oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. augusztus 09. 06:53,  Összeszorul a szívem a magyar gyerekekért 204 komment

2012. augusztus 09. 06:53 Határátkelő

Összeszorul a szívem a magyar gyerekekért

Régen jártunk már Svájcban, úgyhogy éppen itt az ideje, hogy megnézzük, milyen is az iskolarendszer Zürich kantonban. Kalauzunk Muzsi, aki természetesen saját tapasztalatból beszél, mint gyakorló szülő. Olvassátok, nem minden tanulság nékül való, utána pedig jöhetnek a hozzászólások.

Svájc általános iskola.jpg

TROLLFIGYELŐ: Trollt láttál? Írj a hataratkelokommentKUKAChotmail.com címre és amint tudok, lépek az ügyben! Tegyünk együtt a Határátkelő kulturált hangnemének megőrzéséért!

„Volna nekem is mesélni valóm a svájci iskolarendszerről. Zürich kantonról tudok beszámolni, az alsóbb szintekről (a legnagyobb most megy 4.-be).

Ami induláskor nagyon más: nincs válogatás, oda és akkor megy az ember gyereke, ahova és amikor mondják. Nincs hadd maradjon még egy kicsit az oviban... A csoportbeosztás első szempontja a közelség, a többi pedig a minél egyenletesebb demográfiai elosztás: fiú-lány arány, helyi gyerek-idegen eloszlás.

Az a gyerek megy oviba (ami kötelező és az iskolarendszer része), amelyik betöltötte a 4. életévét az év májusáig (? a pontos dátumban nem vagyok biztos). Két év ovi, utána suli. Az ovi nem önfeledt játszadozás, mint Magyarországon (ehhez is volt szerencsénk, szóval látom a különbséget), sokkal strukturáltabb, szervezettebb.

Sok kis intézmény

A szülők nem mennek be a gyerekkel az öltözőbe, és öltöztetik a gyerekeket, kint elbúcsúznak. Vagy később már el sem kísérik őket, hiszen itt az ovisok is egyedül járnak! Inkább sok kicsi intézmény van, mint kevés nagyobb, így minden gyerek közelében van iskola-ovi. Ez az elsődleges besorolási szempont, hova megy a gyerek. Aki gyalog nem jut el, annak rendelkezésére áll az iskolabusz, hozza-viszi.

Az oviban szigorú menetrend van, ami sok kézműveskedést, beszélgetést, és feladatmegoldást is magába foglal. Ismerkednek a betűkkel, a számokkal, a számolással. Természetesen szabad játékra is van idő. Az ovi ingyenes, csak a tízórait kell vinni.

Lazább az első osztály

Ezek után nem megrázkódtatás az iskolába kerülés, mert megtanulták a rendet. Nem beszélve arról, hogy az első osztály lazább, mint otthon. Míg az első gyerekem Magyarországon járta az elsőt, és totál kikészült, minden este sírt a fáradtságtól, itt a másodiknál észre sem vettük, hogy suliba ment (1 év ovit járt itt).

Az iskola ingyenes, a táskát, tolltartót, tesicuccot kell csak venni. Könyveik itt sem nagyon vannak, feladatlapokra dolgoznak legtöbbször, év végén lefűzve hazahozzák. Az iskola felszereltsége bámulatos, amikor látom, hogy saját számítógépek a teremben, meg ezer segédeszköz, játékok, akkor összeszorul a szívem a magyarországi gyerekekért és pedagógusokért.

Ha a gyerekek a tanítókkal mennek valamerre, akkor az ingyen van - tömegközlekedés, múzeum. Nincs kínos szitu, hogy menjünk, vagy ne menjünk, mert a szegénygyerek nem tudja kifizetni a jegy árát.

A tanáron múlik...

A tanítóknak nagyon nagy szabadsága van abban, hogyan oktatnak. Angol, tesi, kézműveskedés van csak feltüntetve az órarendben, a többi "oktatás". A tanár, ahogy látja, hogy mire kell a nagyobb hangsúly, arra koncentrál. Sokszor variálnak is.

Negyedéves bontásban projektek vannak, egy témára koncentrálnak, és azt minden tantárgyra alkalmazzák. Pl. amikor az őszi erdőről tanultak, minden héten egy egész délelőttöt kirándultak. Közben beszélgettek a természetről, "kísérleteztek", vagyis tüzet gyújtottak, főztek, sütöttek, sportoltak, hiszen hegyet másztak. De katicapetéket is vásároltak, és felnevelték őket...

Az oktatás délelőtt és délután folyik, délben hazajönnek ebédelni - na, ez a nem szimpatikus része, ugyanis irtó nagy terhet ró az anyákra. Napköziféle van, Kinderbetreung nével, nagyon kevesen járnak, ott ebédelni is lehet. Áráról gőzöm nincs, max. elképzelésem lehet, mikor megkérdeztem, csak annyit mondtak: jövedelem-függő, hát köszi :)

Nem rohannak

Itt reggel 7-este 6-ig lehetnek a gyerekek. Az elsősök 1 délután, a másodikosok 2, a 3-osok 3, a 4-esek 4-szer mennek vissza délután, ekkor 2 órájuk van. Ami rengetegnek tűnik, viszont cserébe nem hajtják ki a lelküket.

Itt belefér, hogy ha kánikula van, akkor tanítás helyett elmennek a strandra inkább, vagy az udvaron játszanak. Nem kell rohanni, hogy úristen, nem fejezzük be év végéig a tananyagot. Ha a tanár úgy látja, hogy meg van zizzenve a társaság, akkor mondjuk lemennek az óra közepén futni egy-két kört.

1-3 év az alsó tagozat, két tanítójuk van. Így van lehetőség az osztott munkára is (csak részidőben van jelen mindkét pedagógus). Van IF (integratív Förderung, alias gyógypedagógia) is, ez a pedagógus is részt vesz egyes órákon. Mivel integráltak a "problémás" gyerekek, velük külön is foglalkozik. A külön foglalkozások mind iskolaidőben vannak, nem raknak a gyerekekre extra terhet.

Nyelvváltozatok svájci módra

Az "idegenek" szép számban vannak, nekik van DaZ, vagyis extra németoktatás. Nem mindenhol, de nagyobb helyeken elérhető a bevezető suli is, ilyenbe járt a nagyobbik lányom 5 hónapig is, mert egy mukkot nem értett németül, itt csak az ilyen gyerekek vannak. Nem időre megy, hanem amikor a pedagógus úgy látja, hogy felkészült, már rakják is át a normál suliba.

Nyelvoktatás: az echte svájci gyerek anyanyelve a sviccerdüccs, de a suli Hochdeutschul folyik, ezt bizony van, hogy a gyerekeknek tanulniuk kell. Írás-olvasás hochdeutschul megy. Másodikban kezdik az angolt, és ha jól emlékszem, 5-ben a franciát, aztán később bejön még egy nyelv.

A Mittelstufe (középső szint) 4-6 osztály, itt megint új tanítók vannak, szám szerint megint kettő. Itt már elég sok a férfi tanító is! Nincsenek szaktanárok, mint fizika, stb., külön tárgyak sem, a reál tárgyak neve: ember és természet. Aztán ebben bent van minden :) A kézműves, zene órákat tartják mások általában. Erről még nincs tapasztalat, most fogjuk kezdeni. A mi sulinkban 1-6-osokig vannak együtt a gyerekek, a következő szint már máshol van.

Sok a csapatmunka

Nekem nagyon tetszik a rendszer, én is a gyakorlatias oldalt tudnám kiemelni, pl. hogy a pénzzel számoltak, ez igenis fontos, ha 100 frankkal fizetek a boltban, és 24,65-be kerül, akkor mennyit kapok vissza.

Lexikai tudást nem vernek beléjük, hanem gyakorolnak-gyakorolnak, nagyok játékosan. Sokat mozognak, nem jellemző a frontális oktatás, nem úgy zajlik egy óra, hogy a gyerekek leülnek, tanár dirigál, gyerek feladatot megold. Kimennek a tábla elé, körben leülnek, beszélgetnek, jönnek-mennek.

Ha valaki szomjas, ihat. Ha kell egy radír a táskájából, ami épp nem a padjánál van, felállhat, és kiveheti. Én láttam ilyen órákat, és sokkal nagyobb nyugi volt, mint a nagy szigorú magyar iskolában. Sokat dolgoznak csapatban is, készítenek prezentációt.

Értékelés: feleltetés nincs, teszteket szoktak írni, amit eddig színekkel "osztályoztak". Itt a piros a legrosszabb :D Félévkor az elsősöknek van szóbeli értékelés (ők nem kapnak még bizit), év végén mindenkinek. Az év végi most mindkét iskolásomnak a gyerekkel együtt volt. Ő értékelte a saját munkáját, a tanár kiegészítette. Nem csak számolás, olvasás volt a kérdés, hanem minden más. Hogy tart rendet, követi a szabályokat, mennyire tud másokkal együttműködni. A bizonyítvány itt is egy A4-es lap.

A magyar kultúra megőrzése

Mi még járunk magyar iskolába is, a legtöbb anyanyelvhez rendelkezésre áll egy ilyen lehetőség. Ez fizetős, heti két óra, nekünk elég messze is kell menni, de fontos. Ez akkreditált képzés, megvan a tematika, mit kell tanítani, és bizonyítványt kapnak erről is a gyerekek. Ennek a célja a nyelv, a kultúra megőrzése. Írnak, olvasnak, énekelnek, a nemzeti ünnepekről beszélgetnek. A nagyobbaknak van történelem is.

Szünetek. Nagyon jó az eloszlásuk. Összmennyiségben annyi mint otthon, viszont a nyári szünet csak 5 hetes, a többi pedig hosszabb. A kantonban ugyanakkor vannak a szünetek, kivéve a sportszünetet, az elcsúsztatva. A gyereknek így van idejük kipihenni magukat, nyáron pedig nem unják szénné magukat. Persze, igaz, itt a klíma is kellemesebb."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: oktatás Svájc

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr954702911

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kata1980 2012.08.09. 13:32:48

@igazságos: Szerinted az egyetemi végzettségű, két nyelvvizsgával rendelkező tanárok vannak többségében kicsiny országunkban???
Egy iskolában dolgozom, eddig egy ilyen emberrel találkoztam...

hothead 2012.08.09. 13:33:05

@porthosz: nem gondolom, hogy a klimahoz igazitanak az oktatast, hollandiaban es ausztraliaban egyarant 6-6 het a nyari szunet, pedig a klimajuk kicsit sem hasonlit :) a delbeni hazamenetel pedig termeszetesen nem mukodne mo-n napjainkban. egyeb orszagokban (pl. svajc, hollandia) mukodik az eltero munkahelyi adottsagok miatt.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2012.08.09. 13:36:28

@igazságos: utolsó infóim szerint a tanároknak alapesetben nincs egyetemi végzettségük, de javítsatok ki, ha tévedek. az meg, hogy a beidézett bértábla szerint egy mta doktor (J), ami kb évtizedek alatt, kihalásos alapon megszerezhető cím, a legmagasabb fokozatban sem kap az oktatói tevékenységéért br 300-at (nettó 180?), az egyszerűen megalázó.

Globetrotter2014 2012.08.09. 13:40:23

@igazságos: ez egy virágnyelven tett kifejezés, a túlképzett azt jelenti hogy 1. vagy alklamatlan arra a munára amiről a diplomája szólna (tipikus magyar betegség) 2. nem megfelelő a diplomája a munkaerőpiacra. Mondjuk kultúrszervező vagy latin ógörög szakos bölcsész, és nem érti hogy miért hámoz krumplit a Mekiben.

bpetya75 2012.08.09. 13:43:16

@igazságos:

"74. § (1) Idegennnyelv-tudási pótlékra jogosult a közalkalmazott, ha olyan munkakört tölt be, amelyben a magyar nyelv mellett meghatározott idegen nyelv rendszeres használata indokolt."

A közalkalmazotti törvényből. Hiába van egy reálos vagy épp rajz szakos tanárnak 5 nyelvvizsgája, senki nem fog neki az iskolában semmilyen nyelvpótlékot fizetni.

A köztisztviselőknél más a helyzet. Ott viszi a delikvens a kis papírját és már az alapfokú nyelvvizsgára is kapja a pótlékot. De azok nem a tanárok ugyebár...

capuchina 2012.08.09. 13:50:06

@droid_: tévedsz :) attól függ, hol tanít az illető. általánosban még eddig felvettek/felvesznek (?) fősulis végzettséggel, de középsuliba egyetem kell, ehhez pedig mesterképzés. nem egy esetben láttam már ált. sulira kiírt álláshirdetésben is, hogy egyetemi végzettség, bár nem értem, azt miért...

Globetrotter2014 2012.08.09. 13:55:14

@capuchina: pedig ez marhaség. Az egyetem PhD nem felülről kompatibilis. Egy gimnáziumi pláne egyetemi tanár nem fog tudni mit kezdeni egy kupac 8 évessel... Vagy legalábbis hamarelér képessége határáig...

capuchina 2012.08.09. 13:58:00

@igazságos: maradjunk a 120-150 BRUTTÓnál. A tanárok többsége nem egyetemen tanít. Nyelvtanár vagyok, imádom a munkámat, de általános suliba 120 bruttóért nem megyek el tanítani, mert felkopik az állunk. Beszélhetek én mellette nyelveket felsőfokon, nem jár érte semmi, mivel nem használom a munkámhoz.

Más kérdés, hogy soha nem értettem, közszolgáknak miért fizettek, és még fizetnek is nyelvvizsgapótlékot olyan munkakörökben, ahol meg sem kellett nyikkaniuk külföldiül.

pilar ternera 2012.08.09. 14:03:05

@ZF2: na, pontosan. ELTE-s egyetemi diplomával, csak mert kiválóan beszél angolul/matematikaprofesszor ne is tanítsa az én alsós gyerekemet, mert a tantárgy-pedagógia legalább olyan fontos része az adott tárgynak, mint maga a tárgy.
de nem is ez a jellemző sztem.
ilyen diplomával nem is mennek alsóba, de még felsőbe sem tanítani. ez némileg talán presztízskérdés is, hiszen tanítónak lenni nem olyan "előkelő", mint egyetemi tanárnak.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2012.08.09. 14:03:09

@capuchina: az elhelyezkedésről nincs semmi tapasztalatom, de bologna előtt szerintem kevesen vállalták az 5 évet a 4 helyett. nálunk alapesetben 4 éves főiskolai szintű képzés után lehetett tanári végzettséget szerezni. most nem tudom, mi a helyzet.

hothead 2012.08.09. 14:04:24

@igazságos: azert vannak dolgok, amiket illik a szulonek megtanitania, nem bizhatunk mindent az iskolara, legyen az akarmilyen "elit" is.

capuchina 2012.08.09. 14:05:50

@ZF2: ennek leginkább az az oka, hogy érettségiztetni csak egyetemi végzettséggel lehet (nyelvtanári szakon, de gondolom hasonló a többi tárgy esetében is, majd valaki megírja) így középsuliban nem alkalmaznak csak fősulis végzettséggel. Kivételek persze lehetnek kisebb településeken, de X idő elteltével ott is elvárják az egyetemi diplomát.

Nyelvszak esetén ez az egész fősuli-egyetem mizéria röhejes. Egyetemen végzett ismerőseim tőlem kértek módszertani tanácsokat a tanításhoz, mert ők tanítani nem tanultak meg, ellenben oda-vissza bebiflázták az adott nyelvhez tartozó országok irodalmát és történelmét. Remélem most már más a helyzet a bolognai rendszerben, és a módszertan is belefér az egyetemi oktatásba.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2012.08.09. 14:07:32

@Pilar Ternera: egyetemi tanár szerintem nem is taníthat középiskolában vagy lejjebb, ha nincs hozzá végzettsége (tanári, azaz pedagógiát tartalmazó). ellenben egyetemen akárki taníthat, akinek megvan hozzá a szakmai egyetemi végzettsége (mivel nem gyerekeket kell fegyelmezni - jó esetben). de egyetemen tanítani nem egyenlő "egyetemi tanárnak" lenni, még mindig.

pilar ternera 2012.08.09. 14:10:26

@droid_: igen, nem is erre gondoltam, hanem csak egyetemet végzettekre. ott sincs kicsikhez passzoló tantárgy-pedagógia.

pilar ternera 2012.08.09. 14:11:28

@capuchina: na, pont erről beszéltem. :)

Turboanyu 2012.08.09. 14:13:51

@hothead: "azert vannak dolgok, amiket illik a szulonek megtanitania, nem bizhatunk mindent az iskolara, legyen az akarmilyen "elit" is.
"

Igen, ezt szeretném én is. Amit fontosnak tartok azt megtanítani. Csak ha a gyerek azzal jön haza az iskolából, hogy még ezt meg ezt kell gyakorolnia, én magyarázok olyan dolgokat, amit talán az iskolában kellene a tanárnak, akkor arra a pluszra, amit én akarok adni nekik, arra nincs idő.
Hazamegyünk 6-ra. Lepakolás, pisi, kézmosás, lehuppanás. Nekem van még házimunka, és lakótelepi lakásban nem moshatok meg porszívózhatok éjjel 11-kor. Kajakészítés, jobbik esetben csak melegítés. Utána jön a leckeellenőrzés (szülő feladata, a tanár csak mennyiségi ellenőrzést végez és kipipálja az 5+2=10-et), ezt vagy azt kell még gyakorolni, hangosolvasás, másolás x perc alatt mittudomén hány betű, és akkor jön, hogy nem érti a matekból ezt vagy azt. Pillanatok alatt este 9 van és még nem fürödtek, nem játszottak, nem társasoztunk és nem beszéltük meg kibe szerelmes, csak túléltünk.
Hétvégén meg próbálja magát utólérni az ember, vagy tornacipőt hajkurászik. Ebből van marhára elegem.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2012.08.09. 14:14:36

@Pilar Ternera: ismerősi körömből úgy tudom, a pedagógia rész közös volt a régi főisk és egyetemi képzésben.de lehet, hogy csak pont egy értelmes intézményről volt szó.

hothead 2012.08.09. 14:16:09

@Zombinyussz: pontosan ezert udvozlom a holland es az ausztral rendszert (ezekbol van tapasztalatunk), azt eszi a gyerek, amit itthonrol visz.

elkoltozott. 2012.08.09. 14:19:29

2 3 idegennyelv kötelezővé tétele...
Viccnek is rossz.
A mai "fiatalok" magyarul sem tudnak, nem hogy más nyelveken.

Persze ebben nagy szerepe van a tanításra képtelen és alkalmatlan bőlcsészeknek is. Hogy ezért ki a felelős, az már megint más kérdés.
Persze tisztelet a kivételnek.

pilar ternera 2012.08.09. 14:20:49

@droid_: általános iskola alsó tagozatra vonatkozóan? ez kizárt!
középiskolákhoz talán igen.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2012.08.09. 14:23:15

@Pilar Ternera: na lehet hogy én el vagyok tévedve, vagy régi fogalmakat használok, de nekem az alsós tanár nem tanár, hanem tanító, akiket régen az ún tanítóképzőben képeztek. nekem a tanár az felső és középiskola.

elkoltozott. 2012.08.09. 14:23:56

Ja és ne adja isten hogy a posztoló arra kényszerűljön hogy valaha is haza kelljen jönnie, mert akkor a saját gyerekei miatt fog a szive szorulni.

Zombinyussz 2012.08.09. 14:25:54

@hothead:
a vége Mo.-n is az volt nálam, hogy hazamentem (éhesen/ félig jóllakottan-éhesen), és ugyanúgy "kiettem a hűtő tartalmát", mint tettem azt menzamentessé válásom után.
kezeket fel, aki lakott már jól menzakajától! repeta nem ér.

pilar ternera 2012.08.09. 14:28:01

@droid_: nem, teljesen jól tudod, én majdnem végig róluk (tanítókról) beszéltem. az könnyen lehet, hogy én viszont elírtam! :)
de a lényeg annyi volt, hogy egyetemet végzett bölcsész ne tanítson alsóban! nyelvet se!

minthogy a tanító sem mehet óvónéninek, mert az egy megint másik szakma, még ha egy korosztállyal lejjebb is van.

na, akkor most talán sikerült értelmesen fogalmaznom. hiába, mindjárt hétvége. ;)

capuchina 2012.08.09. 14:39:40

@Pilar Ternera: egyetemmel nem hiszem, hogy alsóban taníthatnak, még nyelvet sem, csak a tanítók, nekik más a képzés is, ez nem változott ;)

Svájc13 2012.08.09. 14:39:41

Kedves Muzsi!

Nagy örömmel olvastam a blogodat, mert részletes tájékoztatást adtál az iskoláról. Jövő tavaszra tervezzük a költözést Svájcba, egy 3 éves és egy 17 éves gyerekkel. Vannak a középiskolákról is infóid?
Érdeklődöm, hogy felvehetem-e veled a kapcsolatot?

Segna 2012.08.09. 14:50:23

A magyar tanári léthez. Nem (csak) az a baj, h mennyi a nettó. Sok tanár vállalná annyiért, amennyi, DE az a megalázó packázások, szemberöhögések és lenézések, azok üldözik el a tanárok többségét a pályáról. Pl. nyelvvizsgáért nem fizetnek? ugyan királylány! NEM VESZIK FEL azt aki már nem kezdő F5-t nem vehet fel, csak F2-t. Mondja a jegyző az ig.-nak.
Irodaszer? Munkaruha esetleg? Hol élünk mi? Az alkoholos filcet magának viszi, mert csak kréta van. Ja, h az a számítógépes teremben nem biztos, h szerencsés? ÉS?!
Jun. 30-ig van szerződése, majd szept. 1-től újra lesz. Nyáron meg menjen el munkanélkülire, aki szerződéses. Szabolcs megye. és így tovább és így tovább. De, fejlődjön, olvassa a szakirodalmat, utazzon, tanuljon nyelveket. Nyáron úgyis ráér!

Turboanyu 2012.08.09. 14:53:37

@11235813: "Ha cinikus akarnék lenni: ebben a szar magyar oktatásban lettek a kommentelők is ilyen okosak"

Persze, miután látom azt, hogy az amerikai karrierje meredeken ível felfelé a cégnél (multi), míg a nála jobb képességű magyarok (nem magamra célzok, hanem tényleg sok okos kollégám is van) meg megrekedtek. Mert nem tudják eladni magukat, jópofizni magabiztosan a felsőbb vezetésnek. a prezentációjuk nyögvenyelős és sokszor ülünk mint a kuka, mert ezt tanultuk: kuss és figyelj.

pilar ternera 2012.08.09. 14:55:37

@capuchina: nagyon remélem, hogy igazad van.
sok éve már, hogy alapítványi iskolában tanítottam. éneket is, felsőben! nem vagyok ének szakos, csak jól énekeltem, ismerem a kottát, ennyi.

szóval vannak azért kivételek, a szükség nagy úr!

altimus 2012.08.09. 14:59:30

> Az iskola felszereltsége bámulatos, amikor látom, hogy saját számítógépek a teremben, meg ezer segédeszköz, játékok, akkor összeszorul a szívem a magyarországi gyerekekért és pedagógusokért.

a "segedeszkozok" inkabb hatraltatjak az altalanos iskolai oktatast mintsem segitik azt. altalanos iskolaban szinte semmire nincs szukseg a leheto legmagasabb szintu oktatashoz. egyedul odafigyelesre, jo es lelkiismeretes tanarra van szukseg, de arra nagyon.

a gyerekek valoban egyedul kozlekednek, de svajcban lehet is. az autosok nagyon figyelmesek, meg is lenne annak a kovetkezmenye ha pl. zebran gazolnanak.

tavaly iskolakezdes elott magam lattam, hogy egy _igazi_ rendor tanitja a kicsiket atkelni a zebran. neztem vagy 20 percet annyira tetszett. ott volt vagy 20 5-6 eves gyerek, nyakukban a kis fenyvisszavero mellennyel. a rendor egyenkent kezenfogta oket, elsetalt veluk par lepest a zebraig, ott megalltak, jott az auto, az is megallt, atmentek es vissza. ezt a ficko nagyon kedvesen es igen nagy turelemmel tobbszor eljatszotta minden gyerekkel. hat igen, egy rendor erre valo.
> Ha a gyerekek a tanítókkal mennek valamerre, akkor az ingyen van - tömegközlekedés, múzeum. Nincs kínos szitu, hogy menjünk, vagy ne menjünk, mert a szegénygyerek nem tudja kifizetni a jegy árát.

a gyerekek 18 eves korig a csaladdal is _ingyen_ utazhatnak, varosban es varoson kivul is, tomegkozlekedesi eszkozzel, vonattal, hajoval ... egy eves 20 chf korui berlet kell csupan hozza! a szulok meg altalaban felaru abo-val kozlekednek. meg is van az eredmeny, zurichben peldaul az emberek donto tobbsege tomegkozlekedik. nincs dugo, forgalom, a tomegkozlekedes viszont eszmeletlenul jo.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.08.09. 15:10:33

@igazságos:
"Minden rendszernek vannak hátrányai, előnyei, a svájcinak is, ne szoruljon össze a szíved a magyar gyermekekért, ők sem a sötét középkorban tanulnak, nálunk is van már külön számítógép. Sőt, nálunk, bizonyos elitebb iskolában nem használhatják a gyerekek a gépet, ez iskolája válogatja, elég jó nálunk az oktatás, akárki akármit mond. "

Bocs, de nem én írtam a cikket. tehát ezt a mondatot sem.
:)
Ne velem vitatkozz erről kérlek.
:)

altimus 2012.08.09. 15:19:13

@tilmir: ami igen jo svajcban az a nyelvoktatas. minden fiatal beszeli a sajat nyelvet, plusz legalabb egy svajci nyelvet (a nemet resz a franciat vagy olaszt, a franciak inkabb a nemetet) valamint mindenki jol megtanul az iskolaban angolul. de meg a 4-5 nyelv magas szintu tudasa sem ritka.

persze ennek a multikulturalis hatter is az oka, de akkor is igazan jo dolog. nem veletlen, hogy svajc a vilag egyik leg versenykepesebb orszaga.

**

ezenkivul svajcban a kozepiskolas gyerekek nagyresze nem gimnaziumba, hanem szakkozepbe jar !! (fachschule) a ketkezi munka becsulete ez. (ez a magas szinten kepzett "melos" reteg az ami pl. mo-on hianyzik. mo-on kudarc ha egy gyerek nem gimnaziumba jar, es nem megy egyetemre. svajcban ez _termeszetes_.)

igazságos 2012.08.09. 15:19:29

@tilmir: ez nem vitatkozás, de ha magadra vetted. :)

Leírod, hogy gondolod, én meg leírom azt, hogy nem olyan rossz a helyzet itthon, mint amennyire a magyarok többsége láttatja/szereti láttatni, persze, gondok vannak.

Nálunk is van sok jó tanító, tanárnő, szerencsém volt, én szeretek máig tanulni, önállóan is, az angolt teljes mértékben így kezdtem el, önállóan, mivel németet tanultam. A kiejtésem ezért nem is a legjobb, az angol írás szintén, a fogalmazás, az olvasás viszont már nagyon megy.

Bárkit, ha megkérdeznél, hogy de hát, ha nincs munkád, nem csinálsz semmit, hiába keresel állást, hogyhogy nem tanulsz valami olyat, amivel jobban el tudsz helyezkedni?

Ekkor garantáltan megsértődnek, felhúzzák az orrukat, hogy mit képzelünk mi, hogy ő még valami mást is tanuljon, azért végezte az egyetemet, főiskolát, még mit nem.

igazságos 2012.08.09. 15:26:21

@Segna: ez már minden szakmában így van, sok helyen, ha dolgozol, még veled fizettetnek mindent, nehogy azt gondold, hogy ez csak tanári sajátosság, külföldön is megy a fúrás, megy a szurkálódás, ha éppen téged néznek ki.

Leírtam én is, hogy amiért fizetni kell, ott már probléma van, akkor annak vége is.

Se a szülők, se a tanár nem akar a saját pénzéből költeni, osztálypénzt meg csak bizonyos emberek szülei fizetnek, amiből persze a nem fizetők is részesedni akarnak, és még sorolhatnám.

Nagyon számít az, hogy melyik iskolában dolgozol, kinek a kije vagy, hogy kerültél be oda.

Mint mondottam, aki ismerős jelentkezett, egyetemi végzettséggel, nem volt neki semmilyen tanári irányultsága, így vették volna fel, csak azért, mert jól beszélt angolul, miután fél évet kint töltött nyelvet tanulni.

Végül szerencsére nem oda ment, ki akarná a mai fiatalokat tanítani, azok hozzáállásáról is beszélgessünk, majd elmennek valami valóságshowba, hírnevet szereznek, meggazdagodnak egy év alatt... Ezeket tanítani? Minek? NEM AKARNAK TANULNI A MAI FIATALOK NAGY RÉSZE. Az egyetemre a hülyét is felveszik, akkor meg? Minek törjék magukat helyesírásból? Minek legyenek zsenik? A zsenik meg tudnak élni, holott egy celebecske egy haknival annyit keres, mint más egy hónap alatt?

Aki meg tanul is, csak olyat, amit a szülei is végeznek, hiszen így garantált a helye.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2012.08.09. 15:46:23

@igazságos: szerintem is mindenki jobban járt, ha az ismerősöd fél év külföld után nem lett sehol nyelvtanár. ti. a tanár egyik legfontosabb feladata, hogy felkeltse, fenntartsa az érdeklődést aziránt, amit tanít, és képes is legyen átadni azt, amit tud. és ez akkor is igaz, ha a kölkök a celebeket vagy a maffiózókat istenítik perpillanat.
érdekes helyen élhetsz az utolsó mondatodból ítélve.

pilar ternera 2012.08.09. 15:57:35

@igazságos: mindannyiunk érdekében szívből remélem, hogy nincs igazad. :)

Gilda66 · http://azeletgenfbenmagyarkent.blogspot.hu/ 2012.08.09. 16:02:09

@igazságos: Hol élsz te?
Ezek a netto fizetések, pótlékok...
Én tanár vagyok több mint 20 éve, nagyon jó lett volna 180 000-et, de még 150 000-et is kézhez kapni.

capuchina 2012.08.09. 16:04:28

@igazságos: egyetértek droiddal, szerencse, hogy fél év külföld után nem vették fel nyelvet tanítani az ismerősödet. Van kevés kivétel, aki alapból is pedagógus alkat, de Dunát lehet rekeszteni olyan önjelölt magántanárokból, akik nem képesek folyékonyan beszélni az adott nyelven, de tanítják, nem beszélve arról, hogy lövésük sincs a nyelv felépítéséről és a módszertanról, amivel tanítaniuk kellene. Ezért is gáz a nyelvoktatás itthon, amíg aprópénzért árulják a tanfolyamokat és a magánórákat, és a tanári fizu is a béka hátsóját verdesi, bárki beállhat tanítani.

Abban pedig nincs igazad, hogy ki akarja ezeket a fiatalokat tanítani... változó világban élünk, alkalmazkodni kell az élet minden területén. Ismerőseim, akik sulikba tanítanak, leginkább nem a kölykökre panaszkodnak, pedig többen vannak faluban is. Megfelelő körülmények, átgondolt oktatáspolitika, ami nem változik félévente, korrekt fizetés mellett lényegesen kevésbé lennének kiégve a tanárok.

capuchina 2012.08.09. 16:12:47

Ha már oktatás... középiskolás magántanítványaim (megyeszékhelyen elit és átlagos gimikből) rendre arra panaszkodnak, hogy nincs személyesebb kapcsolatuk a tanárokkal. A tanár bemegy, anyag ledarál, óra vége. A gyerekek nem ismerik a tanáraikat, a tanárok meg a diákokat, a tanítás száraz, csak a biflázásról szól. Még csak nem is az óraszámra panaszkodnak, hanem a személyes kapcsolat hiányáról.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.08.09. 16:15:38

@igazságos: De nem én írtam a gondolatot!!!!!
:)
Ezt értsd már meg kérlek.
Azt a mondatod, hogy sajnálom a magyar gyerekeket nem én írtam.
Ok?
Amit én írtam, szívesen veszem, ha reflektálsz.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.08.09. 16:17:29

@altimus: Így van.
Gimnáziumba a gyerekek csak 10 %-a megy.
Azt is tegyük hozzá, hogy itt nem kérnek mindenhova felsőfokú végzettséget.
Pl. egy bankban nyugodtan dolgozhat valaki szakiskolai végzettséggel.

Turboanyu 2012.08.09. 16:28:09

@capuchina: "nem képesek folyékonyan beszélni az adott nyelven, de tanítják, nem beszélve arról, hogy lövésük sincs a nyelv felépítéséről és a módszertanról, amivel tanítaniuk kellene. "

Gimiben hozzánk is jött egy tanár, valami nagykövetségről hazatelepült emberke. Tökéletesen beszélt angolul, de tanítani nem tudott.

capuchina 2012.08.09. 16:37:09

@Turboanyu: ha belefér, beszédkészséget nagyon jól lehet fejleszteni anyanyelviekkel, vagy hazatelepültekkel - náluk is egyéni hozzáállás és személyiség kérdése, milyen órát tartanak.

Ginlia 2012.08.09. 17:08:21

@igazságos: "Mint mondottam, aki ismerős jelentkezett, egyetemi végzettséggel, nem volt neki semmilyen tanári irányultsága, így vették volna fel, csak azért, mert jól beszélt angolul, miután fél évet kint töltött nyelvet tanulni. "

Fel kellene fogni azt, hogy a nyelvtanítás egy szakma, vagyis nem elég beszélni egy nyelvet, hanem tanítani is tudni kell. Beszélsz magyarul? Igen. Tanítani is tudnád? Hááát...

igazságos 2012.08.09. 18:04:04

@Ginlia: a tanári szakot utólag le lehet tenni, sok embert így vesznek fel, két évig kell tanulni, mit kell tenni azért, hogy tanári szakmád legyen? Esszéket írogatni.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2012.08.09. 18:28:04

@igazságos: jó hát megint látszik, hogy fogalmad sincs arról, amihez hozzászólsz. mint általában. jártál már valaha felsőoktatási intézményben? vagy az is a rokonod volt, aki már járt?

capuchina 2012.08.09. 18:28:14

@igazságos: te melyik országban élsz??

tanító: nem tudom, 4 év? valaki majd megírja
fősuli tanári 4 év, egyetem 5 év. 2 év alatt senkiből nem lesz tanár.

az esszéírogatás lehet igaz a bölcsészkedésre (de arra sem) és biztosan nem a tanárira. amíg így gondolnak a tanárokra, nem is csodálom, hogy zéró a megbecsülésünk. na ezért is el kell menni innen...

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2012.08.09. 18:44:06

végülis a DSc-hez is csak esszéket kell írogatni. sőt, ott még órára se kell járni.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2012.08.09. 19:06:49

@Jolika neni a szomszedbol: 2012.08.09. 08:14:55
Még nem olvastam el mindent, de erre azért gyorsan reagälnék.
Az egyik volt munkatärsaméknäl a tartozkodäsi engedélyt (a munkavällalässal) anno csak ugy adtäk ki nekik, mivel mindketten dolgoztak, hogy prezentälniuk kellett, h a gyerekkel ki van amikor ök dolgoznak. 3éve megszületett a mäsodik gyerek, ök közösen 140%-ban dolgoznak, de még mindig kell vki, aki hivatalosan a gyerekekre vigyäz.
Ennek ellenére ahol én elözöleg laktam redszeresn lättam kisiskoläs gyerekeket (mindig uazt a kettöt) virsli kifli komboval hazafelé sétälni... :-(

christophe 2012.08.09. 19:10:14

Vègig olvastam az összes kommentet, hàt mit ne mondjak jól elkanyarodtunk a svàjci iskolarendszertől...

ratman_ (törölt) 2012.08.09. 19:10:44

Amúgy az Kinderbetreuung (két u-val), dehát nehéz ez a svejci nyelv.

bpte 2012.08.09. 19:12:12

@tilmir: Ez érdekes ( a 10% ). Jó, azt értem, hogy megfizetik a kétkezi stb. szakmát, de hát végül is nemcsak a fizetés miatt tanulunk, ennyire nincs igényük a szellemi tudásra?

Naschkatze (Mostindien / CH) 2012.08.09. 19:16:11

@porthosz:
a déli (olasz) részen annyi a szünet, mint Mo-on. Az anya meg sokszor azért sem dolgozik, mert egyszerüen nem éri meg. Itt csalädi adozäs van, és ha mindkét szülö dolgozi sokszor többet kell fizetni adoban, szitterrre stb, mint a mäsodik kereset. Ez a titka az egésznek. (amugy csak zärojelben: itt is vannak nagyon szegény csalädok, és nem kell egyböl a bevändorlokra gondolni, mert nem csak ök. csekkbefizetés, orvosi ellätäs itt is nagy érvägäs egyeseknél.)

Ginlia 2012.08.09. 19:16:16

@igazságos: "a tanári szakot utólag le lehet tenni, sok embert így vesznek fel, két évig kell tanulni, mit kell tenni azért, hogy tanári szakmád legyen? Esszéket írogatni."

Roppant messze vagy az igazságtól, igazságos! :) A tanár szakot úgy lehet 2 év alatt letenni, ha van egy bölcsészképzés előtte és erre illesztik rá a módszertani ismereteket. Ezt akárhonnan nézem, nem 2 év.

Az utolsó megjegyzésed, miszerint csak esszéket kell írogatni provokatív és hihetetlen nagy tájékozatlanságra vall a részedről. A kommentjeid alapján könnyű megállapítani, hogy fogalmad sincs a tanári munkáról, illetve az ehhez vezető felkészülésről.

Ha úgy gondolod, hogy a dolgok tényleg úgy mennek, ahogy írod és a tanárok jól meg is vannak fizetve, akkor javaslom, hogy "2 évnyi esszéírogatás" után állj be egy BAZ megyei kis falu iskolájába tanítani, kiváló elismerésben lesz részed mind erkölcsileg, mind anyagilag...

Naschkatze (Mostindien / CH) 2012.08.09. 19:19:46

@porthosz: ja iskolabusz. Nälunk 4 falubol äll az önkormänyzat. Ebböl a 4 falubol plusz a "tanyäkrol" szedi össze az alsos gyerekeket az iskolabusz. Vannak akik bicajjal (egyedül) mennek, de ezt csak bizonyos életkor utän engedélyezik. Amugy, ha jol tudom Mo-on is van ilyen iskolabusz.

ratman_ (törölt) 2012.08.09. 19:21:46

@altimus: 4-5 nyelvet magas szinten tudni fizikai képtelenség. Lehet, hogy van pár kivételes képességű ember, akinek sikerül, de az átlagember még egyetlen idegen nyelv magas szintű elsajátítására is képtelen. Jártam már svájcban és gyakran járok németországban, gyakorlatilag mindenki ezt a tört, kontinentális angolt beszéli, limitált szókinccsel, katasztrofális kiejtéssel és intonációval, kerülve mindenféle bonyodalmat (pl kevésbé használt idiómákat). Ez nem nyelvtudás, ne haragudj. Arra jó, hogy útbaigazíts egy turistát, de amúgy egy nagy nulla.

A magyarok egyedül kiejtésben sokkal rosszabbak szerintem, de a nyelvtudás demográfiai eloszlásában nagyjából ugyanaz a helyzet, a tanultabb, fiatalabb generáció gagyog valamennyire, az idősebbek, főleg vidéken, alig.

Ugyandehogy (törölt) 2012.08.09. 19:27:47

@Solarina: köszönöm, akkor már nekem nem kell magyaráznom.

Ugyandehogy (törölt) 2012.08.09. 19:33:36

@igazságos: városban meg a fővárosban talán.
mindenhol máshol sokkal kevesebb. és azok a helyek vannak többségben. és kezdik újraindítani a kisiskolákat pár évfolyammal, és ne hidd, hogy azért a 8-10 diákért nettó 10-nál többet fizetnek a tanároknak. pedig ott még ők a napközis meg minden egyéb tanárok is.

Ugyandehogy (törölt) 2012.08.09. 19:43:06

@Zombinyussz: ahova én jártam, ott mindig jól főztek:)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2012.08.09. 20:00:56

@bpetya75: ez csak azért durva, mert haläleset miatt kisértem vkit az önkormänyzathoz, és az ottani alkalmazott kijelentette, h a néni nem beszél franciäul... a néni sväjci volt francia anyanyevvel... Ezekutän kénytelen voltam én tolmäcsolni németröl magyarra, mert a néni németül is beszélt. :-)
Az egyik öcsém most végzett az egyik tanitoképzöben. Ö az egyetlen az évfolyamukon, akinek van älläsa... a gyerekek imädjäk, a kötelezö gyakorlat letöltése utän még megkérték, h maradjon helyettesiteni, mert beteg lett vki. Ö volt az, aki ingyen tartotta amig suliba järt az ottani kicsiknek a fociedzést. A gyerekek imädtäk, rengeteg tehetséges cigäny kisfiu volt näla. Érdekes modon "kordäban" tudta öket tartani... Ö azt mondta, h igy legaläbb tudja mindenki, h mit csinälnak. Egy év utän szülöi nyomäsra az egyik apuka vette ät a gyerekeket pénzért. Az öcsémnet kész tények elé ällitottäk. A focicsapat gyorsan szét is hullott. És tudod mit mondott az öcsém? Azt, h nagyon sajnälja a cigäny gyerekeket, mert igy esélyük sincs a jobb életre...

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.08.09. 20:57:22

@bpte: Nem, egyszerüen csak a legjobbak mehetnek gimibe.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2012.08.09. 20:58:43

Igaz nem készitettem 1000 fö bevonäsäval kérdöivet, de szükebb (csalädi) és tägabb (munkatärst, stb) körömben elenyészö azoknak a szäma, akik kettönél több nyelvet tudnak.
Az olasz részen a sogorom gyerekei franciät tanultak, vagyis inkäbb tanitottäk nekik, németül meg nem szolalnak. A mäsik sogorék francia részen laknak. Ott a gyerekek beszélik az apa nyelvét, az anya nyelvét, a franciät, mert az az hivatalos, és a suliban még angolul tanulnak. Azt nem sikerült kideriteni, h milyen szinten vannak, mert velem szégyellösködtek. :-) Németül ök sem tudnak egy kukkot sem.
Lehet, h ez nem reprezentativ, de az ätlag ember azért kicsit messze van a 4-5 nyelvtöl.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.08.09. 21:05:47

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): Ezt én is hallottam, hogy sem a francia részen, sem az olasz részen nem szeretnek németül beszélni. :) Itt a német részen viszont nem ciki, hogy a többit is beszélik, plusz az angolt.

2012.08.09. 21:08:16

Szamomra nagyon erdekes volt a poszt, egyvalami nem tiszta nekem, es halas lennek ha a Svajcban elok felhomalyositananak - az derul ki mind a posztbol, mind a kommentekbol, hogy a legtobb csaladban egyutt elnek a szulok. Korulottem az anyak jelentos resze egyedul neveli a gyerekeit, vagy uj kapcsolatban van es a ferfi akivel el nem feltetlenul a gyerekei apja stb. Ez Svajcban szokatlan, a legtobb ember csak hazassagon belul vallal gyereket, nem valnak el, es anyuka otthon marad a gyerekkel? Tisztan erdeklodesbol kerdezem.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.08.09. 21:11:17

@Mirjam2: Itt is sok az egyedül álló szülő. Viszont, egy válás esetén, apukának igencsak a zsebébe kell nyúlnia. Asszonytartás, gyerektartás. Ismerősöm három gyerekkel van otthon, nem dolgozik, apuka eltartja.

bpte 2012.08.09. 21:27:59

@tilmir: Ja, értem. Csak olyan kevésnek tűnt elsőre.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.08.09. 21:37:17

@bpte: Valóban, de nincs is túlképzés.
A munkanélküli ráta 2,7 %. Ennek legnagyobb része az aki semmit sem tanult, vagy olyan aki nem is igazán akar dolgozni. :) Itt is van olyan.

bpte 2012.08.09. 21:49:38

Igen, jól ki van az ott találva.

2012.08.09. 22:23:00

@tilmir: Ja ertem, kosz! En meg mar elkepzeltem valami idealis tarsadalmat ami az orok szerelemre epul - gyorsan felebredtem ebbol az alombol, de most hogy kezdek racionalisabban gondolkodni, lehet hogy elkezdek keresni egy svajci pasit (ha mar ugyis kelet-europai penzvadasz vagyok...) :).

Gilda66 · http://azeletgenfbenmagyarkent.blogspot.hu/ 2012.08.09. 22:41:52

@tilmir: Ez érdekes:-) Én meg pont fordítva hallottam.
Én Genfben azt tapasztalom, hogy az angol az első nyelv, amit megkérdeznek, hogy beszéled-e, ha franciául nem tudsz, a második a német. De még az oroszt is kérdezték már tőlem őslakosok:-)
A német részről viszont azt hallottam, hogy nem igazán beszélnek franciául.
A cégnek, ahol a férjem dolgozik van ügyfele a német részen, de a Genfbe érkező munkatársak nem beszélnek franciául.
Érdekes lenne látni egy statisztikát a tényleges helyzetről.

bpetya75 2012.08.09. 23:15:05

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):

Az elhivatott tanárokat nagyon tudják szeretni a gyerekek. Ha még ráadásul férfi is, akkor pláne. Sajnos nagyon sok gyereknek nem alakul ki normális apaképe, mert sok apuka nem tud/nem akar eleget foglalkozni a gyerekkel. Plusz a rengeteg válás, ami után az esetek 99%-ában az apa kilép a gyerek hétköznapjaiból...

Gilda66 · http://azeletgenfbenmagyarkent.blogspot.hu/ 2012.08.09. 23:17:11

@Mirjam2: Erről szerintem azért nem olvastál, mert nem erről szólt az írás, hanem az oktatásról.
Ahogy Tilmir írta természetesen itt is vannak válások, gyermeküket egyedül vagy nem az édesapával/édesanyával nevelő szülők.
Bár ez az oktatás szempontjából lényegtelen:-)

2012.08.10. 00:01:40

@Gilda66: Emlitette a posztiro hogy a legtobb gyerek hazamegy ebedelni, ez engem megdobbentett, es elgondolkodtatott hogy akkor a szulok hogy dolgoznak? Ezert kerdeztem. Bocs ha zavartalak...

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.08.10. 07:02:46

@Mirjam2: El kell keserítselek, nem te lennél az első.
Az ismeretségi körömben nem egy esetről hallottam, ahol nemfeltétlenül a szerelem miatt házasodtak ide. :)

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.08.10. 07:04:34

@Gilda66: Bocsánat, nem fogalmaztam pontosan. Ezt a sorrendet inkább munkavállalással kapcsolatban mondtam. Pl. irodai munkánál kérik így.

tanato 2012.08.10. 07:38:18

Megy a kommentfunkció?

tanato 2012.08.10. 07:42:30

A török cikknél valami miatt nem ment át a kommentem.

Gilda66 · http://azeletgenfbenmagyarkent.blogspot.hu/ 2012.08.10. 08:14:19

@Mirjam2: Nem zavartál, csak megírtam, hogy én pl. miért nem tértem ki erre.
Egyébként ismerek olyan anyukát, aki egyedül neveli a 2 gyerekét és nem dolgozik. Gondolom apuka támogatja, abból megél.
Illetve ismerek olyat is, aki szintén egyedül neveli a gyereket, de teljes állásban dolgozik. A fiát bébysitter látja el napközben, ő viszi iskolába, ő ebédelteti és ő megy érte délután is.
Nyilván itt is fizet valamit apuka, csak az anya még dolgozik is mellette.
Csak ezért írtam, hogy nincs az oktatás szempontjából jelentősége, ebben az esetben is van aki így csinálja, van aki úgy.
Ráadásul mint írtam, bent lehet hagyni a gyereket délben külön díjazásért az iskolába, ott kap enni és vigyáznak is rá. Tehát a babysitter sem szükséges, el tud menni az anya dolgozni akár egyedül él, akár a férjével (a gyermekei apjával), akár mással.

Gilda66 · http://azeletgenfbenmagyarkent.blogspot.hu/ 2012.08.10. 08:25:21

@tilmir: Nem baj:-) Én azért tényleg kíváncsi lennék a statisztikákra, tegnap kerestem is, de nem találtam.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2012.08.10. 20:47:37

@tilmir: 2012.08.09. 23:15:05
Ez többek között azért is van, mert rengeteg a "bevändorlogyerek", akikkel a szülök otthon az anyanyelven beszéltek. Mivel a német rész volt az, ami a legtöbb bevändorlot (föleg olaszok, spanyolok, portugälok) fölszippantotta,ezért tapasztalod azt, h a német részen jobban beszélnek idegen nyelveket. Ezek a "gyerekek" közül a legidösebbek most olyan 50 körül vannak, és az ö gyerekei mär nem beszélik olyan jol a nagyszülök nyelvét. Nem egy olyan mäsodgeneräcios szülöt hallottam, h nem beszél a gyerekével az anyanyelvén, mert öt anno a német nem tudäs miatt nagyon megaläztäk a suliban, és különben is a helyi dialektussal beljebb lesz a gyerek. Az anyanyelvet meg majd tanulja vmikor, mint idegen nyelvet, oszt' jo napot! Mivel sokak a suliban sväjci németül tanultak, ezért az anyanyelvi szokincs nem olyan fejlett, a mindennapokban egymäs között is keveréknyelven beszélnek, amit amugy vicces hallani, de pl én is igy beszélek otthon a pärommal, és mär a hugommal is sokszor, ha telefonälunk. (A munkatärsakkal meg még az angol is belejätszik, mint keveréknyelv a szakmänk miatt)

@Gilda66: 2012.08.09. 22:41:52
Én még nem järtam Genfben, uh csak hallomäsbol vannak informäcioim, de eddig aki ott volt, mindenki azt mondta, h ha jot akarok magamnak, akkor meg ne merjek szolalni németül! :-)

Gilda66 · http://azeletgenfbenmagyarkent.blogspot.hu/ 2012.08.10. 21:31:52

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): Hát én ilyet nem tapasztaltam, szerintem ennek nincs semmi alapja, de ki tudja.
Amerre én járok, ott semmi bajuk az embereknek a némettel, szívesen beszélgetnének velem ezen a nyelven, ha beszélném:-)

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.08.10. 21:45:51

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): Igen, ebben is van valami. A lányomnak is volt olyan osztálytársa, akinek ugyan olaszok a felmenői, mégis az iskolában tanulta csak a nyelvet. Mondjuk ez nagy marhaság a szülők részéről. (szerintem)
Ennek ellenére, akik már akár csak szakiskolába jártak, beszélnek legalább egy plusz nyelvet. Gimiben meg ugye kötelező több nyelvet tanulni,
Mi ragaszkodunk a magyarhoz, sőt a vegyes párok esetében is egész jól haladunk. a nyelvoktatással. :)
Társaságunkban van több ilyen pár, és ha összejövünk magyarul "nyomjuk", max, ha elejtették a fonalat, akkor segítünk.

Globetrotter2014 2012.08.10. 22:12:53

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): Lausanne ban semmi gondom sem volt a némettel...
Furcsa módon Baselben volt egyedül gondom a némettel.iagz sok éve...

Naschkatze (Mostindien / CH) 2012.08.12. 02:19:58

@Gilda66: genfi reptért, kolléganöre, mint egy darab sz@rra ugy néztek amikor németül probälkozott. Mäsikat kävézoban nem akartäk kiszolgälni.
@ZF2: mondom/irom, én nem voltam még ott. Bäzelben viszont nekem nem volt gondom sehol sem. :-)
@tilmir: "Mondjuk ez nagy marhaság a szülők részéről. (szerintem)" Szerintem te is ujra gondolnäd, ha a gyerekedröl közölné a tanärnéni, h szellemi fogyatékos, és ätrakatnä a kisegitö osztälyba...
Mostani történet: gyerekkel a szülök csak magyarul beszélnek otthon. Gyerek bekerül az intézménybe, ahol is szolnak a szülök, h a gyerek CSAK magyarul tud. Tanitonéni közli 2honap utän, h a gyerek gyengeelméjü. Szülök közlik, h nem, csak "fordit" magäban. A tanitonéni véleménye év végén sem vältozik, és 2 javaslata van. 1. kisegitö osztäly, 2. évismétlés.
Aki ezt gyerekként ätélte nem kivänja a sajät gyerekének.
Nem vitatkozni akartam veled, csak leirni a mäsik oldalt, h értsed, h mi vezeti a szülöket odäig, h nem beszélnek mäshogy otthon, mint a környezet.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2012.08.12. 02:29:51

@Gilda66: Csak ugy eszembe jutott: Hallottäl mär a Röstigraben-rol? :-)
Ismeröseink sztoriztak pär honapja a katonaéveikröl. Az egyik Bern kantonbol valo, és akkor volt katona, amikor Jura kivält. A mäsik is arrafelé katonäskodott, és elkezdtek sztorizni... :-) Volt ott a megkergetésen ät a leköpködésig minden. Az egyik mesélte, h bement egy faluba, és nem tudta, h miért van az összes ivarérett férfi ugy lesérülve. Kéz bekötve, säntikälnak, kék-zöld-lila foltok stb. Mignem kiderült, h összecsaptak a szomszéd faluval. Bern Jura ökölviväs volt. :-)

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2012.08.12. 08:20:33

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): Az éremnek két oldala van. :)
Az én verzióm szerint kutya kötelessége megtanítani a gyereknek minden szülő a saját anyanyelvét, nemzettől függetlenül.
Csak két példa: beszéltem egy magyar nagymamával, aki nem tud beszélni a saját unokájával, mert anyuka lusta volt megtanítani a gyereket magyarul. Szegény nagymama tanuljon 70 évesen idegen nyelvet?
Ez egy érzelmi oldal.
Másik példa: rokonom Németországba emigrált, szintén lusta volt megtanítani a gyerekek magyarul. Jött a sors: a gyereket Magyarországra helyezték, és felnőttként küzd a magyarral. Azóta is neheztel a szüleire, amiért nem adták meg ezt a lehetőséget gyerekként. :) Ez meg egzisztenciális oldal.
Harmadik a saját példám: 13 éves volt a lányom, nulla német nyelvtudással. A legrosszabb reál osztályban kezdte (hol máshol?) Ugyan veszítettünk egy évet, de most gimnáziumba megy.
Persze, mindeni azt csinál, amit akar. :)

Gilda66 · http://azeletgenfbenmagyarkent.blogspot.hu/ 2012.08.12. 09:58:36

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): Hát akkor oszlassunk el néhány félreértést.
Megkérdeztem a férjemet is, talán az ő több mint 40 éves tapasztalata megbízhatóbb, mint az amit én 1 év alatt láttam.
A Röstigraben a képzeletbeli határ a francia és német rész között.
Kezdetben valószínűleg voltak olyan esetek, amit leírtál, de azt azért ne felejtsük el, hogy a különválás 79-ben volt, most pedig 2012-t írunk.
Ma már nincsenek ilyenek a férjem szerint.
Genf kb. 60 %-a bevándorló, ezért sokan beszélnek a francián kívül angolul, németül és egyéb nyelveken.
Senkinek nincs problémája azzal, hogy nem franciául szólal meg, ez itt teljesen megszokott a város összetétele miatt.
Egyébként is az éttermek, szórakozóhelyek bezárhatnának, ha csak azokat szolgálnák ki, akik franciául beszélnek:-)
Ebben a városban szívesen fogadják a bevándorlókat, segítik is őket sokkal több mindennel, mint a német részen. Ez személyes tapasztalat!
Erről már Tilmirrel párszor "beszélgettünk", és egyetértettünk ebben.
Szóval nyugodtan beszélhet itt bárki németül, semmi hátrány nem éri. Az utcán egyébként rendszeresen hallok embereket németül társalogni, teljesen természetes jelenség ez itt, és így van ez más nyelvekkel is.
A két rész között nem nyelvi "ellentétek" vannak, hanem inkább mentalitásban különbözik a német és francia terület.
Francia részen inkább nyitnának Európa felé, támogatnák a bevándorlókat, a német részen konzervatívabbak.
Ezek a nézetkülönbségek főleg népszavazáskor jönnek elő, amikor olyan kérdésekről van szó, mint pl. bevándorlásügy, EU, stb.
De csak addig téma ez is, amíg a népszavazás tart.

Gilda66 · http://azeletgenfbenmagyarkent.blogspot.hu/ 2012.08.12. 10:14:50

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): Na meg ilyet se tudok elképzelni itt, amit az iskoláról írtál.
Itt nem teszik kisegítő osztályba a gyerekeket, nem mondják rájuk, hogy gyengeelméjűek, mert nem beszélnek franciául.
Segítik őket francia órákkal, adnak nekik időt, hogy megtanulják a nyelvet. És megdícsérik, ha haladást látnak!
Az én fiam a legjobb eredménnyel zárta az első osztályt (sokan rosszabb eredményt értek el a svájci gyerekek közül), pedig korántsem tökéletes a francia tudása.
Nagyobb gyerekeknél előfordul, hogy egy osztállyal lentebb kezdik, de amikor elérik a megfelelő nyelvi szintet (fél-1 év), akkor átkerülnek a saját évfolyamukra.
Hát én ezt látom itt:-)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2012.08.12. 19:08:54

@tilmir: Én is a te verzioddal értek egyet, többek között ezért is irtam, h peace meg minden. :-) Arra probältam (volna) rävilägitani, h vannak akik ezt mäshogy élték meg. A fönököm szloväk létére angolul beszélt a gyerekhez, most meg ugye sväjci németül (probälkozik, de katasztrofa). Mikor megkérdeztem finoman, h a nagyszülök? A välasz az volt, h ugyis csak 1x lätja öket 1évben, akkor meg tud ö is forditani... hät nekem kerekedtek a szemeim, de nem älltam le vitatkozni vele, mert az ö dolga.
Nekem talän az elejét kivéve soha nem volt gondom, de ezt a szörös nyelvemnek is köszönhetem. :-)
@Gilda66: A Röstigrabent, mint érdekességet hoztam föl, nem kell ugy mellre szivni! Én alapjäban véve egy pozitiv ember vagyok, ezek szerint bevonzom a negativokat, h ennyi rosszat hallok, vagy csak az marad meg? Nem tudom. :-) (a leirt eset Bernben történt meg. A gyerek anyja mär ott tartott, h hazaköltözik 4évre a gyerekkel, mert érdekes modon amikor Mo-on voltak, és a gyerek ott järt suliba, kb 2 hetet, akkor a tanärok äradoztak rola, h milyen okos.)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2012.08.12. 19:18:53

@Gilda66: Lehet, h ott értettél engem félre, h én a Kindergarten-röl beszéltem, amit Muzsi ist irt, h az iskolarendszer része? Mert késöbbi integräläsrol csak jokat hallottam.

Gilda66 · http://azeletgenfbenmagyarkent.blogspot.hu/ 2012.08.12. 20:35:57

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): Szerintem bevonzod a negatív embereket:-)
Én csak azt szerettem volna, hogy azért tudják mások is (és te is:-)), hogy nyugodtan jöhet Genfbe, a némettel sem lesz semmi gondja!
A Röstigraben említését valóban összekapcsoltam magamban az ismerőseid negatív tapasztalatával, bocs, ha nem úgy szántad.
Genfben 4 éves kortól kötelező az iskola, ezek szerint német részen is, csak az első 2 évben nem az iskola épületében vannak, Genfben viszont már ezeket az osztályokat is ott járják.
Hihetetlen, hogy te összeismerkedsz egy csomó emberrel, akiknek negatív tapasztalatai vannak az átlagos, megszokott dolgokhoz képest:-)
Az a baj, hogy ez elferdíti a valóságot, ha ezt veszi valaki általánosnak.
Csak ezért írtam le, hogy nem egészen így van a valóságban, persze lehetnek kirívó esetek, mint mindenben.
Bocs, ha nyers lett volna, csak pontosításnak szántam:-)

Gabi957 2012.08.12. 21:07:15

Egy ismerőstől tudom, hogy egy gyermekük volt, akkor 1600 frankot kellett volna fizetni az oviért SG kantonban. Most 3 van nekik, de nem érdeklődtek még, mert anyuka marad velük otthon. Egy keresetből megélnek 5-en.
Hazai iskolarendszer: ahol kreatív, haladó gondolkodású pedagógusok vannak, azok szintén az életre nevelnek. A NAT - Nemzeti Alaptanterv - műveltségi területeket jelöl meg, tehát hasonlóan, mint itt. Igaz, mi csak tanuljuk, próbáljuk a gyerekekkel együtt, de nálunk is egyre több a jó irányú oktatás-nevelés.
Igaz, 2. éve vagyok Svájcban és nem tudom, hogy az új kormány mit változtatott, de a törekvés a nyugati típusú oktatás-nevelés volt.
Egyelőre egy db testnevelés órára tudtam bemenni és hospitálni. Amit láttam, nagyon tetszett. Ez alapján nem tudom eldönteni, melyik rendszer a jobb, de az biztos, hogy teljesen más. Azt sem merem állítani, hogy a magyar rossz.....
Minden esetre mi 8 aranyat, 4 ezüstöt, 5 bronzot szereztünk az Olimpián, ezzel 9. helyen vagyunk az összesítésben a népességtől függetlenül, ahol a 2. helyen végeztünk, Svájc a 33. helyen 2 arany és 2 ezüsttel zárt. :) /Bocs, ezt nem tudtam kihagyni./
Igen, tudom, itt mégis többen sportolnak.....De nem hiszem, hogy kevesebb a kövér, lúdtalpas, rossz tartású gyerek!!!!!
Nem is kívánok vitát szítani. Mindössze igyekszem megismerni új hazám? és beilleszkedni. Ha sikerül még közelebb kerülnöm az oktatáshoz, akkor szívesen írok tapasztalataimról.
Egy volt testnevelő tanár

Ana72 2012.08.16. 23:06:56

@igazságos: ne haragudj, de halványlila segédfogalmad sincs arról, amit a tanárok (általános iskolai) és az egyetemi oktatók fizetéséről, a képzésükről írsz...
9 éve vagyok oktató az ELTE-n. A nettó fizetésem 114 ezer (forint, ahogyan egyszer erre egy külföldi kolléga rákérdezett, erős csodálkozással). Előtte általános iskolában tanítottam. 20 év folyamatos munkaviszonyom van, közalkalmazottként. Az alapbéremen kívül semmilyen juttatást nemkapok. Étkezési utalványt se, már vagy 4 éve. Idő alapján előrelépés a fizetési fokozatok között nincs (ez nem a pedagógusi bértábla), ha PhD fokozatot szerzek, akkor akár nettó 15 ezerrel is többet kaphatok majd (tehát egészen 130 ezer nettó is lehet a fizum majd, tudományos fokozattal a birtokomban), ha az egyetem gazdasági helyzete majd megengedi. De a fokozatszerzés húzódik, mert 114 nettóból nehéz megélni (a munkához és a fokozatszerzéshez szükséges költségeket nem támogatja az egyetem, a szükséges konferenciákra - a fokozatszerzéshez kötelező hazai és nemzetközi konferenciákon előadást tartani megfelelő számban - a részvételi költségeket csak kivételes esetben fizeti), így más munkákat is végez az ember, ez újra csak a fokozatszerzéshez szükséges kutatásra, elméletalkotásra, disszertációírásra fordítható időt csökkenti. És akkor a tanítással kapcsolatos dolgokról, a futó projektekről, az egyetemi szakmai közéleti feladatokról még nem is beszéltem.
A családom hülyének is néz.
No, elnézést a hosszú kommentért, csak kicsit felbosszantott a valótlan állításaival...

Gilda66 · http://azeletgenfbenmagyarkent.blogspot.hu/ 2012.08.16. 23:24:35

@Ana72: Először én is gondoltam, hogy leírom, hogy finoman szólva nem felelnek meg az állítások a valóságnak, de aztán lemondtam róla.
De jó, hogy leírtad, ha lenne "like" gomb, azt nyomtam volna meg.
Bár én a pedagósus bértábla alapján kaptam a fizetésem, de nem közelítette meg az említett értékeket:-)
Ráadásul teljesen mindegy, hogy ált.-os suliban vagy középiskolában tanít az ember (hacsak nem magániskola), a fizetés ettől éppen nem függ!
Szóval igazságosnak nem sok fogalma van ezekről a dolgokról.

Ana72 2012.08.16. 23:32:30

@Gilda66: :) bizonyára felesleges is volt leírnom, nyilván nem változtat a véleményén, ahogy láttam a korábbi kommentek kapcsán is...
igen, az egyetemi munka előtt én is pedagógus bértábla alapján kaptam, nem érte el a 100ezret. De akkoriban legalább még volt egy-két párezres pótlék. Ma már az se nagyon van.
Az a vicces, hogy a külföldi (pályázott) projektek során ameddig csak lehet, kerülöm a fizetések kérdését, valahogy szégyellem. A németek, spanyolok, portugálok, de még a csehek meg a lengyelek is mind legalább 2x ennyit keresnek, de a szomszéd országokon kívül a többiek inkább többször ennyit.
Na, de ez már elég off, bocsánat.

muzsika 2012.08.17. 17:39:08

uppsz, a legjobbkor jött ki a cikk, pont otthon voltunk Magyarországon, minimalizáltam az internetfogyasztást..., így csak most látom, reagálni sem tudtam időben....

bocsi, hogy a kinderbetreuungra nem fordítottam kellő figyelmet, hogy ott is lehet ebédelni, nem vagyok egy nagy cikkiró :D de igyekeztem!
ha jól rémlik 20-30%-a jár a gyerekeknek ide mifelénk.

amúgy lehet, hogy önző vagyok, nekem megterhelő minden nap főzni, még ha itthon is vagyok, ez akárhogy is nézzük, 5 fő esetén több óra munka. persze, az jó benne, hogy tudom, mit eszik a család! de néha jó lenne lazítani, és itt aztán nem rendelünk a foodexpresstől!

osze: oviban nincs ebéd, hazajönnek a kölkek. de ők is mehetnek a kinderbetreuungba, közösen a sulisokkal, ha kell átviszi őket az iskolabusz.

tocino: írj nyugodtan: muzsi19@gmail.com
ha választhattok, költözzetek adliswilbe, ott remek magyar közösség van, sajnos mi már addigra másfele mentünk, mire eljutott ez az infó hozzánk!

Solarina, differenciált oktatás: sokszor van 2 pedagógus a gyerekekkel, és osztódnak is ilyenkor, az egyik átmegy máshova a csoport egy részével (akik jobban/kevésbé értik)

Svájc13: sajnos felsőbb iskolákról még nem sokat tudok, de összehozhatlak valakivel ;) (itt felnőtt magyarok) írj mélt!

a kép árnyalása érdekében hozzátenném, hogy van nekem is tanári diplomám, és soha nem dolgoztam benne, nem tűnt reális ötletnek. a két nagyobbik után inkább elmentem 4 órában titkárnőnek, annyit kerestem, mintha elmentem volna 8 órában tanítani. no comment.

altimus: segédeszközre nincs szükség? mire gondolsz, mi az, ami hátráltat? a játékok? a mérlegek? a mágneses kétszínű pöttyök, amikkel pl lehet számolni meg mintát kirakni? ezek miért hátráltatnák az oktatást???

magyara nyelv megtartása: nálunk "tilos" itthon egymással svájciul beszélni, persze kivétel, ha barátok jönnek. ha nem találja a szót, akkor kérdezzen, vagy írja körbe...

borzimorzi 2013.10.04. 22:35:09

@tilmir: Valamikori nyelvtanárként megerősíthetem, hogy nagyon jól csinálod. Gratula! Az anyanyelvi környezetben a gyermekek számára elérhető nyelvelsajátításnál nincsen hatékonyabb nyelvtanítási módszer. Nem is lesz belátható időn belül. Ráadásul akcentusmentes nyelvelsajátítást tesz lehetővé olyan fiatal korban, amikor még nem jelent erőfeszítést a nyelvtanulás. Az anyának az anyanyelvén kell szólnia a gyerekéhez, leginkább csak úgy hiteles szülőként is.
Azok az anyák, akik egy, az anyanyelvi szintnél gyatrábban beszélt, számukra idegen nyelven beszélnek a gyerekükhöz, legtöbbször döcögni fognak szülőszerepben is, plusz a gyerekük nyelvtudása is akcentusos lesz azon a nyelven. Az oviban-isiben viszont tökéletesen elsajátítják, tehát otthon nem kell erőltetni.
Plusz a magyar nyelv struktúrája és változatossága mind az igeragozásban, mind a szórendben jól fejleszti az agy egyéb képességeit is (logikai készség, matematikai alapkészségek, ritmusérzék). Akinek az a szerencséje, hogy magyar az anyanyelve, nagy marhaságot csinál, és sok hasznos lehetőségtől fosztja meg a gyerekét, ha nem magyarul beszél vele otthon.

Üdv:
b

Viszketeg · http://zagyvasag.blog.hu 2014.01.11. 20:46:11

Sziasztok! Zurichbe mennénk 1-2 évre, legalábbis fontolgatjuk.
Férjem informatikusként dolgozna. Gyermekeink 12 és 17 évesek. A kicsi nem tanult németül és nem túl jó tanuló. A nagy kicsit tud németül és erős gimnáziumba jár.
Tud valaki segíteni iskolaügyben? Esetleg tudnak olyan iskolába járni ahol angolul tanulnak?
Svájcban hogy viszonyulnak a kutyákhoz? Egyet esetleg kettőt vinnénk, családtagok.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása