oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. szeptember 19. 06:55,  Amikor a hazaszeretet luxuscikké válik 148 komment

2012. szeptember 19. 06:55 Határátkelő

Amikor a hazaszeretet luxuscikké válik

A mai posztban sok a kérdés és a válasz is, szerzője, Lionel North saját bevallása szerint azért indult neki, mert elveszítette a hitét. Amit kapott, az a létbiztonság, ám nagy kérdés, ennek mi az ára...

pizzafutár London.jpg

TROLLFIGYELŐ: Trollt láttál? Írj a hataratkelokommentKUKAChotmail.com címre és amint tudok, lépek az ügyben! Tegyünk együtt a Határátkelő kulturált hangnemének megőrzéséért! Történetedet továbbra is a hataratkeloKUKAChotmail.com címre várom!

„Feladtam a viszonylag biztonságos, legalábbis megszokott életem és elindultam valami gyökeresen más felé Londonba. Volt már példa rá az életem során, hogy elindultam ki tudja hova / mennyi időre, de akkor még nem töltöttem be a 20-at sem, hajtott a kalandvágy, kételyek nélkül rohantam a végzetembe, úgy éreztem enyém a világ... Na, most erről azért szó se volt. Túl a 3. X-en, egy állapotos asszonnyal nem kalandot keresni indul az ember.

Nem vagyok egy pesszimista alkat, még kiutazásom nyarának (2010) végén is reménykedve tekintettem a (z otthoni) jövőbe. A cégnél, ahol alvállalkozó voltam, ugyan folyamatosan tartott a lejtmenet 2008 óta, de hát hol nem? Amikor a többiek már rég sírtak én még mindig vidáman éltem világom, sőt a növekedésről fantáziáltam egy egyedi ötlet révén.

Elveszett a hitem

Ennek megvalósításához 2008-ban persze kellett egy kis elszántság és némi (na jó, elég sok) kockázatvállalás, de ez egy másik történet. A lényeg, hogy megvolt hozzá a hitem és meg tudtam valósítani még akkor is, ha már senki nem hitt bennem a szakmában. De sikerült. Elismerték az eredményeim, erről újságcikkek, tv- és rádiószereplések adtak hírt. De kérdés mi sikerült vajon? Meghosszabbítani az agóniát?

Két fontos dolog vitt rá, hogy mégis eljöjjek. Az első, hogy mindezek ellenére elveszett a hitem. Másrészt ezt az utat még én választottam, nem a kényszer vitt rá. De vajon tényleg így volt? Az általam eladott vállalkozást az új gazdája fél év múlva eladásra hirdette...

Olvasom a panaszokat, hogy idekinn senki az ember és lenézik. Miért, mindenki elismert, befutott ember volt otthon? Akkor mire kellett volna nekem számítani?! Otthon lépten-nyomon felismertek, vadidegenek jöttek oda az utcán hozzám gratulálni, ezek után minimum a többséghez hasonlóan, nekem is senkinek kellett volna magam érezni?! De miért is várna itt valaki többet?

Persze az ő életében hatalmas döntés, hogy vette a bátorságot és kijött, de itt ettől senki nem fogja hősként ünnepelni. Nem értem miért várnak el egyesek más bánásmódot?

Megalázó a segítség?

Rajtam vadidegenek segítettek. Többször kaptam teát, mikor csonttá fagyva álltam az utcán, vagy kaját „Aid" idején. (Az „Íd al-Adha" nevű muszlim ünnepen eredetileg az áldozati állatok húsát osztották szét a szegények közt, modern formájában úgy tapasztalom, hogy a boltban vásárolt élelmiszert osztják szét.) Most akkor meg kellett volna sértődnöm? Vagy megalázottnak kellett volna éreznem magam, mert szegénynek néztek? Utcaseprő voltam éppen, ami nem hiszem, hogy a világon bárhol a gazdagok foglalatossága...

Később sem változtak a tapasztalataim lényegesen, pedig már nem vagyok „rászoruló", de most is kapok akár kollégáktól akár ügyfelektől segítséget. (a legutóbbi ilyen épp £3500 megtakarítást jelentett a számomra) Most akkor megalázónak kellene éreznem, hogy szakított rám időt? Az lenézésnek számít, ha valaki látva a tájékozatlanságod felvilágosít, hogy ne dobj ki fölöslegesen több havi spórolt pénzednek megfelelő összeget?

Neked kell bizonyítani

Az utcaseprésből a motoros futár lett a feljebblépés. Nem állítom, hogy álommeló, főként kezdőként nem. De nem szívattak többet, mint amennyit feltétlen szükséges volt és miután tapasztaltabb lettem és kiderült, hogy szorgalmas is vagyok, egész másképp álltak hozzám. Megint csak kérdem én, miért lenne ez máshogy? Te vagy az új ember, neked kell bizonyítani. Miért becsülne meg bárki is, míg eredményt nem teszel le az asztalra?

Otthon talán másképp van? Azzal, hogy szereztél egy diplomát, már elég csak felmutatni és mindenki hasra esik előtted a tisztelettől? Persze tanultál és küzdöttél érte, de ezzel be is van fejezve egy életre? Innét már minden meg van oldva? Aligha...

Viszont ha már itt is bizonyítottál, soha senki nem fog rád másként gondolni, mint egy csapattagra / kollégára / barátra. Amikor távoztam tőlük, akkor igen komolyan sajnálkoztak miatta, hogy otthagyom őket.

Ami hiányzik

A család is kijött februártól. Bérelünk egy kis házacskát. 55m2, 2 szoba+ebédlő, külön konyhával. Nem egy palota, de hármunknak bőven elég. Egy furgonnal dolgozom, nem vagyok többé kitéve az időjárás szeszélyeinek, mint a motoron. Szeretem a munkám, szeretek vezetni, ezen felül változatos és szórakoztató tud lenni és szellemileg is frissen tart.

Hiányzik, hogy magyarul beszéljek, viszont angolul mindenkinek akad hozzád egy jó szava napközben. Hiányzik az otthoni fagyizás-sütizés egy megszokott cukrászdában, viszont itt gondolkodás nélkül be tudok vásárolni anélkül, hogy az árakat kéne lesni.

Hiányoznak az éttermi kajálások, viszont bármilyen alapanyagot be lehet szerezni (na jó, néha nem a szupermarketből, hanem kicsit keresni kell) és meg lehet főzni bármi otthonit. Sorolhatnám a végtelenségig...

Mi az ára?

Ez az ország befogadott és elfogadott. Lehetőséget adott rá, hogy egyedül eltartsam a családom, hogy a párom a lányommal lehessen, ahogy mindketten szerettük volna. Ezzel szemben otthon a depresszió jelei mutatkoztak rajtam mikor belegondoltam a jövőnkbe. Van megtakarításunk, több havi megélhetésnek megfelelő, otthon probléma volt a számlákat kifizetni, ha beütött valami előre nem tervezett... és még sorolhatnám sokáig.

Hálás vagyok érte, hogy lehetőségem van egy jobb és boldogabb életre, de mégis néha elszomorodom, hogy mi mindennek az ára. Nem vagyok az a kimondott hazafi, ugyan vallottam, hogy aki a saját hazájában élhetetlen, az bárhol a világon az marad. Most mégis inkább hallgatok, vagy csak felteszem halkan a kérdést: Lehet tartósan széllel szemben vizelni, de nem egyszerűbb megfordulni?" (Lionel North blogja itt olvasható.)

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Anglia Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr974787095

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BuckHoward 2012.09.19. 07:21:47

Nagyon tetszett az irasod, itt elo leven teljesen atjott a mondanivaloja. Tovabbi sok sikert nektek!

tableno 2012.09.19. 07:23:44

Fura egy írás. Őszintén szólva a szokásos közhelyeken túl egy kukkot sem értettem belőle...

madscientist 2012.09.19. 07:33:17

Nekem is sokszor keringenek hasonló gondolatok a fejemben, mint amiket itt a végén olvashattam...és ami végképp nagyon igaz, minden be van árazva az életben, csak az nem mindegy, hogy az ember milyen üzletet köt :)

"Nem vagyok az a kimondott hazafi, ugyan vallottam, hogy aki a saját hazájában élhetetlen, az bárhol a világon az marad."

Ok írta a posztoló, hogy nem feltétlenül igaz mindenkire és mindenkor, de én a mai napig hiszem, hogy sokan vannak akikre igaz, és nem csak Mo.-on.
Én ezt mindig úgy szoktam megfogalmazni, hogy aki nem tud otthon sem beosztani, az máshol se tud majd félretenni! :)
Az más kérdés, hogy van ahol tényleg nincs miből, meg beosztani sincs mit :s :(
Nekem itt külhonban is van egynéhány ismerős, magyar is, más külföldi náció, meg bennszülött is vegyesen, akik nálamnál magasabb bevételből egy fillért nem tudnak spórolni, pedig volna hol igazítani a gatyamadzagon (pl cigi, pia, shopping), van pazarlás is rendesen( pl kaja, ez nagyon szokta szúrni a szemem) ,aztán ha véletlenül szóba kerül a megélhetés, kerek szemekkel néznek, hogy nekem elég a büdzsém, és tartalékolok is rendesen, panaszra abszolút nincs okom, viszont ennek ellenére sem élek rosszul, legalábbis nekem így kényelmes :)

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2012.09.19. 07:39:51

engem régóta foglalkoztat, hogy ha egy olyan országba születtem volna, ahol egy sofőr gond nélkül eltartja a családját, akkor is mentem volna-e egyetemre meg téptem vona-e magam valami nagyvállalalti karrier felépítése miatt...

a hipotézisem, hogy Magyarországon muszáj többet produkálni, hogy hozz egy bizonyos életszínvonalat. így sokan teljesítménykényszerben élnek, ami könnyen megöli a rákendrollt és az élet élvezetét.

szerintetek?

madscientist 2012.09.19. 07:48:58

@bandirepublic:

ez nekem is eszembe jutott már sokszor,mióta nem Mo.-on élek, mert látom azt, hogy itt (Svájcban), egy bármilyen rendes szakmával milyen rendesen megélnek emberek, legyen az asztalos, lakatos, víz, villany, gáz, autó szerelő, fodrász, manikűrös stb és nem stresszelnek. Én konkrétan nem bánom, hogy felsőoktatásba mentem, mert imádtam a szakmát, de a teljesítmény kényszer 7/24-ben tanulni, dolgozni, megfeleni, mint sokakat engem is magába szippantott...és nem is tudtam mit jelent a nyugodt, rendezett élet míg a mókuskerékből ki nem ugrottam, remélem mindörökre :)

bubu3 2012.09.19. 07:51:24

@bandirepublic: szerintem ha stresszmentesen élhetsz rakenrollosan, az jobb. Minek kipurcanni negyven évesen megbetegedni? A kirúgásról nem is szólva.
Nagyon jó cikk volt köszi. Szerintem a külföldi viszonyulást embere válogatja. van akinek az Isten bocskora sem elég soha. Az olyen soha nem fog összerakni vagy félretenni sehol. Mások itthon nyomorogtak és tudnak kinn spórolni.

Javorka (törölt) 2012.09.19. 08:03:13

Van aki nem egy "torteto" alkat, csak szep bekesen szeretne elni ugy, hogy ne kelljen atmenni a varos masik felebe, mert ott 15%-al olcsobb a krumpli... :)

Jo kis iras volt, koszi!

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2012.09.19. 08:22:56

Szia Lionel! :-)) Ha már praxisba lendültél, a blogodra is irhatnál kicsit...néha...légysziiiii.....:-))

venator 2012.09.19. 08:28:16

Ez mi ez? Szabadvers vagy a kerületi novellapályázat harmadik helyezettje?

A címet vajon ki adta a posztnak?

Lobelt Ledfold Reloaded 2012.09.19. 08:36:53

@tableno: Furcs írás az biztos. És arra hegyezi ki az egészet, hogy idézem: “Olvasom a panaszokat, hogy idekinn senki az ember és lenézik.” Ezzel a gondolattal foglalkozik bekezdéseken át és azt magyarázza, hogy ez miért is nem vala emígyen.

Ez önmagában tök oké, nade akkor szerencsés lett volna az elején tisztázni, hogy például kisebbségi komplexusok miatti önigazolás az író célja, vagy azt, hogy szerinte éppenhogy nincs értelme kisebbségi komplexusokkal küzdeni csak azért, mert az ember utcasperőnek állt. Ez utóbbivan én is egyetértenék, csak hát nem ezt írta, nem derült ki mit is akart, csak belevágott a lecsó közepébe. Szóval jól jönne, ha az elkötvető megvilágítaná (mint irodalom órán), hogy mire gondolt a költő és milyen szempontból kellene ráközelíteni az irományra :-)

encore 2012.09.19. 08:37:28

A posztíró látszik mennyire kitartó, és mennyire hajlandó alább adni, főleg a család végett. A szomorú az a történetben hogy itt mutatkozik meg igazán az hogy mi vár még Magyarországra ha az ilyen emberek is lelépnek.

Lionel North 2012.09.19. 08:38:01

@venator:
egy elvetemült elme ámokfutása?
vallomás mely szerint eladtam magam?
reklám a blogomnak? ;)

@ChristineK:
készülőben már vagy 4poszt vázlattal fényképekkel csak össze kéne kapnom magam

think different 2012.09.19. 08:42:12

"Lehet tartósan széllel szemben vizelni, de nem egyszerűbb megfordulni?"

Sokan a sliccüket sem húzzák le...

venator 2012.09.19. 08:43:45

@Lionel North: Legyen a harmadik, azzal jársz a legjobban. :)

csőcsere 2012.09.19. 08:48:06

Kicsit off lesz, részben kapcsolódik ehhez a cikkhez is, húsba vágó probléma.
Többször előjön, hogy Mo-n nagyon sokaknak nem lehet megélni a fizetésből, és/vagy spórolni. Ez így van. Több faktor is közrejátszik az alacsony fizetésekben, a legsúlyosabb: az állam feneketlen bendője.

Teszem azt, egy cégnek van havonta 300 000 ft-ja, hogy azt odaadja valakinek, hogy elvégezze a munkát. Ebből a 300 rugóból jó, ha a felét megkapja a melós, a többit az állam, azaz képviselői veszik el erőszakkal. Ezért a pénzért sem a vállalkozás, sem a melós nem kap semmit sem, vagy ha kap is, nem aránylik sehogy sem a befizetett összeg nagyságához.

Szóval melósnak kb. 150-je van, amiből meg lehet élni, alap szinten. Éppen ezért nem lesz, vagy nagyon korlátozottan pénze, hogy vállalkozásoknál pénzt költsön, hiszen nincs miből. Nem lesz pénze spórolni. Nem lesz pénze az élet apró kis örömeire.

Vállalkozásoknál nagyon keveset költ, vállalkozásoknak ezért alacsony a forgalma, embereket bocsájtanak el, vagy zsebbe fizetnek keveset, vagy bejelentve még kevesebbet. A 150 rugó ebben az esetben már rég nem játszik. A kör bezárult.

Az ország legnagyobb problémája a hatalmas állam, az inaktívak tömege, a kivagyiság (többet költünk, mint amit megkeresünk) és a fegyelmezetlenség.
Éppen ezért, ha ez nem változik, az adók évről évre egyre magasabbak lesznek, mint ahogy az inaktívak száma is. Nem kell matekzseninek lenni, hogy ebből mi lesz.

Megoldás? Jóval kisebb állam és jóval kevesebb elvonás, gazdaságélénkítés, aki viszont nem fizeti be a kevés adót, annak szigorú bünti, akár politikus és családja, barátai, üzletfelei, akár magánember. Kb. 10 év alatt egy élhető országot tudnánk Mo-ból faragni. Rajtunk múlik.

encore 2012.09.19. 08:48:20

Én azt olvasom ki itt a sok posztból hogy az emberek nagyrésze hazavágyódik, mert szereti Magyarországot, de azt gyűlölöm a szaros médiában hogy azt szajkózzák hogy el lehet menni, meg nincs jelentős kivándorlás. Dehogy nincs!
A sok szarházi azt hiszi övé Magyarország (Fideszfattyak, meg a többi mocsok) aki kiment arra úgy néznek mint valami kívülálló.
Ezek a szarosok pont azok az árulók aki elárulták a magyar népet, meg akinek még megy valahogy a rózsaszín ködbe burkolózók. A többit lenézik akinek nincs biztos állása itthon, minimum megfelelőnek mondható fizetéssel. Na ők azok akiket leküldeném a bányába robotolni.

Lobelt Ledfold Reloaded 2012.09.19. 08:49:31

@bandirepublic: Vihar alatt nő a pálma. Ezen már én is sokszor elgondolkoztam, és azt hiszem a kissé elcseszett (de azért szép meg szívemnek kedves) országunk tehet arról, hogy nem csirkét belezek 3 műszakban (bár ki tudja, lehet még annak is eljön az ideje). Szarul élünk, de nem elég szarul ahhoz, hogy isten igazából nyomorultak legyünk. A suliban rengeteg elméleti hülyeséget okítanak és a gyakorlat kevés, cserébe tehát nem értünk semmihez napi szinten, de aki odafigyel az egészen brutális általános világképet építhet magának. Nem voltam színjeles középiskolában, de megdöbbenek, hogy a velem együtt dolgozó jenki, francia, német vagy éppen török meg dán emberkék mennyire fogalmatlanok úgy általában olyan dolgokkal kapcsolatban, amelyek túlmutatnak a napi üzlet, napi munka, napi élet, napi szórakozás témakörén. Történelem, természettudományok, általános kultúrális ismeretek... nincs egyetlen kicsit is intellektuálisabb téma, amivel elő lehetne hozakodni, olyan sekélyes (de attól még „funny” persze) minden beszélgetés. Van akinek ez elég, nekem hiányom van, de ez gondolom egyénfüggő.

Ugyanakkor nem hiszem, hogy a teljesítménykényszer öli meg rákendrollt. Szerintem az információs forradalom az, mivel ezáltal válik láthatová, hogy vannak akik ugyanannyi vagy éppen sokkal kevesebb munkával is mennyire jobban élnek. Szerintem az endorfingyilkos faktor nem a küzdelem kényszere, hanem az irigység és a „nekem is jár” csontig beégett filozófia.

Liping 2012.09.19. 08:50:17

Korrekt cikk, nem tudok belekötni.

Lobelt Ledfold Reloaded 2012.09.19. 08:56:24

@csőcsere: Az állam valóban jóval többet von el 50%-nál pölü a forgalmi adót is számítva, de nem feneketlen a bendője, elég transzparens hogy mire megy el a pénz. Nyugdíjak. Ingyenes egészségügy. Ingyenes oktatás. Ilyen-olyan támogatások. Nem feneketlen de valóban bendő, kérődzik, ami bemegy az vissza is jön csak másként néz már ki, újraelosztás történik. A probléma valóban az inaktívak tömegeivel van, de nem a létezésükkel, hanem hogy egyszerűen nincs aki kitermelje a számukra nyújtott szolgáltatásokat.

Ha ezek a szolgáltatások majd leépülnek akkor lesz kisebb elvonás és akkor lesz élénkülö gazdaság is. Meg éhséglázadások, meg szegények és gazdagok kórháza, fizetős iskolák meg hasonló borzalmak. Ha már egyszer kapitalizmus.

Lionel North 2012.09.19. 08:58:29

@tableno:

Közembertől közhelyek. Majd ha feljebb török biztos a stílus is változni fog. ;)

@Lobelt Ledfold Reloaded:

@Lobelt Ledfold Reloaded:
Köszönöm szépen, nekem semmi bajom, nem az önigazolás igénye szülte a posztot. Ennek ellenére,
Sajnos igazatok van, így utólag visszaolvasva addig szabtam a posztot (ami eredetileg kb 3x ekkora volt) míg elsikkadt a lényeg.(?)
Mondani való pár szóban:
Rengeteg baráttól ismerőstől hallom, h jönnének, de...
Nekik üzenném, hogy van egy átmeneti időszak ami nehéz ugyan, de könnyebben túlélhető ebben a légkörben mint otthon. Viszont ha bizonyítasz ez elmúlik, lehetsz itt is elfogadott és megbecsült. Fellengzős "siker-storyt nem akartam" írni és bármennyire is a lelépés mellett döntöttél és már család sincs ami visszahúzzon, mégis hiányozni fog ha nem is az ország, de ez az...

Lobelt Ledfold Reloaded 2012.09.19. 09:03:19

@Lionel North: Ez másabb megvilágításba helyezi a dolgot, menedzserül szólva végre definiáltad a célcsoportot vagy valami ilyesmi :-) Köszi.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2012.09.19. 09:07:17

"Olvasom a panaszokat, hogy idekinn senki az ember és lenézik"

Érdekes mert kb. csak itt a Határátkelőn n+1 cikk található, ami az ellenkezőjéről szól. Mármint, hogy kint emberszámba veszik az embert.

Hát a hazaszeretet az tényleg egy jelentős súly marad a képzeletbeli mérleg egyik serpenyőjében. Az egyik oldalon a kiszámíthatóság, a megfelelő anyagiak, a stabil jövőkép és az otthonnal kapcsolatos ellenérzések. A másik oldalon viszont mindig ott marad egy hasonló súlyú vagy súlyosabb ellenérv. Igen, igen DE NEM VAGYOK OTTHON. Aztán hosszabb távon ez vagy elhalványodik vagy belehülyül az ember.

horcsogpofi 2012.09.19. 09:16:30

A bevezető rész elég kamu szagú, vagy legalábbis értelmetlen. Alvállakozó volt, aztán eladta a vállalkozást, TV, rádió szereplés, idegenek felismerik az utcán, stb... WTF?

Az meg, hogy utcaseprőként illetve futárként dolgozhat egy idegen országban az nem befogadás ill. elfogadás. Egyszerűen olyan munkát bíznak rá, amit az ott élők már nem hajlandók elvégezni. Hogy ebből ott meg lehet élni tisztességesen elhiszem, bár nem gondolom, hoyg ebből a fizuból 3 ember dözsöl. Max. alaplángon ég.

Én nem értem a poszt mondanivalóját.

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2012.09.19. 09:27:01

@madscientist: szuper, hogy sikerult levetned lancaidat. hogyan sikerult, mi a te recepted?

egyebkent en is hallottam erdekes dolgokrol a felsooktatasban, de a sajat magunk kepzeseben jobban hiszek.

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2012.09.19. 09:29:10

@Lobelt Ledfold Reloaded: szerintem az intelligencia nem nagyon fugg ossze az iskolai tananyaggal. ha valaki nyitott, akkor utanaolvas dolgoknak. es ez ma sokkal konnyebb es olcsobb, mint valaha.

elgondolkodni az elet kerdesein pedig belso igeny, nem?

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2012.09.19. 09:29:44

@bubu3: egyetertek. egeszseg es kiegyensulyozottsag. az kene mindenkinek!

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2012.09.19. 09:31:40

@Lionel North: Rendben. :-))
Ha blognak akarsz reklámot akkor az itteni nicked mellé belinkelhetnéd. Csak úgy mondom. :-))

emizse 2012.09.19. 09:39:06

Szia! nagyon tetszett az írás.

christophe 2012.09.19. 09:39:17

@Lobelt Ledfold Reloaded:
''mégis hiányozni fog ha nem is az ország, de ez az.''
Egy napi bèredbol vehetsz repulojegyet,interneten tudod nèzni a kedvenc musoraidat....

2012.09.19. 09:43:34

@bandirepublic: hat, a szomoru hogy ez mar 10 eves koraban elkezdodik a gyereknek, vagy elobb, amikor egy ilyen koru gyerek szamara teljesen felesleges kovetelmenyeknek kell megfelelni (erdemes a svajci hataratkelok iskolas cikkeit olvasni osszehasonlitaskepp).

Negyedikes kisgyereknek ero-ellenero, endoterm-exoterm folyamatok, izeltlabuak osztalyozasanak bemagoltatasa, magyarorszag import-exportja, tortenelmi evszamok a vegtelensegig... Miert kell ugy ereznie egy tizevesnek, hogy nem felel meg, hogy o csak harmas, kozepes, versengenie kell vagy lemarad?

Nem azt mondom, rengeteg erdekes dolgot kap a magyar kisgyerek az iskolaban, amit kar lenne nem tudni, csak epp a szamonkeres merteken kene kicsit csokkenteni. Pl aki eleteben nem akar biologiaval vagy kemiaval foglalkozni, annak mi a frasznak verik a fejebe a szerves kemiat (ok ehhez mar LEGALABB 15 evesnek kell lenni, hu)?

Oktatnanak helyette penzugyi ismereteket, altalanos ugyintezest, vagy netalantan, NYELVEKET pluszban, az elkepeszto merteku heti 2 ora angol melle...

tucano 2012.09.19. 09:44:55

@Lobelt Ledfold Reloaded: az inaktívak tömege is a feneketlen állami bendővel IS függ össze. Minél nagyobb az elvonás, annál kevesebb ember dolgozik. Minél kevesebb ember dolgozik, annál nagyobb a sarc, ráadásul az állam igazolhatja, hogy miért van rá szükség. Sztem egyáltalán nem átlátható, hogy mire megy el az adó, adatokat se adnak ki róla szinte, legfeljebb pár év bírósági hercehurca után.

Egyébként teher alatt csökevényesedik a pálma, pl. ha kókuszról van szó. Amire az ismert mondás vonatkozik, azok a dudvák:)

temesp 2012.09.19. 09:50:00

Én is ott élek, van némi rálátásom a dologra.
Jó munkám van, tudok félretenni de egyedül vagyok és ha nem tudnék hazajönni kéthavonta, akkor lehet megkattannék.
Nekem sem " hon " vágyam van, csak a megszokott dolgok hiányoznak és az évtizedes barátságok, ismeretségek.
Nagyon korrekt írás, köszönöm!

2012.09.19. 09:51:34

@tucano: azt se felejtsuk el, hogy a munkanelkuliseget alulfizetett, stigmatizalo es megalazo (nem a munka jellegebol adodoan, hanem pl a huberurnak kirendelt polgarmesterek hozzaallasabol adodoan...) kozmunkaval probaljak orvosolni, amit az aktiv reteg elvonasaibol, adoibol fizetnek az amugyis tetemes allami kiadasok mellett, de legalabb a foglalkoztatottsagi adatok feltupirozasara es melldongetesre jo.

noooooooooooooormaaaaaaaaaaaaaaaaaaaliiiiiis?!?

SECI 2012.09.19. 10:09:20

@flash.gordon:
Egy ido utan atertekeled az "otthon" szo jelenteset. Hazamegyunk? Melyik "haza"?
Jo par ev utan mindket orszag a hazadda valik, az egyik azert, mert ott nottel fel, a masik meg azert, mert ott elsz, reszeve valtal. Persze nem mindenkinek. No azoknak, akiknek ez a valtozas nem tortenik meg kinszenvedes marad mindig is a szulohazatol tavoli elet.
-seci

madscientist 2012.09.19. 10:14:11

@bandirepublic:
Hát konkrét receptet nem tudnék mondani, én jómagam már elég régóta igyekszem azt az utat követni, olyan döntéseket hozni, amik nekem jók és nem olyanokat amivel épp megfelelek bizonyos (társadalmi) elvárásoknak. Hogy erről aztán utána mások mit gondolnak, őszinte leszek, még csak nem is érdekel :D
Mo.-on is így éltem már, az ország váltás pedig még inkább igazolta azt, hogy nekem ez így jó :)
Kicsit úgy érzem néha, hogy rossz helyre dobott le a gólya, már ami a mentalitásomat illeti, ezért nem tudtam Mo.-on sok helyzettel mit kezdeni...egyszerűen kívülálló voltam :)

SECI 2012.09.19. 10:15:02

Es meg valami. Azert ne feledkezzunk meg arrol, hogy aki altalaban ide cikket ir az azert teszi, mert eljutott valahova. Vannak tobb ezren (tiz-? szaz-?) akik megprobaltak a kulfoldi munkat/eletet es belebuktak - ilyen vagy olyan okokbol kifolyolag.

Aztan ott van meg a csunya szoval "magyar-gettok"-ban elok tomege, akik ugyan itt elnek, de teljes elszigeteltsegben, a lenyeg szamukra, hogy UPC/magyar adas legyen. Aki ebbol nem akar kiszakadni az sosem fog beilleszkedni, mindig is abszolut idegen marad es ne is varjunk tole sikertorteneteket. Felreertes ne essek nekunk is van UPCnk, az emeleten az megy - ha eppen megy - a foldszinten meg BBC, tehat nem azt mondom, hogy el kell szakadni a multadtol, de ugye aki allandoan a multba tekint annak a feneke van a jovo fele ;)
-seci

Globetrotter2014 2012.09.19. 10:15:39

Érdekes ez a hozzáállás dolog. Én jó magyarként világ életemben pesszimista voltam. Pedig hány kihívást küzdöttem le.

Mégis, tali az amerikűában nevelkedett unokatestvérrel:
ő: hát ezt meg azt csináltam, majd vátlottam (mivel nem jöttbe), majd váltotam (mivel megszűnt az állásom) majd váltottam, most épp ezt csinálom, remélem bejön.

Én: épp ott vagyok (jó szép, bárki megirigyelhetné) DE ez a baj az a baj (itt most banálisabbnál banálisabb dolgoakt lehet beképzelni, mint dugós a bejutás, nincs túró, család messze).

Egyrészt iylesztő a világlátási különbség.

De egyúttal az is hogy mennyivel többet sikerült a pesszimizmusommal együtt letenni az asztalra, magyarként, mint uniós polgárk vagy előtti meint főállűású kalandor.

Nem cserélnék az amerikai rokonommal.

ioi (törölt) 2012.09.19. 10:25:42

@Whave: "Pl aki eleteben nem akar biologiaval vagy kemiaval foglalkozni, annak mi a frasznak verik a fejebe a szerves kemiat (ok ehhez mar LEGALABB 15 evesnek kell lenni, hu)?"

Sokan nem tudják ám, hogy mik akarnak lenni, nemhogy 18 éves korukban, de pláne nem 15, 13,12 évesen....
Én személy szerint nagyon bánom, hogy szakközépben nem volt fizika, aztán gazdasági főiskolára mentem, és ez teljesen kimaradt, pedig már rájöttem (3x), hogy ha meglennének az alapok, átképezném magam vegyésznek, ugyanis nagyon szerettem a kémiát és a fizikát, matekot is. Persze még lehet, hogy előveszem egyszer, hátha, de azért negyven felé érettségizni fizikából milyen?

2012.09.19. 10:41:00

@iOi: sokan nem, igy van, es toluk nem a kedvet kene elvenni azzal, hogy kvazi-magoltatasokra kotelezzuk oket. Pont ezt mondom, hogy az altalanos ismeretek oktatasa tok ok, csak epp a szamonkeres merteke es milyensege nem.

En mondjuk tudtam 13 evesen, hogy informatikus akarok lenni, tehat megjobban felcseszett a foldrajzi adottsagokbol meg novenytanbol korantsem egyszeru feleles.

De ismet a bezzegsvajci modszerre tudok visszautalni, amit sokan megenekeltek elottem: viszik gyarlatogatasokra stb. a gyerekeket, az egyes szakmakat bemutatva, erdekesse teve. szerintem ez ezerszer jobban segit egy jovokep kialakulasaban, minthogy kovalens kotesekkel bombazzuk a gyereket, amibol meg ha le is felel otosre, akkoris elfelejti jovohetre, es valoszinuleg meg sem ertette, csak bemagolta.

ioi (törölt) 2012.09.19. 10:44:12

@Whave: persze, a számonkérés módja és értelme egy másik kérdés. Nem beszélve a kislabdadobásról :)
Közben azért történnek itt olyan dolgok, mint ez, ami számomra hajmeresztő, mert azért heti egy matek lehet, hogy kevés lesz, ha a gyerek még mást is akar az életben, mint szalag mellett állni:
index.hu/belfold/2012/09/19/a_szakiskolakban_nem_lesz_feleles/

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.19. 10:45:02

@csőcsere:

"Teszem azt, egy cégnek van havonta 300 000 ft-ja, hogy azt odaadja valakinek, hogy elvégezze a munkát. Ebből a 300 rugóból jó, ha a felét megkapja a melós, a többit az állam, azaz képviselői veszik el erőszakkal"

Bárcsak így lenne! Magyarországon az állam 65 %-ot vesz el, nem 50 %-ot.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.19. 10:46:36

@Lobelt Ledfold Reloaded:

"Az állam valóban jóval többet von el 50%-nál pölü a forgalmi adót is számítva, de nem feneketlen a bendője, elég transzparens hogy mire megy el a pénz"

Az ÁFÁ-t is beleszámítva, az állam minden 100 Ft jövedelemből átlag 73 Ft-ot vesz el. ÁFÁ-t nem számítva pedig 65 %-ot.

2012.09.19. 10:46:44

@iOi: mondjuk van egy tesibol felmentett haverom, aki a mai napig nem tud semmitse dobni normalisan, csak csuklobol-konyokbol "lanyosan" :D de teny, hogy nekem se az otos dobasi kepessegeimbol szarmazik a megelhetesem :)

ioi (törölt) 2012.09.19. 10:47:42

@Whave: ha jól emlékszem, a dobás technikájára nem tanítottak meg. aki "lányosan" dobott, az úgy is maradt. meg a kettes is :)

2012.09.19. 10:48:47

@iOi: na ez igaz, en is a nagydarab kosarazo osztalytarsamtol kerdeztem meg, hogy o miert dobja otszor messzebbre, mint en, es el is magyarazta a technikat... a tanar csak osztalyzott meg ordibalt :D

o̝͚̣͔̙̜̜̞͉̺̞̬̖̱͉̼͛̑ͧ́̀̓̈́̓̾̇ͭͣ̆͊͌̑m͕̘̻̬̙̟͔̼̳̬̜̪͕͍̫ 2012.09.19. 10:53:51

@Whave: ja, de normalis gyerek nem is tesi oran tanul meg dobni, hanem a jatszoteren sorosuvegre celozva kovel, es nem a szamonkeres miatt hanem azert hogy vagany legyen a haverok elott :)

TGabi 2012.09.19. 11:07:18

@Whave:

Ezeket eszükbe sincs oktatni. Még esetleg rájönne az "ázsiainak szánt" hülye polgár, hogy talán neki is vannak jogai, lehetőségei meg ambíciói:S

Környezettudatos 2012.09.19. 11:10:26

Ez a hazaszeretet dolog érdekes. A hazámat szeretni nem nehéz, a benne élőket, a népet, ahová tartozom, nem tudom szeretni. Kisstílű, rosszindulatú embertömeg. Az is egy dolgo, hogy ha a haza számít az egyénre, akkor az egyén miért nem számíthat a hazára?

desmoquattro 2012.09.19. 11:25:11

Az a baj gyerekek, hogy ilyen sok embert foglalkoztatnak ezek az irasok. SOHA SEMMIhez nincs ennyi hozzaszolas. Tok mindegy ki mit ir, a teny, hogy irunk es ennyien jelzi a sulyos problema letet: rendkivul sok ember kinlodik az eletevel es ugy erzi a sajat hazaja kihuzza a laba alol a talajt, mig egy kis szamu csoport ala beteszi a szeket az 5 csillagos hotelben. Hogy valaki pro vagy kontra ir, teljesen mindegy, mert a teny, hogy valaki ide beir azt jelenti, a tema foglalkoztatja, figyeli, ott motoszkal az agyaban es legbelul aki kontrazik is tudja, hogy Magyarorszagon valami atkozottul el van rontva. Egy embernek egy elete van, senki ne ugasson bele, hogy azzal mit csinal. Az biztos, hogy hazafinak lenni 45 - ota nem nagyon eri meg a vilagnak ezen a reszen. Altalaban csunya racseszessel vegzodtek az ilyen tortenetek. Ebbol azert nem nehez levonni a tanulsagot.

lógós versenyszférás és állami dolgozó adócsaló 2012.09.19. 11:27:39

Én szeretem a hazámat, mert sok-sok hitelt vett fel. :)
Remélem Orbán is sok-sok hitelt vesz fel, hogy továbbra is szerethessem a hazámat.

Aztán ha államcsőd lesz, én húzok külföldre. :)

fhdgy 2012.09.19. 11:32:37

Az átlag ember csak annyit teljesít, amennyit nagyon megkövetelnek tőle! Ez gyerekekre fokozottan igaz! Ha az iskolában a számonkérés szintjét lecsökkentenék annyira, hogy a gyenge képességű gyerek is négyest kaphasson, akkor hova jutnánk? Hát oda, hogy a négyes nem fog érni semmit, az ötös is csak annyit, mint most a kettes! Hurrá, nem baj, hogy mindenki hülye, de legalább okosnak hiheti magát! Ezt akarjuk? Én nem!

Környezettudatos 2012.09.19. 11:36:05

"Ha az iskolában a számonkérés szintjét lecsökkentenék annyira, hogy a gyenge képességű gyerek is négyest kaphasson, akkor hova jutnánk? Hát oda, hogy a négyes nem fog érni semmit, az ötös is csak annyit, mint most a kettes! Hurrá, nem baj, hogy mindenki hülye, de legalább okosnak hiheti magát! Ezt akarjuk? Én nem! "

Te aludtál az eltelt években? Ezen már régen túl vagyunk.

venator 2012.09.19. 11:36:34

@Lobelt Ledfold Reloaded:

"Vihar alatt nő a pálma."

Teher alatt esetleg?

".......... de megdöbbenek, hogy a velem együtt dolgozó jenki, francia, német vagy éppen török meg dán emberkék mennyire fogalmatlanok úgy általában ......."

Nekem is ez volt az első megdöbbentő élményem. Elképesztően felszínesek és buták. :)

fhdgy 2012.09.19. 11:48:39

@Környezettudatos: Nem aludtam! De végigéltem! Régebb óta, mint gondolod! Csak mindig felháborít, ha mindenben a messze átlagalattiakhoz igazítják a mércét! Az oktatásban ez még idegesítőbb! Ezen a területen minden idióta reformált, aki a hatalom közelébe jutott. Az eredmény elképesztően siralmas. Reáltárgyakból vissza kellene állítani a hatvanas évek tananyagát és biztosítani hozzá a személyi-tárgyi feltételeket. A Legnagyobb Magyar valami olyanról beszélt, hogy a kiművelt emberfők sokasága. Sokan ismételgetik, sokan hivatkoznak rá, de nagyon kevés érti, hogy miről is lenne szó!

Amichay · http://sipucim.blog.hu/ 2012.09.19. 12:06:51

@bandirepublic: Kivéve, ha szereted azt, amivel pénzt keresel... Én sosem értettem, hogy valaki huzamosabb ideig hogy bírja ki, hogy "csak a pénzért dolgozik". Legutóbb, egy évig voltam alkalmazott, elég korrekt körülmények között, de ha közben nem tanultam, sportoltam volna, és nem tudtam előre, hogy ez egy év, és nem több, totál depressziossá váltam volna.

2012.09.19. 12:08:32

@fhdgy: vagy eppen forditva, ha nem 15 targybol kell tokeletesre megfelelni, vagy kulonben "szargyereknek", "alulteljesitonek" kell hogy erezd magad 10-14 evesen, akkor talan hamarabb megragadna valami az ember figyelmet, ami erdekli, amire koncentral, aminek aztan a szakertoje lesz. Ahogy en is idejeben felismertem, hogy a tananyagot le kell szarni, mert folosleges, teljesiteni kell a szukseges minimumot, a tanarok es szulok velemenyet felrerakni, es kozben ertelmes dolgokra kell koncentralni, amire jovot is lehet epiteni (ami esetemben az informatika volt).

Ezt a fenti szituaciot eredmenyezi ez a remek rendszer.

Erdekes, hogy a "hanyatlo nyugaton" nincsenek ilyen poroszos elvarasok, megis vannak jo szakemberek, normalis nemmutyizos hozzaallassal, realista vilagkeppel (a mi frusztralt szuklatokorusegunkkel szemben).

pappito · http://pappito.com 2012.09.19. 12:09:36

a motoros balesetig olvastam Lionel blogját, bírtam a dumáját, most meg látom, gyerek meg mifene. well done.

csak így tovább

kozmopolita 2012.09.19. 12:19:17

@fhdgy: Nem hiszem, hogy arról volt szó, hogy csökkentsük az anyag összetettségét, hogy többeknek lehessen négyese meg ötöse. Inkább arról, hogy az anyag gyakorlatiasabb legyen, aminek révén az átlagember jobban felkészülhet a mindennapi kihívásokra.
A példákra visszautalva: a kémiai kötések beható ismeretére nincs az átlagembernek szüksége a mindennapokban, elemi pénzügyi ismeretekre viszont lenne (ld. devizahitelek).

priccs 2012.09.19. 12:49:12

@bandirepublic: Azért más feeling, ha azért mész egyetemre vagy bármilyen iskolába, mert az a téma érdekel, amit ott tudsz tanulni, vagy pedig azért, mert onnan van esély olyan melót szerezni, amiből el tudod tartani magad.
Lehet, hogy egy "jobb helyen" lehetőséged lenne nyugodtan élni soförként is, de egy ilyen helyen esetleg pont azért teljesítenél többet, tanulnál tovább, mert lehetőséged van mondjuk pillangószárnyfestőnek tanulni, ami esetleg sokkal jobban érdekel, mint soförkédés.
A jobb helyeken egyébként sokkal jobban megoldott a felnőttoktatás. Így ha valaki fiatalnak balfék volt, és semmit nem tanult, majd beleunt a gagyi munkába, amit tudás híján végezni tudott, akkor megcsinálta azokat a tárgyakat, amiket elmulasztott korábban, és máris mehet főiskolára vagy egyetemre - vagy egy normális szakmát tanulni.

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2012.09.19. 12:58:25

@Amichay: ha szereted, amit csinalsz es abbol meg is akarsz elni, akkor mar elvesz a passzio resze sokszor.

es mi van, ha en soforkodni szeretek, csak havi 90 000 forintbol nem tudom eltartani a csaladom? akkor ott a teljesitmenykenyszer megint.

tomfree 2012.09.19. 13:05:58

Tényleg ott tartunk, hogy perspektíva a magyar középosztálybeli életből kimenni utcaseprőnek Angliába? Ez elég szomorú a hazai viszonyokra vetítve. Elkeserítő.

fhdgy 2012.09.19. 13:13:56

@kozmopolita: Csak reáltárgyakról beszélek: a 60-as évek vége óta igenis, hogy csökkent az összetettség és az elvárás szintje is. Magyarul, a deklarált anyag is kevesebb lett, és azt is egyre "elnézőbben" kezelik! Valaki beszélt itt, arról, hogy gyakorlatiasabb oktatás kellene, pl. pénzügyeket is kellene oktatni! Erre egy történet, előre mondom, hogy nem vicc, megtörtént: magyar közgazdasági jellegű főiskolán a mentő kérdés matekból az volt, hogy mondja meg, hogy az ötven hány százaléka a száznak. A diák azt válaszolta, hogy úgy gondolja kettő! ( minden számot betűvel írtam, hogy ne lehessen félreértés) A tanár reakciója erre az volt, hogy "adok egy kettest, de takarodj". Van ennél lejjebb? Lehet, hogy nem találok megértésre, de azt mondom, hogy ha nem követeljük meg, hogy a gyerek tudja a kovalenst kötést, akkor előbb utóbb azt sem követelhetjük meg, hogy tudja, hogy az ötven hány százaléka a száznak!

Kovácsné · http://kovacsne.blog.hu 2012.09.19. 13:15:41

Férjem pont most közölte, hogy "ha a Fidesz megnyeri a választásokat, pakolunk és megyünk ki". Én meg visszakérdeztem, hogy "És ha az MSZP nyeri meg, akkor kétszer olyan gyorsan?" Aztán röhögtünk nagyokat, bár nem épp tiszta szívből. Ugyanis mi voltunk azok, akik 5 év után hazajöttek, hogy az édes hazánk, meg az intellektuális közeg, meg a rokonok és ismerősök (meg összegyűlt a pénz a házra, természetesen).
Tény, hogy sokan a legalapvetőbb szükségeteik kielégítetlensége miatt mennek ki (mert pl. itthon nem képesek stabil lakást találni, vagy képtelenek félretenni a fizetésükből), de vannak olyanok is, akiknek relatíve megy a szekér, de beleőrülnek abba, ahogy a hírekből dől rájuk a hígtrágya, meg abba, hogy évente változik az adórendszer, a nemzeti alaptanterv meg az ország zászlóshajójának a síntávja... Ezt lehet intellektualista nyavalygásnak bélyegezni, meg köpködni, hogy "akinek van pénze, mi az anyjáért nem fogja be és örül neki", de esetleg nem árt rajta gondolkodni egy verset...

fhdgy 2012.09.19. 13:21:14

@Kovácsné: "hogy évente változik .... az ország zászlóshajójának a síntávja" !!! Ez jó, ez tetszik, már megérte ma olvasni a határátkelőt!

Egyetlen nagy bajom van csak ezzel a megállapítással: tagadhatatlanul igaz!

daenerys123 2012.09.19. 13:22:07

@iOi:

Én is hasonlóan látom. Én gimiben a 4 év alatt 1 db igazi kísérletet láttam kémia órán, a többi tényleg csak a "kovalens kötés bemagolása". Ha gimiben érdekesebbé, gyakorlatiasabbá tették volna ezeket a tárgyakat, valószínűleg teljesen más egyetemre mentem volna, mint így :)

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2012.09.19. 13:31:15

@tomfree: Mit jelent jelen esetben a középosztály? Valószínűleg nem azért ment ki, mert a harmadik autót nem tudta megvenni a másik kettő mellé, csak kétszer tudott elmenni üdülni egy évben külföldre és öt-hat hosszú hétvégére az országon belül. Mert szerintem ezeknek kellene lennie a középosztály nagy problémáinak.

fhdgy 2012.09.19. 13:32:17

@daenerys123: Bocs, de megkérdezem: miért kell a kovalenskötést magolni? Azért kérdezem, mert én nem értem, hogy mi magolni való van rajta! Akinek ezt magolni kell, ezzel kijelenti, hogy a kémia legalapvetőbb fogalmaival sincs egy kicsit sem tisztában. A matematika, a fizika és a kémia is pont olyan tantárgy, amiket csak akkor kell magolni, ha az illetőnek fogalma sincs arról, hogy miről is van szó! Nem lenne egyszerűbb, egyszer és mindenkorra megtanulni, hogy soha többet ne kelljen magolni?

kozmopolita 2012.09.19. 13:48:55

@fhdgy: OK, ezzel így egyet tudok érteni.

cukorhal 2012.09.19. 14:07:56

Gyerekek, lehet (biztos?) velem van a gond, de en nem ertem a lenyeget... es lehet pont azert merul fel bennem a kerdes: alulrol felkapaszkodni egy vadidegen orszagban nem igenyel ugyanannyi energiat, lemondast, nehezseget, mit tovabb evickelni kis hazankban a mar meglevo vallalkozasunkkal? (Persze az erzelem/stressz tenyezot hagyjuk ki a kepletbol, mert az teljesen szubjektiv..)
Szoval mire szeretne ravilagitani a posztiro? Csak mert nekem o nem tudatos, felkeszult kivandorlonak, hanem egy "szerencses tulelonek" tunik a poszt alapjan... hol a tanulsag?
(Ui: mielott megvadolnatok, nem bunko vagyok, hanem ertetlen. :))

soyuna 2012.09.19. 14:10:36

@fhdgy: Szerintem nem konkrétan a "kovalenskötésre" gondol, hanem arra, hogy nem elég gyakorlatias az óra, nem kelti fel a gyerekek érdeklődését. Pont ezért kapja a magolós jelzőt, mert fogalmuk sincs a kémiáról, nem is akarják megismerni, mert nem érdekli őket. Én is csak magoltam anno a kémiát, mert nem tartottam érdekesnek, lehet ha más aspektusból ismertem volna meg, akkor abba az irányba mentem volna el.

fhdgy 2012.09.19. 14:26:05

@soyuna: Jó, erre írtam még előbb, hogy "tárgyi és személyi feltételek megteremtése". Kellenek a megfelelő körülmények, de a legmeghatározóbb a tanár személye! Mit várhatunk, ha szintén korábbi hozzászólásomban szereplő főiskolát végzett személy, aki nem tudta a választ arra az 50-100-as kérdésre a választ, tanárnak megy el, mert piaci körülmények között nem tudott érvényesülni. Másra nem jó, de tanárnak jó lesz! No, itt a probléma! Nem vagyok tanár, tehát nem hazabeszélek. Tanárnak lenni hivatás, akinek nem, az nem tanár! Sokan tanítanak, de közülük csak kevés a tanár! Amíg ez nem változik, addig semmi más sem fog változni ebben az országban. Itt, a határátkelőn is sokszor olvasok olyan hozzászólást, ami egyszerűen iskola- és tanárellenes. Egy dolgot viszont minden szülőnek meg kell(ene) érteni: aki iskola- és tanárellenes, az a saját gyereke legfőbb ellensége!

váj mí 2012.09.19. 14:27:50

@bandirepublic: Hm, azért Angliában is vannak, akik törtetnek és törnek magasabbra. Meg lehet élni, magyarországi mércéhez mérve kiválóan "egyszerű" sofőri vagy pincéri állásból is. A szomorú az (ha szomorú egyáltalán), hogy azok az emberek, akik otthon sikeresnek számítanak, ha történetesen Angliába vagy más nyugat-európai országba születnek, akkor egyenletesen felfelé ívelő karrier-pályát futnak be. Míg, ha "x" évesen kiköltöznek, akkor ... Persze, az életminőség sokat javul.

Silent Bob 2012.09.19. 14:45:38

@cukorhal: Próbálkozz meg vállalkozni, és ha sikerül "okosságok" nélkül, akkor keress meg. :)
És ez az elmúlt években csak fokozódott. Eljön az az idő, amikor azt mondja az ember, hogy nem fog itthon azzal a tudattal élni és dolgozni, hogy lehet hogy holnap kuka.
Kint minimálbér mellett simán meg tudsz élni olyan szinten, mint itthon mondjuk nettó 250-ből, ami hazai viszonylatban nem számít rossznak. Mindezt halál nyugodtan, mert ha AKARSZ dolgozni, akkor lesz munkád. Ennyire egyszerű.

pforp 2012.09.19. 14:49:50

@bandirepublic:
Szerintem is :)

Egyel korábbi posztban hasonló témát feszegettem nemrég.

hothead 2012.09.19. 14:55:27

@bandirepublic: szerintem nem mentel volna egyetemre, ahogy en se mentem volna. lett volna szakmank (az mondjuk van most is), letettuk volna az erettsegit es onnantol fogva szepen dolgoztunk volna. hetkoznap. hetvegen meg partytime :)

waze 2012.09.19. 14:57:07

Többek között ezért lép le sok ember, én is:
index.hu/gazdasag/vilag/2012/09/19/hatalmasak_a_berkulonbsegek/

amiért maradnék:az otthonihoz képest 0 stressz, 1 munkahely elég egy embernek (2 is volt otthon), nyugdíjas szüleim simán támogatom havonta (meg elküldöm őket nyaralni), a kocsim nem törik fel a ház elött, nem kell átmennem az út túloldalára amikor üvöltöző "svédek" jönnek, összességében az élet sokkal könnyebb. Hiányoznak az otthoniak de ennyi. Mo. miatt aggódom de látom h nem érdekli az embereket a sorsuk, hagyják garázdálkodni az épp aktuális hazudozókat. Mo. nagyon jó hely lehetne de ha holnaptól minden jól menne (ebben nem hiszek) akkor is 10-20 év lenne mire komoly javulás állna be...akkor ezt már megvárjuk itt, elég volt nekem a rendszerváltás óta várni 20 évet mert hittem benne ...:-)

123strawberry 2012.09.19. 15:07:04

@Whave: lehet hogy furán fog hangzani, de azért oktatnak ennyi felesleges dolgot, mert úgymond a "kultúrával akarják elbutítani" az embereket. szavalhat valaki Petőfi-verseket, ha egy szöget nem tud beverni a falba. gyakorlatiasságra, életre való nevelésre biztos hogy nem jó a magyar oktatás. én is hiányolom legalább középiskolában az alapvető pénzügyi-, vállalkozási és egyéb gazdasági, esetleg pályázatírással kapcsolatos, vagy netán külkereskedelmi ismereteket.

cukorhal 2012.09.19. 15:07:46

@Silent Bob: Igen, ezt ertem, de ezt eddig is tudtuk. En diplomas munkanelkuli voltam otthon, szoval kozhelyeket dobalni en is tudnek. De gorbuljek meg a lenyeg nekem nem lett meg a posztbol na. :)

Silent Bob 2012.09.19. 15:15:03

@cukorhal: Én meg tudom érteni, hogy valakinek teleszalad a töke és egyszerűen a hangulat miatt lép le, akkor is ha itthon se halna éhen konkrétan. Engem se sok választ el. Jelenleg ott tartok, hogy ha megszűnik a mostani munkahelyem, amire van esély, akkor nem állok neki itthon keresni.
Én voltam Londonban nigger, aztán hazajöttem, egy darabig jobb volt, most is egy irodában ülök itthon jónak számító fizetésért (ami kb. a kinti minimálbér) de ha úgy alakul, nem fogok sírni, ha melózni kell.

tomfree 2012.09.19. 15:31:01

@123strawberry: ""kultúrával akarják elbutítani" az embereket"
Ez szerintem egy hatalmas tévedés. Jóllehet abban egyetértünk, hogy kellene pénzügyi/vállalkozási ismeretek oktatása a tantervben, de az angolszász és a kontinentális (poroszos) oktatás mindig eltért egymástól. A két világháború között itthon is poroszos oktatás volt jellemző, komoly műveltségi-művészeti ismeretekkel és komoly számonkéréssel, kemény szintrendszernek megfelelően. Ennek eredménye volt a Szent-györgyi Albert-féle Nobel-díjas generáció is, őt például még latinra is tanították, csakúgy mint korosztályának gimnáziumi és egyetemi fiatalságát. Ezzel szemben az angolszász inkább a készségekre/gyakorlatiasságra helyezi a hangsúlyt mind a mai napig. A hazai oktatással nem az a baj, hogy műveltséget közvetít, hanem az, hogy nem halad a korral és megkérdőjelezhető színvonalú az egész rendszer (példa a szakmunkás képzés színvonala). Meg el ne felejtsük, hogy minden feltörekvő országban (erre volt példa a finn, szingapúri rendszer) az oktatás/kultúra kiemelt támogatásban részesülő terület, nálunk meg épp forrásokat vonnak innen is el.
"Olyan lesz a jövő, mint amilyen a ma iskolája." Ezt is Szent-Györgyi mondta, ha már vele példálóztam.

hothead 2012.09.19. 15:37:02

@fhdgy: termeszetesen senki nem szeretne, hogy a kovetkezo generacio tudatlan, tanulatlan legyen, de a szukseges ismeretek atadasahoz nem a poroszos oktatasi rendszer a legmegfelelobb.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.19. 15:39:33

@Amichay:

"Én sosem értettem, hogy valaki huzamosabb ideig hogy bírja ki, hogy "csak a pénzért dolgozik"."

Pedig az emberek 95 %-ára ez vonatkozik.

Régebben kifejezetten szerettem pókerezni. Aztán elmentem dolgozni pókerterembe. Azóta lassan megutáltam a pókert. Most már munkának tűnik. Szabadidőmben pókerezni??? Brrrrr. Pedig most már olyan a tapasztalatom, hogy sokkal sikeresebb lennék. Próbáltam is, hosszú távon nyerésben is voltam, de egyszerűen viszketek pókerezés közben, nem élvezem. Inkább lemondtam a pluszbevételről, s azóta inkább fényképezek, amiből nulla a bevételem.

Az emberek külön választják a munkát és a magánéletet. A munka csak pénzért van,

pforp 2012.09.19. 15:50:45

@kozmopolita:
Jaja, de akár tantárgyon belűl is állíthatunk példát: az sem lenne rossz ha x minden háztartásban föllelhető relatíve veszélyes vegyi anyag semlegesítése is megmaradna y baleset esetére. Gondolom tanítják ezeket is csak elfelejtjük a kovalens kötésre koncentrálás közben :)

Kyria 2012.09.19. 15:52:32

Számomra is érthető volt a poszt mondanivalója.
Igaz, nem kritizálni és kákán is csomót keresni járok ide, hanem csak kíváncsi vagyok a távozók tapasztalataira.

daenerys123 2012.09.19. 16:00:14

@fhdgy:
azért tettem idézőjelbe, mert az elméletiségre akartam vele utalni, vagyis csak annyit akartam érzékeltetni, hogy elenyésző volt a gyakorlat az elmélet mellett. Lehet egy kicsit félreérthető volt. Hála istennek soha nem kellett semmit sem magolnom :)

2012.09.19. 16:02:33

@Gondolkodni Próbáló Birca: jah... szerintem akarmi a munkad, elobb vagy utobb, de megunod. S akkor mar inkabb legyen egy kozepesen elviselheto munkad jopenzert, mint egy olyan amit szeretsz, szarabb penzert (es lehet, hogy egyszer megutalod).

Legalabbis en azert dolgozok, hogy a szabadidomet, ami csak az enyem, igeny szerint eltolthessem elettel es szorakozassal. Ehhez pedig penz kell...

Persze az azert szempont, hogy ne ruhelld tiszta szivbol, amit csinalni kell nap mint nap.

fhdgy 2012.09.19. 16:02:53

@hothead: A poroszos oktatást szét kellene választani a tartalma és a formája szerint. A régebbi magyar oktatás a tartalma szerint majdnem poroszos volt, a formáján lehet vitatkozni. Ma viszont sem a tartalma, sem a formája szerint nem poroszos, inkább katasztrofális! Én rendpárti vagyok! Mikor tanítsunk valakit rendre, fegyelemre, ha nem gyerekként! Öreg fát már nem lehet átültetni. Egy felnőtt embert is átnevelni csak illúzió! Ha az időnket illúziók kergetésére fecséreljük el, akkor mikor marad időnk az eredmények elérésére? És akkor most konkrétan a határátkeléshez: Ha valaki kimegy külföldre, akkor sok-sok szempontból új életet kell kezdenie, ha úgy tetszik újra szocializálódni. Erre kint rá van kényszerítve, ha maradni akar. Itthon ez nehezebb, mert hiányzik ez a kényszerítő erő. Kint mást lát, máshoz igazodik, könnyebben el tudja viselni, hogy alapjaiban kell megváltoznia, mert látja, hogy ott ez a normális! Itthon felteszi a kérdést, hogy miért változzon, ha körülötte semmi sem változott? Miért pont ő? Miért nem más változik először, hogy neki jó legyen? Talán ezért van az is, hogy amire itthon azt mondaná, hogy rossz, ott már azt mondja, hogy jó! Ez nem önáltatás, Egyszerűen a környezet hatása, akarva, akaratlanul. Nagyon egyszerűen fogalmazva: a régi megszokott környezetben nehéz megváltoznunk, ha lapjaiban változni akarsz, keress alapjaiban más környezetet!

ideasz 2012.09.19. 16:06:12

utcát sepersz külföldön?
gratulálok....

hothead 2012.09.19. 16:07:30

@Lobelt Ledfold Reloaded: nem korrekt az ujraelosztas, ez tisztan vilagit.

Globetrotter2014 2012.09.19. 16:09:51

@ideasz: egyik ismerősöm, elég komoly beosztásban, úgy kedzte amikor kinet hogy vagonokat pakolt. Közgáz diplomával, erndes CVvel. Aztán megjött a rendes állás, öltönyöüs nyakkendős emberi fizetéssel. Egyébbként az irodai muinka is gyakran fénymásolósdival kezdődik. Ha bizonyítottál akkor jöhet a nagyobb kihívás.

Még emlékszem egy riportra a németeknél, a bennszülött fózser 10 éve keres állást. Az elején egész jó ajánlatokat kapott de nem tezstettek (nem szakmába vágó vagy rangon alulinak gondolt)

Aztán egy idő után ezek is elmaradtak. Így életében nem dolgozott még.

daenerys123 2012.09.19. 16:10:39

@Whave:
ezzel nagyon egyetértek. Szeresd a munkád, de ne az legyen a hobbid. Legalábbis magamra vonatkoztatva, előbb-utóbb biztos megutálnám a hobbim, ha "kötelező" jelleggel kellene csinálnom. A hobbi az hobbi nekem:)

váj mí 2012.09.19. 16:13:21

@ideasz: És ha igen? Jobban megél, mintha otthon valamelyik multinál biorobot lenne. És legalább van látszata a munkájának.
Különben, egy másik posztnál már írtam, amikor az "alja" munkák lettek emlegetve. Abban a németországi városban, ahol élek, várólista van a köztisztaságiaknál, mert szépen megfizetik. Pedig van más munkalehetőség is szép számmal.

hothead 2012.09.19. 16:29:04

@fhdgy: rendre, fegyelemre tanitani a szulo dolga (lenne). az ismeretek atadasa eltero a kulonbozo orszagokban, iskolatipusokban. orommel latom, hogy olyan iskolaban is rengeteget lehet tanulni ahol nincs teljesitmenykenyszer, nem fasultak a tanarok, es a gyerekek szeretnek iskolaba jarni. szerintem ez fontos, igy van idejuk gyereknek lenni.
"Öreg fát már nem lehet átültetni." de bizony at lehet! (kertesz vagyok :))

hothead 2012.09.19. 16:46:41

@ideasz: nem, mar pizzat szallit

christophe 2012.09.19. 16:52:55

@Gondolkodni Próbáló Birca: szerencsèm van a maradèk 5%-ban vagyok,igaz nèha nehèz hajnali hàromkor kelni,vagy vasàrnap,unnepnap dolgozni,de cserèbe jol keresek,van èvi 50 szabadnapom......

Netuddki. 2012.09.19. 16:53:09

@csőcsere: Sajnos rajtunk max azon múlik kiket választunk meg az ország vezetésére. Idáig mindig kecskékre bíztuk a káposztát...

fhdgy 2012.09.19. 16:58:52

@hothead: Ültettél már át nyolcvan éves tölgyet? Vagy mondjuk kettőszáz éveset? Ha igen, túl is élte szegény tölgy? Én nem vagyok kertész, de apám erdész volt, én kint az erdőben, erdészházban nőttem fel, de egy öreg tölgyet sem láttam átültetni! Ahol kis gyerek voltam, kint az erdőben, egy jó kis erdő a kárpótlás következtében családi bírtok lett! Van egy-két darab kettőszázat is meghaladó tölgy! Tisztelem és szeretem őket annyira, hogy sem átültetni, sem átültettetni nem akarom őket! Én már majd hatvan éve látom őket ott állni és az utolsó pillantásommal is azt szeretném látni, hogy ott állnak! Ha hiszed, ha nem, ha elmegyek oda, megsimogatom őket és valami megmagyarázhatatlan érzés fog el, hogy íme, itt vagyok, eljöttem hozzátok! Nem tudhatom, hogy milyen régóta vagy kertész, de ha elég régóta, akkor Neked is vannak ilyen fáid, amikhez így kötődsz! Pár évet éltem Németországban, ha csak látogatóba is, de szeretnék újra elmenni, akkor amikor lesznek makkok egy konkrét ottani tölgyfa alatt! Fogok hozni makkot és elültetem az én Tölgyeimhez közel!

kozmopolita 2012.09.19. 17:41:57

@pforp: Na, ez egy jó példa. Konkrétan itt Svájcban tanítják, milyen kémiai és biológiai folyamatoknak köszönhetöen hasznosítható a szelektíven gyüjtött szemét, és összevetik azzal, amikor minden egybe megy, és csak elégetni lehet.

Bölcs Lázadó · http://bolcslazado.blogspot.com 2012.09.19. 17:44:57

igen! megcsinálta! ha csak tizedennyi gerinc, bátorság lenne a magyarok tizedében, ha csak százazedennyire nem undorodnának a munkától, akkor Magyarország dübörgő gazdaságként mutatna példát az EU-nak. Hogy ez nem így van, annak az az oka, hogy aki dolgozni képes, és tud, az nem a lusta, buta magyaroknak fog dolgozni, magyarként sem. Ez nem csak a pénzről szól, egyszerűen kelletlen, buta, bunkó, elmaradott munkakultúrában dolgozni nem jó, és akinek tehetsége, szorgalma van, az nem is fog. Ami hátramarad, az pedig a maradék: az osztók, a blokkolók, lassítók, a kamugépek és a kóklerek, mekkmesterek hada. Ők meg majd szépen lenyúzzák a bőrt egymás hátáról, miközben ott b* át a kedves jóbarátjukat huszadjára is, meg a mellette lévőt, ahol érik.

christophe 2012.09.19. 18:06:31

@Bölcs Lázadó: Alapvetoen egyetèrtek,de ne àltalànositsunk,konkrètan kèt ismerosom van,akik beteg szuleiket àpoljàk,gondozzàk,joravalo,szorgos, jo szakemberek,amig èlnek a szulok nem tudnak elhuzni....

spion27 2012.09.19. 18:21:05

@tableno: jó, köszi akkor nem érzem teljesen hülyének magam, amiért én se értettem, hogy mi is akarna ez lenni

spion27 2012.09.19. 18:32:24

@ZF2: ne haragudj, de neked nem húzza alá pirossal ha elgépelsz valamit? Alig lehet olvasni amit írsz

Globetrotter2014 2012.09.19. 18:45:54

@spion27: nem. Ha tudsz erre megoldst (ami nem igényel rendszergizda engedélyt), az engem is érdekelne

01234567 2012.09.19. 18:46:06

@madscientist: Ez is.Igen,a munka becsülete,a munkás becsülete,és itt mist nem valami kádáristaproletáröntudat baromságra gondolok,sok más mellett megszűnt Magyarországon.

spion27 2012.09.19. 18:46:29

a fenti oktatás témához én is egy pár szót had szóljak hozzá
fogalmam sincs, hogy külföldön milyen az oktatás, de nálunk szerintem khmmm nem a legjobb.
Semmiféle gyakorlatias dolgot nem oktatnak, évtizedek óta ugyanazokat a dolgokat magoltatják be, miközben egy középiskolából kikerülő fiatal nem tud elintézni egyedül egy folyószámlanyitást, vagy bármi hivatalos dolgot. Az informatika oktatás a legtöbb helyen kimerül a 10 évvel ezelőtti szinten, (bár tény, hogy a legtöbb 8 éves jobban ért hozzá mint a tanárok).
Az alapvető készségeken (irás, olvasás, számolás stb) kivül sokkal több egyéni fejlődést segitő tárgy kellene, önismereti tréningek, illetve lehetőséget adni, hogy minél több mmindenben kipróbálhassa magát a fiatal, hátha kedvet kap valamihez.
Menjenek asztalos műhelyben, autószerelőhöz, festőhöz, kórházakba, gyárakba gyakorlatozgatni, különböző sportokat próbáljanak ki, meditációs gyakorlatok, stresszkezelés, művészeti ágak, minőségi nyelvoktatás (én speciel 12 év iskolai nyelvtanulással egy elég alapszintű nyelvtudást kapartam össze, később mikor megjött az eszem akkor tanultam meg normálisan önszorgalomból - pedig ugye az iskolában más dolgom se lett volna)
Persze az is fontos hogy megtanuljuk hogy a könyv szerint mire gondolt a költő, meg az ánégyzetpluszbénégyzetegyenlőcénégyzet is roppant fontos, de én például az iskolában tanultak 90%-át az aktuális nyáron már el is felejtettem, egyedül az olvasás szeretete maradt meg, bár azt se az iskola erőltette rám.
Az egyetemi képzés szerintem a béka feneke alatt van. Nincs túl nagy rálátásom, egy iskolába jártam, kollégiumban viszont volt több szakról is ember és kb mindenki egyetértett abban, hogy az oktatott anyag 90%-a úgy ahogy van hülyeség.
Nyilván egy orvosi karon nem igy van, mert ott meg kell tanulni amit meg kell tanulni, mérnökéknél meg talán az informatikai részeknél is több a releváns infó mint a felesleges, de a legtöbb karon irtózat mennyiségű töltelék tárgy van, amit olyan emberek oktatnak akik amúgy nem tudnának elhelyezkedni a munkaerőpiacon, mert azon a 10 éve összeállitott powerpoint diasoron kivül kb semmihez se értenek.
Az egyetem kb arra jó, hogy a gyakorlati helyeden ha mázlid van és jól főzöd a kávét akkor ott tudsz maradni és ott tanulsz valami hasznosat. Az odáig vezető 3-4-5 év csupán szükséges rossz

1third 2012.09.19. 18:46:40

@fhdgy: Teljesen egyetértek veled. Csak először le kellene cserélni a teljes, a mai Magyarországon magukat pedagógusnak valló, generációk életét tönkretevő egyedeket, és VALÓBAN pedagógusokat képezni (amihez persze le kellene cserélni azokat, akik képezik ezeket).
@encore: nincs igazad, "A sok szarházi azt hiszi övé Magyarország (Fideszfattyak, meg a többi mocsok) aki kiment arra úgy néznek mint valami kívülálló" - pont a fideszfattyak azok, akik az USA-ban élő 56-os magyarok - ma már 90-en felüliek és a szellemi kapacitásuk... khm... szóval az ő szavazataikra számítanak, és készülnek bevezetni, hogy a 96 éves Alzheimeres Mari néni Erdély, Tanya 23-szám alatt lakó is szavazhasson rájuk..
A poszthoz:
Egész (hátralevő) életemben sajnálni fogom, hogy nem hagytam el korábban azt az országot, ahol születtem. A hazám az, ahol SZERETEK élni. Ahol Ember lehetek, ahol megbecsülnek, ahol a barátaim vannak. Itt fizetek adót, itt szavazok. Honvágy? Mi után vágyakozzak? Az összes gyerekkori barátom ezen a környéken él. A "szülőház"-at lebontották (kellett a hely egy pártnak) - mi után kéne vágyakozni? A korrupció, a hivatali ugyintézők (NAV, okmányiroda, és még sorolhatnám) mentalitása után? Vagy a parlamenti képviselők "hazaszeretet" címszó alatt végzett ámokfutása után? Egyetértek mindazokkal, akik elköltöznek Mo-ról.

fhdgy 2012.09.19. 19:11:35

@1third: Érdekes, én is egyetértek Veled abban, hogy cserélni kellene, de én hozzáteszem, hogy gyorsan, nagyon gyorsan! Egy rossz tanár, egy rossz oktatás csak véletlenül tud jót produkálni, így egyre rosszabb és rosszabb lesz a felhozatal és bumm, már benne is vagyunk egy ördögi körben. Sajnos, már most késésben vagyunk, mert már szőröstül-bőröstül benne vagyunk a pácban. Minél később kezdődik a javítás, annál nehezebb lesz, így a késlekedés hatványozottan fog jelentkezni. Ez szerintem a keserű valóság! Sajnos, az okostojások ez nem látják, nem akarják látni. Remény már csak akkor lesz, ha előtte megjárjuk már a pokol bugyrait is. Én már elég idős vagyok hozzá, hogy azt mondjam, remény sincs rá, hogy én látni fogom, hogy jobb lett!

Ha az oktatás körüli véleményünket kivetítjük az egész társadalmi életre, akkor ott is ez a keserű valóság! A jók elmennek, az országban ezért vagy azért maradottak meg magukra maradnak!

Sokan köpködnek az elmenőkre, de érdekes módon alig feszegeti valaki azoknak a felelősségét, akik miatt egyre többen akarnak, kényszerülnek menni és egyre kevesebben gondolnak arra, hogy még idejében visszatérnek, vagyis nem csak meghalni!

pforp 2012.09.19. 19:26:55

@Bölcs Lázadó:
Szerencsére vannak kivételek itthon, a jelenlegi munkahelyemen is csak elvétve találni (ha egyáltalán lehet) az általad vázolt "formákból".

pforp 2012.09.19. 19:44:37

@kozmopolita:
Ez pl igen hasznos lenne, segíthet környezettudatosabbá tenni a gyerkőcöket.
Biztosan rengeteg példát lehet még felhozni, ami sokkal hasznosabb mondjuk a szubatomi részecskék aktuális modelljénél (nem probléma ha ezt oktatják csak az arányoknak kellene a gyakorlatban illetve mindennapokban hasznosíthatóság felé tolódni). Ja, egyébként a 2004-es tsunami idején az egyik nyaraló társaság azért menekült meg mert valamelyik gyerek tanult az iskolában a szökőárról és figyelmeztette a szüleit, ők a hotelben a személyzetet illetve a többi turistát így el tudtak menekülni.
Kicsit részletesebben, ha valakit érdekel:
en.wikipedia.org/wiki/Tilly_Smith

pforp 2012.09.19. 19:47:29

@pforp:
Opsz ez így nem az igazi, szal a szökőárra utaló jeleket látva figyelmeztette a szüleit..

Miért nem lehet kommentet szerkeszteni?

ffüttyfürütty 2012.09.19. 20:35:13

@pforp: Na egy efféle oktatásnak lehet értelme. Nem vagyok pedagógus, de komolyan mondom büszke lettem Tilly Smith-re és a tanárára. :)

SzölkeMác 2012.09.19. 20:46:26

A kételkedőknek üzenem, hogy többé kevésbé ismerem Lionelt, de azt szentül tudom, hogy nem szokott kamuzni. Amit itt leírt 100% -ban OK!

bpetya75 2012.09.19. 22:09:39

@Lobelt Ledfold Reloaded:

"Ugyanakkor nem hiszem, hogy a teljesítménykényszer öli meg rákendrollt. Szerintem az információs forradalom az, mivel ezáltal válik láthatová, hogy vannak akik ugyanannyi vagy éppen sokkal kevesebb munkával is mennyire jobban élnek. Szerintem az endorfingyilkos faktor nem a küzdelem kényszere, hanem az irigység és a „nekem is jár” csontig beégett filozófia. "

Na, ezzel maximálisan egyetértek. Jó, hogy leírtad helyettem. Pláne, hogy ilyen frappánsan meg se tudtam volna fogalmazni ;-)

bpetya75 2012.09.19. 22:15:54

@bandirepublic:

Szerintem meg erősen összefügg. Ha gyerekkorban felkeltik az érdeklődést a történelem, a földrajz, a biológia vagy az irodalom iránt, annak ellenére, hogy reálos vagy, azzal bizony jelentősen növelhetik a látószögedet és sokkal tájékozottabb emberré válhatsz. Ezzel szemben, ha már középsulitól csak egy szűk szegmens ismeretanyagát tolják a fejedbe...

pforp 2012.09.19. 22:28:37

@bpetya75:
Az információ természetesen befolyásol, de ugye nem gondoljátok, hogy infó hiányában tökéletes boldogságban élnének akiknek matekozni kell a számlabefizetéssel (vagy úgy egyáltalán hó végén), nem tudnak normális alapanyagot venni az ételhez, nem telik luxusra, stb?

bpetya75 2012.09.19. 22:31:16

@fhdgy:

Ez azért nagyon erősen tanárfüggő. Sajnos rengeteg olyan tanár van, aki megelégszik azzal, hogy a tanuló fölböfög neki valamit a kovalens kötésről és semennyire sem érdekli, hogy megértés, vagy biflázás van a böffentések hátterében.Ne kezeljük úgy ezt a kérdést, mintha 14-18 éves gyerekeknek tudniuk kéne, hogy mi fontos és mi nem az, mi az amit muszáj megérteni és mi az, amit elég a rövidtávú memóriában elhelyezni és felülírogatni.

Lionel North 2012.09.19. 22:33:57

@cukorhal: @ideasz: @hothead:

Lemaradt volna a lényeg? Előfordulhat, nem a saját blogomban vagyok nem ismeritek a teljes történetet, tehát:
2 hétig voltam utcaseprő aztán
3 hónapot motorosfutár (nem pizzás)
1év teherautózás
és ezekben a hetekben indul a saját fuvarozó cégem ;)

Nem azt mondom, hogy alternatíva itt utcaseprőnek lenni, de ha kijössz el kel fogadni, hogy szinte biztos lejjebb kell adnod az elején, de sohasem ez volt a cél.

Olyankor meg szinte ordítani tudnék amikor értelmes embereket piacképes szakmával látok idekinn elbukni, mert nem hajlandó lejjebb adni arra az időre míg elhelyezkedik. És sajnos nem ritka, hogy többet ér egy angol utcaseprő vállalat referenciája előző állásként mint bármilyen külföldi. Aztán az igazi állást keresve elfogy a pénz és marad a hazakullogás. Szörnyű ezt látni, hogy a másiknak mindene megvan ami neked nincs (én játszottam el az esélyt a diplomámra azzal, hogy Amazóniában csavarogtam vizsgaidőszakban erről nem az állam tehet) de képtelen használni, mert nem tudja 1/2 vagy egy évre jegelni a büszkeségét!

Különösen cukorhalnak mondanám, hogy igen itt könnyebb volt nulláról fölkapaszkodni úgy, hogy hittem benne, hogy van értelme, mint otthon tovább tolni egy felépített egzisztenciát a jövőben való hit nélkül. És nem csak könnyebb sokkal gyorsabb is! ;)

bpetya75 2012.09.19. 22:38:27

@pforp:

A számlákkal sakkozást jelentős mértékben csökkentené a Lobelt által "nekem is jár" filozófiának nevezett önsorsrontás eltűnése.

Luxus. Az nem jár mindenkinek, csak egy szűk rétegnek. Attól luxus. Szerintem. Én, mint alsó-középréteg béli mi a francért kéne vágyjak több hetes karibi hajóútra, vagy állandó asztalra a mittudoménmilyen flancos étteremben?

bpetya75 2012.09.19. 22:45:55

@123strawberry:

Álljunk azért meg egy pillanatra. A gyereknek 6 éves kora után már mindent az iskolában kell megtanulnia? A szülők válláról le van véve a gond? Persze, szükség lenne pénzügyi nevelésre, miegymás, de az alapokat azért otthon is meg lehetne tanulni.

bpetya75 2012.09.19. 22:49:47

@Gondolkodni Próbáló Birca:

Nem feltétlenül. Vannak olyan szerencsések, akik szeretik a munkájukat. Persze nem mindig, nem minden körülmények között, de összességében szívesen mennek dolgozni. Hogy ez mennyire ritka, mennyire sem, azt szerintem egyikünk sem tudja objektíven megítélni.

Lionel North 2012.09.19. 22:50:27

@cukorhal:

És milyen egy tudatos felkészült kivándorló?

Tudtam, hová jövök, tudtam hol szeretnék elhelyezkedni, beszéltem az ország nyelvét, jártam már itt korábban...
Nekem elégnek tűnt. Hogy szerencsés vagyok?

Ed Millernek van egy hasonlata: a szerencse és a tudás viszonya olyan, mint a curlingban a csapat tagjaié. Annak van döntő szerepe, aki lök, a söprögetők már csak finomítani tudnak az ő teljesítményén. Félreértés ne essék: nem a szerencse a söprögető.

pforp 2012.09.19. 22:55:44

@bpetya75:
Ha a fizu x, a lakbér + rezsi + kaja + melóba járás + egyéb kötelező költségek > x, akkor nem azért megy a matek és lesz rosszkedvű Kovács Jani mert látta, hogy John Smith egyszeri utcaseprő milyen jól él Angliában, szerintem.

Luxus alatt értettek itt már sokan sok mindent. Maradjunk annyiban én nem a szűk rétegnek járó (ez így azért elég kemény) dolgokra gondoltam. A szóhasználat valóban nem volt szerencsés, legközelebb behelyettesítem mással, elnézést.

bpetya75 2012.09.19. 23:06:01

@pforp:

Csakhogy ez az egyenlőtlenség nem lehet tartós élethelyzet. Vagy megoldja Jani, vagy borul a bili. És akár így, akár úgy rendeződik a dolog, el kell gondolkodnia, hogy hogyan is alakulhatott ki ez a helyzet. Mert szinte biztos, hogy Jani valahol valamit nagyon elszúrt vagy benézett. Tapasztalatból mondom. Meg azt is, hogy a kilábalás felé vezető úton az első lépés a saját életünkkel kapcsolatos felelősségünk felvállalása.

1third 2012.09.19. 23:11:33

@bpetya75: éppen ezért kell - kell? MUSZÁJ - lecserélni az annakidején "máshovánemvettekfelezérttanárlettem"- tanárokat. Kb. 1000 tanárból jó, ha egy az, aki valóban tanár, Pedagógus, így, nagy betűvel. Csak egy közeli példa: a testvérem számítástechnikát oktat felsőtagozatos gyerekeknek. Az életkor azért fontos, mert ebben a korban a gyerekek akár hatalmas tudással is rendelkezhetnek, akár nagyobbal is, mint a tanáruk. A testvérem, aki számtech tanár, képtelen használni bármilyen levelezőklienst, csak és kizárólag az Outlook Expresst, sem web-oldalról nem képes elolvasni a leveleit, sem pl. a Thunderbird-ről nem tud semmit. Fogalma sincs, miért jó, ha több, mint 2 GHz, és mennyi RAM kell x alkalmazások futtatásához. A Windows Vista-t és a Windows 7-et nem tudja oktatni, mert leragadt az XP-nél, a Machintosh-ról és a Linuxról hallott már, de hülye lesz időt áldozni rá, hogy megtanulja, elég az XP. De a felsőtagozatos kölykök továbbtanulási esélyeit rontja a kiosztott egyesekkel, mert a kölyök a dolgozatában vagy egyéb munkájában egy olyan megoldást választott, amit az én hülye testvérem nem ismer, ezért nem is fogad el. Az év végi jegye is leromlik ezáltal, és a továbbtanulást befolyásolja ugyebár... De, a testvérem a kisváros helyi kiskirályának a házastársa. Senki sem meri sem elmozditani, sem továbbtanulásra kötelezni őt, mert aki megpróbálta - pl. egy kórházban dolgozó informatikus szülő - az már elvesztette az állását emiatt. Nnna, és itt tartunk, országos szinten is, hogy csak én merem lehülyézni a tanár testvéremet. (utál is érte). Hát, valahol itt (is) a gond, sajnos hasonló a helyzet más tantárgyaknál is. (biológia tanár ismerős nem hallotta még, hogy már nem csak birkát klónoztak, egyszer évekkel ezelőtt, hanem már kissé továbblépett a tudomány). Elképesztő egyedek vannak tanárként az iskolákban, tanárként tönkretéve a gyerekek nagyon nagy részét.

Dragonlady (Bp, Hun) 2012.09.20. 03:43:40

Bpetya - senki nem vitatja a szülők felelősségét, a kérdés csak az, hogy akinek szarnak a fejére otthon, vagy törődő szülők ugyan, de nemigen tudnak sokmindent a napi realitásokról, az ne halljon az iskolában sem mondjuk a pénzbeosztásról vagy kisiskolásként akár a fogmosásról?

hothead 2012.09.20. 04:58:20

@fhdgy: erdobol fat atultetni termeszetesen nem eletszeru, csak azt mondtam, manapsag mar megoldott a koros fa ultetes is. ertem, hogy mit mondasz egyebkent, nincs is ezzel semmi gond, viszont nem szeretem, amikor embereket fakhoz hasonlitunk. egy fa ott indul fejlodesnek, ahol megfeleloek szamara a korulmenyek, amint ezek megvaltoznak, a fa akar el is pusztulhat. ezzel szemben az ember kepes helyvaltoztatasra, nem kotelezo ott leelni az egesz eletet, ahova szuletett.
kivanom, hogy legyen lehetoseged veghezvinni a tervedet!

hothead 2012.09.20. 05:15:37

@Lionel North: bocsanat a pizzaert, es koszonom a konkret informaciokat, igy a kommentekkel egyutt mar erthetobb a tortenet. kicsit kusza volt, csapongo, nekem sem passzolt a cim a sztorihoz. hagyhattad volna az eredeti hosszt, a bloggazda emesztheto mereture szerkeszti altalaban a posztokat. sok sikert a tovabbiakban!

hothead 2012.09.20. 06:04:32

@bpetya75: ehhez azert nagyban hozzajarul a munkahelyi legkor, hiszen hiaba szereted a munkadat, ha pl. az emberi tenyezo nem klappol.

az oktatashoz: mar sokszor elhangzott, hogy a mo-i oktatas egyaltalan nem gyerekbarat, a teljesitmenykenyszer, a sokszor befogadhatatlan modon leadott tananyag mind hozzajarul ahhoz, hogy a gyerekek nem tanulnak meg tanulni es hamar elvesztik az erdeklodesuket. ha nincsenek megfelelo alapok, borzaszto nehez ra epitkezni. es igen, a szulonek is reszt kell venni a tanitasban. elsullyednek szegyenemben, ha a gyerekem nem lenne tisztaban pl. a gyalogosra vonatkozo kozlekedesi szabalyokkal vagy az iskolaban hallott volna eloszor arrol, hogy ne alljon szoba idegennel. szoval kozos a felelosseg es valoban nagy baj, hogy arra alkalmatlan emberek allnak pedagogusnak, esetenkent eletre szolo kudarcelmennyel utnak engedve a gyerekeket.

hothead 2012.09.20. 06:11:00

@Lionel North: tudatos felkeszules alatt ertendo pl. ha konkret munkahely miatt koltozol, megoldott a lakhatasod, ilyesmi. bar sokszor az sem garancia...

bpetya75 2012.09.20. 08:13:08

@1third:

Ez régi vesszőparipám. Évtizedek óta az a trend, amit írsz a tanári "pályaválasztás" terén. Ráadásul a tanító szak a legalacsonyabb megbecsültségű, holott meggyőződésem, hogy a tanítók a szülők után a legfontosabbak a gyerekek életében. Aki alsóban nem tanul meg tanulni, az a későbbiekben vért fog izzadni.

Amit a testvéredről írtál, az meg bicskanyitogatás a köbön. Kirugatni valakit, mert megkritizált? Őszintén remélem, hogy az efféle emberek sokáig fognak égni a pokol tüzében. Persze attól azoknak, akikkel kib@sztak a pályájuk során, már nem lesz jobb. Bár az is igaz, hogy az ilyenek amellett, hogy elrettentő példának jók, még arra is jók lehetnek, hogy próbára tegyék a kölyköket (természetesen nem tudatos próbatételre gondolok) és csak az igazán elkötelezettek lesznek azok, akiknek nem tudják elvenni a kedvét az adott tárgytól.

bpetya75 2012.09.20. 08:16:10

@Chang Yai:

Egyetértek azzal, hogy az ilyen képzések fontosak lennének az iskolában. Csak arra akarom felhívni a figyelmet, hogy a szülők felelőssége is ott van.

bpetya75 2012.09.20. 08:19:25

@hothead:

Így igaz, én igazából erre: "Az emberek külön választják a munkát és a magánéletet. A munka csak pénzért van" reagáltam. Nem szeretem az értelmetlen általánosításokat, és ez az.

pforp 2012.09.20. 09:55:17

@bpetya75:
Kicsit elkanyarodtunk az eredeti topiktól. Mindössze annyit mondtam, hogy sok esetben (leginkább ha valaki a túlélésért küzd) nem az a "probléma", hogy mások jobb életét látja hanem az általános bizonytalanság. Nem John Smithez vagy a szomszéd Pista bácsihoz képest akar a delikvens jó életet hanem egyszerűen csak nem akar egyik napról a másikra élni. Nyilván minden eset más és más, amit fenn vázoltam pusztán egy a sok közül.
Amiről Lóbelt beszélt létező jelenség, nem is vontam kétségbe. Engem pl simán motivál, sok mással egyetemben természetesen.

Az egyén felelőségét sosem vitattam, de azért jelentősek a rajtunk kívül álló tényezők is. Nem frankó mindenkire csípőből küldeni a "magának köszönheti" frázist.

Dragonlady (Bp, Hun) 2012.09.20. 12:44:16

A "magamnak köszönhetem" frázis egyébként mennyiben alkalmazható arra, aki a fejébe veszi, hogy orvos akar lenni mondjuk (hogy ne csak tanárokról legyen szó), és csakazértse megy el inkább a multihoz aktát tologatni, csak azért, hogy megéljen? akkor ő élhetetlen, mert olyan hivatást választott, amit még a harmadik világban is több aprópénzzel fizetnek meg? és ha felcuccol és elmegy máshova dolgozni, a multis aktatologatás helyett, akkor élhetetlen és menekül és hazaáruló stb?
Tudom, ezek itt perpill nem hangzottak el, általánosságban kérdezem, mert istenbizony nemértem, hogyan lehet ez az egyén hibája és felelőssége.

bpetya75 2012.09.20. 15:16:26

@pforp:

A magam részéről a bizonytalanságot, kiszámíthatatlanságot tartom a legrosszabbnak a mai Magyarországon. Ezt valóban nem lehet teljes mértékben saját erőből megszüntetni.

A felelősség kapcsán arra azért felhívnám a figyelmet, hogy nem csak a két véglet létezik. Az egyik legjobb példa erre a devizahitelezés (egy újabb vesszőparipa), de ebbe aztán már tényleg nem akarok belemenni.

@Chang Yai:

Ha ismert feltételek alapján hoz egy döntést az ember, akkor az az ő felelőssége, hogy hova jut a döntése következményeként. Ha a feltételrendszer változatlansága mellett nem fogadja el a következményeket, az igenis a szemére vethető. Más a helyzet, ha pl menet közben változtatnak a feltételeken.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.09.20. 23:23:30

@fhdgy: igy van, tanuljunk csak lyukkartyat, meg rope memoryt:) csak viccelek:)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.09.20. 23:34:22

@Lionel North: Nos, mi ugy jottunk ki, hogy amig lehet nem teszem felre az almom, ( vagy ahogy te irod a buszkesegem) , hanem megprobalok a szakmamban maradni. 2 honapig nezelodtem igy, aztan elmentem takaritani(2 nap), majd onnet recepciora(3 het-pakisztani fonok , lenezo viselkedes), de egyik sem valt be , fizetes is keves volt, meg egyeb problemak is voltak.

A 3. honaptol viszont mar a szakmamban dolgoztam, es azota is abban dolgozom. Ez volt a terv, biza nem feladni az almokat, hanem szakmamban elhelyezkedni. Bejott. Nem kellett hazakullogni, es relative jol elunk.

Sok fugg attol, mennyi penzzel indul az ember, nekunk 3-4 honapra volt eleg a megtakaritas, ha addig nincs szakmai melo, akkor kerestem volna mast, de nem volt opcio a hazamenetel, es biztos voltam benne, hogy talalok a szakmamban allast. Igy is lett.

Lionel North 2012.09.21. 00:38:22

@tildy:):

3-4 hónap tartalék egy másik történet. Akik engem kiakasztanak azok a 2-3 HETI tartalékkal a hátuk mögött "nem adom fel az életstílusom" típusúak. ;( Lehet hogy félreérthető voltam, de soha nem lehet cél "alább adni" de lehet (IDEIGLENES) eszköz a célod eléréséhez.
Az én szakmám sajnos 4 éves "átképzést" igényelne idekinti használatra, így inkább lőttem másik olyat amit szeretek csinálni.
Ez az idézet ugyan "made in china" de szerintem mégsem gagyi:
“Válassz olyan munkát, amit szeretsz és egy napot sem kell dolgoznod az életedben.” (Konfuciusz)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.09.21. 00:54:34

@Lionel North: Az a lenyeg, hogy szeres amit csinalsz es jol erezd magad. :) Ja hogy te is ezt irtad:D

pforp 2012.09.21. 07:13:26

@Lionel North:
Made in China :))))))))

Valószínűleg az még egy másik Kína volt :)

cukorhal 2012.09.21. 14:04:54

@Lionel North: Ahogy az angol mondana: fair enough. Bar azert az elszomorit, hogy sokan csak kulfoldon talaljak meg a hituket.... (En meg nem tudom eldonteni, hogy nekem mindenhol van hitem, vagy seholsincs. :))

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása