oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. augusztus 23. 06:57,  Ahol nagyon fontos a család 74 komment

2012. augusztus 23. 06:57 Határátkelő

Ahol nagyon fontos a család

A tegnapi nem akármilyen vitanap után ma békésebb vizekre evezünk, egészen Portugáliáig. Az ottani életről Kati mesél (és külön hála azért, hogy nem csak szóban, de képekkel is), aki Lisszabonban éli mindennapjait. Gyertek velünk!

Cím_1.JPG

TROLLFIGYELŐ: Trollt láttál? Írj a hataratkelokommentKUKAChotmail.com címre és amint tudok, lépek az ügyben! Tegyünk együtt a Határátkelő kulturált hangnemének megőrzéséért! Történetedet továbbra is a hataratkeloKUKAChotmail.com címre várom!

„Hat éve élek itt, Portugália fővárosában. Hogy kerültem ide? Megismerkedtem 2004-ben egy portugál emberrel, és összejöttünk. Akkor még egyetemre jártam Szegeden, és mikor láttuk, hogy komoly a dolog, elkezdtem tanulni a nyelvet. Otthonról nehezen ment, de a párom segítségével, aki közben visszatért Portugáliába, Skype-on keresztül gyakoroltunk.

2006-ban aztán kijöttem. A nyelv nem ment folyékonyan, de szerencsére volt segítségem (egy itt élő magyar hölgy segített a papírokat elintézni). Munkát hamar találtam, nagyon nagy szerencsém volt. Magyarul kellett tudni – ez nem volt kihívás.

Fél évig tartott amíg megtanultam folyékonyan beszélni és felvettek a saját szakmámba, programozónak. Azóta is ugyanannál a cégnél vagyok, és jól érzem magam.

berlengas_szigetek1.jpg

Összetartó családok

Amibe nagyon bele kellett tanulnom, az a család. Egy portugál embernek nagyon fontos a család. Az anya nagyon erős, központi szerepet tölt ki a felnőtt nők és férfiak életében. Ezt nem csak a mi családunkon belül tapasztaltam, hanem más, portugál emberek elmondása alapján is levonható ez a következtetés.

A családok összetartóak, és bármilyen alkalom tökéletes arra hogy összegyűljön egy sereg rokon és együtt egyenek-igyanak. Persze egymás kibeszélése egy-egy ilyen alkalom után itt is természetes, az emberi természet már csak ilyen...

berlengas2.jpg

A portugál életforma is eltér a magyartól. Én jobban szeretnék reggel 7-re járni és 15-16h felé már kilépni a napsütésbe, de itt a teljes munkaidőben dolgozó élete nem így telik. Általában a munkaidő 9-től 18h-ig tart, és sokszor késnek (van, aki rögtön órákat...), illetve túlóráznak.

Családfüggőség szemben a munkabeosztással

Az ebédidő egy, másfél óra, ami, ahogy Douglas Adams is mondja: dupla illúzió. Hamar eltelik, míg a munkaidő sokkal lassabban. Mindig is úgy gondoltam hogy érdekes és meglepő a kontraszt a családfüggőség és a család-ellenségű munkarend között. Nekem természetes volt hogy anyukám du. 16h-kor hazajött, és volt egy fél délutánunk + esténk szabad. Itt a nép vacsorára, fürdetésre (ahol vannak gyerekek) ér haza, hol van idő a házi feladatra, egy kis foglalkozásra, együtt játszásra?

evora1.jpg

evora2.jpg

A későn kelés természetesen a későn fekvést is magában hordozza. Itt nem ritka hogy beesik egy-egy telemarketing hívás 23h után. Az éjszakai élet is nagyobb, de ez Lisszabonban a belvárosra, és főképp a Bairro Alto/Alfama negyedekre érvényes. Napközben kihalt utcák, sikátorok... éjfélkor mozdulni sem lehet a tömegtől, ömlik a sör, füst és a zene mindenhonnan.

A fado

A helyi fiatalok nemzetközi zenéken élnek itt is, míg a turista a fadót szippantja magába. Minden jobb belvárosi étterem rendelkezik egy-egy fado est programmal, amikor is egy bor, tányér étel mellett lehet hallgatni élő fado zenét. Hogy ez mi, lehetne róla mesélni, de inkább javasolom a youtube-ot és a Google-t erre a célra. Vagy egy útikönyvet? Amália Rodrigues a leghíresebb fado-énekesnő. Nők, férfiak egyaránt éneklik és vannak vidám fado zenék is, nem csak szomorúak. Pl.: Tony de Matos – O Fado Mora em Lisboa. Érdemes meghallgatni.

ginjinha.JPG

Italok...

Ha már így megemlítettem a bort (vinho), ételt, akkor elmondok róluk pár szót, csak röviden. Portugália északi részén a portói bort termelik. (Helló, ezt ki nem tudja?!) ... OK, akkor a következő, említésre érdemes a Moscatel, ami setúbali és érdekes módon, ha egy portugál elé teszünk 2 üveget, egy portóit és egy moscatelt, na melyiket fogja választani? Hát igen, a Moscatelt. Megértem. Finom, édes bor.

Van még Madeira szigetéről származó, híres bor is, de ez inkább már likőr kategória. Még sosem kóstoltam, csak marcipán töltelékként, úgy finom, hehe... Én nem értek a borokhoz, szóval csak ennyit mondanék erről a témáról.

Likőrök tekintetében is gazdagok a portugálok, a ginjinha (meggylikőr) ami itt Lisszabonban nagyon jellemző és kapós. A leghíresebb persze Óbidosból származik. A Licor Beirão titkos recept alapján "a portugál nemzeti likőr". Ebből már epreset is lehet kapni, limitált széria (Unikum Szilva után szabadon).

mertola1.jpg

mertola2.jpg

...és ételek

A japánok után a portugálok jönnek halfogyasztás tekintetében. Minden megy, ami hal és fejlábú. Ennek én nagyon örülök egyébként, megtanultam szeretni majdnem mindent. A kedvencem a polip illetve a xaputa nevű hal (Google image a kíváncsibbaknak, aki meg még annál is kíváncsibb, jöjjön el idáig és meghívom egy tányérra!).

Ezen kívül minden régiónak megvan a saját tipikus étele amit helyben állítanak elő és amire büszkék: északon a mindenféle szalámik, húsáruk (alheira de Mirandela – sütnivaló kolbászféle), középtájon a sajtok (queijo da Serra - híres puha, folyós sajt), délen a gyümölcsök (laranja do Algarve - narancs).

Édességekben is nagy a versengés különböző tájegységek, városok között. Lisszabonban megy a pastel de nata (ennek semmi köze a vaníliához, se a pudinghoz). Tejszínes krémmel töltött kosárkákról van szó. A leghíresebb, legrégibb és immár a legdrágább címet viselő a pastéis de Belém, amit csakis Belém kerületében lehet kapni egy adott helyen. A recept – TITKOS.

obidos.JPG

obidos2.JPG

Rengeteget kirándulunk

A mi családunk nagyon szeret kirándulni, piknikezni országon belül. Szerencsém volt megismerni sok-sok szép helyet (mint az a képekből is látszik)!

Kedvenc városaim, sorrendben: Mértola, Sintra, Caldas da Rainha, Évora, Guimaraes. Ez vagyok én, a nyugalmat részesíteném előnyben a fővárosi nyüzsgéssel szemben. Ami közelebb van és érdemes megnézni az Sintra, Cascais. Ez kötelező annak, aki akár csak 1 hétre is, turistaként jön Lisszabonba.

obidos3.JPG

Aki hosszabb ideig marad, javaslom hogy ne hagyja ki Óbidost, Évorát. Porto városában csak egyszer jártam és szörnyű volt az idő, de persze bele kell, hogy tartozzon a főbb úticélok közé. Gerés, fent északon tájvédelmi körzet, hatalmas erdőségekkel és gazdag állat-és növényvilággal. Kocsival be lehet járni.

Nem tudom, mit írhatnék még... kérdezzetek, és ha összegyűlik valamennyi kérdés, lesz még egy cikkre való."

obidos4.JPG

obidos5.JPG

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Lisszabon Portugália Óbidos Évora Sintra

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr674726892

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2012.08.23. 07:35:27

gyönyörű képek. már régóa vágyom portugáliába. ez most olaj volt a tűzre.

érdekelne Kati, hogy a saját bőrödön hogyan érzed a válság szelét?

BTSzisz 2012.08.23. 07:36:30

ez már megint egy turistapost és nem arról szól, hogy milyen Portugáliában élni.

think different 2012.08.23. 08:04:34

Én Madeirán már jártam, számomra a világ egyik legideálisabb helye: mind a víz, mind a levegő átlaghőmérséklete 20-22 C egész évben és ott az 'espada preta' nevű hal, aminél én finomabbat még nem ettem, ráadásul ha jól emlékszem 300-nál is több recept létezik az elkészítéséhez.
A likőr-bort pedig mindenhol osztogatták éttermek, szórakozóhelyek ajtajában, egyfajta vendégcsalogató aperitifként.
Illetve ott van a Curral das Freiras nevű falu, ahol minden a szelídgesztenyéről szól, süteménytől kezdve pálinkáig mindent abból készítenek.

datolyapálma 2012.08.23. 08:20:51

ha a postoló nem írta volna, hogy több éve ott él, azt lehetne hinni, hogy kirándulni volt...nem tudtunk meg semmi fontosat, aki esetleg tervezi, hogy Portugáliában szeretne élni és dolgozni, a világon semmi útmutatást nem talál...

2012.08.23. 08:42:31

Nekem tetszett a poszt. :) Egyik ismerosomnek portugal ferje van, es ok par evet eltek is Porugaliaban, majd inkabb Mo-ra koltoztek. Hogy oszinte legyek, ezt azota sem ertem, de o azt mondta, hogy portugalok elegge ketszinu nepseg, a burokracia meg nagyobb mint Mo-n, ,a pontatlansag es hanyagsag pedig vilagcsucsokat dontoget.

Szamomra viszont meg az altala meselt negativumok ellenere is Portugalia az egyetlen szimpatikus deli orszag. :) Valahogy vonz, igaz soha nem jartam meg ott. :) De talan azert, meddig akarhol futottam ossze portugalokkal, egytol-egyik nagyon szimpatikus, kedves es vidam arcok voltak, de valahogy masok, mint a spanyolok vagy az olaszok, akiket nem nagyon birok elviselni, nekem az mar tul sok...

Valahol olvastam , hogy "Portugalia a szoros torpek orszaga, akik folymatosan az elveszett gyarmataikat siratjak." Ez termeszetesen csak vicc, de miutan minden viccnek, ironianak van valamennyi alapja, az lenne a kerdesem, hogy ennek mennyi?

Es sok sikert a poszt irojanak, hogy megtalalja a szamitasait arrafele! :) Elobb-utobb en is csak raszanok 2 hetet, hogy megnezzem az orszagot... :)

Votisky Petra · http://nokkulfoldon.hu 2012.08.23. 09:10:04

Nagyon izgalmas poszt, szinte magam elott latom az orszagot. :-)

En azert megnyugtatnam Katit, hogy most mar Magyarorszagon sem 4-ig tart a munkaido. :-) Legalabbis, amikor legutobb Magyarorszagon dolgoztam, akkor az sem volt csaladbarat.

Pont tegnap beszelgettunk egy ismerosommel a deli orszagok eleterol es szoba kerult a csalad szerepe, illetve az, hogy pl. Del-Olaszorszagban az teljesen termeszetes, hogy sok no nem dolgozik. Kivancsi lennek, hogy Portugaliaban hogy van ez, illetve a valsag befolyasolta-e valamilyen modon.

RoxiSpain 2012.08.23. 09:20:55

Imádom Portugáliát, most hétvégén megyek Estorilba! Ha van valami ami Magyarországról hiányzik azok a péksütemények és itt a spanyoloknál ehhez nem értenek, bezzeg a portugálok! Már alig várom, hogy feltankoljak pastel de nataból! Portugálokkal dolgozom, portugálul tanulok éppen, úgyhogy KÖSZÖNÖM ezt a postot, nagyon-nagyon jól esett így indulás előtt :o) Muito Obrigada!

kewcheg 2012.08.23. 09:23:54

Erre a déli népekre jellemző lazaságra azért részletesebben kíváncsi lennék, pl. egy bírósági tárgyalást is késve kezdenek? Vagy mi van az egyéb csúcsszervekkel. a munkahelyemen soxor "viccelődünk" (irónikusan) azon, hogy mi pontosan bejárunk, sokat dolgozunk és megkövetelik a magas szintű munkavégzést, cserébe soha egy dícséret, bónusz, prémium, a déli államokban meg még azért is dícséret jár ha valaki pontosan kezdi a munkát. Hát nem csoda a depressziónk szerintem...:(

TilosazA (UK) 2012.08.23. 09:36:32

"Húznék el a búsba nagyon gyorsan
A legjobb hely az hol van, tudja a halál
Talán egy ország ami most nem is oly gyakran
Szerepel hírben, dalban, mondjuk Portugál..." :)

bohuš 2012.08.23. 10:04:45

@datolyapálma:

Részben igazad van, de nekem például nagy kedvet csinált kilátogatni. Igaz, nem munkavállalási céllal.
Jók a képek!

Magánvéleményem · http://maganvelemenyem.blog.hu/ 2012.08.23. 10:12:08

@BTSzisz: Teljesen igazad van, egy gusztusosan tálalt marketing anyag, csak épp a lényeg marad el. Mik a buktatók a beilleszkedésnél, mire kell ügyelni, hogy az ember elkerülje a felesleges konfliktusokat meg ilyenek. Akit a portugál borok és énekesek érdekelnek, az menjen el egy utazási irodába, fizessen zsillió pénzeket oszt menjen ki nyaralni egy hónapra.

Aki munkát akar ott kinn, annak nem jelent semmit az, hogy milyen borok vannak, milyen szuper énekesek kocsmulnak, és legkevésbé a látnivalók a lényegesek, amiket az ember eccer megnéz oszt az is letudva...

A cikk 90%-a felesleges volt! Kati, köszönjük a marketinget!

cs.zoli 2012.08.23. 10:23:45

Én jártam már ott turistaként, az alapján egyet tudok érteni a cikkben írtakkal, és leginkább azokkal, akik szerint ez egy turista cikk és nem egy ott élő beszámolója arról, ami ezen blog olvasótáborát érdekli...
Meg tudom erősíteni, hogy itthon is 9-18 a munkaidő, legalábbis pesten és olyan munkakörben, amiben a posztoló is dolgozik.

Bicikliző medve 2012.08.23. 10:25:52

@cs.zoli: annyit korrigálnék, hogy abban a munkakörben divat a rugalmas munkaidő, nálunk pl jöhetsz reggel 7:30-ra és elmehetsz haza 16-kor.

cs.zoli 2012.08.23. 10:27:10

@ċsirke72: OK, igazad van, ez is a teljes kép része

Hari Seldon 2 2012.08.23. 10:40:41

@Magánvéleményem:
Igaz, sokkal inkább az országgal foglalkozott, mint az ő életével, indokaival, de ezt ő így gondolta jónak. Majd talán visszajön, és válaszol a személyes kérdésekre.

Egyébként meg, egyáltalán nem úgy van az, hogy valaki kimegy, és egyszer "letudja" az adott ország nevezetességeit. Szerintem a jó beilleszkedéshez kicsit "azonosulni" kell az adott országgal. Ehhez pedig elengedhetetlen, hogy ne kirándulgasson rendszeresen. (bár lehet, hogy félreértettem amit mondani akartál)

TGabi 2012.08.23. 10:53:06

Szerintem meg egyáltalán nem felesleges ez a poszt: nem csak dolgozni mész ki, ha kimész, enni, inni, közlekedni, tájékozódni is kell:)))

TGabi 2012.08.23. 10:53:06

Szerintem meg egyáltalán nem felesleges ez a poszt: nem csak dolgozni mész ki, ha kimész, enni, inni, közlekedni, tájékozódni is kell:)))

Micirka 2012.08.23. 11:06:00

Nekem tetszett ez az iras, megha nem is rajongok azert, ha kozben tobbszor a Google hasznalatara biztatnak. :) Ha mar "mesel" valaki akkor ne kelljen keresgelnem kozben...

Portugalia nagyon szep, turistakent szivesen megneznem.

mojoking77 2012.08.23. 11:06:24

@Magánvéleményem: Menj mar a fenebe... Mar bocs. Inkabb orulj, hogy neha neha ilyen post is beesik, es nem csak arrol irunk, hogy milyen szornyu a valsag miatt, meg mi a nehez ebben vagy abban az orszagban barmit is elerni. Nekem kimondottan tetszett az iras, epp a konnyed stilusaert. Ja, kivancsian olvasom a TE beszamolodat. Koszonettel.

christophe 2012.08.23. 11:15:39

Nos koszonom a leiràst Nekem tetszett!!!Azoknak meg akik a kàkàn is csomot keresnek,idèznèm Katit:
''Nem tudom, mit írhatnék még... kérdezzetek, és ha összegyűlik valamennyi kérdés, lesz még egy cikkre való."
Kèrdezetek, nyilvàn fog rà vàlaszolni, nem kell rogton tàmadni, lefikàzni.....

christophe 2012.08.23. 11:17:05

Elnèzèst ;kèrdezzetek kèt z....

freasic 2012.08.23. 11:22:32

Kipróbálnál egy on-line stratégiai játékot?:) jó társaság,háborúk,cégbirodalom... www_erepublik_com/en/referrer/jim-bo

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2012.08.23. 11:45:06

@Magánvéleményem: egyetértek.
@mojoking77: van mit tanulnod hangnemből Magánvéleményem-től... elküldeni valakit a fenébe, mert nem tetszik neki valami, ami neked igen? hány éves is vagy te?

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2012.08.23. 11:51:33

Katinak pedig: a fotós útibeszámolókat várjuk az Indafotó blogra :)

datolyapálma 2012.08.23. 11:59:21

@bohuš: igazad van, a képek nagyon jók...:)

mojoking77 2012.08.23. 12:20:12

@Réka ‎: :))) Pedig ennel finomabban nem tudtam fogalmazni. Igazad lehet. Szornyen is erzem magam, amiert el mertem kuldeni a fenebe valakit, aki ertektelennek tart egy postot, amivel mas valaki dolgozott, csak mert nem arrol szol,hogy a vilag nehez, es pontosan milyen modon kell elkesziteni az adobevallast Portugaliaban.. Hadd maradjak meg a velemenyemnel. Szerintem sokkal inkabb illik ide a post mint a blogodra
A matekot pedig ne eroltessuk, lathatolag senki sem polihisztor, maradj inkabb a stilusoktatasnal kerlek..

Világpolgár2012 2012.08.23. 12:31:28

A csalad az tenyleg igy mukodik Portugaliaban, en nem is tudtam mit jelent egy igazi csaladi ossszejovetel, amig bele nem csoppentem egy portugal csaladba. 25-30 fo siman belefer egy szulinapi/husveti/karacsonyi/szilveszteri vagy csak ugy egy hetvegi osszeroffenesbe. Volt mar tobbszor is, hogy tobb, mint 20-an aludtak nalunk nyaron.

A kepek tenyleg jok, szinte mindegyik helyrol van nekem is kepem, nem hiaba Portugalia nagyon fotogen.

Kedves Kati, bar en nem lakom ott teljes idoben, de Caldes mellett van a hazunk. Amikor ott leszunk legkozelebb, ha van kedved talalkozhatunk.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2012.08.23. 12:46:20

@mojoking77: szóval hat. Akkor érthető.
Ráadásul nem tudom, honnan veszed, hogy mások csupa negatívumot vártak, én inkább praktikus dolgok hiányolásáról olvastam, de egy hatévesnek... szóval na.

mojoking77 2012.08.23. 12:55:58

@Réka ‎: Ez baj... Nagy baj...
Nem a logika hianya, ez elvarhato volt, hanem, hogy az olvasassal/szovegertessel is gondok vannak. Megis, hogy tanuljak igy toled stilust?
Na jo segitek, es belinkelem egy mondatat, mint kvazi konkluziot.
"A cikk 90%-a felesleges volt! Kati, köszönjük a marketinget!"
Erre azon a kornyeken ahol en szocializalodtam, kisse ingerultebben szoktak valaszolni. Esetleg ismered az urat amugy, amiert ennyire veded, ahelyett, hogy az o stilusat kritizalnad?
Aaa, felesleges, nem kell valaszolnod.

Jozsó_ 2012.08.23. 12:57:00

Nekem kicsit hitelesebbek az ilyen "már 6 éve ott élek" jellegű cikkek, mint a mostanában elharapózott "július végén kimentem, most két hete mosogatok egy szállodában, de mindenki jöjjön ki, mert otthon nagyon xar" jellegűek.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2012.08.23. 12:57:28

@mojoking77: "azon a kornyeken ahol en szocializalodtam, kisse ingerultebben szoktak valaszolni" - értem, a háttér adott, így már minden világos, fölöslegesen is írok, további jó fröcsögést.

mojoking77 2012.08.23. 13:01:31

@Réka ‎: Azon a kornyek = Obuda, 3. kerulet. Bocsass meg, es lehet furcsanak tunik, de jelen pillanatban, kettonk vitajaban te hasznalod a sokkal alparibb hangot. Szomoru, hogy eszre sem veszed

2012.08.23. 13:03:36

Köszi, minjárt ki is írom az ételek neveit, mert 17-én indulok Portóba. (onnan gyalog Santiago felé, ugyhogy lesz időm tanulmányozni az étlapot).

Valóban nehéz megszokni, hogy minden későn kezdődik (Galizia is ilyen) de az igazsághoz tartozik, hogy későn kel a nap is, és későn sötétedik, mondjuk portugália egy órával van később mint a mi időnk, de akkor is később kell a nap, mert ugye nyugadtabbra van.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2012.08.23. 13:03:53

@mojoking77: nem, én nem vagyok alpári, egyetlen csúnya szót nem használtam eddig és nem is fogok, de ezen úgysem fogunk soha egyetérteni. Teljes jogod nem egyetérteni azzal, aki szerint ez a poszt - ezen a blogon - teljesen felesleges. Emiatt elküldeni valakit a fenébe annyira minősít téged, hogy az én eddigi kommentjeim valóban tök hiábavalóak voltak. Most pedig: ON! (szűrésed is meg a topic is, a többiektől elnézést a flameért)

Alaister Grand 2012.08.23. 13:05:59

Engem a posztokban nem a bor érdekel, és nem a posztoló kedvenc kajája, hanem a munka, a lakhatás, az adózás, az egészségbiztosítás, az oktatás, a megélhetés.
Szépek a képek, egyébként.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2012.08.23. 13:09:08

Én Jordániában láttam, hogy mennyire fontos nekik a család. Szimpatikusak a Portugálok is! ;)

mojoking77 2012.08.23. 13:10:12

@Réka ‎: Tunder vagy, ha ugy erzed az alpari stilust csak csunya szavakkal lehet elerni. Teljesen feleslegesen vagtad be a hisztit (gondolom ezzel is csak sajat alja modoromat erositem elotted), mint ahogy en is feleslegesen reagalok. Egy oka van megis, szuresre veletlenul kattintottam, azert bocs. A tobbi pedig... Aaa felesleges. Mint mikor draga felesegemet probalom esz ervekkel meggyozni valamirol, amirol neki mar velemenye van. :)))

christophe 2012.08.23. 13:17:51

@Réka ‎: Katit idèzve.
:
''Nem tudom, mit írhatnék még... kérdezzetek, és ha összegyűlik valamennyi kérdés, lesz még egy cikkre való."

Ez a mondat nyilvàn sokatok figyelmèt,elkerulte....Lehet konkrèt kèrdèseket feltenni,hamàr ilyen kedvesen ajànlotta.

2012.08.23. 13:23:18

Azert az eleg gaz, hogy meg a legartamlanabb/legbekesebb posztok kapcsan is talalnak indokot az emberek arra, hogy elobb a posztiro, majd egymas torkanak ugorhassanak...

mojoking77 2012.08.23. 13:28:11

@Nyulz of the World: Meg mielott, azt gondolod, hogy veled is kotekednek, esetleg trollkodok, vagy hasonlo, teljesen oszinten, az, hogy elkuldtem emberunket a fenebe, megvedve a postolot es a postjat, tenyleg annyira alpari frocsoges, mint amennyire be lett allitva utolag? Ha igen, nos akkor tenyleg velem van a baj..

Kájl Hamihami 2012.08.23. 13:41:44

Többször jártam már Lisszabonban és környékén, és Madeirán is, vannak portugál és kint élő magyar (és egyéb nemzetiségű) ismerőseim, akik megerősítik a cikket, de nem ennyire pozitív a kép.

Az anya szerepe tényleg fontos, de az is igaz, hogy az átlag portugál férfi elvárja, hogy a nő ilyen szerepet vállaljon. Vagyis a független, "modern", esetleg nagyon határozott nőknek egy átlag portugál pasival nem lesz könnyű dolga, ha nem enged neki folyton, és viseli el a kis "dolgait". A portugál nők nem a szépségükről híresek (nem is volt mit nézni...), és a szép külföldi lányokban (jogosan) konkurenciát látnak. Ebben a brazil csajok járnak élen, mert ők aztán nagyon dekoratívak tudnak lenni. Ez az átlag (és nem több).
A férfiak ott is sokszor machók, de nem az olasz vagy spanyol utcán odakiabálós fajtából. Visszafogottabbak, konzervatívak, sok a hívő katolikus.

A körülményeskedés, a bürokrácia, a korrupció az van, és rosszabb, mint itthon (bár itthon a helyzet romlik, ez változhat). A minimálbér magasabb, mint itthon (pontos számot most nem tudok sajna), de olyan 1000 EUR-ból már meg lehet élni Lisszabonban (ha nem is luxus módon) a kedvező adózás és az alacsony árak miatt. A lakásbérlés cikis, rengeteg a borzalmas állapotú épület.
Van nagy munkanélküliség, ami Madeirát még fokozottabban sújtja. Sokan vándorolnak ki (Svájc, Brazília, néha már Angola is...), a korábbi bevándorlók (Angola, Zöldfoki-szk, Mozambik, stb) helyzete ezzel romlik. Madeirára egyébként inkább visszatérnek az emberek, onnan az előző generáció menekült (Venezuelába, Dél-Afrikába, Jersey szigetére), jönnek vissza a gyerekeik.

Mindemellett Portugália nem vesztette el a báját, és sok helyen mintha megállt volna az idő. Az emberek általában kedvesek, segítőkészek, bár angolul azért messze nem mindenki tud. A tengerpart szerencsére sok helyen még természetes, és nincs úgy beépítve, mint Spanyolországban.

Kaja? Hát az nagyon jó. A portugál vörösborok, mint általában a déli borok, erősebbek, testesebbek, nagyon erős színűek. Olcsón lehet nagyon jókat kapni. Vannak fehéreik is, de azok talán nem olyan híresek. A madeira bor erősített bor, mint a portói, és van száraz verzió belőle.
Halak, tengeri herkentyűk minden mennyiségben, jó áron, jó minőségben. A tőkehal (bacalhau) a nemzeti eledel, frissen sütve/grillezve vagy szárítva. Madeirán az espada banánnal vagy marakuja szósszal tálalva.
A boltok gyümölcskínálata sokkal jobb, mint itthon. Madeirán ehhez még hozzájárulnak a piacok (pl. a Mercado dos Lavradores Funchalban), ahol egész évben friss trópusi gyümölcsök és zöldségek kaphatók (a nekünk szokásos dolgok mellett). A bevásárlás Lisszabonban is simán lehet olcsóbb, mint itthon.

Nem kánaán Portugália, megvannak ott is a gondok, és Madeira sem az a paradicsom, aminek sokszor lefestik, mert sok a munkanélküli, és a szegény. De fűteni pl nem nagyon kell (Lisszabonban sincs fűtés minden lakásban), a kis háztájiban meg sok minden megnő (Madeirán még több). Az életminőség kis pénzzel is lehet jobb, mint itthon. Lisszabon pl. nem olyan poros és fülledt, mint Budapest, és a strandok (Carcavelos) vagy a hegyek (Sintra) közel vannak. És Karácsonykor lehet 20 fok is.

2012.08.23. 13:43:00

@mojoking77: Nekem tetszett a poszt, neki nem, mindekettonk joga van velemenyt nyilvanitani. Sot arrol is van ertelme vitatkozni, hogy kinek miert tetszett/nem tetszett. Ehhez viszont nem kell minositgetni vagy kuldozgetni a masikat. Szerintem.

Azt meg vegkepp nem ertem, hogy miert gondolja barki, hogy a HA helyett neki kellene eldontenie, hogy mi valo a HA maganblogjara es mi nem. Ez meg siman nevetseges. Ha nem tetszik, nem olvasom el. Nekem is vannak olyan posztok, amit az otodik mondat utan nem olvasok tovabb, mert mar latom, hogy ugysem fog erdekelni. De attol meg ide valo, mert a HA annak gondolta. Es az o blogja, o allitja ossze a tartalmat.

Hari Seldon 2 2012.08.23. 13:43:19

@christophe:
Alaister Grand már feltette ami még kéne:
a munka,
a lakhatás,
az adózás,
az egészségbiztosítás,
az oktatás,
a megélhetés

2012.08.23. 13:49:24

@Hari Seldon 2:
www.euvonal.hu/index.php?op=mindennapok_tagallamok&id=15

itt van minden, ez az elso talalt a gugliban. De a szubjektiv benyomasok, amikrol a poszt szol, mar nehezebben begyujthetoek. ;) Szerintem. Nekem ezert tetszett. :)

Hari Seldon 2 2012.08.23. 14:01:54

@Nyulz of the World:
Na pont nekem is a szubjektív élmények hiányoztak a fenti témákból.
Pontosabban, hogy ő ezeket hogy intézte el/élte meg.

OFF:
Hogy kell dőlt betűket, meg vastag betűket csinálni, baromian nem találom.

pappito · http://pappito.com 2012.08.23. 14:14:31

én szívesen elolvasom ezt is, a hisztizőknek meg javaslom a keresőt, Portugáliáról már több poszt is volt a HÁ-n, ha jól emlékszem, de nyafogni mindig egyszerűbb :)

pappito · http://pappito.com 2012.08.23. 14:15:58

@Hari Seldon 2: és még mi?

jóhogy a pénzt nem kéritek vissza bakker...

na4 2012.08.23. 14:21:22

@Kájl Hamihami: "Szegény" portugálok ugyanezen életmód miatt jutnak majd a görögök sorsára.

Világpolgár2012 2012.08.23. 14:36:51

@Kájl Hamihami:

Nalunk ez az anyaszerep egy kicsit arnyaltabb es nagyon generaciofuggo. Ha az anyosom osszejon a nagynenikkel, akkor bizony atveszik az iranyitast mindenben es a konyha lesz a forgalmi szobajuk. A ferfiakat azert neha ugraltatjak egy kicsit, ha pl. boltba kell menni vagy a kertet kell rendberakni. Ezen kivul viszont kiszolgalnak mindenkit es nekem a mai napig az ujjamat sem kellett mozditanom, ha ok is jelen voltak (mozditottam volna, de nem volt ra szukseg).

A fiatalabb generacio viszont teljesen mas legalabbis a mi csaladunkban es barataink kozott (a fiatalabb generacio egy kicsit talan nevetseges, mondhatni, hogy mar mindnyajan 35 es 45 kozott vagyunk). Szoval, ha a csalad fejei nincsenek kozottunk, akkor a hazimunka mar sokkal megosztottabb es a ferfiak ugyanugy kiveszik a reszuket a fozesbol es takaritasbol, mint a nok. Ebben a korosztalyban mar nem divat, hogy a ferfiak elvarjak a kiszolgalast, ugyanugy, mint a machosag sem. Ha pedig jobb a csaladi bevetel az atlagnal es mindketten dolgoznak, akkor a bejarono sem rikta, aki elvegzi a hazimunkat es esetleg meg meg is foz estere.

Akik viszont ki vannak szolgalva, azok a gyerekek. Na, nekik tenyleg soha semmit nem kell csinalniuk (itt megint a mi ismeretsegi korunkbol kiindulva, mert persze ez nem vonatkozhat mindenkire). Es siman fenn vannak ejfelig vagy meg tovabb is, ha nincs iskola. Nekem ez nagyon furcsa volt eleinte, de ok persze imadjak.

Kájl Hamihami 2012.08.23. 14:42:58

@na4: Hát hogy ki mennyi adót fizet vagy csal el, azt nem tudom. A görögökről tudtam már rég, hogy meghamisították a gazdasági mutatóikat, hogy bejussanak az EU-ba, és azt is, hogy az adócsalás amolyan nemzeti hobbi.
Azt biztosan mondhatom, hogy a tisztán látó portugál ismerőseim ki vannak akadva, Lisszabonban és Madeirán is. Madeira szerintük még korruptabb, mint Lisszabon, pár család uralja az egész szigetet. Nem reprezentatív minta ők, de csak van már több olyan, aki ki van akadva ÉS tenni is tud. (de ez itthon se jön össze soha, szóval...).

Ha az ember hajlandó elvonatkoztatni a politikától, mint ahogy azt itthon is kell, mert különben egy nyugodt perce nem lenne az embernek, azért lehet ott jól élni. Én mind a túl meleg nyarakat és a nagyon hideg teleket utálom, imádom a halat, a friss zöldséget és gyümölcsöt, a jó borokat, az óceánt és a szép természeti és épített környezetet, szóval Madeira nagyon megfelel. De hogy tudnék-e sokáig ott élni, abban nem vagyok biztos... (mellesleg a madeirai csajok többsége el van hízva csúnyán... itthon el vagyunk kényeztetve).

tucano 2012.08.23. 14:45:59

szerintem király poszt volt és csak aról szólt, ami fontos Portugáliában: szép helyek, jó bor, buli. Meggazdagodni nehéz arra, de LEHET ÉLNI.

tucano 2012.08.23. 14:47:18

@Kájl Hamihami: Néha Angola?
A legtöbb portugál Angolába vándorol ki. Braziloknak nem nagyon kellenek:)

tucano 2012.08.23. 14:48:16

@Kájl Hamihami: bocsánat kihagytam, 1000 euróból valóban meg lehet élni Lisszabonban, de a legtöbben 600-at keresnek. Viszont annyiért mindig van munka.

Kájl Hamihami 2012.08.23. 14:52:13

@Világpolgár2012: Igen, én is ezt látom a családokban. A bejárónőt, a kényeztetett gyerekeket... azt hogy mennyire változnak a családon belüli szerepek, azt kevésbé. De pont most beszéltem egy harmincas vége felé járó ismerős lánnyal aki kint van, és neki még nem sikerült hozzá hasonlóan világlátott, nyitott, érdeklődő, "modern" portugál pasit kifognia. nem azért mert ki akarják magukat szolgáltatni, hanem mert mások a fogalmaik a női szerepekről. Azt is mondja, hogy a portugál csajok nem igen haverkodnak vele, mert konkurenciának tekintik. És jócskán hallottam olyan külföldiekről, akik "elmenekültek" onnan a hétköznapokban tapasztalt hozzáállás miatt.
De hát lakva ismerszik meg egy ország... lehet, hogy én is rászánom magam. Most tanulom a nyelvet, mivel már a sokadik idegen nyelvem, annyira nem vészes. De érteni a szélsebes monoton dumájukat... na az még odébb van. Meg mondjuk az Azori-szk. dialektusait...

Kájl Hamihami 2012.08.23. 15:09:33

@tucano: azt nem tudtam mennyire általános a 600 EUR... de azt látom, hogy jóval kevesebből el lehet ott lenni, mint mondjuk Ausztriában vagy Németországban. beszéltem olyannal aki pékségben pult mögött helyiként Madeirán 500 EUR-t keres. Előtte évekig takarított Londonban, hogy meg tudjon venni egy házacskát otthon, a szigeten (és nem is a jobb helyeken).
Igazad van, élni azt lehet ott nekem is ez tetszik. Sajna vannak mindenféle randa igényeim, szóval egy akármilyen roggyant szobában mondjuk Chiado-ban nem bírnám ki. De pl. Estrela, Restelo v Ajuda nagyon tetszik. :-) Madeira még jobban tetszik, de tényleg nem tudom, bírnám-e hosszú távon.
Szeretem azért a kis "helyieknek szánt" éttermeket Lisszabonban a fehér papírral letakart asztalokkal, ahol valami zseniálisakat lehet enni baromi jó áron.
Angoláról hallottam mindenféléket, főleg nem túl jókat, már ami a közbiztonságot illeti. Engem is bátorítottak ismerősök, hogy próbáljam meg ott, beszélek pár nyelven, azt mondták, király lennék ott. De inkább nem. :-D Azt viszont láttam milyen vagyonokat költenek az angolaiak Lisszabonban.

Világpolgár2012 2012.08.23. 15:17:59

@Kájl Hamihami:

Lehet, hogy azert nem talalja az ismerosod azt a modern portugal pasit, mert a 35 - 45 kozotti korosztalyban mar mindegyik foglalt. A portugal nok sem butak :) Ehhez meg az is hozzajon, hogy a portugal ferfiak szeretik a portugal noket, nekik tetszenek, ami szerintem normalis is.

A mi korunkben egyebkent tenyleg csak ilyen ferfiak vannak, lenne is veszekedes, ha nem ez lenne. Sot, van, hogy a ferfiak morognak, mert a nok tul sokat dolgoznak es nem veszik ki a reszuket elegge a gyereknevelesbol sem, nemhogy a haztartasbol.

A masik nehezseg, ami miatt az ismerosod esetleg azt erzi, hogy nem nagyon haverkodnak vele, az a nyelv lehet, ahogy te is ratapintottal. Meg persze a tema, ami altalaban teljesen ures fecseges. Ha elkezdenek a portugal nok (sot neha ferfiak is) traccsolni, nekem is nagyon hamar elegem van es inkabb olvasok, meg tarsasagban is. Ha valamit nem ertek, akkor atvaltanak angolra egy par percig, aztan vissza, de nem direkt akarnak kizarni, eszre sem veszik. Szoval, szerintem itt inkabb a hozzaallasbeli/gondolkodasmodi kulonbsegekkel van gond, nem biztos, hogy a feltekenyseggel. Persze en meg nem voltam 30-as egyedulallo, kuldoldi no Portugaliaban, szoval nem biztos a ralatasom :)

Világpolgár2012 2012.08.23. 15:19:42

@tucano:

Mint, ahogy mar oly sokszor mondtuk, ott lehet igazan elni, ha van eleg penz. Alig varom a nyugdijaskort :)

KatiPT 2012.08.23. 15:26:50

@Világpolgár2012: OK! :-)

A kedves ill. nem tul kedves kommentek alapjan mar tudom, merre induljak el legkozelebb.
Ez tenyleg csak egy bemutatkozo post akart lenni, ami bemutatja Portugáliát, roviden, tomoren. Aki nem nezett utana, PT-rol meg nem irt senki itt a HA blogon, igy gondoltam hogy egy bevezetes nem art.

Világpolgár2012 2012.08.23. 15:38:46

@KatiPT:

Oke, majd szolok, ha arra jarunk. Eddig meg nem sikerult egyetlen magyart sem megismernem Portugaliaban. Altalaban csak mi vagyunk magyarok, amikor a csalad/baratok jonnek velunk.

A nem tul kedves kommentekkel ne nagyon torodj, mindenkinek jut belole. Az en posztom is hasonlo volt Portugaliarol, de meg az origon jelent meg, igy nem kaptam rossz kommenteket, de ott szukebb volt az olvasottsagi kor.

KatiPT 2012.08.23. 15:53:08

@Világpolgár2012: Kb 500 magyar el itt. Nekem vannak nagyon kedves barataim itt, ill. voltak akik mar elmentek. Sok Erasmus-os van akiknek a Facebook-on segitunk egy csoporton belul, a neve Magyarok Portugáliában . Csatlakozz, ott vagyunk egy páran :-).

odeon 2012.08.23. 16:01:38

Akinek nem tetszik a szubjektív post, az olvasgasson lexikális anyagot. Elérhető
www.euvonal.hu/index.php?op=mindennapok_tagallamok&id=15

Kájl Hamihami 2012.08.23. 16:29:35

@Világpolgár2012:
Hát ha világok találkoznak, akkor nem mindig értik egymást. :-) Ez az ismerős azért már túl van pár pasin, csak épp hiányolta a mélységet, meg a kultúrát, meg a függetlensége tolerálását (nem épp tyúkanyó alkat). Egyébként egész jól beszéli a nyelvet (meg másik 4-et mellé még jobban).

Engem eddig kedves portugálokkal sodort össze a sors (így 30-s éveim elején), rövidke ismeretség után már meg voltam hívva hozzájuk, meg barátaikhoz is. Angolul beszélgettünk, mert még nagyon nem vagyok jó portugálból, az angol meg folyékonyan megy. De szerencsére gyorsan tanulok, és pár jól irányzott portugál mondat után oldódik a jég. A piacon pl. egész jól elboldogulok már. :-)
Madeirán inkább az ott élő németeken és angolokon keresztül ismerkedtem eleinte, beszélem a nyelvüket, de már van pár (felületes) portugál ismeretség is.

Vonz az ország, a kultúra, az ottani élet, de ha józanul gondolkodom, akkor még mindig Németországban kéne inkább dolgoznom (amit szintén folyékonyan beszélek). Lisszabon nagyon tetszett 2x is (1 meló, 1 nyaralás), de nem tudom mennyire tudnék beépülni ott a "társadalomba". Eleve kicsit németes a kinézetem, lazán kiszúrják, hogy külföldi vagyok. Visszajárogatni már így is folyton visszajárogatok azonban Portugáliába, attól senki nem fog visszatartani, hogy jobban megismerjem az országot, és még alig láttam valamit. :-)

Até mais

Jolika neni a szomszedbol 2012.08.23. 16:45:55

Nekem meg tetszett a poszt. Nem szandekozom Portugaliaban letelepedni, nyaralni sem mostanaban fogunk oda menni, lehet, hogy pont ezert is tetszett. Mert kicsit olvashattam valamirol, ami nincs nalam nagyon a kepben. Sot, meg a kepek is tetszettek, szoval reszemrol koszonet erte :)

En itt eddig egyetlen "felesleges" posztot sem olvastam. Egyreszt egyet sem kotelezo olvasni, masreszt pedig kommentelni sem nagyon muszaj. Na jo, meg a regi oldalon az egyik svajci beszamolo kicsit vegyes erzeseket valtott ki belolem, de azzal is ugy voltam, hogy mindenki jo valamire, ha masra nem, hat elrettento peldanak.

KatiPT 2012.08.23. 16:47:57

@hothead: Koszi! Szerintem abbol indultam ki hogy nem lattam az orszag nevet a listan se fent, se oldalt. De most hogy mutatod, Andrásra emlekszem, es olvastam is a cikket miutan megjelent. Ebbol is latszik hogy mennyire elteroek a velemenyek egy-egy adott helyrol, szituaciorol. Hiaba mondtam anno Andraseknak hogy a metroban talalhato szemeteskuka nem kopocsesze es a portugalok sem gondoljak ezt maskent, ugy latszik nem ragadt meg benne. :-(

magyarlanykairoban 2012.08.23. 21:03:24

nem tudom egy ilyen kedves, erdekes es artatlan postba hogy lehet belekotni. Mindenkepp felkeltetted az erdeklodesem, hogy ellatogassak egy-ket hetre es megnezzem azokat a helyeket, amiket irtal :) Ismet sok hasonlosagot veltem felfedezni egy ujabb deli allam, Portugalia es Kairo kozott, mar foleg mentalitasra, a csaladszeretetre gondolok :) en olvasnek meg tobbet az emberekrol, hogy milyenek ott, mit kell tudni egy atlag portugal emberrol, hogyan telnek az ottani napok. Illetve a megelhetes, az arak is, egyeb erdekessegek Portugaliarol megtobb keppel :)

pappito · http://pappito.com 2012.08.24. 00:46:05

@magyarlanykairoban: mindegy mi van a posztban, úgyis jönnek a trollok

ha valaki megy - az a baj
ha marad - az a baj

a szűrés gomb segít sokat, hogy ne kelljen a gyengeelméjűek dumáját olvasni :)

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2012.08.24. 08:49:24

Feliratkozom én is azoknak a listájára, hogy a "Melyik a legjobb bor/kaja?" típusú elemzések inkább az OnGo-ra vagy az utazas.com-ra, vagy a Virtualturist.com-ra valók.
A turizmus terén talán Estoril érdekelne engem, ahol Horthy kormányzó és szűkebb családja élte le élete utolsó éveit.

Azért voltak érdekes részletek ebben a posztban is, pl. "és sokszor késnek (van, aki rögtön órákat" aranyos volt. Ezt itt nálunk rugalmas munkaidőnek hívjuk. :-)
A matróna szerepe számomra új volt, nem gondoltam volna, hogy PT-ban még ennyire hagyománytisztelők az emberek.

magyarlanykairoban 2012.08.24. 17:50:01

Miert ne ferne bele ha valaki ir az etelekrol, szokasokrol, ugy az orszagrol altalanossagban kicsit az mellett ,hogy ir arrol, o hogyan kerult ki, mit csinal, milyen az ottani megelhetes, eletszinvonal, akarmi...szerintem meg erdekesse teszi a postot, kicsit tobbet megtudsz az orszagrol magarol, kulturajarol..

tucano 2012.08.25. 11:35:33

@Kájl Hamihami: A Chiadon az ingatlanok 50 százaléka lakatlan/abandonado. Béreltem olyat, hogy 500 eur 4 szoba és az Aurorára nyílik:)
De leginkább a Graça-ban szerettem lakni, az nagyon passzolt hozzánk.

@Világpolgár2012: Ha nem is várom a nyugdíjaskort, de ötleteim már vannak, hogy mit fogok csinálni.
Eggyel lejjebbi portugál nőkhöz: Nagyon kivannak, mert a kelet-európai, meg a brazil csajok villámgyorsan csapják le kezükről a férjeiket, Lisszabonban nem tud úgy szóba kerülni a kérdés, hogy ne legyen a társaságban 2-3 olyan nő, akit ezért dobtak gyerekestül. Latinos.

tucano 2012.08.25. 11:37:04

És feliratkozom azok listájára, akik szerint nyugodtan jelenjen meg bármi, amit a blogger feltesz a saját blogjára.

Kájl Hamihami 2012.08.27. 01:28:12

@tucano: Az ok, hogy nagy, meg ahhoz képest ok az ára. De környék, a zaj, meg főleg az épületek állaga...
Még most is él bennem egy francia lány sztorija (aki azóta hazament, mert nem bírta), aki a Bairro Alto-ban vett ki occsó lakást, az ablakokon fütyült a szél, de dohos volt, és egy szép napon a falra "gyárilag" rögzített könyvespolc leomlott, mert a fal nem bírta... Ha jól emlékszem utána Cascaisba menekült ki, onnan meg haza.
De mondjuk amilyen romantikus Alfama-ban bóklászni, azért jó sok épületet láttam ott, ahova nem szívesen költöznék.
Graca egyébként nekem is tetszett, jártam is ott lakásban, el tudnám képzelni.

Amit a dobott portugál nőkről írsz, azt én is hallottam, írtam is feljebb, hogy egy magyar (és szemrevaló) lány mesélte, hogy a nők nagyon nem haverkodnak vele, mert vetélytárs. És hát ha rá gondolok, meg mellé egy átlagos alacsony, erős állkapcsú, alacsony és széles portugál nőre... hm. Igen, a brazil csajokra az utcán is elég könnyű felfigyelni. :-)

Kájl Hamihami 2012.08.27. 01:40:16

@tucano: és @Világpolgár2012:
Volt egy madeirás poszt is, amit most láttam. Azt ki követte el? Tök érdekelne, mert szeretem a helyet, de ott magyar szót max turistáktól hallottam, és szokásomhoz híven ilyenkor nem szoktam reklámozni, hogy magyar vagyok (egyes magyar turisták...).
Ja, egy osztrák túravezető mondott nekem jó pár tökéletes mondatot, na azon meglepődtem. De ha nem mondom, ő is abban a hitben marad, hogy német vagyok.

Világpolgár2012 2012.08.27. 03:04:43

@Kájl Hamihami:
Nem hiszem, hogy szokott kommentelni, mert a posztjahoz sem irt/nem valaszolt kerdesekre, de persze nem tudhatom 100%-ig. Ha esetleg fel akarod venni vele a kapcsolatot, akkor irj HA-nak, hogy tovabbitsa az uzenetedet. Vagy HA facebookos oldalan is erdeklodhetsz.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása