. 11:50:25

Maximálisan egyetértek a szerzővel, csak annyit tennék hozzá, hogy azok, akik külföldről is tartják a kapcsolatot az országgal, talán öntudatosabb honpolgárokká alakítják azokat is, akik itt maradnak.

marsha 2013.01.04. 20:34:03

Ugye nem véletlen, hogy a szerző a pozitívumokra, a lehetőségekre fókuszál?
Aki mer, az nyer:)
Gratulálok hozzá és a legjobbakat kívánom!

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása