oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. szeptember 15. 06:58,  Egy bizalmatlan ország belülről 117 komment

2012. szeptember 15. 06:58 Határátkelő

Egy bizalmatlan ország belülről

Egy ország, ahol dübörög a gazdaság (nem csak a kormány szerint), és ahová egyre több európai gazdasági menekült érkezik. Ennek ellenére (vagy talán éppen ezért) Chile meglehetősen bizalmatlanul fogadja a bevándorlókat – derül ki Viktor írásából.

Tranque 120902.jpg

TROLLFIGYELŐ: Trollt láttál? Írj a hataratkelokommentKUKAChotmail.com címre és amint tudok, lépek az ügyben! Tegyünk együtt a Határátkelő kulturált hangnemének megőrzéséért! Történetedet továbbra is a hataratkeloKUKAChotmail.com címre várom!

„Bármekkora válság is tombol éppen Európában, valószínűleg nem indulnak el tömegek Magyarországról még Dél-Amerikába sem, nemhogy a végletekig elszigetelt Chilébe (keleten az Andok, nyugaton az óceán, délen a sarkvidék, északon az Atacama).

Tehát nem valószínű, hogy a chilei kormánynak az írásom következményeként külön szigorításokat kell majd hoznia a vizionált magyar bevándorlók százezrei miatt. Márpedig élni itt is lehet, és a Határátkelő blog palettáján is jól mutatnak a latin-amerikai országok - nehogy már lemaradjunk a brazíliai magyar posztolók mögött! :D

Az előző, bemutatkozó írásomat követően ma két területről szeretnék írni, de mindkettő erősen szubjektív lesz, hiszen csak a saját esetemet tudom részletezni, valamint pár közeli ismerősét. A két nagy téma pedig legyen a munka(vállalás) és a lakásbérlés.

A bérek

Rögtön a lényeggel kezdeném, a bérek. Két területre van igazán rálátásom, két sikerszakmáról tudok többé-kevésbé hiteles adatot közölni. Az egyik a mérnöki munka, melyek közül is Chilében a bányász tevékenységekkel kapcsolatosak fizetnek a legkirívóbb összegeket.

Ehhez egyáltalán nem kell bányamérnöknek lenni, de még mérnöknek sem, ha azt vesszük, hogy az építőmérnökök és gépészmérnökök mellett a geológusok is nagyon keresettek ezen a területen. Ezen titulusokkal rendelkező friss diplomások, vagy minimális tapasztalattal rendelkezők belépő fizetése a nettó 3-400 000 forinttól kezdődik, és a sokszorosára emelkedhet nagyon könnyen.

A cégnél, ahol dolgozom, egy 10 éves tapasztalattal bíró szakember nettó havi bére simán meghaladhatja az egy-másfél millió forintot is - ehhez persze az is kell, hogy Chilében az adó és egyéb levonások mintegy 20%-ot tesznek ki csupán. Hogy emellett például az oktatás és az egészségügy ára az egekben, az az érem másik oldala.

Kell a tűrőképesség

Az orvosok még ennél is picivel jobban keresnek. Viszont tőlük nagyobb tűrőképesség is szükségeltetik, hiszen míg egy tervezőmérnöknek a legnagyobb kényelmetlenség, hogy évente mondjuk négyszer egy hetet kint van terepen az Atacamában vagy 4000 méteren az Andokban (amúgy sokan alig várják ezeket a kiruccanásokat a kaszinóval, mozival, és minden földi jóval felszerelt bányásztelepekre - én is), addig egy friss diplomás orvosnak előfordulhat, hogy bizony le kell nyelnie a békát a milliós bérért, és olyan szegény negyedekben rendelnie kezdetben, mint amilyen a Pintana nevű itt, a fővárosban.

Lássuk, mit kell még vállalni ezért a fizetésért! Nekem például fel kellett adjam a kényelmes, nyugodt magyar életstílusomat. A chilei munkahét minimum 44 óra, és a főváros forgalma miatt ehhez még kétszer 45 perc utazás is társul sokszor. Vagyis hétfőtől péntekig csak munka van.

Elképzelhetetlen egy délutáni kajakozás a Dunán (Santiagónak rendes folyója sincsen egyébként), de sok minden más is. Hétvégére aztán mindenki szabadulna valami üde, zöld helyre, vagy aki megteheti, egyenesen az óceánpartra - búvárkodni, napozni, szörfözni például, no és persze az elmaradhatatlan "asado", a BBQ.

Yanacocha 120902.jpg

A gazdaság szárnyal

Az egész napos munkahelyi tartózkodást gyorsan egészítsük is ki az olyan szent és sérthetetlen szertartásokkal, mint a reggeli, a reggeli kávé, a simán 1-1,5 órás ebédszünet, a délutáni tea, és egy kis keksz vagy gyümölcs. Nem bánnám, ha mindezek helyett inkább csak napi 8 órát dolgoznánk 30 perc ebédszünettel, de amíg nem leszek vezérigazgató, erre nem sok esélyt látok. :)

Egy biztos, a chilei gazdaság szárnyal, ezt jelzi az is, hogy rengeteg ember érkezik nap mint nap, köztük nagyon sok európai "menekülttel" - görögökkel, spanyolokkal többek között. Ez az életvitel egyébként chilei barátaim szerint is egészségtelen, és állítólag a város villanyfogyasztására is erősen rányomja bélyegét.

Az adminisztráció pokla

A sikeres munkavállaláshoz természetesen egy rakás adminisztrációs ügylet is társul. Most, hogy 4-5 hónap kálvária után nálam rendeződni látszik mindez, megpróbálom összefoglalni, mit is kellett elintéznem azért, hogy dolgozhassak.

Legelőször is még otthon le kell pecsételtetni kétféle minisztériummal és a követséggel a lefordított és az eredeti okleveleket (kösz a közbenjárást. Ádám!). Ugyanezt az oklevelekkel itt is el kell játszani, kivéve a követséget, mert az már bezárt egy ideje.

Én biztos, ami biztos alapon az útlevelem és a jogosítványom újabb 10 évre való érvényességéről is gondoskodtam egyébként. A munkába állást követően kétféle papírral rendelkeztem: egy 90 napos tartózkodásival és egy 1 hónapos turista munkavállalásival.

Ezeket kiváltja a "vízum ügyintézés alatt" státusz, azonban ehhez az is szükségeltetik, hogy a benyújtott űrlapot valaki felbontsa, és a rendszerbe bevigye. Ez esetemben jó ideig nem történt meg, így aztán mindkét papírt meg kellett hosszabbítani és kifizetni értük a körülbelül 50 ezer forintos díjat (a hivatalok itt is nagy tolvajok, nem hiszem, hogy mindez véletlen lett volna).

Röpködnek a tízezrek

Ezután közli a Bevándorlási Hivatal, hogy négy hónappal az ügyintézés megkezdését követően már majdnem révbe értél. Már csak egy kívánságuk van: iratkozz be a Mérnöki Kamarához, meg persze nekik is fizess be újabb húszezret... csak úgy... a semmiért.

Csakhogy a Mérnöki Kamarához nem olyan egyszerű beiratkozni. Bekérik az önéletrajzodat, a nyelvtudásodat igazoló okmányokat, a tervezői jogosultságodat (ha van), az előző munkahelyeket igazoló munkaszerződéseket (természetesen spanyolul ezt is), az új munkaszerződésedet, és úgy általában minden papírodat, amid csak van. Meg persze fizess be hetvenezret nekik is... csak úgy... a semmiért.

Ugyanis ez nem igazi kamarai tagság. Nem kapsz érte még egy nyomorult magazint sem. Egyszerűen csak tudni akarnak rólad. Régen ugyanis a helyi kamarának nagy hatalma, széles rendelkezési jogköre volt, amit azután elveszített, és úgy tűnik, nekik máig nem szóltak erről.

A lényeg: jogszabályban van rögzítve, hogy külföldi mérnöknek be kell iratkozni ide... vagyis fizetnie kell, ez a legfontosabb. Az ne tévesszen meg senkit, hogy a cégnél évek óta dolgozó tíz másik külföldinek fogalma sincs minderről.

Bár a törvény létezik pár éve, "fentről" csak idén februárban szóltak a hivataloknak, hogy jó lenne kicsit alaposabban megszorongatni a válság miatt megsokszorozódott európai "menekültet", és még több pénzt legombolni róluk.

Mindezeket követően a kamarának már csak egy apró kifogása támadt: kerüljön be a munkaszerződésembe egy melléklet, mely szerint minden kárért, amit a munkám során Chilének okozok, az engem foglalkoztató cég vállal felelősséget.

A lakásbérlés nehézségei

Tehát van munka, van egy elég jó fizetése az embernek. Le kell hűtenem a károgókat: bár a fővárosi élet nem olcsó, azért nagyjából 150-250 ezret félre tud tenni a kezdő mérnök, ha akar - otthon ez az összeg kezdő mérnöki fizetésből mennyi, 80 ezer?

Már csak lakni kell valahol. Annak, aki teljesen idegenként érkezik, sok lehetősége nem marad. Az itteni ingatlanpiac ugyanis nem sok mindenben hasonlít a hazaira... főleg abban nem, hogy halál komolyan veszik. El sem hiszitek, még adót is fizetnek a kiadott ingatlanok után! Elképesztő! Már-már olyannyira, hogy az embernek olyan érzése van, ez meg a másik véglet.

Viszonylag normális áron lehet egy-két szobás, amerikai konyhás lakást bérelni (már a fizetéshez képest). A probléma ott kezdődik, hogy ehhez az alábbiakat kell felmutatnod: az utolsó 3 havi bérkimutatást, a munkaszerződésedet (az is számít, hogy határozatlan idejű-e), meg persze a chilei igazolványaidat, és egy kezest.

Ezen kívül kifizeted az első havi bérleti díjat és a közvetítő félnek a bérleti díj felét-egészét. Rettentően óvatosak a tulajdonosok. Én szerencsés voltam, mert a barátaim és utána a barátnőmék befogadtak az átmeneti időszakra.

A cég hivatalos papírja sem volt elég

Ha ez nem így történik, akkor mehettem volna egy rakás részeg, igénytelen egyetemista közé lakni (megnéztem pár ilyen helyet is eleinte, és hihetetlen, hogy egyesek még a marihuánát sem teszik el a látogatásod idejére), vagy valami hostelbe-hotelbe.

A három hónap elteltével megpróbáltam lakást szerezni, mert az ingatlanosok már-már elfogadták volna az útlevelemet is igazolványok helyett (a Bevándorlási Hivatalban ez idő tájt ugye még a tízóraijukat csomagolták a benyújtott űrlapomba), azonban a kezes kérdéséből nem engedtek.

Hiába írt a cég egy ügyvéddel hitelesített papírt arról, hogy amennyiben nem fizetem a bérleti díjat, úgy automatikusan levonják a fizetésemből és a vállalat fizeti ki helyettem, a tulajdonos leseperte az asztalról az egészet. Chilében nincs bizalom!

Végül a kapcsolati tőke segített. A helyes titkárnőnek akadt egy helyes ingatlanos lányismerőse, aki eltekintett ezektől a teljesíthetetlen marhaságoktól és képes volt átgondolni a helyzetemet. Amikor két nap alatt megkötöttük a szerződést, és rácsodálkoztam az ügymenetre, csak annyit mondott mosolyogva: "neked olyan becsületes képed van".

Chilében nincs bizalom

Aztán csak megérkezett a hivatalból is a levél, hogy hova menjek a személyimet intézni és átvenni (ez már egy ötezresből kijön), de megemlíteném érdekességként (nekem az volt), hogy a két évre kapott munkavállalásim csak addig érvényes, amíg szerződésben állok a jelenlegi céggel. Ha elveszítem a munkám ez alatt a két év alatt, elveszítem a papírt is és kezdhetem az egészet nulláról egy másik vállalattal.

Végezetül megmagyaráznám a "Chilében nincs bizalom" mondatomat. Az embernek gyakran olyan érzése van, hogy bűnözőként kezelik. Például a hivatalokban vagy a banki kifizetéseknél, amikor ujjlenyomatot vesznek, a pékségben és a fagyisnál, ahol előbb fizetsz a kasszánál és utána visszaslattyogsz a pulthoz a blokkoddal a sütiért-fagylaltért, vagy bármikor, amikor az átnyújtott bankjegyedet fintorogva átvilágítják, és ferde szemmel mérlegelnek (ez már Argentínában is zavart).

Összefoglalva: akinek családja van, és itt taníttatná tovább a gyereket, ne jöjjön Chilébe. Aki rendszeresen betegellátásra szorul, ne jöjjön Chilébe. Ezen esetekben ugyanis könnyen felemészthetik a szolgáltatások a többlet keresetet. Pláne ne jöjjön Chilébe, aki nem beszél spanyolul egy szót sem. Aki pedig beszéli, az felkötheti a gatyáját az első hónapokra, olyan lehetetlen szlenggel fogja szemben találni magát, ¿cachái? :)"

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Chile

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr54778060

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sudaméricano 2012.09.15. 11:51:57

Bocs, a nickem természetesen ékezet nélküli. :) Ez a politikai határos dolog érdekes srácok. Igaz, a Húsvét-sziget (Rapa Nui, és nem szigetek, de ez biztos nem műveltség kérdése) is Chile része. Mellesleg azt mindenhonnan az óceán határolja. Tőle nyugatra is. Tehát maradjunk annyiban, hogy Chilét nyugaton az óceán határolja. :)

@La semilla:
Nekem a következőt mondták chilei ismerőseim:
1. Santiago nem Chile.
2. Délen az emberek kedvesebbek, közvetlenebbek, nyitva hagyhatod az ajtót is akár, sokkal jobb a közbiztonság.
3. Az északi régiókban zártabb közösségek vannak, szerintük ott nehezebben tudnám elfogadtatni magam, mint délen.

Sem északon, sem délen nem jártam még. A chilei viselkedésformákról (vagy csak általában a latinokéról) külön blogot lehetne nyitni. Munka után gyakran megbeszélem ezeket a dolgokat a kollégákkal, ilyenkor nagyokat csodálkozunk az európai és a latin mentalitásbeli különbségeken. :) Az, hogy te eddig csak kedves chileiekkel találkoztál, nem jelenti azt, hogy én is... :) Számos dolog előtt állok döbbenten a mai napig, de egyik sem internetre való téma.

Chilében amúgy a nemzeti ünnep jön, ezért egy hétig szinte senki sem dolgozik (legalábbis mi nem), úgyhogy több kérdésre nem tudok válaszolni, legfeljebb egy hét múlva majd. Jó hétvégét mindenkinek! :)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.15. 11:57:20

@sudaméricano:

Persze így is mondható, de az átlagolvasó nem ezt a következtetést fogja levonni.

sudaméricano 2012.09.15. 11:57:28

@Zuiro:
Ez a válasz még belefér. :D Chilében dzsungelen kívül minden van és az éghajlat is ennek megfelelően változik. Az ország Európára fektetve Norvégiától Líbiáig ér. :) A nőkről: szegények itt is vannak, meg modern nők is. Nekem ijesztő ez a hozzáállás, de azt hiszem ez elég összetett téma. Ha belemélyednénk, kikerülhetetlenek olyan fogalmak, mint: katolikus egyház, családon belüli erőszak, házastársi hűség. Fél éve vagyok itt, de sajnos olyan dolgokat is láttam más családokból, amiket nem akartam volna látni. Na, biztos jön majd még valaki Chiléből a kommentelők közé, aki árnyalja a képet, és mást is mesél. Szervusz!

Északifény74 2012.09.15. 13:01:34

Jó kis poszt ez is:) Dél-Amerika más világ, és igen furán néznek az idegenre, Brazíliában tapasztaltam. Persze nem mindenhol és nem mindenki!

Javorka (törölt) 2012.09.15. 13:06:28

Nagyon erdekes iras, koszi szepen. Chile is azon helyek egyike, ami nagyon erdekes de nem vagyok oda menni. De szerencsere masok igen es meselnek. :)

Mondanal valamit a mindennapjaidrol is? Esetleg a kajarol is?

Grafogirl 2012.09.15. 14:30:05

Úgy látszik nem ugyanabban a Santiago de Chilében élünk!!!
- Van másféle munkavállalási vízum, ami sokkal jobb kondíciókat ad és nem veszted el a vízumot, ha a munkahelyed megszűnik. de a cég neked ezt választotta. És annyit mint te, még senki sem fizetett vízumért, hiszen senki sem dolgozik külön engedéllyel mint turista, hónapokat. Így jártál.De arról nem írtál, ha ez a vízumod a "sujeta a contrato" megszünik, akkor a cég köteles neked a hazautat fizetni! Azért egy Santiago-Bp. nem olcsó!
- A munkatörvénykönyv szerint a heti munkaidő 45 óra ebédidő 30 perc v. 1 óra. Nem is hallottam még olyanról, hogy 1,5 órát ebédelnének! Te jó helyen dolgozol.
- Ugyanazt a butaságot írtad az európai bevándorlókról, amit hallottál a munkahelyeden v. az ismerőseid körében. Számos riport szól arról,pl. CNN Chile hogy ez TÉVHIT. De meg is lehet nézni a bevándorlási statisztikákat. Chilébe még mindig a dél-amerikai országokból érkeznek a legtöbben, plusz az utóbbi időkben a karib térségekből, Közép-Amerikából. Még mindig nincs itt az európai hullám.Miért? Mert túl messze van Chile. De te is voltál a bevándorlási hivatalban. Szemmel látható, hogy a közép-amerikaiak, kolumbiai, perui, bolíviaiak vannak többségben.
- "Chilében nincs bizalom"??? Sajnálom, hogy így látod. Nem minden banki kifizetésnél kérnek ujjlenyomatot. Nyilván te csekken kapod a jó fizetésedet ezért. Bizonyos összeg felett ez így van. Ami inkább biztonság!
Ha önkiszolgáló cukrászdába mész, akkor nyilván előre fizetsz, már csak a kavarodás miatt is! Pénztár - 3 gombócos lesz kész- és mész válssztani. Ha utólóga akarsz fizetni, arra is van lehetőség, de ahhoz le kell ülni.
- A hivatalok olcsóbbak mint otthon. Kicsit elírtad az árakat. Te 120 USD fizettél azért, hogy dolgozzhass, a turista vízummal. Ami nem 50 ezer ft ahogy írtad, az pesoban értendő!. De az egyáltalán nem általános, ami veled történt! Sőt a személyi sem 5000 ft, hanem 4250 peso, ami ugye kb. 2000 ft! De itt ingyenesen pecsételték le a dipomádat a külügyön.. Folyamatban lévő vízum alatti munkavállalásért Magyarország esetében 40 USD kellett volna fizetned 1x-i alkalommal! A te eseted inkább egyedi volt..Ne ebből álltalánosíts!
Igen fizetnek adót a kiadott ingatlanért és azért nézik meg, hogy kinek adják ki, mert ha beköltözöl és nem fizetsz semmit, nem lakoltathatnak ki élhetsz évekig a lakásban! Fizet adót a takarítónő, fizet mindenki. És Senki sem merne feketén foglalkoztatni!

Bizalom!!! Van bizalom! Ha te nem nézed le a chileieket, ha bizalommal nézzel rájuk, akkor van bizalom! Chile befogadó nemzet. Lehet, hogy te nem így érzed, de az! Remélem egyszer megtapasztalod!
Tanács: Kevesebb előítélet és több mosolygás!!

Mateahos 2012.09.15. 15:12:54

@Gondolkodni Próbáló Birca: "Téves. Chile nyugati határa Polinéziában van, Lásd Húsvét-szigetek.(sic!!!!)" na ennek fuss neki még egyszer.

Intizar 2012.09.15. 15:25:26

@Mateahos: Szerintem jó vicc. Franciaország meg Dél-Amerikától Polinéziáig tart...

Intizar 2012.09.15. 15:26:25

@Intizar: Ja, már elmesélték. Kár. Olyan jól hangzik.

Grafogirl 2012.09.15. 15:27:37

Plusz az albérlet témához: Ahogy írtam azért bizalmatlanok az albival kapcsolatban, mert ha nem fizetsz nem lakoltathat ki a tulaj az albérletből!
De tudnod kell, hogy a jó helyen lévő albérletekre rengeteg a jelentkező (sőt most már a kevésbé jó helyen lévőkre is)
Ezért a tulajdonos szabadon válogathat. Sokan épp ezért képesek kifizetni egyben fél év - 1 év bérleti díjat is plusz a kaukciót!, csak hogy a kívánt albit kivegyék! Ez ma már teljesen általános!!!! Valószínűleg te is úgy jártál, hogy nem a cég által kiadott papír volt kevés, hanem jött egy bérlő jelölt, aki közölte, hogy 1 évet előre kifizet és ki az a hülye, aki nem ezt választja???

Grafogirl 2012.09.15. 15:48:17

"rengeteg ember érkezik nap mint nap, köztük nagyon sok európai "menekülttel" - görögökkel, spanyolokkal többek között."
Nem bírtam ki és megnéztem a statisztikákat! Úgy van ahogy mondtam!
A legtöbben dél-amerikai országokból jönnek Chilébe!
2011-ben több mint 30 ezer perui, Több mint 12 ezer kolumbiai kb. 4 ezer argentin stb.
Ez lenne a nagy európai hullám?
Görög: 11 fő
Spanyol :1190 fő
Egyesült Királyság 30 fő
Németország 488 fő
Lehet bogarászni: www.extranjeria.gov.cl/filesapp/Estadisticas%20Visas%202011.pdf

Pernilla 2012.09.15. 16:00:43

Jó hallani, hogy a világ túlvégén állati keresett a szakmám... Viszont sajnos a dél-amerikai életstílushoz képtelen lennék hozzászokni. Mint turista, nagyon érdekel Chile (és egész Dél-Amerika), de futnék haza 1 hónap után azt hiszem.

Grafogirl 2012.09.15. 16:12:13

@venator: Tudom :) azért van más hiba is a szövegemben..

M. Péter 2012.09.15. 16:13:08

@Gondolkodni Próbáló Birca: Nem egészen, a tengerentúli megyék jogállása tényleg olyan, mint Franciaország európai területének. A tengerentúli területek helyzete viszont más, Új-Kaledónia ezek között is speciális, az ENSZ szerint gyarmat. 2014 és 2018 között valamikor népszavazást fognak tartani a függetlenségről. Nem hinném hogy Párizs függetlensége téma lenne.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.15. 16:26:45

@M. Péter:

A francia alkotmányjog szerint Franciaországnak nncsenek külbirtokai. (Az USÁ-nak vagy az UK-nak pl. vannak.) Az összes francia szuverenitás alatti terület Franciaország szerves része.

A közhidelem ellenére, nincs különbség a DOM és a COM között a francia jogban. Mindkettő Franciaország szerves része. A tényleges státuszban persze valóban van különség, a COM-ok nagyobb fokú autonómiával rendelkeznek. De ez nem hat ki a közjogi státuszra,

Ha Új-Kaledónia függetlenségre szavaz, akkor nem lesz többé Franciaország része. De amíg ez nem történik meg, addig ugyanúgy Franciaország része, mint Párizs.

Az ENSZ gyarmati listája pedig egy vicc, tisztán politikai ügy. Az ENSZ-lista szerint pl. Bermuda és Gibraltár is gyarmat, ami eléggé vicces megállapítás.

venator 2012.09.15. 17:02:23

@Grafogirl: Azért nem vadászok rájuk. :)

Vombatus Ursinus 2012.09.15. 17:06:52

@Gondolkodni Próbáló Birca:

Nyiss róla egy blogot, ne offold már szét ezt, ha érdemben nem tudsz hozzászólni!

Kösz...

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.15. 17:10:38

@Vombatus Ursinus:

Érdemben szóltam hozzá. Egyébként van a témáról cikkem.

ffüttyfürütty 2012.09.15. 17:34:33

Mikor elkezdtek hajba kapni a Kerguelen szigetekért akkor azért elfojtok egy halk kacajt. :)

ffüttyfürütty 2012.09.15. 17:37:58

Ha hajbakaptok a Kerguelen szigetekért akkor elfojtok egy halk kacajt :)

ffüttyfürütty 2012.09.15. 17:40:04

(bocs valahogy eltűntem az éterben) -1

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2012.09.15. 18:23:06

@Grafogirl:
"Fizet adót a takarítónő, fizet mindenki. És Senki sem merne feketén foglalkoztatni!"

Egyébként azokban az országokban, amelyek jobboldali diktatúrából kecmeregtek ki, általában rend van. A baloldali diktatúrákban élő, vagy onnan kiszédült országokkal van a baj. El lehet ezen gondolkodni.

KopaszMercis 2012.09.15. 18:38:34

@Gondolkodni Próbáló Birca:
Oregem a hely nevet sem tudod es itt jatszod a szuletett kartografust...

M. Péter 2012.09.15. 18:51:10

@Gondolkodni Próbáló Birca: Ugyanígy pl. Algéria is Franciaország szerves része volt.

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2012.09.15. 18:57:37

Én is Chilében élek, 4. éve. Arica városában. Nekem egyszerűen elképesztő arról olvasnom, hogy a chileiek bizalmatlanok, nem befogadóak stb. Engem amikortól ideérkeztem, mindenki hihetetlen kedvességgel, segítőkészséggel vett körül, pedig akkoriban egyetlen szót sem beszéltem még spanyolul! Akit érdekel Chile egésze(nem santiago), az böngésszen a blogomon: chile-beautiful.blogspot.com/
Azt sem igazán értem, hogy miképpen lehet talán fél évnyi ittartózkodás után efféle sarkos megfogalmazásokat tenni az országról, aminek kb csak a fővárosát ismered...)

Mi körbeutaztuk az országot északtól délig és ahogy az északi régióban(ahol élek), úgy délen is hihetetlenül kedvesek és vendégszeretőek az emberek!
Santiagoról nem tudok nyilatkozni, ott csak 5 napot voltam(őszintén megmondom nem is vágyom többre, nekem sok volt az a sokmilliós világváros), de mindenhol máshol csak kedvességgel és befogadókészséggel találkoztam.

Grafogirl-el értek egyet:

Chilébe hihetetlen mértékű bevándorló érkezik szerte dél és közép-amerikából. Ez egy befogadó nemzet. Ha te nem érzed annak, akkor szerintem inkább a Te mentalitásoddal lehet a baj. Bár persze lehet másabbak az emberek a fővárosban(elidegenedés stb, mint mindenhol a világon).
Itt ahol én élek, pl nyitva hagyom a lakásom ajtaját ha boltba megyek vagy kutyát sétáltatni. A legtöbb lakásnak a tulaja(én is), leadja pl a lakáskulcsának a másolatát a lenti kis bolt tulajának, mert mivel sokan nyitva hagyják az ajtajukat ha elmennek és én is nagyon sokszor megjártam úgy, hogy mire hazaértem, a huzat becsapta az ajtót:) Hol itt a bizalmatlanság??

Lakásbérlés: Itt Aricában NEM kértek fizetési kimutatást, csak egy munkáltatói szerződést és egy hónap kauciót, semmi mást., de közjegyző előtt írtuk a szerződést.
Gondolom ez változik azért országrészenként is.

Azon meg ne csodálkozz, hogy itt minden hivatalosan történik, ugyanis itt senki nem mer "feketézni". A kis maszek boltokban a legutolsó zsömléről is számlát adnak. Talán pontosan ezért is szárnyal a gazdaság...mert MINDENKI fizet adót. Persze ne hasonlítsuk össze az itteni helyzetet a Magyarországéival, mert itt a magyar adóknak a fele(sem), sújtja a vállalkozókat. Ahogy te is írtad, a fizetésekből a levonások is nevetségesen alacsonyak a hazaiakéhoz képest.

Az oktatás és egészségügy istentelen drága, ezzel egyetértek, de máskülönben egy nagyon is élhető ország álomszép természeti tájakkal...dugd ki néha az orrod santiagóból és ismerkedj kicsit az országgal:) Chile képes elvarázsolni az embereket(velem is ez történt), de ehhez nyitottnak kell lenni és meg kell ismerni kicsit az országot és az embereket, ami ennyire rövid idő alatt amióta itt vagy, lehetetlen.

bürokrácia: 3 hét alatt megkaptam az egy éves vízumot(a szükséges papírokat talán 3 óra alatt gyűjtöttem össze) és kb 4 hónap elteltével a végleges tartózkodási engedélyemet. Nem emlékszem mennyibe került, de nem olyan összegbe, hogy egyáltalán emlékeznék rá:) Bár persze hallottam olyat is, akinek már évek óta kotlanak a végleges tartózkodásiján.

tableno 2012.09.15. 19:18:42

@Kara kán: Ennek altalaban az az oka, hogy a jobboldali diktaturak nem szoktak szetkurni a gazdasagot, es nem szoktatjak ra a zembereket az ingyenelesre es az allamtol fuggesre. Ami a Chilei esetet illeti, ott egy Milton Friedman nevu amerikai Nobel-dijas zsido kozgazdaszt kert fel Pinochet, hogy kidolgozza a gazdasagpolitikat. Mondjuk ez sajnos kb azt is elorevetiti, mennyire lesz sikeres a Magyarorszagi "jobboldali" kurzus, akik gazdasagilag kb mindenben a baloldalt utanozzak.

David Bowman 2012.09.15. 19:28:21

@Gondolkodni Próbáló Birca: Húsvét - sziget, és qúúrwa messze van polinéziától.

David Bowman 2012.09.15. 19:41:08

@Grafogirl: Te nő vagy, csezmeg! Ha valahova nők jönnek, azt mindenki szereti.

venator 2012.09.15. 20:10:10

Szerintem sokkal jobb, hogy valaki le meri írni a negatív élményeit is, egyik országban sem csak csupa jó dolog történik az emberrel.

Minden társdalomban vannak feszültségek, problémák. Aki ezeket fel sem ismeri vagy nem veszi észre, az inkább nyaralni ment.

Állandóan megy itt a mantra, hogy otthon mennyire rossz minden, kíváncsi lennék, hogy külföldön mik a problémák, milyen gondokkal szembesülnek az ott dolgozók.

Chilébe legfeljebb turistaként szeretnék eljutni, de örömmel olvastam, hogy ott is épp olyan átlagos emberek élnek, mint mi és nem szentek. ;)

rohadjmegARCgeci 2012.09.15. 20:38:00

Én úgy olvastam valahol Chiléről,hogy a közbiztonság egyenlő a nullával.És azért járnak autóval mindenhova,mert az biztonságosabb mint gyalog és fényes nappal is 7 lakattal zárnak mindent,továbbá még bizsu ékszert sem ajánlatos viselni senkinek.

M. Péter 2012.09.15. 21:15:46

@tableno: Chilétől nem kell messze menni ellenpéldáért, az argentín jobboldali diktatúra gazdasági katasztrófa volt.

Mylady 2012.09.15. 21:19:10

Semmi probléma nincs azzal a megállapítással, hogy nyugaton az óceánnal határos Chile. Mivel tengerparti ország, övé az óceán parti része, ez 12 tengeri mérföld. Utána meg a nyílt óceán van. A Húsvét-sziget elég messze van a parttól, a sziget és a szárazföld közötti rész nem tartozik Chile fennhatósága alá, max a (2x)12 tengeri mérföld.

/*Miért okoskodik, aki nem ért hozzá?*/

Catgirl · http://chile-beautiful.blogspot.com/ 2012.09.15. 21:47:09

Dr furia:

Nem tudom hol olvastad, hogy a közbiztonság egyelő a nullával:) Dél-Amerikában Chile messze a legbiztonságosabb ország.
Persze...a fővárosban vannak késdobálós negyedek, de mely fővárosban nincsenek?

Ahol én élek(Arica), egy kisváros. Gyakorlatilag alig van bűnözés. Én a munkámból hajnalban járok haza 4 éve egyedül. Soha eszembe sem jutna félni. Egyszerűen mert nincs mitől.

Amúgy szerintem ezt városa válogatja. A kisvárosok, mint a mienk, mindig sokkal nyugisabbak mint a metropoliszok.

De mindentől függetlenül, Chilében messze a legjobb a közbiztonság Dél-Amerikában.

Javaslom nézz kicsit utána pl Perunak vagy Boliviának....Braziliáról már nem is beszélve. Itt nálunk ezekhez az országokhoz képest kánaán van:)

civil polip 2012.09.15. 22:16:11

@Gondolkodni Próbáló Birca: "Aki ért a politikai földrajhoz, az tudja, ..."

...hogy Húsvét-szigetek nem létezik, csak Húsvét-sziget.

Grafogirl 2012.09.15. 22:18:33

@Catgirl: Pontosan úgy van ahogy mondod! :)
Pedig Arica is csak chilei viszonylatban kisváros, több mint 200 ezer ember lakik ott, ha jók az infoim :):)

Grafogirl 2012.09.15. 22:28:11

@David Bowman: "Te nő vagy, csezmeg! Ha valahova nők jönnek, azt mindenki szereti."
Hmm A helyi nők is szeretik a külföldi csajokat??
Én elsősorban a téves v. félrevezető infokat kifogásoltam a posztolótól!? Hiszen nem kell mindent arra fogni, hogy jaj én külföldi vagyok azért néztek rám rossz szemmel!
Egy okos értelmes embert, sokhelyen szívesen fogadnak. Ha ehhez még egy jó kiállás, csini pofa is társul az plusz pont! Szándékosan embert írtam.. mert mindegy h. nő v. férfi! A mosolygást továbbra is hangúlyozom.. hiszen pl. az eladók többsége nő! És nyilván nem azért mosolygok rá, mert fel akarom szedni! :D

téglagyár 2012.09.15. 22:37:48

Az ellenseg arca:
erlauer3.nolblog.hu/files/rmisi.jpg

VESSZEN AZ SZDSZ VESSZEN ROZSA MIHALY!!!!!

Minden magyarnak tennie kell ellene, nehogy ujra hatalomra keruljon ez az ember, es mindennek vege legyen! MINDEN MAGYAR KOTELESSEGE EZ!!!

VESSZEN ROZSA MIHALY!!!

nyurga ponty (törölt) 2012.09.15. 22:46:29

Én azt hallottam, hogy Dél-Amerika szerte gyűlölik a chileieket, mert beképzelt majmok. Nyilván a pénz is hozzájárul ehhez, hogy kissé fennhéjázóak.

A leírás alapján kicsit olyan érzésem van, hogy a chileiek olyan dél-amerikai poroszok, németek. Bürokraták, pökhendiek, arcoskodnak. Mondjuk nem véletlen, hogy a hadseregük tiszta porosz hagyományokat követ, elképesztő hallgatni, ahogy porosz és náci indulókra vonulnak. Hitler is megkönnyezné.

Csipyke 2012.09.15. 22:47:52

@Gondolkodni Próbáló Birca: Es egyebkent is, Husvet-sziget, ha mar...

nyurga ponty (törölt) 2012.09.15. 22:50:09

@Grafogirl: azért az nagyon is igaz, hogy egy külföldi nőt sokkal kedvesebben fogadnak, mint egy férfit
még a helyi nők is, valahogy így tapasztaltam, illetve legrosszabb esetben nem foglalkoznak vele
a férfi mosolyoghat akárhogy, nem lesz neki könnyebb ettől

nyurga ponty (törölt) 2012.09.15. 22:55:01

@Csipyke: hagyd, ő ilyen okoskodó
biztos nem kapott elég szeretetet gyerekként és most ezzel kompenzál
vagy az asszony elhidegült és nincs kihez szólni otthon
vagy munkanélküli és sok ideje van blogokban észt osztani

Csipyke 2012.09.15. 23:02:50

@nyurga ponty: Igazad van, meg azt is latom, hogy turelmetlen voltam, mar vagy 20-an helyretettek, sajnos ilyen a mentalitasom, utalom ha valaki ugy okoskodik, hogy kozben meg nem is annyira okos... Kovetem a "don't feed the troll " jelszot inkabb :)

bioLarzen 2012.09.15. 23:27:44

@Gondolkodni Próbáló Birca: Ha trollkodni akarsz, legalább a tényeknek nézz utána (bár nyilván leírták itt fölöttem már jópáran): Húsvét-sziget. Egy darab.

Arról nem is beszélve, hogy még, ha belevesszük azt is, amit mondasz, akkor is vízi határa van Chilének. Vagyis, megint mellé.

Imádom a béna, önégető trollokat :D

bio

bioLarzen 2012.09.15. 23:28:41

@nyurga ponty: "biztos nem kapott elég szeretetet gyerekként"

Szintén dumaragu-követő netán? :D

bio

pappito · http://pappito.com 2012.09.16. 00:07:26

@venator: "Szerintem sokkal jobb, hogy valaki le meri írni a negatív élményeit is, egyik országban sem csak csupa jó dolog történik az emberrel.

Minden társdalomban vannak feszültségek, problémák. Aki ezeket fel sem ismeri vagy nem veszi észre, az inkább nyaralni ment."

természetesen, nincs hely ami minden szempontból hibátlan lenne. A negatívumokat is meg kell írni bátran. Csak 4-5 hónap után még túrót sem ismer egy országból a benne élő, nemhogy a mélyebb összefüggéseket, társadalmi sajátosságokat, események, változások hátterét, stb.
Ezért volna üdvös, hogyha legalább 1 év ott dolgozás után gondolnák a népek, hogy muszáj ide posztot írniuk.

Árnyaltabb képet kapnánk.

Raticus 2012.09.16. 00:16:38

További chilei szlengek: flaite, conche tu madre, hueón, pololo...most így hirtelen ennyi. Feleségem chilei, bezony ám. :)

Magyar Vitéz · http://objektivmagyarsag.blog.hu 2012.09.16. 00:21:11

@Kara kán: micsoda ordas butaság ez. spanyolország hivatalos allamformaja fasizmus volt, olaszorszag hasonlo, megis egy korrupt szemetdomb az egesz... del afrikai bedolt apartheidrol ne is beszeljunk... az allitasod tevedes, leulhetsz, egyes!

Magyar Vitéz · http://objektivmagyarsag.blog.hu 2012.09.16. 00:31:59

@nyurga ponty: főleg ha ronda vagy, vagy dagadt, akkor nehéz beilleszkedni. nem csak külföldön... ha ronda képed van maradj inkább otthon a seggeden nehogy azt higyje mindenki a világban hogy minden magyar randa mint a szar

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2012.09.16. 00:49:45

@Magyar Vitéz:
No-no!
A bajok a szocialusták kormányzása után kezdődtek. Zapateró?
Olaszo.-ban meg ugye Tunéziáig futott a korrupt szoci min.elnök.

Ne ködösíts!

Magyar Vitéz · http://objektivmagyarsag.blog.hu 2012.09.16. 01:02:45

@Kara kán: az is igaz, hogy a jobboldaliak legtöbbször erkölcsi botrányokba buknak bele, mint a képmutató, gyerekbaszó papjaik... jörg haider, a titkon atom meleg, melegellenes politikus, szegedi csanád, a zsidóellenes zsidó, ártány/tomcat, a választási cédula csaló, müller niki a pornós gárdista, stb... börtöntöltelékek, perverz, antiértelmiségi köztörvényes bűnözők és képmutató perverzek.

Zak 2012.09.16. 01:14:41

@Gondolkodni Próbáló Birca: de van különbség, mert nem a schengeni határon belül van, nem eu áfa-övezet, csak részlegesen eu-vámterület, és nem tartozik az euróövezetbe (azaz nem euro a hivatalos pénznem), mégha mégoly fontos része is franciaországnak.

Grafogirl 2012.09.16. 01:36:23

@nyurga ponty: "Én azt hallottam, hogy Dél-Amerika szerte gyűlölik a chileieket, mert beképzelt majmok. Nyilván a pénz is hozzájárul ehhez, hogy kissé fennhéjázóak."

NEm! Konrétan beképzelt páváknak az argentínokat tartják! De én ennek is megkérdőjelezném a valóságtartalmát, mint ahogy az összes hasonló sztereotípiának! A Chileieket papucsférjeknek tartják, meg érthetetlen beszédűeknek.. Amúgy Chile helyzete nagyon hasonlít a magyar problémára. Egyik szomszédjával sincs jó viszonyba!Hiszen háborút vívott, az argentinokkal, Peruval és Boliviával. Bolivia vissza akarja kapni a több mint 100 éve elveszített tengerparti részeit, vagyis konkrétan tengeri kijárotat akar illetve Peru is szeretné Chile északir részét. A különbség Chile és Magyarország között, hogy Chilének csak 3 szomszédja van! :):) Épp a közös és konfliktusos történelem miatt egy brazil bevándorló például sokkal jobb helyeztben van mint egy perui. Nem beszélve arról hogy gyakran kétkezi munkásokként dolgoznak a peruiak v. a bolíviaiak vagy épp drgokfutérként..

Grafogirl 2012.09.16. 01:41:59

@nyurga ponty: "azért az nagyon is igaz, hogy egy külföldi nőt sokkal kedvesebben fogadnak, mint egy férfit."
NEm ez sem igaz! Vannak olyan emberek akik könnyebben beilleszkednek és olyanok akik nehezebben és olyanok is akik a büdős életbe sem tudnak beilleszkedni egy másik kultúrába! Nem nő vagy férfi probléma!
Itt Chilében is jól látható, hogy azok a bevándorlók, akik csak a saját nemzetükkel együtt vannak és azokkal töltik szabadidejüket, sosem fognak beilleszkedni. Mondjuk a kevés magyar miatt ez fel sem merül... :)
Az én tapasztalatom az, hogy a brazil, argentin pasik akik az itteni nők szemében kellenőbbek mint a chileiek egész jól beilleszkednek :)

pappito · http://pappito.com 2012.09.16. 05:15:04

nagy fájdalmam, hogy az IQ-szegény trollcsikat posztonként kell kiszűrni, nem jegyzi meg a bloghu, hogy ezek engem már nem érdekelnek...

2012.09.16. 07:03:14

@pappito: Nekem meg az, hogy 10 hozzászólásból 5 (de inkább több) nem képezi szerves részét a témának. :D

Mondjuk ezért se szoktam több száz hsz-t elolvasni 1-1 bejegyzésnél.

Alonee 2012.09.16. 07:51:59

@Vombatus Ursinus: Ehh csk brillírozni próbál a mi okoskodó birkánk, nagyon gyenge és piszokul zavaró.

spion27 2012.09.16. 08:57:43

olyat nem lehetne hogy ezt az egész földrajzos offot kivágni a fenébe? Picit zavaró volt, hogy a kommentek több mint fele semmiről se szólt

viszont a poszt érdekes volt, pláne grafogirl hsz-eivel kiegészitve
Tőle is olvasnék egy ilyen szösszenetet, hogy ő hogy látja az országot és hgy keveredett oda

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2012.09.16. 09:03:54

@Magyar Vitéz:
Most erre recskázol, hogy beszólogatsz nekem?
Öregem, én fejbe kólintalak egy történelemkönyvvel, de főleg a statisztikai adatokkal.

A matematika - ezen belül a statisztika - olyan fegyver, amely még a legfanatikusabb kommunistákkal és újabban liberálisokkal is végzett.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2012.09.16. 09:05:04

Amúgy, tessék összehasonlítani Chilét Kubával. Magáért fog beszélni.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.16. 09:16:36

@David Bowman:

Nem éppen.

A Húsvét-sziget(ek) Polinézia legkeletibb része.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.16. 09:18:33

@civil polip:

Sziget a hivatalos név, ez tény, szigeteket azért írtam, mert ezzel akartam érzékeltetni, hogy van pár kisebb sziget is.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.16. 09:21:00

@bioLarzen:

Nincs igazad. Van Húsvét-sziget 2 értelemben:
- csak az egy darab Húsvét-sziget (Rapa Nui).
- a Húsvét-sziget a közeli kis szigetekkel együtt.

Mivel az utóbbira akartam utalna, ezért használtam a nemhivatalos Húsvét-szigetek nevet.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.16. 09:25:07

@Zak:

Mindez másodlagos.

Ne keverd az EU-jogot a nemzeti joggal!

Attól, hogy x terület nem része Schengennek vagy az EU-övezetnek, még nem változik az alkotmányos státusza. Vannak Európán belüli területek is, melyeknek az EU-s jogi státusza speciális.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.16. 09:28:15

@Grafogirl:

Vicc:

Az ENSZ kérdőíveket küld ki a világ különböző részeibe a következő kérdéssel: “Legyen szíves, mondja el őszintén a véleményét azzal kapcsolatban, hogy mi a helyzet az élelmiszerhiánnyal az Ön országában és a világ többi részén!”.

Sajnos az akció kudarcot szenved, sehonnan sem jönnek vissza kitöltött kérdőívek:

- az Európai Unióban nem tudják értelmezni mit jelenthet a “hiány” szó,

- Afrikában nem értik az “élelmiszer” szót,

- az USÁ-ban a “világ többi részen” kifejezést nem érti senki,

- Kubában mindenki tanácstalan mit jelenthet az, hogy “mondja el véleményét”,

- Argentínában pedig senki sem érti mit jelenthet az, hogy “őszintén”.

spion27 2012.09.16. 09:49:49

@Gondolkodni Próbáló Birca: fejezd már be! Oké, megértettük, mindeki hülye csak te vagy helikopter. Muszáj ennyit rugózni ezen a térképészeti baromságon? Tényleg ez volt a poszt fő gondolata hogy 50 kommenten keresztül kell tárgyalni azt, hogy na most van-e tenger vagy nincs, vagy pedig melyik sziget hova tartozik?
Hagyd meg őket boldog tudatlanságban, ne offolj már szét teljesen egy tök érdekes posztot

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.16. 09:57:25

@spion27:

Miért kellene befejeznem? Ha nem tetszik, ne olvasd a blogot.

spion27 2012.09.16. 10:20:52

@Gondolkodni Próbáló Birca: a blog és a poszt érdekel, az nem, hogy te egy Chiléről szóló országleirásnál már 50 komment óta azzal foglalkozol hogy egy apró térképészeti elirásba beleekötsz és rugózol rajta. Felfogtuk, lépj tovább kérlek

venator 2012.09.16. 10:32:16

@pappito: Egyetértek, bár véleménye azért pár hónap után is lehet valakinek. Nekünk fél év után már meg volt pár pofára esés, így eléggé határozott véleményem lett.

KopaszMercis 2012.09.16. 10:43:04

@Gondolkodni Próbáló Birca:
Semmi ketseg, nalam jobban, csak van itt olyan, aki nalad is jobban, es ot is kioktatod... Es ez ver ciki ha pl tenyleg a hely nevet sem tudod.

58múltam 2012.09.16. 11:36:13

Régebben Magyarországon is minden üzletben, kocsmában, stb. ugyanez volt a rend: a pultnál sorban álltál, kértél, mértek, blokkot töltöttek ki, mentél a pénztárhoz, sorban álltál, fizettél, vissza a pulthoz (nagyáruházban az árukiadóhoz), sorban álltál, átadtad a pénztárban lebélyegzett blokkot, megkaptad az árut. Budán, a Daubner cukrázdában máig így van, még egy fagylaltnál is. Fiatal vagy... :-)

pappito · http://pappito.com 2012.09.16. 11:49:34

@venator: az, hogy határozott véleményed van az rendben van, de ennek semmi köze ahhoz, hogy érted is ami társadalmi szinten történik az országban ahol pár hónapja vagy.

mindegy nekem mindegy, csak nekem komolytalan a nagy öszefüggések kiposztolása pár hónap után.

venator 2012.09.16. 11:55:56

@pappito: Nyilván nem társadalmi szinten "érti" meg az ember az országot.

pappito · http://pappito.com 2012.09.16. 12:01:40

@venator: "Végezetül megmagyaráznám a "Chilében nincs bizalom" mondatomat. Az embernek gyakran olyan érzése van, hogy bűnözőként kezelik. Például a hivatalokban vagy a banki kifizetéseknél, amikor ujjlenyomatot vesznek, a pékségben és a fagyisnál, ahol előbb fizetsz a kasszánál és utána visszaslattyogsz a pulthoz a blokkoddal a sütiért-fagylaltért, vagy bármikor, amikor az átnyújtott bankjegyedet fintorogva átvilágítják, és ferde szemmel mérlegelnek"

a posztoló ezt volt kedves posztolni pár hónap után. az első benyomások neki fontosak, ha meg érti, hogy mi zajlik körülötte, akkor azt mi szívesen olvassuk.

venator 2012.09.16. 12:17:36

@pappito: Érdekes, mert nekem ezek a dolgok nem szúrták a szemem. Az ujjlenyomat érdekes volt, a régi blokkos rendszert ismertem, a pénzeket pedig megnézik manapság mindenütt....

Lehet, hogy hiba volt társadalmi problémákat írnom, maradjunk abban, hogy megírja a negatív élményeit is.

Grafogirl 2012.09.16. 13:08:12

@pappito: Pontosan! Én is ezen akadtam fent! Pár hónap után lehet arról írni, hogy eddig mit látott, mit tapasztalt, milyen étel izlett milyen nem. De nagy, az egész társadalomra vonatkozó ítéleteket ne hozzon az ember! Ráadásul, ha nincs is pl. chilei párja, akinek az összes rokonságával egyetemben segítenek megérteni a helyi kultúrát! ;)
Ráadásul, én kapásból tudok mondani sok-sok olyan helyet, ami bár önkiszolgáló, csak akkor kell fizetni, ha már jól megettük a kajánkat. Tehát van ilyen is, meg olyan is. És ezt a pékséget sem értettem, én ilyenben még nem voltam, hogy előre mondanám meg, hogy hány zsemlét akarok, fizetek majd utána kapom meg az árút. Tehát ez megint csak túlzott nagy általánosítás!

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.16. 13:18:18

@spion27:

Ilyen egy jó blog: gondolatokat ébreszt, s a téma továbbfejlődik.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.09.16. 13:20:14

@58múltam:

A 70-es években kezdődött az "önkiszolgáló bolt" mint olyan, előtte ismeretlen volt.

sudaméricano 2012.09.16. 15:56:44

Sràcok. :)

Azèrt azt nehogy màr bàrki is jobban tudja, hogy èn mennyit fizettem! :D Nem csak egyszer kellett hosszabbìtanom, nem pesoban kell èrteni az otven ezret. Tovàbbà azt ìrtam, hogy a szemèlyi egy otezresbol kijon - ploìcia internacional + regìstro civil...nem jon ki egy otezresbol? Nem szàmoltam pontosan utàna...lehet hogy csak 3500 volt osszesen...ugyan màr! Kèpzeljètek, a hèten kètszer is 2 òràt ebèdeltunk! :D Vagy azt mondjàtok ez sem ìgy volt? :)

Ismèt kulon kiemeltem, hogy fovarosban lakom ès csak a sajàt esetemet tudom bemutatni. Minden egyes mondatban le kellene ezt ìrnom talàn? Ugye hogy nem! Akinek chilei fèrje van, termèszetesen hàzastàrsi kotelessège vèdeni a chileieket, ez teljesen rendben is van. Termèszetesen itt is vannak rossz dolgok, azokròl nem is merek ìrni rèszletesen, bàr màr mesèltek rengeteget ròla. oktatàs, hogy mindenki mèrnok papìron pèldàul - de komolyan MINDENKI!). Az is egyèrtelmu, hogy a fovàros màs, mint Dèl-Chile, ahol nem jàrtam, de azt mondjàk òriàsi a kontraszt ès ezt làtom a dèlrol jottek viselkedèsèn is. Èn elhiszem, hogy Aricàban kedvesek az emberek...itt nem ez a jellemzo, de ez is csak egyèni vèlemèny, mint minden màs.

Ne rugòzzunk ezen tovàbb, senkinek sincs joga azt àllìtani, hogy amit làtok, rosszul làtom (plàne ùgy, hogy nem is itt èl). Bàrmikor megadom az informàciò forràsaimat (tobbsègèben chilei mèrnokok ès kolumbiai orvosok), aztàn megvitathatjàtok veluk a dolgokat. :D Azt, hogy Chilèben nincs bizalom, tortènetesen mindenki, aki nem mèlyen nacionalista chilei, elismerte, amikor ezt megemlìtettem. De megmagyaràzhatjàtok nekik bàtran, hogy rosszul làtjàk. :D

Le kell ìrni a nehèzsègeket is, beszèlni kell a rosszròl is, ìgy teljes a kèp. Aki csak a szèpet ìrja, az mosolyoghat, szàmomra hiteltelen. Èn is bàtran mesèlek a magyar hulyesègekrol is, ha kèrdeznek, ès persze vèdem a jò dolgokat is.

Na, rèszemrol ennyi volt. Nem hiszem, hogy 2 èv mùlva nagyon màst ìrnèk a tèmàròl.

Grafogirl 2012.09.16. 16:29:34

@sudaméricano:
Hello! Nem a bevándorlási hivatalban futottunk össze? Ahol 120 amerikai dollárt volt a turista vízummal a munka?
www.extranjeria.gov.cl/autoriza_trabajo.html Itt a link!!Az pont 25 ezer pár száz ft és kb. 56 ezer peso plusz minusz dollár árfolyamtól függően!
Semmi gond azzal, hogy úgy érzed Te személy szerint, hogy bizalmatlanabbak az emberek! Minden, De minden metropoliszban, nagyvárosban, (nem a fél miliós kisvárosra gondolok)...kissé bizalmatlanabbak az emberek! A bevándorló elidegendve érzi magát, bizalmatlannak a többieket! De ugyan ezt érzi a dél-chilei is aki a fővárosban talál munkát! Sosem laktál még más nagyvárosban??? Erről amúgy szakirodalmak szólnak! De ez nem azért van, mert Chile és hogy az egész Chilei társadalom ilyen! Nem kötelességem a chileieket védeni! Mindenkinek lehetnek pozitív és negatív tapasztalatai, de hogy csak negatív legyen?? :):) már bocsi az furcsa!

"oktatàs, hogy mindenki mèrnok papìron pèldàul - de komolyan MINDENKI!)." Erre írta Pappito, hogy nem értheted a mélyebb összefüggéseket!
Az egyetemi szakoknál eltérő elnevezések vannak! pl. "ingenero estadistico" szó szerint statisztikus mérnök.. Ez az itteni elnevezése! Senki sem állítja, hogy ez valódi mérnök = pl. a gépészmérnök szinttel. Keresete is jóóóval alacsonyabb. Ő lenne a statisztikus, de nem a szociólgus! Ez inkább a matematikushoz áll közelebb.
Még tanulj tapasztalj! Tényleg 1-2 év után sokkal reálisabb képet kap az ember egy ekkora országról. De ahhoz sokat is kell utazni! Országon belül!És megragadni az olyan alkalmakat, mint a mostani hosszúhétvége, amikor is 3 napon keresztül az ország a függetlenségét ünnepli. Mindenhol rendezvények vannak és nagyon sokat meg lehet tudni az országról..

Grafogirl 2012.09.16. 16:38:38

@sudaméricano:
"ami biztos alapon az útlevelem és a jogosítványom újabb 10 évre való érvényességéről ."
Tehát a jogosítványhoz! Nézd meg ha kértél otthon nemzetközi jogsit benne van az, ha valahol külföldön tartózkodási engedélyed van, akkor az adott országban kell jogosítványt igényelned! Így felesleges volt meghosszabítani, mert ha Chilében jogsit akarsz, akkor ha jók az infóim itt újra vizsgáznod kell. :) Na ez tényleg pénzlehúzás.. de nem olyan vészes! Mo. és Chile között nincs nemzetközi egyezmény így nem fogadják el egymás jogsiait. Ha jól tudom a spanyolokét elfogadják..

Grafogirl 2012.09.16. 16:42:12

@Grafogirl: jaj már gépelni sem tudok "ingeniero estadistico" helyes :)

mzgldr 2012.09.17. 00:56:49

@Gondolkodni Próbáló Birca: elismerem hogy művelt, okos ember vagy, jó meglátásaid is vannak, de ha ezt a tudálékoskodást, okoskodást a neten kívül is műveled, akkor biztos nem sokan tűrnek meg maguk mellett. Ne fáradj a válasszal.

sudaméricano 2012.09.17. 02:06:10

Grafogirl,
Ez az írás folytatása volt az elozonek, amit azzal nyitottam, ha jól tudom, hogy a fovárosban élek, alig láttam mást Chilébol, de véleményem az már van. Igen, fél év után...hogy mire alapozom?
Három helyen laktam eddig, és a saját albit leszámítva mindig chileiek kozt. Hétfotol péntekig az egész napomat chileiek kozt toltom, akik készséggel mesélnek országukról...oszintén. Tudják, hogy már nem vagyok turista, nem kell rejtegetni elottem semmit.

Azt hiszem neked is meg kellene hallgatnod kollégám beszámolóját a chilei oktatásról, mert o elmondja a jot, a rosszat is, és rád bízza a véleményalkotást a tények alapján. Nem befolyásolni próbálnak, az kulonben is hamar kiderulne, érzékeny vagyok a nacionalistákra... Teljesen jogosan fel vannak háborodva pl az ingeniero en administración, ingeniero económico, stb titulusokon, de foleg azon, ahogy ezek az emberek viselkednek a "diplomáikkal". Ez egy általános jelenség Chilében, még vicc is van róla...kb mint otthon a menedzserekrol. Én elhiszem, hogy neked ez a szakmád, és a férjed is helyi, mégsem mondom, hogy mozdulj ki néha Vitacurából pl Puente Altoba, Pintanaba, vagy csak a Plaza Italiara... Nem mondom, hogy tapasztalj, tanulj...

Igen, találkoztunk az Extranjeríában. De nehogy azt hidd, hogy csak egyszer jártam ott a papírjaimat meghosszabbítani. Egy alkalommal kellett a tartózkodásimat, ami kb 50 000 peso volt, és két alkalommal a turista munkavállalásit, ha jól emlékszem, ami egyenként volt 62 000 peso, vagy ilyesmi. És akkor még a Mérnok Kamara 300 dollárja... Bocs mindenkitol, hogy kerekítettem az osszegeket, de annyi pénzt kifizettem, hogy már nem is tartom pontosan számon. Szerintem még kevesebbet is írtam amúgy.

A jogsimat nem azért hosszabbíttattam meg, amiért te gondolod. Ha 5 év múlva hazamegyek pl, akkor nem orulnék, ha azzal szembesulnék, hogy minden okmányom lejárt. Amúgy van nemzetkozim, de ugye azt az állandó lakcímmel bukod... Én ide pénzt és szakmai tapasztalatot szerezni érkeztem. Egy nap hazatérek Európába...remélem talpraállnak a spanyolok addigra. Nem szerepel a terveim kozt chilei lány feleségul vétele, családalapítás vele, sem ingatlan vásárlása... :)

mzgldr 2012.09.18. 00:19:02

@Gondolkodni Próbáló Birca: Ebben az esetben te vagy a példaképem, LOL!

Grafogirl 2012.09.19. 15:16:09

@sudaméricano:
Bocs, hogy csak most válaszolok, de épp kidugtam az orromat és hátizsákkal kirándultunk Santiago környékén...
Szerintem te Nem érted a lényeget!!! Ha csak a szomszédodat, a kollégákat, haverokat kérdezel egy országról, egy városról azok a legjobb esetben is csak féligazságok.. de nem a teljes társadalomra vonatkozó információk. Honnan is tudná a mérnök kollégád, hogy az alsóbb társadalmi rétegek pontosan hogyan is élnek?? A közép osztály tele van előítélettel, szeterotípiával, ez nem igazán negatívum, hanem nincs kellő ismerete és így általánosít!. Hall valami, van valami információra és azt tovább adja neked... Ez látszik az egész írásodon... azért írsz ilyeneket, hogy özönlenek ide az európaiak, ami ugye nem igaz. vagy bizalmatlan ország, ami szintén csak részigazság.
Ha valóban "bizalmatlan országban" élnél, akkor a kollágáid nem hivtak volna meg magukhoz kajálni, vagy egyáltalán bárhová, hogy együtt múlassátok az időt! pl. Az itt élő külfödiek, pláne, ha egyedülállóak, karáncsonykor szinte válogathatnak, melyik kollágánál, ismerősnél, havernál töltsék a karácsonyt. Ez sem utal a bizalmatlanságra!
Tudod én honnan szedem az információimat? Igen, megkérdezem az ismerőseimet... De ez nem elég!!! Tanulmányokat,, cikkeket, statisztikákat olvasok, eljárok a témával kapcsolatban szemináriumokra, konferenciákra. Riport és dokumentum filmeket nézek.. Csak azért, hogy átfogóbb képet kapjak egy országról, ahol élek!

István DrIng Sebestyén Teleki 2013.07.01. 15:55:54

@Grafogirl:
A cikk mindenképp érdekfeszitö volt. Tul sok negativum került felszinre benne. Én Svàjcban élek mér 3 évtizede. A svàjciak sose hivtak meg egyikük otthonàba sem. A legelidegenettebb orszàg a vilàgon! -legalàbbis ez az érzésem.
Mindenképp a kommentjeid relitàsérzékröl és az àltalànositàsok terén meg tudomànyos visszafogottsàgrol tanuskodnak!
Egyébként màr rég megfordult a fejemben a gondolat, hogy kinézek Chilébe. talàlkoztam is egy dr. bànyamérnökkel Nagybànyàn, ezelött vagy 5 évvel. Az hazatért mivel felesége bironö volt és az semmire sem ment volna külföldön!
Még Arica-t is megnéztem a wikipediàn, youtube-on, meg egyéb helyeken. Ezelött vagy 20 évvel hivott ki egy jo ismerösöm Braziliàba, hihetetlenül kecsegtetö ajànlattal, és nem mentem, mert a Zürich-i egyetemi tevékenységem akkor fontosabbnak tünt.

Grafogirl 2013.07.01. 20:18:54

@István DrIng Sebestyén Teleki: Köszönöm :) Eredetileg szociológus vagyok.
A cikkben azért került túl sok negatívum, mert az írója, még túl rövid ideje élt Chilében, ahhoz, hogy rálátása legyen az egész országra én csak picit próbáltam korigálni a "tévedéseit", vagy az előítéleteit. Ráadásul csak Santiagot ismeri. Van egy olyan mondás itt, hogy "Santiago nem Chile", ami arra utal, hogy Chilé déli vagy északi része egészen más, mint a főváros. Egyébként én is Santiagoban élek, de már bejáratam Északtól-Délig az egész országot.
Aricában pedig egy másik magyar lány él, aki Catgirl becenéven szokott válaszolni.
Én még a régi Határátkelőre írtam Santiagorol:
2. rész hataratkelo.postr.hu/a-pituto-orszaga
1. rész hataratkelo.postr.hu/chile-maskepp-kilatas-az-andokra
Dél-Amerika bármelyik országa barátságosabb, mint Svájc, ezt biztosíthatom.

István DrIng Sebestyén Teleki 2013.07.02. 02:06:49

@Grafogirl:
Kösz a vàlaszt!
Pont a napokban kezdtem el megint a szociologia egy bizonyos területével foglalkozni, a matematikai modelezéssel. Irtam màr"Pàrtok, szervezetek fejlesztése cimen vagy 18 oldalt ezelött 2 évvel, s most ujra elövettem a témàt. A hatalom megosztàs quantifikàlàsa és minösége érdekel, szavazàsi jàtékok több csoporttal, mikor is 3 vàltozatra lehetne szavazni, a propaganda terjedése a ragàlyos betegségek terjedésének modelljeivel, stb.

Svàjcrol az utobbi idöben mind rosszabbakat irnak a nemzetközi sajtoban: a legnagyobb pàrtot szélsö jobboldali, populista pàrtnak nevezik. S ezt én, aki nemzeti beàllitottsàgu vagyok, csak alàtàmasztani tudom!

Na de Chile itt a téma. Tényleg gondolkodtam egy idöben, hogy kimegyek dolgozni. Gépészmérnök vagyok, de itt a Zürichi Müegyetemen doktoràltam. De sokat terveztem mindenféle területen: hernyotalpas traktoroktol elkezdve, magas pontossàgu szerszàmgépek a szakterületem, a hidrogén töltöàllomàsokig (ezt a projektet most fejeztem be) minden egyebet. Keksz csomagolàs automatrizàlàsa, kutyapenicilin csomagolàs a portol a palettàig, ràdioaktiv hulladék beolvasztàsa, biodizel, stb. 5 nyelven beszélek, de a spanyol nem tartozik közéjük, habàr Dominikai Közt.-ban 3 hétig naponta 2 oràt biflàztam a spanyolt is.
A nyilvànossàg helyett itt megadom a cimem, ahova, ha gondolod irj, mert szeretnék kérdezni egy.két Chilével kapcsolatos dolgot.
üdv
dr.sebestyen.istvan@gmail.com

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása